Van de top 10 milieuvriendelijke auto’s komen er maar liefst 7 uit Japan. En dat blijkt dan ook nog eens uit een Duits onderzoek.
Niet geheel verrassend scoort het Japanse hybride drietal Prius, Insight en Civic Hybrid hoge ogen. De Verkerhrsclub Deutschland (VCD) maakte de lijst op basis van criteria als CO2 uitstoot, geproduceerd geluid en uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden (NO x).
Top Tien van de VCD Milieu Car Lijst 2009/2010
1. Toyota Prius Hybrid 7,53
2. Toyota iQ 1.0 VVT-i 7,36
3. Honda Insight Hybrid 7,13
4. Nissan Pixo 6,83
Suzuki Alto 6,83
6. Honda Civic Hybrid 6,66
7. smart fortwo coupé 45 kW 6,36
8. smart fortwo coupé cdi 6,35
9. Daihatsu Cuore 1.0 6,31
10. Volkswagen Polo 1.6 TDI BlueMotion Tech. 6,30
De Japanse kleintjes, maar ook Smart scoren dus erg goed. Mocht je toch graag wat groters willen rijden en/ of sterke voorkeuren voor Europese merken te hebben dan biedt de lijst met familie auto’s uitkomst.
De beste familie-auto’s
1. Toyota Prius Hybrid 7,53
2. Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI BlueMotion Tech. 5,85
3. Volkswagen Touran 1.4 CNG TSI EcoFuel DSG7 5,68
4. Skoda OCTAVIA GreenLine/Combi 5,60
5. Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion/Variant 5,40
6. Ford Focus 1.6 TDCI Turnier 5,35
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 5,35
8. Honda Civic 1.4 i-VTEC 5,23
9. Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI 5,18
10. Volvo S40/V50 1.6D DRIVe Start/Stop 5,15
Hoewel de Europese autoproducenten al aardig op weg zijn, is er blijkbaar nog veel te halen.
Met dank aan Koos voor de tip!
RenesisHP zegt
Alles uit Japan is k.u.t.
S2000 zegt
He kokosnoten, waar blijven jullie nu met je grote monden !!!
Rick dos zegt
Zo hypocriet als de pest die Japanners. Groene auto’s maken maar vervolgens wel verschillende vissoorten en walvissoorten naar het randje van uitsterven vissen…
rein306 zegt
de trend is ‘groen’, dus slimme marketingzet van de Japanners
S2000 zegt
Nee, de Japanners gebruiken hun hersens beter dan de Europeanen !
Betere reproduceerbaarheid en kwaliteit. Vooruitstrevendere technieken etc.
Rob zegt
nee he, niet weer zo’n discussie….
Alfabruur zegt
Waar zijn de volgende auto’s te vinden???????:
– Peugot 107
– CitroënC1
– Fiat 500 start-stop Automaat
– Toyota aygo
Deze auto’s zijn zeker zuiniger of net zo zuinig alsd bijvoorbeeld de Honda Civid Hybrid. Dus de lijst klopt niet helemaal en dus meer auto’s komen uit Europa!!! 6 van de 12 zeg maar…
RenesisHP zegt
@S2000.
Maar nog geen oplossing kunnen vinden voor de overdreven visvangst?
Slimme jongens hoor. :roll:
Gaapie'' zegt
Moet de Insight niet normaal ook in het lijstje van de familie-auto’s staan?
Bram zegt
Wel jammer dat ze niet naar de productie hebben gekeken. Dan zul je zien dat de gemiddelde BMW, Mercedes met zijn “on-groene” motor toch wel beter is voor het milieu. En wat de denken van het afval van die Accu’s in de hybride “groene” Auto’s? Maar zijn er nu echt mensen die zijn BMW 5 serie dan geen inleveren op een smart omdat die “groener” is, nee da denk ik niet. Beetje nutteloos onderzoek naar mijn idee.
Merry zegt
Is deze lijst ook inc. productie?
Want anders is het toch wel water naar de zee brengen.
en oh ja voor S2000 Jappen kunnen goed techniek ontwikkelen alleen ze kunnen geen goede beslissingen maken.
Teven maken Britten nog betere spullen ;)
Vroegwakker zegt
@ Alfabruur,
De Peugeot 107, de Citroen C1 en de Toyota Aygo zijn een drieling.
Het enige dat anders is, is het merkteken.
In alle drie ligt een Toyota motor.
Vroegwakker zegt
Hoelang blijven mensen nog doorgaan met onzin vertellen over de accu’s in hybride’s?
Die worden volledig gerecycled.
SupercarFan zegt
waarom staat er voor Suzuki Alto 6,83 geen 5.?
OT: die japanse auto’s zijn meestal wel zuinig, maar ook spuuglelijk
York zegt
Binnenkort vinden we de BMW X6 hier ook in terug?:p
vØlvØ frǽk zegt
RijNouNsDoor! schrijft:
18 August 2009 om 14:56
S2000 is iemand met een multipersonality syndrome, nu een verstokte geitewollensok die wat leven brengt in de topics, dan weer Wouter die in een mooi karretje gas geeft. Geef maar toe Wouter!
En kijk nu wie dit artikel heeft geschreven! ‘RijNouNsDoor!’ heeft gewoon gelijk jongens! ;)
BananaFlip zegt
Misschien eens iemand een lijstje maken met de meest aantrekkelijke groene auto’s?
