Koning Winter staat te kloppen aan de voordeur en je weet wat dat betekent. Dat betekent dat we traditioneel weer gaan discussiëren over de zin en onzin van winterbanden. Dat doen we ieder jaar, dus waarom zouden we dit jaar een uitzondering maken. Het geeft in ieder geval aan dat het onderwerp erg leeft.
Maar voordat we de jaarlijkse discussie aftrappen, leek het ons leuk om eens een kijkje te gaan nemen in een autobandenfabriek om te zien hoe (winter)banden nu werkelijk gemaakt worden. Daarvoor hoeven we de grens niet over, want we mochten bij ons eigen Nederlandse Vredestein de lucht van warm versgebakken rubber komen opsnuiven. Wouter en Ruben zijn nu nog steeds high.
Volgens het gezegde loeren ongelukken vanuit een klein hoekje op ons. Gedegen rubber onder je auto kan dan net het verschil maken tussen geschrokken verder rijden of je laten vervoeren per luxe ambulance. Winterbanden hebben bewezen onder winterse omstandigheden veiliger te zijn dan zomerbanden en je hoeft echt niet in een winstersportland te wonen om daar profijt van te hebben. Vredestein verzocht ons om vooral niet vergeten te melden dat zij al twee jaar op rij testwinnaar zijn met hun winterbanden. Aangezien we zo gastvrij ontvangen zijn voor een interessante rondleiding, bij deze dus.
John zegt
Ik zeg: Doen!
Laue zegt
weer netjes op tijd de ma-mi-16:00-vi-da.
Het is dan wel reclame,maar wel een leuke vid.
autoblogger zegt
@Laue: dank u, het is trouwens wo-mi he ;)
mrtn zegt
Jammer van dat Twente sjaaltje dan weer. :P
Bart_V zegt
ik kan echter maar 1 nadeel bedenken van winterbanden.
waar berg je je 2de set banden op als je ze niet gebruikt. natuurlijk kan je die bij de lokale bandenboer achterlaten. maar voor de klussers onder ons die geen ruimte hebben ?
Laue zegt
@autoblogger:
dat is om het overzicht te bewaren, ;) vridaspoda,vrimibo,mami1600vida,veels te veel varianten :P
@Bart_V:
Elke degelijke bandenboer bergt ze wel op voor nop.
President zegt
Best interessant!
35i zegt
Leuk hoe ze de lamellen hebben weergegeven met’t schuim. Rij er zelf al 4 van de 5 jaar op :)
Vond’t eerst onzin maar na een ritje in de auto van een vriend met voor en na duidelijk verschil hoor.
Dutchey zegt
Je kan ook gewoon leren rijden, dus:
Afstand houden
Voor je uit kijken
Rekening houden met anderen.
Is nog veel veilige dan winterbanden. Eigenlijk zorgen ze alleen voor gevaarlijjker weg gedrag, want je denkt dat je meer kan met winterbanden, dus rij je harder. EXTRA BELASTING OP WINTERBANDEN!!! NU!! :P
35i zegt
@Dutchey:
Aangepaste rijstijl zou iedereen moeten doen. Winterbanden dragen alleen hun steentje bij ;)
Neptukker zegt
en Dennis nog op z’n Michael Pilatsjik’s (of zoiets)voor jezelf wat van doe coole Guigiaro banden geritseld of is dit puur objectieve infotainment? ;-)
Nog langs Theo Janssens Crash plek gegaan op een half kilometertje? Als autoliefhebber hoop ik ook dat je naar http://www.wiggersmastercars.nl showroom bent geweest op een meter of 300.
Simon zegt
Mijn complimenten Autoblog! Jullie bewijzen dat reclame niet altijd irritant hoeft te zijn, maar zelfs ook interessant en leerzaam kan zijn.
Ga ik nu meteen Vredestein winterbanden kopen? Nee, dat niet, want ik kom al meer dan 20 jaar zonder winterbanden de winter door, dus dit jaar zal ook wel weer lukken.
