Het bericht dat vorige maand in de Verenigde Staten nog nooit eerder in de geschiedenis, in maart zoveel benzine is verbruikt, leverde behoorlijk wat reacties op. Een beetje in het verlengde van dat bericht 8 wetenswaardigheden over auto’s en het milieu in de VS.
Weetje 1.
30 procent van alle auto’s in de wereld, rijdt rond in de Verenigde Staten. De VS is goed voor een kwart van de wereldwijde olieconsumptie, maar de Amerikanen maken maar voor 5 procent deel uit van de wereldbevolking.
Weetje 2.
Er zijn 240 bomen nodig om de CO2 uitstoot van een gemiddelde Amerikaanse auto te compenseren. De top-6 van landen die gemiddeld per inwoner de meeste CO2 uitstoten is (hoog naar laag): Qatar, Koeweit, VS, Canada, Japan, China.
Weetje 3.
Auto’s belasten het milieu niet alleen met CO2 uitstoot. Denk ook aan fijstof van de remmen, kleine deeltjes die loskomen van het asfalt, maar ook geluidsoverlast. Voor ieder geproduceerde auto wordt het milieu belast met 4 ton koolstof.
Weetje 4.
Een SUV stoot gemiddeld 47 procent meer CO2 uit dan een sedan en is in het gebruik jaarlijks 31 procent duurder.
Weetje 5.
De Amerikaanse wet dwingt af dat auto’s in 2016 gemiddeld 30 procent minder CO2 uitstoten en 30 procent efficiënter worden. Dat wil zeggen 30 procent meer kilometers per liter benzine.
Weetje 6.
Hybrides stoten gemiddeld 35 procent minder CO2 uit dan auto’s op benzine en zijn 20 tot 25 procent zuiniger. In de VS kan het belastingvoordeel op een hybride oplopen tot 3.400 dollar.
Weetje 7.
Smog luchtvervuiling is in de VS jaarlijks verantwoordelijk voor 159.000 ziekenhuisbezoeken, 53.000 ziekenhuisopnames en 6 miljoen astma aanvallen.
Weetje 8.
Kinderen die wonen binnen een straal van 250 yards (228 meter) van een drukke snelweg, lopen 6x meer kans om kanker te ontwikkelen.
Met dank aan Johan voor de tip
timo zegt
@ weetje 1: Holy shit, aardig shocking!
Dimglor zegt
@timo: Inderdaad…. Toch wel verbaasd van deze cijfers ;)
JanS3n zegt
Weetje 9: CO2 is geen oorzaak van global warming maar een gevolg.
De Fiets zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
fiestafeest zegt
ja heb het gelezen en trek me er voor de rest niets van aan!!
MDA zegt
volgens mij zit hier niks nieuws of schokkends tussen… alleen dat Qatar 3 keer zoveel benzine zuipt per capita dan de VS is wel redelijk schokkend…
lincoln zegt
raar ..
dat met de komst van de auto de gemiddelde leeftijd van de aardbewoners met 50 jaar omhoog is gegaan !!
en dat er steeds meer aardbewoners bijkomen !!
waarom is nog niet iedereen dood ??
arokh zegt
tja, heb nergens vragen over, behalve over de tweede claim. Die slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Het gaat hier om de totale uitstoot van een land (in vervoer/industrie etc.) en dan is een vergelijking niet meer te doen (zeker niet zo makkelijk) Dat China in de tot 5 staat per inwoner mag voor een deel verklaard worden aan de slechte milieu-regels en uitstoot, maar komt voor verreweg het grootste deel door de industrie. En voor wie produceert de Chinese industrie? Voor europa en amerika. Nederland kan bij wijze van spreken alle stroom inkopen in duitsland, alle industrie verplaatsen naar china en veel per trein gaan reizen, waardoor we op de beste plek komen
arokh zegt
qua uitstoot, maar als je onze consumptie ook meerekent die heel veel steenkool/olie/productie kost dan kom je opeens op hele andere getallen uit…
(sorry, drukte per ongeluk te snel op een verkeerde knop waardoor het 2 posts zijn geworden)
Roy zegt
Er staat wel dat in 2016 de auto’s 30% zuiniger moeten zijn, maar SUV’s vallen daar niet onder omdat het ‘light-trucks’ zijn en daar wordt veel minder strenge wetgeving voor gehanteerd. Die mogen wel veel uitstoten, en is het eigenlijk kromme wetgeving.
