Volvo’s kleinste gaat elektrisch. De C30 BEV (Battery Electric Vehicle) is een volledig elektrisch aangedreven conceptcar met een acceleratie van 0-100 km/u in 11 seconden, een top van 130 km/u en een actieradius van slechts 150 km. Dat zijn nog geen overtuigende cijfers, want een retourtje Rotterdam-Amsterdam ga je niet halen zonder tussentijds op te laden.
Uit onderzoek is echter gebleken dat de gemiddelde automobilist minder dan 150 km per dag rijdt. Het opladen van de C30 duurt aan een regulier stopcontact ongeveer 8 uur, dus ambtenaren zouden het niet eens redden om hun auto onder werktijd volledig op te laten.
Volgens de planning wil het merk in 2012 eerst met een plug-in hybride Volvo op de markt komen, maar de C30 BEV is nu nog vooral een soort showcase. Volvo wil alvast een beetje aftasten of een volledig elektrische auto levensvatbaar is.
Volvo heeft zijn naam hoog te houden als het gaat om veiligheid. Doel van het C30 BEV project is tevens om uit te vinden wat de beste en veiligste plek is om de accu’s te plaatsen. Tot slot moet uit het project naar voren komen wat er nodig is om elektrisch rijden bij de consument geaccepteerd te krijgen.
Eerder sprak Volvo nog over de C30 ReCharge Concept. Deze zou volgens bronnen op de IAA moeten staan. Het kan natuurlijk zijn dat wij in de stress om jullie zo snel mogelijk het nieuws te brengen niet goed hebben opgelet, want zowel de C30 ReCharge als de C30 BEV hebben wij op de beursvloer niet kunnen vinden.
Het concept met bewegende beelden toegelicht.
Een crashtest van het accupakket, uitgevoerd in een V70 mule.
floryn zegt
die specs zijn simpelweg te mager om wie dan ook te overtuigen. Ik ben groot volvo fan en zie ook een toekomst in electrisch rijden, maar dit wordt m niet. Wat een domper. Zou het aan de technologie en in het bijzonder het soort gebruikte accu´s kunnen liggen?
John zegt
Lekker met de auto naar Spanje wordt nu dus al een vakantie op zich… Handig..
Leuke afkorting ook, nu al die vent hieronder uitlachen die er grapjes over gaat maken..
Treff zegt
8u opladen voor 150km!! Misschien is het alleen als boodschappenwagentje bedoeld??
stek zegt
Je kan dus wel op kantoor opladen want als je kantoor 100km ver is dan hoef je niet je hele accu op te laden. Er van uitgaande dat je niet alles eruit haalt heb je dus nog best een grote actieradius.
Overigens vind ik hem ook wel beetje tegenvallen moet beter kunnen met li/ion baterijen zou je zeggen..
Maar de eerste benzine auto´s hadden ook geen 100pk-liter
Laurens zegt
Wat moet je nou met zo’n onderzoek. 99% van mijn loopbewegingen zijn minder dan 100 meter blijkt. Met een beetje oefenen kan ik dat ook op mijn handen doen. Dus?
OT: veel te duur en totaal nutteloos. Voorlopig. Betekent: de komende 20 jaar. Dan is er een andere oplossing gevonden voor het CO2 “probleem”.
peter zegt
race houden tussen oma op fiets, tegen deze auto. 320 km, kijken wie wint.
Jan-Henk zegt
Hahahaha, hahaha. ha. Hahaha, haaaaaaaaaa hahaha. De BEF!
Gnermo zegt
@Jan-Henk: Er staat toch echt de BEV, lutser.
jack zegt
raar dat ze niet het facelift model hiervoor gebruiken :?
Jan-Henk zegt
@GNERMO,
Hahaha, nu zei jij het ook, de BEF!
Sorcerer zegt
Nou, volgens Google is R’dam – A’dam te doen in 73,nogwat km. Moet nét aan kunnen. En als je op de laatste kilometer zonder stroom komt te staan midden op de snelweg. Tja. Jammer dan :P
Maargoed, zat mensen die maar 30 km van het werk wonen, en dan is dit wel een leuk leasebakje waarmee je extreem goedkoop kunt rijden (50 cent aan stroom of wat zal het zijn?)
