Op de Autosalon van Genève presenteert Volkswagen de derde generatie van de welbekende Sharan familiewagen.
Met een totaal verkoopaantal van meer dan 600.000 exemplaren is de Volkswagen Sharan sinds zijn eerste introductie in 1996 uitgegroeid tot de favoriete auto van heel veel gezinnen in heel Europa. Het nieuwe design meot zorgen voor een eigentijdse uitstraling, maar heel warm kan ik er niet van worden. De auto is wel groter geworden (zowel qua lengte als breedte) en kan oa worden uitgerust met bi-xenon-koplampen, een elektrisch bedienbaar panoramisch schuifdak, Climatronic en een entertainmentsysteem voor de kids.
Voor de nieuwe Sharan zijn twee 2.0 TSI benzinemotoren en twee 2.0 TDI dieselmotoren beschikbaar. De 2.0 TSI benzinemotoren leveren een vermogen van respectievelijk 110 kW/150 pk en 147 kW/200 pk, de 2.0 TDI-dieselmotoren respectievelijk 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk. Behalve een turbo en directe brandstofinjectie past Volkswagen ook een start-/stopsysteem toe om de energie te regeneren. Vergeleken met de vorige generatie is daarmee een brandstofbesparing tot 21% te realiseren. De 103 kW/140 pk sterke Sharan 2.0 TDI is met zijn gemiddeld brandstofverbruik van 5,4 l/100 km*, CO2-emissie van 143 g/km* en topsnelheid van 192 km/uur* binnen zijn segment koploper op het gebied van brandstof-efficiency. (* onder voorbehoud…)
De nieuwe MPV van Volkswagen is vanaf september in de showrooms te bewonderen. De vier leverbare motoren voldoen aan de Euro5-emissienorm en zijn voor het eerst ook leverbaar in combinatie met de DSG-transmissie van Volkswagen. Voor de Sharan 2.0 TSI met 147 kW/200 pk vermogen behoort deze automaat van de toekomst tot de standaarduitrusting. Als enige in zijn segment is de derde generatie van de Sharan – de 2.0 TDI 4MOTION met 103 kW/140 pk – leverbaar met vierwielaandrijving. Deze uitvoering komt volgend jaar op de markt.
Bart_V zegt
Ook handig, alles staat op de voorpagina.
Laue zegt
er gaat iets fout :)
-ontopic:
Ik zou graag zien dat ze de sharan een keer met pensioen zouden sturen. Dit kan echt niet meer.
bakkerst zegt
@Laue:
ik sluit me bij je aan, dit beestje hoeft echt niet tot zn 67ste door..
gewoon lekker met de VUT
RickB. zegt
@bakkerst:
Stuur de Astra, Golf, Polo, Transporter, etc, etc.
Ook eens met de pensioen!
robbie zegt
@Laue: is opgelost ;)
TSI-tje zegt
Ach, mensen die zo’n auto kopen (van welk merk dan ook) hebben geen emotie bij een auto. Die gebruiken hem slechts om van A-naar-B te komen. En dan doet dees het net zo goed als een Galaxy, Espace, Voyager of wat voor andere BUS van dit formaat dan ook. Word weer een topper ! (maar ik hoef er geen!! Wat is dát lelijk zeg zo’n BUS)
Treff zegt
voor gezinnen de ideale auto, waarom zou hij met pensioen moeten! Ikzelf zou hem niet willen hebben, maar vrienden van mij kunnen het best gebruiken met hun gezinnetjes :-)
Bert zegt
Wat een hok, letterlijk!
Dit koop je puur voor de ruimte uiteraard.
De Fiat Multipla was zijn tijd ver vooruit blijkt maar weer.
Tim DB zegt
Schuifdeuren voor een monovolume..
Vind dat nogal bestelwagen-achtig.
niet zo knap
Something zegt
Leuke mooie gezinsauto zo moet je het zien niet meer niet minder, denk dat de meesten hier op een andere manier naar kijken? en misschien daarom zo afkraken?
Waxweazel zegt
Een doos in dezelfde kleur in nog minder saai dan dit :s
Paar mooie motoren, maar het uiterlijk is gewoon niks waard.
Hopelijk is de betrouwbaarheid van deze Sharan beter dan zijn voorganger. Mahja, die was al de slechtste van de klas, zal dus wel moeten.