lincoln zegt
@Roy: “kromme wetgeving” .. in welk land woon jij ??
italian design zegt
wat is hier praktisch nut van?:P iedereen wist toch al dat die landen het meeste C0 en alles uitstoten en er niks aan doen terwijl wij hier in nederland t gezeur krijgen :S
vla zegt
Alles, elk nummer is van de pot gerukt, uit de context geplaast en betekent dus niets.
Donkervoort zegt
@JanS3n: Dus als de aarde opwarmt komt al die C02 zomaar uit de grond tevoorschijn o.i.d? Ik dacht het niet, ik ben zelf ook niet zo’n milieuhippie maar CO2 e.d zijn er zeker een van de oorzaken dat de aarde warmer word, al ben ik zelf van mening dat de stijging vooral te maken heeft met het feit dat we nu in een tussen-ijstijd zitten en dan is het normaal dat het aarde warmer word. ’t zou pas eng worden als het klimaat niet meer verandert.
Vooral feitje 1 vind ik nogal opmerkelijk, dat is wel belachelijk veel zeg.
lincoln zegt
@Donkervoort:
alles brand ooit een keer ..
of je het zelf in de fik steekt of dat dingen verteren ..
alles brand ..
TG zegt
@Donkervoort:
Onzin. Temperatuurstijging is niet het gevolg van stijgende CO2 waarden, maar de oorzaak. Kijk je naar eerdere warmere periodes in de geschiedenis van de aarde is er ook eerst een temperatuurstijging en dan stijgende CO2 concentraties in de lucht. http://scottthong.wordpress.com/2007/10/30/35-scientific-errors-or-intentional-lies-in-an-inconvenient-truth/
Punt 4.
Desondanks is het CO2 bullshit verhaal perfect voor het heffen van belastingen.
dw zegt
@MDA dat van qatar sta ik ook te kijken, zal wel komen door het affakkelen van gas, maar dan nog.
Laurens zegt
Weetje 9: als wij dezelfde welvaart/-zijn zouden hebben, zijn de cijfers hier niet veel anders… alleen staat er dan diesel ipv hybride, behalve bij belastingvoordelen :-) :-)
RickB zegt
Tja, maar alle CO2 die we in de afgelopen jaren hebben bespaart heeft de Eyjafjallajökull de afgelopen weken uit geblazen.
Maar wel leuk om te weten!
Autogek zegt
Wist ik allang. :)
Bob zegt
In de VS rijdt men geen diesel omdat diesel veel duurder is dan benzine.
Weetje 11 … er rijden meer Hybrids in de VS dan enig ander land in de wereld.
Autogek zegt
@Bob: Kloppen niet echt helemaal deze cijfers. In 2009 had Toyota al in totaal 1.000.000 auto’s verkocht. Dus hoe jouw link aan 348.148 hybrides in totaal komt.
@floryn: Blijven relativeren? Je bedoelt weer het hoofd gelijk weer in het zand steken. ;)
Bob zegt
@Autogek: mijn source is http://www.hybridcars.com/hybrid-sales-dashboard/september-2009-dashboard.html ik heb het tellen niet gedaan .. maar goed .. het geeft wel een beetje weer dat niet iedere Amerikaan een V8 rijdt. Een beetje met nummers spelen kan iedereen om iets goed of slecht eruit te laten zien.
