Afgelopen weekend maakte Maurice de Hond zijn laatste internetpeiling bekend, gehouden onder 2500 respondenten. Daaruit zou blijken dat een kleine meerderheid in Nederland voorstander(!) is van invoering van de kilometerheffing, de meeste zouden echter twijfelen over het effect van die heffing. Maar wat denken jullie er van?
Onze vorige enquêtes zijn door veel mensen ingevuld, we hopen dat jullie nu weer even kort de tijd willen nemen om de vragen te beantwoorden. Op die manier krijgen we een beter beeld van de houding tegenover de plannen. Het onderwerp is immers veelbesproken en ook in de reacties zien we vele meningen terug.
UPDATE: enquete is inmiddels gesloten, binnenkort meer info!
Hieronder nog even kort het laatste nieuws over de kilometerheffing…
– Bestuursvoorzitter van Siemens Nederland, Martin van Pernis, twijfelt sterk aan de slagingskans van de kilometerheffing. Dat is zeer opmerkelijk, omdat het bedrijf een belangrijke kandidaat is voor het leveren van apparatuur voor het systeem van de kilometerheffing. Hij geeft aan dat het systeem van spitsmijden veel beter is, en de techniek is er klaar voor.
– De Telegraaf schrijft dat werkgevers die de toekomstige kilometerheffing vergoeden aan hun werknemers, te maken krijgen met een extra kostenpost. De bedrijven zijn waarschijnlijk bijna twee keer zo duur uit als hun personeel. Dat zeggen fiscalisten na bestudering van het huidige plan.
– Het CDA wil af van de spitstarieven in de kilometerheffing. Alleen een proef in Amsterdam mag doorgaan, omdat daar al afspraken over zijn gemaakt.
Joske zegt
Km heffing gaat er nooit door komen, uit eindelijk is het systeem gewoon niet goed en betrouwbaar genoeg. Daarbij worden een hoop automobilisten genaaid. Nee gaat er niet komen, let maar op.
Henk zegt
Het feit dat de automobilisten genaaid worden zal absoluut geen reden zijn dat de regel er niet door zal komen….
Dat gebeurd namelijk nou al jaren…..
johnny m zegt
nou , dan gaan we maar betalen als we stil staan met de auto voor de deur. Kom mensen , denk eens na wat wij in nederland allemaal betalen voor een auto.
Ik zie graag – 42 % voor de aanschaf en geen wegenbelasting meer.
Wat wij kudde dieren nu doen is alles al bij voorbaat om zeep helpen met dat geschreeuw in de media.
Laue zegt
Ik moest wel vaak NEE invullen :P
Antoon zegt
Het idee ( betalen wat je rijd )spreekt me best aan, hoewel de financiële gevolgen dan natuurlijk weer minder fraai opgesteld zijn door Camiels bende van boeven.
Bovendien heb ik nog wel wat reserveringen bij de technische uitvoerbaarheid van het systeem. GPS heeft nogal wat blinde vlekken en werk zelfs bij sommige weersomstandigheden niet optimaal. Wat zijn dan de gevolgen voor de bestuurders aangezien zij verantwoordelijk worden voor het overheidskastje? Het niet goed functioneren wordt immers strafbaar.
papageno zegt
De beste manier om veranderingen tegen te houden is chaos creeeren. Maw: vul die enquete eerlijk in en zorg dat Autoblog (ism met andere auto minded organisaties) een vuist kan maken cq, verwarring kan zaaien.
Martinb zegt
Inderdaad Laue, dat had ik ook vaak
timberleek zegt
ze moeten gewoon het hele idee van die kastjes laten varen. Dat kost alleen maar een vermogen aan onderzoeks en installatiekosten en je schiet er niks mee op. Gewoon een benzinetoeslag. Simpel en goedkoop. Wie veel rijd betaald veel. Wie veel verbruikt betaald ook veel.
Het enige wat ze dan niet kunnen, is het meten wie er in de spits rijd en wie niet. Dit is prima op te lossen. Er zijn al zat systemen daar die met oog op trajectcontrole alle auto’s registreren. Dit en een klein stukje extra software en je hebt een prachtig lijstje met spitsrijders.
Of doe het low tech zoals de britten (regelmatig te zien in top gear). Je moet extra betalen om in een bepaald gebied te mogen rijden op een bepaalde tijd.
het hoeft allemaal niet zo duur en ingewikkeld. laat den haag eens om zich heen kijken en niet langer zelf dingen verzinnen als er bewezen systemen beschikbaar zijn
8 zegt
Dit onderzoek is al beter dan het vorige ;)
Hou er wel rekening mee dat er ook veel jongere ab bezoekers geen auto/rijbewijs / vaste ritten / vast aantal km’s per jaar maken. (ik doel hier op de studenten) Die in de toekomst wel kilomerters gaan maken en geen vergelijkbare kostenanalyse kunnen maken over hoe het voor hen uit zal gaan pakken.
Tevens vindt ik dat taxi’s ook onder het systeem moeten gaan vallen. Anders hoef je de vrachtwagens ook niet meer te gaan belasten. Ze verdienen immers net zo hard hun brood door het gebruik van hetzelfde stukje weg.
timberleek zegt
@ antoon
en geen bekeurinkje strafbaar. maar direct gigantische boetes en zelfs celstraf
toyota prius zegt
Maurice de Hond….. tja…..
autoblogger zegt
@toyota prius: binnenkort ook hier: autohond ;)
toyota prius zegt
@autoblogger: Hahaha…. ;)
bakkerst zegt
@autoblogger:
jullie moeten mn opmerkingen bij het onderzoek nog even weer een keer goed doorlezen.
’t staat weer bol van de incomplete antwoordmogelijkheden, en lekkere ‘gewenste’ (en dus sturende) antwoordmogelijkheden. als je echt wat wil met een dergelijk onderzoek, als je serieus genomen wilt worden, steek dan je onderzoek fatsoenlijk in elkaar. dit is wederom geen valide onderzoek.
sorry..
HDM zegt
De straffen zijn belachelijk en het idee was volgens Duitsland onuitvoerbaar en verre van ideaal. Het gaat ook niets oplossen, gelooft men nou echt dat hierdoor de files oplossen? Ik geloof er niets van.
Draak zegt
Ik ben zeker niet tegen het systeem om het autogebruik te betalen in plaats van het autobezit. Maar de oplossing waarmee Eurlings nu mee komt ben ik het totaal niet mee eens.
johnny m zegt
@Draak: 60 % zal minder gaan betalen is een term waar we hem juridisch aan kunnen houden .
Treff zegt
@laue; inderdaad, zaten redelijk veel “nee’tjes” tussen!
OT: we moeten eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat lopen met deze regeling. In duitsland is deze regeling ook alweer van de baan gehaald, dus ze moeten het hier ook nog maar goed op papier en als tests goed uit de bus komen!!
victortje zegt
leuk maar als je dan vraagt of een 26 smarts beter zijn dan 1 land cruiser V8, zet er dan wel bij of het qua C02 enzo ook zo is, inplaats van ons te laten gokken..
of ik heb het verkeerd gelezen.
paulusrx7 zegt
het is heel éémvoudig maak de brandstof 2x zo duur en je bent klaar dan betaal je ook per km en mensen met een zuinige auto betalen minder dan mensen met een onzuinige auto. geen gezeik met kastjes en troep
waarom moeten wij in nl altijd het wiel willen uitvinden? en vervolgens erachter komen dat het niet werkt?
ik noem maar ff de betuwelijn, de hsl de ov-chipkaart
John zegt
Dit systeem is wel enorm handig voor als je 9 Ferrari’s, 3 Porsches, 2 Zonda’s en een Range Rover hebt. Scheelt je een hoop BPM, dan ben je sowieso goedkoper uit! In de spits rij je dan natuurlijk op je Ducati.
Dit hoort natuurlijk bij die 59%, dus hoe meer auto’s je hebt en hoe duurder ze zijn hoe meer voordeel je eruit haalt!!
Ik zeg: Doen
Of toch niet?! Stelletje halfgare pannenkoeken!
Jochempie zegt
Voer alles door in de brandstofaccijns. Daar is geen ontsnappen aan maar ze kunnen niet bijhouden hoe hard je rijdt, waar je heen gaat etc. etc. Dat is namelijk gewoon privéinformatie, totdat je betrapt wordt op een overtreding.
SRM zegt
Ingevuld.
John zegt
@Victortje, het is 103 Co2 P/K tegen 340 gram.
Dikke bullcrap dus…
Ps. Ingevuld natuurlijk
Laurens zegt
Als de spitsheffing vervalt, lijkt mij erkennen dat de automobilist via accijnzen al genoeg bijdraagt aan dingen als wegenonderhoud en openbaar vervoer voldoende.
Bart_V zegt
volgens mij zijn we allemaal met elkaar eens dat GPS niet werkt (tunnels en slechte weersomstandigheden etc.. )
2 sugesties:
waarom gaan we dan niet gewoon tol betalen ?
een ander idee: (Ik herhaal IDEE)
bij elke tankbeurt je KM stand doorgeven en dat koppelen aan het verbruik van de auto en zeg 5 procent verschil.
als je te weinig KM aangeeft dat je dan meer moet betalen voor de bezine?
