Nog even over de Grand Prix van gisteren. En dan met name rondje nummer veertig waarin Mark Webber en Sebastian Vettel -nummer één en twee op dat moment- met elkaar in aanraking kwamen. Een behoorlijk lullig incidentje, maar wiens schuld was het nou?
Red Bulls motorsportadviseur Helmut Marko weet het wel: het was allemaal de schuld van Webber! Toen Vettel er aan de linkerkant probeerde langs te kruipen (en inmiddels al voorop lag) raakten ze elkaar en viel Vettel uit. Webber kon na een kort grindbakavontuur weer de ideale lijn vervolgen en finishte uiteindelijk als derde. Hamilton ging er vandoor met de winst.
Volgens Marko moest Vettel wel een inhaalpoging ondernemen om zo de McLaren achter hem af te schudden. Daarna moest hij weer terug naar z’n ideale lijn, aangezien remmen op het vuile stuk niet aan te raden is. Gevolg: pats, boem, en Red Bull die aardig wat punten misloopt.
Bekijk de crashvideoos (mirror) en oordeel zelf: wie zat hier fout? (bron: RaceXpress)
skier zegt
WTF? Het was duidelijk vettels schuld… Vettel lach nog niet voor, was inderdaad op het vuile en tevens met 1 achterband op de witte lijn, als je dan gaat remmen weet je bijna zeker dat je grip verliest en de auto gekke dingen kan doen, duidelijk is ook te zien op de beelden dat vettel opeens naar rechts komt. Vettel had dit moeten weten en eieren voor z’n geld moeten kiezen.
FelixF zegt
@skier: Opeens naar rechts? Waar zie jij dat dan? Als je het tweede filmpje ziet op 0:15 zie je duidelijk dat Vettel al voorbij was en z’n stuur niet opeens omgooide totdat de twee botsten.
skier zegt
@FelixF: Ik kan deze beelden op dit moment niet bekijken maar heb gister de beelden vanuit verschillende camerapunten minsten 20x in slowmotion bekeken waarop duidelijk te zien was dat vettel een korte beweging naar rechts maakte en daardoor Webber raakte… Als je ook onboard beelden van Webber bekijkt is duidelijk te zien dat er bij zijn stuur geen enkele beweging is.
sciurida zegt
Was een hele leuke intro voor mijn broertje in F1, hij kijkt nooit, en we hebben samen zitten kijken gisteren, en ik weet zeker dat hij de volgende keer weer kijkt, wat een race! die ‘karavaan’ van 4 wagens (RB en Mclaren) voorop was echt meesterlijk, ze werden echt tot het uiterste gedreven, heel gaaf om te zien.
Maar over de crash: Tja, wie zal het zeggen, ik hou het erop dat Vettel helder over de radio had moeten zeggen dat ie voorbij wilde, dan was het waarschijnlijk niet gebeurd..
Bebber89 zegt
Ik heb gisteren het interview van Vettel gezien en hij gaf zelf aan dat hij de achterkant van de auto even kwijt was en daardoor tegen Webber aan reed.
Carmaster zegt
Vettel.
Hij wijkt ineens van de witte lijn af, terwijl Webber nog naast m zit. Vreemd heh dat je dr dan tegenaanknalt?
En dan nog boos op Webber worden ook, wat moet die Aussie daar nou mee doen dan? In de lucht oplossen ofzo? Hij zat daar nou eenmaal. En Vettel zat er volledig naast, letterlijk en figuurlijk.
Mr. V8 zegt
Ik denk dat hier geen schuldige aan te wijzen is. Je ziet dat Vettel langs Webber gaat en het lijkt alsof de auto iets lift/los komt en weer terug aan de grond komt. Daardoor volgen de wielen hun weg en wellicht dat door die krachten het stuur daardoor een fractie draaide bij het neerkomen waardoor hij zichzelf in de auto van Webber torpedeerde. Ik zeg: gewoon een (weliswaar dom) race incident. Maarja, that’s racing! Desalniettemin was het een zeer mooie race alleen had ik liever iemand anders zien winnen dan de McLarens. Maarja, dat is een persoonlijke voorkeur. ;)
skier zegt
@Mr. V8: Idd persoonlijk, ik vond het fantastisch dat dit gebeurde en daardoor de McLarens 1-2 pakten, jammer dat Webber vrij direct meteen terug de baan op kon, was leuk geweest als schumi ook nog podium had gepakt en rosberg 4, dan was 1-2-3-4 Mercedes geweest! mja 5 Mercedes motoren in de top 10 is ook niet verkeerd.
floryn zegt
Vettel wil er wel heel snel voorbij inderdaad. Vraag het dan even, je bent niet voor niets teamgenoot. Communicatieprobleempje bij RB?
de sjonnies zegt
@floryn:
Ze waren aan het racen en niet met een Boeing aan het vliegen !
Frits zegt
BEIDE!
Vettel: gaat iets te snel naar rechts
Webber: had meer ruimte moeten geven want zijn teammaat was sneller op dat moment (hij was hem al halvelings voorbij)
Maar als je allebei aan de kop staat in het klassement is het moeilijk om de winst af te geven, teammaat of niet.
JPM zegt
Vettel had een snelle Hamilton achter zich aan.
Webber was langzamer dan Vettel.
Vettel was duidelijk langs Webber.
Webber geeft geen ruimte.
Zoals altijd is er niet één iemand schuldig maar ik denk toch wel dat Webber hier gewoon het teambelang vergat. Hij kon Vettel niet achter zich houden, dat wist hij ook. Hij heeft een reputatie als het gaat om zich breed maken tijden het verdedigen. In het verleden drukte hij ook al mensen op het gras. Ook hier laat hij nauwelijks ruimte over en dat is verdomme zn teamgenoot. Als je al iemand de schuld wilt geven, oke dan Webber.
Johan zegt
In eerste instantie gaf ik Vettel alleen de schuld, maar achteraf bleek dat Webber in fuel save mode reed en Seb hem voorbij moest omdat anders Hamilton een inhaalpoging zou kunnen doen.
In ieder geval vond ik Webber te hard verdedigen tegenover zijn teamgenoot die duidelijk sneller was op dat moment.
Hupke zegt
Ik heb niet kunnen kijken gisteren, maar uit dit stukje beeld lijkt het mij gewoon dat Vetel 1e wilde finishen.
En daarom Weber voorbij ging in een team dat niet met team-orders werkt waardoor Weber ook niks afgeven wilde. (met Schumi en Barichello zou het niet waar geweest zijn) en dan gebeurt dit.
Wel flauw, maarja Vetel is ook nog niet de meest ervaren rijder af en toe een foutje kan nog wel.
Bij Mclaren was dit wel nooit gebeurt, Hamilton zou dit misschien ook nog doen maar Button is veel kalmer die zou hem door gelaten hebben en hem naderhand proberen terug te nemen.
Carmaster zegt
@ sciudira
`Maar over de crash: Tja, wie zal het zeggen, ik hou het erop dat Vettel helder over de radio had moeten zeggen dat ie voorbij wilde, dan was het waarschijnlijk niet gebeurd..`
Over de radio? En dan had Webber m dr zo langs moeten laten? Ze waren aan het VECHTEN om de leiding, van teamorders was geen sprake. Kijk naar het gevecht tussen Button en Hamilton. Riskant, maar toch uitermate netjes gedaan, zo kan het dus ook. En sowieso, shit happens.
Dat is het racen, er gaat nog wel eens wat fout.
Vettel moet niet zo huilen.
sciurida zegt
@Carmaster: Ze kunnen de hele race met elkaar communiceren, dus als echt goed team zeg je dan als Vettel zijnde toch: Webber; ik wil er langs, want je gaat me te langzaam. Kijk als Webber dan vervolgens zegt: je bekijkt het maar is het een ander verhaal, maar zover ik kan nagaan heeft Vettel absoluut NIKS tegen Webber gezegd, dus het blijft een vreemd verhaal, ik denk dat de teambaas hier, zoals velen al stelden hier, ook schuldig is, aangezien hij die twee koppen op een lijn moest houden. Denk toch dat we hier te maken hebben met een typisch gevalletje communication fail..
