Het Londense icoon, de rode Routemaster, begint een beetje op leeftijd te raken. Tijd voor vervanging, en dan moet het natuurlijk meteen milieuvriendelijk en efficiënt. Wat doe je dan? Je huurt niet Aston Martin, maar VAG in voor het design en Toyota voor de aandrijving.
Soort van, want VAG en Toyota hebben natuurlijk weinig te maken met deze nieuwe rode Wrightbus. Maar het had gekund, zeker gezien de Mulsanne-koplampen.
De Britten houden de vaart er verder goed in. In 2011 moeten de eerste proef-bussen al rondrijden, om de bussen vervolgens in 2012 in dienst te nemen. Kijkend naar de cijfers wordt Londen in 2012 een bloeiend groen walhalla, want de nieuwe is wel 40% zuiniger dan de oude. Bovendien heeft hij wel iets ‘vrolijks’. Het zijn slechts bussen, maar laat ze in Nederland ook de klassieke Den Oudsten DAF eens herretroduceren. Een beter OV krijg je er vast niet mee, maar voor het straatbeeld is het niet verkeerd. (via green.autoblog.com)
bpc zegt
vrachtvervoer als hybride … zie ik wel zitten ,:) zolang ze maar met hun electrische rommel van onze sportwagens blijven
FuelMinded zegt
Heel goed idee. Want juist in stadsverkeer profiteer je van Hybride-aandrijving. Hoewel een vliegwiel ook kan helpen met regeneratief remmen. Maar dat is zo 2003!
wotevajjjj zegt
idd, elektrische rommel voor alle transsport doeleinden waarbij het mogelijk is en voor auto’s een goede oude verbrandings motor. Ze zouden beter zelfs iedereen verplichten hybride of elektrisch te rijden en voor auto liefhebbers een soort zuip vergunning te maken
vale46 zegt
Zo een schone bussen!
Voor een bus kan dit tellen!
Hybride aandrijving is hoogtechnologisch dus DOEN!
Hopelijk komen ze ook in andere steden als Parijs, Brussel, Amsterdam,…
Tom. zegt
Zou mooi zijn als de lijnbussen hier in nederland eens elektrisch worden. van dat gerammel van de dieselmotoren trillen de ramen er bijna uit, om gek van te worden.
NuttelozeBPM zegt
Veel ongebruikte ruimte…
3 deuren waarvan 2 op 1 meter van elkaar met daartussen loze(?) ruimte. Is wel erg mooi dat wel. Leuk dat ze de traditionele vorm behouden.
uwemajesteit zegt
@NuttelozeBPM: is wss gewoon nodig bij die stadsbussen, anders neemt het in- en uitstappen bij elke halte te veel tijd in beslag… Hier hebben stadsbussen ook gewoon drie deuren, en daar zit nog niet eens een extra verdieping op.
Wel lache busjes trouwens ;)
Jan-Jelle zegt
Die iconen reden al niet meer sinds 2005 allemaal verkocht.. enkele rijden nog op de touristische routes
Rossi zegt
@Jan-Jelle: de eerste zin slaat inderdaad nergens op! De Routemasters zijn al sinds 2005 uit actieve dienst….
Hybride dubbeldekkers reden tijdens mijn bezoek afgelopen weekend al rond door London….
alfa159TI zegt
toyota voor de aandrijving?
die zal niet lang rijden
Jipp zegt
het is hard nodig, in londen merk je gewoon dat de luchtkwaliteit laag is…, vooral als je een hoop van die bussen er hebt rijden. En over het design, ik vind dit ook beter, retro, beetje modern en beetje klassiek.
AudiQuatro zegt
waarom niet? Londen is toch de verschrikkelijkste stad ter wereld dus dan mag er best iets vrolijks over straat rijden!
EFB zegt
@tom: Connexxion heeft al een aantal hybride bussen, maar veel zijn het er nog niet…
mashell zegt
Laten we eerlijk zijn, van zo’n stinkende stadsbus wordt je echt alleen blij als het heel hard regent en je auto kapot is. Dus een hybride of elektro stadsbus die minder stinkt is gewoon een goed idee!
Cantago zegt
Gaaf busje! Ik zeg doen.
Dimglor zegt
Mja valt wel mee dit..
Ook positief dat ze hybride toepassen op deze voertuigen… Mogen ze meer doen…
Dit zijn volgens mij de grote vervuilers.. en niet de sportwagens…
Laurens zegt
Starten en stoppen, dan heeft zoiets rendement. Ik zeg: doen :-)
Mr. Dj M. zegt
Ziet er sowieso goed uit, kom maar op! 8)
en inderdaad iets meer flair kan ons wagenpark ook wel gebruiken!
Nilo zegt
Tom. [ reply ]
19 May 2010 om 21:35
Zou mooi zijn als de lijnbussen hier in Nederland eens elektrisch worden. van dat gerammel van de dieselmotoren trillen de ramen er bijna uit, om gek van te worden.
ooit in Arnhem geweest? het stikt daar van de volledig elektrische bussen. en nee die zijn ook niet fluisterstil. wel een stuk stiller dan de rommel diesels dat wel. alle main-routes zijn voor zien van bovenleidingen voor die trolleybussen. is trouwens wel een leuke ervaring in zo’n bus zitten, die oneindige versnelling.