Matthis zegt
@Autoblog
Wat gebeurt er verder met deze enquete, word deze nog voorgesteld aan de minister of wat? En houden jullie bij hoeveel mensen dit hebben gedaan? Ik denk dat dit er misschien wel meer kunnen zijn dan 2500..
johnny m zegt
”volgens mij zijn we allemaal met elkaar eens dat GPS niet werkt (tunnels en slechte weersomstandigheden etc.. ”
Dat ding kun je een half jaar uit laten staan , de back up zit niet in dat apparaat . Wel dat ding op 350 km hoogte.
We weten zo weinig , maar klagen zo graag.
John zegt
Het heeft ook allemaal een beetje met de doelgroep te maken he. De uitslagen op deze site zullen veel anders zijn dan op een site van Groenslinks. Maurice de (vuile) Hond heeft enquetes uitgevoerd onder mensen die lid zijn van zijn site. Je moet wel een verrekte mongol zijn wil je je aanmelden voor die Hondensite. En 2500 is echt niet representatief, helemaal niet als deze via 1 kanaal gepolst zijn.
Maurice, lelijke natnek, ga de straat op in 5 verschillende steden en ondervraag daar minimaal 15.000 man. Anders krijg je weer zo`n geflateerde voorspelling als bij de verkiezingen.. Succes ermee
sytze bokke zegt
@John: ik ben fel tegen de kilometerheffing en lid van Peil.nl van Maurice de Hond. Laten ze nou uitgerekend dit onderzoek niet naar mij gestuurd hebben! Groet, Sytze
Merry zegt
Veel belangrijker is welke auto’s uit 1985 en er voor zijn de moeite waard en betaalbaar om je nieuwe auto voor weg te doen?
Ferrari Testarossa? kan je voor een leuke prijs vinden!
http://www.marktplaza.nl/Ferrari-Testarossa-49-v12-special-edit-450pk-mabo-auto-s-8547967.php
Laat de KM-Heffing maar komen!zonder wegen belasting en oldtimer verzekering naam ik het bezine verbruik wel op de koop toe.
Jeroenmx5 zegt
Ook ik ben VOOR de afschaffing van de BPM en de wegenbelasting. Echter, ben ik van mening dat dit niet de juiste manier is. WAAROM kijkt er niemand naar tolpoorten. In Duitsland werkt dit systeem goed, en je kenteken wordt alleen geregistreerd als je op die weg rijd. Wil je ”onder de radar” blijven, dan kies je niet voor die tolwegen.
O, en neem dan ook meteen even verbreeding van provinciale wegen mee. Dat zal ook heel wat verkeersdoden schelen.
lincoln zegt
ik ben zwaar VOOR rekening rijden ..
koop een 100 auto,s om mijn hebzucht te stillen ..
geen km mee rijden .. maar gewoon hebben hebben hebben ..
heerlijk is dat ..
rijden doe ik wel op een buitelands kenteken ..
timberleek zegt
@lincoln
het idee is op zich prima.
Alleen het concept dat ze nu hebben is nogal stom. heel moeilijk en duur doen waar het heel simpel kan
johnny m zegt
Via de ”benzine ” is te kort dag want dit moet Europeesch geregeld zijn. Belasting harmonisatie is in voorbereiding , vandaar dat de BPM is VERBODEN door Europa. Nederland MOET vanaf 2012 anders gaan werken (co2 tax) en zal EEN systeem moeten hebben als deze of anders .
In Duitsland werkt het ook perfect.
Formuliertjes invullen heeft geen enkele zin ……het is al geregeld . De uitvoering nu nog …..waarbij we hem kunnen houden aan 60 % die goedkoper gaat rijden.
floryn zegt
Wat vind jij de beste methode om files te bestrijden in Nederland? *
deze vraag is te simpel en de antwoorden al helemaal. Ik geloof dat hier wel meer opties zijn dan wordt aangegeven ook kan je voor meerdere opties tegelijkertijd zijn
en mn politieke partij ga ik ook niet invullen jongens. Laten we het een beetje netjes houden.
Als je twijgelt over kilometerheffing en ov-chip etcetera kijk dan eens naar de zeitgeist film (gratis op youtube en gole video met nl subs.)!
majinstar zegt
Er is nog steeds veel onduidelijkheid over de kilometerheffing en de kosten daarvan. Er zijn zelfs geruchten dat wanneer men een auto aanschaft die zwaarder is dan een ‘doorsnee midden inkomen auto’, men automatisch 6,5 euro cent betaald per kilometer ( vanaf 2013 ) ipv op de lange termijn ergens in 2020 6,5 euro cent betaald per kilometer voor alle auto’s.
Om de kilometerheffing door te berekenen naar de benzine prijs zal ook niet werken, want men krijgt dan op basis van de koers onregelmatige ( in vele gevallen ) te hoge rekeningen. Hierdoor zal men de auto minder gebruiken, maar de wereldeconomie zal daarbij ook flink dalen.
Vooralsnog ben je goedkoper uit met een 2de handse auto met 2000 kilometer op de teller. Je rijdt dan net geen nieuwe auto, maar het scheelt je wel BPM kosten. Het enige wat je hoeft te betalen is de verzekering en wegenbelasting. Ik heb 1x BPM kosten betaald voor een auto en vond het weggegooid geld. Tegenwoordig rij ik afgedankte premium auto’s met alle optie’s van dien + met minder dan 10.000 km op de teller.
floryn zegt
@ bakkerst
couldn’t agree more.
Ik weet uit eigen ervaring dat het niet makkelijk is om de perfecte enquete te maken, maar dat betekent nog niet dat het niet kan. Heel veel antwoorden zijn sturend idd.
tip maak anders een beta en stuur die naar kritische bloggers zoals bakkerst en mij dit is niet objectief te noemen, waardoor de waarde van de uitslag ook beperkter wordt.
bakkerst zegt
@floryn:
mee eens, ik wil wel als enquete tester optreden.
gelieve wel minimaal 2 dagen van te voren mailen. ik ben fulltime aan ’t afstuderen, en moet dus even tijd maken..
dus niet net als de vorige keer, zondag middag mailen, en voor 0900uur maandag ochtend een reactie nodig hebben :D
grappenmakers ;)
timberleek zegt
@ majinstar
zo auto’s kopen is ook veel goedkoper. in de eerste paar jaar schrijven die auto’s gigantisch veel af. Het is helemaal leuk als je in duitsland gaat rondkijken. Daar zijn auto’s nieuw ook goedkoper waardoor er meestal duurdere auto’s worden gekocht als hier.
dan een jong gebruikte kopen en naar nederland halen. dan rijd je voor weinig geld heel veel auto
Luuk van Kaathoven zegt
Ook wel even de moeite waard om deze link hier te posten:
http://www.redonzeprivacy.nl
Op deze site kun je ook een petitie tekenen tegen de kilometerheffing. ;)
autoblogger zegt
@Luuk van Kaathoven: daar hebben we het gisteren uitgebreid over gehad?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/22/column-oogkleppen-en-controledrift
Porsche zegt
Ingevuld! Hoe zit het eigenlijk met aanhangwagens? Gaan die ook km heffing betalen?
Frevo zegt
Wat Draak zegt. Ik ben ik pricipe voor belasten van het gebruik, echter niet op de voorgestelde manier. En ook niet op elke andere manier die de overheid kan gebruiken om stiekum de kosten onevenredig hoog op te voeren.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 1 tegen rekeningrijden: Berekeningen minister manipulatief
De berekeningen van de minister zijn manipulatief: de CO2 toeslag, de uitrolkosten, de beheerkosten en de verwachte provinciale compensatie-belastingen zijn niet in de totale belastingdruk meegerekend, waardoor een oneerlijk positief beeld ontstaat voor de automobilisten. De overheid heeft een aanname gedaan dat er door deze maatregelen maar liefst 15% minder wordt gereden. Deze aanname kent geen gegronde basis. Bij een eerlijke vergelijking moet worden uitgegaan van dezelfde aantallen kilometers. Er wordt voorgespiegeld dat autorijden voor de meeste automobilisten goedkoper wordt, terwijl dit in de praktijk duurder wordt voor het overgrote merendeel.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 2: Files worden niet korter
Het argument dat de files korter zouden worden, zodat er reistijdwinst is, is omstreden. In Nederland, maar ook in andere Europese landen, heeft de enorme stijging in de brandstofprijzen niet kunnen voorkomen dat de filedruk vooral rond de grote steden flink is toegenomen. De achterliggende reden zou kunnen zijn dat de werknemers nu eenmaal naar hun werk moeten reizen, hoe zwaar een overheid dit ook belast. Hieraan draagt bij dat openbaar vervoer vaak geen sluitende oplossing biedt en verhuizen vaak geen optie is (gezin, beschikbaarheid van woningen, grondprijs, rust, persoonlijke voorkeur, groenvoorzieningen).