§tekel zegt
ik vind het vettel zijn “schuld” webber blijft op zijn lijn, de enige die afwijkt is vettel en daarmee raakt hij webber.
duur puntverlies inderdaad maar het maakt het wel weer spannender!
skier zegt
Mensen op het moment dat Vettel probeerde in te halen lag Hamilton toch zeker 1 sec. achter, dus vettel stond op dat moment niet heel erg onder druk. Was gewoon een poging om in te halen, waarbij Webber gewoon goed verdedigt en eigenlijk Vettel in de situatie brengt waarbij hij gewoon eieren voor z’n geld had moeten kiezen, punt.
Ik ben niet voor Webber noch voor Vettel maar dit is gewoon wat het is.
JPM zegt
Overigens veel opmerkelijker nog was het interview op de BBC na de race met Whitmarsh van McLaren. Jordan vroeg hem wat hij precies had gezegd tegen zijn coureurs. Hij ontweek de vraag heel vreemd, waarop Couldhard vroeg wat hij had gezegd. Daarna gaf hij gewoon toe teamorders gegeven te hebben.
JPM zegt
@ skier
Nee maakt ook niet uit als iemand met nog 12 ronden te gaan maar 1 seconden achter je ligt en steeds dichterbij komt en jij opgehouden wordt door je teamgenoot.
Daarnaast was Vettel gewoon voorbij aan Webber en zat hij aan de binnenkant van de bocht. Meestal kies je dan geen eieren voor je geld, sterker nog dat doe je als je aan de buitenkant zit en achter ligt.
skier zegt
@JPM: Op dat moment had Vettel juist net weer een gaatje geslagen op Hamilton, ik herinner me nog precies dat ik dacht dat de winst er niet meer inzat voor Hamilton.
Carmaster zegt
@ Hupke
Vetel en Weber?
Mij niet snapt.
GOD zegt
Duidelijk de fout van Vettel.
Hij stuurt naar rechts terwijl er iemand pal naast rijd.
Het gaat om een plaats dus Webber mag verdedigen en zijn lijn behouden.
Dat Vettel op het vuile komt is dan zijn probleem.
Moet ie de inhaal actie maar opgeven en het ergens anders nog een keer proberen.
Hij koos zelf om er links voorbij te gaan en hij wist van te voren dat je dan op het vuile komt.
Typisch een Vettel actie zo als die ze al vaker heeft gemaakt.
Emmanuel zegt
http://www.youtube.com/watch?v=1PDsKF9IRI8
“I was just trying to focus on the braking point, and all of a sudden I lost the car”. Zegt genoeg zeker? Discussion closed :p
Flamingo zegt
ik dacht eigenlijk niet wiens schuld is het maar ze mogen nog blij zijn dat t zo goed afliep
wat ik zie is dat Vettel tegen Webber aanbostst
Duidelijk zegt
De persoon die inhaalt voert een ‘ongewoon’ manoeuvre uit en die voorbijgestoken word mag dat tegen gaan (racen? iemand?). Webber houd gewoon zijn lijn en Vettel probeert de ideale lijn op te eisen voor hij er volledig voorbij is.
Wat moet Webber doen? Vol in de remmen gaan? Ze racen! Vettel werd ook niet meer op de hielen gezeten door Hamilton. Vettel had de laatste 3 ronden elke ronden een kwart sec gepakt op Hamilton.
Vettel maakte wou inhalen omdat die sneller was maar wou dat doen op een vuil stuk. Dan moet die de gevolgen van de vuil stuk maar accepteren.
Al bij al is het een autosport en daar hoort dit nu eenmaal bij. Voor hetzelfde geld tikken ze gewoon en rijden ze allebei verder.
tt zegt
vettel wijkt af van zijn lijn, webber blijft mooi op zijn lijn rijden.. de beweging naar rechts van vettel is de dooddoender. of dat een stuurfout, opzettelijk maneuver, onoplettendheid of “controle verlies “was zullen we nooit weten.
Maar de pippo die dit op webber probeert af te schuiven moet dringend eens kennismaken met een betonnen muur…
GOD zegt
@ Emmanuel
Je vergeet een stukje.
“and on the tv you can see we touched”
oftewel daarom had ie geen controle meer over zijn auto en niet omdat ie hem verloor bij het aanremmen ofzo.
Citrofiel zegt
@GOD: Precies. Hij focuste op het rempunt waardoor hij niet genoeg op de afstand tot Webber lette en tegen hem aan kwam. Tenminste, dat concludeer ik eruit.
lambo4all zegt
het was een race incident. Maar als iemand toch een de schuld op zich moet nemen was het Vettel, Webber blijft daar natuurlijk expres rijden zodat Vettel zich wel bijna moest verremmen zodat hij weer binnendoor naar de leiding kon gaan.
ed zegt
Dit is gewoon typisch een raceongeluk.
stephan zegt
Het is de schuld van webber ! webber moest brandstof sparen Vettel niet. Daardoor was vettel veel sneller en was dit het gevolg. Webber wist dat hij eigenlijk Vettel voorbij zou moeten laten gaan maar gaf totaal geen ruimte. zelfs niet toen Vettel er al voorbij was.
JPM zegt
@ GOD
Haha dat is echt onzin. Ten eerste hij remt helemaal niet, hij blijft versnellen tot ze crashen, hij gaat helemaal niet van het gas. En ten tweede dat was gewoon snel iets dat hij verzon om de situatie minder erg te maken. Hij wist heel goed dat z’n teamgenoot unfair deed. Confrontatievermijdend gedrag zou ik het noemen.
Ikke_ferrari zegt
Die adviseur kan me de pot op, dit incident is puur aan Vettel te wijden! Webber treft geen enkele blaam.
dany zegt
1. het is duidelijk te merken dat Sebastian Vettel voorsprong had en duidelijk een sneller pace had. Op die recht stuk had vettel webber voorbij gestoken. De twee waren wel zij aan zij, maar Vettel had een voorsprong al bevond hij zich op het vuile gedeelte.
2. Webber behoud zijn lijn.
3. Vettel gaat lichtjes naar rechts om van de propere kant van de stuk te genieten om een beter rem afstand te hebben en dus later te kunnen remmen.
Door deze actie is het duidelijk dat geen van beide elkaars ruimte hebben gegeven.Waardoor het logischer wijze is dat ze elkaar aanraken. Wat mij betreft, was Vettel sneller en ging webber voorbij. Nu webber had wat meer Teamsgericht moeten denken, waardoor hij niet zo de deur krap moest zetten aan Vettel. Webber weet dat hij een fout heeft gedaan.
alfa mannetje zegt
Er is een achtergrond : Vettel is de man waarop RBR gebouwd is en wordt . In de F1 is de schuldvraag ( je kan het gewoon zien op de beelden ) dan beantwoord.
Linkador zegt
Vettel was te traag bij de qualificatie
Vettel was te traag bij de start
Dan moet je je team mate in safe fuel mode afschermen, niet in de laatste ronden aftroeven.
Buck zegt
Mooi voorbeeld van een standaard race incident, het is duidelijk dat Vettel sneller was en hem er netjes naast zet, Webber heeft gewoon een goede lijn te pakken en wijkt daar terecht niet van af, terwijl Vettel op een begeven moment gewoon naar buiten (hij had al de binnenbocht) snijd en Webber raakt. Deze dingen gebeuren, maar als er een schuldige moet worden aangewezen zou ik toch voor Vettel gaan, die wijkt gewoon af van zijn racelijn ondanks dat hij van het vuile stuk baan af wilt.
