Onlangs werd duidelijk dat Chrysler en Dodge geheel uit Europa gaan verdwijnen, en dat mama Fiat tussen alle modellen met een hoop merklogo’s gaat husselen. Maar welke auto’s verschijnen er straks precies op onze wegen als Fiat of Lancia, terwijl het eigenlijk stiekem Amerikaantjes zijn?
Een overzicht:
- De huidige Fiat Ulysse en Lancia Phedra worden vervangen door respectievelijk de Dodge Journey en de Chrysler Voyager.
- De nieuwe 300C (2010) komt naar onze regionen als het verse vlaggenschip van Lancia, oftewel de opvolger van de Thesis.
- De opvolger van de Chrysler Sebring en een nog te introduceren crossover (beide 2013) komen hier als middenklasse Lancia’s op de markt.
- De vervanger van de Fiat Croma is in feite een nieuwe middenklasse Dodge sedan.
- De volgende Fiat Sedici zal hetzelfde zijn als de nieuwe de Dodge Nitro (klein verschilletje in grootte, moet kunnen).
Helemaal niet ingewikkeld. Alleen als je alles even nuchter bekijkt, wat gebeurt er hier dan precies? Modellen die het in deze regionen redelijk deden en misschien zelfs een eigen gezicht of imago hadden opgebouwd (Chrysler 300C, Voyager) worden van de markt geveegd en weer teruggebracht onder een merknaam die in die segmenten helemáál geen potten heeft kunnen breken (Lancia Thesis, Phedra). Slimme zet zeg, dat komt wel goed… (bron: automotive news)
Enne, waar is die Lancia Viper dan?!
lincoln zegt
wij krijgen helemaal nix ..
en mogen uitsluitend bij gods-gratie een auto kopen ..
en Lancia heeft net als Chrysler nooit echt voet aan grond gehad in nederland ..
KaCh1ng zegt
lijkt een goed plan, mr net zoals lincoln zegt , we krijgen niets nieuws
ik vind ook dat een chrysler/dodge spannender klinkt dat een fiat..
Markus zegt
Komt er ook een Fiat Panda Hemi SRT8? :)
KaCh1ng zegt
dan een fiat*
M3_lover zegt
Misschien zoiets?
lincoln zegt
@M3_lover: ja joh .. je plaatjes zijn net zo achterlijk als je nietstoevoegende praatjes .. donder lekker op knul ..
Douwe zegt
hmmm, 300C of een thesis…… ik zou het wel weten, wat een downgrade
Vanquish zegt
Als Lancia haar stijl aanhoudt en Chrysler krijgt Lancia’s modellen doet dat Lancia’s imago niet veel goed denk ik. En omgekeerd ook: als Lancia’s op Chyslers gaan lijken.
johnny m zegt
hou met zijn allen eens lekker op te speculeren …..wordt vervelend.
RubenBaeten zegt
Geen speculatie hoor, @johnny m. Dit staat echt in het plannetje van Fiat/Chrysler, dus.
johnny m zegt
”Welke Chryslers krijgen wij straks als Fiat/Lancia”
lees dat nog maar een keer. Jullie Fiat nieuws ken ik nu wel een keer.
Henkie zegt
@ Ruben
Zeg er dan op zijn minst bij dat de modellen voor Europa technisch op Amerikaanse modellen GEBASEERD zijn, ze zullen namelijk een totaal ander uiterlijk krijgen. Aan die steen zal Fiat zich namelijk echt niet stoten.
RubenBaeten zegt
@Henkie: Dat zou pas speculatie zijn!
johnny m zegt
Merkindentiteit heet dat ….Sergione weet als geen ander wat dat betekent met merken als Alfa Romeo bijv..Een zeker mate van techniek delen is een pre.
johnny m zegt
altijd weer die sensatie….
