Toen ik de model S van Tesla zag was ik verkocht. Het is eindelijk gelukt een elektrische auto te ontwerpen die ook nog eens waanzinnig mooi is. Ik kan niet wachten tot deze auto over de Nederlandse wegen rijdt. Een prachtige lijn met goede verhoudingen en nog goed voor het milieu ook, wat willen we nog meer… nou ja, wat te denken van een bulderende V8 onder de kap bijvoorbeeld! Dat is het enige waar ik toch aan zou moeten wennen in zo’n elektrische auto.
Natuurlijk is het mogelijk het geluid elektronisch te regelen met een goed werkende geluidsinstallatie die reageert op de manier van rijden van de bestuurder, het klinkt als een uitkomst en Brabus levert al een setje voor de Tesla. Maar, hoe voelt zoiets nou in het echt?. Ik zou het graag eens willen proberen en er hier wat over schrijven in een volgende column. Dus… wil de eerste Autoblogger met een Tesla Brabus even contact met me opnemen?
Het genieten van een auto is natuurlijk voor het grootste deel een kwestie van voelen, en dat ligt niet alleen aan het geluid dat een auto produceert. Het eerste voelen begint al aan de buitenkant van de auto, die moet er goed uitzien en goed voelen. Genieten van de afwisseling van zachte, hoekige en spannende vormen van de carrosserie. Vaak is niet veel meer nodig om te kunnen genieten, maar we kunnen nog verder gaan. We openen de portieren en de geur van het beste leer komt je tegemoet. Het is niet voor niets dat er speciale geuren voor in de auto worden verkocht. Geur versterkt de emotie. Als je in de leren stoelen bent genesteld en je kijkt rustig om je heen dan kun je verder gaan genieten. Een goed interieur werkt als een cocon, je voelt je prettig, veilig en helemaal op je plaats. Althans, dat is de bedoeling van de designers. Het interieur van een auto is echter net zo persoonlijk als de keuze van een partner. Smaken verschillen immers, en niet zo’n klein beetje ook. Neem nu bijvoorbeeld de Rover 75, met het bijzondere, maar uitgesproken, luxe interieur van leer, hout en ivoorkleurige klokken. Alsof je in een herenkamer van een oud Engels landhuis zit. Maar natuurlijk is dit niet ieders smaak, veel mensen zullen zich helemaal niet thuis voelen in een oud landhuis maar zoeken het gevoel van een kleine cottage, een moderne witte villa of juist een “normale”” doorzonwoning. Dat is ook de reden waarom het zo verrekte moeilijk is een goed interieur bij een auto te ontwerpen. Het moet namelijk niet alleen bij de berijder passen, maar ook bij de auto zelf. Dat is bij de Rover 75 heel erg goed gelukt, of je er nu van houdt of niet. Het gevoel bij een auto. Ik vraag me af of mensen in een “standaard” auto als een VW Golf dat ook hebben, ik kan het me bijna niet voorstellen. Natuurlijk, een Golf is een prima auto hoor, misschien wel de beste in zijn klasse, maar gevoel. Wat voor gevoel dan? Om even de vergelijking met de keuze van een partner te trekken waar we het net over hadden. Dan is een Golf te vergelijken met een degelijke vrouw, niet de lelijkste, zeker niet de knapste en uitermate voorspelbaar. 7 Dagen in de week aardappelen, groente en vlees op tafel, woensdag gehaktdag. 2 Dagen in de week koffiedrinken met de vriendinnen en de overige dagen werkzaam op een administratieve functie in een saai kantoor.
Wat mij betreft is het duidelijk, gevoel moet je hebben bij een auto. Het maakt niet uit of je het dan hebt over een Rover 75, een Range Rover, een Citroën C6 of een Mini. Een auto moet karakter hebben om gevoelens te kunnen overbrengen, maar wel voor iedereen heel verschillend en zeker niet voorspelbaar of saai.
Rick dos zegt
Je hebt het ‘m geflikt André F.. Eindelijk een column waar ik me in kan vinden. Good one.
Race_Kees zegt
Ik snap wat je bedoelt maar ik vind het niet bijzonder sterk verwoordt helaas.
Als ik de deur van mijn oude Kever open wordt ik ook altijd verwelkomt met dat lekkere Kevergeurtje. Alleen dat geurtje maakt een lange saaie dag al goed.