Flamingo zegt
en wat gebeurt er dan als duidelijk is wie de schuld heeft??
SaNdEr zegt
Vettel is wel al voorbij Webber. Webber’s voorvleugel is geraakt en Vettel’s achterwiel.
Op het tweede filmpje zie je het goed dat hij naar de ideale rijlijn wil gaan en dit toch niet al te brut doet naar mijn mening.
w0o0dy zegt
@JPM: Webber gaat waarschijnlijk naar een ander team en daar zijn ze bij Red Bull niet blij mee… dus of Horner en Marko objectief zijn valt te betwijfelen. Als Vettel voor Webber kan eindigen dan zien ze dat VEEL liever. Alleen heeft Webber meer kans op de titel, dus hem afserveren kunnen ze niet.
alfa mannetje zegt
@w0o0dy: dan hou jij er een eenzame mening op na en blijf vooral volhouden….
Blitz zegt
Meerdere keren de beelden bekeken en ik denk dat Vettel fout zit… Webber gaf hem niet veel ruimte and bleef drukken maar Vettel stuurde VEEL te vroeg in om op de ideale lijn te komen…. Zijn eigen domme fout!
Alwood zegt
was natuurlijk brutaal van vettel, maar als je de on-board bekijkt houdt Webber hem gewoon akelig krap in de hoek. Reken verder maar dat die wagens veel last zullen hebben van elkaars turbulentie, dus het is erg gevaarlijk zo met de wielen in elkaar te rijden.
In het beste geval had Webber hem wel gewoon een halve meter naar rechts gezet en was er niks aan de hand geweest. In een minder, maar eveneens schadeloos geval had Vettel een iets voorzichtiger inhaalmanoeuvre geprobeerd.
Sneep zegt
Vettel is fout.
webber houdt zijn lijn en Vettel stuurt naar rechts.
De mensen die dit niet zien moeten maar eens een bril gaan kopen. Duidelijker dan dit kan niet.
carNerd zegt
F*ck you haha! Lekker dan, Hamilton is de winnaar. En het was oveduidelijk Vettels schuld, Webber verdedigd gewoon.
pomoek zegt
@lfa mannetje heeft helemaal gelijk. Diverse commentatoren hebben al aangegeven dat Vettel een beschermde status heeft binnen RBR. Zie ook het knuffelen aan de Pitwall toen Vettel terug kwam. Het verhaal dat Hamilton sneller was dan Vettel is complete onzin. Vettel nam in die fase duidelijk afstand van de McLarens die, zoals later bleek, behoorlijk veel brandstof hadden verbruikt om bij de RBR’s in de buurt te blijven. Ik kan mij voorstellen dat ze dit bij RBR ook wisten. met andere woorden: de Mclarens vormden geen bedreiging meer. Vanuit het team gezien zou het niet moeten uitmaken wie er wint. hoewel teamorders een vies woord zijn is dit natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Ik vond het fantastisch dat Vettel en Webber met elkaar gingen racen om de overwinning, maar professioneel was anders, en dan met name van Vettel. als hij gewoon als 2e was blijven rijden was er totaal niets aan de hand geweest.
alfa mannetje zegt
@pomoek: plus de frustraties die vettel al een aantal races met zich mee nam. Die kwamen duidelijk tot uiting in zijn autootje :)
Merry zegt
Maar het is ook wel vervelend als je een complete PR wereld maakt om je nieuwe race god Vettel helemaal de hemel in te prijzen en die de man die de andere auto bestuurd blijkt sneller te zijn.
Het merk verander nog net haar naam niet naar Red Vettel maar het komt in de buurt.
Webber moet van RBR on te recht 2de viool spelen en Vettel zal bij iedere critiek die RBR op hem heeft gelijk Mercedes of Ferrari bellen.
En dat weet RBR en die zijn als de dood dat hij vertrekt.
Daarom moest Webber ook 1 ronde eerder brandstof sparen van het team.
En Vettel wist dat hij 1 ronde meer kon knallen en zo wilde het team Vettel langs Webber krijgen.
skier zegt
@Merry: Klopt niet helemaal wat je zegt, Webber had eerder de nieuwe achtervleugel en eerder het nieuwste chassis. Vettel wilde denk ik gewoon aantonen dat hij ondanks de oudere achtervleugel toch sneller was en dat heeft hem de kop gekost. Dat geknuffel bij de pitmuur was juist ervoor om Vettel het gevoel te geven dat hij toch echt nog steeds gewoon part of the team is.
john zegt
vettel was sneller en had allang die webber moeten voorbijsteken. wat een zever dat je achter je teammate moet blijven als hij voor je rijdt/op kop rijdt. ik zeg slecht georganiseerd door red bull team
alfa mannetje zegt
Een kopman die sneller is ( dan hoor je in te halen..) zal nooit tegengehouden worden door zijn team……
MC959 zegt
t’Is de fout van het team:
-ze hebben aan Webber gevraagd om in eco-stand te rijden, terwijl Vettel door de slipstream en extra ronde kon rijden op pwr-mode waardoor hij Webber kon aanvallen, ik zou zoals Webber ook mijn plaats niet zo gemakkelijk afstaan als leider van het kampioenschap.
Voor mij is dit volledig het fout van het team en ik vind het niet mooi dat ze de verantwoordelijkheid op de Webber schuiven.
Jerry zegt
Ach, er is maar 1 ding belangrijk….Schumacher werd 4e…hahaha. Al die pikkies maar commentaar leveren op Schumi (te oud, te traag, het racen verleerd etc.) maar na 3 jaar op z’n luie kont zitten doet hij het toch niet slecht… Zeker de Ferrari jongens hadden het meeste commentaar maar de oude man gaat het echt wel weer fiksen…!!! oh ja, ik mag Webber niet maar ik denk dat hij niet zoveel fout gedaan heeft…Seb wilde te graag maar het is niet verplicht om je weg te laten drukken….toch??? Dommies…
spykerboy zegt
ik vind ze beiden schuldig, ik vind dat ie wel zijn teammaat wel wat extra ruimte kon geven om in te halen.. maar aan de andere kant begrijp ik dat ie het niet deed want je wilt wel je 1e plek behouden, ik vind dit gewoon een typisch race incidentje had ook lewis met vettel ofzo kunnen overkomen.. aleen omdat het teammaaten zijn om p1&p2 word het zulk groot nieuws… ik vind ze beiden schuldig :) maar wss mark iets meer schuldig :P
GOD zegt
@ JPM
Onzin van jou kant.
Waar heb ik gezegd dat ze remde of van het gas gingen?
w0o0dy zegt
Beiden hebben schuld. Vettel komt naar rechts terwijl Webber weinig ruimte geeft. Als Vettel slim was geweest en het team het slim had aangepakt hadden ze Webber duidelijk gemaakt dat Vettel sneller was en gevraagd risico te vermijden met het oog op de titel bij de teams. Luistert Webber dan nietnkun je altijd nog met risico erlangs proberen te komen maar dan naait Webber het team en maakt hij zichzelf niet populair… Ik denk dat Webber dan meer ruimte had gelaten.
Iemand een idee waarom Hamilton niet echt blij leek te zijn met zijn winst?
Pordon zegt
@w0o0dy: Omdat Hamilton een echte racer is en de 1e plek wilt veroveren door zijn opponenten zelf door mooie acties in te halen ipv op de 3e plek rijden en doordat de 2 voor hem stom crashen hij uiteindelijk 1e werd misschien…? Een overwinning is een overwinning maar de manier waarop je hem behaald is natuurlijk bepalend voor de euforie die je eraan over houdt.
GOD zegt
@ w0o0dy
Daar zat ik ook al aan te denken.
Weet nog wel dat ie heel apart met Button aan het praten was voor of nadat ze op de weegschaal moesten.
Webber stond erbij en hij keek ook al raar na die 2.
Leek wel een beetje alsof hij het niet mocht horen ofzo.