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 3: De kosten worden niet eerlijker verdeeld
Automobilisten gaan eerlijker betalen voor gebruik in plaats van voor bezit, zo is de claim van de overheid. Men laat de BPM en de wegenbelasting vervallen. Echter komt hier een CO2 toeslag voor in de plaats. Automobilisten met een tikje minder zuinige auto gaan hierdoor dubbel betalen voor CO2: zowel bij aanschaf als bij gebruik. De tarieven voor minder zuinige auto’s zijn niet evenredig met de tarieven voor zuinige auto’s: een auto met 100g/KM CO2 uitstoot betaalt 3 cent per KM. Een auto met 200g/KM CO2 uitstoot betaalt geen 6 cent maar 10 cent. Een auto met 300g/KM CO2 uitstoot betaalt geen 9 cent maar liefst 33 cent. De belastingdruk komt extreem onevenredig hoog bij auto’s te liggen die meer CO2 uitstoten. De zogenaamde ‘vervuiler’ betaalt onevenredig veel meer.
Daarnaast wordt de kilometerheffing random en gefaseerd ingevoerd. Twee automobilisten met identiek dezelfde auto kunnen gedurende de invoer-periode totaal verschillende heffingen krijgen. Een koper van een zeer zuinige auto betaalt via het oude systeem onevenredig meer dan een koper die in de nieuwe regeling valt. Een bezitter van een zeer onzuinige auto betaalt via het nieuwe systeem onevenredig veel meer dan een bezitter die nog onder de oude regeling valt. Dit is in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 4:
Milieu argumenten ongefundeerd
Wetenschappers zijn nog niet overtuigd dat de aarde werkelijk opwarmt. Ze zijn ook niet overtuigd dat CO2 daar werkelijk aan bijdraagt, of überhaupt schadelijk is. Men is tevens niet overtuigd dat de CO2 uitstoot van de mens daadwerkelijk invloed heeft op de natuur. De auto draagt maar een klein deel bij van de totale CO2 uitstoot van de mens, die op zijn beurt maar een kleine bijdrage levert aan de totale CO2 uitstoot van de natuur. CO2 uitstoot is maar één van de componenten in de discussie over het milieu. Aan belangrijker aspecten als productiebelasting, transportbelasting en de levensduur van auto’s wordt volledig voorbijgegaan.
Recent is door een hacker bewijs (Google op ‘climategate’) geleverd dat milieu-onderzoekers massaal meetgegevens aanpassen en critici uitsluiten om zo de publieke opinie over de opwarming van de aarde te manipuleren. De kritiek is dat de politiek de auto misbruikt voor hogere belastinginkomsten en symboolpolitiek.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 5: ICT en overheid: een ramp
Er zijn grote twijfels bij de haalbaarheid, begroting en planning van het hele systeem. De OV-chipkaart is helaas een van de vele voorbeelden van de incapabiliteit van de overheid als het gaat om privacy, veiligheid, kosten en uitrolduur van ICT-projecten. Daarnaast worden automobilisten en de overheid volledig afhankelijk van de USA door zich afhankelijk van het GPS systeem te maken. Ook is er geen Europese afstemming waardoor Nederland het risico loopt een eigen, duur en niet uitwisselbaar systeem in te voeren. Zullen de stakeholders (minister, ambtenaren, gelieerde bedrijven en instellingen) zich persoonlijk aansprakelijk laten stellen voor privacy inbreuken, kostenoverstijgingen, fouten in de systemen en planningsoverstijgingen?
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 6: Overheid criminaliseert de automobilist
Er is grote kritiek dat de overheid de automobilist criminaliseert: als de GPS ontvangers niet werken (door schuld of door overmacht) dan wordt gedreigd met extreem onevenredig hoge straffen waaronder boetes van tienduizenden euro’s en gevangenisstraffen.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 7 (sorry, ik ga nog even door ;)
Groei van het aantal auto’s
Met een lagere belastingdruk op aanschaf, maar een hogere druk op gebruik, wordt verwacht dat meer Nederlanders een 2e of 3e auto aanschaft: zo’n anderhalf miljoen auto’s extra op een huidig aantal van 7 miljoen. Dit heeft een zeer negatief milieueffect op productiebelasting. Bij de productie van een auto komen meer schadelijke stoffen vrij dan tijdens het gebruik er van. Ook betekent dit in steden een nog grotere behoefte aan parkeerplaatsen, met nog hogere parkeertarieven (belastingen) als bijkomstigheid.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 8: Zuinig rijden wordt niet bevorderd
Zuinig rijden wordt niet meer bevorderd. Er wordt per kilometer afgerekend, niet per CO2-gram. Dit betekent dat het voor een SUV-rijder niet veel meer uitmaakt of er 1:4 of 1:10 wordt gereden.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 9: De schatkist
De overheid neemt de schatkist als uitgangspunt. Als de kilometerheffing daadwerkelijk effect heeft, en automobilisten aanzienlijk minder kilometers gaan rijden, zal de overheid de kosten per kilometer voor alle automobilisten verhogen. Automobilisten met een zeer zuinige auto zullen meer gaan betalen als mensen met een minder zuinige auto deze laten staan, of de files gaan vermijden. Er is geen enkele garantie dat de overheid de heffingen in de toekomst niet verder verhoogt, en de inkomsten niet alleen zal gebruiken voor investeringen in mobiliteit maar gaat gebruiken om andere dure hobby’s te financieren.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 10: Privacy is in het geding
Automobilisten maken zich ernstige zorgen over hun privacy. De minister sluit nu al niet uit dat andere overheidsdiensten toegang kunnen krijgen tot de gegevens van de automobilist. Deze data is echter geen eigendom van de overheid, maar van de automobilist. Alleen de automobilist mag toestemming geven tot toegang tot de data. De data moet direct vernietigd worden. De data mag nooit zonder toestemming van de automobilist gedeeld worden met derden, inclusief overheidsinstanties, bedrijven, privaat of publieke sector. De automobilist heeft er recht op zijn data ten alle tijden in te zien, en ten alle tijden in te zien welke derde partij deze data heeft ingezien, en waarvoor. Zelfs al is de overheid te goeder trouw: er is altijd het risico van hackers.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 11: Veiligheid neemt af
Door de hoge belastingdruk dwingt de overheid de automobilist in goedkopere en dus minder veilige auto’s te gaan rijden. Het overgrote deel van de laagbelaste auto’s scoort laag op de NCAP rating voor veiligheid. De zogenaamde vervuilende auto’s komen veel auto’s met de veilige NCAP4 en NCAP5 ratings voor. De overheid draagt door dit beleid bij aan een grotere kans op gewonden en doden bij ongelukken. Ook stimuleert de regeling het gebruik van de motor, met meer verwachte ongelukken met motoren als gevolg.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Argument 12: Mobiliteit is een burgerrecht!
Nederlanders vinden mobiliteit een belangrijk, onaantastbaar burgerrecht. Elke Nederlander heeft recht op vrij personenvervoer en goederenvervoer. Voor miljoenen Nederlanders is vervoer zelfs een eerste levensbehoefte: voor hun werk, voor hun gezin. Voor vele miljoenen hiervan is de auto het enige serieuze vervoersmiddel. Het OV is voor hen geen serieus alternatief, en zal het ook nooit worden.
De overheid stelt zich bijzonder vijandig op t.o.v. automobilisten: de belastingdruk op auto’s is onevenredig hoog. Een auto, inclusief het gebruik ervan, zou net als andere eerste levensbehoeften zoals woning, energie en voedsel een lage belastingdruk moeten kennen. De belastingen, heffingen en accijnzen op aanschaf en gebruik van een auto zijn extreem, er wordt bovendien in verhouding bijzonder weinig geïnvesteerd in infrastructuur: het merendeel van de inkomsten uit mobiliteit verdwijnt in de algemene staatskas. Automobilisten worden massaal geflitst voor relatief lage snelheidsovertredingen.
Niet alleen de landelijke overheid is vijandig: gemeenten hebben een vijandige houding t.a.v. auto’s met autoluwe zones en zeer beperkte en zeer dure parkeergelegenheden. De overheid zou zich dienstbaar moeten opstellen.
BananaFlip zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: Leg dit eens neer in Den Haag.
Je hebt een goed verhaal, kerel!
majinstar zegt
@ Timberleek: Ik heb het nooit overwogen, maar ik denk dat ik volgend jaar maar een auto ga halen in Duitsland, even een bumper losmaken en via een garage bedrijf invoeren als schade auto.
M-lover zegt
het idee van per km betalen vind ik goed, maar dat er zoveel verschil moet zitten in de prikjs/km verhouding voor verschilende auto’s is bullshit! Als ik nu met een 520d of met een M5 rij met dezelfde banden en even hard optrek verslijt de weg daar geen ene cent meer van!
Hierbij komt het feit dat je zoon GPS-logger-kloteding in je auto moet hebben, rij je eens iets te hard weten ze je ook weer zo te vinden… en de auto laten staan voor het geweldige openbaar vervoer, i don’t think so :D
vote: NO!
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ BananaFlip: ben ik al mee bezig, en thanks! :-)
toyota prius zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: Wanneer kunnen we op je stemmen?
