Na de volledig elektrische Mini E, presenteert de BMW Groep met de Concept ActiveE een tweede elektrisch aangedreven auto. Het betreft hier een studiemodel op basis van de 1 Serie Coupé. Een elektromotor van 125 kW (170 pk) is goed voor 250 Nm koppel. Hiermee accelereert de Concept ActiveE in 4,5 seconden naar 60 km/u en doortrekken tot 100 km/u duurt totaal 9 seconden.
Volgens BMW onderscheidt hun nieuwe synchroonmotor zich van andere elektromotoren doordat hij ook bij hogere toerentallen nog voldoende koppel levert. Daarmee wordt de karakteristiek van een verbrandingsmotor beter benaderd en kan ook op hogere snelheid een BMW typische rijdynamiek worden geboden. Mooie marketing bla bla, kortgezegd, dit concept zou sportief moeten rijden. De topsnelheid is begrensd op 145 km/u. Volgens de Amerikaanse FTP72 cyclus (je kent ‘m wel) bedraagt de actieradius 240 kilometer, maar de praktijkgerichte actieradius bedraagt 160 km.
De motor wordt gevoed door een vloeistofgekoeld, lichtgewicht lithium-ion-accupakket. De koeling moet ervoor zorgen dat de accu onder alle omstandigheden optimaal presteert. De accu-unit is ondergebracht op de plekken waar in de reguliere BMW 1 Serie de aandrijflijn en de brandstoftank te vinden zijn. De elektromotor met de elektronische regelunit is gemonteerd op de plaats van het achterdifferentieel. Hierdoor blijft zoveel mogelijk ruimte in de auto beschikbaar voor de vier inzittenden en hun bagage. Op hoogspanning is een lege accu in minder dan 3 uur opgeladen.
Voor de BMW Concept ActiveE is een specifieke versie van BMW ConnectedDrive ontwikkeld, het geïntegreerde informatie- en communicatiesysteem dat in maart 2010 in Nederland wordt geïntroduceerd in de nieuwe BMW 5 Serie. Aan het systeem in de BMW Concept ActiveE zijn nieuwe features toegevoegd, zoals de mogelijkheid met de mobiele telefoon op afstand de laadtoestand van de accu te controleren, de dichtstbijzijnde oplaadpunten te zoeken en de verwarming of de airconditioning in te schakelen.
De BMW Concept ActiveE is het tweede model in het kader van Project i. De MINI E, waarvan er zeshonderd zijn gebouwd, wordt momenteel getest door verschillende zakelijke en particuliere rijders in de VS en Europa. De BMW Concept ActiveE zal op een vergelijkbare wijze worden getest.
vla zegt
Dennis joh, zo laat nog werken voor AB!
Maar then again…
Vlaatje joh, zo laat nog schrijven op AB!
:mrgreen:
Bart_V zegt
@vla: ken nog altijd later :)
gaap, lees ik dat goed 170 pk/ 250 Nm en nog 10 sec naar de 100? traag.
mensen tot over een paar uur.
Paragon zegt
Wel een erg laag koppel voor een 170pk-electromotor. Ik dacht dat bij electromotoren het koppel ’10 keer zo hoog’ lag als het vermogen!??
@ Vla : Inderdaad! Zeker als je het koppelverloop en dus de vermogensopbouw van een gemiddelde electromotor bekijkt.
Witgoed lover zegt
@Paragon:
Hangt er vanaf, een elektrotuf met een grotere diameter levert meer koppel. De elekrtomotoren in een hybride zijn gebouwt op koppel en niet op vermogen. De elektrotuf in de BMW levert vooral vermogen met een redelijk koppel. Ook zal het een rol spelen dat het koppel niet alleen bij lage toeren beschikbaar is.
Witgoed lover zegt
@Paragon:
@Bart_V:
Komt omdat deze motor dus geen normale elektrokoppelkromme heeft.