Kon niet horen wat ze zeiden.
JPM zegt
@ Pordon
Absolute onzin.
@ W0o0dy
Hij was boos op Button. Hamilton werd verteld door het team dat hij rustig aan moest doen en in fuel-save mode moest rijden evenals Button. Button had (terecht) geen zin in verkapte teamorders en haalde Hamilton in. Hamilton boos omdat die dacht dat ze de race moesten uitrijden in fuel-save mode. Gefrustreerd pakt hij vervolgens Button weer terug door hem in te halen.
Daarna was het genoeg voor Whitmarsh en liet hij gewoon weten (wederom teamorders) dat ze elkaar niet meer mochten aanvallen.
@ GOD
Je hebt gelijk verkeerd gelezen. Excuses.
Pordon zegt
@JPM: Hoezo onzin? Tuurlijk heeft die inhaalactie van Button er ook mee te maken maar ik denk dat wat ik net zo ook daadwerkelijk wel mee speelde, ik ben zelf topsporter geweest dus ik weet hoe het voelt.
JPM zegt
Vandaar ook dat extreem rare interview op de BBC na de race waarin Eddie Jordan vroeg aan Whitmarsh wat hij precies aan zijn coureurs vertelde. Whitmarsh ontweek de vraag heel vreemd maar gaf uiteindelijk toe dat ze elkaar niet meer mochten aanvallen.
Bubba zegt
Vettel was er blijkbaar nog niet voorbij, want anders had ie niet bij webber opgeknald. Logisch dat vettel even sneller ging, omdat ie in Webber z’n slipstream zat. Betekent dat, dat je telkens van plaats moet wisselen? Webber denkt ook, wtf doet die gozer nou. Gevolg van slechte communicatie denk ik.
GOD zegt
@ JPM
Geen probleem kan gebeuren.
TweetyV6 zegt
Al dat gelul over Vettel stuurt naar rechts. Als je de onboard beelden van Vettel bekijkt, zie je dat hij geen stuurbeweging naar rechts maakt. De weg buigt af naar links, Vettel wil rechtdoor richting ideale lijn. Aangezien Webber met zijn linker voorwiel Vettels rechter achterwiel raakt is het dus duidelijk dat de vooras van Vettel ruim voor de frontwing van Webber was. Volgens de FIA regels lig je dan voor en mag je je lijn behouden.
Webber zit in de herfst van z’n carrire en snapt als geen ander dat dit jaar, voor hem, de enige kans ooit op een wereldtitel biedt. Vandaar dat hij niet gul was in het geven aan ruimte. Voor wie dan ook.
Ik zou de reacties hier wel eens willen lezen als in deze situatie Webber = Schumacher en Vettel = Senna, Hill, Häkkinen, Villeneuve, Alonso of elke andere serieuze titelrivaal geweest was.
Wedden dat Schumacher dan de viezerik geweest zou zijn.
GOD zegt
@ Pordon
Hamilton heeft gewoon een hele sterke race gereden en dat incident doet er verder geen afbreuk op dus zou ie terecht blij mogen zijn met zijn overwinning.
tychoGallardo zegt
Ik vond Hamilton wel goed rijden hoor!!
JPM zegt
@ Pordon
Wat interesseert Hamilton het nou wat de RedBulls voor rariteiten uithalen. Hij wint voor het eerst weer, niet alleen dat, het is een verdiende overwinning want voor het eerst was de McLaren in een race sneller dan de RB. Alle reden dus om uitzinnig te zijn van vreugde. Maar het incident met Button en de boze woorden van Whitmarsh zorgen ervoor dat hij niet zo heel vrolijk op het podium staat.
JPM zegt
@ sciurida
Je mag niet over de boardradio bepalen of je er iemand door laat. Dat zijn teamorders en daar staat een straf op. Je kunt hooguit zeggen dat ze banden moeten sparen of brandstof zoals McLaren deed, eigenlijk zijn dat ook verkapte teamorders.
Cantago zegt
Als team heb je samen de fout… Ja, de een ging meer naar rechts dan moest, maar de ander had ook meer ruimte kunnen geven… Wel jammer als je op positie 1 en 2 ligt!
Mrab zegt
Ik was hierbij!!
Gister in Istanbul. Het hele publiek stond op. Het was duidelijk Webers schuld. Daarna was er nog een ruzie en verliet Weber het circuit.
JPM zegt
@ Pordon
Hier de uitleg (via f1today.nl)
“McLaren-coureur Lewis Hamilton reageerde opvallend ingetogen op zijn zege in de Grand Prix Turkije. De wereldkampioen van 2008 verklaart het achterwege blijven van een jubelstemming als een gevolg van vraagtekens rond de opdrachten die hij in de slotfase van de race ontving.
Hamilton: “De communicatie was niet duidelijk voor me. Mijn team gaf aan dat ik veel brandstof moest besparen en dat was alleen mogelijk als ik heel langzaam zou gaan rijden. Ik probeerde dat doel te bereiken en opeens was daar Jenson Button die me probeerde in te halen.”
Button bekende na afloop dat hij dezelfde opdracht als Hamilton had gekregen en dat de inhaalactie een ultieme poging was om te winnen. Volgens de Daily Star greep de teamleiding in, maar Hamilton spreekt dat tegen: “Wij doen niet aan teamorders.”
Pordon zegt
@JPM: Oke prima, het was ook maar een suggestie… Ik kan me namelijk prima voorstellen dat het ook door de crash was gekomen.
Northwestern zegt
haha, dat poolse commentaar xD Kurwa mać
robbie zegt
De “experts” zeggen allemaal Vettel:
Het enige dat Webber ‘fout’ heeft gedaan is day hij wellicht Vettel ‘gewoon’ voorbij had moeten laten gaan omdat hij sneller was (en zijn teamgenoot is). Aan de andere kant was Webber zo langzaam omdat hij zijn fuelmixture setting op ‘eco’ modus moest zetten om benzine te besparen. Vettel zou een ronde later die setting aan moeten zetten. Daarom wilde Vettel nog even snel Webber inhalen op he moment dat hij dat ‘voordeel’ nog had. Niet heel netjes van Vettel lijkt mij.
Nick zegt
Naar mijn mening is het toch duidelijk de schuld van Vettel zelf! Vettel was nog niet helemaal voorbij Webber, anders kun je ook niet tegen elkaar op knallen, toen hij terug wilde naar de ideale lijn. Zo ver ik het kan zien blijft Vettel gewoon rechtdoor sturen, terwijl Webber dat ook deed en dus raken ze elkaar.
BMW Driver zegt
Ik begrijp de reactie van de teamleiding wel.
Vettel zit in een dip en Webber heeft het momentum. Vettel wordt al lang ondersteund door RedBull en Dieter wilt niet dat zijn pupil tweede wordt in het WK achter zijn eigen teamgenoot. Daarnaast zijn er natuurlijk de “geruchten” dat Webber gaat tekenen by Ferrari of bij een ander team. Waar rook is, is vuur. Kijk maar naar Fisico vorig jaar na Spa.
Hupke zegt
@BMW Driver:
Word eens wakker, Webber!!!
Je weet wel Mark Webber die ver de 30 voorbij is, nooit echt succesvol is geweest zou ni naar een Top-team gaan?
Het zou me al verbazen moest hij naar een ander team gaan.
Dat hij nog een jaartje bij RBR of torro rosso blijft zou ik nog kunnen begrijpen.
Maar hij is geen Coulthart of Barichello die ooit succesvol geweest is, die in een topteam gezeten heeft en daar alles bewust heeft meegemaakt. (niet dat ik bedoel dat RBR geen top-team is maar hij is er niet zo bij betrokken als een Coulthart of Barichello was en zou dus ook niet zo’n grote hulp zijn bij de ontwikkeling van een nieuwe wagen)
Ik zie echt geen reden waarom iemand hem zou willen. Genoeg potentiele teamgenoten voor toppers, die jonger zijn.
