Audi overweegt een streetlegal versie van de Audi R8 LMS uit te brengen. Deze moet gaan concurreren met de Porsche 997 GT3.
De orderportefeuille voor de circuitversie puilt uit sinds de overwinning van Audi in het European GT Championship. Er zijn ruim 50 stuks van de R8 LMS besteld voor het komende seizoen. Audi overweegt nu om de auto in serieproductie te bouwen en er een straatlegale versie van te maken, zodat dit brute geweld ook op de openbare weg genoten kan worden.
Er is nog geen definitieve beslissing over gemaakt maar Audi heeft al wel bevestigd dat er een testwagen gebouwd is en dat Ferdinand Piech daar enthousiast over was. Het geheel past ook binnen Audi’s plannen om elke twee jaar een nieuwe R8 variant te bouwen. We hadden natuurlijk al de gewone R8, de V10 en de Spyder. Daar zou deze hardcore straatracer nog wel bij passen.
Audi verwacht dat de R8 een jaar of zeven, acht meegaat. In 2013 of 2014 kunnen we dus een opvolger verwachten. Men verzamelt op het circuit een hoop informatie om die opvolger nog beter en sterker te kunnen maken. Echter, er wordt ook gekeken naar alternatieve ontwikkelingen. Het zou ons niet verbazen als de volgende generatie R8 een hybride aandrijflijn meekrijgt of wellicht een KERS systeem.
Janus zegt
Beetje zwaarder dan de porsche gt3 met een v8/v10 lijkt me.
Die-Bolle14 zegt
Ik zeg doen, hoe meer R8 op de weg hoe beter.
FabianVTS16V zegt
Zo’n achterspoiler krijg je toch bijna niet street-legal?
Voor de rest… Erg gaaf hoor! Ben benieuwd 8)
laurens324 zegt
er is maar 1 mooie R8 en das de spider, zonder die lelijke sideblades, echt iets voor jonny’s dat
Lan_Evo zegt
Porsche is toch ook van VAG nu? Waarom zouden ze daarmee gaan concurreren dan?
Dimglor zegt
@Lan_Evo: Mja zo kan je bezig blijven….
Panamera vs Audi S8, boxter+cayman vs de tt modellen, 911 vs r8, Cayenne vs Q7 v12 (dit is wel de minste vergelijking… maar ik denk dat ik mijn punt heb gemaakt ;) )
ot: Ik zou zeggen maak maar… De r8 is al een mooie auto, eens zien of die gt3 ook zo mooi zal zijn ;)
90 zegt
@Dimglor: Wat is dat voor een vergelijking dan?
Een panamera is een snelle coupe en een s8 is een exclusieve sport sedan…
Dimglor zegt
@90: Panamera is sedan en geen coupé….. Zijn beide luxueus.. Zelfde prijsklasse… Gelijkaardige prestaties….. Enzoverder…..
Op autoblog heeft hier zelfs een vergelijking gestaan van de panamera met de e63 amg……. Sorry maar de Audi s8 is toch wel een dichtere concurrent…
De Panamera wordt ook gezien als concurrent van de Aston Martin Rapide en dat is ook zo’n luxe sedan… Net als de S8….
BakPouwww zegt
beetje doeloos want porsche hoort toch ook bij de vag groep
Hupke zegt
Gt3 concurrent dat weet ik nog niet zo.
Dit kan je niet met een R8 lijkt me zo
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/21/video-porsche-911-gt3-rallying
Een porsche GT3 staat op een 1500 kg tegenwoordig, een R8 op 1600 kg (de quattro gaat ervan af samen met een heleboel nutteloze dingen dus hij zou best wel eens gelijk of zelfs onder het gewicht van een Gt3 kunnen komen te zitten) Daarbij een goede motor.
En een wagen die (naar ik aan neem, nog nooit zelf in gereden) veel voorspelbaarder is dan een 911 want de motor ligt in het midden en niet vanachter.
(hoewel voor hele goede chaufeurs is dat mischien wel een voordeel zoals in het filmpje duidelijk te zien is spelen ze echt met het gewicht van de achterkant)
Mr. V8 zegt
Porsche 911 en R8 rijders zijn totaal verschillende doelgroepen, daarom kan dit. Een Porsche is minder opzichtig dan een R8 en daarom zie je ze ook meer rijden. Daarmee kun je aankomen bij klanten etc. Het is minder schreeuwerig. Daarentegen denk ik dat R8 meer voor ‘nieuw’ geld is… Ik vind het een zeer moeilijke keuze in ieder geval. De 911 alleen als GT3 RS de R8 tja, die is eigenlijk gewoon dik.. En een stuk exclusiever.
JPM zegt
Tot 2014 meegaat? Pff ik ben dat ding nu al helemaal zat.
