Aankomende zomer gaat Toyota in samenwerking met tuner Gazoo een aantal speciale modellen aanbieden op de Japanse markt. Deze G Sports-versies zullen zowel optisch als motorisch opgeleukt zijn. Momenteel is de autoshow van Tokyo aan de gang, en de Japanners maken meteen van de gelegenheid gebruik om de G Sports-reeks op een bijzondere manier bij het publiek te introduceren. Ze hebben namelijk de alom geliefde FT-86 conceptcar getuned!
Een grote wijziging aan de gekietelde conceptcar is de toevoeging van een turbo op het viercilinder Subaru boxerblok, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar voor een auto die je (voorlopig?) toch alleen maar op een stand op een autoshow kunt bewonderen is dat eigenlijk niet zo belangrijk. Dan valt je oog eerder op de bruut uitgebouwde carrosserie met nieuwe bumpers voor en achter, dikke wielkasten, een koolstofvezel motorkap en een giga-spoiler achterop. Ook de 19″ velgen met Potenza-plakkers (245 vóór, 275 achter) mogen er zijn. In het interieur vinden we een setje Recaro-stoelen. (beursfoto’s via ft86club)
romario zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Timmie zegt
-edit: reageren op edits heeft weinig zin-
romario zegt
@Timmie: ..zijn wel streng geworden hier zeg, jeetje
ziet er goed uit =) zo beter?
Desmosedici zegt
Laat maar lekker standaart, hierdoor wordt het weer echt zo’n boy racertje.
HDM zegt
Ricers komen nu al aan hun trekken terwijl dat ding nog niet eens verkocht wordt.
paulusrx7 zegt
laat maar komen geniaal maar is mis de klapkoplampen!
Dutchey zegt
Zou het dan toch echt waar mogen zijn? Toyota die weer terug gaat naar z’n roots.
Waxweazel zegt
Zet maar zo eentje voor de mijn deur, zelfs al zou het een hybride aandrijving hebben.
dotternetta zegt
Eindelijk! Fab..oh nee, dat mag hier niet :-)
jzaero zegt
Zeer mooi ! Voor de GT5 fans:
http://www.youtube.com/watch?v=OUSwFqTF0Vs&feature=player_embedded
super458 zegt
@jzaero: Komt die echt? Coole auto trouwens
The_12oach zegt
ricertjes komen niet aan hun trekken want dit ding is te snel voor hun.
Spoilert vind ik wel wat minder al past ie wel goed bij het design. Maar voor de rest super mooie auto dit. Gaat zeker wel een cultcar worden ooit.
L-Fred zegt
Wat doet een kek kleurtje toch veel voor een auto!
Zijn er nog overeenkomsten met de Lexus LFA?
http://www.lexusforum.nl/
Citrofiel zegt
Af-fabriek sjonnie tuning, kan dat nu ook al?
The_12oach zegt
@Citrofiel: Geen persoonlijke aanval tegen jou hoor maar, waarom noemt iedereen dit al sjonnie als dit gewoon in perfecte lijn loopt met het design van de auto. Sjonnie is zo ver ik weet nog steeds dat Autostyle tuning met meer gaten in de bumpers dan functionaliteit en wat afdoet aan het uiterlijk van de auto.
@jack: Waarmee het in de buurt begint te komen van Duke Nukem Fornever.
Pixed zegt
Kom op met dat scheurijzer, en graag geen poesie krachtbron zoals Honda…
jack zegt
@jzaero,
Helaas moeten die fans wederom weer wachten, sony heeft de release weer uitgesteld voor onbepaalde tijd.
jzaero zegt
@jack: Klopt, onderhand al 2 jaar vertraging…
The_12oach zegt
Zal vast wel weer zo een First post screamer zijn geweest.
Flapkees zegt
Vind het best geslaagde onderneming.. :)
RubenBaeten zegt
@romario: Alleen maar “vet” of “gaaf” roepen heeft niemand iets aan. Zulke ononderbouwde reacties willen we nog wel eens verwijderen.