Ik ben niet tegen de achter liggende gedachte. Je moet niet niet kijken naar het bezit van een auto, maar meer naar het gebruik.. Maar je raakt een aantal goede punten.
Bedoel, vers liggende de problemen bij de belastingdienst, in mijn geheugen. Zoals jij het zegt, de Nederlandse overheid kan niet goed omgaan met grotere ICT projecten. Zelfs heb ik ook het idee, dat ze problemen hebben met het uitzoeken van de beste aanbieder op het gebied van prijs en kwaliteit. En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Het lijkt er steeds meer op, dat de regeling, welke in eerste instantie transparant en duidelijk moest zijn. Steeds onduidelijker begint te worden. Nogmaals, ik ben niet tegen een gebruikers systeem. Maar het moet een systeem zijn, wat duidelijk, eerlijk is, recht tot het doel en betrouwbaar. Gezien het feit dat het systeem een GPS basis heeft… daar begint het al mee.. Dus maw ik vind het net zo wazig, als de auto energie labels….
bakkerst zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8:
kuddo’s to joe..
het lijkt allemaal solide, maar pas op dat je niet dezelfde fout maakt als Camiel, pasop voor aannames..!
mhijnen zegt
Done, gaan de resultaten van het onderzoek ook nog iets uitmaken, of worden ze op ab geplaatst en that’s it?
Hans zegt
Gewoon allemaal keurig de toegestane MINIMUM snelheid gaan rijden op auto-, en snelwegen…loopt alles vanzelf vast! Het beoogde oplossen (vullen schatkist) van de files zal een flop worden!
York zegt
Richting België! Mss kunnen we België maar best heel houden.. In Wallonië zijn er precies snuggere mensen dan in Vlaanderen.. 46% voor kmheffing in Wallonië en 50+% in Vlaanderen :o Zijn wij achterlijk ofzo? Goedkoper rijden is een fabeltje okay?
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ toyota prius
Ook ik ben voor het betalen voor gebruik. Dat is in principe eerlijker. Maar zoals de plannen er nu liggen, wordt er niet eerlijker voor gebruik betaald. En we hebben genoeg redenen om de overheid te wantrouwen…
toyota prius zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: Het is toch ernstig ook, je kan de groep mensen die het land vertegenwoordigen, totaal niet vertrouwen…. Elk idee, waarmee ze komen en wat ze proberen te verkopen, klinkt prima, maar als je je er in gaat verdiepen…. Dan gaat het al fout.. En dan de uitvoering… om te huilen…
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@bakkerst: ik ben gelukkig geen politicus :-)
Als er meer argumenten tegen zijn, hoor ik ze graag!
toyota prius zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: Waar ga je het aanbieden dan? Of is dat het geheim van de smit? ;) Succes ieder geval en mocht je op tv komen, op Autohond oid.. wel ff zwaaien!!
Megakix zegt
Zelfs de aftredend bestuursvoorzitter van Siemens Nedeland (de leverancier van de kastjes !) is tegen deze vorm van heffing…zegt toch wel voldoende !? Het systeem is simpelweg niet te controleren en te onderhouden (Zie Financieel Dagblad van 23 november 2009).
hanz zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8:
eensch!
laat maar lekker zitten, vooral dat ze opeens kunnen besluiten om 50 eurocent per km te gaan rekenen bevalt me nix.
Brutus zegt
2500 respondenten en dat vertegenwoordigt gelijk heel Nederland, aangezien jullie zeggen dat hieruit blijkt dat een kleine meerderheid voorstander is. Is dan niet een kleine meerderheid van die 2500 ondervraagde een voorstander?
Kilometerheffing is gewoon de meest lompe regeling die ooit is verzonnen door de hoge heren in Den Haag. Niemand gaat er op vooruit naar mijn mening. Mocht het alsnog komen gaan er denk ik veel mensen een auto van voor 1985 kopen of motor rijden.. Zeg maar dag tegen de verkeersveiligheid dan!
Max-autoblogger zegt
-edit: leer fatsoenlijk schrijven, of reageer niet-
Griffin zegt
Wat een slecht opgestelde enquete, dat lijkt helemaal nergens naar – die gaat uit van een vooringenomen standpunt. Bijvoorbeeld: mag een toyota landcruiser meer kosten per km dan een smart? Ja. Mag je dat onevenredig belasten? Ja. Maar dat is wat anders dan de vraag of een tl 43 x zo “slecht” is als een smart.
Anyway, km heffing: prima (onder het motto: wie veel rijdt betaalt ook navenant meer), maar niet op deze manier – de implementatie is een gedrocht dat alleen maar averechts werkt. Gewoon een tolsysteem, zonder gezeik met technisch incapabele technieken, dat zou al een stuk beter zijn.
Een toeslag op de branfstof, dat krijg je er ook niet doorheen. Bij een benzine-orgel zou dat met de huidige prijzen zo maar neerkomen op grofweg 30 tot op termijn 70 cent per liter er bij, dat is niet te verkopen. Daarbij is er geen differentiatie mogelijk per weg of tijd.
august zegt
’n dikke agree@ floryn & bakkerst.
timberleek zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8
hulde. prima verhaal
dat argument over de veiligheid vind ik vreemd, maar ik heb me niet verdiept in de prijsklasses en veiligheid dus het zou zo maar kunnen.
suc6 in den haag ;-)
Rob USA zegt
@JaapRRSportV8:Nog een extra reden:
Wanneer al die auto’s die meer CO2verbruiken onevenredig belast word dan zal dat betekenen dat deze veeel minder verkocht zullen gaan worden en dus voor minder inkomsten voor de staat zullen zorgen. En ook de benzine consumtie (lees grote accijnswoekerwinsten) zal hierdoor evenredig afnemen, dus dat betekent ook weer minder inkomsten.
Wat dit zal inhouden: De staat zal die kilometerprijzen vrij rap moeten ophogen om dat verlies te compenseren.
SAVE THE V8 MONSTERS :)
fiestafeest zegt
de km heffing zoals ze het van plan zijn is gewoon bagger maar toeslag op de brandstof gaat niet want onze regering wilt kosten wat het kost elektrische auto’s op de weg hebben
vla zegt
Kijk, hier heb ik nu eens mijn gedacht in gezegd, AB (=2/16 van Nederland) aan de macht!
Alleen vind ik dat waar je de optie simpelweg “Ja” te zeggen krijgt, je ook “Nee” moet kunnen zeggen zonder nare appendix.
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
De Kilometerheffing
Ten eerste gaat het systeem in Nederland niet werken. Waarom niet? Laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld: in azië heeft men een dergelijk systeem, maar dan zoals het moet. Daar scannen intelligente camera’s de wegen en zorgen deze camera’s ervoor dat het onmogelijk is dat er files ontstaan. Naarmate de druk op de weg toeneemt stijgt de prijs. Dit zonder enige beperking met als resultaat dat er op de wegen die dit systeem kennen geen files meer zijn. Alleen dan werkt deze heffing. In extreem links Nederland gaat dat niet werken. Onze geitewollen sokken van de PvdA, Groen Links en SP zullen immers argumenteren dat in een dergelijk systeem alleen de juppen kunnen rijden. Wij krijgen daarom een systeem wat niet de doorstroming maximaliseert, maar puur de opbrengst. Wij staan over een paar jaar gewoon weer samen in de file en een ieder betaalt daar gegeven zijn draagkracht maximaal voor. Typisch Nederlands, typisch Wouter Bos.
Wat ik met voorts echt riducuul vindt is de aanpak van grote, dure auto’s. Ik ga zelf bijvoorbeeld 18 cent per kilometer betalen. Dit terwijl ik reeds 50.000 euro bpm heb betaald. Dit is genoeg om 18 miljoen kilometer C02 uitstoot te compenseren. (heb ik uitgerekend en klopt echt) En nu wil dezelfde overheid die reeds een enorm bedrag heeft mogen ontvangen ook nog eens 18 cent per kilometer. Echt ridicuul. Pure uitmelking.
Dan mijn laatste argument: we hebben reeds een kilometerheffing: de zeer hoge accijns op brandstof. Deze werkt perfect:
meer rijden -> meer betalen
onzuiniger rijden -> meer betalen
file rijden -> onzuiniger rijden -> meer betalen
Dat is toch exact wat men wil? Mijn stelling is dan ook dat men aan maximale uitmelking doet. Door systemen te combineren valt minder op in welke mate de Nerlandse overheid de automobilist pakt. 18 cent per kilometer komt in mijn geval neer op een meer dan verdubbeling van de brandstof prijs. Zo bezien ziet het er allemaal extremer uit, maar is economisch equivalent.
Kortom: we laten ons gigantisch inpakken door Bos en zijn vrienden en ik vind dat er nu eens echt een tegenbeweging moet komen die harde maatregelen neemt. Zelf heb ik de eerste stappen reeds gezet. Ik heb uit mijn auto (en dat mag bij dit model toevallig) het roetfilter laten halen. De auto is nu 5 tot 8 procent zuiniger en tevens zeer vervuilend, maar dat heb ik reeds ruim gecompenseerd. Voorts ben ik bezig om na te gaan of dat een oldtimer echt voor dagelijks gebruik gechikt kan worden gemaakt. Bijvoorbeeld de Porsche 911 Singer of een compleet gemoderniseerde Jaguar MK II. Ook deze auto’s zullen niet al te schoon zijn, maar blijkbaar is het onze overheid het daar niet om te doen. Verder roep ik bij deze iedereen op die een auto heeft uit begin jaren 80 om daar de cathalysator uit te halen. Althans waar toegestaan. U bent daarna 8 procent zuiniger en ook een beetje sneller.