In de VS heb je ook belastingvoordeel op een hybrid .. ongeveer 3000 dollar
Autogek zegt
@Bob: Ik gaf jouw ook niet de schuld. Wilde alleen maar aangven dat deze cijfers niet helemaal kloppen. ;)
@jan 1666: Inderdaad heb ik het dan alleen nog over Priusen. Laat staan met Honda’s, Lexus, en andere hybride Toyota’s erbij. Dan heb je er al veel meer rondrijden.
OT: Zag net de Honda CR-Z hybrid rijden. Leek wel wat aan de kleine kant. Maar zag er leuk uit voor mensen die van “sport”auto’s houden.
Laurens zegt
Overigens een leuke site, autobloggreen. Daar heb je echter een redactie die regelmatig roept om dieselmodellen (goed en goedkoop), en bloggers die alleen maar hybride en EV kunnen stotteren. Niet zoveel verschil al met al :-)
De VW Jetta TDI is er de favoriet :-)
Benny zegt
Altijd maar dat gezeik over CO2 uitstoot. Je moet eens kijken wat een Toyota Prius wel niet uitstoot aan CO2 tijdens productieprocessen zoals de grondstoffen die nodig zijn voor de batterij. Een Dogde ram 1500 zal minder CO2 uitstoten tijdens het productieproces dan een Toyota Prius.
En zeg nou zelf, niet alles draait om het CO2 probleem…
floryn zegt
Ja zo dicht moet je sowieso niet naast een snelweg gaan wonen. Allemaal heel leuk dit soort cijfers, maar laten we het ook blijven relativeren.
Cardesigner zegt
@Bob, haha, leuk lijstje! Toch interessant om te zien wat een belastingvoordeel wel niet kan doen voor de verkoop van een hybride. (Nederland op plek 3!)
Dev zegt
@ Donkervoort
Ja, heel veel CO2 komt “zomaar” tevoorschijn. CO2 ligt ook grotendeels opgeslagen in oceanen en opgesloten in Noordpoolijs of in andere natuurbronnen. Warmte komt ook van lavastromen en veroorzaakt verschuivingen in de aardkorsten (ook al opgevallen dat er zoveel aardbevingen zijn de laatste tijd?). Daar komen enorme hoeveelheden CO2 vrij, afgezien van de directe warmte van de zon die OOK nog eens CO2 creëert.
Laurens zegt
@Autogek: doe nou eens een klein beetje je best: dit is 2009, staat er toch duidelijk boven. Eigenlijk nog vrij slecht, Nederland, met ongeveer het 5-voudige aan subsidie op die krengen…
PS: als automaniak, waar blijven de verontschuldigingen :-)
Autogek zegt
@Laurens: Ten eerst: Ik ben helemaal niet meer op Autoweek.nl. Dus jouw idee dat ik Automaniak ben is flink misgegrepen. :P
Ten tweede. Toyota had in 2007 al een totaal 1.000.000 priusen verkocht sinds productie begon. Dus doe even zelf eerst even je best voor je iemand weer begint af te kraken en je wat schrijft waar je geen verstand van heb.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/11/toyota-verkoopt-wereldwijd-meer-dan-1-miljoen-hybrides
Laurens zegt
@Autogek: laat maar weer, lezen kun je nu eenmaal niet. Die automaniak is verder ongeveer hetzelfde qua reageer(on)vermogen als jij, alleen een echte vrouw, luidruchtig ;-)
@bob
tuurlijk kloppen die cijfers, leuke bron, dank.
Autogek zegt
@Laurens: Ik kan wel lezen. In Bob’s post stond niet “2009 Global Hybrid New Registrations”. Dus als er staat “Global Hybrid Registrations” wil dat zeggen alle auto’s op de weg tot en met 2009.
De enige die luidruchtig is met onzinnige opmerkingen ben jij Trouwens! Maar dat wist ik al en er wordt hier verder toch weinig mee gedaan. En dan kan je er lief een smilie achter je opmerking zetten alsof het een grapje is wat je schrijft en om een wit voetje te houden/halen bij Autoblog. Maar ik weet wel beter. ;)
Laurens zegt
@Autogek: ach gut, nou heeft Bob het plaatje intussen gewijzigd, natuurlijk niet man, koop een leesbril! Verder einde discussie, voor je weer achter iemands rug om gaat klagen als een verwend kind dat zijn gelijk niet krijgt, zo achterbaks…
lincoln zegt
@Autogek:
da,s idd waar ..
