We wisten al dat de Golf VI BlueMotion heel zuinig was, maar nu weten we ook hoeveel euro’s we er voor moeten betalen.
Voor net iets meer dan 26 duizen euro kan je vanaf morgen de zuinigste auto in zijn klasse bestellen bij de Volkswagen dealer. Maar wat krijg je dan? De Golf BlueMotion heeft onder de motorkap een 1.6 TDI blok liggen dat 105 pk en 250 Nm levert. Dat zorgt voor een sprintje van 0 naar 100 moet kunnen in 11,3 seconden en de topsnelheid ligt op 190 km/u. Maar het meest belangrijke bij dit soort auto’s is natuurlijk het verbruik. De Golf BlueMotion verbruikt 3,8l/100 km (1 op 26,3) en dat zorgt voor een uitstoot van 99 gram CO2 per km.
Maar moet je dan rijden in een uitgekleed Golfje? Nou, dat valt best wel mee! Standaard heeft de Golf BlueMotion climatic airconditioning, radiovoorbereiding met acht speakers, ESP, elektrisch bediende ramen voor, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en de boordcomputer Plus. En ook het uiterlijk ziet er niet verkeerd uit dankzij gestroomlijnde R-Line voor- en achterbumpers en dorpelverbreders en achterop krijgt een spoiler van de Golf GTI. De achterlichtunits zijn afkomstig van de luxueuze Highline-uitvoering.
En volgens Volkswagen bespaar je jaarlijks ruim 500 euro omdat de BlueMotion in de 20% bijtellingscategorie valt ipv de 25% categorie. Wel jammer dat ze niet nog 3 grammetjes extra er vanaf konden halen want dan zou de Golf in de 14% klasse zijn gevallen.
De Golf BlueMotion is er niet alleen als hatchback, maar ook als Variant. Dan begint de prijslijst bij 27.250 euro. De CO2-uitstoot ligt dan wel op 109 g/km, maar dat is nog steeds genoeg voor een bijtelling van 20%.
RobertJ zegt
“Maar moet je dan rijden in een uitgekleed Golfje? Nou, dat valt best wel mee! Standaard heeft de Golf BlueMotion climatic airconditioning, radiovoorbereiding met..”
Juist ja, in een aygo zit standaard zelfs een radio (wel slechte kwaliteit, daar niet van, maar het zit er wel in!)
Wat kost het VW: hooguit 120 euro, wat kost het ons: vast wel weer iets van 450 euro… (als optie)
Verder natuurlijk erg jammer dat ze niet onder die 95 gram grens komen!
Eigenlijk is het gewoon allemaal erg jammer, maar desalniettemin een kwalitatief prima auto.
RobertJ zegt
na radiovoorbereiding met moest het bold uit… grrrr
Markus zegt
Voor de R rijder een beetje jammer dat er dezelfde bumpers etc opzitten, maar voor de koper van dit model wel aardig natuurlijk. Wel erg suf dat er niet eens een radio standaard inzit. Het verbruik daarentegen is erg relaxed!
Laurens zegt
Bolle bandjes is eco! Nog 4 gram te gaan…
DenE zegt
@Robert…. tsja, je moet toch wát te z@iken hebben hé ?
Ik denk dat de klanten die écht geinteresseerd zijn in deze auto blij zijn dat zelf de keuze hebben welke radio ze willen. De voorbereiding houd in dat de stekkers er liggen én dat er al acht speakers voorgemonteerd zijn.
Ik denk dat alle cijfers erg netjes zijn voor een auto van dit kaliber. Zowel de prijs als de opties. En over dat uiterlijk, de bluemotions van VW zijn allemaal qua exterieur wat ‘rijker’ aangekleed. De Passat heeft ook de uiterlijke verschijning van een highline met wat kleine subtiele verschillen.
Renault zegt
Belachelijk het is gewoon bespottelijk hoe duur zo’n klote golf is. Het is toch niet leuk meer om een kleine rot auto te kopen voor 26000 euro? En dan nog niet eens een radio hebben? Voor hetzelfde geld rij je een dikke megane met A label. Ik weet het wel…
Antoon zegt
Leuk dat R-design maar fatsoenlijke wielen zijn er niet onder te krijgen ( niet af fabriek iig ).
En die eco-banden rijden niet lekker…maar dat is persoonlijk.