BaRa zegt
Chrysler 300C die het redelijk doet? Recent nog eens in het verkeer gereden? Vaak kom je die hokken echt niet tegen. Ongeveer even vaak als de Lancia Thesis.
peter zegt
had fiat ook niet de wegligging van de vorige astra in orde gezet en die voorzien van deftige diesels ?
Mss krijgen we hierdoor eindelijk een RWD alfa
en krijgen we hierdoor een correct opgehangen chrysler ?
w0o0dy zegt
@peter: het is zo goed als zeker dat de volgende 300c achterwielaadrijving krijgt en dat het onderstel ook onder de 169 komt en misschien ook onder de opvolger van de 159. Dus ja achterwielaandrijving zit in de “pipeline”.
koreantaxiproductions zegt
vindt deze autos anders 2 tegenovergesteldes
)
RubenBaeten zegt
@BaRa: Ik weet niet waar jij aan het verkeer deelneemt, maar het aantal Theses dat je in een week in de Randstad tegenkomt is op één hand te tellen. 300C’s zie je hier een stuk meer, al is het maar als taxi.
Aantal 300C’s totaal verkocht in NL: 2.572.
Aantal Theses: 342!
Machoman zegt
ik ben blij dat er geen chrysler een alfa romeo badge krijgt aangemeten. Dat zou heiligschennis zijn.
Jo-zef zegt
De enigste Chrysler die me ooit wist te bekoren was de 300M. Dat was nog eens een vette bak in zijn tijd!
@RubenBaeten: er is dus ook de mogelijkheid dat 300C-fans zich binnenkort gewoon een nieuwe “Lancia 300C” aanschaffen en stilzwijgend de stap naar Fiat zetten. Waardoor de verkoop bij “Lancia” weleens zou kunnen boomen van 342 naar een goeie 2500 of zo ;)
Cantago zegt
Ik ben bang dat het niks wordt zoals het hier omschreven wordt… We moeten maar even afwachten denk ik(A)
RubenBaeten zegt
@Jo-zef: Dat zou op zich kunnen. Maar de eigenschappen van de 300C waar men voor zou kunnen vallen; groot, lompig, bling-bling, veel voor weinig – gaan we dat straks ook bij Lancia vinden? Dat is vast niet de bedoeling van Sergio.
M3_lover zegt
@lincoln wat een kut-reaktie man! voel je je er nu beter mee?
Ik denk dat deze site vooral “fun” moet zijn of niet?
lincoln zegt
@M3_lover:
fun is op dit topic niet gepast ..
en als je een best-seller als de Prius plaatst (elke fabrikant mocht willen dat ze zo,n succesvolle auto konden maken) dan zie ik daar ook de fun niet van in ..
wat Fiat nu gaat flikken met hun Chrysler aankoop is van ongekende proportie ..
en stelt veel meer voor dan een badge of een stukje plaatwerk ..
probeer je daar maar eens een voorstelling van te maken ..
speltip 3 .. gebruik NOOIT de woorden “mooi/lelijk” in je comment .. dat staat echt heel dom ..
bmw zegt
Ik sluit me aan bij Johnny M (oh nee, dat ik dat ooit nog ging zeggen): er is sprake van platformen en technische bases delen, niet van auto’s rebadgen. Bovendien vertrekken jullie vaak van de premisse dat niemand een auto met Fiat-badge wil kopen. Wake up, Fiat heeft een waslijst aan verwezenlijkingen achter zijn naam en is bij het gewone stervelingenpubliek een valabele optie. Het is vooral hier op AB.nl dat mensen hun neus ophalen voor gewone auto’s… om straks weer in hun Citroën te stappen ;-)
Chriss zegt
@M3-lover; happerdehap! wat lincoln probeert duidelijk te maken is dat jou plaatje niet erg genuanceerd is..het is niet duidelijk wat je met dat plaatje hier in deze topic doet..voel je niet zo gauw op je teentjes getrapt knul
Chriss zegt
@hierboven..van mij dus, vergeten in te loggen
Laue zegt
de vraag is, hoe gaan ze van dit:
)
dit maken:
)
Laue zegt
dit dus:
)
Laue zegt
het werkt dus ff niet…
Jimmie zegt
Ik geloof niet dat ze bij Fiat gedateerde platformen gaan inzetten eerlijk gezegd…
Fiat heeft een behoorlijk hoge focus op crashveiligheid en al die nieuwe modellen hebben 5 sterren zowat.
