De wekker ging om kwart voor 7. Snel alles inpakken en op weg om de perskaarten op te halen die Autoblogger voor mij en Matthijsje had geregeld. Ik zou zelf sowieso al gaan, maar 1 en 1 is 2. It’s a dirty job, but someone’s got to do it. Na een ellendig lange rit over veel te saaie wegen naar het hoge noorden zijn we aangekomen op TT circuit Assen.
Eerst even uitzoeken hoe alles werkt, want ook voor ons is dit redelijk nieuw. Ik heb vaak genoeg op het asfalt gestaan en met name geracet, maar ik probeerde op dat moment wel altijd uit grindbakken te blijven. Vandaag was het precies andersom. Eerst maar eens geparkeerd op de bezoekersparkeerplaats. Daarna even bij het welkom center onze spullen opgehaald. Daar gelijk aan de babbel geraakt met 1 van de personen achter de Dutch Mustang Challenge. Dit wordt een nieuwe raceklasse voor 2010. En aangezien ik een zwak heb voor de mustang was ik de ideale persoon om tegen te praten.
Eenmaal de tunnel door hebben we eerst de auto geparkeerd en zijn vervolgens op het terrein buiten naar raceteams op zoek gegaan. Na veel verschillende auto’s te hebben gezien en wat rijders/monteurs te hebben gesproken kwamen we uiteindelijk uit op het gedeelte waar de youngtimers stonden. Daar zijn we in gesprek geraakt met K.A. Westerhuis (ik schaam me diep, maar ik weet zijn voornaam niet). Hij racet er rond met een Trabant. Zeker niet de snelste auto, maar alleen al voor de prestatie op zich verdiend hij een pluim. Best een goed gesprek gehad, waar het ook al snel over de techniek ging achter het beestje. Sorry, ik heb er een zwak voor.
Vervolgens zijn we met alle spullen (camera, laptop, eten en drinken) onderweg gegaan naar de pitstraat, waar we gelijk werden tegen gehouden. We hadden namelijk nog geen hesje. En ja, we zijn noobs. Wisten wij veel. Na wat aanwijzingen van de Marshall maar het Media Center opgezocht om er vervolgs achter te komen dat de hesjes op waren. Gelukkig maakte de dame in kwestie, die ons het slechte nieuws vertelde, het nog een beetje dragelijk met haar verschijning. Er zat dus niks anders op dan de eerste foto’s vanaf de tribune te maken. Beetje een tegenvaller, maar het was niet anders.
Na anderhalf uur kregen we het verlossende bericht dat er weer hesjes beschikbaar waren. We mochten nu eindelijk wel overal komen. Dit was gelijk te merken aan de kwaliteit van de foto’s. Helaas was de trabant inmiddels al uitgevallen.
Later op de dag werd het steeds kouder, maar de beloofde regen bleef uit, spetters waren er wel, maar ook niet meer dan dat. Echt zware ongevallen heeft het niet opgeleverd in ieder geval. Wel een aantal leuke drifts en een paar glijpartijtjes.
Overigens is 1 ding wel jammer: Veel van de dag kunnen we jullie meegeven via dit stukje, maar helaas het geluid niet. Er is niks mooiers om alle verschillende geluiden van de voorbijrazende auto’s te horen. Zeker wanneer een aantal auto’s het gas loslaten, waardoor de benzine onverbrand de uitlaat ingaat en daar alsnog verbrandt. Brrrr, krijg er gewoon kippevel van. Het effect ervan laat zich dan wel weer vertalen in foto’s met vlammen uit de uitlaat. Uitslagen vind je hier en hier (PDF Alert!). Zaterdag was gelukkig pas dag 1 voor ons. Vanavond volgt het verslag van dag 2…
Yeelen zegt
-edit: check!-
Gnermo zegt
Geenstijl stickers op de ramen = walgelijk :(
Dana zegt
@ AutoBlog:
mag ik vragen hoe het zit met de eerder aangekondigde samenwerking met GeenStijl?