Mr. V8 zegt
Hmm de Tesla staat mij niet zo aan, maar daarintegen de Fisker! Wow wat een beauty is dat!
lincoln zegt
ik wil ook zo,n auto ..
die van mij heeft geen gevoel ..
en ook geen karakter ..
is gay noch hetero ..
is snel noch langzaam ..
is agressief noch tam ..
mijn brikkies zijn louter ijzer/plastic/bedrading/rubber en een zwikkie vloeistoffen ..
John zegt
Je hebt een goed punt alleen jammer dat je de 75 als uitgangspunt neemt. Middenconsole is dramatisch afgewerkt met goedkoop kunstof, plastic, materiaal. Radioafwerking van het niveau lik m`n vestje etc.
Verder ben ik het helemaal met je eens over die Tesla, prachtbak! Altijd vermakelijk weer een column maar tis een beetje een open deur.
MattCurlew zegt
@John: jij snapt het dan weer in zijn geheel niet. Tegenwoordig geilen mensen teveel op een knuffelbaar interieur, moet alles perfect zijn maar daardoor ook saai. Zoals de Golf. De column gaat duidelijk over het gevoel, de looks en de geur. Daar hoort afwerking nu even niet bij..
ps: erg goed stuk. Kan me er helemaal in vinden!
Svensson zegt
Leuk geschreven, maar doe mij maar een Alfa Romeo 75, in plaats van die Rover ;)
Mr. V8 zegt
Wel een ontzettend goede column waar ik mij ook in kan vinden inderdaad. Maar over interieur en exterieur, bijv. Audi (ik vind) dat die ontzettend saaie auto’s maken qua exterieur, maar het interieur is zo ontzettend mooi! Het aluminium, leder etc… Het voelt gewoon kwalitatief ontzettend goed! Maar omdat het exterieur mij niet aanstaat zou ik nooit zo’n auto aanschaffen. Ik denk dat het er ook aan ligt waar je meer waarde aan hecht. Je “werkplek” of de “werkplek” waar je in zit…
High-Tech zegt
Met geuren ben ik het zeker met je eens. Het kabaal van een bulderende V8 kan ik niet plaatsen. Een auto die je in alle comfort vervoert moet zo stil mogelijk zijn. Niet een stinkende, lawaai makende V8 a.u.b. !
BmwMPower zegt
Ik denk dat ik voor een supercar a la Lp640 ga.
Lekker leer van binnen, al je comfort.
Maar toch ook weer snel, dat verbazingwekkende geluid.
Cruisen door de bergen, niemand die je tot last is.
Wat moet dat een fijn gevoel zijn.
Laurens zegt
Als ik die boomboom autootjes hoor langsstuiteren, denk ik dat het voor het gevoel niet uitmaakt of er een electromotor onder de kap zit; bij de gemiddelde auto van nu hoor je de motor toch al niet meer.
Prijs, afschrijving accu’s, actieradius (bij Fisker ok) en ga zo maar door zullen dit soort auto’s nog heel lang heel exclusief houden. En zo hoort het ook bij exclusiviteit: meer betalen voor wat de ander niet heeft, en als iedereen het heeft juist showen dat je zonder kunt (horloge, sokken).
Behalve in Nederland subsidieland :-(
midi zegt
Het uitgangspunt van deze column is duidelijk alleen wij autoliefhebbers vergeten wel eens dat er ook veel mensen zijn die een auto louter zien als een middel om van A naar B te komen. En daarbij waarden als goedkoop en betrouwbaar als meest belangrijk bestempelen.
In dat licht zou het voor die groep mensen ook totaal niet uitmaken of hun auto nou door een benzine, diesel of elektromotor voortbeweegt. En zeg nu zelf, het geluid van bijvoorbeeld een 1.6 diesel zal toch niemand gaan missen.
john zegt
kan iemand even laten zien hoe je een foto invoegt, thanks
Rick dos zegt
@john:
Boven de reactiebox zie je een “zin” met staan. Als je dat hele stuk copieert en alleen “image url” vervangt met je link moet het goedkomen.
lincoln zegt
met de Rover 75 raak je trouwens wel een gevoelige snaar bij mij ..
dat (eerste model) ding is van uit elke hoek fotogeniek ..
en ziet er idd uit of ie prettig ruikt ..
de conservenblikjes die daar door middel van recycling voor ge-offerd zijn mogen van geluk spreken ..
Rick dos zegt
…zin met img src staan.
floryn zegt
het interieur en de indruk die dat op je geeft is een van de belangrijkste ingredienten voor mij van het genot om in de auto te rijden. Ik heb zelf ook wel eens in een golf of een passat gereden en dat voelt vaak inderdaad saai aan. Ik heb zelf gelukkig genoeg fantasie om het gewoon als een zakelijk voiture te beschouwen dus dat aardappelen met vlees idee is een beetje overtrokken.