En dan staan al die Japannelingen ineens onderaan…
MacReady zegt
Bram @ 18 August 2009 om 15:16
Toyota kan 95% van de gebruikte accu’s in haar nieuwe Hybrides recyclen en de fabrieken zelf zijn relatief energie/uitstoot “vriendelijk” door gebruik van zonnecellen op het dak.
S2000 zegt
@Vroegwakker
Je bent zeker te vroeg wakker !
De motor komt van Daihatsu (weliswaar heden ten dagen van Toyota !)
In de cuore ligt een modernere versie dan in de Aygo, C1 en 107. !!
S2000 zegt
@Vroegwakker
Ik ben het wel met je eens: men blijft hier maar doorgaan met fabels te vertellen. De Japanners zijn ook het verst met het recyclen van hun auto’s !! Helemaal bij de hybrides en inderdaad ook de accu’s ! Ze zijn gewoon verder. Waarom die lelijke, vieze Duitse auto’s blijven aanbidden ?? Ik hou helemaal niet van Duitsers ! Dus ook niet van hun auto’s.
WId zegt
9. Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI 5,18
Hmm.. deze ken ik nog niet?
Jesper zegt
@ S2000:
En van wie is Daihatsu? Jij bent ook niet helemaal uitgeslapen zeker ;)
Daarbij, de meest up-to-date versie ligt toch echt in de Aygo/C1/107 hoor.
Dennis zegt
@ Vroegwakker:
Volgens mij is de motor van de C1,Aygo en 107 afkomstig van Daihatsu.
RenesisHP zegt
Die Duitsers zijn zo verschrikkelijk vervuilend dat je spoorloos kan verdwijnen in de vele bossen die Duitsland rijk is.
Laurens zegt
Als het enige dat telt in je leven, het milieu is, zou ik nog wat meer gaan fietsen. Liefst in de dode hoek van een vrachtwagen ;-)
RenesisHP zegt
@Laurens.
Fietsen kost energie en veroorzaakt meer co2 vervuiling van de mens. ;)
Burdy zegt
Als petrolhead laat mij dit een beetje koud…….
RenesisHP zegt
Ook een leuke.
De nordschleife is toch wel DE plek waar men veel last van vervuiling heeft.
De natuur in die omgeving is dan toch merkwaardig actief. :roll:
JDM__Wotevajjjj zegt
@renesisHP
wtf ? als dat zo was kwam jij ook uit japan
mofo
bozewolf zegt
Ze moeten dan maar een nieuwe kleur ontwikkelen. Japanese Hybrid Green.
S2000 zegt
@Jesper
Je bent hier toch echt verkeerd verbonden.
In de Cuore ligt de nieuwste versie van het 3 cilindermorortje met variabele kleptiming. De oude versie is voorbehouden aan de minder praktische Aygo, C1 en 107. De Cuore is zuiniger en racet ze er ook uit (stoplichtsprint). De auto is echter ook wat lichter….
vla zegt
http://www.google.be/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=groene+hypocrisie&btnG=Zoeken&meta=
Het enige groene aan dit zijn de flappen in de zakken van de (auto) fabrikanten.
“Oh wee, de aarde gaat kapot en het is allemaal JOUW SCHULD. Daarom moet je die groene producten kopen. Let wel, die groene NIEUWE producten, niet de oude waar we geen winst meer op maken. Die nieuwe. Koop ze. Het is je humanitaire plicht, en verwerp al die zielloze mensen die kiezen om onze groene producten niet te kopen, verban ze! Ze zijn slecht voor de planeet en onze portefeuille.”
Ah man, ik kan eeuwig doorgaan over groen. Fuck it, als er ooit een anti-groene revolutie komt, wil ik hem leiden! Dwars in het gezicht van Al Gore, de grootste kapitalist van allemaal.
Mensen, als jullie dit lezen en nog steeds denken dat jullie groen moeten doen, onthoud dit: als CO2 al de enige absolute oorzaak is, waarom dan een nieuwe auto kopen? Verbruikt u evenveel als een industriegebied dan?
Houd de ‘groene’ producten altijd eens goed onder de loep, niet op vlak van groen maar vanwege de idee achter het product. U zal verbaasd zijn over de geldzucht van fabrikanten.
En stem niet zomaar op een ‘groene’ partij, die sturen al het geld van de overheid richting die fabrikanten. Kapitaal wordt opgesplitst, er zijn enkele grote rijke families (toevallig niet met politieke connecties?) en we zijn weer terug bij af. Net nu het kapitaal ietwat verdeeld raakte.
Er is echt dringend nood aan een ommekeer, maw: vlaatje moet de politiek in! :D Wel komen stemmen op mij hé, autobloggertjes? :P
Vroegwakker zegt
Laurens,
Nee hoor wees gerust, voor jou is en blijft immers het enige wat in jouw leven belangrijk is, de afschaffing van de subidie op hybride’s.
Hoe dan ook, je mag van mij gaan fietsen waar jij maar wilt,
C6_R zegt
“en de fabrieken zelf zijn relatief energie/uitstoot “vriendelijk” door gebruik van zonnecellen op het dak.”
Druppel op een gloeiend plaat natuurlijk. Daarbij, hoe ontstaan zonnecellen eigenlijk, groeien die ook aan een boom?
vla zegt
@ RenesisHP
Wat sommige mensen uit het oog verliezen (als ze het überhaupt al wisten :roll: ), is dat CO2 cruciaal is voor leven op aarde. Dus dood aan alle CO2! :lol: Sommige mensen zijn gewoon dom.
Burdy zegt
Waar maken we ons druk om. In 2012 is het toch allemaal voorbij ;)
RenesisHP zegt
@JDM__Wotevajjjj.