RTS zegt
Geenstijl reclame +1
sacha zegt
Deze mijnheer deed er echt alles aan om geen Geenstijl reclame op zijn auto te hebben :-)
Kevski-Style zegt
@sacha:
En het is hem gelukt. helaas liep het met de wagen zelf minder goed af, want op de zondag was hij nergens meer te bekennen. In het echt is zo’n ding een heel stuk groter dan ik had gedacht trouwens….
lincoln zegt
sinds John Player Special niet meer adverteert heb ik nog geen enkele “mooie” reclame op auto,s gezien ..
maar leuk voor geenstijl dat het zo opvalt ..
da,s tenslotte de bedoeling ..
de sjonnies zegt
Waar blijft de petitie om voor het voortbestaan van Francorchamps te tekenen Autoblog?
BmwMPower zegt
Kunnen jullie ook zo’n kaarten voor mij regelen?
BananaFlip zegt
Daar zitten mooie foto’s tussen!
matthijsje zegt
@BananaFlip:
Thnx voor je reactie…. hoop dat die van vandaag net zo goed ( misschien nog beter) gelukt zijn.
T16 zegt
Geenstijl commentatort Rutger Castricum live via internet.
Kijk om 14u40 naar de hoofdrace, race 2 DSC Divisions GT ‐ Supersport 1.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/10/live_finale_dutch_supercar_cha.html#comments
Nu is het beeld nog niet om aan te zien maar straks echt spektakel in de GT en Supersport 1. Hier de stream: (klik op Windows Media, geen Silverstream rotzooi gebruiken!)
http://www.raceworld.tv/index_SL.html
Rick dos zegt
Geenstijl sponsoring, volgevreten hobbykippen als coureurs, een vleugjen spruitjes geur over de paddock en dat noemen we dan een raceklasse. :? Amateurisme ten top.
Laue zegt
@Rick dos:
Deze race is bij mijn weten ook uit hobby ontstaan. Ik vind het wel wat hebben
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Amateuristisch maar wel gevarieerd. Er rijden behoorlijk verschillende auto´s in die race.
Lichte bochtenriddertjes vs zware pk monsters en alles ertussen. Er reed vroeger ook een underpowered verbouwde Nissan Primera. Dat apparaat was veruit de snelste in het bochtenwerk. Daarbij was de coureur ook wel een lefgozer(soms ronduit roekeloos).
Best vermakelijk om te zien.
matthijsje zegt
@RenesisHP:
De Primera rijd nog steeds mee. zal voor vandaag ff een foto er bij zetten
RenesisHP zegt
@matthijsje:
Lijkt mij gaaf.
Ik kan er even niet veel van vinden(waarschijnlijk zoek ik verkeerd).
Ik heb echter wel eens begrepen dat die Primera verschrikkelijk duur was om te ontwikkelen.
@BJ.
Dat is eigenlijk waar. ;)
matthijsje zegt
@RenesisHP:
die foto’s zullen bij het volgende verslag bijgevoegd worden verwacht ik.
RenesisHP zegt
@matthijsje:
Geen probleem. ;)
Kevski-Style zegt
@RenesisHP:
Klopt, maa dat heeft ermee te maen dat het een officiele fabrieksauto is geweest uit het Britse toerwagen kampioenschap (BTCC)
Overigens reed er een Rotary RX-7 mee in het groen op dag 1. Door de geopende poorten kwamen vaak vlammen met gas lossen….
BJ zegt
@RenesisHP:
Precies, supermooi! Prachtig om zo’n gevarieerd veld bezig te zien als snelste rond te komen. Maar ja… race-auto’s, een circuit, schreeuwende motoren en gillende banden… dan ben ik al snel tevreden.. ;-)
Kevski-Style zegt
@BJ:
Wij ook :D
T16 zegt
@Rick dos Dit is serieus racen, met prachtig en divers materieel. Cor Euser is alles behalve amateur. Ga eens echt kijken voordat je onzin roept.