E21Beamer315 zegt
let maar op mokt alleen in RWD, haha
Geezer zegt
Ik ben altijd voor meer auto’s a la 911 GT3. Maar dan hoop ik wel dat ze hem baseren op de V8 (lichter) en deze nog hoog toeriger maken. En dat ze net als porsche alleen met Handbak leveren, voor de echte mannen. En natuurlijk alleen met RWD.
Bo1972 zegt
Zo’n spoiler bederft toch alles. Wanneer je dit soort bedragen aan een auto uitgeeft, wil je toch geen Sjonnie spoiler op je auto. Kijk naar de Ferrari 458, veel vermogen en geen lelijke spoiler.
Hupke zegt
@Bo1972:
Zo’n spoiler is niet Sjonnie hier is ie functioneel!!!
De ferrarie 458 valt niet te vergelijken met een gt3 versie van bvb de R8.
Die vergelijk je met de gewone R8 of met een gewone 911 en daar heeft der Ferrari naam en imago mee.
Bij de GT3 draait het om scheuren en lichtheid.
@ Alfa
Er zijn er toch nog uit de tijd van auto union. Maar de eerste recente wel ja.
Alfa zegt
Dat betekend dat dit de eerste achterwiel aangedreven straat audi word toch?
CasperH zegt
@Alfa: voor zover mijn kennis van Audi reikt: ja.
Kevski-Style zegt
Als ze er een straatversie van gaan bouwen zou dat niet slim zijn. Simpel gezegd is door de regelgeving voor de raceklassen deze auto geknepen. Motorinhoud is iets kleiner, met 500pk, en mede door een restrictor ligt het vermogen op 500pk en RWD. Minder dan de R8 V10 iig. Ok, hij zal wel sneller zijn als ze hem gaan strippen van alle onnodige zaken, maar ik denk juist dat dat de hele doelgroep van audi a niet is….
Hupke zegt
@Kevski-Style:
Het kan ook dat ze de weg auto baseren op de circuit versie.
Die kan dan op dezelfde manier gebouwd worden maar dan alleen met de normale motor erin die wel de emissie normen en geluidseisen haalt. En die meer vermogen heeft. Maar voor de rest zouden ze vrijwel gelijk kunnen zijn. Enige probleem dat ik dan zie is dat ze weeral een achtertrein zullen moeten ontwikkelen voor de stratenversie als die meer vermogen heeft en langer moet meegaan (in iets minder zware omstandigheden als er een kenner achter het stuur zit of in veel zwaardere omstandigheden als er een idioot of een onbekwaam iemand (niet slecht bedoelt) achter het stuur zit)
Daarbij ze zouden toch nooit ver versnellingbak van de circuit versie gebruiken voor de weg wegens waarschijnlijk te moeilijk te bedienen.
En dit allemaal voor die paar 100 tot 1000 die er verkocht zullen worden.
(ik vind nu niet direct productie cijfers, noch van de R8 algemeen als van de R8 V10 en zelfs niet van de Porsche 911 GT3 (stomme wikipedia piraten, en google verpesters) dus ik gok maar wat cijfers)
Kevski-Style zegt
@Hupke:
Das het mooie nou juist: De circuitversie is in feite inferieur aan de straatversie. Enige waar die beter in scoord is de stijfheid en het gewicht. maar ook zaken als remmen en onderstel. De motor is minder dan die van de sraatversie. Kortom, je hieft daar in feite geen aanpassingen aan te doen. Versnellingsbak kan dus gewoon de oude verrouwde bak blijven. Die overleeft het ook in de normale V10. Sterker nog, ik gok erop dat er een bak gebruikt gaat worden van lamborghini. Ik denk dat er alleen geen markt is voor een lichtgewicht compleet uitgeklede straatversie. 911 is wat dat betreft een geval apart….
nickdenbakker zegt
DOEN! DOEN! DOEN!
MrSelected zegt
Concurrent voor de GT3? Dus met MR?
Als ze daar Quattro op gooien is het sowieso een /fail.
RND zegt
slim om binnen je bedrijf concurentie te maken…
Hupke zegt
Dat de circuit versie inferieur was aan de straat versie had ik nog niet door ik dacht dat het alleen de motor zou zijn die iets minder was en dan alleen op gebied van PK’s en zuinigheid.
Ik weet niet of er een markt voor is, mijn eerst gedacht was “mhhh intressant kost hoeveel zeg je” niet dat ik het ooit zo kopen, en als je er wat meer over nadenkt heb je er niets aan. Maar de reactie was wel daar mischien dat andere mensen die ook wel zouden hebben.
Lambo raakt ook vlot van zijn superlegera’s af maar die zijn dan ook weer heel anders dan ene GT3.
Maarja als audi het op de markt gooit zal er wel een markt voor zijn, want in marketing en marktonderzoek steekt VAG wel moeite.