JPM zegt
@ BMW Driver
Als er momenteel een coureur is die wordt bevoordeeld door de teamleiding of de 1ste coureur is dan is het wel Webber.
Webber reed in Turkije bijvoorbeeld met een nieuwe en betere achtervleugel, terwijl Vettel moet wachten tot de volgende race totdat ze die van hem klaar hebben.
Daarom geloof ik ook in de schuld van Webber, als de teamleiding die aan jou kant staat zo een opmerking maakt…
Laten we ook niet vergeten dat Webber een geschiedenis heeft in mensen wegdrukken als hij wordt ingehaald. Maar aangezien hier iedereen incidenteel F1 kijkt zal dat wel niet worden meegewogen.
Jeweetwelwie zegt
Euh, Hupke, Webber laat anders de laatste races wel zien dat hij een supertalent als Vettel de baas kan zijn. Niet echt een makkelijke opgave in mijn ogen.
realhustler zegt
Er was duidelijk te zien dat Webber niet van zijn lijn afweek. Dat Vettel op het vieze gedeelte rijdt, is zijn eigen keuze. En dat hij daardoor even de controle niet heeft, is een gevolg van die keuze.
En sneller of niet, je mag altijd je lijn verdedigen en de deur dicht doen, maar dat deed Webber niet eens, hij reed op een recht stuk rechtdoor.
Sinds wanneer moet je de snellere deelnemer er langs laten? Echt niet dat dat moet, als het om een positie gaat!!
mashell zegt
Natuurlijk was het de schuld van Webber. Hij zag zijn veel snellere teamgenoot in de spiegels aankomen, hij zag zijn veel snellere teamgenoot naast zich en maakte niet even plaats. Natuurlijk wou Webber een hattrick scoren maar dat zat er even niet in, hij was gewoon niet snel genoeg. Het is een teamsport! Als je teamgenoot sneller is dan laat je die er gewoon voorbij. Webber had deze lijn moeten rijden bij Hamilton en Button maar kon dat niet maken tegenover het team bij Vettel te doen. Foei Mark!
stopwearingpants zegt
yo die baas zei over de radio tegen Webber dat ie Vettel voor moest laten gaan, het is dus wel degelijk Webber’s schuld
xilver zegt
lol 100% Vettel’s fout, en die mclaren afschudden kon hij ook wel op een ander stuk doen en niet door de neus van Weber te proberen af te snijden
xilver zegt
ok sry ik moet mss op mijn visie trgkomen. Als je ziet hoe snel Vettel komt afgevlogen achter Webber
Tostitje zegt
je kan de schuld niet op een iemand schuiven. vettel moest wel naar rechts want anders had hij het ook niet gehaald, webber gaf hem wel erg weinig ruimte. en ja misschien had horner het wel even moeten zeggen. wel raar dat vettel opeens zo hard ging. 1e helft van de race was hij nergens te bekennen en ze ronde tijden waren er ook niet naar maar na de stop van lewis en mark ging die gozer wel hard door.
@stopwearingpants :
er is geen on-board radio geweest en er staat ok helemaal nergens (niets over op de sites) iets over dat horner had gezegd tegen vettel/webber dat webber vettel er voorbij moest laten gaan.
en owjaa watnou formule 1 is saai dit jaar? amahoela er gebeurd te veel om op tv te laten zien. schumi was zelfs bij de stop bij HRT gaan stil staan en dat was ook niet op tv. F1 is voor dit jaar in 1 woord, geweldig, en ik geloof dat dit nog een fantastisch jaar kan worden zeker nu MClaren dichter bij red bull is gekomen. volgende race Canada, ik zeg het word een van de MClarens aangezien het een snelle baan is waar topsnelheid van belang is.
vale46 zegt
Vettel is de hoofdschuldige!
Hij mocht niet van zijn lijn afwijken ook al was dat noodzakelijk, hij heeft de veroorzakende stuurbeweging gemaakt.
Langs de andere kant bekeken moest Webber naar de rechter kant zijn uitgeweken omdat je normaal de bocht uiterst rechts wil aansnijden. En aangezien het de gewoonte is om je teamgenoot voldoende ruimte te geven vind ik dat Webber toch een beetje mocht opschuiven als je naar de komende bocht kijkt.
Het zijn ook teamgenoten, het is van hun beide dom dat ze gecrasht zijn en ze zijn alle2 wel ergens schuldig.
Zand er over, en ze eens héél goed inpeperen dat je een 1-2 niet mag verpesten voor een team door te crashen!
Het schouderklopje dat Vettel achteraf op de pitmuur kreeg vind ik toch wel een beetje ongepast.
realhustler zegt
Mclaren is snel op het rechte stuk door de f duct. Andere teams waaronder rbr hebben dit inmiddels ook, maar rbr dacht dit in turkije niet nodig te hebben. In Canada kan het bijna niet anders of rbr heeft wel de f-duct gemonteerd.
Volgend jaar is de f-duct verboden, ik denk wel doordat mclaren de uitvinder hiervan is, ze de beste versie hebben van de f-duct, cq het best in combinatie met hun overige aerodynamica.
Canada wordt spannend, maar ik denk dat mclaren niet rbr om de oren rijdt, dat het vergelijkbaar wordt met turkije, dus weer spannend !!
Tostitje zegt
heb de video nu zo’n 30 keer bekeken maar ik geloof niet dat vettel een stuurbeweging naar rechts maakt.
Tonnie zegt
Vettel’s fout(niet schuld), hij had gewoon niet in moeten sturen om dat moment! dit is gewoon racen en ik vond het prachtig om te zien.
bnc zegt
Belachelijk hoe sommigen blijkbaar vergeten dat ze in het zelfde TEAM zitten. Dit is hét scenario dat elk team in F1 ten koste wil vermijden. Red Bull is hier geen uitzondering op, ze zijn ook van het principe dat teamgenoten elkaar wat ruimte moeten geven. Vettel was aggressief maar Webber is de hoofdschuldige. Hij moest benzine sparen, was duidelijk trager maar toch gaf hij geen cm ruimte aan Vettel. En ondertussen lacht Mclaren in het vuistje…
Jer zegt
Puur gezien de actie op de baan: Fout van Vettel.
Gezien het feit dat de heren teamgenoten zijn: Fout van beiden.
Vettel moet rustig blijven bij het inhalen van z’n teamgenoot, maar Webber moet zich goed realiseren dat zijn teamgenoot snel is en geen brandstof hoeft te besparen terwijl hij zelf wel bezig is om brandstof te sparen. Met andere woorden: plek niet te agressief verdedigen.
Vince zegt
Heel duidelijk. Fout van Vettel. Waarschijnlijk dacht hij er al voorbij te zijn, maar keek niet (goed) in zijn spiegels. Gelukkig is dit niet de eerste keer dat het gebeurt:
http://www.youtube.com/watch?v=iiJYXj6AXkM
Als Vettel gretig wordt gaat hij fouten maken, dat is waarom hij dit jaar geen kampioen wordt, of hij moet dit verbeteren.
Freude_am_Fahren zegt
Volgens mij, kan je de schuld niet zomaar op 1 van beide schuiven.
Eerst vond ik het schandalig dat Vettel zo’n agressieve inhaalbeweging maakte, en daarbij zijn teamgenoot raakte. “Wat een idioot!” dacht ik.
Maar nu dat ik het nog eens bekijk, en weet dat Webber’s wagen in fuel save mode stond, en Vettel dus duidelijk sneller was, leg ik de schuld meer bij het team. Volgens mij had Webber niet door dat Vettel door moest om te voorkomen dat Hammilton hem voorstak. Webber had natuurlijk wel plaats moeten maken voor zijn teamgenoot.