1 175 Martin Short Mosler MT900R GT 1 1:38.085 10 1s1 167.18
2 102 De Graaff-Ribbens Viper SRT10 GT 2 1:39.943 7 1.858 1.858 11 164.07
3 130 Peter Versluis Ferrari F430 GT2 GT 3 1:41.901 6 3.816 1.958 7 160.92
4 109 Cor Euser Marcos LM 600 GT 4 1:41.956 6 3.871 0.055 8 160.83
5 173 Berry Van Elk Mosler MT900R GT 5 1:42.101 4 4.016 0.145 9 160.60
6 128 Van ’t Hoff-Werkman Corvette Z06 GT3 GT 6 1:43.230 5 5.145 1.129 8 158.84
7 253 Piet Versluis KTM X-Bow Super1 1 1:44.069 9 5.984 0.839 10 157.56
8 129 Abresch-Pastorelli Ferrari F430 GT3 GT 7 1:45.001 9 6.916 0.932 13 156.16
9 124 Dave Basu Ferrari F430 GT3 GT 8 1:45.954 9 7.869 0.953 12 154.76
10 211 Köhler-Haane Porsche 997 GT3 Super1 2 1:46.607 11 8.522 0.653 12 153.81
Rick dos zegt
@T16:
Cor Euser, een man van 52. Je hebt me overtuigd…
donaldduck zegt
@T16:
Toch wel een amateur klasse, ga je er eens in verdiepen.
Het is een beetje zomeravond competitie maar dan voor mensen met geld.
Echte competitie zie je in de GT4 klasse of one make series. Zet een willekeurige rijder uit de DSC in de GT4
en no way dat ze vooraan mee kunnen komen.
(behalve Cor Euser natuurlijk)
Ik snap dan ook niet dat de DSC aandacht krijgt bij Autoblog. Op TV ok, daar wordt immers goed geld voor betaald.
Autoblog leuk dat er meer aandacht aan racerij wordt gegeven, maar doet dat aub aan een echte raceklasse.
Glenn zegt
@donaldduck: Je praat echt onzin met deze opmerking: “Zet een willekeurige rijder uit de DSC in de GT4
en no way dat ze vooraan mee kunnen komen.
(behalve Cor Euser natuurlijk)”
Ik noem alleen al Dennis Retera (A1GP NL Rookie), Nicky Pastorelli (die overigens deze race niet meedeed) is oud-F1 testcoureur. Zijn broertje Francesco Pastorelli die met Rick Abresch de F430 GT3 rijdt… Zet die gasten in het GT4 en dan doen ze daar ook mee voor het podium…
donaldduck zegt
@Glenn:
O.K. Retera en Pastorelli zijn best redelijk.
Maar deze worden ingezet om de onkunde van de Gentleman driver te compenseren.
Als dit een echt goede competitie is.
Hoe kan het eigenlijk dat er in de qualificatie tussen
nr.1 en nr.9 ruim 7 seconden zit.
Nog erger tussen nr1 en nr2 zit bijna 2 seconde.
Kevski-Style zegt
@donaldduck:
Dat is ook niet de keuze van autoblog geweest, maar mijn keuze. Ik ging er toch naartoe en heb voorgesteld om er een verslag van te maken. Maar wie weet wat de toekomst brengt? Dat weet ik zelfs niet….
donaldduck zegt
@Kevski-Style:
O.K.
We wachten af. Ik kan in ieder geval Fia-GT en LMES aanbevelen.
Kevski-Style zegt
@T16:
Amen!
T16 zegt
Dit hoort boven de resultaten, sorry.
Result of DSC GT and SS1 – Qualification
SLAM!FM DSC Finale Races
(Circuit Assen)
Pos Nbr Name Car Cls PIC Fastest In Gap Diff Lap Speed
T16 zegt
Zijn teamgenoten waren Huub Rothengatter en Arie Luyendijk.
Een absolute topper dus. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cor_Euser
Dit jaar weer kampioen DSC GT klasse.
dakarbemo zegt
ik mag hopen dat ze in de mustang challange wel met de nieuwe mustangs gaan rijden en niet met he oude model
RenesisHP zegt
Liever BTCS.
http://www.youtube.com/watch?v=iWiXWBxNbkA&feature=related
Casey zegt
Net terug van FIA GT op circuit Zolder. Was ook erg leuk, met support races van Europese GT3 en BTCS.
