Wat is de ultieme spotervaring? Niet alleen is het belangrijk wat voor auto dit is, óók telt de manier van spotten. Het right-time-right-place idee heeft een sterke invloed; je ziet enkele decameters verderop iets extreem exclusiefs, het komt op je af rijden, je doet je best om foto’s te maken, en hij is binnen een paar tellen weer uit het zicht verdwenen…
Bristol Fighter
Jammer, zou je denken. Van een dergelijke zeldzame, exclusieve en excentrieke wagen had je immers wel honderd foto’s willen maken. Of in ieder geval foto’s die fatsoenlijker zijn dan mijn eigen foto’s. Het is echter de kick dat er waarschijnlijk geen hordes andere mensen omheen hebben gelopen, je hebt een heel “zeldzaam” moment vast kunnen leggen.
Bristol is van oudsher een elitair Brits merk, de crème-de-la-crème van de auto-industrie, dat gene dat wéér anders en excentrieker is dan die Aston van bovenin de prijslijst. Zo was het vroeger enigszins, door de jaren heen werd dat erger, en met de Fighter heeft het illustere Engelse prestigemerk pas ècht iets unieks op de markt gezet. Waar is het eigenlijk mee te vergelijken? Wel, de Fighter is opgezet als GT, hij wordt aangedreven door de 8 liter V10 van de Viper, met in dit geval een vermogen van 558 pk. Met de gigantische hoeveelheid glas rondom is hij ook nog best praktisch. Daarnaast heeft de auto een lelijke neus en tevens vleugeldeuren. Alle reden om de auto te vergelijken met de Benz SLR McLaren. Nu dat verkoopsucces nog, want met tot nu toe nog geen honderd exemplaren wereldwijd – misschien nog niet eens vijftig? – staat dat nog een eind onder de zoveel-duizend die men van de SLR gebouwd zal hebben tegen het productie-einde.
Onder de interessantste cijfers omtrent de Fighter is de bijzonder lage cW waarde van 0,27, mede mogelijk gemaakt door het design van de kont (“coda tronca”), die veel doet denken aan de opzet van Alfa-Romeo TZ-1. Het vermogen van 558 pk maakt dat de auto 330 km/u haalt, echter, dat is nog lang niet zo veel als wat de Fighter-S kan met 660 pk. Het uiterste is de Fighter T, waarvan het eerste exemplaar een jaar geleden nog niet geleverd was. Deze brengt 1.012 pk en een begrensde topsnelheid van 362 km/u. Of de auto zonder die begrenzer de 430 km/u haalt is slechts een theoretische benadering van Bristol zelf.
We spotten de auto destijds met zijn vieren; Richard, Sander, Vincent en ik. Van Sander en Vincent zijn de volgende foto’s. Hartelijk bedankt voor deze bijdrage, want ze zijn stukken beter dan de mijne.
Voor vragen kun je me mailen.
liljeezy zegt
Wees eerlijk, dat ding is gigantisch lelijk.. vind je niet?
Fan zegt
Jeezy, ga alsjeblieft terug naar je 24” met diamanten ingelegde spinners.
Zeer unieke en bijzondere wagen
Fiat Coupe zegt
Lelijk, exclusief en retesnel!
PantheraLeo205 zegt
Het ziet er cheap uit
Henk zegt
een bugatti veyron gaat zonder begrenser ongeveer 450km/u en die is veel zwaarder, mooier, luxer en duurder
JDM__Wotevajjjj zegt
@Henk:
lol @ 450 alsof er op een veyron een begrenzer zit XD
nicktexel zegt
@Henk: jonge mijn polo gaat zonder begrenser 465
bramwillemse zegt
Niet uit elk perspectief mooi, maar de eerste (en op 1 na laatste) foto vind ik erg flatteus. Wallpaper? :-)
BananaFlip zegt
Inderdaad, deze auto is verschrikkelijk lelijk.
Maar wel verschrikkelijk exclusief, heel erg snel en bovendien ben je een idioot als je er eentje koopt.
Daarom is het zo verschrikkelijk cool als je er eentje ziet.
liljeezy zegt
@BananaFlip: Juist, jij snapt het :D
Jigzoz zegt
@Henk
Nee hoor. Met een beetje geluk haal je de 410, maar veel harder gaat ie echt niet.
Linkador zegt
1 van de enige wagens met een aerodynamisch verantwoorde vormgeving, zonder zinloze luchthappers en met een deftige warmte afvoer.
geer zegt
Soms gaat het niet om uiterlijk (mooi of lelijk), maar om uitstraling…
mikkeeey zegt
dit is nou het bewijs dat exclusief niet mooi hoeft te zijn!!
Dennismik zegt
Ik vind hem geweldig! Wat hij misschien mist in goede looks wordt ruimschoots gecompenseerd met charisma!
M-lover zegt
nou, mij doe je er echt geen plezier mee…
alles lelijk behalve de velgen :D
slappehap zegt
Stukken kleiner dan een SLR en toch 2 x zoveel bagageruimte, zelfs meer dan een Rapide, hier kan ik mee op vakantie. Nu nog ergens vier ton zien te scoren. De kleur staat ‘m erg goed, alleen de koplampen mogen anders, verder niets aan doen!