De schuld ligt dus bei beide rijders en misschien ook bij het team: Vettel had die stuurbeweging niet moeten maken. Maar Webber had plaats moeten maken. Het was misschien veel beter afgelopen moest Webber vooraf gewaarschuwd zijn.
bnc zegt
Die “stuurbeweging” is zeker ook overschat. De auto’s zijn zo dicht bij elkaar dat ze gewoon naar elkaar toegezogen worden. Webber verdedigde zijn positie te fel voor zijn snellere teamgenoot.
topless zegt
Wanneer je de leiding in een GP wilt over nemen, moet je zelf zien dat je erlangs komt. De leider hoeft niet aan de kant te gaan, ook niet voor zijn teamgenoot. Webber hield gewoon zijn lijn, Vettel reed tegen hem aan. Waarschijnlijk was Vettel gefrustreerd omdat zijn teamgenoot op 1 stond in de tussenstand.
Misschien heeft de mening van Marko te maken met het ongeval dat hij zelf had als F1 coureur. Hij is namelijk aan een oog blind is.
bnc zegt
@Topless, wat moest Vettel dan doen? Niks? Mooi achter hem blijven? Vettel voelde de hete adem van Hamilton terwijl Webber met z’n eco-stand hem op hield. Webber moest in deze situatie z’n plaats niet zo aggresief verdedigen. Punt.
w0o0dy zegt
Ik weet niet wat de mensen doen die zeggen dat ze de video tig keer hebben bekeken… Vettel stuurt meerdere keren kleine tikjes naar rechts… wat ook blijkt uit het feit dat hij steeds verder van de lijn vandaan rijdt. Heel simpel handje links hoger dan handje rechts= naar rechts sturen…
Over het hoe en wat kunnen we verder kort zijn. Het team had veel eerder de regie moeten nemen door te zeggen… “whatever you both do, we want this 1-2 so make sure you keep it safe and finish the race”
En zoals ik al eerder zei: Vettel had van het team moeten eisen dat ze Webber zouden manen ruimte te maken. Doet Webber het vervolgens niet dan is hij aantoonbaar de oorzaak als het fout gaat… dat zijn geen teamorders dat is van je mensen eisen dat ze het teambelang zwaarder laten wegen dan het eigenbelang.
Links hoger dan rechts….
Dimglor zegt
Dit was gewoon een zeer dom ongeluk en mocht gewoon niet gebeuren!
Als je kijkt weet ik eigenlijk niet meteen wiens schuld het is …. eerst denk je Vettel.. Die had maar achter Webber moeten blijven en gewoon zijn lijn volgen, want je ziet hem iets naar rechts gaan… Maar Webber is ook niet zonder schuld… Als een wagen probeert in te halen moet je wel iets van plaats laten en als je dan ziet dat Vettel bijna op het gras word geduwd door Webber, dan weet je ook dat Webber daar iets meer plaats had moeten laten….
hape zegt
Vettel koos toch de kant waar geen ruimte was ? Waarom persé links langs Webber en niet rechts terwijl daar de ruimte was. Juist.. omdat ze beide aan het racen waren voor een positie. Maw… het was Vettel die voor beide rijders een risico nam.
Gezeik dat Vettel sneller was (eco-stand) en daarom alle ruimte moet krijgen om er langs te kunnen… jemig… dat willen we toch niet? Of gaan we weer terug naar teamorders zoals ferrari deed en waar de hele wereld overheen viel ?
Webber behield zijn lijn en liet (weinig) ruimte terwijl hij daar zelfs eenmaal van af mag wijken. Ondanks dat Vettel geen duidelijke stuurbeweging maakt gaat hij wel degelijk richting Webber en niet andersom.
Als er al iemand schuld moet krijgen dan is dat niet Webber, maar ik zie het als een race ongeluk. Shit happens.
hape zegt
en waarom moet mijn reactie altijd worden goedgekeurd… heb ik iets misdaan?
JPM zegt
@ Vince
Wat wil je met dat filmpje zeggen? Dat je als rookie een keer een fout maakt? Dat was 3 jaar geleden. Schumacher, Senna, Alonso ze maakten allemaal fouten in hun eerste jaar. Wat een nutteloos punt om een foutief argument te bewijzen.
In tegenstelling tot Webber die al meerdere malen mensen van de baan heeft gedrukt terwijl hij verdedigde, en daar ook al voor gestraft is.
fastshifter zegt
Jammer dat die filmpjes steeds in Flash zijn. Kan mijn machientje niet…
Kor zegt
Vettel z’n schuld, 100% zeker en geen discussie mogelijk!
bnc zegt
@Hape: OK. Ieder voor zich, heel mooi en heldhaftig maar spijtig genoeg hou je (als team) geen rekening met een zeer belangrijke factor in je redenering: Hamilton, die dankzij Webber het gat makkelijker (=vlugger) kon dichten.
Macready zegt
Vettel lag iets voor maar was er niet voorbij. Hij had niet alleen de mindere (binnen) lijn voor de eerstvolgende linkerbocht, ook het vuile gedeelte. Geen ongewoon scenario. Meestal betekent dat iets meer doorschieten bij het aanremmen (te hoge ingangssnelheid) en dáármee de man rechts van je die theoretisch sneller de bocht kan nemen ook een tikje rechtdoor dwingen. Dat is een voorspelbare manoeuvre. Plots naar rechts “invoegen” terwijl je er nog niet volledig voorbij bent niet. Webber hield z’n lijn en dwong Vettel ook zeker niet om het gras te kiezen (ook niets nieuws in de F1…) M.a.w., met de titel “race-incident” kan ik leven maar als er een schuldige moet worden aangewezen: Vettel.
JPM zegt
@ Macready
Daarbij vergeet je dat Vettel met zijn vooras ver voorbij het voorste deel van Webbers auto zit en daarmee z’n lijn mag houden. Die lijn loopt naar rechts, dus is het logisch dat hij die kant op gaat. Webber had gas terug moeten nemen om 3 verschillende redenen. 1 hij was langzamer dan vettel 2 vettel was met zn vooras voorbij zijn voorvleugel dus moet hij de lijn afgeven en 3 het is zn teamgenoot!
w0o0dy zegt
@JPM: zoek jij even op in de regels waar staat dat je op een recht stuk aan de kant moet omdat iemand zijn neus voor heeft?
Klets natuurlijk! Webber mag niet insturen omdat Vettel voor ligt maar zover komt het niet omdat die sufferd Webbber aan de kant wil drukken voor de bocht omdat hij anders moet remmen op de vuile kant vd baan.
Webber ddeed nietts en daarmee niets fout. Of het slim is valt te bezien maar wel slimmee dan de actie van Vetttel.
alfa mannetje zegt
@w0o0dy: was jij niet die meldde dat ze beiden fout waren ?…….
w0o0dy zegt
@alfa mannetje: beiden hebben schuld… Webber had er beter aan gedaan de tweede plek te nemen ipv het risico op uitval en mazzeltje met uiteindelijk p3. Dat neemt niet weg dat hij niets fout doet… hij doet namelijk niets behalve zijn eigen lijn houden.
@jpm: tuurlijk je moet de racelijn vrijgeven zo gauw iemand voor ligt….. dan had Webber dus Vettel naar links moeten drukken voor die er voorbij kwam en had hij gelijk gehad…
Als je het niet snapt zeg dan niets.
Harrie zegt
fuel save mode is wellicht een ander woord om stalorders te verbloemen.
Webber krijgt opdracht om in fuel save mode te rijden, m.a.w. rij langzamer dan je teamgenoot. Daarom krijgt Webber de zwarte piet toegespeelt van het team, omdat hij van het team aan de kant moest.
Vince zegt
@ JPM,
Als je wilt weten wat ik ermee wil zeggen kun je dat in mn post lezen;-)
Het is misschien wel drie jaar geleden, maar blijkbaar is hij dergelijke acties nog steeds niet verleerd, we hebben ondertussen wel vaker dubieuze dingen gezien van Vettel. Hij kan heel snel zijn maar hij is gewoon te gretig.