Bart_V zegt
Bouw hem nu maar ipv tuning meuk er op te gooien, dat kunnen we zelf ook wel.
Nu nog hopen voor een niet al te hoge aanschaf prijs.
Jesper zegt
Heerlijk! Importeren die handel, en nu! :)
Ik snap niet dat dit meteen wordt afgeschoten als sjonnie. Waarom? Omdat-ie spoilers en carbon heeft? Zijn F1 coureurs dan ook allemaal per definitie sjonnies? en WTCC? Een auto mag best wat van dat spul hebben, als het maar functioneel is, en dat is het hier zo te zien.
rwnkl zegt
Mooie auto, maar zonder de carbon is het ook al mooi. Bouw dat ding gewoon en breng hem op de markt, ook in nederland. Anders krijgen we alleen de subaru versie, en dan zit je gelijk weer met dat zware 4wd systeem die de lol eruit haald (en het gelijk weer duurder en zwaarder maakt).
Wanneer was eigenlijk de planning dat dit op de markt komt?
Henk zegt
lijkt mij teveel op een 370z
RaKiM zegt
woow lekker bakkie man laat maar komen
blag zegt
Voor-en zijkant lijken nogal veel op de Nissan GT-R …
Lan_Evo zegt
Wow ziet er zeker niet verkeerd uit, vind het uiterlijk wel kunnen aangezien het vermogen etc. ook stijgt. :)
Gertzondersamson zegt
ziet er typisch japans uit. Ik hou daar wel deels van. En het wordt tijd dat toyota deze auto op de markt brengt (in zowel originele vorm als tuned versie). Dat is wat toyota nodig heeft om het gat te vullen dat de celica, supra, mr en Trueno AE86 achtergelaten heeft.
Rick dos zegt
Ander kleurtje (zwart ofzo) en je hebt gewoon een leuke, gave, coolio, bombdiggity autootje, voor, wat ik aanneem, een schappelijk prijsje.
Ramshoek zegt
Prachtig ding die FT86 !
Vraag is of hij nu wel of niet naar europa komt. Hoor ook verhalen dat wij hier alleen de Subaru versie zullen krijgen.
Maar als gezegd een top auto’tje en eentje die misschien nog wel meer voor het imago van Toyota kan doen dan die dikke, veel te dure LFA…
STJ zegt
Wie dit een ricer noemt met ze hoofd na laten kijken, je voorwiel aangedreven scirocco R is een ricer!
Fiat Coupe zegt
@STJ: Leg mij eens uit hoe een Duitse auto een ricer kan zijn (bijnaam voor Japanse auto’s, rijstkoker)
OT. laat de bodykit maar, schroef de turbo erop en zet maar voor de deur, strik eromheen, alles. Maar of ik deze auto ooit zou kopen, nah. Liever iets moois uit de jaren 90.
JeanJacque zegt
Nog een aanvulling over deze auto en GT5:
http://tweakers.net/nieuws/64967/gran-turismo-5-krijgt-gps-functionaliteit.html
JDM__Wotevajjjj zegt
doe mij die maar.. maar waarom in godsnaam Gazoo ? TRD heeft een véél hogere status.
MRStephan zegt
@JDM__Wotevajjjj: Is het niet zo dat dit een one-off moet worden of een special edition ofzo, terwijl je TRD onderdelen gewoon via de optielijst aan kunt vinken bij de normale versie?
Cantago zegt
Een Toyota? En het ziet er nog gaaf uit ook! Mooi man!
vale46 zegt
Zo moet een kleine sportwagen eruitzien!!
Produceren da ding! dit als topmodel(eventueel nog andere motoren) en dan nog wat soft-versies voor de groene jongens.
Het imago van Toyota zal direct een pak sportiever worden met dit karretje.
Citrofiel zegt
@The_12oach: Zogauw er plaatwerkdelen in afwijkende kleuren bij komen kijken en bestickering in overmatige hoeveelheid, vind ik het een sjonnie-auto. Inderdaad, als een toevoeging in lijn is met het ontwerp van de auto is het wat mij betreft geen probleem, maar het ‘probleem’ van deze auto is in mijn ogen nu juist dat dat niet het geval is, en daarmee wordt het een sjonnie-auto.
