Het lijkt er op dat Spyker en GM een akkoord hebben bereikt dat ook nog eens is goedgekeurd door de Zweedse regering. Later vandaag zal er een persconferentie plaatsvinden en daarbij zal meer info naar buiten komen. Want ook de European Investment Bank moet nog het een en ander goedkeuren.
Er kwamen de afgelopen dagen meer en meer geruchten naar buiten dat er een deal aan zat te komen. Dat was allemaal niet heel overtuigend, maar zojuist melden Zweedse media dat Saab nu toch écht in Nederlandse handen gaat vallen. GM zou het bod van Spyker hebben geaccepteerd en daarbij zou de Zweedse regering het allemaal goed vinden.
Dit betekent niet dat het allemaal 100% officieel is. De toekomst van Saab is nog niet veilig gesteld want de al eerder genoemde European Investment Bank moet eerst nog akkoord gaan. Daarnaast blijft het de vraag wie de nieuwe investeerder is achter dit hele verhaal. De Snoras-bank (aandeelhouder Spyker) heeft een iets te duistere reputatie volgens GM. Spyker heeft deze maand wel 230.000 aandelen geplaatst bij een anonieme Amerikaanse partij. Het zou kunnen dat Spyker een samenwerking aangaat met deze partij om het geld op te hoesten. De aandeelhouders van Spyker spinnen er in ieder geval garen bij want op dit moment staat het aandeel ongeveer 30% %72.9 in de plus. Later vandaag volgt ongetwijfeld een update…
UPDATE 15.07: Spyker heeft zojuist een korte reactie gegeven.
Zeewolde, the Netherlands, 25 January 2010 – Spyker Cars N.V., manufacturer of exclusive premium sports cars, has noted recent press speculation about the SAAB negotiations. Spyker confirms that talks are ongoing, the outcome of which is still uncertain. As SAAB is currently in liquidation talks must end soon.
Kortom, to be continued…
UPDATE 17:50 Tijdens eens live persconferentie heeft GM bekend gemaakt dat er nog GEEN deal is met Spyker over de verkoop van Saab. De situatie is niet veranderd sinds de laatste update. Saab fanboys moeten dus nog een paar nachtjes onrustig slapen…
Bunzing zegt
eerst wil ik een saab met een (spijker-) propellortje erop zien voordat ik dit geloof…
Willem_vd_Velde zegt
@Bunzing: Helemaal mee eens, Opel hoorde al bij Magna, wat afgeblazen werd op het eind, en welliswaar niet GM, maar Volvo was verkocht aan Geely, en dat blijkt ook niet helemaal waar te zijn nu.
Dus Spyker dat Saab heeft gekocht wil er niet eerder in dan dat spyker logo ergens in een Saab terug komt.
Valetparker zegt
Dat zou mooi zijn. Ik zou European Investment Bank trouwens gewoon schrijven als de Europese Investeringsbank want zoheet hij in het NLs
Svenska Aeroplan AB zegt
Tipvermelding? Of was ik net te laat? ;)
Anyways, goed nieuws!
Waarschijnlijk na de meeting van 14.30 u. officiële persconferentie. Er staat al een Spyker in het Saabmuseum, daar wordt het nieuws waarschijnlijk wereldkundig gemaakt.
Lt-Spidox zegt
Ik snap nog steeds niet waarom ze aan dit plan willen beginnen… Hebben ze nog niets geleerd uit het verleden met wilde avonturen in de formule 1? Het is nu wachten op de persconferentie.
Als het zo is ben ik benieuwd hoe het bedrijf er over een jaar tegen aan kijkt. Wel goed nieuws voor alle Saab bezitters. Is de parade laatst niet voor niets geweest!
RDS zegt
@Lt-Spidox: Wel eens aan het feit gedacht dat F1 bijna per definitie geld kost. Het produceren van auto’s zou daarentegen in princiepe geld op kunnen/moeten leveren. Vooral als ze een goed design neer weten te zetten. Daarnaast geeft het spyker toegang tot een (soort van)groot dealer netwerk in de VS.
robbie zegt
@RDS: jij weet zeker niet dat Saab 400 miljoen euro per jaar verlies draait?