Jeezz dude. Van jou had ik nou net geen reactie verwacht. :shock:
rein306 zegt
wikipedia:
De hybride auto heeft een lange voorgeschiedenis, in 1899 was de Lohner Porsche reeds op de markt, bedacht door Ferdinand Porsche in het dienstverband voor Ludwig Lohner. In België werd door Henri Pieper een vrij geavanceerde auto op de markt gezet die qua werking vergelijkbaar is met hedendaagse hybride auto’s.
je gaat mij niet vertellen dat het nieuw is om electrische aandrijving te gebruiken. en het woord ‘hybride’ is gewoon een kruising tussen twee soorten.
dus om te zeggen dat die gasten in japan zo vernieuwende techniek maken; ik vraag het me af.. lijkt me toch meer een verhaal van slimme marketing.
vla zegt
Hmm… Globaal negeringsverbond ivm S2000? Er is zoveel fout aan zijn reacties dat ik liever de verf van mijn bureau knaag dan aan zijn reactie beginnen.
Eric zegt
Uit de eerste lijst zou ik geen enkele auto willen. Uit de 2′ lijst enkel als het moet. Waarschijnlijk de Passat omdat er voor de rest niets deftig tussen zit.
@vla,
Je hebt gelijk en daarom blijf ik met mijn zware diesel rijden!!!
RenesisHP zegt
@vla.
Vandaar dat de Nordschleife tussen het groen door slingert. Die bomen hebben de tijd van hun leven.
Hadden bijna geen betere plek kunnen verzinnen.
Benny1 zegt
@Wouter
Bedankt voor nog zo’n milieu topic. Ik lach me eigen rot, alle fanboys bij elkaar (uitzonderingen daar gelaten).
vla zegt
@ Eric
Damn’ straight! Was het niet Sacha (die geen rijtesten meer doet?) die zei “Wij bukken niet voor de groenen en wij gaan al helemaal hun zeepje niet oprapen.”
@ RenesisHP
Lol! :P Maar dat is idd de theorie achter het aanplanten van groen langs de snelweg: CO2 zo snel mogelijk omzetten naar O2 (en C6H12O6 => soort glucose). Weet niet of het echt effectief is, maar dat denken ze iig wel. :)
RenesisHP zegt
@vla.
http://www.youtube.com/watch?v=8uIYZt6Rmww
JH zegt
@Vla…dan adem een kwartiertje CO2 in en we praten daarna verder…er zijn meer dingen die nodig zijn maar het gaat om de hoeveelheid
JP zegt
@VLA
Het milieu mag dan misschien wel of niet niet belangrijk zijn. Doet er niet zo toe.
Maar houd wel rekening mee dat dat soepje wat je nu in de tank gooit straks schaars (dus duur) en nog later helemaal op is.
Alternatieven moeten er hoe dan ook komen.
vla zegt
@ JH
Je weet toch dat het niet gaat om het inhaleren van CO2? Wat je nu zegt klopt ongeveer zoveel als “Ga dan eens onder een rijdende trein hangen en daarna praten we verder.”, if you catch my drift. ;) Het is gewoon iets dat niet kan, tuurlijk ga je ervan dood maar dat heeft niets te maken met de situatie. Als je geen O2 binnenkrijgt, ga je dood.
@ RenesisHP
Fave! :D
RenesisHP zegt
@JH.
Misschien wil @vla dat best proberen zodra hij weer achter zijn bureau zit na het verschonen van zijn broek. Dit onderwerp bezorgt een nat kruisje bij sommige mensen. :P
S2000 zegt
Lieden zoals jullie zijn alleen van het slechte pad te krijgen door ze steeds meer zelf voor hun vervuiling te laten betalen. Jan LUL en Jan MODAAL moeten dan wel overstag.
dotternetta zegt
wel lache, die gezins auto’s zijn allemaal met start stop uitgevoerd, spannend hoor! Heeft mijn grasmaaier ook!
vla zegt
@ JP
Dat is waar, maar ik zie nog geen vol-hybride auto’s rijden dus ik zie enkel verbrandingsmotoren met een kingsize startmotortje ofzo. ;) Alternatieven moeten er idd komen, ik ga voor biobrandstof. Wat is er toch gebeurd met die bedrijven? Ze hebben een goed businessmodel, meer dan voldoende propaganda (drop het woord “Groen” in je pamflet/reclame en iedereen ziet je als een tweede Jezus) en subsidies van de overheid for Christ sake! Maar goed, diesel bestaat nu al voor 10% uit biobrandstof dus vlaatje is een gelukkig jochie.
vla zegt
@ S2000
Juist, de overheid wil ons geld niet, ze willen ons een lesje leren! En die les is “De overheid is de baas over alles, hier met die centjes.”
@ RenesisHP
Wut? Ik ben niet mee! Maar als je bedoeld dat ik het me veel te veel aantrek, dan heb je gelijk. Het is godverdomme overal groen waar je kijkt, niet normaal. Ja, ik discussieer ook zo met mijn groene compagnons op school. Tot zover heb ik er al 2 aan het twijfelen gebracht… :P
RenesisHP zegt
@S2000.
Dan kan jij de S2000 niet meer gebruiken.
Wil jij dat wel?
Laurens zegt
@s2000
bedoel je te zeggen dat hybride auto’s niet meer gestimuleerd mogen worden?