RobertJ zegt
@DenE: het is niet een kwestie van wat te zeiken hebben op volkswagen, maar om te zeggen dat hij riant uitgerust is vind ik niet. Wie koopt er in een golf van 26k een halfords radio? niemand, iedereen zal een af fabriekje nemen, en daarom vind ik dat ze best de goedkoopste affabrieker erin hadden kunnen zetten, dan had ik er nooit over geklaagd. Verder vind ik het een prima auto, zoals gezegd.
Als ik zeg dat een nieuwe C van 35k geen radio heeft standaard, en ik dat een grote schande vind, vind je dan ook dat ik klaag?
Laue zegt
waarom heben ze niet even een modelletje gemaakt dat onder de 14% valt? net wat lager,nog dunnere bandjes, verder afknijpen enz enz. How hard can it be?
niet dat ik in een hippie model ben geinteresseerd,maar toch.
Jan Rap zegt
Es kijken of ik nog een paar duizen ergens heb liggen.
Ik kreeg laatst een goedkoop partijtje duizen aangeboden, jammer dat ik daar niet op ingegaan ben.
Verder; krankzinnig duur!
Als je het vergelijkt met een ietwat billigere concurrent: Kia Ceed / Proceed. Vergelijkbare snelheden, wel wat meer verbruik, maar zelfde bijtelling. Misschien iets minder premium, wel zo’n 7 a 8k goedkoper!
MattCurlew zegt
Leuke reclame van een suffe auto..
Hoeveel andere landen heben trouwens zo’n bijtelling regeling?
xtr zegt
beetje bitter dat dit tuinbroekgolfje de bodykit van het topmodel R meekrijgt…
trouwens, voor 26 mille koop je bij hetzelfde concern ook een Superb; ik snap die modelpolitiek niet tegenwoordig
Chris zegt
Schandalig dat Volkswagen niet even een radio erin kan gooien. Uiteraard allemaal expres want iedereen moet een radio hebben. Jij legt straks weer 400 euro bij. Typisch VAG dit. Geen enkele luxe op de automatische airco na. Kom maar op met die accesoirelijst. Daarnaast is 26 mille wel erg veel voor een middenklasser.
Je zal ze uiteraard wel veel gaan zien want de leasewereld gaat tegenwoordig (terecht) voor de zuinigste modellen. Ik denk niet echt interessant voor de gemiddelde particulier maar zeker wel voor de zakelijke rijder.
GOD zegt
Als VW nou chiptuning op de optie lijst zou zetten.
zo zou die in de 14% moeten kunnen komen en vangt VW het geld (kunnen ze ook weer meer voor vragen) in plaats van 1 of ander chiptuning bedrijfje.
Nijntje_ zegt
Hebben hier thuis eergisteren een Golf Bluemotion gekocht .
Maar waarom stoot die 104 g / CO2 uit & verbruikt die 4 liter / 100 km?
Wel in België overigens …
robbie zegt
@Nijntje_: Dat is de oude Golf BlueMotion, dit is de nieuwe nog zuinigere.
bezoeker zegt
26k voor een golf :s
Dat is zowat de startprijs van een a4/bmw3 hier in belgie.
Wist niet dat het zoooveel verschil maakte.
jonas zegt
Voor 26k heb ik hier een Alfa 159 stationwagon met leer, airco en nav….
Keuze snel gemaakt me dunkt
MattCurlew zegt
@jonas: hier in NL niet.. Een 159 Sportwagon is hier vanaf 29.150..
Corolla G6 zegt
Geef je niet om status? Of werk je niet in de IT?
Dan ga je toch zeker geen 26 ruggen uitgeven aan een opgeleukt zuinig Golfje?
Dan koop je toch gewoon een hybride?