Ik geloof meteen dat ze meer grip hebben, maar je kunt ook gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden.
bpc zegt
winterbanden lijken me hier niet echt nodig, nooit winter banden gehad en nooit problemen gehad met gebrek aan grip in de winter,(wel bij het wegrijden,van de parkingplaats als het sneeuwt).
het probleem van winterbanden is vooral praktisch ten eerste het opbergen van de 2de set banden,ten 2de moet je voor een paar maande of een 2de set velgen kopen of altijd je band laten verwisselen.
bovendien moet dat omwisselen naar winterbanden er van komen …”ik zal dat van de week wel doen…” en voor je het weet is het weer lente …:roll:
sta zegt
@Bart V
Er is in ieder geval nog een nadeel aan winterbanden, de aanschafkosten (vaak inclusief velgen voor het omwisselgemak). Als je in een auto rijdt van 12K is het in verhouding al snel een grote uitgave. Het feit dat je minder snel een nieuwe set banden moet kopen is puur uitstel, omdat er tegen die tijd dan toch ook nieuwe zomerbanden moeten komen.
Voor wat betreft grip is iedereen het er in ieder geval over eens/bewezen.
En voor het opbergprobleem, toch maar buiten het centrum gaan wonen? Ze kunnen overigens prima buiten staan.
Dennis zegt
@Neptukker: Wouter en Ruben doen het veldwerk, ik mag slechts vanuit mijn stoffige en donkere kelder af en toe een berichtje schrijven. Dus geen coole Guigiaro banden voor zwarte smurf… ;)
Laue zegt
@Dennis:
Ik wilde voor autoblog-comment-mod soliciteren maar het schijnt dat de secundaire arbeidsvoorwaaren bestaan uit “eenmaal daags 10min luchten”
IVR zegt
Vredestein is Russisch
John zegt
Het is natuurlijk ook nog enigszins afhankelijk van waar je woont en wat je reguliere trajecten zijn. Ik rij tamelijk vaak over een soort van polderachtige weggetjes in Belgie (!) waar niet veel gereden wordt buiten lokaal en traktoren. Als er dan van alles bevriest heeft afstand houden geen zin.. En ik ben die 3 dagen sneeuw toch altijd blij met m`n bandjes.
Voor de prijs moet je het ook niet laten, deze week 4 run flat winterbanden gekocht met 7 mm profiel inclusief 4 officiele BMW velgen –> 400 eurie. Gewoon ff marktplaats aflopen..
super zegt
@John:
hebben ze in belgie polders?
NovaStar zegt
Ik snap niet waar jullie met die auto’s last van hebben.
Ik rijdt met mijn brommer (yamaha tzr 50) net zo hard als in de zomer (normaal rond de 85/95). Alleen met modder en steentjes moet je uitkijken bij een 2 wieler. Vorige winter toen het -19 was hier (schaatsen op de weeteringen rond om ons huis en met de quad op het ijs) had ik nergens last van met me 130mm achterbandje met race profiel. Op het schoolplein met sneeuw ff dwars gooien en dan driftent door de bocht naar de fietsenstalling. Je moet gewoon voelen vind ik. Je moet een keer hard gas geven en je koppeling iets harder op laten komen. Hard remmen en voelen wat er gebeurt. Gewoon rijden en kijken heb je niks aan.
En winterbanden zijn leuk maar als je alleen kijkt dan heb je er alsnog niks aan.
btw, leuk filmpje ^^ welke van die 3 klompen was olie-rubber?
Harie zegt
In Nederland hoeft het van mij ook niet zo, maar ik moet ze toch wel kopen aangezien ik graag op wintersport ga in Oostenrijk. In Duitsland en Oostenrijk is men er behoorlijk streng op. Ik weet niet of ze nu wettelijk verplicht zijn in beide landen, maar mocht je in de problemen komen door het feit dat je zomerbanden hebt ipv winterbanden dan trek je al heel snel aan het kortste eind…
Vorig jaar ook vast gezeten achter zo’n glibberende droplul in de Fernpass… Dan gooien ze de kettingen erop en moeten ze 30 per uur rijden, terwijl je met winterbanden gewoon door tuft en dan nog verbaasd reageren op de geirriteerde reacties van de lokale weggebruikers die van dorp 1 naar dorp 2 moeten forensen en hierdoor een half uur vertraging op lopen….
