De ontwikkelingen in Toyota’s throttlegate en aanverwante gebeurtenissen volgen elkaar in snel tempo op, we geven een overzicht van de laatste nieuwtjes…
- Op basis van afgelopen maandag gepubliceerde gegevens zijn er al 34 doden gevallen door Toyo-malfunction. Tot nog toe waren er nog maar 21 doden bekend (sinds het jaar 2000).
- Amerikaanse advocaten zijn bezig om 3,6 miljard dollar aan schadevergoeding te eisen van Toyota. De advocaten treden op namens autobezitters die door de massale terugroepacties zijn getroffen. Ze willen geld zien omdat hun auto’s honderden dollars minder waard zijn geworden.
- De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is op zoek naar documenten van Toyota, om te kunnen bepalen of het bedrijf tijdig actie heeft ondernomen ivm de miljoenen auto’s die in de VS zijn teruggeroepen.
- Toyota gaat wereldwijd alle toekomstige auto’s voorzien van een systeem dat de motor uitschakelt, zodra de gas- en rempedaal tegelijkertijd ingetrapt worden. Spannend! Via deze “weg” wil het bedrijf toekomstige ongelukken voorkomen, zo heeft topman Akio Toyoda vandaag laten weten.
- Toyota legt bij twee Amerikaanse fabrieken de productie tijdelijk stil. Dankzij dalende verkopen van Toyota’s wil het Japanse automerk eerst wat voorraad wegwerken.
- Amerikaanse dealers zouden overwegen om 10 jaar garantie te beiden, om op die manier het vertrouwen van de consument terug te winnen.
- Britten die hun rijbewijs willen halen mogen niet afrijden in een Toyota.
- Tot slot nog even een marketing-fail met betrekking tot de Toyota Corolla. Het begon met een Zombie-esque advertentie in de laatste editie van Complex magazine, zie DEZE en DEZE pagina. Vervolgens kwam er gisteren een NIEUWE SCAN voorbij, met slogans zoals “Equipped for a zombie attack or just…life” en “The Toyota Corolla — a blaze of hard-core dependability built for survival.”
Met dank aan iedereen voor de tips!
Bartdep zegt
Blijf het maar een beetje een raar verhaal vinden. De Amerikaanse autoindustrie is bijna failliet en de beste en grootste autoproducent ter wereld heeft heel toevallig op dit moment grote problemen in amerika. Ten eerste is het een mediahetze tegen toyota en ten tweede geloof ik weinig van alle verhalen. Als er echt zoveel mensen aan dood zijn gegaan de afgelopen jaren, waarom horen we dat nu dan pas??
Merry zegt
@Bartdep:
Inderdaad, en dan komen de onderdelen die niet goed werken uit de VS zelf.
Die yanks bedonderen de boel, zelf met problemen zijn Toyota’s vaak beter dan de plastic auto’s die ze zelf maken.
Maar serieus, het is wel een vreemd verhaal, en er zijn miljoenen Toyota’s verkocht en hoeveel problemen zijn er nou?
Het is wel een beetje een storm in een glas water, en dat de yanks weer de rechter opzoeken mag ook geen nieuws zijn.
Maar wie zal het volgende merk zijn die de volle laag vand e pers gaat krijgen?
Dotternetta zegt
En toch zijn de Toyota verkopen in NL de eerste 2 weken in februari met 15% gestegen! (telegraaf.nl)
robbie zegt
@Dotternetta: dat is niet zo vreemd hoor. Die auto zijn (voor het grootste deel) weken/maanden geleden verkocht en worden nu pas op kenteken gezet, omdat ze nu pas bij de dealer arriveren. Daarnaast reageren we in Europa uiteraard niet zo overdreven als in Amerika.
Vergeet niet dat in Amerika mensen auto’s kopen die al kant en klaar bij dealers staan. In Europa worden (relatief veel) auto’s besteld voor een klant. Daarom zit er enkele weken (of zelfs maanden) levertijd op en zie je dit soort effecten pas enkele maanden later terug in de registratiecijfers. Als Toyota in maart en april ook nog dikke plussen blijft noteren dan kan je inderdaad stellen dat er in Europa niks aan de hand is.
Steef zegt
@Dotternetta: Ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld is de stijging 30%, dus Toyota is 15% in de min.
Robert zegt
Dat vind ik dus ook. De problemen bij Toyota worden gehyped om op die manier de eigen auto industrie een boost te geven.
En natuurlijk om de ogen van hun eigen problemen te houden, zoals Ford heeft bijvoorbeeld met het regeneratieve remsysteem.