Als auto ernaast puur voor woon-werkvervoer is dit dus wel ideaal… Alleen dus jammergenoeg niet voor mij omdat er dagen bij zijn dat ik meer dan 300 km moet rijden (gelukkig niet vaak). Dan houdt het snel op. Tja…
Jan zegt
Ik denk dat ze moeten gaan praten met de chinezen. BYD ofzo. Die schijnen nog eens goed te zijn met batterijen.
Bert zegt
Volvo C30 BEV – The Famous Likker
KlassiekeKliko zegt
En ja hoor, de geijkte Pavlovreactie als het over elektrisch rijden gaat. “Het is niks, was niks en wordt niks”, “Ik kan niet eens op één lading naar Wladiwostok en terug rijden!!”, en iedereen “mist die 350 PK en dat mooie geluid van die V8” die diezelfde mensheid nu ook al niet heeft.
Voor het gros der mensheid is dit meer dan voldoende, en ja, de actieradius kan beter, en ja, die centrales zijn ook niet allemaal even schoon, en nee, ten opzichte van je huidige leaseslet met 95 PK diesel of Micra uit 1992 is dit nog niet zo gek.
Laurens zegt
@KlassiekeKliko: ken je de term “kijk eens in de spiegel” of “de pot verwijt de ketel”?
OT: het subsidiegeweld zal Volvo’s BEV naar plaats 1 van de leasebakken stuwen! Of gaan we eindelijk eens kijken hoe we effectief geld gaan uitgeven om CO2 te reduceren…
bozewolf zegt
Blijft toch beetje wachten op de eerste elektrische wagen die een goeie balans vindt tussen actieradius en oplaadtijd. 150 kilometer voor 8 uur stekkertijd geeft deze auto natuurlijk een ontzettende beperking mee.
150 km actieradius is geen punt op zich, als het opladen 5 minuten zou duren. Omgekeerd boeien die 8 uur dan weer niet zoveel als je 1500 km haalt op een “tank” (wat moeten we straks daarvoor gaan zeggen eigenlijk?).
Dus nee, dit moet toch beter kunnen.
bozewolf zegt
En ja, ik snap natuurlijk dat het een concept is en dat Volvo vooral gewoon lekker bezig is met onderzoeken. Maar ze willen dus kijken naar de levensvatbaarheid van hun idee, maar leveren er dus wel “prestatiecijfers” bij. Nu kunnen die cijfers over 4 jaar een stuk beter zijn dan dit, maar ze geven het er nu wel bij, dan is het niet raar dat ze er ook op afgerekend worden.
transporter T5 174 PK zegt
Hhmm alleen leuk alternatief als er ook een benzinemotor inkomt voor de langere afstanden. ik geloof best dat veel mensen niet aan de 150 km per dag komen. maar zo’n beetje elke auto rijd wel EENS meer dan 150 km op een dag ( vakantie / uitjes / visite enz enz ) dus dan zou je een 2e auto moeten kopen of een auto moeten huren wat prijs technisch waarschijnlijk best interessant is?
Laurens zegt
@transporter T5 174 PK: allemaal tegelijk in de schoolvakantie een stationwagen huren voor het gezin; wat zal dat gaan kosten?
Overigens haalt zo’n Volvo (net als is aangetoond voor een Tesla) nooit die opgegeven range. Al is het maar omdat niemand de batterij leeg zal rijden zonder een makkelijke back-up in de zin van een reservetankje.
Jan-Henk zegt
Maar even serieus nu, geen stomme infantiele BEF grapjes meer, Gnermo.
Ik zou best elektrisch willen rijden. Het probleem is dat ik een eigen bedrijf heb en dus niet met zekerheid kan zeggen dat ik iedere dag een precies aantal kilometers rij. Vaak moet ik van Amsterdam naar Den Haag. Dat is ongeveer 60 kilometer heen en 60 kilometer terug. Die 120 kilometer haal ik dus wel. Maar als ik een opdracht heb in bijvoorbeeld Eindhoven, wordt het al een ander verhaal. Dan haal ik het retourtje niet. 9 van de 10 keer zou het dus perfect gaan, maar die ene andere keer…
En dan het volgende; ik woon midden in de Jordaan in Amsterdam. Heel fijn allemaal, maar parkeertechnisch natuurlijk een ramp. Het is zelfs zo erg dat ik mijn auto na 7 jaar nog steeds in Slotervaart parkeer, omdat ik door een fout nog steeds geen parkeervergunning heb. Hoe ga ik de auto dan opladen ’s nachts? Moet ik er een overdekte parkeerplaats bijkopen? Ik ben in de stad natuurlijk niet de enige met dat probleem.