Of voor minder koop je een Skoda Octavia 1.6 TDI
GreenLine: 25.400, 115 ugram uitstoot. Zelfde motor, ook 20% bijtelling. Meer opties ,meer ruimte…
MattCurlew zegt
@Corolla G6: mensen die KOPEN houden zich niet zo bezig met bijtellingen en andere onzin. Die kopen gewoon een auto die ze mooi en fijn vinden. Als ie wat zuinig is is dat mooi meegenomen
Nijntje_ zegt
@bezoeker:
Een golf bluemotion is standaard in België een 21750€ …
MattCurlew zegt
Ander 20% bijtelling concurrenten:
Focus 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend – 25.950
Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance – 25.490
Prius 1.8 HSD Comfort Edition – 24.990
Prius 1.8 HSD Aspiration – 27.990
Mégane dCi 110 Dynamique – 24.900
En hier hoor je dan weer niemand over…
robbie zegt
@MattCurlew: Heb je weer wat te zeuren? Volgens mij krijgen die andere modellen hier ook meer dan genoeg aandacht:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/05/renault-megane-estate-goedkoop-en-zuinig
http://www.autoblog.nl/archive/tag/prius
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/22/ultieme-leasebak-ford-fiesta-econetic
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/12/oehlala-ford-focus-facelift
MattCurlew zegt
@robbie: het is fijn dat je je weer aangesproken voelt en vind dat je jezelf moet verdedigen :)
MattCurlew zegt
@robbie: oh trouwens ik dacht dat je op mijn eerste post doelde. Ik doel met mijn 2e post op dat men zeurt over de prijs maar dan de concurrentie ong. net zo duur is en dat men daar niet over klaagt..
Nijntje_ zegt
@Robbie: das de enige die in Belgie verkrijgbaar is…
http://www.bluemotion.be ,)
robbie zegt
@Nijntje_: Dit is een nieuw model dat nog niet in de showroom staat. Het model is vanaf nu te bestellen en zal pas over enkele weken uitgeleverd worden. De website moet dus nog geupdate worden blijkbaar.
Citrofiel zegt
Een leaseknaller wordt het sowieso. Kan erger, met die R-design dingen ziet hij er nog best uit.
Huub zegt
Ik wil net zeggen, weer dat gezeur over die prijs. Terwijl bijna alle concurrentie rond dezelfde prijs valt, maar omdat deze onder VAG valt moet er weer wat te zeiken zijn.
Elbert zegt
Koop gewoon een ford focus 1.6 TDCi 109 pk Limited dus met nav. bluetooth, parkker sensoren achter en zo kan ik wel doorgaan. voor 20900 en vanaf 1 november heeft deze ook 20% bijtelling (nee dit niet is niet die econetic)
Vincenzo zegt
zie je wel…daar heb je de verkapte reclame al van die saaie rommel.
Bart zegt
Allemaal goed die blue motions met lichte motortjes maar kan je hiermee nog deftig een caravan trekken?
Iemand hier ervaring mee? voor jullie Nederlanders is dit toch redelijk belangrijk ;-)
Bart
Nijntje_ zegt
@Bart: je mag met een bluemotion GEEN caravan trekken…
We hebben vorige week eentje gekocht, en de verkoper @ de VAG garage zei dat er geen trekhaak onder mocht… Waarom ?.ik weet het niet….
Relief zegt
@Renault
Heb je eens gekeken wat een Renault Megane kost? 25000 euro. Geef mij dan liever een Golf 6 ;)
@Elbert
Heb je eens gekeken wat de Trend uitvoering kost? 25000 Dus niet liegen dat de limited nog goedkoper is ;)
@Post
Jammer jammer VW nog 4 gram eraf en deze auto was wegenbelastingvrij + bpmvrij
Relief zegt
Weet iemand of je misschien bij een chipbedrijf de uitstoot nog verder kunt beperken en deze auto laten herkeuren zodat deze toch nog onder de 95 gram valt?
Erik zegt
Idereen moet niet zo afgeven op die prijs, dat deze auto zo duur is, net als alle andere auto’s in Nederland komt voor 80% op de rekening van de Nederlandse staat. De laatste 20% komt door het feit dat deze auto in een net zo’n duur land wordt geproduceerd als Nederland.
Huub zegt
@elbert
Ik vind een Golf 6 een stuk mooier dan de Focus en parkeer sensoren is voor mensen die niet kunnen parkeren dus die heb ik ook niet nodig. Dus ik hou het bij deze Golf als je het niet erg vind.
mashell zegt
Hij is aan de dure kant, deze had onder de 25K moeten blijven en inclusief Radio geleverd moeten worden.
Chris zegt
@ Huub
Dat neemt niet weg dat je bij de Focus veel meer waar voor je geld krijgt. Deze Golf moet nog helemaal aangekleed worden en we weten allemaal hoe de accesoirelijst binnen de VAG is opgebouwd. Hij begint bij duur en eindigt op duurst.
