In 2011 moet Tesla noodgedwongen stoppen met de verkoop van de Roadster. Waarom? Niet omdat er geen vraag meer zou zijn, of omdat de accu’s op zijn. Ze moeten ermee stoppen omdat Lotus in 2011 stopt met de productie van de Elise en Exige. En laat de Roadster nou gebaseerd zijn op dat platform. En dus zit Tesla met een probleem.
Gisteren is bekend geworden dat Tesla graag beursgenoteerd wil worden en daarom moeten ze (uiteraard) volledig openheid van zaken geven naar hun nieuwe toekomstige aandeelhouders. Tesla zegt dat er pas een opvolger komt van de Roadster op het moment dat de Tesla Model S (een sedan) geintroduceerd is. Ze hopen dat model in 2012 op de markt te kunnen brengen, maar daar zitten nog wel een aantal haken en ogen aan:
“The launch of the Model S could be delayed for a number of reasons and any such delays may be significant and would extend the period in which we would generate limited, if any, revenues from sales of our electric vehicles.”
De kans is dus groot dat Tesla nadat de Roadster in 2011 (gedwongen) met pensioen heeft gestuurd het nog wel even kan duren voordat ze uberhaubt weer auto’s kunnen verkopen. De kans is namelijk aanwezig dat het niet lukt om de Model S in 2012 op de markt te brengen. Overigens heeft Tesla tot nu toe al ruim 1.000 exemplaren van de Roadster gebouwd.
Ander goed nieuws is natuurlijk dat er eind 2011 begin 2012 een nieuwe Lotus Elise en Exige op de markt gaan komen. (via: wired.com)
MrJones zegt
Waarom kunnen ze dat platform gewoon niet overnemen? dat zij het bouwen i.p.v lotus?
robbie zegt
@MrJones: enig idee hoe oud dat platform inmiddels is? Ongeveer bejaard. Het zou dus weinig opleveren om zoiets ouds te kopen.
tripple zegt
in 2010 is het goed en 2011 ook , en een jaar later is het bejaard, daar kan ik me wat bij voorstellen ja
AlfaGTV zegt
Ik denk dat de leeftijd van het platform niet echt uitmaakt. De Elise heeft nog steeds een heel goed platform, maar het is misschien te duur voor Tesla om dat over te kopen en te onderhouden? Ik neem in ieder geval aan dat Tesla niet duizenden auto’s per maand verkoopt.
Alwood zegt
hmm, zou haast denken dat een facelift/update van de roadster naar een evora platform dan ook wel kan… maar zal wel te ingrijpende wijzigingen betekenen…
Neal zegt
Het zou voor Lotus een flink meer opbrengst zijn aangezien ze hun toolings op de levensduur van de Elise hebben afgeschreven. Dat Tesla van Lotus chassis heeft gekocht kan alleen maar ten goede gekomen zijn aan de productieaantallen die Lotus had beloofd aan hun onderdelenbouwers. Maw. Alle toolings voor de Elise zijn onderhand afgeschreven. Als Lotus de ‘oude’ chssis nog een tijdje verder laat bouwen maakt dat extra inkomsten. De kans is klein dat Lotus dat afslaat.
Griffin zegt
Misschien heeft VM nog een paar centjes over? :-D
fant zegt
Oeh, nieuwe elise/exige :D Heb er al zin in!
northspotting zegt
Bejaard onderstel? So what? Als het in 2011 nog voldoet dan voldoet het in 2012 of 2013 ook nog wel… Het grote punt van die hele auto is z’n manier van aandrijving, niet het onderstel. Het lijkt mij een ietwat kleinere ramp dan 2 jaar gewoon NUL auto’s te kunnen verkopen.
Het lijkt mij trouwens sterk hoor, want als je een samenwerking op het gebied van onderstellen hebt, dan vraag je toch of je hun voorlopige onderstel met de juiste afmetingen al even mag testen etc.? Nu blijven ze een eeuwigheid wachten op dat nieuwe onderstel van de Exige.
Maar trouwens, als ik die quote van Tesla lees… ik denk dat het wel 2014 wordt, want die man geeft ZOveel als dit als dat als zus als zo-voorwaarden aan, dat kan nooit in 1 keer perfect verlopen.
BananaFlip zegt
Laat de Model S maar heel gauw komen! Wat een prachtige auto is dat, en nog hartstikke groen ook. Tesla doet wat nog geen ander merk gelukt is: een mooie elektrowaggel ontwerpen!
Jesper zegt
Niets mis met het Elise/Exige onderstel bij mijn weten hoor. Oke het is 5 eeuwen geleden geintroduceerd, maar wel continue verbeterd en herontworpen. Het was goed genoeg voor de Elise, Exige, Opel Speedster, VX220, en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Enkele van de best sturende auto’s to this day dus. Als Tesla dat platform koopt, zetten ze een enorme stap voorwaarts denk ik.
Then again, waarom kopen ze niet gewoon een behoorlijke voorraad van die dingen in voor het uit productie gaat. Dat ze in ieder geval een paar maanden een buffer hebben om iets anders te verzinnen. :roll:
Esprit_de_Flandre zegt
@Robbie: Oud, maar dan misschien ook wel goedkoop.
Andere optie: nieuwe Roadster op basis van de nieuwe Elise?
Of: Daimler kocht toch onlangs 10% van Tesla? Kunnen die niet helpen om snel een model op bvb SLK-basis in elkaar te boksen? Uiteindelijk wil MB ook met elektromodellen komen, dus kan het proces misschien wat versneld worden.
@Jesper: productie van Elises en neefjes gaat niet snel. De verkoop zal dus al moeten stilgelegd worden voor de productie wordt gestopt. Voorraad aanleggen is dus moeilijk.
alexander zegt
Standaard risiko beschrijving in een prospectus. Aan elke productie kan een delay te onpas komen die toekomstige verkopen verder in de toekomst plaatst… Belangrijk is de capaciteit van het mngt snel en juist in te springen waar nodig om de productie en ontwikkeling volgens schema te laten verlopen.
Mr. Dj M. zegt
Kunnen ze niet gewoon een flinke stapel platforms opkopen zodat er voldoende voorraad is?
Cantago zegt
Vooral wachten op een nieuwe Elise dus! Vind dat echt gave autootjes, ook wel eens gespot hier. Leuk speelgoed:D