Want de gemiddelde automobilist betaalt de eventueel veroorzaakte vervuiling al dubbel en dwars via alle belastingen, accijnzen en BTW heffingen. Als de overheid dat geld tenminste zou besteden aan automobilisme en de eventuele gevolgen.
JP zegt
@VLA
Correct. Maar ajb geen biobrandstof er is genoeg honger in de wereld. Ik zie niet graag dat het rendabeler wordt om landbouwgrond te gebruiken voor het verbouwen van biodiesel in plaats van voedsel.
JH zegt
Ach jongens…misschien komt er een tijd dat je een vriendin hebt…en dan komt er misschien ooit eens een koter en dan besef je dat je niet alleen op deze aardkloot rondloopt en er toch eens iets gedaan moet worden. Gelukkig reageren de autofabrikanten eindelijk na 10 jaar te proberen te laten zien wie de grootste heeft, ze hebben het uiteindelijk voor zichzelf verpest. Je moet blij zijn dat er een ontwikkeling is kwa hybrides, electrisch, etc. Want dan is de kans groter dat de V6, V8 of V10 daarnaast, als liefhebber auto, bestaan blijft.
vla zegt
@ JP
Ik heb even geen bron, maar ik weet behoorlijk zeker dat er in Australië een plant ontwikkeld is die niet eetbaar is en het beste geschikt is om biobrandstof van te maken, dus we hoeven onze groentjes niet laten liggen! ;) :P
@ JH
Je weet toch dat het niet met zekerheid bepaald is wat de klimaatsverandering veroorzaakt? Het is eigenlijk een natuurlijk proces. Typisch menselijk om de natuur te proberen te beheersen.
RenesisHP zegt
@vla.
Ik doelde op de humor. ;)
RenesisHP zegt
@JH.
“Ach jongens…misschien komt er een tijd dat je een vriendin hebt…”
Huh. :shock: Maar schat van me, jij was toch mijn vriendinnetje?
lincoln zegt
@S2000 ..
laat je niet in een hoek drijven door die simpele zielen die het als prestatie zien om overdadig energie te verspillen ..
en je zei het gisteren al ..
de jappen zijn voor de Duiters het zelfde als Seiko voor de Zwitsers ..
bozewolf zegt
Bio brandstof is een leuk idee, maar het is niet mogelijk om dat te produceren op de schaal waarop we dat nodig gaan hebben, al is het alleen maar vanwege gebrek aan landbouwgrond.
Benny1 zegt
@S2000
Betalen voor je vervuiling? Ja dat werkt perfect laten we dat eens gaan doen (doen we al en het werkt zooo goed….) Vliegtax iemand??
JH zegt
@Vla…er zijn genoeg indicaties dat er problemen maar het is altijd hetzelfde. Er is misschien geen 100% bewijs dat er een probleem is maar er is ook geen bewijs dat er geen probleem is…
@Renesis…sorry is val op echte mannen
BmwMPower zegt
@ RenesisHP (eerste reactie topic)
Mazda is ook Japans, maar daar zeg je altijd over dat het zó geweldig is.
RenesisHP zegt
@JH.
Shit, ben ik nou geen echte man omdat ik geen verkering aan je heb gevraagd. Stom van mij.
Bij deze dan. Wil jij verkering met mij? :P
@BmwMPower.
Je doet wel heel erg je best om dom over te komen.
Gelukkig hebben we @Rick dos om te bewijzen dat niet alle BMW fanboys achterlijk zijn.
Pieter zegt
CO2… het stokpaartje van de milieucriminelen, en een goudmijn voor de overheid.
JP zegt
@VLA
Mijn punt blijft staan. Ook met die plant heb je landbouwgrond nodig. Deze landbouwgrond had je anders kunnen benutten voor mais oid. Zoals bozewolf zegt; de schaal waarop dit nodig is is te groot.
Als dit werkelijkheid wordt en de boer die moet kiezen welke gewassen hij wil verbouwen dan zal hij altijd kiezen voor de gewassen met de meeste opbrengst. En niet wat de wat de wereld het meest nodig heeft.
Sorry ik vind mijn vreten nog steeds belangrijker dan het lessen van de dorst van mijn auto. :)
We moeten hoe dan ook ons verbruik omlaag krijgen, naast het zoeken naar alternatieven.
Gieltje zegt
Wel raar, als ik japanse auto’s zie zijn ze vaak grijs of zwart.
JH zegt
@RenesisHP…sorry maar ik date geen Mazda rijders..slechte ervaring ;)
Espace zegt
die toyota prius in schadelijker voor het milieu dan een dikke mercedes of bmw. Ze kijken alleen naar de uitstoot van de auto, niet van het productieproces.
JDM__Wotevajjjj zegt
@renesis
ik bedoelde op je eerste post
japan heeft gewoon de beste auto’s .
er is waarschijnlijk in iedere klasse een japanese auto die beter is als gelijk welke europese of ameriaanse
RenesisHP zegt
@JDM__Wotevajjjj.
Je snapt toch zelf wel dat ik sarcastisch ben om de Japan bashers voor te zijn?
MC959 zegt
Ik zou deze site de anti-jappaners site noemen of vooral anti-prius.
Maar niks aan te doen, he
Al krijgen ze onder hun ogen geschoteld dat de Prius de propperste
auto is, zitten ze hem nog af te breken(door duitsers bewezen!!!).
Deze site word gewoon verkracht door onnozelaars die denken veel
van auto’s te kennen…
Autogek zegt
@ Espace: Eerst onderzoek doen voor je iets schrijft. Een Prius is helemaal niet vuiler om te produceren. Geen Top Gear of Hummer rapport geloven.