@Laurens doet alles om bij autoblog.nl in een goed boekje te komen ..
die slijmbal ..
als ie een appel mee kon brengen of het bord uitvegen ..
dan had ie het gedaan ..
man man man .. het feit dat dat uberhaupt in je bewustzijn voorkomt zegt bijzonder veel over jouw als persoon ..
een rare vorm van acceptatie-drang iig ..
Laurens zegt
@lincoln: zo is het, ik doe er alles voor ;-)
Kijk maar uit, straks probeert hij jou ook geband te krijgen, achterbaks, ik sta er achter… toch rare jongens, die Amerikanen, zonder ons “socialisme” doen ze toch “het goede”. Ik waardeer het land zeer, offeren zich altijd op, met stank als dank, tenminste hier…
jan1666 zegt
@autogek
honda insight/civic? lexus RX-H/L600H?
@lincoln
wist je dat als je een bom omzaagt en verbrand er evenveel co2 bijkomt dan dat hele kreng in 2 jaar op kan nemen?
OFFTOPIC
toch best zonde als je bedenkt dat in reclames enzo vaak spullen worden gesloopt..kijk is naar al die tonnen co2 en blijf van de heilige koe af..maar wie ben ik..gewoon een armzalige zeikmuts, die zich tegen de ‘boze slopende wereld’ verzet…
lincoln zegt
@jan1666:
je zal een boom bedoelen ..
maar zo,n ding gaat ooit dood ..
en of die dan licht weg te rotten in het bos ..
of dat je je huis er mee verwarmt ..
vergaan doet ie zowiezo .. met dezelfde Co2 uitstoot ..
(vergaan is ook een verbrandings proces) ..
Alex zegt
Al die vervuiling gaat de komende jaren wel voor warmere winters zorgen waardoor er meer treinen (op tijd) kunnen rijden. Lekker groen dus!
Bob zegt
Die getallen waren de verkoop cijfers van januari t/m september 2009.
http://www.hybridcars.com/hybrid-sales-dashboard/december-2009-dashboard.html geeft de wereldwijde verkoop cijfers aan waarin Nederland op 13.000 hybrids blijft steken en Amerika op 265.000 hybrids.
Autogek zegt
@Bob 1954: Ik vond het al heel raar dat het zo’n laag cijfer was. Want van de Toyota Prius waren er in 2009 alleen al meer dan 350.000 verkocht. En zoals je je post had neergezet leek het erop dat ze zelfs de totale registrations bedoelde tot en met 2009 en niet alleen 2009. ;)
Laurens zegt
LOL
http://www.hybridcars.com/vehicle/volkswagen-jetta-tdi.html
Ikke_ferrari zegt
Care…
Grote Smurf zegt
Heb nogal sterk mijn twijfels bij deze cijfers. Wat is trouwens een kubiek pond? Quatar en Kuweit produceren veel CO{2} omdat ze aardolie (deels) raffineren om dan naar andere landen te exporteren. Ik vermoed dat socio-demografische parameters kunnen uitleggen waarom kankers bij kinderen meer voorkomend zijn in de nabijheid van file-gevoelige snelwegen – misschien dat de mensen die daar wonen vaker roken en hun kinderen meer blootstellen aan passief roken.
lincoln zegt
@Grote Smurf:
nee .. komt door files .. en die komen door gebrek aan snelweg ..
Cantago zegt
Ik wordt er niet warm of koud van, mag dat?
Jippie zegt
Dat is heel veel ellende in een heel klein stukje tekst. Moeten we ons nu dan allemaal maar dood rijden?
Esprit_de_Flandre zegt
@Bob: “Een beetje met nummers spelen kan iedereen om iets goed of slecht eruit te laten zien.”