DST is ook erg leuk, zeer serieuze racewagens met serieuze coureurs.
@ Rick Dos
Wat maakt leeftijd uit? Ben je als 50 wordt ineens amateur? Jan Lammers reed op die leeftijd ook nog gewoon de 24 uur van Le Mans, zoals wel meer. Of mannen van 50 in NASCAR… Ook niet echt amateur. Nu overtuigd?? :P
Rob USA zegt
@Kevski Style: Mustangfans kan je niet genoeg hebben!
Om zo’n lange rit naar Assen wat meer fun te laten zijn take a Mustang. :)
Als die raceklasse wat meer los komt mag je best een keer mee.
Wat ik niet begrijp (ik volg de GT4 een beetje) waarom ze geen betere/mooiere Mustang nemen als de GT500 KR dat staat veel beter tussen al dat andere geweld (Corvette/Aston Martin/Maserati/Porsche e.d.)vraag dat volgende keer eens als je daar bent.
Kevski-Style zegt
@Rob USA:
Het antwoord kan ik je wel geven hoor. Want dat heb ik stiekum al een beetje gevraagd ;) Het komt erop neer dat dit een cupauto wordt. Motorvermogen blijft ongewijzigd met 325pk. De aanpassingen zitten hem vooral in de veiligheid, het onderstel en de remmen. De raceklasse zelf is bedoeld als een veel goedkoper alternatief dan een GT$ auto. De bedoeling ervan is dat je zelf een Mustang importeerd uit de VS en vervolgens de kit besteld. Dan ben je klaar om te racen. Op die manier heb je prijskaartjes die ruim onder de 100.000 euro blijven, waar de T$ er ver overheen gaat. Beetje goed antwoord zo :P ????
Canto zegt
Na een ellendig lange rit over veel te saaie wegen naar het hoge noorden zijn we aangekomen op TT circuit Assen!
Lekker in de file staan op weg naar het circuit Zandvoort is zeker beter?
Kevski-Style zegt
@Canto:
Nee ook niet eigenlijk :P Maar daarvan ken ik wel de betere routes om er te komen zonder file. En het is maar een uurtje (nog niet eens zelfs), ten opzichte van de 2,5 uur die het nu in beslag neemt. Gelukkig maakte het hele circus daar alles goed :D
TR zegt
@ Canto, zo dachten wij er precies over vanmiddag. Heerlijk als je gewoon kan rijden ipv stilstaan.
Vind het verslag eigenlijk van een erg matig en bijna kinderachtig niveau. Hoop dat dit niet is wat we kunnen verwachten hier in de toekomst?
DaBaZZ zegt
Mooie foto’s! Die oranje clio is echt bruut! Zeker mooi!
Kevski-Style zegt
@DaBaZZ:
Dat was ook echt een hele mooie auto om te zien rijden over het cricuit. Ook best veel foto’s van geschoten….
Thijsj zegt
Foto bovenaan; klein autootje eigenlijk die Mosler
matthijsje zegt
@Thijsj:
lijkt er op de foto wel op idd maar vakt best mee :P
Kevski-Style zegt
@Thijsj:
Vergeleken met een normale straatauto is hij vooral erg laag. Super klein is hij ook weer niet, maar het is zeker geen grote auto. Nu alleen de grap: Wat je daar ziet is geen mMsler maar een Saker. Nederlandse auto met Subaru techniek :D ….
matthijsje zegt
Voor foto’s in origineel formaat mail me even met het foto nummer zal ik ze naar je toe sturen.
Voor meer Foto’s:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/DSC_Finale_Assen_Oktober_2009_extra
T16 zegt
Rondje Assen met de Viper:
http://www.youtube.com/watch?v=84b-4BidUe4&feature=player_embedded
Titel spreekt voor zich:
http://www.supercarchallenge.nl/news/507/1608/onboard_bij_de_etec-viper_in_drie_ronden_van_p19_naar_p1_tijdens_de_slamfm_finaleraces.htm