Vr. Gr.
J.W.v.S.
Rob USA zegt
P.S. Voor de mensen die het niet begrijpen ^^:
Op een BMW 650i zit veel meer belasting dan op een Aygo bv.
BMW zo rond de 35.000 euri en de Aygo 2.000 euri een verschil van 33.000 euri! Hoe gaan ze die weer terug roven?
En die BMW rijdt 1 op 9 en die Aygo 1 op 25.
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
U bent daarna 8 procent zuiniger en ook een beetje sneller.
Vr. Gr.
J.W.v.S.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ toyota prius
Dat komt door de verborgen agenda’s bij diverse ‘stakeholders’:
Als ik Wouter Bos was, wilde ik ook meer geld in de staatskas voor mijn dure hobby’s. Ik zou nooit akkoord gaan met minder inkomsten.
Als ik Eurlings was, wilde ik ook graag politiek scoren met een nieuw systeem dat zogenaamd goed is voor iedereen en de plannen zo positief mogelijk voorstellen.
Als ik van GroenLinks was, dan wilde ik graag binnen mijn extreme milieu-dogma’s de auto zo hard mogelijk aanpakken.
Als ik van Justitie was, dan zou ik dolgraag de snelheden van elke automobilist inzien voor vette boetes.
Als ik bij belastingdienst werkte, dan zou ik graag de kilometers willen kunnen controleren om bijtelling te kunnen scoren.
Als ik een ambtenaar bij RWS was, dan zou ik graag meewerken aan meer inkomsten zodat mijn baantje veilig blijft.
Als ik bij Siemens werkte (haha, behalve de vertrekkend directeur dan), dan zou ik euro-tekens in mijn ogen hebben.
Als ik van de ANWB was, dan zou ik graag over de rug van mijn leden een km-heffing ‘provider’ worden.
De overheid speelt haar verdeel-en-heers spelletje goed. Zelfs VNO-NCW is voor (omdat het grote bedrijven veel geld oplevert) ondanks dat het MKB de klappen gaat krijgen. De ANWB staat hijgend klaar om geld te verdienen als provider. Nederlanders worden opgezet tegen autobestuurders onder het mom van het milieu. Tijdelijk krijgen ‘milieuvriendelijke’ automobilisten een kadootje van de regering, die zich af zullen zetten tegen die zogenaamde aso’s met hun SUV. Totdat ze zelf de rekening krijgen, maar dan is het te laat.
We moeten ons niet tegen elkaar uit laten spelen: de overheid is hier niet te vertrouwen. Ik ben geen vrijheidsvechter of paranoïde persoon. Maar de overheid is niet te vertrouwen.
Ik zou het zelfs om willen draaien: de auto is een recht en een eerste levensvoorwaarde. Daar hoor je geen belastingen op te heffen. Misschien moeten we ons maar eens echt verenigen (en dan heb ik het niet over een ANWB bijeenkomst waar wordt verteld hoe je van je AOW gezellig kunt kamperen). 7 Miljoen automobilisten tegen 150 kamerleden…
toyota prius zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: Daar heb je het al, het is een belangen spel. En dus, zijn bestuurders van het land, in beginsel niet te vertrouwen. Maar naar mijn mening, is dit niet handelen naar eer en geweten.
Ja, ik schreeuw ook altijd dat men zich moet gaan verenigen, als er wat aan de hand is, alleen doe je amper wat. Met meerdere personen meer kansen.. Ik hoop dat mensen dan daadwerkelijk er tegen in verzet willen komen. immers als je ergens tegen bent, laat dan je stem horen, en verenig.. Ik lijk wel een predikant.. Men is hier in dit land, nogal individueel ingesteld de laatste tijd..
Maar wat is er mis met een ANWB kampeer bijeenkomst.. ;)
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ Rob USA
Jij snapt hem! De overheid gebruikt dit systeem als communicerende vaten.
Als deze regeling echt effect heeft, dan zijn de zuinige rijders de klos, zij zullen de gemiste inkomsten voor de staatskas moeten gaan compenseren. Reken maar op 15 cent per kilometer voor elk koekblikje.
Rob USA zegt
@J.W.v.S: Goed verhaal! Hoeveel CO2 stoot jij uit dan?
Ik zo rond de 320gr (4.6L V8), laat je berekening daar is op los wat zal ik dan gaan betalen?
niels_92 zegt
nu moeten we ook tot 67 naar ons werk rijden, denk aan het milieu en laat ons met 65 stoppen hehe
Arend zegt
De kilometerheffing is alleen een zegen voor graaiers en zakkenvullers.
Ik vind de kilometer heffing een schande!! Wie kan er straks blijven rijden? Juist niet Jan en Truus Modaal die elke dag naar hun werk moeten om de huur of hyptheek te kunnen betalen en zorg voor de kinderen.
Ik werk in duitsland; mijn duitse collega betaalt ook ‘houderschap’ belasting +/- 135€ per jaar en ook daar staan files. Ik betaal 363€ per 3 maanden en sta in de zelfe file.
Rob USA zegt
@JaapRRsport: En daar weer een gevolg van is dat er echt nog heeel veel meer autodealers/fabrikanten failliet gaan omdat er op een Aygo 500 euri word verdient en op een BMW 650i een heeel beetje meer! En dat geeft ook weer neveneffecten aan de toeleveranciers van deze dealers.
Een band van een Aygo kost 50 euri en van de BMW 250 euri enz enz.
johnny m zegt
jaap , ik heb het even snel gelezen en kom een hoop onzin tegen . Je zal dit allemaal op elk forum gebruiken , weet ik zeker.
1 . je noemt een kleine auto onveiliger , dat is grote onzin.
2. ict kan perfect werken, zie duitsland .
3. co2 is nu eenmaal de referentie in europa
arg. 6 : kom nou ! Het apparaat is geen back-up.
arg.8 , dat kun jij niet weten , wordt nog gedifferentieert.
arg. 10 : privacy ? Dat is in de wet geregeld . Je mobiel wordt nu ook gevolgd.
arg.4 , tja het milieu , we gaan dat toch echt als referentie gebruiken, wat jij er ook van vind.
arg.12 het burgerrecht zal in juridische zin niet veranderen . We betalen nu ook en dan ook.
arg.9 , we hebben nu ook geen garantie voor benzine prijs , belasting , bpm….
Er wordt een vast bedrag van 7 mld inkomsten in een fonds
gestopt voor mobiliteit.
Je ziet , er is nogal iets in te brengen ( even heel vlot ..)
toyota prius zegt
@johnny m: Maar Duitsland en Nederland is een verschil. Sorry maar mijn ervaringen met de overheid en management van grotere publieke projecten zijn nu niet bepaald denderend. De Duitse overheid, heeft ook hun bezorgdheid over het project uitgesproken.
En ik vertrouw de overheid niet over de afspraken die zij maken. Immers zal je net zien, dat dit potje wordt gebruikt om een begroting tekort weg te werken. Ook wel er wordt dan op bezuinigd.
Zoals ik al tegen Jaap BMW650 RRSportV8 zei, ik ben niet tegen belasting van gebruik van de auto. maar dan moet het systeem 99% waterdicht zijn! Eerlijk en doordacht, plus de communicatie moet goed zijn en hoewel de overheid zo nu en dan, duidelijk en goed communiceert (blauwe enveloppe v/d koningin..;) ), zag ik stukken waar ik bij dacht, dat het weer niet ging worden. Te onduidelijk en te vaag.. Dat soort zaken steken mij dan, dat het door onkunde weer een miljarden verslindend project wordt, we zitten met een gat in de begroting van heb ik mij jou daar…
johnny m zegt
daarbij de verplichting van de overheid te stoppen met BPM .
Graag een auto min 43 % , en geen wegenbelasting meer.
Verder kunnen alle toezegging een juridische titel hebben.
DAAR MOETEN WIJ VOOR VECHTEN EN TEGEN DIE TIJD AANVECHTEN.
Anderszijds nooit meer klagen dat de autos en de wegenbelasting hier zo duur is. Afgesproken.
johnny m zegt
”de auto is een recht en een eerste levensvoorwaarde. Daar hoor je geen belastingen op te heffen”
Betaal jij de infrastruuctuur in de toekomst ?
Rob USA zegt
Laat Wouter “huilebalk” Bos (met zijn prinsjesdag massadepressief nieuws)met 35 miljard te kort maar dan “onze” (boevengespuis) multinationals haast 0% belasting te laten betalen á 17 miljard!!!
bron (kijk maar ff op uitzendinggemist) Vara Zembla :
Nederland belastingparadijs!! van een paar weken geleden.
