We wisten al dat met de invoering van de kilometerheffing in 2012 de Motorrijtuigenbelasting (MRB) zou vervallen, yippie! Maar, zoals je misschien wel weet gaat een deel van de MRB rechtstreeks in de zakken van de provincies. En die zou dan dus zomaar 1,4 miljard euro mislopen op jaarbasis. Kunnen we dat toestaan als lieve belastingbetalers? Uiteraard niet!
En om het verlies van deze zogenaamde provinciale opcenten te compenseren mogen de provincies straks een nieuwe belasting ‘verzinnen’ zodat ze alsnog die 1,4 miljard op jaarbasis binnenhalen. Daarbij wordt gedacht aan een belasting die iedereen moet betalen, want niet alleen automobilisten moeten een poot uitgedraaid worden. Er wordt gedacht aan een zogenaamde “ingezetenenheffing”, oftewel: iedereen betaalt.
Een snelle rekensom leert ons dat zo’n belasting neer gaat komen op een bedrag tussen 87,50 en 100 euro per persoon, per jaar (1,4 miljard euro, 16 miljoen Nederlanders). Mensen die het niet kunnen betalen hoeven niet te betalen en er zullen vast nog wel een paar uitzonderingen zijn. Uiteindelijk zal het er dus wel op uitdraaien dat 14 miljoen Nederlanders (of nog minder?) in totaal zo’n 1,4 miljard op mogen hoesten.
We laten CDA’er en oud-Eerste Kamerlid Boorsma even aan het woord:
De ingezetenenheffing kan volgens Boorsma gemakkelijk worden gestapeld op die van de waterschappen. En huishoudens die het niet kunnen betalen, kan de provinciale heffing worden kwijtgescholden, zoals nu ook bij de waterschappen kan.
“Ik vind het huidige systeem van opcenten via de MRB veel onredelijker. Ik heb me destijds laten vertellen dat Gerrit Zalm, oud-minister van Financiën, geen auto had, dus geen MRB en dus geen provinciale belasting hoefde te betalen. Dat is dwaas.”
Wanneer zijn er weer verkiezingen? (via: FD.nl)
Met dank aan iedereen voor de tip!
Gnermo zegt
Het wordt te gek, tijd dat ik vertrek uit Nederland
Laue zegt
waar blijft de “ma-mi-1600-rij-da”?
maandag-middag-16:00-rijtest-dag
OT: Verkiezingen!!!!
Bart_V zegt
@Laue: oja het is weer maandag he ;)
dadelijk heb je alleen maar arme studenten die echt geen auto meer kunnen rijden GVD!
is er nog iets wat we OOK moeten betalen?
johnny m zegt
We kunnen de provincies ook opheffen , ze verzinnen werk onder mekaar , met miljaren al op de planken. Nu de durf nog om ambetnaren eruit te gooien.
sacha zegt
-edit: check!-
sacha zegt
Oftewel, de kilometerheffing pakt (volgens de propaganda) voor de gemiddelde automobilist neutraal uit in vergelijking met BPM en MRB. Maar door deze extra belasting is deze gemiddelde automobilist alsnog duurder uit.
EJS zegt
@sacha:
dat was je zwz al als je de bedragen per km bekeek;) Maar dit maakt het er idd niet beter op..
Oly zegt
@IEDEREEN
even een vraag voor wie het weet. Welke partijen zijn eigenlijk voor de kilometerheffing en welke zijn tegen.
sacha zegt
@Oly: PVV is tegen: http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1886
–
SP waarschijnlijk ook, want die is overal tegen. De rest is voor. De VVD doet nu wel een beetje moeilijk, maar dat is het “not invented here” syndroom. Uiteindelijk wil elke politieke partij de automobilist nog strakker bij de ballen vasthebben.
–
Toch maar PVV stemmen dan?
KippieKnaus zegt
@sacha: Noooo! Niet op de PVV! stem D66. Pechtold FTW!
toyota prius zegt
@KippieKnaus: Mee eens!
Laue zegt
@sacha:
Het lijkt erop dat de PVV ook hier weeer stemmen gaat pakken. als ik mijn geld moest inzetten dan wist ik het wel.
toyota prius zegt
@sacha: Als je PVV gaat stemmen,hopelijk weet je dan ook waar je op stemt.. En dat is niet veel goeds, met ene hoofdletter G. Ik heb de partij punten van hun gezien, maar het is allemaal “onderbuik” politiek.