Drift Nut zegt
@Henk: lijkt mij teveel op een 370z
Waar is je bril ?????
@blag: Voor-en zijkant lijken nogal veel op de Nissan GT-R.
Onder welke steen kom jij vandaan ??????
@Citrofiel: Sjonnie tjoening
Jij bent wel heeeeeeel erg antie tuning. misschien komt het omdat er niks normaals is te krijgen voor een citroen. Of jij weet niet wat sjonnie tjoening is.
Citrofiel zegt
@Drift Nut: Ik ben niet tegen tuning an sich. Ik vind alleen deze stijl helemaal niks.
Ahura zegt
Dit wordt echt een prachtige auto als ze er niks aan gaan veranderen! Dan bedoel ik natuurlijk de normale FT-86 en niet dit model. Hoewel voor een getunede auto het er wel erg goed uitziet. Beter dan die lelijke Duitse tuning met overdreven of cheap ass aanplakbumperdelen rondom
Osca zegt
waarom doet dat ding mij zo denken aan mijn lieveling wagentje GTR? :(
Osca zegt
@Fiat Coupe…. was Toyota niet Japans? ¬¬
Ahura zegt
@Osca: ja maar STJ heeft het over de Scirocco..
Henkhenk zegt
rotarypowah zegt
The engine? It’s still EJ20 based shape. But Toyota re-casted everything, even down to the engine block with a new design, and with the Yamaha acoustics assigned to make every pulse, beat, and soul of air and vibration to become something to spice performance and tactile feel. Not much is exactly shared with the Subaru engine except the flat four configuration. However, the external mounting points remain the same as the Subaru EJ20, shared for very obvious reasons. That is so you can use a Subaru engine to swap if you prefer the Subaru engine for racing. Why bother with complex fabrication, if Subaru has something you can use from 11 years of WRC?
Everything about this car is basic and pure. It’s thought out for the aftermarket builders, racing operations, and not without YOU as enthusiast, the grassroots racers, custom builders, show car builders, and parking lot meet goers. Take for example. The front dash has a beautiful sweeping line, and yet the front corners recessed into the front window base. I asked why… and Tada san replied… “It’s so you can install a roll cage to regulations for many venues, without cutting up this dash” […]
However and despite the unforgiving global economic climate, in the last 5 years of development of the FT86, the best minds converged for this project. Mr.Haraguchi initially to select the key individuals fir for this task, and Tada assigned ultimately, oversee the project. Both are people from MR2 and AE86 projects in the past as well as 2nd Prius and other successful cars with future mind. To add to this, eventually along the process came, the resources and technology brought from the Lexus LFA program, Teams from Subaru including WRC minds of STi, and the whole time, forced and secured by the CEO of Toyota, regarding this as his own favorite development. […]
Mr.Tada, and his team, logged thousands of miles in the FT86 test mule, and he says it’s STILL not finished… 5 years, and still perfecting it every day, from materials of rubber bushings to see if steering feel can be improved or gas pedal to react more passionately, and details like equipment choices on the interior. In fact, this meeting was immediately after he was shaking it down in Arizona in the massive heat…to see it through that this car will outlast the most abusive of us in what he calls madness. I assume that to be our crazy tendencies to attend silly events where we burn rear tires all day long. But yes, he has that in mind for us…
What if I told you that FT86 has NO CD player, and no Navigation screen? It’s entirely possible… He figured we’d all have smart-phones to tell us where we’re going by 2012, and all we need is an FM radio to tell us if the world is ending. And for all other times on the road, he’s like us to listen to your favorite iPOD, or the beautiful sounds emanating from the exhaust system specifically designed for this car by the best ears at Yamaha Acoustic Instruments company. All this, while sitting in seats made in collaboration with the best aftermarket and OE racing operations and sports car makers.
Via: http://drivr.be/2011/07/23/internetpraat-waarom-toyotas-ft86-een-bom-wordt/