Laat hij die eerst maar eens laten betalen!! F*CKERS daar in Den Haag!
JA, IK BEN ECHT PISSED!
Rob USA zegt
@johnny m:
1 : Moet je eens proberen met je Aygo tussen twee vrachtwagens in een kettingbotsing en dan in een Toyota Landcruiser en dan zoek de 100 verschillen.
2 : “KAN” ja maar dat doet het echt niet getuige: Geen ontvangst vaak op de blinde vlekken/tunnels ed.
Vorige week Vodafone lag plat of gaat je geheugen geen week terug?
Rest volgt eerst even eten hier laat ik het niet voor koud worden ! :)
johnny m zegt
Rij met een 500 tegen een muur of een lexus van 2000kg …
. De kastjes zijn niet de back-up. Al laat je hem een half jaar uit , geen probleem .
GPS sateliet is waar de gegevens opgeslagen worden.
ik ga ook ff weg en eet smakelijk.
ps. ik heb nog 130.000 woningen in het buitenland te koop . Is maar een idee :)
Eduard Pijl zegt
Het is levensgevaarlijk wanneer onze overheid met een kilometerheffing komt. Het moet een ieder inmiddels wel duidelijk zijn dat onze overheid verslaafd is, verslaafd aan belastinginkomsten. Op autogebied is onze overheid al lang geleden gierend uit de bocht gevlogen. De grootste flauwekul uit Den Haag, van geblindeerde ramen tot verhoogde daken, van gecompliceerde schorsingen tot alle regeltjes rond het gebruik van een groen kenteken, van alle BPM flauwekul tot schaamteloze acijnsverhogingen, hebben we kennelijk nog niet alles gezien.
Den Haag spelt ons al jaren van alles op de mouw. De houderschapsbelasting(ze weten zelfs bij de belasting niet dat dit de naam voor de wegenbelasting is)zou verlaagd worden. In korte tijd is deze 3 maal verhoogd. Sinds het bestaan van de BPM is deze 17 maal veranderd. Laat je niets wijsmaken. Het wordt straks voor nagenoeg iedereen grof duurder. Je schaamt je tegenwoordig om Nederlander te zijn
renaultfreak zegt
Wie No Way tegen kilometerheffing zegt moet vooral even zijn naam achterlaten op de onderstaande site.
http://www.kilometerheffingnoway.nl
Berend zegt
Stel ik koop volgend jaar een nieuwe auto, en betaal dan 10000€ BPM. 2012 komt de kilometer heffing en wordt de BPM afgeschat, Wat krijg ik terug van de betaalde BPM?? Wedden dat ik dit nihil is!
toyota prius zegt
En eerlijk, OV is geen volwaardig alternatief (sommige plekken prefereer ik de trein boven de auto, dat geef ik toe. maar staat niet in verhouding), daar zal dan van te voren in moeten worden geinvesteerd. Om te zorgen dat het al een alternatief is, voor het ingaan van een dergelijke regeling..
Frankypanky zegt
Beste medeforummers,
Ik heb de laatste tijd vooral geageerd tegen de KMH!
Maar ik wil graag duidelijk maken dat ik niet tegen een kilometerheffing an sich ben, maar wel heel erg tegen het huidige voorstel.
Daarmee wordt de burger namelijk weer eens extra gepakt. Alle kosten worden ondergebracht in het rekeningrijden, maar het geld dat eerst naar de provincies ging (opcenten) gaat nu ook naar Den Haag!!
Op zich niets tegen, behalve dat den Haag heeft aangegeven dat de provincies het gemiste inkomen mogen compenseren door extra belasting te heffen. Het is dus weer een “pluk-de-burger-kaal” actie!!!
En ja…We zouden de straat/weg op moeten tegen dit voornemen van de overheid, maar helaas zijn we geen Fransen, want dan zouden we in Frankrijk wonen… :roll:
Frankypanky zegt
@Toyota Prius,
Heb globaal berekent dat er elke maand minstens 2 bomen nodig zijn, voor de te versturen 9.000.000 miljoen rekeningen???
Dat zijn 24 bomen per jaar plus nog 3 bomen voor de provincie.
Motorbrandstof voor het bezorgen van rekeningen. Fietsbanden, schoenzolen, bomen voor de bezwaarschriften, bomen voor de afwijzing van bezwaarschriften.
Zorgkosten voor de monteurs die de kastjes moeten monteren met een schroevendraaier, want werken gaat niet altijd zonder ongelukken.
Over de verdere technisch kosten maar te zwijgen.
Of word ik nu te melig??? :D
toyota prius zegt
@FrankypankyV8: Mmmm je hebt een punt ;), ik denk dat er iemand van TNT wel een hele dikke vinger in de pap heeft, met dit idee.. :D hooo, de staat is gedeeltelijk nog aandeel houder in TNT..??
Hahaha, rond 2012 zie je een tijdelijke grotere economische opleving… :D
Bob zegt
Nog weinig over gelezen maar voor veel bedrijven zal de kilometerheffing ook nogal wat invloed hebben, kosten doorberekenen in produkten? Of neem een bv een pretpark minder bezoekers door hogere reiskosten.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ johnny m
1) Kijk het zelf maar na: de ‘groenste’ autootjes hebben in verhouding veel minder NCAP4 en NCAP5 ratings dan de zogenaamd vervuilende auto’s.
2) Duitsland is Nederland niet.
3) CO2 is gebakken lucht. Letterlijk.
4) Wat bedoel je met geen backup bij argument 6?
5) Argument 8: Als ik 44 cent/KM betaal voor rekeningrijden, dan hoef ik echt niet zuinig aan te doen met benzine, dan ga ik los. Maakt mij het uit.
6) Er is nog helemaal niets geregeld qua privacy
7) Het milieu is een vals argument voor belastingen.
8) Tijd voor verandering dus.
9) De benzine prijs is afhankelijk van internationale tarieven. Rekeningrijden niet, de knop kan eindeloos worden opgeschroefd.
10) Ik betaal de infrastructuur al. Maar niet alleen dat. Ik betaal ook het OV. Ik betaal Wouter Bos’ gat in zijn hand.
johnny m zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8:
1 kleine autos hebben ook ncap 5 .
2. in duitsland werkt het dus wel,technisch kan het dus.
3. dat is een andere discussie.
4.jammer dat je oordeelt als je niet weet hoe het werkt.
5.differentiatie .
6.in de wet is alles geregeld.
7. klopt.
8.vind ik ook, tijd voor verandering.
9.dat kan n u ook.
10.ga emigreren , ik heb aanbod .
Ergo, je ALTERNATIEF. Welke is dat ?, immers het huidige systeem is illigaal.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@Bob: inderdaad, werknemers zullen de extra kosten door hun werkgevers laten ophoesten. Het is nog maar de vraag of de overheid de belastingvrije voet van 19c/KM gaat opschroeven. Dus de werkgever betaalt nog eens veel meer. Deze extra kosten worden direct doorberekend aan de klant en dus uiteindelijk de consument. Effect: inflatie!
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Oh ja: de overheid wil dat de gebruiker betaalt. Prima. Dan ook graag de OV-gebruiker naar werkelijkheid laten betalen. Op elke euro die de OV-reiziger uitgeeft zit nu 2 euro subsidie, op kosten van de automobilist. Laten we dit ook even meenemen in de berekening voor de kilometerheffing, wel zo eerlijk.
Rick dos zegt
Vandaag is de deeltjesversneller in Zwitserland weer opgestart. Is een machine van verschillende overheden. Wetenschappers en IT’ers hebben er aan gewerkt. Gaan ze de oerknal mee nabootsen. En we weten allemaal hoe dat is gegaan.
Mijn aanname; in 2018 is deze hele wereld vergaan. En jullie je maar druk maken over een km-heffing. Wij moeten inderdaad gaan protesteren, in Zwitserland, bij CERN. Veel nuttiger…
toyota prius zegt
@Rick dos: dat verklaarde mijn leeg en vaag gevoel in mijn hoofd… En het mooie is, dat er in het sterrenstelsel op dit moment een oerknal aan het voordoen is… Hoeven ze niet een ring van 28 km voor aan te leggen.. ;)
lincoln zegt
@Rick dos:
goeie “we,re all gonna die” theorie ..
je zou er zo belasting op kunnen heffen ..
en de mensen die het minst bang zijn moeten dan het meeste betalen ..
toyota prius zegt
@lincoln: Soort equivalent van het rekeningrijden… degene met de grootste mond betaald het meeste..! en een systeem om Maya kalender aanhangers te traceren en te beboeten..
Passat Diesel zegt
@Rick dos: Protesteren, dat is een mooi woord en het is lang geleden dat wij, Nederlanders, gingen protesteren tegen het beleid van de overheid. Wij betalen al genoeg belasting, er hoeft geen alternatief te komen voor het huidige systeem, laat de overheid zijn zaakjes maar eerst voor elkaar krijgen voor datgene wat ze ontvangen aan belastingen ieder jaar.