Lambert Fransz zegt
Sorry maar ik vind het ook allemaal wat overdreven. Daarnaast vraag ik me af hoe ze erachter zijn gekomen dat die 34 doden in 10 jaar tijd, daadwerkelijk zijn verongelukt vanwege die toyo-malfunction. Heel schrikbarend veel is dat in mijn ogen ook helemaal niet in 10 jaar tijd..
Ik denk dat Toyota ’t heel goed doet ondanks al deze berichten. Ik denk zelfs dat ze mede daarom de wereld in zijn geholpen. Maar goed wie ben ik..
pieter zegt
Jammer, nooit meer heel and toe in m’n Aygo
John zegt
Bizar verhaal van dat rijbewijs in Engeland! Ik heb persoonlijk liever Amerikanen op de weg (lees: mustangs camaro’s) dan Japanners. Het zou wel eens DE redding kunnen zijn voor de Amerikaanse auto-industrie, per ongeluk danwel expres. Ben benieuwd, want stel dat dit een hoax is, is het er wel een met veeeleee gevolgen.
*Ik verwacht eerst een boek, daarna een film en als klapper nog een realtime soapserie*
pieter zegt
Tsja, zolang Amerikanen denken dat de beste oplossing is om iemand te bellen als je gaspedaal op de vloer hangt in plaats van de automaat in N te zetten, moeten we dit maar met een korreltje zout nemen.
Robert zegt
@John: Die Amerikanen zijn wel leuk ja, tot je de eerste bocht tegen komt. Het is jammer dat de supra’s niet meer gemaakt worden.
Die zie ik liever op de weg dan die logge amerikanen.
Laue zegt
@Robert: *proest*
John zegt
@Robert: heeft u toevallig poep in uw ogen?
Ikke_ferrari zegt
@John: Ik denk dat jij zijn poep in je ogen hebt, want ik ben het met Robert eens :)
Desalnietemin is dit natuurlijk allemaal erg slecht van/voor Toyota en doet Amerika er natuurlijk een schepje bovenop al is het alleen al uit nationalistisch oogpunt.
Het is al met al aardig overdreven al die ophef, maar dat maakt het niet minder slordig (zeker gezien de timing van de Corolla advertentie!).
RenesisHP zegt
@Robert:
Het lijkt alsof jouw tijd heeft stilgestaan.
RenesisHP zegt
Mag ik niet begrijpen waarom afrijden met een Toyota niet toegestaan is?
Ook leuk. Toyota platbranden om een fout. Complete onderzoeken om de schuldige aan te wijzen..
Ik snap niet dat er nog Lambo’s rondrijden.
Hoeveel doden hebben die wel niet op hun geweten?
Laue zegt
3.6 mjrd is geen kattenpis :?
Maurits zegt
Pure Agenda Setting.
Evenals de Mexicaanse griep en Haïti.
TSI-tje zegt
@allemaal, Natuurlijk is dit allemaal zwaar overtrokken en overdreven… Het nieuws komt uit AMERIKA !!! Wat verwachten jullie nou ??? Maar daarnaast, is niet het feit dát er iets mis zou zijn met diverse modellen van Toyota het nieuws waarom heel Amerika over de Toyo’s heen valt, maar dat, zoals het er nu uit ziet, Toyota er voor gekozen had dit al meer als twee jaar stil te houden en in de doofpot probeert te stoppen hetgeen waar de Amerikaanse pers Toyota alle hoeken over uitmeet. En dat is niet -helemaal- onrechtvaardig. Zoals ik al eerder stelde; -iedere- autofabrikant heeft terugroep-acties gehad, geen enkel probleem. Dat gebeurd, de ontwikkelingen worden pas écht getest als de consument er gebruik van maakt. De testen die fabrikanten in de ontwikkeling uitvoert kunnen nooit volledig zijn. Maar ze hadden dit veel eerder openbaar moeten maken. De afweging om dit stil te houden en zo een enorme kostenpost op de balans van de fabriek uit te sparen is wat Toyota in de US kwalijk genomen word. En dát an zich vind ik terecht. Maar die Amerikaanse manier van drama… tsja, we gaan toch ook met z’n allen naar Avatar en andere films… die hadden we kunnen verwachten. Neemt niet weg dat Toyota nog steeds gewoon betrouwbare, goede auto’s maakt. Maar dit brengt hun imago wel schade toe, buiten kijf !
Robert B zegt
Toyota heeft het gewoon stevig verkloot door zn toeleveranciers uit te knijpen.
