Eergisteren: er zouden heel misschien problemen kunnen zijn met de remmen.
Gisteren: ok, we geven toe, er zijn problemen met de remmen.
Vandaag: 276.000 auto’s van het type Prius worden teruggeroepen.
Eerder werden wereldwijd al diverse Toyota’s teruggeroepen, waaronder de Auris, Avensis, Aygo, Corolla, iQ, RAV4, Verso en Yaris. Nu kunnen we de populaire Prius aan dat rijtje toevoegen. Het automerk heeft besloten om 176.00 units in Japan en 100.000 units in de Verenigde Staten terug te roepen, dat schrijft het Japanse dagblad Nikkei. Het gaat om auto’s die zijn verkocht tussen mei en december van vorig jaar. (via reuters.com)
Het nieuws over een Europese terugroepactie laat nog even op zich wachten, maar voor hoelang?
Anvaco zegt
Ik denk dat we in Europa wel safe zitten voor een terugroepactie van de Prius. Wegens de strengere normen hier voor remmen en ophanging, worden er voor de Europese markt altijd betere remmen gemonteerd. Ook voor de andere modellen is dat het geval.
robbie zegt
@Anvaco: het gaat hier om een software probleem en niet een probleem met de fysieke onderdelen van het remsysteem! Jouw opmerking raakt dus kant nog wal. Reken er maar op dat volgende week in Europa plotseling ook auto’s teruggeroepen moeten worden. Toyota probeert de boel gewoon te rekken…
dopje zegt
En vergeet de Ford (Fusion Hybrid en de Mercury Milan Hybrid) niet……
autoblogger zegt
@dopje: http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/05/remproblemen-gallore-ook-ford-doet-mee
robbie zegt
@dopje: In het geval van Ford gaat het om een TSB (Technical Service Bulletin) en bij Toyota gaat het om een Recall Actie, daar tussen zit ook nog een Service Actie. De verschillen even op een rijtje.
Recall Actie
‘Gevaarlijke’ problemen die ervoor zorgen dat eigenaren direct een brief van de fabrikant krijgen en je zo spoedig mogelijk naar de dealer moet om de reparatie uit te laten voeren. De recall kan vrijwillig zijn, of zijn opgelegd door de overheid (zoals nu bij Toyota).
Service Actie
Er is een probleem, maar het is niet direct gevaarlijk (bijv. iets dat na jaren pas problemen kan opleveren). Zodra een auto voor regulier actie bij de dealer is wordt deze actie uitgevoerd. Klanten weten vaak niet eens dat deze actie bestaat. Je krijgt er ook geen oproep voor.
TSB (Technical Service Bulletin)
Elk model heeft wel zijn ‘veel’ voorkomende problemen en foutjes. Als de fabrikant TSB’s uitgeeft kan de dealer snel handelen op het moment dat een klant met een bepaalde klacht komt. De dealer heeft immers al een complete handleiding liggen om het probleem op te lossen. Het spreekt voor zich dat klanten in 99% van de gevallen niet eens weten dat deze TSB’s bestaan. Ook is het niet verplicht om deze TSB’s bij elke auto waarop ze van toepassing zijn uit te voeren. Alleen als klanten een klacht hebben zal het bulletin worden uitgevoerd.
Ford stapt daar in dit geval van af door klanten actief te benaderen:
Ford is proactively announcing a customer satisfaction program [TSB] to update the software of the regenerative brake system of some 2010-model Ford Fusion Hybrids and Mercury Milan Hybrids.
Als Toyota niet zo in de problemen had gezeten dan had Ford gewoon de software aangepast op het moment dat mensen voor hun beurtje kwamen, of als ze erover klaagden.
Het probleem met de Prius is overigens wel een recall actie en dus (blijkbaar) een graadje erger. Want reken er maar op dat de NHTSA een vinger aan de pols houdt bij alle merken. En Ford gedwongen zou hebben om een recall uit te voeren als het een levensgevaarlijk probleem was. Bij de Prius is het software probleem blijkbaar wel dermate ernstig dat Toyota en/of de NHTSA van mening zijn dat er een recall uitgevoerd moet worden.
Aiii zegt
Dus behalve goed voor het milieu ook goed tegen de overbevolking! Het is echt een moralistisch powerhouse, non?
Mr. V8 zegt
Mooi! Dan kunnen die hondenhokken gelijk naar de sloop gebracht worden! ;)
CSL zegt
Hoe meer succes je hebt, hoe meer aandacht iedereen besteed aan de terugroep acties. Een software update en je kan weer.
alfa mannetje zegt
@CSL: succes zal nu wel voorbij zijn ….
Want waarom kopen we een toyota ?:
1. de betrouwbaarheid ( in de ogen van het volk).
Wil iedereen de hand opsteken die een toyota koopt om :
1. zijn handling.
2. het mooie jasje .
Over de uitslag kan niet gecorospondeerd worden. Dank alvast.
Harold zegt
Wat een drukdoenerij zeg!
Elk mer heeft een terugroep aktie.
(bij mijn vorige auto (Passat)2 terugroepen gehad en 2 of drie extra zaken gedaan bij het onderhoud)
autoblogger zegt
@Harold: ontkende men bij die Passat ook dat er een probleem was? en kwam men daar later op terug?
alfa mannetje zegt
de e is stuk ,
MDV zegt
Jammer dat Toyota altijd zo negatief in de publiciteit komt.