Bob zegt
Ik moet nog maar zien of auto’s goedkoper worden aangezien de basisprijs door fabrikanten nogal laag wordt gehouden m.b.t. de huidige BPM. Ik snap ook niet dat de autobranche vertegenwoordigd door de BOVAG voor de kilometerheffing zijn of ze moeten er vanuit gaan dat er meer auto’s verkocht gaan worden. Echter als er minder gereden gaat worden zal onderhoud e.d. ook minder worden. Ik begrijp dat het systeem random wordt ingevoerd dat maakt de aanschaf van een andere auto ook nogal een gok zowel qua gebruikskosten als restwaarde.
Rob USA zegt
@Rick Dos: Als dat dezelfde IT’ers/Ing’s zijn als die van de Noord-Zuidlijn ga dan maar alvast je BMW’s in de garage zetten en de ruiten dicht timmeren! :)
Rob USA zegt
@Rick Dos: Nog even en er komt een oerknal op het Binnenhof. :)
timberleek zegt
@rick dos
wat is dat nou weer voor bullshit
Het CERN bootst de omstandigheden rond de oerknal na. dit is natuurlijk op kleine schaal.
en jij bent zeker een van die gasten die denkt dat dat ding een zwart gat gaat produceren en we daardoor allemaal verloren zijn
droom verder.
Rick dos zegt
@timberleek:
Is helemaal geen BS! Heb je de film 2012 niet gezien dan? Nou dat, maar dan 10.000 miljoen miljard keer erger…
sacha zegt
@Rick dos: Succes in Zwitserland! Probeer ook de kaasfondue.
RDS zegt
@jonny m:
In een GPS sateliet wordt helemaal niets opgeslagen, de satelieten zenden alleen een signaal uit. En hoe gaat het als je je auto in een garage hebt staan, daar heeft de GPS geen bereik, hoe gaat men dit controleren? met camera’s boven de weg?
Daarnaast kunnen we in 2015 weer om een nieuw kastje, de GPS satelieten beginnen al kuren te vertonen en de amerikanen hopen dan ook dat het europese gallileo project optijd af is om de gps te vervangen.
timberleek zegt
@RDS
sowiezo. er rijden een aantal miljoen auto’s in nederland. moet je eens indenken wat een extra druk dat legt op het toch eigenlijk al aan zijn capaciteit zittende GPS systeem.
toyota prius zegt
@timberleek: Maar wat nu als er weer ergens in de Vs een ramp voltrekt en het Amerikaanse leger eist hun gereserveerde ruimte op, op het GPS systeem.. Het is dus een Amerikaans systeem, met als nadeel dat wij afhankelijk zijn. Mocht er wat gebeuren, hebben de VS ruimte nodig op het GPS systeem, dan tast het, het nauwkeurigheid aan, van de andere gebruikers van GPS. Met weer gevolgen voor de metingen… Dan kan je wel zeggen, wanneer gebeurt nou zoiets, maar dan zal je het net zien..
timberleek zegt
@ toyota prius
ja dat ook.
maar ook zonder opeisen. Het gps systeem heeft niet zoveel capaciteit meer over. daar gaan we wel vrolijk een paar miljoen auto’s aan hangen.
en inderdaad als er dan ook nog capaciteit teruggeeist wordt, dan kun je hier helemaal je lol op
Lotus-Omega zegt
of het representatief is met aldie autofreaks hier weet ik niet maar goed ;)
realhustler zegt
Ik vind het erg fout dat zuinige kleine auto’s zo bevoordeeld worden. Ik heb een nette auto, maar geen geld om hem in te ruilen. Hij is best schoon, maar door het bouwjaar (2004) valt hij toch erg ongunstig uit.
Iemand met geld zat heeft de keuze en kan een zuinige nieuwe auto kopen, waardoor hij minder betaald.
Minder ruim bemiddelde mensen hebben ook recht op mobiliteit en worden buiten proportioneel gestraft in hun 10 jaar oude auto.
johnny m zegt
Er wordt niets in het kastje opgeslagen….
JAAP , ik hoop dat je jezelf wel vertrouwd maar geeft me het alternatief. Nu janken we alleen maar maar ik wil – 43 % en geen wegenbelasting betalen . Hiep , hiep , hoera.
johnny m zegt
illegaal zegt van Dale …
johnny m zegt
en Eeg geschenk dat een Toyota prius nu gewoon belast wordt . Ik heb het nooit begrepen.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ johnny m:
Alternatief:
1) geen BPM, geen andere heffingen
2) Accijnzen heffen op brandstof
3) Accijnzen alleen gebruiken voor investeringen in infrastructuur
Het eenvoudigste en meest transparante en eerlijkste model dat er is.
Nederbelg zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8:
Mooi betoog. Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat men zich met invoering van een kilometerheffing bewuster gaat zijn op het aantal af te leggen kilometers. Veel mensen zullen de navigatie op kortste route ipv snelste of optimaal instellen. De files zullen dan inderdaad afnemen, want die worden alleen op snelwegen gemeten en niet in dorpskernen op N-wegen. Dat dit de veiligheid ook niet ten goede komt lijkt me overduidelijk.
Kyanite zegt
Gewoon een kilometerprijs aan de APK koppelen, scheelt een hoop administratie. En is behoorlijk eerlijk, je ziet wat je rijdt en je weet dus wat je betaald (mits een eerlijke kilometerprijs). Okay je betaald ook voor de kilometers die je maakt in het buitenland tijdens werk en/of vakantie, maar goed dat doe je met de motorrijtuigenbelasting ook.
De brandstofprijs verhogen heeft niet veel nut met alle batterij-auto’s in aantocht….
Tevens ben ik voorstander van uitbreiding van het wegennet. Een normaal rijdende auto is een stuk schoner als een file-rijdende auto. Het snelwegennet is de laatste 40 jaar amper uitgebreid terwijl het autoverkeer vertienvoudigd (schatting) is, dus wie het raar vind dat er files staan is niet helemaal wijs.
De kilometerbeprijzing zal in mijn ogen geen vermindering opleveren van het autoverkeer. Voor het milieu maakt het allemaal niets uit, want de wereld is in het verleden al meerdere malen helemaal naar de knoppen gegaan…. zonder dat er ook maar één mens bestond.
johnny m zegt
BTW , het systeem met kastjes is al lang geleden ontwikkeld en beproefd . Het systeem zou al in de jaren 90 ingevoerd worden. Er is niets nieuw.
johnny m zegt
Jaap : we hebben te maken met het buitenland . Dat kan niet als in die situatie ”iedereen” in belgie of dld gaat tanken . Dat moet Europeesch geregeld worden. En dat wil niemand.
3. de opbrengsten van km heffing ( 7 mld ) gaat naar een fonds enkel voor de infrastructuur . Je wordt op je wenken bedient.
Guust Flater zegt
Dat de gebruiker betaald is al zolang de auto bestaat het geval. Wanneer je de auto niet gebruikt, verbruikt hij geen benzine, slijt niet etc. Het kabinet doet net alsof ze het wiel uitgevonden hebben.
jaap BMW650 RRSportV8 zegt
johnny m
Hoe kom je er bij dat het systeem beproefd is?
Ook kilometerheffing moet Europees geregeld worden, anders werkt het niet.
Van de schamele €7 miljard gaat er al €1 miljard naar de operationele kosten.
Waarom heb je zo’n belang bij de kilometerheffing, werk je bij RWS of de ANWB?
Sorcerer zegt
Siemens ertegen? Dat is echt slecht nieuws voor de overheid… Siemens heeft tenminste ingezien dat het geen goed idee is ;)
En het CDA wil nu geen spitstarieven meer? Dat was juist de enige reden om te beginnen met de km-heffing!!! Alle andere argumenten zijn op andere manieren op te lossen, bijv. door gewoon verplicht km-stand op te laten nemen in je garage…
Spitsheffing kan altijd nog via trajectcontrole-achtige systemen.
mercedess500 zegt
Dat het geen eerlijk model is moge duidelijk zijn, dat is ook de reden waarom ze het willen invoeren.
Sjoerd zegt
De mensen die thuis zitten de hele dag en geen gebruik maken van de wegen vergeten vaak even dat de mensen die onderweg zijn ook hun uitkering moeten verdienen. Daarom is betalen naar gebruik ook niet echt eerlijk. Eigenlijk moet er een thuisblijf belasting komen voor mensen die niet autorijden, omdat de mensen die autorijden financieel opdraaien voor hun thuis zitten.
midasracer zegt
Het is een aso systeem. De mensen die zich inspannen voor BV Nederland = werkende mensen, krijgen zware lastenverhogingen. De niet werkenden, bankzitters e.d. die profiteren van deze economie betalen minder. Het lijkt me redelijk dat de profiteurs van deze samenleving (de WWers, bijstandtrekkers etc.) relatief meer betalen dan de werkende mensen. Dit lijkt me sociaal.
Rick dos zegt
@midasracer:
Vergeet de tweedehands auto-kopers niet. Flikkers betalen geen BPM, maar genieten van de wegen, de wagen en al die voorzieningen die door de BPM gefinanierd worden, doen ze wel! Profiteurs zijn het!
Sjoerd zegt
@ Rick dos: Dus jij beweert dat als je een auto de showroom uitrijdt, je in 1x alle BPM afschrijft. Dat zit toch ook nog gewoon in de occasionprijs.