Totaal niet te realiseren en totaal ireeel.
We moeten aan een paar punten wennen, dat is 1. er is een heel groot begrotingstekort, 2. KM heffing zal er al komen, dat was al bekend, 3. Nederland is een open economie, zeer afhankelijk van andere landen. met een partij als de PVV, wek je alleen maar instabiliteit op. Dan is 1 + 1 + 2, kan je raden wat er gaat gebeuren.
Dus het is zeer onverstandig om op de PVV te stemmen, leuk voor de 1e 2 jaar, maar dan beginnen de problemen. En ik wil dat mijn dochter ook nog in een kwalitatief goed land kan leven, met goed onderwijs!
Ot: Dit was al bekend, maar vergeet niet, als je als burger je in belastingen gaat verdiepen. Kan je nog veel voordelen er uit halen.
de sjonnies zegt
@toyota prius:
Ben het met je eens, echter half Nederland schijnt op zoek te zijn naar politici die ze kunnen vertrouwen en juist dat vertrouwen schijnt niet meer te bestaan, dit was een van de fundamenten van onze samenleving en dezelfde politici gedragen zich niet alleen regentesk, maar ze proberen ons ook allemaal bang te maken, gefouilleerd worden op Schiphol, Moslim extremisten, op deze manier wordt een aardig rookgordijn opgeworpen voor de echte problemen die we hier hebben (bouwen spoorlijn Almere Amsterdam bv) en ‘regeren’zij ondertussen rustig door.
De enige ambitie die een politicus heeft, is herkozen te worden !
toyota prius zegt
@de sjonnies: Precies, het is een belangen spel aan het worden. Een schimmig geheel, waar ik mij afvraag of partijen nog met hun partij programma bezig zijn, of met het behoud van zetels. Het is een schaakspel aan het worden, maar wie kan je nu vertrouwen… Dat is de hamvraag…
Laue zegt
@toyota prius:
niet helemaal mee eens, als je je eens verdiept in de PVV dat weet je precies waar de PVV het geld weg wil trekken. denk aan subsidie sites als marokko.nl, marokkaanse jeugd die zich een een paar maanden gedraagd belonen met een tripje new-york, het woeker management van de zorg, hybride subsidies.enz enz
toyota prius zegt
@Laue: Ja oke, maar dat zijn peanuts.. vergeleken met een begrotingstekort van x miljarden.
Ik ben ook een wat van die vertegenwoordigers gaan googlen, maar het boezemt geen vertrouwen in. Het is allemaal te vaag en te schimmig. En die idieeen, ja, ik heb er hele grote vraagtekens bij.
Want we komen over een aantal jaren op het hoogtepunt van de vergrijzing. En dan zie ik daar maar bar weinig oplossingen voor, waar ik denk: “Daar kan ik iets mee..”
Hey, maar ik sluit af met de mededeling, een politieke partij is iets persoonlijks. Als je er goed bij voelt, dan moet je er op stemmen. Maar weet alleen wel, waar je op stemt en klaag niet over de gevolgen. Niemand is de messias. dat is onmogelijk.
Laue zegt
@toyota prius:
Ik noemde even een aantal punten, maar ze ze gaan er echt wel dieper op in. Als ik op de PVV ga stemmen is het vooral voor de aandacht van de zorg, de politie, onderwijs, het immigratie probleem komt pas later in het rijtje voor. Ik sluit af met: stem link of recht, als je er maar gebruikt van maakt.
toyota prius zegt
@Laue: Nogmaals allemaal een persoonlijke keuze. Maar ben het met je eens, als je maar gaat stemmen..
arokh zegt
ik ben blij met de nieuwe regeling, omdat ik hem een stuk eerlijker vind dan de oude. Hoewel een andere regeling (waar alle belastingen op de benzine/diesel komen) in mijn ogen nog fijner zou zijn. Dan betaalt de gebruiker helemaal, kan iemand goed kiezen een zuinigere auto kiezen omdat het toch echt 40% scheelt per kilometer…
maar goed, deze regeling is al een enorme verbetering ten opzichte van de oude iedereen betaalt mee regeling waar ik zo’n hekel aan had.