Overigens schijnt de focus ook nog eens het beste te rijden. Ik begrijp dat ik nu een VAG-liefhebber op zijn tenen trap, maar laten we eerlijk zijn bij een Golf betaal je een hoop geld voor een naam.
terimadaphudi zegt
26,050 Euro voor zo’n kut golfje.
Komt vooral door al die belastingen die je ervoor moet betalen.
Je kan liever een dikke megane kopen voor zo’n bedrag!!!!
Moet niet erger worden hier in Nederland.
In Belgie zijn de auto een stuk goedkoper.
Zo heeft een goede kennis van mij in Belgie een Audi A6 gekocht 3.0TDI met s-line voor maar 65,000 euro full option.
RobertJ zegt
@Chris: geen VAG-liefhebbber hier, maar de afwerking van een Mondeo is minder dan die van een golf. Ik denk dat daar ook een stuk van de prijs in zit. (knopjes die aanvoelen als op een dummietelefoon in de winkel zegmaar)
.
Tussen de focus en golf kan ik geen vergelijk maken omdat ik de focus niet ken, maar ik kan me goed voorstellen dat ook hier het kwaliteitsgevoel meespeelt. Ook de techniek speelt een rol, in de golf kun je DSG automaten, turbobenzinemotoren, etc etc krijgen, is dat bij de focus ook zo?. Uiteraard wil dat niet meteen zeggen dat het 6000 euro prijsverschil verantwoord, maar het is niet een kwestie van een logo erop plakken.
MattCurlew zegt
Ik wacht het eerst paar jaar af met die turbo’s. De turbo’s bij TDI’s gaan ook wel eens kapot namelijk…
robert zegt
Tja of koop een Toyota iq!
Leuke car http://www.toyotaiq.nl
BananaFlip zegt
Zit goed in z’n spulletjes, had ik niet verwacht!
Lekker spoilerwerk trouwens… :P
CrazyHenkie zegt
@ Elbert
Klopt! Wel jammer dat je relatief weinig opties op de Limited kan kopen ;) en de normale 1.6 TDCi heeft iets van 114 gram Co2.
@ RobertJ
Ford heeft de DuraShift, dat is een automaat volgens DSG-principe ;) en met de EcoBoost-motoren komen er ook compacte turbomotoren. Zaken als ACC, Individual-aankleding en touchscreen navigatie heeft Ford ook, maar de Focus is niet als Individual te krijgen.
@ Relief
Daarom is het ook een aanbieding, maar de diesel kost 24.400, maar de uitrusting is bovenop de standaarduitrusting van een Titanium, dus weesch gerust!
Elbert zegt
@Huub:
Tuurlijk mag dat Huub maar de meeste mensen vinden het wel belangrijk/handig dat het erop zit.
@ Relief :
Volgende keer toch de folder lezen.
@CrazyHenkie:
Klopt dat is wel een nadeel maar je kan achteraf ook best veel op de auto laten zetten.
Renault zegt
@ Relief
Een megane begint al vanaf 19800 en dan heb je de standaard uitvoering waar al meer op zit dan op zo’n klote golf en voor 5000 euro kun je leuke opties op je megane doen dan heb je toch een dikkere auto dan een kale kut golf
Henk zegt
Geweldig toch een golf die meer dan 1400 km op een tank diesel rijd.En dat met airco,sportonderstel elect.pakket R bumpers start/stop systeem heeft enz enz.Een groene A auto dus met 20% bijtelling.Eindelijk,ik ga hem halen,en krijg over 3jr een hoop inruil terug.Moet je bij ford eens proberen.Nee vw is geen kale K auto meer,dat was eens.
Henk zegt
Helemaal vergeten,dat de golf bleu M ook nog ESP heeft.Kost normaal toch 700,- euro meer,en toch handig in de regen en op sneeuw.Nee het gaat goed met vw,die gaan niet failliet,maar maken winst.Toch handig voor een garantiegeval!!!
Henk zegt
En vanaf wanneer is deze dan te koop.
Ik vrees dat dit niet de gewoone versie zal zijn van de blue motion.
Naast deze stond op de iia beurs ook een donkerblauwe bluemotion 99 gram die er toch wat eenvoudiger uit zag. geen zijdorpels en ook de sportive voorbumper was er niet.
Denk dat dit eerder een “show” versie was van volkswagen.
Arno zegt
waarom een 1.6 tdi waarom geen 1.4 of 1.2 tdi? dat zou nog zuiniger zijn. als ze uit een 1.4 tsi 160pkjes kunnen halen…