Dan ga je toch niet het platform van de Voyager gebruiken die 1 ster scoort… Die Voyagers schijnen ook nog eens enorme probleembakken te zijn.
Van de 300c zijn geen ncap gegevens beschikbaar maar aangezien ie al op een oud E klasse platform staat zal het voor moderne waarden niet al te hoog scoren.
En neem nou de Thesis, het imago zit de verkoop tegen, maar deze auto is wel geliefd bij de Lancisti. Als er dan een 300C met plastic fantastic interieur met een Lancia logo’tje op de markt komt.
Dan kotsen de Lancisti er op en andere mensen kopen het niet door het imago, lose-lose!
Oftewel het hele artikel hierboven is pure speculatie op vorige speculatie, kortom lariekoek :)
bozewolf zegt
Toffe Monaco.
markieanta zegt
Blues Brothers Mobiel;)
johnny m zegt
Jammer dat niemand begrijpt waar het om gaat . En Ruben , laat Fiat nu maar eens met rust .
Kom maar op met de volgende 500 pk compressor gestuurde 4 wd bolide …..dat willen we zien !
johnny m zegt
o ja , BMW , je inhoud is perfect . Compliment .
RubenBaeten zegt
@Jimmie: Nogmaals, het is geen speculatie. Dit staat in het plan van Fiat en Chrysler, dus leer ermee leven. En wat je over de Thesis zegt: lees mijn vorige reactie nog eens terug, want dat is precies wat ik ook beweer.
@johnny m: Waar haal je het toch vandaan dat ik een of andere vendetta tegen je lievelingsmerk zou voeren? Als een licht spottend toontje in een artikel al betekent dat de schrijver een hekel aan het onderwerp heeft, dan bloggen hier zeker helemaal geen autoliefhebbers. En for the record, lees dit eens, of dit.
Er zullen hier in Europa Chryslers met Fiat- en Lancia-badges verkocht worden, zo simpel is het. Ander neusje misschien, aangepast motortje misschien, maar daar weten we nog niks over en dat zien we tegen die tijd wel weer. Voor nu is dit wat we weten. Niet huilen, basta così.
Peter zegt
Fiatbluesmobile, jaja waarom heeft hij niet het BDR529 kenteken dan?
I (L) USA-cars zegt
Dit is toch om te janken? Waarom gaan ze die nichterige-badges op zulke stoere auto’s plakke?!? Dat is zo ongeveer het zelfde als een BMW 7-serie met een Hyundai-badge :S
Bah..
Autoliefhebber zegt
Een Lancia of Alfa met Amerikaanse rijeigenschappen….Of word Dodge een auto met Italiaanse karakter…..Toegegeven de 300c rijdt goed dankzij het Europese Mercedes E klasse onderstel…Nu maar hopen dat het plastic interieur van Chrysler niet in een Lancia komt…….
Aston_Martijn zegt
mooie photoshop trouwens
Autoliefhebber zegt
Of mischien krijgen we fantastische creaties zoals die mooie Alfa Romeo Arna…..(Alfa Romeo met carosserie van nissan).
Effe Googlen.
johnny m zegt
Prima, Ruben.
Nog iets : als jij het aantal thesis gezien in de randstad evident vind voor de totale verkoop raad ik je eens aan een wereldkaart te kopen. Met een speld kun je net nederland aanwijzen.
RubenBaeten zegt
@johnny m: Dus jij zegt dat de Thesis goed verkocht?