Wat mij betreft mogen ze ook het volkomen zinloze departement defensie eruit gooien en al die miljarden beter besteden. Al die militairen kunnen solliciteren bij de politie, daar komt een tekort aan :-)
Bert zegt
En hoe zit het dan met de schone auto’s zoals onder andere de smart fortwo MHD en diesel..? Die hebben vanaf januari vrijstelling van de MRB, maar moeten die wel de kilometerheffing gaan betalen?
Of krijgen de schone auto’s ook daar vrijstelling voor?
Arno zegt
doen gnermo! iemand die niet wilt betalen om in nederland te wonen moet weggaan!
Jack T. zegt
waar gaat dit allemaal naar toe…. jongens jongens… only in Holland… creatief zijn ze wel.. ze weten je elke keer weer te verrassen met een nieuw idee… op die manier blijft het wel lekker spannend.. Banken vragen enorme commissies.. van wel 80+%… bij de overheid knutselen ze gewoon een nieuwe wet in elkaar..
MullerG zegt
Gelukkig woon ik op een steenworp afstand van de Duitse grens, weet al waar ik later woon :)!
lincoln zegt
provincies ??
eerlijk mensen ..
hoe groot is dat nederland nou ??
allemaal grensjes/stadsdelen gaan bedenken om mee te graaien ..
flikker toch op .. nederland is niet meer dan een groot dorp ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Prima regeling.
Als we er maar voor zorgen dat de PvdA niet aan de macht komt, want dan zal er weer afvlakking onstaan. En dan worden die 14 miljoen mensen ineens 7 miljoen. En dan wordt het me te duur…
sjoerdmini zegt
Jammer voor alle randprovincien van Nederland, zoals Zeeland, Limburg en het Noorden: als iedereen per gereden km moet gaan betalen zal men minder in deze provincies komen door de hogere kosten!
Oly zegt
@Sacha
bedankt
ja denk het eerlijk gezegd wel normaal gesproken stem ik VVD niet dat dat er toe doet of ja eigenlijk natuurlijk wel nu. Want ja ik zie het toch wel als een erg NSB actie. of o nee zeg ik nu iets te ergs dat ik straks publieke mijn excuses moet maken want in de geval zeg ik nog een keer NSBer’s.
Hoop dat meneer Eurlings dit leest en erg nog is heel erg goed over na gaat denken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ sjoerdmini: misschien wordt de ingezetenenheffing daar veel lager en gaat iedereen daar wonen!
Komen er toch nog meer mensen…
;)
M-lover zegt
@Gnermo: in BE is het niet beter hoor… ze naaien je overal! :P
Nanning zegt
Mijn auto heeft 4 zitplaatsen; moet ik dan 4 x de ingezetenenbelasting betalen of geldt dit alleen als schoonvader en moeder achterin zitten?
Wat wordt hier toch slecht gelezen..! ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ kippieknaus: goed punt!
Pechtold is ook een groot voorstander van de kilometerheffing: ‘maak werk van filebestrijding door kilometerheffing’…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ kippieknaus: bijkomend voordeel is dat D66 van oudsher staat voor kwalitatief beter onderwijs. Zijn we direct van de PVV af met al die slimme mensen…
;)
majinstar zegt
1) Ik ga niet betalen.
2) Als de deurwaarders voor me deur komen zijn ze dood.
3) Als ze het overleven en het leger inzetten, dan verniel ik gewoon wat van de gemeente totdat ze het leren, om niet nog meer geld af te troggelen van belastingbetalers.
4) Daarna ga ik slapen.
ZwerverRoodbaard zegt
Nog een keer 100 euro extra :S
Ik denk dat ik maar een eigen land ga opzetten in m’n achtertuin…
gerjan zegt
wij moeten nu betalen voor het de bladeren bulten die de gemeente ophalen!
dus blad van de gemeente bomen valt bij ons in de tuin. wij harken of blazen dat bijelkaar gooien alles netjes op bulten met mooi hek werk er om heen zodat het niet weg waait. hoeven ze het alleen maar op te halen.
moet toch niet gekker worden.
henk zegt
kut land dikke mongolen hiet laat die lui een keer nadenken!
Rick dos zegt
Lekker makkelijk weer…
Laten we dan eens rekenen…
1,6 milj./ 6miljoen (automobilisten) = 233,33 euro.
En nu zou ik hooguit 100 euro betalen. Voelen jullie ‘m al of kunnen jullie niet rekenen?