H_Kroese zegt
Waarom houden ze die Sharan aan als er ook een Touran is? Ook niet bepaald spannend maar die jaren negentig spacewagon carrosserie kan toch echt niet meer?!
bmw zegt
Waarom schreef AB.nl in de vorige post over de Sharan dat “Benzine verbranden kan met een 1.4 TSI (150 pk) of met de 2.0 TSI (200 pk).”, terwijl er nu gesproken wordt over 150pk uit een 2.0 TSI?
on-topic: als je dit koopt, betaal je teveel. Er zijn legio goedkopere en even lullig uitziende monovolumers met zeven zitplaatsen, die je ook van A naar B brengen. Misschien in minder luxe, alhoewel, een VW heeft standaard geen luxe.
TSI-tje zegt
@H_Kroese,
Waarom is er een Ford Galaxy én een Ford S-max?
Waarom is er een Renault Espace én een Mégane Scenic?
Waarom is er een Toyota Yaris Verso én een Corolla Verso?
Waarom is er een Mazda CX-7 én een Mazda CX-9?
Waarom is er een BMW X1 én een X3 én een X5 én een X6?
Waarom is er een Mercedes A én een B én een C én een E én een S ?? Moet ik door gaan ? :P
Jesper zegt
@ TSI-tje:
Nee, je moet even terug gaan, de Yaris Verso wordt namelijk al 5 jaar niet meer gebouwd. Verder is VW echt niet zo gek dat ze een auto bouwen waar niemand op zit te wachten, die hebben echt wel marktonderzoek gedaan.
TSI-tje zegt
Dat bedoelde ik te zeggen… vond de vraagstelling vrij nutteloos..
‘Waarom houden ze die Sharan aan als er ook een Touran is?’
Het zijn toch twee verschillende (maten) auto’s, vandaar…
Maurits zegt
Vind ‘m lelijk maar ‘k vond de astra ook mooier dan de golf toen ze jaren geleden tegelijk met een nieuw model aankwamen.
Nu vind ik de golf veel mooier dan astra terwijl ze er nog precies hetzelfde uitzien.
VW tekent naar de toekomst. Over een paar jaar is dit de mooiste gezinsauto.
marco212 zegt
Zag er vandaag nog een paar achter elkaar op de snelweg, met exportkenteken. Een Alhambra, Galaxy en Sharan. En een Multivla op een trailer :-s
Activa zegt
Pfffft, (lelijk!).
Dimglor zegt
Deze blijft lelijk…
Maar het is wel nog een mooie kleur…
w0o0dy zegt
Lelijk en saai, tip: Kies de s-max! Rijdt beter, is mooier en zou ook best nog wel eens ruimer kunnen zijn.
Jipp zegt
@w0o0dy: Vind het heel knap dat jij nu al weet dat hij beter rijd dan een s-max!
Verbetering ten op zichte van de oude, gaat een verkoop hit worden als je even bekijkt hoe de nieuwe espace er uit ziet…
w0o0dy zegt
@Jipp: Ga maar eens met een s-max rijden…. nuff said, geen huis-tuin-keuken VW die bij dat soort weggedrag in de buurt komt.
w0o0dy zegt
voorbeeldje… rondetijd op het circuit van Contidrom
46. Ford S-Max 2.5 1:48.12 ´07 220pk/1805kg
47. Audi A3 1.8 TFSI 1:48.50 ´07 160/1305
De S-Max heeft zelf iets minder vermogen per 1000Kg dan de A3 en een A3 is wat sportiever dan een Golf, right? Vergeet het maar dat de Sharan beter/sportiever zal rijden dan de S-max. Not going to happen.
Jipp zegt
@w0o0dy: Jij hebt echt een koning in het maken van verkeerde vergelijkingen, de s-max is kleiner dan een sharan en even groot als een touran, en die rijd dus even goed ongeveer. die rondetijd boeit me niet zoveel, ook beetje heel ongeloofwaardig! En daarbij je hebt deze sharan nog niet eens kunnen testen tov de sharan, dan mag je pas komen.
Jipp zegt
@Jipp: het moet zijn tov andere auto=s en niet sharan.
Jipp zegt
@w0o0dy: en daarbij even cursusje engels nemen.
w0o0dy zegt
@Jipp: is zelfs zoiets simpels al te moeilijk voor je? De kleinere A3 met een lager gewicht en een lager zwaartepunt kan met hetzelfde vermogen per ton al niet sneller dat circuit ronden dan de s-max. En dat is het zogenaamd sportieve merk dat boven Vw staat in de markt. Als zo’n auto het al niet kan dan is de kans dat een Sharan de S-max klopt qua weggedrag zo goed als nihil..