Idd, en jouw interpretatie van je lijstje bewijst het. Ik zie het anders.
10,147 hybrides op 16.5 mio NL’ers is 0.061% van de NL’ers. 160,000 hybrides op 307 mio US’ers is 0.052% van de US’ers.
NL staat dus op de tweede plaats, en niet op de derde. Japan is natuurlijk niet te kloppen met 0.10%. Moesten ze voor alle landen het uitrekenen in verhouding met de bevolking, ik vraag me af waar de US dan staat, maar waarschijnlijk niet meer in de top 5.
York zegt
Een hybride rijdt niet op benzine? Op wat dan wel? Gras?
badidea zegt
Wie kan mij “Weetje 6” uitleggen:
Hybrides stoten gemiddeld 35 procent minder CO2 uit dan auto’s op benzine en zijn 20 tot 25 procent zuiniger.
Hoe kan het dat deze percentages niet gelijk zijn?
Autogek zegt
@badidea: Een hybride is van zichzelf al een zuinigere auto omdat deze een kleinere motor heeft dan de gemiddelde auto. Dat is dus waarom een hybrideauto zo’n 20 a 25% zuiniger is in brandstofgebruik.
Maar de hybrides winnen ook nog eens zelf energie terug door rem en uitrol energie op te slaan in de accu’s en extra vermogen van de motor ook te gebruiken om de accu’s bij te vullen. Dus op eenzelfde liter brandstof komen ze ook nog een verder dan een gemiddelde auto omdat de auto ook nog eens stukken electrisch of samenwerkend met de brandstofmotor kan rijden. Dat is dus de nog lagere uitstoot van 35%.
Eigenlijk win je dus volgens deze cijfers met de kleinere motor zo’n 20% CO2 besparing en door gebruik van het hybridesysteem erbij nog eens zo’n 15%.
John zegt
@Autogek: Bij een lexus LS600h gaat dat verhaaltje niet helemaal op. Maar leuk om te zien dat je weer een discussie op gang hebt weten te brengen ;)
Autogek zegt
@John: Als je het leest gaat het over de gemiddelde hybride. Dus ook de Tahoe’s en Escalade’s doen mee in deze cijfers en trekken de gemiddelde flink naar beneden. De Prius III is veel zuiniger dan de gemiddelde auto kwa brandstofgebruik dan hier is aangegeven. En maar niet te spreken over het CO2 uitstoot. ;)
Laurens zegt
@Autogek: 23 April 2010 om 8:31
LOL en :shock: Deze ga ik inlijsten.
Beetje Verward 23 April 2010 om 16:05
geldt voor iedere auto met brandstoftoevoer afsluiting bij gas los.
lincoln zegt
@Autogek:
massa verplaaten kost met een kleine motor evenveel energie als met een grote ..
kan er bij mij niet in dat een “volwassen” persoon een postbus 51 foldertje gaat citeren ..
Laurens zegt
@badidea 22 April 2010 om 23:00:
op zich heb je gelijk, 1 liter benzine verbranden geeft “altijd” dezelfde hoeveelheid CO2. Derhalve is 25% zuiniger ook altijd 25% minder CO2 uitstoot. Hybride of niet maakt daarvoor uiteraard niet uit, iets maken uit niets kan niet. CO2 laten verdwijnen, zonder minder brandstof te gebruiken is ook onmogelijk.
Het verschil zit erin dat 25% van iets eraf, niet gelijk is aan 25% erbij. Goed voorbeeld is een aandeel, 25% daling van de waarde moet gecompenseerd worden met een waardestijging van 33.3%! Stel 10, 25% eraf, dan 7.5, 33.3% erbij, dan is het weer 10.
Ik reken verder in km en liter, is in essentie hetzelfde als mile en gallon.
Stel “mileage” stijgt 25%, van 10KM/L naar 12.5KM/L. Dan verbruik je per kilometer eerst .1L, en ga je naar .08L. Dat is een daling van 20%, ook qua CO2.