Jimmie zegt
@Ruben, ik heb even geregistreerd om die bron te lezen, maar het lijkt niet meer dan speculatie gebaseerd op een quote van een CEO en een interne(?) presentatie met overeenkomsten tussen Lancia en Chrysler (die dus waarschijnlijk in de VS naast elkaar verkocht gaan worden).
In het 5 jaren plan komt er ook totaal niks van terug behalve dat heelveel Chryslers gaan downsizen met Fiat platformen. Het 300C platform gaat wel wat mee gedaan worden maar niet zomaar een Lancia logo er op plakken.
In dat artikel staat zelfs het tegenovergestelde dat de Phedra het platform wordt voor de Voyager?
Kortom Ruben, ik denk niet dat het zo gaat lopen dat er hier Chryslers rond gaan rijden met Lancia logo’s en vice versa in Amerika (dat zou merken/karakter moord zijn). Als dat het geval zou zijn, dan hadden ze niet een showroom gevisualiseerd met een Chrysler logo en een Lancia logo aan de muur…
Beetje research doen kan geen kwaad. Of laat me anders eens een goede bron zien van het plan :)
Jimmie zegt
Hmm, waarom ben ik in die post in ene niet ingelogd terwijl het er wel staat?!
Vincenzo zegt
nogmaals: NL is een klein poepland! Je moet naar de andere markten kijken, NL is niet representatief.
En al helemaal niet omdat er veel duitse rommel op de weg is.
Hierboven wordt alweer gesproken over aankoop…….FIAT heeft helemaal niks gekocht. Ze kunnen alleen maar winnen….en gaat het slecht dan stappen ze er gewoon uit.
Ga maar weer snel over de duitse hokken schrijven.
ChryslerFan zegt
wat gebeurd er straks met de merkdealers van chrysler jeep en dodge in europa en omstreken dan? worden dat allemaal fiat en lancia dealers??
M3_lover zegt
@lincoln sorry ben wel te snel geweest met pics plaatsen. Ik kan het niet laten dat ik redelijk anti Prius ed auto’s ben… zal me inhouden :-)
johnny m zegt
Ruben , nee heb ik niet gezsgd en is niet belangrijk ook. Jij stelt nederland voor als representatief voor de verkoop van een merk. Daar zit de clou.
RubenBaeten zegt
@Jimmie: Jouw link leidt naar het vijfjarenplan van Chrysler op de thuismarkt, natuurlijk staat daar niets in over Fiats of Lancia’s. Chrysler heeft dit gepubliceerd op hun perssite, Fiat hun kant van het verhaal (nog) niet. Wat mijn bron betreft, deze zin lijkt mij duidelijk genoeg:
Fiat and Chrysler CEO Sergio Marchionne’s plan includes: (de gedeelde modellen die in het artikel genoemd worden)
Automotive News is geen roddelkrantje, speculatie kun je uitsluiten als ze het op deze manier verwoorden. Laten we hopen voor beide merken dat het inderdaad meevalt.
w0o0dy zegt
@RubenBaeten: een lancia lijkt niet op een alfa en die lijkt niet op de alfa, ook al delen ze veel componenten… de verschillen tussen de italiaanse-producten voor de europese markt en de amerikaanse producten zullen nog groter zijn ondanks gedeelde techniek.
De fonkelnieuwe pentastar v6 (chrysler) zal worden uitgerust met de multi-air techniek voor meer power, koppel en een lager vebruik en zal door beide groepen van automerken worden gebruikt (grote lancia’s, grotere alfa’s en misschien de grootste fiat modellen). Het onderstel van de 300C (grotendeels nieuw?) zal worden gebruikt voor de grotere achterwielaangedreven italianen.