“Ik vind het huidige systeem van opcenten via de MRB veel onredelijker. Ik heb me destijds laten vertellen dat Gerrit Zalm, oud-minister van Financiën, geen auto had, dus geen MRB en dus geen provinciale belasting hoefde te betalen. Dat is dwaas.”
En gelijk heeft ie. Waarom zou ik voor het onderhoud van het platsoentje in Lutjebroek moeten betalen als ik daar nooit kom?
robbie zegt
@Rick dos: in de kilomterheffing zit de MRB ook al verrekent!
Rick dos zegt
@robbie:
Ik neem aan dat je daar rekening mee hebt gehouden met die 1,4 miljard. Immers komt dat bedrag te vervallen…
de sjonnies zegt
VVD europarlementariër Janine Hennis-Plasschaert gaat de Europese Comissie om raad vragen, dit omdat buitenlanders zes jaar niet hoeven te betalen als ze in Nederland rijden en er tevens een Europees voornemen is om tzt rekening rijden in heel Europa in te voeren.
Ze wil hiermee tevens voorkomen dat je dalijk met drie kastjes en vier chipknips in je auto moet zitten als je naar het buitenland gaat.
Turbo zegt
Probleem: niet iedereen koopt auto’s waar de BPM nog heel zwaar op drukt (een oude auto kent nauwelijks meer een oude BPM component).
Bovendien heb je geen fluit aan die BPM-vrijval als je met een bestaande auto in 2012 de kilometerheffing in rijdt. Alleen in het fortuinlijke geval dat je een nieuwe of zeer jonge occassion koopt, valt dat ‘voordeel’ je ten deel.
Feitelijk moet ik dus dik gaan sparen om in 2012 een nieuwe auto te gaan kopen met superlage CO2 uitstoot en zonder BPM :)
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Waar hebben we die provincies eigenlijk voor nodig?
Ik kan me maar 1 reden bedenken en dat is dat de politieke partijen hun vriendjes aan baantjes willen helpen. Ja, en dat kost geld!
lincoln zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8:
kom .. gaan wij ook een denkbeeldige grens verzinnen ..
maakt opzich niet uit hoeveel inwoners of groengebied ..
er is altijd wel een manier om uit andermans land geld te slepen ..
en betalen zullen ze ..
want met subsidie maak je immers meteen aanspraak op overheids knokploeg (politie) ..
Jinxed zegt
Dit was toch al lang bekend, nu betalen autobezitters opcenten aan de provincie, en dit gaat volgens mij voor het grootste gedeelte in de pot algemene middelen om de gaten in de begroting te dichten. Als iedere Nederlander gaat betalen is dit in ieder geval eerlijker. Ook ben ik voorstander voor rekeningrijden, ik rij maar 5K km per jaar met de auto en dan ook nog bijna alles buiten de file’s, maar het bezit wordt belast en niet het gebruik, gelukkig komt er nu een eerlijker systeem waarbij gebruik wordt belast.
Turbo zegt
“gelukkig komt er nu een eerlijker systeem waarbij gebruik wordt belast.”
Je vergeet de component milieubelasting. Die kan het beeld danig vertroebelen (maar een aanjager om op de CO2 uitstoot te letten vormt het wel).
Citrofiel zegt
Je laat het nu wel dramatisch klinken, maar in feite komt het erop neer dat in plaats van alleen de automobilisten, nu ook de andere mensen deze belasting ophoesten. In theorie gaan automobilisten met zware auto’s er dan op vooruit.
Fant zegt
hmm, was toch niet van plan in NL te blijven. Misschien de emigratieplannen wat vervroegen. Maarja, kan sowieso pas volgend jaar m’n rijbewijs gaan halen. Kan ik eerst nog lekker 2 jaartjes motorrijtuigbelasting betalen \o/
SRM zegt
De MRB misschien op papier maar feitelijk veranderd natuurlijk alleen de naam in CO2 heffing/tax/whatever.
Iedere interessante/leuke auto’s gaan van schandalig duur nu naar onbetaalbaar in 2013.
Reken zelf maar even na hierrr:
http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belastingen/Fiscale_vergroening/Automobiliteit/BPM_MRB_en_milieudifferentiaties_2010_en_verder
SRM zegt
@SRM:
De MRB verdwijnt mischien “….”