Grappig is dat men in het voorbeeld ook een rekenfout maakt. Waarschijnlijk omdat wij gewend zijn verbruik te meten in liters per 100 km.
Het moet zijn: 33% better MPG = 25% less CO2.
Deveon zegt
Die groene hippies, gister lag ik tv te kijken en kreeg ik mee dat er klimaatverandering zijn geweest die “maar” 50 jaar duurde.. En natuurlijk als de aarde opwarmed dan stijgt de co2 uitstoot.. Weer wordt eztremer, er komen lange droge periodes die de kans op bosbranden vergroot.. Wat ervoor zorgt dat er honderden, misschien wel duizenden bomen verbranden.. Dan nog een vulkaanuitbarsting hier en daar.. Misschien veroorzaken wij de klimaatverandering wel misschien niet, maar we zijn al veel te laten om het te stoppen. Een feit is gewoon dat wij onze aarde nog niet eens helemaal verkent hebben, maar wel denken dat we weten hoe die werkt?
Wat het probleem is dat olie duur begint te worden, te duur.. Of het op is misschien, misschien ook niet. En aangezien we onze eigen vraag naar olie nooit zelfstandig kunnen aanleveren zijn we afhankelijk van andere landen.. Wat andere landen macht geeft en geld, veel geld..
Ps: iets te veel koffie op de vroege morgen :p
Octanes zegt
Save humanity, the planet will save it’s self.
Het belachelijke arrogante idee dat we als miezerige mensjes invloed hebben op het klimaat…..
Overconsumptie waar dit een voorbeeld van is zal leiden tot gebruik van andere energiebronnen. Daar hebben we geen regels en subsidies voor nodig, olie wordt vanzelf te duur.
En tot die tijd………..
Smokin zegt
Weetje 9: Bangmakerij is de meest efficiënte methode om mensen naar je hand te zetten.
Raptor zegt
Wat kan mij die CO2 schelen. Ik weet dat mijn auto veel sneller is dan zo eentje met een eco-logo achterop!
Raptor zegt
Weetje dat er iets niet klopt? Hoe kan 3.78 liter (1 gallon) brandstof 1.86 kg³ (20 cubic pounds) CO2 bevatten? WTF is dat voor een eenheid trouwens “cubic pounds” dat komt overeen met kg³ (kg tot de 3de macht) !?
GOD zegt
methaan/lachgas filter in de anus van koeien implanteren en volgende week hebben we een ijstijd :lol:
TSI-tje zegt
Ik lees nergens waar dese ‘feiten’ vandaan komen…
Wie heeft dit onderzocht? en hoe ?… kortom; wat is bron van deze gegevens?…
Niet de moeite waard in op te reageren. En als dat ‘kop in het zand steken’ is, naja dan kan je net zo goed naar de Efteling gaan en geloven dat daar alles ‘echt’ is.
Voel nog niet de aandrang om dit serieus te nemen.
Laurens zegt
@TSI-tje 23 April 2010 om 13:01:
veel van de punten zijn multi-interpretabel. Maar vervang hybride door diesel, en het lijstje is ongeveer gelijk. De bron in dit geval lijkt me Toyota, en dan Toyota Europa, gezien de kapitale rekenblunders :-)
Grappig dat de Nederlandse ambtenaren dat ook doen, toen men besloot om 110 gram om te rekenen naar 95 gram op basis van input in plaats van sec naar output te kijken.
Het grootste onbenul zit weer bij de hybride lovers, maar dat wist je al: CO2 is CO2, en werkelijk verbruik is werkelijk verbruik. Knap van VAG, dat je met TSI vrijwel het verbruik van Prius haalt, en zonder een cent “steun”.
Al dat geld voor maar 1 of 2 fabrikanten, een gek noemde dat eens omkoping/smeergeld…
jangroothuijse zegt
Weetje 2 klopt niet, er word een vergelijking gedaan tussen een vermogen over een jaar, en een vermogen in het algemeen.