Skier zegt
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die na het zien van de filmpjes nog steeds durven beweren dat Webber in de fout is…Ik raad iedereen aan om de reactie van Macready te lezen, hij verwoord goed het hoe en waarom van dit ongeluk en hoe het ook had gekund als vettel niet naar rechts had gestuurd. Je kan nu hard gaan maken dat hij dat niet deed maar erg overtuigend zal het nooit worden aangezien alle beelden je tegen spreken.
JPM zegt
@ W0o0dy
Hmm als je de F1 wat vaker zou volgen dat zou je weten dat dat een afspraak is gemaakt in de GPDA met afgelopen paar jaar Webber als voorzitter.
Daarnaast geven Marko en Horner mij gelijk en aangezien zij het meest objectief in deze zaak zijn, zegt dat meer dan een anoniem persoon op een forum ;P
Vince zegt
@JPM: Dus Marko en Horner, de meest betrokken personen zijn het meest objectief? Ik denk het juist niet…
Feit blijft gewoon dat Vettel inhaalde en risico nam en Vettel onnodig naar vroeg naar rechts ging. Hij had gewoon in z’n spiegels moeten kijken. De videobeelden spreken voor zich. Wat moet Webber dan? Aan de kant gaan en iedereen voorbij laten?
JPM zegt
@ Vince
Dat zijn de enige twee die precies weten hoe het zit aangezien zij continue contact hebben gehad via de boordradio. Ze weten heel goed dat Webber hier de oen was. Vettel komt met een gigantische snelheid Webber voorbij die overigens met minder rpm reed dus kon verwachten dat hij Vettel niet achter zich kon houden en Webber in zijn zoveelste domme verdedigingsactie probeert zich stoer breed te houden.
Het is heel duidelijk jongs, intern wordt Webber hiervoor verantwoordelijk gehouden en dat is wat telt.
Vince zegt
@JPM: Objectiviteit is wat anders dan op de hoogte zijn, haal die twee dingen niet door elkaar. Webber reed gewoon recht door, Vettel sneed naar rechts. Hoe je het ook went of keert, dan is er maar een conclusie nodig. En laat me raden, je bent Vettelfan;-)?
Macready zegt
@JPM
Nee, ik begon N.B. met het feit dat Vettel iets voor lag. En ja hij mocht zijn lijn behouden, maar dat was ook geen issue. Het issue is dat hij dat niet deed en onverwacht ruimte afdwong die er op dat moment niet was. Ze reden nog ruim voor de bocht en was er geen enkele verplichting voor Webber om ruimte te geven. Absolute misvatting.
Macready zegt
Overigens, dat 2 mannen van het team iets via de PR machine naar buiten brengen, maakt het nog geen feit. Leer mij PR machines kennen. Horner en Marko zeggen in hun meest recente uitlatingen overigens heel diplomatiek dat *beide* coureurs fout zaten.
Los daarvan, we hebben het over een relatief lang recht stuk baan tussen twee bochten en de auto’s waren nog ruim verwijderd van het rempunt (zo’n beetje halverwege…). Als de ideale lijn zo makkelijk zou zijn verdiend, dan zouden er weinig schermutselingen (en dan met name het “laten staan”) als rechtmatig overblijven. Ik noem bijvoorbeeld de inhaalactie van Hamilton op Button diezelfde race, waarbij Button minimaal een neuslengte voorsprong had voor het ingaan van de bocht, maar Hamilton bij de apex toch de ideale binnenlijn aanhield en Button naar buiten drukte.
Zélfs al heeft JPM punt gelijk, dan nog was de stuuractie van Vettel duidelijk te bruusk gezien de situatie (slechts een neuslengte voorsprong en tot dan toe zeer dicht naast Webber).
JPM zegt
@ W0o0dy
Vertel eens waarom Webber weg zou willen? En waarnaartoe dan?
Hij zit, als minder goede coureur in de beste auto. Hij mag blij zijn dat hij bij dat team zit. Dit jaar is de enige kans dat hij ooit WK kan worden en dat weet hij, vandaar dat ie het niet leuk vond dat Vettel erlangs kwam cruisen.
Als iemand in het team al een voorkeursbehandeling krijgt is het Webber wel aangezien hij nieuwere en betere onderdelen eerst krijgt. Vettel moet daar dan een race op wachten. Als voorbeeld de nieuwe achtervleugel die Webber deze race wel had maar Vettel nog niet omdat ze die nog niet klaar hadden.
JPM zegt
@ Vince
Absoluut en volkomen niet. Integendeel. Hoewel ik een lichte voorkeur heb voor een coureur is dat geen van de beide RBR coureurs. Ik ben de objectiviteit zelve.
Als je de situatie bekijkt op het filmpje geef ik je gelijk. Dan is Vettel schuldig. Maar als je alles eromheen begrijpt kun je niet anders dan concluderen dat Webber fout zat. Nogmaals Vettel lag onder enorme druk van Hamilton en aangezien Webber zn rpm in fuel-safe mode had staan ging die ook alleen maar langzamer rijden. Vettel krijgt het OK teken van de pitmuur om Webber in te halen. Hij is rete-veel sneller dan Webber op het rechte stuk en gaat met zn auto voor 70% voorbij aan Webber en heeft dan vervolgens de lijn. Tel daarbij op dat Webber in het verleden al eens gestraft is voor het onnodig breed maken tijdens het verdedigen en zijn huidige positie bij RBR en dan snap je wie er fout zat.
JPM zegt
Overigens voor iedereen die het bovenste filmpje bekijkt en denkt, he die Vettel stuurt opeens ruw naar rechts. Dat is niet Vettel die instuurt maar dat is z’n rechterachterband die ploft waardoor hij opeens naar rechts schiet.
Kijk naar het onderste filmpje dat vertelt veel meer.
Vince zegt
Kijk ervoor naar z’n stuur, hij stuurde sinds het moment dat hij er naast zat al iets naar rechts. Pas die grote beweging naar rechts erna komt inderdaad door. Ook van het onderste filmpje. Ook hier duidt erop dat Vettel gewoon iets van zn lijn af ging richting Webber…
Macready zegt
JPM
Vettel stuurde al naar rechts, aangezien zijn rechter achterwiel vóór het linker voorwiel van Webber terechtkwam (waarna touché = klapband). Dat rechter achterwiel komt daar alleen omdat hij al naar rechts stuurde, Webber ging rechtdoor, zie onboard beelden Webber.
Macready zegt
Herstel: achter het linker voorwiel natuurlijk.
JPM zegt
@ Macready
Bedankt voor het plaatje, goed bewijsmateriaal voor mijn argument tegen Webber.
Kijk eens waar die vent zich bevindt op de baan. En kijk dan eens waar de volgende bocht is en welke kant hij opgaat. Kijk nu eens naar onboard beelden van een gewoon rondje van Webber op hetzelfde stuk. Juist hij zit extreem ver naar links en probeert Vettel die voor meer dan 70% langs Webber is (ook duidelijk te zien op je foto) van de baan te drukken.
JPM zegt
Dat heet gewoon geen ruimte geven, normaal gesproken niet zo een probleem misschien. Maar wetende dat je minder RPM draait, je team heeft gezegd dat Vettel sneller is en het gewoon verdomme je teamgenoot is dan is het Webbers schuld.
JPM zegt
http://www.youtube.com/watch?v=W9wzwPjbcts
Ik kon op youtube geen onboard beelden vinden van Webber. Dit is in 2008 een rondje van Massa. Zet de video stil op 1:34 en dan zie je dat Massa zelfs nog iets verder verwijderd van de bocht helemaal rechts zit, zoals het hoort.