Race_Kees zegt
He KAK! Nou krijgen we die winterbanden-discussie weer!
En bedank!!
sta zegt
@NovaStar
Misschien dat je wat meer uit ervaring kan spreken met een B-rijbewijs.
@Harie
In Duitsland is het volgens de ANWB verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Onder winterse omstandigheden verstaan ze gladheid, ijzel of sneeuw.
sta zegt
@Harie
‘De verplichting om uw voertuig aan te passen aan de wegomstandigheden geldt in: Italië, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden en Zwitserland.’ Aldus de ANWB.
arnold zegt
zo zag ik laatst zo’n reclamebord langs de snelweg 2 auto’s zonder winterbanden kregen een ongeluk en de auto erachter had winterbanden dus die stond op tijd stil toen dacht ik bij mezelf stel je voor als jij degene met winterbanden bent en die achter jou heeft ook geen winterbanden dan schiet je er nog niks mee op.
Megakix zegt
Goeie docu ! Heb vorig jaar mijn BMW-onderstel losgereden door gripverlies (zoals bijna altijd bij BMW’s….)…beetje vaart op sneeuwige ondergrond en hops, daar kwam de stoeprand. Momenteel heb ik nog steeds een ’trekkend stuur’ en een ‘licht verbogen onderstel’…kortom, winterbanden is een ‘must’ !
sta zegt
@arnold
Je no-claim gaat er in ieder geval niet op achteruit ^^
Of je hetzelfde kan zeggen over je nek na die aanrijding is inderdaad wat anders..
MullerG zegt
Hé leuk :)! Da’s hier in Enschede. Nog een kijkje genomen bij Wiggers?
sacha zegt
Zoals in het filmpie te zien is is het niet alleen met sneeuw handig. Ook met koud/nat combinaties zijn die winterbanden echt handig. Helemaal met high-performance zomerbanden, want die doen onder de 10ºC al lastig, laat staan onder 5ºC en regen.
Maarten zegt
heeft zeker wel voordeel die banden maar als het warmer wordt graad of 10C dan rollen ze in de bochten zowat van je velg af net sponzen
Laurens zegt
Het schijnt te werken op sneeuw en ijs. Jammer dat het dan nog steeds glad blijft, want wie knallen er juist in die omstandigheden op elkaar :roll:
OT: als er meer dan 750 kilometer file staat, blijf ik wel een dagje thuis.
Larick zegt
Is dit nu een voorbeeld van z’n gesponsord stukje waar Vredestein lekker grof voor mag betalen?
Doch productie stukje best interessant.
Dennis zegt
@IVR: Vredestein heeft inderdaad even een Russische eigenaar gehad, maar werd vorig jaar overgenomen door de Indiase branchegenoot Apollo Tyres.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/16/indiers-kopen-vredestein-banden
peter-jan zegt
Ik kan dit soort filmpjes wel appreciëren. Meer doen!
Jochempie zegt
http://img81.imageshack.us/img81/9519/goedzoautoblog.jpg
-edit: er staat toch duidelijk advertorial bij dacht ik zo-
bpc zegt
@Jochempie: op je printscreen is niks tezien !
Laue zegt
@bpc:
afbeelding openen in een nieuw tabblad. ;)
Laue zegt
of ze veel nut hebben in Nederland weet ik niet. Het grootste pluspunt vind ik dat ik nog een beetje afwisseling heb met de velgen…. typische iets voor mij.
Larick zegt
http://www.motomedia.nl/specials.html onder “redactionele post” of het plaatje gewoon vergroten met rechtermuisknop>afbeelding weergeven oid.
Jochempie zegt
@Laue: werkt alleen voor FF en Chrome
Laue zegt
@Jochempie:
welke idioot gebruik geen FF of chrome? ;) de kosten van autoblog reclame valt me nog mee eerlijk gezegd.