Of moeten we soms aannemen dat die 240 bomen gedurende hun hele leven (wat bij bomen geen vast einde heeft) moeten werken om die c02 uitstoot van een auto in een jaar om te zetten naar zuurstof en koolstof?
Autogek zegt
@jangroothuijse: 1 boom kan gemiddeld in zijn levensduur 1000kg CO2 opnemen en omzetten.
Autogek zegt
@jangroothuijse: Het is eigenlijk ongeveer 1 op 1 aan kilo’s. Een 500 kilo boom heeft ongeveer 500 kilo CO2 opgenomen. Een 1000 kilo boom dus 1000 kilo. Enz.
E34M5Touring zegt
Het ligt er ook aan HOE er met de batterijbrigade wordt gereden als je met je prius 150 km/h rijd loopt ie 1 op 10 veel onzuiniger als de gemiddelde diesel. Oja en wat te denken van hard optrekken.
Top gear heeft eens een test gedaan met een Toyota Prius en een BMW M3 sedan 10 rondjes rond het circuit de Pruis zo snel mogelijk de bmw hoefde hem alleen maar te achtervolgen op dezelfde snelheid. Resultaat De BMW was 1,3l op 100km zuiniger als de Prius.
Autogek zegt
@E34M5Touring: De rijstijl heeft er natuurlijk wat mee te malen. Een wildere rijstujl zal een hoger gebruik geven. Maar dat geld voor elke auto. Ook jouw aangegeven diesel. Iemand die als een gek in een hybride rijdt, zal niet ineens super rustig rijden dan in een diesel.
Hard optrekken doe ik ook. En mijn gemiddelde ligt op 5,4 op 100 km bij een totaal van 39000 km. En toen ik in Duistland 180 reed naar de IAA en terug lag mijn gemiddelde op 6,4 in die tankbeurt. Ik begrijp daarom niet dat men zogenaamd 1 op 10 kan halen in een Prius.
PS: Die vergelijking van TopGear sloeg natuurlijk nergens op hè. Hopelijk begreep je dat zelf ook wel.
Beetje Verward zegt
Als je met een Prius 140+ rijdt zie je de verbruiksmetyer steeds op of boven de 10 l/100km schommelen. En toch komt het gemiddeld over zo’n rit ongeveer op 6,5/100km uit. Dat komt omdat je weer winst maakt op momenten dat je af moet remmen etc. Raar, maar het is gewoon waar.
TSI-tje zegt
Alle auto’s worden zuiniger, daar hebben ‘de groenen’ wel voor gezorgd bij de fabrikanten. Ik mag stellen dat de ‘normale’ benzine motor ook al een hele evolutie achter de rug heeft het laatste decennia. Als ik mijn huidige auto vergelijk met de vorige generatie van de 1.8T is er een wereld van verschil in het verbruik ondanks een (nagenoeg) gelijk gewicht van de auto. De vorige (2002) heeft gemiddeld over 168.000Km 1op11,4 weten te noteren.
Mijn huidige 1.8TSI noteert van November’09 tot nu (24.000Km) 1op14,8. Mijn rijstijl is, voor zover ik na kan gaan, niet veranderd. De conventionele techniek evolueert ook verder en verder. Wil je echt gaan besparen op verbruik moeten de mensen ‘anders leren rijden’. Kijk naar het (zware) wegtransport. De topklasse van de zware vrachtwagens hebben meer en meer pk’s gekregen. (wat nou? Downsizing?) Maar de chauffeurs zijn getraind om het vermogen van de wagen optimaal te benutten, en dáár zit de winst in. Deze groep weggebruikers worden nauwlettend in de gaten gehouden door hun werkgevers mbt verbruik. Zou je rijstijl leiden tot een hoger verbruik als je collega krijg je zeker (op z’n minst)vragen. Logisch, deze bedrijven letten op de kosten en brandstof is hiervan een groot deel. Daar kan geen Hybride ZoomZoom aan helpen.
Kan ook niet trouwens, want die mogen geen aanhangers/trailers slepen, dus compleet nutteloos voor zwaar vrachtverkeer en is DIE techniek slechts zeer beperkt toepasbaar.