De auto’s die gerebadged zullen worden zullen eerder de kleinste dodge en chrysler modellen zijn… voor de aantallen die men er nu van kan slijten loont een eigen ontwikkeling niet. De grote modellen in europa zullen profiteren van de volumes die gedraait kunnen worden in de VS (door Chrysler en Dodge) en op die manier kunnen er achterwielaangedreven modellen worden gebouwd… Voor alleen Alfa was die ontwikkeling in feite niet rendabel te maken (dat is al eerder door FIAT group gezegd en heeft zelfs hier op Autoblog gestaan) en daarom werd er naar een partner gezocht…. niet meer nodig..
Al met al zal er veel veranderen en ik denk dat beide groepen bedrijven er veel mee kunnen winnen… maar goed, te toekomst zal het leren.
Timmie zegt
Het spelletje kan weer beginnen. Hoe hard en wanneer gaat Fiat Chrysler leegzuigen voor eigen gewin?
johnny m zegt
Vijfjaren plan van Chrysler ?. Die hebben echt geen fluit meer te vertellen. Fiat is de baas , die bepaalt.
johnny m zegt
Timmie , dat is business . anders was het bedrijf opgedoekt . Nu kunnen ze verder met hulp van….
RubenBaeten zegt
@johnny m: Is dat zo joh? Maar zou er misschien toch een los vijfjarenplan voor het merk Chrysler zijn, dat in Amerika gewoon blijft bestaan? :roll:
Emile_Benz zegt
Hm, slechte zaak…
Mja, we hebben dan nog altijd de grijze import… :mrgreen:
erik zegt
even kijken, amerikaanse italianen, an offer we can’t refuse…
En zo zijn we weer een stapje verder op weg naar de McWorld met al die gelijkschakeling van de industrieën
johnny m zegt
denk dat Fiat binnen de 5 jaar de meerderheids aandelen heeft van Chrysler en handelt nu er al naar .
w0o0dy zegt
@johnny m: natuurlijk, daar gaat het allemaal om…. volume en US-productie (goedkoper en in dollars). Chrysler/Dodge had geen toekomst zonder de overheid, die wilde alleen bijspringen als er een duidelijk plan lag waarbij Chrysler op korte termijn de koers fors kon gaan wijzigen naar zuiniger auto’s die aansluiten bij wat de markt wil… Enter the FIAT group. Zij leveren kennis, techniek en ook kapitaal voor de ontwikkeling van de kleinere zuinigere modellen van Chryser/Dodge, maar profiteren ook van de volumes van de grote modellen die Dodge en Chrysler in het aanbod hebben…. win-win (als het individueel en herkenbaar genoeg blijft terwijl er onderhuids veel kosten gedeeld kunnen worden).
johnny m zegt
Zo is het . Ik denk een geniale zet van Sergio . Grote drijfveer is ook dat hij beseft dat een fabrikant in de toekomst enkel kan bestaan bij 6.000.000 karretjes per jaar . Ik voorzie en grote toekomst voor de Fiat groep.
Wellicht kan ik ze dit jaar nog helpen , ik zal de t-jet gaan inruilen op de Evo Sport . Moet (nou ja…) een nieuwe bedrijfsauto hebben , Morgen ff kijken. Hij zou er staan.
Jimmie zegt
@w0o0dy, hoe zit het met die V6’en ontwikkeld samen met Maserati?
Het is gewoon weer het zoveelste (journalisten, niet jouw comment ;)) verhaaltje die niet uitkomt.
Over het GM blok was al moord en brand en deze nieuwe wellicht minder door het gebruik van Multi-Air(, vooral als het een enorme powerhouse wordt met goed geluid).
w0o0dy zegt
@Jimmie: de 8C heeft een motor die op basis van de motor van Maserati is ontwikkeld (en die hadden de basis weer van Ferrari) maar van de v6 is vooralsnog niets terecht gekomen…. Misschien dat er nog teveel (duur) ontwikkelingswerk gedaan moest worden om tot daadwerkelijke productie van dat blok te komen?