Auto´s waar ik me in thuis voel zijn vaak ook audi´s. Ze zijn o zo saai, maar gemaakt van mooie materialen en goed in elkaar gezet. Ik heb wel eens in een 2.0 D Jaguar gezeten die een beetje dat rover 75 gevoel moet geven en die stelde me zeer teleur. Ik vind persoonlijk dat het fijn is als je het idee hebt in een cockpit te zitten waar je alles goed onder controle hebt. Materialen als leer en hout kunnen het laten aanvoelen als een tweede huis waar je lekker gaat zitten en geniet van alles om je heen. Toch zie ik vaak mensen in auto´s rond rijden die dat knusse gevoel bij mij niet oproepen. Ik snap nooit goed waarom mensen er voor kiezen om in dat soort auto´s te gaan zitten als er zo veel leuke occasions worden aangeboden op de Nederlandse markt. Zoek eens iets leuks uit dat met liefde in elkaar is gezet!
Exeres.be zegt
Mooi stukje tekst! Een plezier om te lezen!
Robin zegt
achja, de meeste mensen rijden in een auto waarvan je het geluid eigenlijk niet eens zou willen horen. Kom maar op Elektrisch.
floryn zegt
over het geluid denk ik dat nu nog het getril en het geluid van een snelle auto waarderen, maar dat we dat later als nostalgisch gezeur gaan afdoen als we eenmaal gewend zijn aan de heerlijke stilte van het electrische mobiel. Je kunt immers ongestoord wakker worden, muziek luisteren telefoneren en babbelen. Je hoeft de buren niet te wekken als je ’s nachts laat thuis komt en de dieren en plantjes zullen het ook wel waarderen (hoezo antropomorf denken?)
john zegt
Mark IV zegt
@bmwMpower
Comfortabel in en uit een lambo stappen, dat kunnen alleen 14-jarige balletdansers of turners.
MattCurlew zegt
Overigens vind ik het typisch dat veel mensen zoveel waarde hechten aan het gevoel van een tweede huis.. maar kijk eens naar het gemiddelde interieur van een huishouden.. het ziet er echt NIET uit… en dan willen ze wel zo’n retestrak Audi interieur.. weird..
john zegt
@ Matt, ik zeg toch ook dat ik het met hem eens ben, ik vind alleen die rover 75 een slecht voorbeeld. Noem jij de Golf een knuffelbeer interieur?? Wat voor knuffelbeer heb jij vroeger gehad?! Een of ander hard niet aaibaar ding? En als je het mij vraagt hoort afwerking wel bij de looks. Check die foto.
MattCurlew zegt
@john: 75 heeft een klassiek interieur met veel hout, mooie klokken en leer. Daar gaat het om. Niets meer niets minder. Overigens was voor mij een S-type interieur ook een beetje een afknapper qua knoppen e.d maar goed..
Huidige Golf heeft geen keihard dashboard en het gehele geheel doet luxe aan..
WId zegt
Ben het er helemaal mee eens.. op dit moment heb ik een classic en nieuwe mini. De oude maakt veel lawaai, ruikt naar benzine en er zit een typische geur in. Vooral het geluid van het aanzuigen van de lucht vind ik fantastisch. Het interieur is uit de jaren 80 en vind ik wat minder.
Het word voor mij nog een hele klus om voor de nieuwe mini een opvolger te vinden, vooral qua interieur! Het is misschien niet super degelijk afgewerkt en veel hard plastic.. maar elke andere auto lijkt saai van binnen! Ik voel me er echt thuis en kan ’s avonds heerlijk genieten van de vele lichtjes en knopjes (die ik eigenlijk nooit gebruik)..
john zegt
Ben blij dat je ‘ook’ zegt. MBT golf interieur heb je wel gelijk, al ist niet echt knuffelbaar.. Maarja welk interieur wel.. Gaat ook zo lastig he..
MattCurlew zegt
Ja mij interesseert het knuffelgehalte ook niet. Als het er maar niet cheapo uitziet. Ik maak meer bepaalde mensen belachelijk die vinden dat alles soft touch moet zijn alsof je de hele dag je dashboard knuffelt..
Hans Lurvink zegt
@ John. Ik heb zelf in het verleden een Rover 75 gehad, helaas moest ie weg i.v.m. leasebak (Golf). Zou er graag weer 1 willen, een MG met v8 ofzo!