Rick dos zegt
@SRM:
Is dat zo? Heb je een berekening voor me?
troublesome88 zegt
Als hierdoor de BPM verdwijnt vind ik het een goed plan.. Deel 1 van de MRB; provinciale opcenten, worden omgezet in een ingezetenenheffing, moest je toch al betalen dus dat maakt niet uit hoe het verder heet.. En deel 2 de vaste standaard kosten hoofdzakelijk gebaseerd op gewicht/brandstof word omgezet in kilometer heffing, gewoon super eerlijk zou ik zeggen.. Dat bedrag van die kilometer heffing is niet zomaar berekend, is gebaseerd op het gemiddelde aantal automobilisten en de kilometers die zij maken.. Dus als je er op achteruit gaat heb je altijd in verhouding te weinig betaald, ga je er op vooruit dan heb je altijd in verhouding teveel betaald, simpel..
Rick dos zegt
Even voor de gein;
335i automaat. BPM nu 17152 euro. En dan hebben we het niet eens over de BPM over accesoires.
BPM 2013 15230 euro. BPM over de accesoires hoef je je niet druk te maken aangezien de BPM over de Co2 uitstoot wordt berekend.
Daarnaast wordt de BPM per 2013 stapsgewijs afgebouwd.
Rick dos zegt
:) acceSSoires…
Freez zegt
Één van de weinige pluspunten van het plan; nu betalen alleen AUTOMOBILISTEN voor het infrastructuur fonds van de provincie, en dat is dus ook voor voet- en fietspaden. In de nieuwe opzet betaald iedereen gewoon voor de eigen infrastruktuur, ook de niet autobezitters.(die wel gebruik maken van diezelfde infrastructuur.
Freez
HIM zegt
wegwezen uit dit bezopen land!!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Toyota Prius: goh, nooit gedacht dat ik het nog eens roerend met jou eens zou zijn! ;)
@ HIM: Doeg!
toyota prius zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: De wonderen zijn de wereld nog niet uit. ;) Hee, dat van het onderwijs,had ik van jou gespiekt…
pim zegt
Ik zeg mijn abbonementje op bij de belasting word me te duur.
Esprit_de_Flandre zegt
@Rick dos: Hoe je het ook draait of keert, hoe je het ook berekent, verrekent of herrekent, bij belastinghervormingen (allemaal) weet je één ding zeker:
Er gaat meer geld naar de overheid vloeien!
Voor een aantal mensen wordt het minder, voor anderen meer, maar allemaal samen is het altijd meer. Natuurlijk word daar dan wel bijgezegd dat dat allemaal socialer en juister wordt dan in het verleden. Maar geloof jij dat?
Rick dos zegt
@Esprit_de_Flandre:
Er zijn twee zekerheden in het leven. De dood en de belastingen.
Wellicht zal het neutraal blijven maar aan de andere kant zal het wel meer zijn.
Ik ben echter van mening dat ik liever flexibiliteit wil hebben in het spekken van de kas dan een statische gegeven als de BPM.
Rob USA zegt
@Rick Dos: Even voor de gein: Vergeet je dan niet de kilometerprijs ?? Die daar dan dus nog bijkomt en dat voordeel van de BPM snel in rook doet verdwijnen?
Rick dos zegt
@Rob USA:
Nee hoor, maar aangezien dat geen statische gegeven is kun je dat niet berekenen. Hooguit een schatting maken. Maar dan nog; Stel dat ik 40.000 km p/j. In het eerste jaar ben je dan 1200 euro kwijt.
Mootjuh03 zegt
Kunnen we netzo goed de gewone wegenbelasting houden,
Slaat nerges op! Stelletje naaiers
Rob USA zegt
@Rick Dos:Dan heb je dus nog 700 euri “winst” over na 1 jaar. Daar word een boven Balkienorm grootverdiener echt niet blij van. :)
Rick dos zegt
@Rob USA:
Als je gek bent koop je een nieuwe auto in 2013, als je slim bent wacht je tot 2018.
Rob USA zegt
P.S. @Rick: Na 5 jaar heb je dus 5000 euri meer kwijt dan wat je met die vorige BPM regels kwijt was.
Laat dat nou net wel een leuk bedrag zijn voor een leuke vakantie van een BalkiGV. :)
Rob USA zegt
@Rick Dos: Dat kan ik nog wel doen met mijn waggies maar om nou met een 10 jaar oud model 3-serie en X5 te blijven rijden nee dat zie ik jou (en velen anderen met jou)toch niet graag doen. En ik geef jullie geen ongelijk dit keer. :)
Rick dos zegt
@Rob USA:
Waarom niet? Rij je de auto’s helemaal op. Heb je je BPM ook weer er uitgehaald. ;)
Rob USA zegt
@Rick Dos: Even zonder gekheid, dat betekent dus haast echt dat je beter geen nieuwe auto kan kopen tot 2018.