Nu weer een paar jaar op blaren zitten en terug naar het omzetniveau waar ze voor 2007 waren.
Esprit_de_Flandre zegt
Wat een zever dat ze in de UK een Toyota kunnen weigeren om een rijexamen te doen. Dat ze die maar een proces aandoen, rijscholen zijn zakkenvullers eerste klas, en tevens grote lobbyisten.
En tja, Amerikanen en rechtszaken, da’s daar gewoon een hobby.
Ohyes zegt
Dit doet me denken aan de verhaallijn in een boek van Tom Clancy….. De volgende stap: Japan verklaart de oorlog aan de wereld en neemt Hawai in.
Vincenzo zegt
volkomen terecht natuurlijk, toyota moet gewoon goeie auto’s maken.
Ik hoop dat ze kapot geprocedeerd worden…je zult maar sterven door zo’n kut auto.
de sjonnies zegt
Toyota :
– Hebben in ongeveer 8 jaar tijd hun productie verdubbeld
– Dat soort gigantische stijgingen geven vaak problemen
– Hoeveel levens hebben Toyota’s gered door airbags en
andere moderne ‘hulpmiddelen’
– Hebben in 1 klap iets belangrijks gewonnen :
Ze zijn niet meer een emotieloos merk.
Benjamin1 zegt
Wtf hebben zombies te maken met terugroepacties?
midasracer zegt
Volgens mij is het probleem te wijten aan de “vreemde” fabrieken. Door allerlei protectionistische politieke spelletjes is Toyota gedwongen fabrieken neer te zetten in Europa (Yaris – Frankrijk) en Amerika. Mijn Toyota is in Japan gemaakt (gelukkig!). Toen ik er laatst mijn garage over sprak, vertelde de chef monteur dat er een kwalitatief verschil zit tussen de Japanse Toyota’s en de (in dit geval) Franse Toyota’s. Niet dat die slecht zijn, maar het is net fractioneel minder. Een mogelijk gevolg van deze hetze is nu dat Toyota zijn productie in Japan concentreert en de rest van de fabrieken sluit.
MDV zegt
Waar maken sommige mensen zich druk om.
Toyota geeft het openlijk toe, en komt met een oplossing.
Andere merken hebben constant problemen, maar daar hoor je niemand over.(Ford, Renault, VW, Opel, Nissan etc. etc.)
En een schadeclaim van een paar miljard dat is voor een concern als Toyota een lachertje natuurlijk.
Tja en de Amerikanen kunnen het gewoon niet hebben dat Toyota de grootste is, dus trappen we die maar even de grond in!!
Lan_Evo zegt
“Toyota gaat wereldwijd alle toekomstige auto’s voorzien van een systeem dat de motor uitschakelt, zodra de gas- en rempedaal tegelijkertijd ingetrapt worden. Spannend! Via deze “weg” wil het bedrijf toekomstige ongelukken voorkomen, zo heeft topman Akio Toyoda vandaag laten weten.”
Hoe ga je dan tussengas geven bij terugschakelen? :roll:
Ahura zegt
@Lan_Evo: hoevaak geef jij gas en rem je tegelijkertijd..? Doorgaans gebruik je alleen je rechtervoet voor zowel rem- als gaspedaal ;)
Osprey zegt
@ahura
Nooit van ‘heel-toe’ gehoord?
Ahura zegt
@Osprey: jawel.. hoeveel mensen in een Toyota denk je dat dat gebruiken..?
pieter zegt
@Ahura: De laatste was waarschijnlijk Ralf Schumacher, herstel meer waarschijnlijk Carlos Sainz
Think Tank zegt
Osprey: Goeie!
Lan-Evo: Waarom zou je het Uberhaubt doen??? Zowat alles gebouwd na 1965 heeft syncro’s in de versnellingsbak hoor.
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Think Tank: Wel eens met 90 terug geschakelt van 3 naar 2. Zonder tussengas (ref matching) en direct je koppeling op laten komen….
Think Tank zegt
Die goeie was voor Ahura… Sorry
Lan_Evo zegt
@Ahura
Toyota wilde toch weer meer sportieve modellen maken, zoals de FT-86 etc. Bij zulke modellen lijkt dit systeem mij redelijk kansloos, dat je het op een Aygo/Prius doet om Amerikanen te beschermen daar kan ik me nog wel iets bij indenken.