Benjamin zegt
WOW nu sta ik wel te popelen om zo’n groene bak te kopen … NOT
:mrgreen: =
Komaan laat ons eerlijk zijn men is er nog niet eens in geslaagd om een fatsoenlijke (voor klassieke verbrandingsmotor) accu te maken die EN bestand is tegen diep ontladen EN die voldoende startstroom levert.
Zolang men niet de autonomie van een gemiddelde benzinewagen VOLLEDIG ELEKTRISCH kan benaderen is rijden op een elektromotor volgens mij stom.
Ik bedoel maar als je een sportieve rijstijl hebt en je koopt een hybridewagen dan rij je 90% op de verbrandingsmotor en verbruik je meer dan de laatste nieuwe diesel. Wat we in de eerste plaats nodig hebben is een dikke dosis gezond verstand. Hoe weinig mensen controleren de bandenspanning en wie wil zuinig rijden ? Als die voowaarden niet ingevuld zijn doet hybride er zelfs niet toe. Laten we nog maar zwijgen over de prijs.
Espace zegt
@ autogek, de batterijen die in een prius zitten, zorgen er niet voor dat de lucht schoner wordt
Prisma zegt
@Benjamin, wie koopt er hem nu een hybride of diesel als ze een sportive rijstijl hebben. Deze mensen kijken automatisch uit naar al wat andere modellen, tenzij hun vrouw de broek draagt natuurlijk.
Anders vind ik dit een mooi lijstje, we weten natuurlijk de maatstaf niet van wat hoeveel punten verdient maar het lijkt er mij wel op dat de diesel wagens afgestraft zijn voor hun lawaai. aangezien de C1, 107 en de aygo ook niet in de lijst voorkomen en dat deze wagens soms vrij luidruchtig kunnen zijn (wat ik eigenlijk een leuk aspect vind).
Autogek zegt
@ Espace: Juist wel. Het produceren van een Prius incl. de batterijen die erin zitten is niet meer vervuilend dan het produceren van elke andere auto uit zijn klasse. Deze discussie is al meerdere keren gevoerd. Even Googlen graag. ;)
Laurens zegt
@autogek
waarom googlen als je ook rechtstreeks naar de Topgear site van de Prius fanboys kunt gaan om je informatie te zoeken: www-toyota-com.
Dan lijkt Topgear mij betrouwbaarder.
Vroegwakker zegt
Wat weer een heerlijk domme reacties.
Zoals benjamin, die een onzin rapport klakkeloos gelooft.
En Laurens die Topgear betrouwbaarder vindt dan Toyota, hoe stom kun je zijn.
Oh en prisma, je hebt duidelijk geen idee wat een hybride inhoudt.
Vroegwakker zegt
Je moet wel heel heel heel erg dom zijn om Topgear serieus te nemen.
Laurens zegt
@vroegwakker
heb jij je pilletje niet geslikt?
Topgear is vast niet 100% onbevooroordeeld, maar toch gewoon een zeer toonaangevend programma van de Engelse publieke omroep. Lijkt me sterk dat het in Engeland toegestaan wordt om van belastinggeld leugens te vertellen.
Wat de toyota website is lijkt me duidelijk.
Het is door dit soort domme opmerkingen dat types als jij, s2000 en de rest van de prii op AB nauwelijks serieus genomen worden. Niet doordat “men” zo’n hekel heeft aan “groen”. Maar wel aan de eikels die er in zitten :-)
Laurens zegt
Eikel als in soort van groen nootje.
Autogek zegt
@ Autoblog/Wouter,
Persoonlijk worden mocht toch niet? Voorlopig worden hybriderijders (ik ook dus) weer gewoon voor eikel uitgescholden. Maar vooral degene die het steeds weer doen hun gang laten gaan hoor. Erg volwassen als Blog-eigenaren/moderators.
w0o0dy zegt
@bozewolf: de opbrengst van Algen zou 40 keer zo hoog kunnen zijn per hectare als bij het verbouwen van andere gewassen om biobrandstof van te maken…… verder is het mogelijk voedingstoffen die nu als veevoer worden gebruikt later ook nog te gebruiken voor het produceren van biogas of biomethaan door mest te gebruiken (vergisten). Dan produceren we vlees en melkproducten en ook nog eens indirect brandstof……
Je ziet met wat creativiteit kom je een heel eind.
@Autogek: wie de schoen past…. je kunt er ook voor kiezen slachtoffer te zijn. Of je neemt zo’n opmerking met een korretje zout en laat het flauw doen aan grappenmakers over.
C6_R zegt
Autogek als username en een prius rijden, 1 van die dingen klopt niet! :lol:
Laurens zegt
@autogek
denk je dat ik het me iets aantrek, wat @vroegwakker om 20.49 en 20.50 uur over me schrijft en dan direct weer ga klagen bij de moderator?
Een bekend Engels gezegde luidt: “if you can’t stand the heat, get out of the kitchen”. Misschien moet je dat maar eens doen.
Alhoewel ik je dommigheid wel zal missen. Of zal ik het je ultieme, ongelofelijke, onbegrijpelijke en onbestaanbare “IQ van 132” noemen.
Autogek zegt
Misschien ooit van het gezegde gehoord: Hou je aan de huisregels? Of anders ga lekker zo schrijven tegen je MSN-vriendjes.
RenesisHP zegt
@autogek.
Een algemene uitspraak tot iets persoonlijks omvormen is toch echt jouw eigen probleem.
