Fiat laat vandaag trots weten dat het merk voor de derde keer op rij, de laagste gemiddelde CO2-uitstoot heeft van alle grote volumemerken die in Europa worden verkocht. Met een gemiddelde uitstoot van 127,8 g/km voert Fiat de lijst aan van autoleveranciers met de groenste auto’s. Onafhankelijk internationaal onderzoeksbureau JATO bevestigt Fiat’s nummer 1 positie.
De top-10 van automerken met gemiddeld de laagste CO2 uitstoot, waarbij het modellen betreft die vorig jaar werden verkocht:
- Fiat (127,8 g/km)
- Toyota (130.1 g/km)
- Peugeot (133.6 g/km)
- Renault (137.5 g/km)
- Citroen (137.9 g/km)
- Ford (140.0 g/km)
- Opel (148.9 g/km)
- Volkswagen (150.4 g/km)
- Audi (160.9 g/km)
- Mercedes (176.4 g/km)
Ook wanneer de merken Alfa Romeo, Lancia en Abarth in de berekeningen zouden worden meegenomen, zou Fiat het winnen van z’n concurrenten. Fiat vertelt niet of dit ook zo is wanneer Ferrari en Maserati worden meegerekend, maar waarschijnlijk zijn de volumes van die exoten te klein om het feestje te bederven.
De Italianen pochen in het persbericht nog even verder, want Fiat is ook wereldwijd nummer 1 op het gebied van aardgas/groengas aangedreven auto’s. Aardgas/groengas heeft een aantal belangrijke voordelen voor het milieu: zo’n 23% minder CO2-uitstoot en de uitstoot van fijnstof is nagenoeg nihil, zo laat men weten.
Deze eco-vriendelijke prestatie is het resultaat van jarenlange toewijding en een lange termijn strategie welke gebaseerd is op een tweezijdige benadering: het implementeren van technologische oplossingen gericht op het terugdringen van verbruik en uitstoot én het beïnvloeden van het rijgedrag waardoor de bestuurder meer verantwoord en eco-verantwoord met de auto omgaat.
Maarten zegt
Het laaste stukje is erg neutraal geschreven autoblogger
autoblogger zegt
@Maarten: ik schrijf niks…
JPM zegt
Knap! Ik vraag me af waarom BMW er niet instaat en Audi wel. Was het niet zo dat Audi aangaf niet te doen aan die groene hype?
ErikkNL zegt
@JPM:
Misschien zonder er aan deel te nemen zijn ze al zo ver met hun vorsprung durch technik dat ze weinig uitstoten ;) Maar toch dat ze op de achtergrond er groots mee bezig zijn. Ontkennen is gewoonte zo langzamerhand in de autoindustrie.
RobTWo zegt
Nou, Peugeot Eco Cup, daar ga je…..
Dennis zegt
@Maarten: Neutraal? Integendeel, een rechtstreekse copy-paste uit het persbericht.
Het was je hopelijk toch al duidelijk dat dit bericht een weergave is van wat Fiat te vertellen heeft en niet onze eigen mening?
Een zinsnede: De Italianen pochen in het persbericht nog even verder…
Maar ook: …zo laat men weten.
Bovendien staat het bericht in de categorie “Marketinggezeik en gebakken pr”
Hoe duidelijk wil je het hebben dat dit alles behalve neutraal is?
tom307 zegt
waar is bmw idd´???????
die lopen nu al zo lang te dE te roepen dat je het beu word en ze staan achter mercedes en audi :-P
leg dat eens uit
TKoote zegt
Het is niet zo moeilijk om de beste te zijn als je alleen maar kleine autootjes bouwt… Audi en Mercedes zijn relatief gezien beter bezig.
tom307 zegt
EfficientDynamics sorry
tom307 zegt
en nu stop ik :-P
Dimglor zegt
@tom307: Hehe, na dit bericht is hun slogan/reclame niet echt overtuigend ;)
Merry zegt
Stoer doen omdat je het sufstje merk ben, vreemd.
Maar als ik een Honda zie is het altijd die verschrikkelijke civic hybride of Insight dus waarom staat Honda niet in detop 10?
Of verkopen ze stiekem nog steeds de NSX ofzo?
Timmie zegt
@Merry: Volgens mij staat Honda vrij ver, omdat die ook erg actief zijn op de Amerikaanse markt. En daar zijn grotere motoren aan de orde (genre 2.4l). Die motoren zijn bovendien al wat ouder, en moeten vaak minder zuivere brandstof slikken. Dus volgens mij verhoogt dat het gemiddelde sterk. Ik sta er telkens weer van versteld dat een merk een andere filosofie voorhoudt per continent. In Europa wordt gesmeten met CO-2-premies, terwijl de VS nog relatief onverschillig is (cash-for-clunckers is reeds afgelopen). In de EU doen ze dan heel milieuvriendelijk, terwijl ze in de VS eveneens onverschillig blijven. Commercie doet bedrijven voorliegen dat het niet meer schoon is.
jvbijleveld zegt
Ik mis ook een Daihatsu. Die maken alleen maar auto’s die de 127gr/km niet eens halen, en zouden dus zeker in de lijst voor moeten komen…
rider zegt
niet zo moeilijk als je geen sportieve topmodellen meer hebt. geen Bravo 5 cylinder en ook ferrari/maserati vallen niet meer onder hun dak. alle andere merken hebben of snelle sportieve, zware en grote auto’s in hun portfolio. fiat heeft geen SUV/MPV/sportwagen of grote limo, daarvoor wel kleine modellen zoals de 500/panda. neemt niet weg dat het toch wel een mooie prestatie van fiat om het 3x op rij te halen!