Jipp zegt
@w0o0dy: ten eerste, zal iedereen het met me eens zijn dat die rondetijden niet echt realistisch zijn. ten 2e ben je een debiel als je met een sharan op een circuit gaat rijden. ten derde audi is een luxe merk, maar het klopt, ik heb gezegt dat de a3 sportiever is dan een golf, neemt niet weg dat een gold een s-max er uit rijd. ten vierde je maakt een verkeerde vergelijking, je moet een galaxy met een sharan vergelijken en niet een s-max daarbij komt dat een s-max niet heel praktisch is, je kunt voor de ruimte net zo goed een mondeo kopen, de touran geld een beetje het zelfde voor, alleen heeft die wel iets meer beenruimte tov de passat, de s-max niet, en ja dit hebben ik zelf getest. En dan zijn we er nog bij dat het weggedrag van een sharan goed is, op mijn vakantiebaan hadden ze 2 sharan van’s die dingen trokken beter dan iedere transit. of galaxy. en dan nog een vraag, waren de omstandigheden op dat circuit hetzelfde voor beide auto’s want lijkt mij, en velen met mij denk ik niet gezien de tijden.
En nogmaals, je moet een sharan met een galaxy/voyager vergelijken en een s-max met een touran/c4 picasso/zafira. of is dat nog te moeilijk voor je, kun je dan het merk waar je een antipathie tegen hebt niet meer kraken?
w0o0dy zegt
@Jipp: 1) tijden niet realistisch? Dezelfde baan, dezelfde chauffeur, vergelijkbare condities…. oftwel je klets weer onzin, vooral als je beweert dat een Golfje wel even sneller zal zijn, terwijl blijkt dat een A3 het al aflegt. Met een vergelijkbare pk/gewichtverhouding kun je dat Golfje dus rustig vergeten.
2)debiel of niet… zo’n test op een circuit laat zien wat een auto kan als iemand het uiterste eruit haalt… en kennelijk is de s-max dan sneller dan die A3, en dat zegt heel wat over de handling van die MPV.
3) een s-max is een 5+2 en een mondeo een 5-zitter, de S-max is dus een flink MPV en is ook een flink stuk groter dan de Touran… niet heel praktisch… nee alleen wel groter dan de Touran en de oude Sharan… die waren wel praktisch en de S-max niet? Een Passat mag dan meer ruimte op de achterbank hebben maar dat is een 5 zitter…. de S-max klopt de Touran ruimschoots als je naar de 2e zitrij kijkt en de touran wint iets als je naar de 3e rij kijkt. Alleen met 7 in een Touran hou je zo goed als niets aan ruimte achter de 3e rij over (121 liter ten opzichte van de 285 van de S-max met 7 aan boord, 695liter bij 5 stoelen voor de Touran 1051 voor de S-max)
Enfin, de S-max is geen Touran concurrent dus…. en dat klopt ook want daar is de nieuwe Grand C-max voor…
De Galaxy is idd nog groter maar de S-max geeft niet veel toe, is alleen wat sportiever.
Dus nee, niet te moeilijk, ik snap het prima alleen jij snapt er weer de ballen van en haalt de modellen van Ford door elkaar.
VW kraken is nauwelijks een uitdaging, maar het is ook geen doel van me. Jou telkens weer te kijk zetten als een raaskallende VW-fanboy is echter een leuke hobby voor de momenten dat ik echt niets beters te doen heb.
Jipp zegt
@w0o0dy: Je slaat de plank volledig mis! Die ronde tijden intereseren me niet eens. Ga bij zowel de volkswagen als de ford dealer langs en ze zullen je allebij vertellen dat de S-max een concurent is van de touran, de s-max is verkrijgbaar met 7 stoelen maar het is een optie, net als bij volkswagen. De S-max is wel iets groter maar dan is het niet meteen geen concurent. De sharan is daarbij weer een stuk groter dan de S-max en even groot als de galaxy, ze waren voorheen ook niet gewoon broertjes. Daarbij kiezen veel mensen toch maar de mondeo omdat de ruimte achter in de s-max niet praktisch is en de achterbank wat ik al zij nauwelijks extra ruimte geeft.
Daarbij snap jij blijkbaar niet veel van auto’s en maak je weer een heel vaag stukje. maar feit blijft, de touran en de s-max zitten in dezelfde klasse en de galaxy en de sharan bij elkaar. de Grand c-max komt dan weer in het rijtje auris verso en als 5 zitter de golf+.