Daarbij vraag jij er ook echt wel een beetje om.
Ik snap nog steeds niet waarom iemand die zo veel verdient zich druk maakt om zulke onbenullige dingen. Dan doe je schijnbaar iets niet helemaal goed.
Daarbij is “eikel” nou ook niet echt wereldschokkend.
Ik ben bang dat ik het gekke gedeelte van je naam steeds beter ga begrijpen.
OT.
Is dit vreemd als je bedenkt dat Japanners in eigen land een grote markt voor Kei cars hebben?
Laurens zegt
@autogek
het is geen huisregel maar gewoon “common sense” dat je mag verwachten voor domoor uitgemaakt te worden als je iets beweert over een Toyota en dan de Toyota website als bron kiest.
Ik vraag me ook wel eens af hoe het kan dat iemand die beweert 52% belasting te betalen dergelijke onbenullige fouten durft te maken op een toch vrij serieuze autosite. Dan is het toch niet zo gek dat je andere uitspraken ook met een korreltje zout genomen worden.
AriM6 zegt
Zo te zien heeft autogek weer eens ruzie gekregen met iemand over de prius.
ff teruglezen, ik ben benieuwd waar het deze week over gaat bij “Fight for your Hybrid” met “Autogek” elke week in de hoofdrol.
AriM6 zegt
@ Autogek
Je moet je er niet te veel van aantrekken als iemand je een eikel noemt op Autoblog.
In dat soort gevallen kun je gewoon beter niks zeggen, ook al voel je je beledigt, er op in gaan maak de zaak alleen maar erger.
@ w0o0dy
Ik moet zeggen dat Autogek wel een tikkie gelijk heeft.
Je mag niet persoonlijk worden, hoewel het in dit geval toch niet echt heel persoonlijk werd.
Vorige in een of andere topic zat een belg zo een beetje alle nederlanders uit te schelden, ik zeg er wat van en ik word ge-edit.
Autoblog is redelijk vaak heel erg scheef in het toepassen van hun “huisregels”
@ Laurens
Betaalt Autogek 52 % belasting ?
RenesisHP zegt
@AriM6.
@Autogek houd er nogal rare standpunten op na en komt af en toe nogal onmenselijk over, totdat meneer weerstand krijgt..
Dan krijgt hij het snel een beetje heet onder de voeten en gaat hij huilie doen.
AriM6 zegt
@ RenesisHP
Weet ik, ik lees zijn reacties wel vaker.
Ik lees wel vaker dat hij een klacht bij Wouter indiend, maar goed.
Soms zijn die gasten ietsje te ver gegaan, maar dan vind ik altijd laat ze gewoon stikken in hun woorden.
Maar hij heeft wel een punt, de redactie is vaak heel scheef in het gebruiken van hun huisregels.
Maar goed, ik stoor me daar niet al te vaak aan.
Pas 1x gebeurt.
kempenaer zegt
De meeste Japanse auto’s blijven tenminste heel.
TV zegt
@S2000
ga buiten wonen!!
Dat is goed voor het milieu ja
w0o0dy zegt
@AriM6: het is idd niet de bedoeling dat er gescholden wordt en mensen op de persoon aanvallen is tegen de regels. De bloggers lezen niet alles :shock: en soms wordt er wat geplaagd over en weer door vaste gasten die wel wat kunnen hebben en het niet laten escaleren. Het is dus soms lastig of/en onwenselijk om overal bovenop te zitten. Iedere blogger maakt verder zijn eigen inschatting en dus zijn ze bijna per definitie niet consequent.
Autogek zegt
Iedereen maakt zijn eigen inschatting? Ik ben al voor gek, dom, debiel, rijp voor opsluiting, terrorist, en moordenaar uitgemaakt. En autoblog past daar niet hun huisregels op toe! Arim6 geeft gelijk. Ik zou mij er niets van aan moeten trekken. Maar ik ben een mannetje van regels volgen. En als autoblog toch hun eigen regeltjes niet handhaaft, moeten ze de huisregels maar afschaffen! Dan kan ik ook even terug schrijven wat ik van de 4 kinderen vind die steeds maar asoteksten schrijven over priusauto’s en hun bestuurders. Bij weinig andere artikelen wordt er zo vaak en steeds door dezelfde over de scheef gegaan met reactie’s als bij artikelen over hybrides en hun bestuurders.
w0o0dy zegt
@autogek: mail je klacht naar tips @ Autoblog.nl maar of het helpt daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Verder is Autoblog.nl geen rechtstaat dus is er ook geen wet waar je een beroep op kunt doen. Er bestaat hooguit een inspanningsverplichting en zoals de huisregels al zeggen: Er wordt niet over gediscussieerd.
Autogek zegt
@ W0o0dy: Dat heb ik ook al eens gedaan. Maar daar wordt niets mee gedaan. Autoblog vind het al prima als hybrides en hun berijders neergetrapt worden. Je ziet het al aan de manier waarop ze altijd hun artikelen schrijven over hybrides.
Autoblog is zogenaamd helemaal voor de beste en nieuwste technieken en autonieuws, maar het feit dat hybrides voorlopig de toekomst zijn willen ze niet inzien. Prima hoor, ieder zijn eigen ideeen daarover. Maar laat de ander dan ook ik zijn waarde over zijn ideeen ipv de artikelen over hybrides puur negatief te schrijven. Dit heeft alleen maar een nog negatiever effect op de reactie’s.