Als daar een oplossing voor is én als ze me garanderen dat ik niet op iedere KWh twee euro accijns moet betalen, dan wil ik electrisch rijden best overwegen.
Dat dus.
Laurens zegt
@Jan-Henk: wat je zoekt is een gratis privé parkeerplaats bij je voor de deur… de regenten in Amsterdam zullen zelfs wel zover willen gaan om maar een EV in je straat te krijgen… neem je af en toe de trein en ben je toch minder tijd kwijt (en misschien je goede relatie met de buurtbewoners die het mogen faciliteren).
Jan-Henk zegt
Enneh Klassieke Kliko, ik heb geen roffelende V8 van 350 PK onder de motorkap, maar die snerpende zes-in-lijn met 265 PK zal ik wel missen hoor. Mijn 130i is geen supercar, maar wel een scheurijzer waarmee ik het gros van de autorijders achter me hou. En zo zullen er hier vast nog wel mensen zijn die mij weer het snot voor de ogen rijden, dus scheer niet iedereen over 1 kam aub. Alhoewel het me wel opvalt hoeveel pubertjes hier posten die nog niet eens de brommerleeftijd hebben bereikt, doch dit geheel terzijde.
MattCurlew zegt
Ik, ik ik.. blablabla, denken jullie ook eens aan de ANDERE mensen die NIET elke dag heel veel kmters hoeven te rijden? Voor DIE mensen is zo’n electrische auto een goeie oplossing. Blijkbaar is het technisch gezien nog te moeilijk om erg veel kmters te kunnen maken met een electrische auto. So be it.. het heeft allemaal nog wat tijd nodig. Doe die tijd kan ik deze techniek alleen maar toejuichen
bzzt zegt
Volgens mij blijven de mensen niet bij de les. 150 km is niet veel maar vanaf volgende jaar komen er wisselstations langs de snelwegen waar je tegen betaling je lege accu met een opgeladen accu binnen 3 minuten kan laten verwisselen. Zo kan je toch naar zuid Frankrijk met deze Volvo.
De oplossing is al lang bedacht beste mensen. Geen gezeur.
Laurens zegt
@bzzt: je bedoelt kernfusie met waterstof?
OT: leuk dat het kan, leuk dat het er is, wie gaat het leuk vinden om het te kopen als het uit eigen zak betaald wordt?
Waar het om gaat is: probleem definiëren, mogelijke oplossingen verzinnen, kijken wat het meest oplevert. Op dit moment is dat het stoppen met het afbranden van bossen voor landbouw (palmolie oid). Praat je over 17% CO2 in een klap “afgevangen”.
Ron zegt
Groot volvo fan hier, en eindelijk komt volvo met een electrische wagen. Ze hadden toch al veel langen een C30 electrisch prototype? Gelukkig nu de volgende stap.
De radius etc zijn nog niet overtuigend. Maar dat is haast bij alle electrische (realistische) voertuigen momenteel.
BananaFlip zegt
Was natuurlijk te verwachten.
Rovvel zegt
@Laurens: hoeveel bedragen de opportuniteitskosten van het stoppen met afbranden van bossen voor landbouw?
Laurens zegt
@Rovvel: opportunisten rijden Prius en adviseren de overheid over het invoeren van de EV…
In feite vernietigt men door het platbranden van een bos op langere termijn meer dan de oogst van het volgende jaar oplevert. Overleven gaat echter voor overzicht, vooral in dat soort landen.
Nul of positief, is het antwoord.
lincoln zegt
@Laurens .. een hele zwik palmbomen is op een gegeven moment toch ook een bos ??