RDS zegt
@robbie: Ik weet van die verliezen, ik zeg ook in principe. Maar het is niet zo dat de verliezen net zo groot zijn als Spyker de boel over neemt. Op dit moment is de toekomst onzeker. Mensen geven niet zo snel 50k uit aan een auto waarvan je niet zeker weet hoe het met de garantie, onderhoud etc. gaat. Het is wel afwachten of de consument Spyker wel betrouwbaar vindt. Het is dus allemaal redelijk onzeker, maar het kan wel.
robbie zegt
De beleggers (+46,98%!) geloven er, in tegenstelling tot Robbie, wel in. Ik moet het nog zien gebeuren.
Er zal ongetwijfeld een principe akkoord komen oid, maar dat hadden GM & Koenigsegg ook (net als Magna mbt Opel). The devil is in the details! Er zijn volgens mij nog genoeg punten waarop de deal uiteindelijk kan ontsporen: goedkeuring Zweedse regering, toestemming EIB, wie is de nieuwe investeerder, gaan aandeelhouders Spyker akkoord etc etc…
robbie zegt
+51,07%, het moet niet gekker worden…
-edit: 53,49%…-
rikkon zegt
Niets is zeker tot het zeker is en zelfs dan is alles nog onzeker…
Laue zegt
holy crap, vette shit. als dit maar gaat. Opel zou ook verkocht worden… we weten hoe dat afgelopen is.
Jax zegt
Betekent dit nu ook dat Saab voor ons goedkoper wordt ?
Want de huidige prijs van 68000 euro voor een 9-3 cabrio Sport vind ik wel érg overdreven (ik heb het hier over de meest luxe uitvoering, die achteraf gezien minder luxe is dan een standaard volvo v70 2001 editie).
Jax zegt
omg 30% in de plus ?? ik had aandelen moeten kopen :p
sacha zegt
Wow. Laat die Victor maar schuiven.
robbie zegt
+60%, in 20 minuten tijd is de koers van een aandeel Spyker gestegen van 2,97 naar 3,45. Het moet niet gekker worden…
daviddewijnnl zegt
ik zeg: ‘DOEN!’
Jax zegt
zou Bob Lutz alvast bezig zijn om zijn uitspraak over Saab bij te stellen ? Die man is 1 brok negativiteit :P
GOD zegt
Koers manipulatie?
HDM zegt
@robbie: beursblog?
Kijk iig niet raar op als, wanneer dit alles niet zo is, het ineens weer net zo snel op het oude niveau zat.
Ik ben toch benieuwd hoe en wat, gezien dat Spyker z’n eigen auto’s al amper verkoopt…
Harold zegt
Top Ik vind het heel goed van deze jongen.
Ook de plannen wat hij met Saab heeft heel goed.
Komt wel goed.
Lustigson zegt
‘k Had er niet eerder bij stilgestaan, maar Spyker en Saab hebben beide hun roots in de vliegtuigbouwerij…
super458i zegt
Robbie, onze aandeelspecialist
Tuurlijk zegt
73% omhoog momenteel
JPM zegt
Hahaha fantastisch, ik loop te cashen met die aandelen hier! Het is niet zo heel veel geld maar ik dacht dat een deal wel tot stand zou komen dus heb ik een risico genomen en wat aandelen gekocht. Overigens lijkt me dit absoluut niet goed voor Spyker en/of Saab maar dat is een heel ander verhaal.
Flamingo zegt
kiek an. Nu hoop ik dat Spyker er wat moois van gaat maken!