Arco zegt
Wouterrrrrrrrr en de rrrrrrrrrrubberrrrrboom ……
lodewijk zegt
Autoblog goes Discovery channel!
Nice, zo mogen er meer video’s komen..
BaRa zegt
Vorig jaar met winterbanden in februari in Finland geweest (gereden via Zweden). En ja, bij zo’n temperaturen en zo’n sneeuw heeft dat wel degelijk nut. Maar ook voor België heeft dit zin. Ik ga al eens gaan wandelen in de Ardennen, en ik heb er eens gestaan zonder winterbanden, op een helling, na een sneeuwbui. Door hun profiel zijn winterbanden ook interessant bij heftige plensbuien of smeltende sneeuw. Ik heb tijdens de winter dus ofwel winterbanden, ofwel sneeuwkettingen in de wagen voor onverwachte gevallen.
Draak zegt
Ik heb de winterbandjes er al onder zitten, zomerbandjes waren versleten dus de winterbandjes er maar onder gezet. Van 225 (zomer) naar 185 (winter) breed en ik durf niet meer zo hard door de bocht. Maar ja, ook nog geen optimale omstandigheden.
Vorige winter was een hel op de zomerbanden (achterwielaandrijving en geen traction-control), dus ik hoop dat het deze winter beter wordt.
Jochempie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Laue zegt
@Jochempie:
Loopt alwood weer aan te modderen?? :P
Jochempie zegt
Duidelijk. misschien omdat hij de posts van Larick en mij wilde verdonkeremanen… eh.. verwijderen?
Avenger zegt
@laue:
ff offtopic, hoe gaat het met je Caliber?
OT:
tis nog steeds raar :P
Laue zegt
@Avenger:
haha wel goed, kritiek van de autobleek bezoekers heb ik wel verwerkt. maar ben er toch nauwelijks te vinden :P neem aan aan dat jij een avenger hebt? ben overigens ook bezoeker op het TDI forum… sja een dodge forum is er niet :(
chef zegt
heb er nu 2 jaar winterbanden om liggen s’winters en ik moet zeggen het scheelt een hoop werk tijdens de wintersport
Thomas zegt
Interessante video. Niks mis met een beetje infotainment zo nu en dan. Lekker bezig.
robberto zegt
is die cayenne v8 van Wouter?
PeterBerkhout zegt
Echt een leuke video!
Avenger zegt
@Laue:
Ja klopt, heb een Avenger. :P
Ik kijk ook bijna niet meer op AW alleen om te kijken of ik nieuwe reacties heb op MyReview (noem het levenloos)
Maar geen Dodge forum?
Wat niet is kan nog komen! Misschien een ideetje om er een op te richten?
Laue zegt
@Avenger:
Check je myreview ;)
vla zegt
Ah nouja, reclame voor een Nederlands bedrijf kan ik enigszins snappen. Plus Vredestein banden zijn ook erg goed, onze oldtimer rolt er ook op.
Maar of nu iemand echt serieus denkt ‘Wouter beveelt het me dus ik ga winterbanden van Vredestein kopen’… Ik betwijfel het.
Also: goed gedaan Ruben, zomaar ff fabriek gaan filmen. Het is niet makkelijk je aan te passen aan een gegeven situatie, zo vind ik dat er nogal weinig licht is in dat kotje…
FuelMinded zegt
Bestaan er ook low-profile winterbanden voor je Cayenne Turbo S met keramische remschijven? Een kleiner velgdiameter is geen optie gezien de supergrote remschijven.
Jimmie zegt
Heb in het verleden wel eens geklaagd bij een post dat het te overduidelijk verkapte reclame was.
Maar dit is echt een voorbeeld van hoe het wel kan, chapeau!
Stukje how it’s made is erg interessant en een beetje reclame maken geeft dan ook niet.