Laurens zegt
LOL. Dacht dat palmolie zo heette omdat het in palmolive zeep zit ;-)
Maar er zit heel veel biomassa in zo’n regenwoud. En het bos houdt grond vast, zorgt voor neerslag in lekker grote rivieren die weer gebruikt kunnen worden voor stroomopwekking etc. Zie je het voor je?
lincoln zegt
wat ik in maleisie heb gezien was enkelt vlak land wat daar voor gebruikt werd ..
moet ook wel om te kunnen oogsten ..
erosie-vorming heb je er ook niet van ..
ik denk dat de plantages in oost afrika niet veel anders zijn ..
Laurens zegt
@lincoln: ben je toch gegaan, ik dacht dat je iets van een vliegangst aanval had?
Maar we praten over regenwouden. Dat die steeds kleiner worden is goed te zien als je satellietfoto’s bestudeert. Die “bossen” staan er niet binnen een jaar of 10. Helaas, want ik heb heimwee naar Holland, in plaats van Nederpaardenland ;-)
lincoln zegt
@Laurens ..
vliegangst kwam bij donderslag een maand of 5 geleden ..
maar ben voor die tijd al talloze malen in die contreien geweest ..
het eco-systeem gaat idd naar de klote door eenzijdige bebossing ..
en die plantages zijn enorm .. zowel palmolie als rubber ..
en holland als in holzland ??
als dat zo is dan moet ik je complimenteren met je geheugen ..
Laurens zegt
@lincoln: ik onthou alleen zinnige dingen… mag je graag lezen… en dank.
Mensen in dat soort landen mogen ook leven. We kunnen ze wel een beetje helpen het goede te doen, misschien door eisen te stellen aan geïmporteerde producten (fair trade oid).
Cantago zegt
Sorry hoor, maar deze specs zijn gewoon waardeloos. Maar 150Km rijden? Das te weinig om mn zusje op een festival op te halen! Daarbij komt nog dat 8 uur opladen al vreselijk lang is…
Mc zegt
even off-topic,
wat is het nummer op eerste video? het klinkt een beetje als trentemoller, maar het nummer zelf ken ik niet…
lincoln zegt
in afrika hebben Colgate en Unilever wel eigen gebieden ..
in Maleisie en Indonesie niet ..
dat zijn staatsgronden meestal in beheer van een Sultan ..
Sultan families hebben over het algemeen een goede naam want zelf die willen geen kaalslag in hun tuintje ..
meegemaakt in Yogyakarta dat de Sultan een “gardenisati” aankondigde ..
dwz eerst zelf alle middenbermen beplanten ..
dan (met subsidie en groeigarantie) lege akkers vol met teak zetten ..
en dan pas vragen of de bewoners een boompje in hun tuin willen zetten .. wat dan ook echt gedaan werd ..
sinds de komst van extreem goedkoop de wereld overvliegen is de bewustwoording van geld verdienen met ongerepte natuur inmiddels ook een feit ..
waar Laos en Cambodja nu de vruchten van plukken ..
tenslotte willen die mensen daar ook een mobieltje/auto/airco/karaoke-apparaat ..
vonschmuhlhaussen zegt
Aaah mevrouw, u komt vast voor de C30 BEV met Diamond Cut velgen!
Rovvel zegt
@Laurens: heb je een bron of berekening?
Overigens, is het recht van de lokale bevolking om landbouwgronden aan te boren, ondergeschikt aan ons recht om ons exclusief per verbrandingsmotor voort te bewegen?
Laurens zegt
@Rovvel: jij leek me het type dat dat prima zelf kan googlen :-)
“Ongeveer 17 procent van de mondiale CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door ontbossing. Dat is meer dan de uitstoot van de transportsector en vergelijkbaar met de CO2-uitstoot door de industrie.
Het verminderen van ontbossing levert dus een enorme reductie in CO2-uitstoot op. De milieueconomen Lord Stern en Eliasch schatten de kosten voor het halveren van ontbossing op 17 tot 33 miljard dollar per jaar. Dat is zeer kostenefficiënt in vergelijking met andere maatregelen.” NRC, 14/9/09.
Aan je “recht” discussie begin ik niet eens, zo 70’íes…