:( Of toch nog maar snel ff een new Camaro scoren in jan 2010.
lincoln zegt
@Rob USA:
als je gaat rekenen ..
dan kom je uit bij de Fiat Doblo ..
en rekenen staat elke vorm van snobbisme in de weg ..
moeten we maar niet aan beginnen toch ..
Rob USA zegt
@Lincoln: Je hebt gelijk maar om nou een berg geld te dumpen in de bodemloze NL put pas ik voor.
bv: In de Camaro zit nou éénmaal niet betere/meer onderdelen dan wat die in de States $38.000 kost en hier tussen de 81.000 en 90.000 euri moet kosten.
Oftewel een verschil van 50.000 euro zo naar de Hr. Bos.
Dan ga ik liever (over een paar jaar als de prijzen nog verder zakken) voor een echt snobbistische Maserati Gran T van een paar jaar oud.
midasracer zegt
Ik begrijp niet hoe men bij die 1,4 miljard komt. Ik betaal voor 2 auto’s in totaal 120 euro per jaar aan opcenten. Dat zou betekenen dat er ongeveer 600 a 700 miljoen aan opcenten wordt opgehaald. Hebben ze nu ineens het maar wat opgetrokken om nog meer te kunnen graaien. Ik word er helemaal doodziek van. Serieus als ik nog meer moet betalen, wordt mijn volgende auto of een heeele oude, of eentje op buitenlands kenteken. En dat is eigenlijk niets nieuws. Bij foto’s van afrekeningen zie ik op zo’n doorzeefde auto vaak een rood/wit Duits kenteken zitten.
Cantago zegt
Wat een gelul allemaal weer, het is gewoon pure geldklopperij, en NIKS anders!
Lucb zegt
En weer is de PVV de goede partij. Stem PVV en al die volksafzetters hebben het nakijken.
bozewolf zegt
Ik lig hier niet zo wakker van. Op jaarbasis is het een schijntje. Het is iig eerlijker. Maar natuurlijk zal iedereen weer gaan mekkeren.
In een sociaal land als Nederland heb ik er an sich geen moeite mee als er geld uit mn zak geklopt wordt, zolang het onder een fatsoenlijke reden gebeurt.
W115 zegt
PVV, PVV, die zal niet veel bereiken, populistische woorden roepen, maar wat ze wel vergeten is dat Nederland een dikke staatsschuld heeft, alles moet gewoon betaald worden, wie er ook aan de macht is, de centen zullen uit de zakken van het volk komen. Moslims, Polen en nog een paar andere groepen, allemaal het land uitzetten, Nederland heeft te maken met vergrijzing, jaag een deel van de werkenden weg, zodat het draagvlak nog kleiner word, en dan zal je de pensioengrens niet op 67 zetten maar op 70. Mooie dingen zeggen en het niet uitrekenen is totaal niet realistisch.
W115 zegt
En nog iets, een minister van bitenlandse zaken zal de PVV niet nodig hebben, Nederland is niet zo groot als de VS, een minimale invloed dus, en met die standpunten is het alleen maar een kostenpost, welk land (behalfe Israel) zou het met Geert eens zijn?
Mootjuh03 zegt
@W115:
das weer s een goede post!
+1
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Rick Dos: Death and Taxes… inderdaad!
1 ding moeten we niet vergeten: alle welvarende landen hebben een hoog belastingtarief, op welke manier ook. Voor lage belastingen moet je maar naar Ethiopie, of Irak ofzo…
Het belangrijkste is dat er genoeg tegenover staat. Neem bijv. Zweden & Noorwegen: hoogste belastingen ter wereld, maar meeste koopkracht, welvaart, etc. bij de burgers.
super zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
er zijn genoeg uitzonderingen op jouw regel. Ik zou overigens niet echt in zweden willen werken waar je als ingenieur twee euro vijftig per maand meer verdient dan een taxi chauffeur (ik overdrijf uiteraard)
Laurens zegt
Gaat dit ook nog door:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/06/een-tolsysteem-voor-heel-europa-onderweg#comments
Het voorgestelde NL systeem kost namelijk iets van 4 miljard om in te voeren en 1 miljard per jaar. Dan lijken mij die tolpoort kastjes heel wat simpeler om de spitsheffing door te voeren. Zuiniger auto’s kopen kan ook via de CO2 heffing gestimuleerd blijven, minder rijden doen de meesten al met onze hoge brandstofprijzen.