KoFFiE zegt
Goeie column, was wat Alfa opeens in the picture bracht toen ik de 147 instapte – khad daarvoor nooit een Alfa overwogen. De testrit was toen een goodbye aan de A3, Focus, … opties.
W115 zegt
Ik zie de Alfa GT voor me als ik dit lees :)
Entwicklung88 zegt
Blijft voor mij een E46 speciaal. Het instrumentarium is gericht op de bestuurder, en tevens perfect afgewerkt. In combinatie met de soepele 6-cilinders een voortreffelijke combinatie naar mijn mening.
Na een lange dag in de stoel glijden en dan naar huis te mogen zoeven is voor mij hét gevoel. En dan kan het een ‘Duitse saaie bak’ zijn voor een ander, maar voor mij niet.
bmw zegt
Interessante stelling in de column. Het absoluut niet willen van een geur in de auto (mijn eigen standpunt) is natuurlijk een beetje hetzelfde als een bepaalde geur willen ;-)
Bepaalde interieurs stralen iets uit, niet alleen omwille van de chique van de gebruikte materialen, maar wel omwille van het geheel (plaatsing klokken en knoppen, ruimte, kleur, enz.) en geven je een bepaald gevoel bij het gebruiken van de auto. En dat hoeven zeker niet steeds dee interieurs van dure auto’s te zijn. Zo is het interieur van de Fiat Marea bijvoorbeeld erg bijzonder vormgegeven.
Dat een auto lawaai moet maken, vind ik dan weer onzin. Hij zal trouwens altijd lawaai maken, rolweerstand en zo.
Alpitlum zegt
Inderdaad ook minder dure auto’s kunnen een bijzonder interieur hebben. Of het fraai is blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Mijn Multipla heeft een een bijzonder interieur ;)
ExOtIC zegt
als ik je beschrijving zo lees denk ik maar aan 1 auto,
-niet zo heel bijzonder/exclusief
-Da’Silva’s mooiste creatie
ik heb het natuurlijjk over mijn favoriete auto:
Audi A5(L)
BananaFlip zegt
Dit zijn de betere columns.
Bovendien klopt het helemaal wat je zegt, en ik ben het helemaal met je eens over de Model S.
Wat een prachtige auto.
Gerben zegt
een van de redenen dat van de hedendaagse auto’s de ALFA 147 mij het meeste aanstond. Een prettig interieur waar je je thuis in voelt
En so what dat er af en toe wat rammeltjes zijn….
Ronnie T uit L zegt
Ik vind hem mooi,maar zo lijkt het een beetje een mazda 6:
MattCurlew zegt
Ik snap alleen niet hoe een autoliefhebber zo kan denken.. ik vind dat meer van iemand afkomen die niks om auto’s geeft
@Ronnie T uit L: “maar” ? De Mazda6 is een mooie auto dus dat is niet zo erg ;)
Bob zegt
Hmm .. Range Rover .. geef er mij maar nog een paar ;)
orichy zegt
Het feit dat de Golf, misschien wel de meest degelijke auto is, is mijn keuze voor de Golf niet daarop gebaseerd, nee, die is gebaseerd op de feiten, dat ik niet meer ruimte nodig heb, dan de Golf biedt en hij mij het beste past, tenminste de Golf 1.4TSI met 160pk, hij geeft mij het meest vertrouwen en qua rijeigenschappen, zoals remmen en besturing en acceleratie. Dat zijn zaken die voor mij het aller belangrijkst zijn en ja, ik heb ook met vele andere merken gereden, ook de meest luxe en dure merken, geen andere auto bood mij zoveel gevoel, voor mij een gevoel van voldoening.
Maar ik snap dat iedereen er anders over denkt. Gelukkig wel.
Mark IV zegt
@ Mattcurlew
Autoliefhebben is meer dan snel rijden en techniek.
Cantago zegt
Geweldig geschreven stuk! En dat gevoel maakt een auto, 100%. Of het nu een Lamborghini LP640-4 of een Fiat Panda is, dat gevoel doet het hem! (En het meeste gevoel komt van dat dikke brullende motorgeluid;))
Citrofiel zegt
Leuk dat de Citroën C6 ook nog genoemd wordt, alleen ben ik het daar niet helemaal mee eens. De grote teleurstelling aan de C6 vind ik nu juist het interieur, of eigenlijk vooral het dashboard. De meters zijn nog leuk gedaan, maar de rest (stuur, middenconsole) is zo inspiratieloos als maar kan en sluit niet echt aan bij de buitenkant. Toch jammer.