Die beelden op het RDW testcircuit (van Vredestein gekregen?) heb ik een klein beetje m’n twijfels over ;)
Guust Flater zegt
Ik wil altijd de best mogelijke grip hebben (veiligheid voor alles), dus ik heb meerdere sets banden. Winterbanden voor als het koud is, spikes voor sneeuw en ijs, gewone zomerbanden voor wanneer het regent en semi-slicks voor als het droog en warm is. Ik kijk altijd naar het weerbericht om ’s morgens de juiste banden te monteren. Ik erger me dan ook altijd aan mensen die dit niet doen en daardoor mijn veiligheid in gevaar brengen. Met semi- slicks bijvoorbeeld heb je bewezen meer grip en een kortere remweg op droog, warm asfalt. Kan net het verschil maken tussen een aanrijding of op tijd stil staan. Verder heb ik uiteraard vierwielaandrijving. Dat is bewezen veiliger wanneer het glad is. Maar de meeste weggebruikers hebben uit kostenoverweging een tweewielaandrijver. Kennelijk vinden ze geld besparen belangrijker dan het leven van zichzelf en hun medeweggebruikers. Triest maar waar.
b0z4 zegt
Altijd al willen weten hoe banden werden gemaakt , bedankt Autoblog !
Verschil winterbanden en normale : Net wel een botsing en net NIET ;)
mashell zegt
Voor een reclame (over een totaal onzin onderwerp) een leuk filmpje. Ook grappig om te zien dat de textiel industrie in Twente nog haar sporen heeft, 4 mannen achter een weefgetouw!
Over winterbanden, die bestaan helemaal niet! Er bestaan normale banden en sneeuwbanden! Ditzelfde Vredestein (en vrijwel alle andere fabrikanten) geeft het ook al aan in de naam van haar sneeuw banden: “Snowtrac”. Wat als winterbanden verkocht wordt presteert alleen beter op sneeuw. Dus rijd je op sneeuw, neem dan “winterbanden” rijd je niet op sneeuw houd het bij je normale banden, wel zo veilig!
Laurens zegt
@mashell: net zoals ik ook al zei, beter op sneeuw en ijs, en waarschijnlijk daarmee ook bij hele lage temperaturen. Niet heel typisch Nederlandse weersomstandigheden.
Bandenrestprofieldiepte is altijd belangrijk :-)
Cantago zegt
Mooi bedrijf, mooie bandjes, informatief filmpje! Leuk:D
Benjamin1 zegt
erop rijden is geloven. Ik kan hier een hele pro winterbandenpreek houden maar ga er gewoon een keer op rijden.
mashell zegt
@Benjamin1: dat is dus ook precies de reden dat ik na 3 winters op Dunlop Wintersports het voor gezien houd. Die slechte grip, die instabiliteit op hogere snelheid, dat snelle leeglopen en vooral die langere remweg hoef ik niet meer! “Winterbandenplicht” of niet in Duitsland, ik doe aan die onzin niet meer mee!
Benjamin1 zegt
@mashell:
Je hebt zeker bijna versleten dunlopjes op marktplaats gekocht?
Ga eens bij vredestein nieuwe banden met 9mm profiel kopen dan praat je denk ik wel anders.
PS@ filmpje
In die lamellen gaat toch sneeuw zitten, sneeuw op sneeuw= grip.
Heeft niets te maken met openstaan oid.
mashell zegt
@Benjamin1: die Dunlops zijn er in 2006 nieuw opgekomen, waren Testsieger in de Winterbanden test 2005 van Autobild.Ik heb me in de Focus 3 winters (60000/12*3*3= 45000km) kapot geërgerd aan die dingen. Winterbanden heel leuk allemaal, maar alleen en louter en alleen op sneeuw. Onder onze normale winterse omstandigheden, nat of droog zo rond het vriespunt: Niet doen! Je neemt een onnodig risico.
Sorcerer zegt
Hm, misschien moet ik toch eens een keer winterbanden uitproberen dit jaar. En Nederlands bedrijf steunen is nooit weg natuurlijk ;)
Trouwens, beter grip op winterbanden merk je wel degelijk, vooral bij een auto met veel vermogen en alleen voorwielaandrijving (bijv. een Volvo D5). Met winterbanden slip je bijna niet door bij koude natte oppervlakken, bij zomerbanden wel…