Ik snap dit heel goed, valt me zeer van je tegen dat jij dit nog door elkaar durft te halen en dan ook nog durft te beweren dat je gelijk hebt, straalt een hoop onwetendheid uit.
En een s-max heeft helemaal niets van een s-max weet niet waar je deze onzin nu vandaan tovert. die cijfers van her circuit blijven onrealistisch.
GOD zegt
@ Jipp
cursus NL spelling & grammatica voor jezelf ;)
Jipp zegt
@GOD: Of je leest even terug en dan weet je dat ik dyslexie heb, maar bedankt dat je me er weer zo fijn aan herrinert.
Cantago zegt
Hij ziet er nog altijd uit alsof hij klein moet ogen, terwijl hij heel groot is. Komt denk ik door die Golf-neus? In ieder geval niet geslaagd dit…
Jipp zegt
ik zal het nog even voor je op een rijtje zetten
de klasse grote MPV: Sharan, Alhambra, Galaxy, Grand espace, toyota previa, Grandis, lancia phedra, voyager.
klasse MPV: s-max, touran, zafira, c4 grande picasso, 5008, grande scenic, espace, etc.
En me laatste zin moet zijn
En een s-max heeft helemaal niets van een sharan weet niet waar je deze onzin nu vandaan tovert. die cijfers van her circuit blijven onrealistisch
en w0o0dy, voordat je verder gaat met blaten, ga het is nakijken, me broer heeft een auto in deze klasse nodig, en is aan het kijken en ik ben er ook met hem mee bezig omdat het waarschijnlijk een amerikaanse import word, een routan.
ben ook met hem naar de dealer geweest en ze zeggen het zelfde over de touran en s-max.
w0o0dy zegt
@Jipp: tuurlijk jongen, droom lekker verder. De cijfertjes over de lengte en de inhoud van de kofferbak in de diverse configuraties komen van de Ford- en VW-websites…. dus natuurlijk weet jij hoe het echt zit en lullen die fabrikanten een eind in de ruimte.
Je bent niet te redden dat is wel duidelijk…. ik ga wat anders doen… op naar Geneve.
Passatrijder zegt
@w0o0dy: ik zou als ik jou was toch eens gaan leren en niet beweren dat Jipp fout zit, ik ben van mening dat hij goed zit en jij niet! Dus ben jij niet te redden!
Jipp zegt
@w0o0dy: je baseert je alleen op cijfertjes, en daarbij heb je echt geen verstand ervan, de fabrikanten lullen niet nee, maar ze zeggen wel wat hun concurenten zijn, een sharan is mijlen groter dan een s-mac een touran zit in het zelfde water als de s-max en een sharan dus niet.
Ik hoop dat ik je strax tegen kom in geneve, ik ga waarschijnlijk nog dit weekend, dan kan ik je even haar fijn laten zien dat je fout zit, en kun je het niet meer op mij afschuiven! wat een onzin kun jij lullen zeg!
w0o0dy zegt
@Jipp: “een sharan is mijlen groter dan een s-mac een touran zit in het zelfde water als de s-max en een sharan dus niet.”
Zullen we dan even de maten naast elkaar zetten?
Touran 4.41 x 1.79 x (H) 1.63
Oude Sharan 4.63m x 1.81 x (H) 1.73
Nieuwe Sharan 4.85 x 1.90 x NNB
C-max 4.33 x 1.82,5 x 1,60
S-Max 4.77 x 1.88 x 1.66
Galaxy 4.82 x 1.88 x 1.76
Tot zover de feiten ….
Jipp zegt
@w0o0dy: Jij hebt echt nog nooit deze auto’s naast elkaar gezien en met elkaar vergeleken hea, je gooit het op de cijfers en dan heb je een conclusie, nou w0o0dy ik zal je even uit je droom helpen, een s-max is zo onpraktisch dat hij niet op kan tegen de ruimte van een sharan. De oude sharan is hetzelfde als de vorige galaxy, dus ford is niet zo dom om 2 modellen in hetzelfde vaarwater te hebben. de c-max is een concurent van de auris verso.
Zodra je ze alle 3 hebt vergeleken mag je terug komen en niet iedereen er van beschuldigen dat ze fout zitten en jij goed, jij bent zo slim en weet zoveel van auto’s….iedereen zit fout behalve w0o0dy.