AMG Powerrr zegt
De vehoudingen kloppen niet echt. En die achterlichten zitten ook op de DAF trucks bij mij op mijn werk…
Alex zegt
@AMG Powerrr: Bristol is dan ook van oudsher vliegtuigbouwer. Het enige wat ze doen is vliegtuigaerodynamica bij de bouw van hun auto’s betrekken. Dat vervolgens veel mensen die de behoudender vormgeving van auto’s van tegenwoordig gewoon zijn (waarin iedereen elkaar naäapt) zal hun aan hun r**t roesten. Mij ook trouwens. Schitterende auto!
Scaglietti zegt
aight, ik ga morgen naar London,–> :D:D
is er iemand die wat straatnamen kan opnoemen waar mooie auto’s te spotten zijn?
de sjonnies zegt
mooi, lelijk, snel, Veyron? Ferrari?
De gemiddelde Bristol bezitter wil daar nog niet dood in gevonden worden.
excentriek dat is het woord !
En geld natuurlijk, echt geld natuurlijk, waar de muffe geur van ouderdom aan zit !
Toen deze Bristol rijder nog arm was, reed hij waarschijnlijk al Aston Martin !
BRAM zegt
Introduction and Background Information to the New Bristol Fighter
http://www.bristolcars.co.uk/BristolFighter.htm
pomoek zegt
Complimenten, een van de meest bijzondere spots op deze blog ooit. De Bristol fighter is een geweldige auto, met een echte pure Engelse stamboom. Dit is een icoon, niet zoiets ordinair als een auto.
Hupke zegt
Dit soort wagens zijn echt zalig.
Ik hoop zelf al jaren om ooit eens een Bristol 410 of 411 te spotten (ooit eens eentje gezien) of mischien zelfs te bezitten.
Benz.. zegt
Een supercar klassieke stijl.. :)
Pier zegt
Ik zag een keer iets over een Bristol Beaufigther (niet het vliegtuig maar de auto dus). Toen ik zag dat die krengen zo ongelooflijk duur waren ben ik eens op de website van hunnie gaan kijken. Zeer bijzondere auto’s met over het algemeen 3 meter lange motorkappen, maar niet het toppunt van schoonheid. Maar ze blijven bijzonder en wat uitstralen!
narciris zegt
Henk, waar haal je het dat de Bug 450 haalt zonder begrenzer ?
Klassiekerrally zegt
Geweldig ding. Mooi? Nee, misschien niet in de traditionele zin van het woord. Maar wat boeit het? Het is vooral anders, en dat telt.
floryn zegt
hulde aan henk voor de reactie van de maand haha
floryn zegt
OT prachtig vreemd automobiel hoop nog eens een T te kunnen zien vliegen
Marc zegt
Als je de Bristol showroom in London (er is maar eentje op de hele werled) inloopt en de verkoper/eigenaar vind je niet waardig voor een Bristol dan krijg je gewoon niet een. Ook al heb je 100.000 olievelden of ben je nog zo’n grote filmster.
Hulde aan Bristol!
BoBO zegt
Is apart maar zeker niet mooi ofzo.
Lijkt op een mislukte TVR en een mislukte Corvette daaraan geplakt.
Vast duur ding ,koop ik die 2 wel.
Nog een Camaro en een Lancer ofzo.
Haal ik dat?
Supreem zegt
Één ding begrijp ik niet. Als bij deze Bristol de aërodynamica van hoofdbelang is, waarom zijn de koplampen dan niet gelijklopend met carrosserie gemonteerd. Ik vermoed dat dieper gemonteerde koplampen als deze enkel zorgen voor meer drag.
Als ik me vergis, gelieve het mij te laten weten.
Davidov zegt
Nice, maar wanneer wordt er eens een T gespot? :P
friso zegt
de ‘T’gaat 434. dat hebben ze zelf uitgeprobeerd bij bristol. eerst bouwden ze vliegtuigen… dus ze weten aardig veel over luchtweerstand enzo.
Citrofiel zegt
Ik vind die coda tronca toch zo verschrikkelijk mooi… Jammer dat er dan weer een neus van een oude Toyota Celica op zit.
Vincent zegt
Leuk stukje, Jim! Het was erg leuk om deze bijzondere verschijning te kunnen spotten. Helaas hadden we, in tegenstelling tot de SLR 722 die 10 meter verder stond, inderdaad maar een paar tellen om wat foto’s te maken. Maar dat is ook wel weer de charme van spotten. We waren tenslotte niet in een museum, maar lekker in de straten van Londen. Ik had trouwens geen idee dat de S en T zo belachelijk veel vermogen hadden.
Groeten,
Vincent
nick zegt
@henk
nou en mischien gaat een bmw m3 zonder begrenser ook wel 400 km/h maar dat gebeurt aleen als je een raket op het dak bind en de carroserie en alles wat overbodig is eraf haalt