Rick dos zegt
@Sjoerd:
Nee hoor, dat beweer ik niet. Maar jij koopt mijn auto ook niet direct als ik de showroon uitrij.
Je hebt ook gradaties in profiteurschap. Je hebt de jonge occasions-kopers die maar een gedeelte van de BPM betalen. En je hebt de ouwe occasion-koper, dat zijn pas de echte profiteurs. Ratten zijn het! Ratten zeg ik je!
toyota prius zegt
@Rick dos: Mm wat is dan iemand die een eerste generatie hybride auto koopt? Zo’n Honda van 10 jaar oud…
de sjonnies zegt
Als deze topman van Siemens het afraad, dan zal het er zeker wel komen, politici moeten altijd aan iedereen laten zien dat ze tegen de stroom in zwemmen………..
de sjonnies zegt
Oh ja, de Duitsers hebben het ons ook afgeraden, ze hebben veel ellende gehad met het invoeren van de zgn ‘maut’ die vrachtwagens moeten betalen voor gebruik van de Autobahn.
……Nu gaat het er zeker komen, we zullen ze leren, die Duitsers, wij zijn veel efficiënter en veel en veel beter dan hen…..niet dus. Come on Camiel :mrgreen:
jemoeder zegt
Kilometerheffing ja, maar alleen via de benzine prijs..voor de rest kan alles wat politiek ademt d..dvallen nou ja, uit mij in gezichtsveld verdwijnen.
G.J. ter Harmsel zegt
Heb met plezier jullie vooringenomen en suggestieve enquete ingevuld. Dank voor de vragen.
FlyerNL zegt
Wel apart dat Nederland in deze enquête maar elf provincies telt;).
johnny m zegt
Jaap , je bent tegen om het tegen waarbij je jezelf niet eens vertrouwt en op zijn minst dingen voorstelt die niet kunnen :maar goed, het systeem komt uit de koker van R. Pieper . Het ligt al heeel lang op de plank.
Daarbij gaat er nu slechts 3.5 mld naar de infrastructuur terug en straks 7 mld. Die kosten van 1 mld is een fluitje dus.
Wat we nu hebben is een ASO systeem : 42 % belasting en torenhoge wegenbelasting , of je nu wel rijd of niet .
Daarbij het is al in kannen en kruiken, het MOET ook want de BPM is illegaal. Laten wij er met z”n allen voor waken dat 60 % goedkoper rijd en anders zal er geprocedeerd worden.
Niet als kuddevolk achter de telegraaf en autoblog aan lopen voor hun web-hits ; zelf nadenken politici aan hun afspraak houden .
johnny m zegt
met tendentieuse enquêtes om de kudde maar niet zelf te laten nadenken . Ach , zo zijn we nu eenmaal.
900T-R zegt
“leuk maar als je dan vraagt of een 26 smarts beter zijn dan 1 land cruiser V8, zet er dan wel bij of het qua C02 enzo ook zo is, inplaats van ons te laten gokken..”
Um, wat denk je zelf? Stel dat een smart 1:20 rijdt (haal je in de praktijk niet), rijdt een Land Cruiser V8 dan 1: 0,8? Nog even afgezien van het relatieve ruimtebeslag op de weg…
Turbo zegt
@900T-R: Een smart zal rond de 100 g/km zitten en een range rover rond de 350+. Geen reden om ‘m 20x zoveel te laten betalen.
CO2-hype, ik ben er klaar mee.
Frankypanky zegt
@johnny m,
Quote…“Niet als kuddevolk achter de telegraaf en autoblog aan lopen voor hun web-hits ; zelf nadenken politici aan hun afspraak houden”…
Volgens mij ben jij degene die moet nadenken.
Politici aan hun afspraken houden…Naïeve grappenmakertje, toch! :roll:
johnny m zegt
daar is een juridische basis voor…..
Tim zegt
Ik ben vóór het betalen voor gebruik van de auto i.p.v. bezit van de auto, maar absoluut tegen de kilometerheffing.
Dat kan ik in de enquete nergens aangeven, waardoor het lijkt dat ik voor kilometerheffing ben.
Laat ze de bezineprijs maar verhogen en de belastingen voor bezit af te schaffen…
johnny m zegt
het eerste kan niet , het tweede wordt gedaan.
Hopelijk dat de spitsheffing ook eens gaat reguleren de files voor de industrieterreinen , want ons kuddegedrag speelt ons daar ook weer parten . Waarom moeten we allemaal met de auto naar de computer op dezelfde tijd ?
FrankypankyV8 zegt
Haha,
Knalt een bankovervaller met een gestolen auto frontaal op jouw auto tijdens een vluchtpoging. Ben jij zwaargewond door de crash, auto total loss. En dan is ook nog eens je KMH-kastje kapot en moet je daarna naar de gevangenis.
Heb je een trauma, je moet je eigen risico betalen, moet je een boete betalen en daarna kun je naar de gevangenis. En je hebt niks gedaan, het enige wat je bent is inwoner van Nederland met zijn rare regeltjes.
SjonnieTurk zegt
@toyota prius, Precies!
Die peilingen van Maurice de Hond zijn toch allemaal verreweg van relatief…
Als er iemand voortdurend een verkeerd beeld van de maatschappij heeft is hij het wel..
toyota prius zegt
@SjonnieTurk: Inderdaad, er hoeft maar een bepaald maatschappelijke issue naar voren te komen en meneer verveelt ons om het uur met peilingen.. Het is bij hem, allemaal net iets te voor de hand liggend.. Het is een opinie, waar, maar het moet een zekere waarheid bevatten.. Daar twijfel ik, bij zijn peilingen, dus aan..
Frits zegt
Wordt de uitslag van de enquette nog gepubliceerd?
rene zegt
Dar het bezit goedkoper wordt is onzin. De BPM gaat er van af, maar een CO2 belasting komt er voor terug. Dus het idee dat een auto 42% goedkoper wordt is onzin. De prijs blijft gelijk waarbij in een aantal gevallen iets minder, maar in veel gevallen weer meer wordt.
Dat we minder gebruik gaan maken van de auto geloof ik ook niet in, immers ik moet wel naar mijn werk. En dan raad je het al, dat is in de spit (2x). Thuis werken? Nee vergeet dat maar.
Als het er komt zal alsnel blijken dat het toch net iets onvoordeliger uit pakt. Weet u het nog met die ziektekosten? Helaas ik geloof er niet in.
Eduard Pijl zegt
Het is in Nederland gewoon standaard. Als er al een belasting verdwijnt of wordt verlaagd dan zal deze ten alle tijde worden gecompenseerd door andere belastingen. Den Haag is verslaafd. Zelfs de uitgestelde BTW verhoging betalen we momenteel ook om dat ze zich in Den Haag al rijk gerekend hadden en de discussie destijds alleen nog maar ging over “wie gaat dat dan WEL betalen” Successierechten naar beneden, alcoholaccijnzen omhoog. Voorbeelden te over.
Sjazz zegt
@Rick Dos:
Off Topic: 10000 miljard? je bedoelt zeker 100 miljoen miljard net als Kabouter Wesley. http://www.youtube.com/watch?v=fuYC–k0GPQ
Michael zegt
De regering van Nederland kan beter het voorbeeld van Duitsland volgen daar zit de wegenbelasting in de brandstofprijs.Dus als je veel rijdt tank je meer dus betaal je meer wegenbelasting en als je weinig rijdt dan betaal je geen of weinig wegenbelasting omdat je minder tankt.En zoiezo is de brandstofprijs belachelijk hoog.
Als brandstof een euro kost dan is de accijns 75 cent.
Kwartje van kok is ook ver te zoeken.Daar moeten jullie een website van maken zelfde systeem als duitsland en heb je geen kastje nodig makkelijk te onderhouden geen administratie en eerlijker.
Michael.
Onno zegt
gewoon de belasting op brandstof verhogen. scheelt een hele hoop geld, gedoe etc etc. grensgebied effecten zal heus meevallen en minder kosten dan het opzetten en in de been houden van een dergelijk systeem.
d.wassink zegt
weg met kilometerheffing en wegenbelasting gewoon iets bij de prijs van brandstof op zetten.
afz. dik
kamstra zegt
geen kilometerheffing
Walter zegt
Wij hebben maar één mening,de kilometerheffing mag er
nooit komen,we gaan met zijn allen alleen maar meer betalen,deze ingewikkelde technologie kost een vermogen,wij hopen dat het niet door gaat.
hoviks zegt
Willen alle tegenstanders ook even de petitie tekenen op
kilometerheffing-nee.nl
bedankt!!!
Maar ben bang dat we er zonder akties WEL aan moeten geloven dus nederland STA OP!!!!
Berg zegt
Jaap BMW650 RRSportV8 had het erover dat de berekeningen van de ministers manipulatief waren, omdat de beheerkosten, uitrolkosten en de provinciale compensatie kosten niet in de totale belastingdruk opgenomen waren.
Maar wat bedoelen ze nou precies met die beheerkosten, uitrolkosten en de provinciale compensatie kosten?