Jipp zegt
@w0o0dy: en dan nog iets, ik heb het al even voor je op een rijtje gezet, geen hond die zou zeggen dat ik fout zit daarmee.
verkopert zegt
@w0o0dy: Ik ben autoverkoper, en je zit echt helemaal fout, ik werkte voor toyota nu volkswagen, mensen zijn veel meer tevreden over hun Vag dan un toyota!
w0o0dy zegt
@verkopert: ten eerste zijn veel autoverkopers kletsmajoors die van allerlei onzin ophangen omdat ze denken klanten voor de gek te kunnen houden en ten tweede kun je niet eens één zin foutloos schrijven… jouw comment heeft derhalve buitengewoon weinig gewicht.
En daarnaast klets je onzin…. ALLE modellen van Toyota scoorden bij de Autoweek tevredenheidstrofee beter dan de best scorende VW op betrouwbaarheid in 2007 en 2008. In 2009 was alleen de Aygo iets minder dan de Jetta op betrouwbaarheid… maar de best scorende VW op betrouwbaarheid (de Jetta dus) stond op een magere 51ste plaats van de 93 auto’s in de lijst….
Dus nee, VW’s hebben zeker niet minder problemen.
Jipp zegt
@w0o0dy: hou toch op joh, je moet perse gelijk hebben he, kansloos figuur zeg. die tevredenheids test is uitgevoerd door een paar lezers, die delen niet de mening van iedere rijder van het merk. Je hebt een vag antipathie, dat was ook weer eens te lezen bij de nieuwe A1.
w0o0dy zegt
@Jipp: tuurlijk, een paar lezers…. ongeveer net zoveel als er enquêtes zijn ingevuld door Toyota-rijders… all other things equal slaat VW nog steeds een slecht figuur in die lijsten. Ik moet niet per se gelijk hebben, maar dat betekent nog niet dat ik het niet kan hebben als ik zeg dat VW matig scoort…
Ander onderzoeksbureau (de grootste consumenten tests ter wereld voor auto’s, met 46.000 ingevulde enquetes)… en raad eens? VW twee van de 5 bolletjes en dat betekent dat ze hooguit in de buurt van gemiddeld scoren… Toyota? 5 uit 5.
Je kunt iemand wel van antipathie beschuldigen maar ik weerleg in mijn reactie het gezwets van iemand met harde feiten… Mijn mening over VAG staat daar los van, ik heb namelijk geen invloed op de uitkomsten….
http://www.jdpower.com/autos/ratings/dependability-ratings-by-brand
verkopert zegt
en darbij hebben vw’s veel minder problemen!
verkopert zegt
je reactie slaat helemaal nergens op, vw rijders zijn niet zulke zeurders, toyota rijders wel! en daarbij zegt een vriend van me hetzelfde, met een eigen ford dealership. je bijt je teveel vast in cijfers! Je reacties slaan echt nergens op, je moet perse gelijk hebben wat onzin is. En nog iets, de gladde verkopers werken vooral bij de goedkopere merken. Leer eerst wat over auto’s vorodat je er over praat.
verkopert zegt
Jipp je hebt gelijk, bij toyota gingen ze met de verso de concurrentie aan met de c-max, je hebt op alle punten gelijk, ook ik zie het, de vag’s zijn betrouwbaarder dan de toyota’s mensen zijn veel meer tevreden over hun vw en de service dan bij andere merken. Ik maak het zelf mee.
w0o0dy zegt
@verkopert of moet ik Jipp zeggen aangezien de reacties veel dezelfde fouten bevatten en dus waarschijnlijk van dezelfde persoon komen?:
Lijkt me lastig voor je als de feiten je gebrabbel steeds weer onderuit halen, succes daarmee en misschien kunnen jullie ook daarin elkaar tot steun zijn. Ik heb genoeg van jullie stompzinnige geklets.
Jipp zegt
@w0o0dy: jij ziet echt spoken, je spoort voor geen meter en je zit fout dus ligt t niet aan jou en is het geklets… ga toch weg. Je kletst zelf een eind in de rondte. Daarbij ben ik jurist en geen autoverkoper.
tarquesh zegt
Een echte peoples carrier. Je valt er niet van in katzwijm.
l.uc.g zegt
Wat is het nu de ene schijft 1.4tsi 110kw 150pk en de andere 2.0tsi 110kw 150pk wat is het nu geef mij dan maar de 1.4tsi.