Aero zegt
@Jax
Jij hebt het dan wel echt over de allerduurste op NL kenteken die je hebt kunnen vinden op het internet neem ik aan? Wij hebben zowel Saabs als Volvo’s gehad en ik kan je zeggen dat jou vergelijking in dit geval dus nergens op slaat.
on topic: Het is te hopen dat ze 9-5 + productielijn erbij krijgen, anders kopen ze vooral de merknaam en dat lijkt me nou niet helemaal de bedoeling voor 385 miljoen euro.
Svenska Aeroplan AB zegt
Als we daar de immer positieve Robbie weer ‘ns niet hebben…
Waarschijnlijk later vandaag nieuws.
dr No zegt
Oh man,.. ik ben een echte fan aan het worden van die Victor Muller. dacht altijd dat het een of arrogante bal was,.. maar het is een arrogante vent met ballen !! Die geeft niet op en blijft maar doorvechten. Super respekt voor hem en Spijker. Misschien ga ik in de toekomst toch saab rijden.
dr No zegt
En Robbie, ga effe lang op de wc zitten, lol
Svenska Aeroplan AB zegt
Rectificatie van mezelf: laatste nieuws: niet vanmiddag maar morgen 17.30 uur NL tijd persconferentie GM. Dan wordt het officieel bekend gemaakt.
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: morgen? Weet je dat zeker? Dit staat er namelijk op de mediasite van GM:
DETROIT – General Motors Chairman and CEO Ed Whitacre will host a press conference on Monday, January 25, to provide updates on GM business activities.
The press conference will begin at 11:30 a.m. EST in the Renaissance Conference Center located in Tower 300, Level 2, of the Renaissance Center in downtown Detroit.
The press conference will also be webcast at http://media.gm.com and at http://gmtv.feedroom.com/?fr_story=a313dd015fa9a7af0b9de0c1898de6c36e3b324f
Jipp zegt
wat spijker wil is de publiciteit, dan gaan ze misschien meer verkopen. Van mij mag saab blijven, omdat ze gewoon mooie goede wagens bouwen.
Hotsa zegt
Persconferentie begint vandaag om half 6, hier te volgen:
http://gmtv.feedroom.com/?fr_story=a313dd015fa9a7af0b9de0c1898de6c36e3b324f
rikkon zegt
tip voor alle Spyker aandeelhouders:
Niet hebberig worden jongens, droppen vóór de persconferentie. Take the money and run with it!
Wacht ajb niet tot mister Victor winst voor je gaat maken met Saab.
floryn zegt
ik blijf suspicious als ik terug kijk op de berichtgeving van de afgelopen jaren rondom GM, Opel en onder andere Volvo. GM gaat nooit zomaar een merk dat nog leeft aan een kleine koper overhandighen voor een luttele 75 miljoen aan cash.
Maar goed. In het ideale geval dat spyker Saab weet los te peuteren uit de handen van GM en met een paar modellen kan doorgaan, is dat goed nieuws. Absolute voorwaarde is dan wel dat het de nieuwe 9-5 en de huidige 9-3 gaan betreffen. Ik kan alleen niet geloven dat Saab in die situatie dan zonder moederconcern kan overleven. Is er iemand op dit forum die me kan uitleggen, waarom altijd gezegd wordt dat kleine merken de ontwikkelingskoste3n van nieuwe modellen niet meer kunnen ophoesten en dat Spyker daar nu onheen zou kunnen gaan zeilen?
In mijn ideale scenario gaat Saab samenwerken met Volvo en gaan ze samen weer RWD modellen ontwikkelen. In de jaren negentig/tachtig lukte het niet om samen te werken doordat Saab voor FWD koos en Volvo RWD.
jf zegt
Geloof er niet veel van. Welke investeerder gaat investeren in een Nederlands automerk dat nog nooit een centiem winst heeft gemaakt om een bedrijf te kopen (saab) dat de laatste 10 jaar ook geen winst heeft gemaakt!!
Zou het wel jammer vinden dat Saab ermee stopt, maar ik vrees dat de korte pijn hier beter zal zijn.