Ahura zegt
@Lan_Evo: nogmaals; wie die niet in de autorace zit drukt de rem én gaspedaal in? Ik ken werkelijk niemand dat dat ooit heeft gedaan
Ahura zegt
@Lan_Evo: ps: op de Aygo om Amerikanen te beschermen? In de VS hebben ze geen Aygo :P
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Lan_Evo:
Bedenk me net, de Nissan 370z doet automatich ref matching, gaspedaal heb je dan niet meer nodig. Das ook een optie al is het minder spannend.
lincoln zegt
in nederland hebben we ook Zombies ..
en vooral bij @autoblog.nl ..
brains .. brains .. blame the americans .. brains .. brains ..
Lan_Evo zegt
@Ahura
Er zijn genoeg mensen die ook sportief in Toyota’s rijden en die optie moet er toch gewoon zijn. Er zijn tegenwoordig al genoeg onzinnige hulpmiddelen in auto’s.
Ook mooi de open deur ingetrapt btw. ;)
Dat systeem van de 370Z is ook wel heel netjes ja, maar niet veel auto’s hebben dat.
Misschien is de beste oplossing nog wel een fatsoenlijk pedaal ontwerpen. :D
C6_R zegt
According to a new report, federal safety investigators allegedly agreed to exclude only the most severe cases of “runaway Toyotas” after the intervention of a former safety official, since hired to be a Washington, D.C. representative for Toyota.
http://www.leftlanenews.com/feds-excluded-most-severe-cases-of-runaway-toyotas.html
United States President Barack Obama has released several details of his budget proposal for 2011, and among them is a plan to freeze National Highway Transportation Safety Administration funding for the third straight year.
http://www.leftlanenews.com/obama-proposes-nhtsa-budget-freeze-for-third-year.html
President Obama (tevens grootaandeelhouder van GM) has remained relatively quiet on the issue. Obama thoroughly discussed the situation with media for the first time, and among his comments was his vote of confidence in Toyota’s future beyond the current crisis.[…]“Obviously, Toyota has been an extraordinary automaker for a very long time, and I suspect they will continue to be, despite this recent glitch,” he said.
http://www.leftlanenews.com/obama-says-toyota-will-survive-recent-glitch.html
Dus de baas van de VS en GM spreekt z’n vertrouwen uit in Toyota, kort de plaaggeest van Toyota (NHTSA) en de NHTSA houdt Toyota uit de wind (op een nogal discutabele manier), maar nee hoor! Het is allemaal de schuld van die protectionistische, gemene amerikanen en de lieve, heilige mensen van Toyota zijn de onschuldige slachtoffers van dit onrecht… :roll:
You guys crack me up! :lol:
dirk zegt
Geweldig, aanklagen omdat hun auto minder waard is geworden. Gelukkig voor Renault dat ze geen auto’s leveren in de VS.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Today, Tomorrow, Throttlegate…
tom zegt
@ autoblogger
Hekel aan toyota? beetje overdreven dit bericht …
Mr. Dj M. zegt
Als ze er in Amerika lucht van krijgen gaan ze iets uitmelken, ik hoop voor Toyota dat ze de zaken winnen! Anders kunnen andere merken binnenkort ook nog wel eens de klos gaan zijn!
Cantago zegt
Geen rem en gas tegelijk? Hoe doen we dan burnouts? Handrem er op en een FWD burnout?
Herman zegt
Toyota lost dit keurig op. Ze zijn niet toevallig nr. 1 in verschillende betrouwbaarheidsonderzoeken. Die 1e plaats willen ze graag behouden.
Bij andere merken gebeuren ergere dingen:
Zelf had ik een Renault Twingo, waaruit de koplampen werden gestolen zonder braakschade… Hoe? Door met je vinger door de te grote openingen in de grille een plastic kapje weg te duwen, waarna je het hendeltje van de motorkap opzij kon duwen en de kap losspringt. Qua omtrek passen die blanke koplampen precies in de oudere modellen, waarmee je deze dan mooi kon opleuken.
Een Engelse brief naar Renault France, naar CEO Hr. Schweitzer, de hoogste baas gestuurd.
Het antwoord: “De wagen is ter keuring aangeboden aan de Nederlandse Bond van Verzekeraars bij de introductie en goedgekeurd. Hadden ze maar beter op moeten letten. Verder kon men niks voor mij doen! De verzekering moet het gewoon vergoeden.”
Dat is ook vlot gebeurd, maar je zit wel met een auto, waarin moeiteloos zonder gereedschap ingebroken kan worden!
Ik heb de auto daarom weggedaan. Ik wil daarom nooit weer een Renault.
Zombie zegt
Haha met zombies verkoop je echt wel Toyota’s…
Een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden denk ik.
Zombies zijn wel hip op heb moment, maar dit richt schade aan bij Toyota helaas.