Ik heb Autoblog al eens gevraagd om eens een serieus artikel over de Prius en zijn vervuiling van productie, gebruik tot en met zijn recycling te maken. Dan gaan een heleboel van die onzin fabels dat een Prius vuiler is om te maken en te recyclen de wereld uit. 1 onzin rapport heeft de Prius de grond in getrapt en iedereen volgt als domme schapen. De meeste weten nieteens dat de Prius bv hele andere accu’s heeft dan een normale auto. Die van de Prius zijn gewoon helemaal te recyclen in tegenstelling tot de gewone accu’s. Maar hierover echt informatie geven en een normaal artikel schrijven is Autoblog helaas te veel gevraagd! Net als een echte “normale” autotest. Dan zien ze misschien in dat hij (ook al was de bijtelling niet lager) nog steeds een hele goeie keuze zou zijn. :(
RubenBaeten zegt
@Autogek: Weet je wat ook een negatief effect heeft op de reacties? Bij elk willekeurig onderwerp de homo/heterodiscussie aanzwengelen, en bij elke supercar over de Prius beginnen. Als je daar eens mee ophoudt word je misschien ook minder uitgekafferd. Overigens wordt je wens op het gebied van een hybride rijtest binnenkort vervuld, dus niet te vroeg krijsen dat we zo bevooroordeeld zijn.
Autogek zegt
@ Rubenbaeten: Ik een homodiscussie oproepen? Onzin. Ik heb alleen een keer gezegt dat ik een man op een foto leuk vond. Bij elke vrouw op een foto lees je ’tig reactie’s dat ze geil is en douwbaar. Niet met dubbele standaarden werken ja!
En ik heb geen reactie’s geplaatst bij supercars over de Prius.
Ik :”krijs” niet te vroeg! De Prius is er al sinds 2000 en 9 jaar later komen jullie dan eindelijk ( hopelijk met een eerlijke) test. Dan krijs ik niet te vroeg, want de nieuwe Golf of Astra wordt altijd binnen een maand of zo getest. Wel even eerlijk zijn en het in perspectief zien ja?
HyperTeHK zegt
Groenste op basis van wat? Theoritisch verbruik? CO2?
Bijden kulwaarden dus, zeker de hybrides moeten uit die toptien betreft vervuling cradle to cradle en daar zouden alle beoordelingen op gebaseerd moeten zijn.
OVER DE HELE LEVENSDUUR VAN EEN AUTO.
En Diesel als milieuvriendelijk eh Yeah right.
Autogek zegt
Cradle to cradle is een Prius minimaal 37% schoner dan een vergelijkbare benzine of dieselauto. :)
vla zegt
@ JH
Geen bewijs dat er geen probleem is? Nu doel ik niet op een belediging ofzo, maar is dat niet hetzelfde als zeggen dat goden bestaan omdat je niet kan bewijzen dat ze niet bestaan? Trouwens, de aarde leeft, niets blijft hetzelfde. Iets wat nadelig evolueert voor de mens, kan gewoon de cyclus van de natuur zijn. Alle diersoorten sterven uiteindelijk uit you know. Maar dan zeg ik natuurlijk daarbij dat ik ook niet langs de zijlijn zal staan terwijl onze aarde onherbergzaam wordt.
@ RenesisHP
:oops: Je zal me die mop toch ff moeten uitleggen… Maar ik wil hem zeker snappen, je weet hoe hard ik kan lachen om een mop over mezelf! :lol:
@ JP & bozewolf
Die redenering klopt, maar ik vermoed dat jullie nog niet van het laatste nieuws ivm biobrandstof gehoord hebben, introducing Babassu oil! Voornamelijk gebruikt voor cosmetica en voedsel, maar nu voornamelijk gebruikt voor biobrandstof omdat hij zich er goed voor leent.
Maar als jullie dat nog te eetbaar vinden, is er nog deze, de ultieme kandidaat: de giftige Jatropha Curcas struik.
Tot nu toe blijft het een dure zaak, dat winnen van olie uit planten, maar het wordt langzaamaan goedkoper… Ik zie het als de enige optie waarmee we ons pleziertje kunnen behouden zonder dat de groenen aan onze oren zagen vanwege onze 12% van alle CO2 uitstoot. Wat willen ze toch bereiken met dat groen geleuter? :roll: Ik zou zeggen ‘Nieuwe producten verkopen en gemakkelijk de goedkeuring van het volk winnen’. Want puur milieuvriendelijk is het al lang niet meer.
@ RubenBaeten
Wat moet ik doen om mijn wens voor een rijtest te doen uitkomen? :P
In kiezelsteentjes uitschrijven voor de deur van Wouter? :mrgreen:
En dan heb ik het natuurlijk over meisjes in bikini die in een Lambo 670/4 SV experimenteren met gymkana.
Maar serieus: waarom ga je in op de saaiste voorstellen? Of kwam het gewoon handig uit? Want je weet toch dat wij liever hondjes door een brandende hoepel zien springen dan een hybride horen voorbijsuizen.
RenesisHP zegt
@vla.
De mop is simpel.
Sommige mensen laten ons zo hard lachen dat het broekje er vol van zit.
Maw. Ik zeik in mijn broek van het (uit)lachen.
Sommige mensen zijn gewoon hilarisch.
@autogek.
Ik heb een heel groot gevoel voor humor. Misschien kun je een beetje van mij lenen als je het heel lief vraagt.
Laurens zegt
@Autogek 8:40
Je bent wat kort van memorie, @autogek. Want herinner jij je nog waar je mij allemaal voor uitgemaakt hebt:
“Sorry Autoblog, maar jullie schijnen alles tegenwoordig normaal te vinden kwa reactie’s, dus hoeven jullie mij ook niet te editten!