Ik vrees dat indien de deal doorgaat Saab binnen de 2 jaar wordt doorverkocht aan een ander (lees chinees)
Jax zegt
mss is dat wel de opzet van Vic Mull
JPM zegt
57% netto meegepakt vandaag, niet verkeerd voor een fonds op de lokale markt.
robbie zegt
-edit: hmmm, embedden van livestream werkt helaas (nog) niet…-
reaguurder zegt
@robbie: Spannond!!
fryslan zegt
krijgt die laaielichter van eem muller het dan toch voor elkaar? shit die gast is glader dan een paling in een emmer snot…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Robbie: ow, het is vandaag al de 25e!!
het zal de spanning zijn…
;)
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: waarschijnlijk zal de persco niet eens over Saan gaan, maar wel over het feit dat GM Ed Whitacre zal aanstellen als permanente CEO ipv interim CEO.
GM’s Whitacre to become permanent CEO: source
http://www.reuters.com/article/idUSTRE60O38E20100125
super458i zegt
-edit: wij hebben een tiplijn-
NLBUURMAN zegt
@super458i: autojunk?
super458i zegt
Ik weet, erg offtopic maar dan nu even ontopic: YES!
FeRaRi zegt
ik hoop dat spyker er iets van maakt.
RALM zegt
”Spyker heeft deze maand wel 230.000 aandelen geplaatst bij een anonieme Amerikaanse partij.” Zozo, 230.000 SPYKER aandelen!Totaalwaarde, een tientje en een knaak oid?
Maar alle gekheid op een stokje, het is en blijft spannend nieuws. Ook al is er straks praktisch niks Nederlands meer aan Spyker, de fabriek verhuist naar GB en zover ik weet is Spyker financieel gezien ook al nauwelijks meer in Nederlandse handen, het is een blijft toch óns Spyker. Dus als dit werkt is dat natuurlijk leuk. Ik hoop echter wel dat Victor Muller na de Spyker F1 ramp zijn hoofd wel weer recht op zijn romp heeft zitten en dat dit niet weer zo’n ondoordachte impuls aankoop die goedkoop reclame oplevert voor Spyker.
Esprit_de_Flandre zegt
“maar zojuist melden Zweedse media dat Saab nu toch écht in Nederlandse handen gaat vallen.”
Net zoals Opel zeker bij Magna zou aansluiten en Volvo zeker van Geely zou worden. Eerst zien, dan geloven.
GOD zegt
wat een irritant deuntje tijdens het wachten :lol:
GOD zegt
dat was kort
RA999 zegt
Zo, nu gaat ’t aandeel weer even kelderen…
cheetacars zegt
niets speciaals nog dus, alleen wat vorderingen
robbie zegt
Net even naar de persconferentie gekeken. Er is nog geen deal mbt Saab/Spyker!
Den zegt
@ robbie, jammer, nog even wachten op Neerlands nieuwste autobedrijf dus. Wellicht dat de productie van Saab dan naar Nedcar in Born kan :) of gewoon naar Zeewolde.
Dietn zegt
en afgelopen… ik heb niets gehoord ivm met Saab hoor!
RA999 zegt
@Dietn:
Had je beter moeten luisteren ;)
Dietn zegt
@RA999: ik heb ook enkel de laatste 10 minuten gehoord en aangezien er daar niet gerept werd over saab dacht ik al dat er niets veranderd was
Philippe zegt
Net nu een vlaamse partij een voorstel heeft gedaan, om met de 500miljoen euro (dat ze voor Opel Antwerpen opzij gezet hebben) een bod te doen op Saab, en daar in Antwerpen de nieuwe 95 en Saab terreinwagen te bouwen..
robbie zegt
@Philippe: daar zullen al die Zweedse werknemers en de Zweedse overheid blij mee zijn. NOT! Echt een onwijs dom voorstel is dat…
Svenska Aeroplan AB zegt
En de spanning blijft…
Ondraaglijk!!!