Dat we de provincies per persoon ipv via de auto betalen, lijkt me niet meer dan logisch. Hoe meer van die rare belastingregeltjes we afschaffen, hoe beter.
Yeownuz zegt
Ik wil duits staatsburger worden en net over de grens leven ofzo … :(
veel te veel belastingen en het gaat er niet echt goedkoper op worden
Hubert zegt
Ach, in Frankrijk waren ze er al veel langer uit. Geen moeilijk gedoe met kastje achter je voorruit, maar gewoon het gebruik belasten via de brandstofprijs. Op aankoop van een voiture aldaar zit dus geen BPM en je betaalt geen wegenbelasting. Nou zal je zeggen: “dan zal de brandstof daar wel heel duur zijn” Mispoes….net zo duur als Nederland, en wij als nederlanders daar bovenop ook nog eens BPM en wegenbelasting betalen. Ik geloof de verhalen niet dat het merendeel van de autobezitters goedkoper uit zal zijn. Net zo ongeloofwaardig als mijnheer Kok met z’n tijdelijke kwartje.
deli zegt
En dan nog niet te vergeten.. Als die systeem in onze auto terecht komt.. Hebben de politie’s ook makkelijk!! Stel ik rij 80 waar je 50 mag.. Kunnen ze makkelijk achterkomen!! Ben blij dat ik 2km van duitsland woon.. Wie weet imigreer ik wel :-D
LD zegt
De overheid is gewoon net een discjockey met een groot paneel met knoppen. Daar kunnen ze naar hartelust aan draaien en aan het eind betalen we weer gewoon meer.
Oftewel we worden keer op keer genaaid. Zorg maar gewoon dat je het lekker gaat vinden.
a.e.kuyper zegt
De kilometerheffing is volkomen belachelijk. Iedereen moet naar zijn werk, dat kan niet anders, dus de file`s los je niet op. De polen en andere buitenlanders hoeven niets te betalen dus het slaat helemaal nergens op. Maak dan de benzine gewoon duurder, dan betaald gewoon iedereen. Dat is eerlijk!!!!!!!!!! Onze regering kiest altijd voor moeilijke oplossingen. Den Haag is de weg kwujt !!!!!
laanstra zegt
wij vinden het een dikke onzin die km heffing want de mensen die al uren moeten reizen om hun brood te verdienen hoeven niet exsta worden uitgemolken!!!!!dus weg met dit voorstel en gewoon zo als het is laten blijven.
jJ C de Graaff zegt
schaf wegenbelasting af begin niet aan de onzin van kilometerheffing Zet een evenredig bedrag op de benzine prijs en ieder betaalt voor wat hij rijd (ook de buitenlandse weggebruiker betaalt dan mee)
walkotte zegt
Veeg nederland maar van de kaart we zijn tog al een provincie van duitsland weg met het rekening rijden dit gaat meer kosten dan de mensen denken alleen de regering word er wijzer van kunnen ze weer met geld smijten onnodig nerland woord onleefbaar voor de gewone man
L van Dijck zegt
Leo ( 43 JAAR INTERNATIONAAL CHAUFFEUR)
Al miljarden zijn gestopt in het oplossen van de file’s maar de file’s worden nog steeds langer. Nu moet het rekening rijden het op gaan lossen.Geloof mij maar dat gaat eerst weer miljoenen kosten,dan met de zelfde problemen als de tunnels in de A73.
NEE GEEN REKENING RIJDEN.
Er zijn nog wel andere oplossingen mogelijk terug naar vroeger dat de bedrijven busvervoer regel voor werkverkeer wat aftrekbaar is.
Mensen die meer dan bv 20 KM van het werk wonen laten betalen en mensen die korter bij huis werken belonen.
Het is ook maar een klein perentage dat de fil’s veroorzaakt,als de scholen vakantie hebben staan er bijna geen file’s
VRAAG? WANNEER GAAT DIE GOEDE REGERING EENS GEZOND VERSTAND GEBRUIKEN. IK DENK VAN NOOIT.