Saab is weg bij het grote boze GM en heeft warmte en beschutting gevonden bij Koenigsegg. Er zijn echter nog aardig wat verbintenissen met het ex-Moederconcern. De 9-5 is een Insignia en de 9-4X is een Cadillac SRX. Langzaamaan worden die banden nu losgesneden.
Wat betekent dit in de praktijk? Saab gaat weer auto’s maken! Eindelijk krijgt het merk de mogelijkheid zich te onderscheiden van de alledaagse Duitse en Amerikaanse eenheidsworst (of burger). Over een paar jaar kan een Saab-rijder weer terecht met een verwaand hoofd in zijn comfortabele Zweed zitten. Een paar jaar gaan daar nog wel overheen, want een nieuwe 9-3 is natuurlijk niet snel gemaakt. Maar tegen die tijd zal de 9-3 snel opgevolgd worden met een kleinere 9-1 of 9-2.
Tot het zo ver is moet Saab haar winst behalen met de nieuwe 9-5. Bij de overname heeft GM dit model praktisch gratis bij de deal gestopt. Saab hoeft niet voor ontwikkelkosten of licenties te betalen, het is slechts wachten tot de verkoop in de loop van 2010 van start gaat. Verder heeft BAIC nu een 10% aandeel in de Koenigsegg Group en daarmee staan ook de deuren naar China open. Saab heeft aangegeven wel wat te zien in een Chinese productielijn, op het moment de gezondste en grootste markt voor de mid-size sedans. (bron: motortrend.com)
DavidZ zegt
Als ze nu nog moeten beginnen met ’t ontwikkelen van die nieuwe 9-3……duurt zo’n vier jaar?
Dan moet het huidige model erg lang mee. Meestal niet bevorderlijk voor de verkopen. Zonder goede modelopvolging redt vrijwel geen enkel autobedrijf het.
EJS zegt
Is idd verschrikkelijk lang dat de huidige 9-3 nog mee moet. Hopelijk levert Koenigsegg wel puik werk af, en dat zouden ze iig moeten kunnen!
Ferdinand1 zegt
Toch mooi dat Saab dan weer écht Saab wordt. Zo hoort het gewoon. Maar hoe komt het nou dat het zo lang duurt voordat de nieuwe 9-3 komt. Svenska_Aeroplan_AB??!
NLBUURMAN zegt
die 9-3 draait al lang mee, en ik vind hem om eerlijk te zijn gewoon mooi :) misschien binnenkort ook met m’n pa naar de saab-dealer….
F430scud zegt
-edit: check&tnx-
OT: Leuk voor Saab, volgens mij gaan ze nu weer de goede richting uit.
wimbers zegt
heb net privé een 2e hands saab 9-3 turbo aangeschaft. oud mdoel of niet, het is de lekkerste auto waar ik tot nu toe in gereden heb. (beter dan een leon cupra)
laat maar komen die nieuwe oude saab styling..
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi, al die positieve ‘echt Zweeds’ berichten hierboven. Jammer om al dat optimisme aan diggelen te gooien maar hier komt ie, de onvervalste realistische Esprit-toekomstvoorspelling:
Over 5 tot max. 10 jaar is Saab voor meer dan 50% in handen van het Chinese BIAC. Let wel, ze zullen er financieel wel bij varen (grote markt) en, als BIAC zijn verstand gebruikt, zullen de designs (voor de Euro-modellen) nog altijd/weer spectaculair zijn, maar SAAB zal nooit meer Zweuds zijn.
Citrofiel zegt
De 9-3 krijgt, als ik het goed onthouden heb, nóg een keer een ingrijpende facelift, en daarmee moet hij het redden tot de ‘echt Zweedse’ opvolger komt. Denderende zullen de verkopen niet meer zijn, laat de 9-5 ajb een (bescheiden) succes zijn zodat ze dat tenminste redden. Anders hebben ze nóg geen kans gehad zich te bewijzen.
Jo-zef zegt
Als overlevingsstrategie kan je dezertijd een vertakking in China moeilijk scheef bekijken. Ik doe nu ook al ruim 2 jaar de Chinese markt aan en je kán er simpelweg niet, om geen enkele reden tegen zijn.
Verder denk ik dat Saab Oer-Zweeds Freude am Fahren blijft. Ik spreek me overigens enkel uit over hun Aero-modellen en heb geen kennis van hun diesel arsenaal. De ons aller “Saab Turbo-technieken know-how” zal misschien wel door Koeningsegg ‘gepikt’ worden in de toekomst, het zal zeker een vaste waarde in de stal van ook Saab zelf blijven! Ze kunnen enkel nog stijgen op de premium-ranking volgens mij door nóg stijlvollere materialen en dito designs in hun interieuren te stouwen! Saab was alvast een heel betrouwbare constructeur en dat zal zo blijven! 8)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ferdinand1: zal wel gaan meevallen… In de laatste periode van de GM-tijd kreeg Saab helemaal geen ontwikkelingsbudget meer, maar heeft het een groot aantal concepts ontwikkeld. Want goedkoop, en een ‘proeve van kunnen’ voor het merk. Ze hebben echt niet stilgezeten, dus nu een partner kiezen voor een platform en snel de nieuwe 9-3 ontwikkelen.
In de wandelgangen is al geroepen dat de 9-1 het platform van de Mini zal gaan delen. Dit is zoals het in de toekomst gaat werken.
Vergelijk het maar met Apple. In een IMac zit ook een Intel chip, en een ATI Radeon videokaart, en ga zo maar door. Maar door deze slim te combineren creëer je een voordeel t.o.v. je concurrenten…
Dit vergelijk gaat nog wat verder: Apple heeft uiteraard zn eigen besturingssysteem, wat weinig mensen weten: Saab ook! Vrijwel ieder merk werkt met Bosch Motronic of Magneti Marelli motor management systemen, Saab heeft Trionic, ontwikkeld door… Saab! Zeker met 4-cil. Turbomotoren toonaangevend.
Die kant moet het dus op.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Enkele Concepts die een beeld geven van de nieuwe 9-3:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/18/saab-9-x-air-concept
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/03/saab-9-x-biohybrid
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/15/saab-9-1-teaser-en-impressies
BaRa zegt
“BAIC heeft een aandeel in de Koenigsegg-groep.” Op welke manier is dat relevant voor het nieuws over Spyker?