Daarnaast zal er rekening gehouden moeten worden met het “chassis” waar de motor in moet komen. Als dat van Chrysler komt en er al grotendeels is… dan kun je wel een andere motor gaan gebruiken maar dan moeten motorsteunen (is er überhaupt genoeg ruimte voor de eigen motor?) en nog veel meer wat aan de motor vast zit worden aangepast…. dan is het VEEL goedkoper om de Chrysler-spullen te gebruiken en daar een aantal aanpassingen aan te doen.
Bij de pentastar V6 hebben we het niet over één motor maar over een hele familie van motoren…3,0 liter 3,3 en 3,6 waarbij de 3,0 voor de (twin)turbo-versies het meest geschikt is…
Bovendien schijnt de Pentastar V6 erg modern, zuinig en zeer stil te zijn. Het gewicht is 9kg lichter dan de vergelijkbare GM v6, de motoren zijn grotendeels van aluminium, hebben het uitlaatspruitstuk in de “kop” geintegreerd en de meeste componenten kunnen direct op het blok worden gemonteerd zonder steunen en beugels, dus lichter, compacter en met minder vibraties…. enfin….
meer lezen?
http://www.allpar.com/mopar/phoenix-engines.html
Jimmie zegt
@w0o0dy, thanks for the link, wat mij betreft laten ze dat blok maar komen :)
Als de Alfa engineers het blokkie van 280 naar minimaal 300 pk doen hebben ze een mooi blok in handen.
Dan ook nog iets anders verzinnen ipv zo’n lelijke kunststof kap ;)
Opzich maakt de chassis aanhechting niet heel veel uit denk ik. Passen toch veel configuraties in de gemiddelde bak en gezien de gemiddelde Joe een V10 in z’n BMW’tje kan lepelen (niet dat het direct past, maar voor het idee) :)
8C weet ik inderdaad, overigens als ik ’t goed heb heeft Maserati de V8 zelf ontwikkeld en heeft Ferrari na de F360 (wat al een hele oude doorontwikkelde V8 was) het Maser blok genomen en flink aan zitten knutselen zodat ie hoogtoeriger en meer power er uit pompt en een behoorlijk nep geluid erbij gemaakt met de F430 om de Maserati sound te verdoezelen ;)
Of de 8C weer een afleiding van het F blok heeft is dan weer de vraag. Al vermoed ik dat het min of meer het Maserati GranTurismo S blok is (was net voordat die op de markt kwam tenslotte).
hilbert zegt
Komt er eindelijk ook weer een V8 in de LANCIA..
Wordt ook tijd dat FIAT het gat vult tussen zo’n 60.000 euro en zo’n 120.000 euro’tjes zeg maar net onder de Maserati in de prijs-klasse van AudiA6/A8..Daar voelt Lancia als een vis in het spreekwoordige water..Net boven gemiddeld Thesis met een 5 cilinder twin-turbo en een 6 twin-turbo
xilver zegt
@hilbert: Ik weet het niet hoor. Als je de keuze hebt tussen een Lancia van 60.000€/120.000€ of een BMW/Merc/Land Rover/… van 60.000€/120.000€ dan genieten die laatste toch mijn voorkeur. Lancia geeft me totaal niet de indruk van een hoogwaardig merk althans toch niet de status die ze vroeger hadden (met de Stratos etc…)
integralechubasco zegt
@xilver
europa telt 731 miljoen inwoners. als er 1 op de 10000 inwoners een andere gedachtengang heeft dan de gemiddelde autoblogger dan verkoopt lancia 70000 auto’s…
xilver zegt
@integralechubasco: Ik hoop dat je beseft dat 70.000 wagens echt de moeite niet is om een productielijn te openen (wet van de schaalopbrengsten).
integralechubasco zegt
@xilver
het was een niet serieus bedoelde indicatie gebaseerd op deze autoblog. elk land in europa heeft vast een autoblog als autoblog.nl. Europa heeft meer dan 40 landen. 40×70000=280000. Zo beter?
xilver zegt
Nu wil ik wel niet muggenziften maar je bent een nulletje vergeten :D