JPM zegt
@ rider
Alfa 8C, Quattroporte, GranTurismo, 599, 458, 612, Enzo, Scuderia.. lijken me vrij sportieve modellen.
bartinspace zegt
@tom307
Dit plaatje is mooier, hier staat ook nog een boom op.
Lekker puh :P
bartinspace zegt
En dan is de Phylla er nog niet eens…:D
TKoote zegt
Ik hoop dat die er ook nooit komt!!!
Kristof B. zegt
@Dennis
Nog nooit van sarcasme gehoord?…
Dennis zegt
@Kristof B.: “Nog nooit van sarcasme gehoord?…”
Jawel hoor, waarom vraag je dat?
Kristof B. zegt
@Dennis:
Omdat Maarten zijn reactie sarcastisch bedoeld was.
Megakix zegt
Vreemd dat inderdaad BMW er niet bijstaat; en wáár haalt Audi nu ineens zijn reductie vandaan ?
Overigens, lekker boeiend al dat ‘gesuf’ over milieu…ik tuk nog ff door…
Vincenzo zegt
zo dikke middelvinger lutsers!
Zo je maar waar de techniek vandaan komt.
CSL zegt
BMW boekt beste resultaten reductie verbruik en uitstoot
Mars2 zegt
Volgens deze site
http://www.automobilsport.com/bmw-group-co2-cutting-chart-effcientdynamics-programme-greenfleet-awards—72690.html
zat BMW in 2008 al op 154 g/km
KoFFiE zegt
BMW heeft mischien gewoon teveel M3’s en M5’s verkocht vorig jaar? Dat trekt dat cijfertje wel wat omhoog :)
Heel BMW’s EfficientDynamics – en eigenlijk heel die ‘co2 uitstoot’ alle merken – is meer marketing dan iets anders. Bij BMW hebben ze er een mooie naam voor verzonnen. Het blijft echter vrij kunstmatig vermits dit op een gestandardiseerd traject wordt gemeten, waarvoor de autoproducenten gewoon specifiek optimaliseren. In realiteit zit je daar rustig 30 a 40% boven…
Nujah – beter dan dat ze er niets aan doen natuurlijk, maar die CO2 uitstoot cijfertjes zijn uiteindelijk voor niet veel anders belangrijk dan voor belasting-constructies…
hans zegt
is de nieuwe kleur voor milieu vriendelijk niet BLAUW ipv groen ??
Timmie zegt
@hans: Wie geeft nou om die kleur. Dat is toch maar marketing. Als iedereen groen beu gehoord is, schakelen ze over op blauw om de uitmelkerij gaande te houden. Bedrijven moeten strijden met wapens (marketing) om de centen van de weinigvermoedende mens.
j zegt
Fiat maakt alleen miniatuurtjes
Timmie zegt
Ja, zeer verwonderd dat BMW daar niet tussen staat. Is efficientDynamics dan toch enkel marketing-gezeik?
En nog straffer: ik dacht dat het belangrijkste model bij BMW de 3 was. Bij Mercedes is dat meer de grotere (en dus vuilere) E. Al hebben ze daar wel kleine karretjes als de A, B en SLK rondtuffen…
En natuurlijk is het commerciele zelfmoord als je niet pocht met je eerste plaats…
alfa mannetje zegt
Japanners lopen , buiten de kwaliteit, al een tjdje achter de muziek aan . Alles hybride : nu hebben we verbrandingsmotoren die gemiddeld zuiniger zijn als die veelal leasesletjes.
Sushi , is soms best lekker.
GTA_Torino zegt
/me als trotse werknemer van Fiat Group, lekker snorren in z’n Alfa waarmee 200g een minimale uitstoot is! Hoezee!
alfa mannetje zegt
Ach , een enkele koe stoot meer (methaan nog wel..) uit als een auto die 80.000 km rijdt.
En als we gezamenlijk beter ons eten kouwen hoeven ook wij minder scheten te laten wat weer een positieve invloed heeft op de co2 uitbraak op aarde.
lincoln zegt
dit vind ik het mooiste van de Fiat SpA ..
de lekkere kleine motortjes ..
nu nog wat echte lichte en simpele auto,s zoals quincocento of de ouwe Panda .. go Fiat ..
alfa mannetje zegt
Er komt nog een echt kleine , Topolino , met het torretje achterin was de bedoeling. Duurt niet lang meer ….
patrick zegt
dat audi bovenaan staat van de duitse 3 lijkt me niet meer dan logisch; mensen moeten massaal aan de 4 cilindertjes omdat men ook nog een handjevol opties wil kunnen betalen! voor mercedes zijn het vooral de oude lullen die erin rijden en nooit boven de 100 komen! case solved :D
TSI-tje zegt
LOL !!!! Fiat gefeliciteerd…. VOOR Toyota geëindigd ondanks dat Fiat Hybrides (gelukkig) compleet in hun gamma ontbreken !! Ik zeg tijd voor een feessie !!
Cantago zegt
En waar is BMW? Want deze was altijd vrij zuinig enz enz enz??? En ik weet nu dat ik geen Fiat wil, die maakt geen auto’s om te rijden, maar om planten te doden (Want iedereen weet dat planten beter groeien bij een hoger CO2 gehalte in de lucht!)
tarquesh zegt
Leuk voor Fiat, maar ik wordt niet warm en koud van dat merk.