Dude zegt
Ongelofelijk! door de details die overal te lezen zijn lijkt het ook nog echt waar te zijn ook!
robbie zegt
CEO GM:
JW zegt
Smoke & mirrors jongens… smoke & mirrors.
TINUS zegt
Gefeliciteerd.
SaabSpyker NV zegt
Nou kom maar op met die overname. Ben het wachten nu wel een beetje beu…..
bompie zegt
schitterend ! Saab is een dijk van een wagen. Hopelijk wordt het een happy end.
Cantago zegt
De soap continues… Ik wacht gewoon op de uitslag:P
Citrofieleviltwin zegt
Dit is nog erger dan mooi en meedogenloos :)
Esprit_de_Flandre zegt
@Philippe: Welke Vlaamse partij kwam met dat enorm geïnspireerde idee af?? Ben benieuwd…
Esprit_de_Flandre zegt
@Philippe: ja laat maar. Heb even gegoogeld, blijkt LDD te zijn. Voorstellen van die corrupte vetzak pak ik echt wel niet serieus…
JMC zegt
Grappig, heeft De Decker dat echt geopperd? Ik zei het gisteren nog tegen mijn broer.
Laat de Vlaamse Regering met het geld dat voor Opel was, Saab kopen en dat ze dan de productie naar Antwerpen halen. Win-Win voor iedereen! Is nog niet zo’n slecht idee hoor!
Frits zegt
@JMC: wel een slecht idee! denk je nou echt dat de zweedse regering jou idee gaat goedkeuren???? nee tuurlijk niet! Want met jou idee verdwijnen alsnog het meerendeel van alle banen in Zweden!
BaRa zegt
Er zitten genoeg fouten in het voorstel van LDD om het zelfs met mijn gebrekkige kennis volledig onderuit te halen. Ten eerste moet er helemaal geen nieuwe fabriek gebouwd worden voor de productie van de 9-5 en de 9-4. Die fabrieken zijn er namelijk al, de (deels preproductie)modellen lopen er zelfs al van de band. Ten tweede zoekt Spyker een investeerder. De Vlaamse overheid is daarentegen niet op zoek naar een investering, maar wil alleen borg staan. Spyker is ook op zoek naar een borg, maar de Europese investeringsbank heeft die intussen al toegekend. Ten derde moet de Zweedse regering de facto een fiat geven bij een overname. Je ziet al van hier dat ze een verhuis van de productie naar Vlaanderen zal goedkeuren. Ten laatste zitten alle ontwikkelingsfaciliteiten van Saab in Zweden (of dat is toch de bedoeling op termijn). In Antwerpen hebben ze daarentegen quasi geen ontwikkelingsfaciliteiten: alles gebeurt in Russelheim. De kans lijkt me klein dat je in de omgeving van Antwerpen meteen een paar duizend automotive ingenieurs gaat weten te vinden, inclusief het volledige netwerk van bedrijven en technologie dat er mee samenhangt. Met andere woorden: het Vlaamse LDD denk dat de klok vanzelf luidt en heeft nog nooit van een klepel gehoord. Ach ja, mensen krijgen de politici die ze verdienen.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ BaRa: inderdaad, het hele verhaal klinkt mij als een gevalletje ‘een kat in het nauw maakt rare sprongen’…
Timmie zegt
Nogmaals: GM stelt uit en brengt misleidende berichten uit om de laatste cent uti Saab te wringen en om hun aandelen kunstmatig hooggeprijsd te houden!
Timmie zegt
GM = mensonterende geldmaniak
de Sjonnies zegt
Victor Müller – de MacGyver van de corporate executives….
JW zegt
Handel in Spyker-aandelen is stilgelegd.
lincoln zegt
gefeliciteerd mijnheer Muller .. je bent een held ..
lincoln zegt
kogel is door de kerk boys ..
henk zegt
Persconferentie om 19:15 vanavond.
Live te volgen op:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/miMedia/livestream/insb.xml
JW zegt
Robbie, I hate to tell you “I told you so”, but I told you so.