Bart_V zegt
@Witgoed lover: een elektro motor heeft toch meteen vanaf 1 RPM 250 Nm dus vind ik een beetje raar
Laue zegt
Volledige electrische auto… heeeeel premium.
John zegt
Toch een lekker ding, ben benieuwd naar de ervaring in praktijk.. Vooral de actieradius en snelheid, ik vind het nog best het overwegen waard voor door-de-weeks.
Fijne dag allemaal! Ik ga de weg iig nog niet op.. dramashow..
CSL zegt
Waar zijn de uitlaten gebleven :)
Peter zegt
@CSL: Weg gelaten omdat ze overbodig zijn? Waarom dan de rest van de auto niet?
Autogek zegt
Erg leuk allemaal die testauto’s. Wordt tijd dat ze op de markt komen. Die MiniE rijdt al jaren rond. Kom op autofabrikanten, zet ze op de markt.
Gas d'r Op zegt
Lekker, 2 uur rijden en dan 3 uur moeten stilstaan om op te laden!!! Wat een onzin nog! Wat lijken BMW’s toch allemaal op elkaar. Zit niet echt “spanning” in deze auto…
Gamekiller zegt
@ gas
en audi’s dan?
BMW heef tenminste nog verschillende konten =P
PCCB zegt
Leuk concept in een leuke auto. Doorontwikkelen, graag.
rstyled zegt
0-100 in 9 seconden?! dat moet toch sneller kunnen.
BramBMW zegt
@rstyled: bedenk wel dat deze auto 1800kg weegt!!!
Laurens zegt
Over de iMiEV: “Mitsubishi acknowledges that turning on the heater (who would ever want to do that?) cuts the range in half. With the lights on (it gets dark early this time of year in northern parts of the country) and heat running, a CR editor driving the car home a whopping 12 miles just barely made it when starting with a half-full battery.
We really like the idea of electric cars. However, as we’ve said on numerous occasions, automakers need to be totally honest about the real world range of their cars if they don’t want to poison the market.”
Je moet wel een mega onbenul zijn om je af te vragen waarom deze auto’s er nog niet zijn :-)
Citrofiel zegt
Jaja, nu er een accu in een BMW zit is het zeker opeens wel interessant? :roll:
@Laurens: :lol: Dat het zo extreem was, daar was ik niet van op de hoogte.
Bennink zegt
Een verzoekje aan BMW: ff doorontwikkelen, dan weet ik al wat mijn volgende auto wordt.
Cantago zegt
Wordt hier absoluut niet warm van…
Timmie zegt
Ook nu blijft BMW koppig volhouden dat sportief gedrag primeert. Ze beweren zelfs de karakteristieken van een benzinemotor te hebben benaderd. Laat ze maar doen, want dat zal automatisch de ondergang betekenen. Roeien tegen de stroom in, is in een economische context not done!
M-lover zegt
Mooi, typisch bmw, een perfecte motorkarakteristiek voor optimaal rijplezier en toch ‘groen’.
Hopelijk krijgen we binnekort een doorbraak bij de energieopslag, dan hebben deze projecten ook toekomst.
@Bart_V:
je hebt verschillende types motoren, bij asynchrone klopt je opmerking een beetje, bij een synchrone is het meen ik iets kleiner en constanter (synchroon mag namelijk niet lossen op het veld) … de juiste verlopen zou ik moeten nakijken, maar je hebt vele soorten met elk hun eigenschappen…
Ik roep het nog eens… waarom geen klein ‘super’dieseltje om stroom te maken en minder zware en vervuilende batterijen??
Bimmerfahrer zegt
– weegt 1800kg: lijkt me klote voor zo’n klein autootje
– 200 liter bagageruimte: kan geen lijk meenemen
– 3 uur op 32A opladen. wie heeft er 32A in z’n huis?
– 230*3*32=22 kWh. Kost €5.5 om 160km te rijden. in een 118d kost dat €7.3. wel een win, maar de 118d heeft een actieradius van 1200km.
Kortom: accu’s zijn te groot en te zwaar en opladen is een probleem. Next!