Als je dan bedenkt dat Webber wist dat hij met minder RPM reed, dat hij wist dat Vettel Hamilton achter zich aan had, dat hij in zn spiegels keek en Vettel heel snel zag komen, om dan vervolgens nog zo dicht links te blijven rijden is een schande en helemaal terecht natuurlijk dat het team hem hiervan de schuld geeft. Je moet elkaar ruimte geven, zeker als het je teamgenoot is en zeker als hij een hele klap sneller is. Aan de kant gaan hoeft niet maar iemand van de baan drukken…
Vince zegt
@JPM: Webber was niet degene die zijn teamgenoot van de baan drukte. Daarnaast maakte Vettel eerst een beweging naar recht en toen naar links, Webber maakte maar 1 move. Zet je Vettelbril eens af en kijk objectief naar de beelden…
Macready zegt
JPM
Sinds wanneer moet je op een recht stuk zo’n 250 meter voor een bocht meer ruimte dan nodig geven aan iemand die slechts een neuslengte voorsprong heeft? Zoals gezegd was Hamilton diezelfde race in dat geval minstens zo verkeerd bezig. Webber kroop sinds Vettel ernaast zat heel langzaam naar rechts, aangezien uit de onboard beelden van Webber blijkt dat de linker kantlijn langzaam verder naar links loopt. Echter, voordat Vettel z’n bolide tegen Webber aanstuurde had hij nog zo’n halve wagenbreedte aan z’n linkerzijde over, zie eerste video in dit topic. Kortom, Webber van drukken betichten is de omgekeerde wereld.
Een lagere topsnelheid betekent niet dat je niet verdedigend mag rijden (hij week niet meer dan eens van z’n lijn af) en zoals Hamilton en Button aantoonden, hoeft er ook niets mis te zijn als teamgenoten dat bij elkaar doen, stalorders of niet.
w0o0dy zegt
“JPM [ reply ] 1 June 2010 om 15:27
@ Macready: Bedankt voor het plaatje, goed bewijsmateriaal voor mijn argument tegen Webber.
Hilarisch en meneer vind zichzelf een F1 kenner… kijk eens naar de handen van Webber…. zelfs hij stuurt naar rechts… om Vettel te ontwijken.
Of het verstandig of sjiek was, dat is wat anders, maar ook al geeft hij niet veel ruimte, feit blijft dat Webber zelfs actie onderneemt om het ongeval te voorkomen. ITT Vettel die gewoon naar rechts komt terwijl het niet kan en niet hoeft. Ook aan die kant vd baan had hij wel kunnen rijden/remmen. Alleen ervoor blijven was lastig en dat paste de jonge hond niet… dus stommiteit uithalen en jezelf uit de punten knikkeren. Way to go stupid!
Webber had het slimmer aan kunnen/mogen/moeten pakken vanuit teamoogpunt. Als racer valt hem NIETS te verwijten, itt Vettel.
w0o0dy zegt
Christian Horner schrijft: “Mark held the inside line and adopted a defensive position, which he is entitled to do. When Sebastian was three quarters of the way past, he moved to the right. As Sebastian moved to the right, Mark held his position and the ensuing result was contact that resulted in Sebastian retiring, Mark damaging the front-end of his car and the team losing a one two-finish. Ultimately both drivers should have given each other more room.”
“Q: Was either driver to blame for the incident?
CH: What we expect from our drivers, as team-mates, is that they show respect for each other and allow one another enough room on the race track. Unfortunately neither driver did this on Sunday and the net result was an incident between the two. During the previous six one-two finishes we have achieved, there have been many incidences of close racing between our drivers and they have previously always abided by this understanding.”
http://www.redbullracing.com/cs/Satellite/en_INT/Article/Christian-Horner–Turkish-GP-Debrief-021242855717795?refmod=ContentFeed&refmodpos=A1
JPM zegt
@ W0o0dy
Haha een beetje politiek correcte onzin quoten. Waarom pak je niet de eerste reactie van Horner erbij? Daarbij geeft hij heel duidelijk aan dat Mark geen ruimte gaf. Net zoals Marko ook.
Het geeft niets je kunt denken wat je wil, de mensen die de ins en outs kennen weten wel beter. Blijf jij maar bij het wikipediaen.
w0o0dy zegt
@JPM: zelf schrijf je onzin maar anderen weten niet waar ze het over hebben…. yep, dat is jou ten voeten uit.
JPM zegt
@ W0o0dy
Hoe schrijf ik onzin? Dit gaat over 2 coureurs bij RedBull. Als de sportchef en het teamhoofd mij gelijk hebben praat ik geen onzin. In tegenstelling tot anderen.
Macready zegt
@JPM
Zelfs al deden ze dat, ze zitten altijd met meerdere petten op bij dergelijke interviews. En uiteindelijk baseren zij hun oordeel deels ook op de beelden die wij zien. Een Horner die zegt dat Vettel er 3/4 voorbij was heeft feitelijk zelfs ongelijk. Een snelle check leert dat dat niet mogelijk is als zijn rechter achterwiel direct voor her linker voorwiel van Webber zit op moment van impact. En groter is het verschil in het voordeel van Vettel niet geweest. Meten is weten: tussen de 50 en 55% van zijn auto was voorbij Webber. Los daarvan geven ze je niet gelijk aangezien beide personen aangeven dat beide coureurs in hun hogen schuld hebben.
Macready zegt
…zucht…, herstel: *achter* het linker voorwiel van Webber.
JPM zegt
@ Macready
Nee als je achteraf alle politiek correcte interviews gaat bekijken niet. Maar de allereerste reactie van beiden is wat mij betreft tekenend. Zij kennen alle ins en outs, al het radio contact, de algehele situatie. Ze zijn onbevooroordeeld. Niemand is beter in staat de situatie te omschrijven dan zij. Hun eerste reactie: Webber gaf geen ruimte aan een veel snellere Vettel.
hape zegt
@JPM
80% van de lezers op jamesallenonf1.com (de persoon die na de race het interview afneemt) zag vettel als schuldige.
James zelf heeft er een heel topic aan gewijd (Is Vettel the favoured son at RB ?). Zelfs in duitsland vond 2/3 van de lezers op autobild Vettel schuldig.
Jij mag uiteraard je favoriete rijder goedpraten maar probeer die mening niet aan een ander op te dringen.
JPM zegt
@ hape
Haha de meerderheid ja? Dus als veel mensen iets denken is het waar? Come on!
En hou eens op over favoriet, die hele Vettel kan me geen kont schelen. Dat iedereen hier zo subjectief is kan ik ook niets aan doen. Ik bekijk de situatie objectief, met incidenten uit het verleden in mn achterhoofd en de informatie die Webber en Vettel tijdens de race hadden.
80% van de mensen hier hebben de hele race niet gezien, laat staan dat ze weten wie Webber is. Die kijken de video en zien dat, tsjah dan zou ik misschien ook vettel de schuld geven. Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals Marko, Horner en moi ;) die verder kijken dan 1 filmpje. Tsjah dan kom je pas een waarheid tegen..
hape zegt
@JPM
Gelukkig dat de wereld nog JPM, Marko en Horner heeft voor het juiste oordeel. De rest heeft er geen verstand van en ziet het allemaal verkeerd.
rdevrede zegt
De reden dat ik geen Nederlandse RTL kijk is dat ze geen onderzoek doen en dingen zomaar roepen… Bij de Duitse RTL hadden ze die adviseur METEEN in de uitzending live aan de microfoon. Ze lieten beelden zien dat Vettel NIET aan zijn stuur trok tijdens het naar rechtsgaan. Duitse SKY is ook goed hierin… NL RTL roept altijd maar wat dingen.. hebben er echt geen verstand van en houden zich niet aan feiten. Ik vind Duits geen fijne taal maar verstand van F1 hebben de mensen daar op TV wel…
hape zegt
rdevrede,
Wel eens naar bbc gekeken? Die hebben oa Eddy Jordan en Coulthard ingehuurd voor het commentaar.
Heb je ook geen last van die ‘geen fijne taal’.