Andere merken hebben constant terugroepactie’s, maar daar hoor je niks over.
Klasse van Toyota dat ze het toegeven!!
Bart zegt
Wat mensen hierboven bedoelen zijn meestal werkplaatsacties, onderdelen die een update krijgen of een software update. Gezien de prioriteit daarvan, hij hoeft niet onmiddelijk gedaan te worden maar het mag lekker bij de eerstvolgende beurt, is dat iets heel anders als een terugroepactie op zoiets als remmen.
robbie zegt
@Bart: jij hebt em door. Mensen weten niet wat het verschil is tussen een recall actie, service actie of technical service bulletin. Fabrikanten komen constant met verbeterde onderdelen of aanpassingen voor modellen die al rond rijden. Maar een echte recall actie komt er alleen als het probleem gevaarlijk is (voor de bestuurder of andere weggebruikers).
Rob USA zegt
Kan Toyota geen terugroepactie doen van alle Toyota’s naar alle fabrieken … dan het zooitje omsmelten en er mooie en echt betrouwbare auto’s van maken ? :)
Het lelijke eendje zegt
Het zou me verbazen moest die lelijke Prius wel remmen!
Het lelijke eendje zegt
Als er een Toyota achter mij rijd, geef ik vlug gas, dat ik er vanf ben.
Brokkenpiloot zegt
@Het lelijke eendje: Als je net zo goed remt en rijdt als je Nederlands schrijft, maak ik mij meer zorgen om jou.
On topic: het betreft hier een aanpassing van de software van het ABS systeem. Met alle elektronica die auto’s met conventionele remmen tegenwoordig al hebben, verrast het mij niet dat een nieuw systeem als regeneratieve remmen extra uitdagingen geeft. Uit alle berichten (ook die van Ford) lijkt juist dat het verschil in beleving van het remgedrag een groter probleem is dan het remmen zelf. Dit onderwerp is dan ook al maanden bekend. Toyota is op dit moment echter aangeschoten wild en doet het enige dat marketingtechnisch verstandig is: ze haalt de angel uit die discussie.
Brokkenpiloot zegt
Aanvullend: het natuurlijk niet vreemd dat deze discussie veel levendiger is nu het een strengere winter is met links en rechts menig glijpartij. Nu ligt het niet aan je eigen gebrekkige rijvaardigheid of aan je roekeloze overmoed, maar aan die remmen van 14% leasebak.
Anvaco zegt
@robbie
Andere remmen = anders geprogrammeerde software. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
Het lelijke eendje zegt
@ brokkenpiloot, mijn Mini remt zeer goed!
ik weet dat ik niet altijd correct schrijf, omdat ik dat nogal vlug doe. Ik schrijf op z’en Vlaams!
Brokkenpiloot zegt
@Het lelijke eendje: Ik kan er wel om lachen. Vooral blijven doen!
hape zegt
@autoblogger,
Misschien niet bij de passat (weet ik niet) maar wel bij de golf V+VI. Daar dachten ze de herstelkosten wel eventjes op de eigenaar af te wimpelen terwijl het om een ongelooflijke ontwerpfout/bezuinigingskosten gaat.
Hetzelfde geldt voor de gevolgen van bevriezingsverschijnselen bij de 1.0 en 1.4.
hape zegt
@ autoblogger
En laten we niet vergeten de aanvankelijke ontkenning bij de audi TT.
Beetje Verward zegt
Alle importeurs en fabrikanten zijn 1 pot nat. Ze proberen eerst het probleem onder de mat te vegen en als het boven komt doen ze pas toezeggingen als ze zeker weten dat ze die ook na kunnen komen. Toyota en VAG en alle anderen doen wat dat betreft niet voor elkaar onder.
Wat het remprobleem van de Prius. Ik ken het. En als je een beetje bang bent uitgevallen kun je er van schrikken. Dat moet dus door Toyota opgelost worden en snel. Ik zou er zelf nog prima 100.000km mee door kunnen rijden.
Dat het door Japan bashers aangegrepen wordt om van alles te gaan roepen (ook AB doet daar aan mee: Ford met het zelfde probleem wordt hier naar voren geschoven als “de oplosser”): het hoort bij het spel.
SLR zegt
lekker voor jullie toyota dan zijn die kut dingen eindelijk weg
Svenska Aeroplan AB zegt
Dit stuk is bril-jant!
http://www.thetruthaboutcars.com/why-toyota-must-replace-flawed-cts-gas-pedal-with-superior-denso-pedal/
Wordt het hele verhaal technisch uitgelegd en de Denso en CTS pedalen uit elkaar geplukt. Blijkt ook dat de oplossing van Toyota slechts tijdelijk helpt EN dat het probleem al in 2006 is gebleken maar dat Toyota toen ‘ niet als veiligheidsissue zag’…
FOUTJE!
Svenska Aeroplan AB zegt
PS: waar ik eigenlijk naar zocht maar wat ik NIET kan vinden: worden die CTS-remmen in Amerika gemaakt????
;)
nee ff serieus, weet iemand dat?