Beetje Verward zegt
Er zijn inderdaad de laatste 5 jaar flinke vorderingen gemaakt. En een afname van het verbruik in jouw geval van 1 op 11,4 naar 1 op 14,8 is een leuk resultaat. Ik vraag me alleen soms echt af waarom er zo’n aggressief sfeertje is rondom dit onderwerp. Wat is het probleem als blijkt dat je met een hybride ook mooi 1 op 18 tot 1 op 19 kunt halen zonder in te leveren op wat dan ook? Er zijn echt veel minder hybride piloten die zeuren over een te hoog verbruik of andere vervuiling door niet-hybrides dan figuren die continue moeten laten horen dat hybrides niks voorstellen zelf als dat zoals hierboven toch aardig ontzenuwd wordt.
Overigens gaat het bij hybrides echt niet alleen om een lager verbruik. Een hybride vuilniswagen (die nu al rondrijdt) zorgt ervoor dat de jongens op de wagen geen last meer hebben van verstopte longen.
En zwaar vrachtverkeer? Neen, da’s niks voor hybride. Daar heb je dan diesels voor.
Blaat zegt
Weetje 10: De olie raakt op…
Saudi Arabïe (de grootste olie leverancier ter wereld) is al over de piek heen en ook al zeggen veel mensen dat er in Canada nog bijvoorbeeld heel veel olie is, is dit echter maar teer en het kost meer olie en energie om dit spul uit de grond te halen dan dat het opbrengt.
Bijna alles in het winkelschap is gemaakt van olie: Plastic is olie, voor 1 cal. aan eten dat in het winkelschap ligt is 10 cal. olie verbruikt. Het maken van één enkele autoband kost 21(!) liter olie. Onze elektriciteit is voor het grootste deel opgewekt mede door olie.
Het probleem voor de mensheid is niet co2, het is het gebrek aan olie waar onze hele economie en maatschappij op draait. Als de olie opraakt zijn de gevolgen niet te overzien.
En nog plezier met je Porsche he ;)
Laurens zegt
Gas, olie, splijting/fusie, kolen, biofuels, zon- wind en water, ik vergeet er vast nog wel een paar: energie raakt nooit op.
Waar het om gaat, is met zo weinig mogelijk geld (dat is nu eenmaal schaars) zoveel mogelijk resultaat bereiken. Dan is bij automobiliteit een kleinere auto de meest effectieve oplossing. Daarna klein en diesel, dan klein en hybride, dan klein en EV. In kosten per ton om CO2 te besparen. Hybride is net zo goed fossiel.
Automobiliteit is maar 8 % van alle CO2 uitstoot. Dan snapt iedereen dat de echte reducties elders gehaald moeten worden, wat niet wil zeggen dat goedkope CO2 reductie bij auto’s overgeslagen wordt. Maar daar is die schaarse overheidssubsidie niet voor nodig…
TSI-tje zegt
@ Laurens, kleine correctie: Ik ontvang nameljk wel ‘steun’ Mijn Passat heeft een groen B label :P
Dus dat scheelde toch wel zo’n 400,= Eu BPM…
Maar gelukkig is hij niet ‘groen genoeg’ om in de 20% bijtelling te vallen (daar had ik een 1.4TSI Bluemotion voor moeten kopen, maar die beviel me niet, niet krachtig genoeg) Dus betaal ik gelukkig gewoon de ‘volle’ 25%. Anders had ik zowat een halve Prius rijder geweest…. :|
;)
Blaat zegt
@Laurens.
Wat je hierbij vergeet is dat het winnen van gas gedaan word met machines die op olie draaien. Het maken van uranium is een extreem energievretend proces waarvoor, jawel, olie nodig is…
Steek je kop maar in het zand joh, ik spreek je over 10-20 jaar wel.
Laurens zegt
@Blaat: bij de walmende oliedrum onder de brug? Dacht het niet, maar als ik jou moet geloven :-)