Krijgt gauw hartklachten of erger Laurens. Je kent mij helemaal niet en durft mij constant uit te schelden en stellingen over mij te leefstijl te geven? Je bent gewoon een lul en je mag gewoon doodvallen. Ik heb een auto gekozen die ik goed vind en goed voor het milieu is. En jij kan blijven zeiken en janken dat het om geld gaat. Dat jij nu huurtoeslag, kinderbijslag en diverse andere subsidie’s moetwillig opstrijkt moet je mij daarvoor niet beschuldigen dat ik goedkoop ben, sukkel. Je bent echt een super klootzak en om dat te zeggen wil ik daarvoor best geblokt worden door Autoblog hoor. (al zou dat heel scheef zijn als je kijkt waarvoor ik allemaal ben uitgemaakt.
Moet jezelf even gaan zoeken op het internet hoeveel % in Frankrijk Franse auto’s zijn. en daarna doodvallen graag.”
Ben ik nog vrij mild als ik je een eikel noem!
Probeer eens een discussie te voeren op inhoud, en deze inhoud te onderbouwen met andere bronnen dan de Toyota website. Dan komen we ergens.
Tot die tijd mag ik blijven herhalen dat ik het onzin vind om 17.000 Euro subsidie per hybride uit te geven over een periode van 4 jaar, om in die tijd maximaal 5000 kg CO2 te besparen, dat een waarde heeft van 150 Euro.
En om die reden (en alleen daarom) ga ik door met “hybrides te bashen” (jouw woorden).
AriM6 zegt
@ vla
Eerlijk gezegd zijn het volgens mij geen echte rijtesten.
Wouter noemt wat specs op, zegt of het lekker rijd, 1 pluspunt, 1 minpunt en dat was het.
Maar ik kijk ook liever naar een test van de nieuwste Ferrari ofzo, maar het lijkt me wel handig om gewoon 1 keertje een prius te testen om die eindeloze discussie die Autogek voert met al die gasten die een hekel hebben aan de prius te stoppen.
In bijna elke topic over supercars of hybride wagens barst er een hete discussie los die al tientallen keren gevoerd is.
Autogek zegt
@L: zoals ik toen ook schreef: ik was al voor zoveel uitgemaakt ik ik ook een keer terug reageerde. Ga je nu dat dan aangeven dat ik het zogenaamd ook ” steeds” doe? Ga buiten spelen!
Laurens zegt
@autogek
inhoud…
Maar het zit er niet in blijkbaar.
RenesisHP zegt
@AriM6.
Het probleem ligt steeds minder bij de Prius.
South Park had gewoon gelijk met z’n smug. ;)
cardesigner@USA zegt
Wat een drama is dit zeg! De media en de regering schuiven de schuld naar de automobilisten, terwijl auto’s voor maar 10% van de menselijke milieuvervuiling verantwoordelijk zijn. Als je die 20% schoner maakt, heeft dat bijna geen effect.
C6_R zegt
Een auto die goed voor het milieu is? Zet die vuilnis om in madeliefjes en zeehondjes?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e0/Greenhouse_Gas_by_Sector.png
Power stations en industrial processes dragen meer bij dan de gehele sector vervoer…
Dus als we die twee sectoren wat minder willen laten uitstoten zouden we minder stroom moeten gebruiken en industriële activiteit een beetje verminderen. Oftewel: elektrische auto’s verbieden en de slooppremie afschaffen zodat er minder nieuwe auto’s geproduceerd hoeven te worden…
Maar ja, dat zou goed voor het milieu zijn en slecht voor het bedrijfsleven, dus doen we precies het omgekeerde onder het mom van groen…
;)
Laurens zegt
Van die transportation fuels (14%) is maar weer ongeveer de helft voor de personenauto.
Die dingen zuiniger maken met eenvoudige middelen (lichter en kleiner vooral) heeft maatschappelijk rendement.
De hybride (volgens mij dan toch) niet. De EV al helemaal niet.
Aan de andere kant werken we wel bij het bedrijfsleven… en is het verzinnen van hybride subsidieregelingen ook “arbeid”.
Benz.. zegt
S2000
”Waarom die lelijke, vieze Duitse auto’s blijven aanbidden ?? Ik hou helemaal niet van Duitsers ! Dus ook niet van hun auto’s.”
Wouw.. dat je Duitse auto’s verafschuwd moet jij lekker weten.. Is jouw mening maar ik (en met mij vele anderen) weten wel beter. :)
Als ik het goed begrijp hou jij niet van Duitsers omdat ze in jouw ogen alleen maar benzineslurpende AMG’s en M-series maken? Als dat het is.. Keep on dreaming my boy! De Duitse merken zijn JUIST bezig om hun modellen groener en milieubewuster te maken. Daarnaast hoef jij je mening niet bij anderen op te dringen dus laat je zelf lekker hyper-groenbewust en de rest, de rest..
Je maakt jezelf ook niet bepaald populair als je met (ongeveer) elk topic je over supercars of andere slurpers je ”groene” mening verkondigd.. Natuurlijk, het is vrij om zoiets te zeggen. Niemand mag het je ook verbieden maar kijk niet raar op als je dergelijke reacties terugkrijgt..
Bob zegt
Gelukkig hebben we nog allemaal keuze. Daarnaast moet je een auto kopen die bij je levenstijl en eisen past. Alle auto’s genoemd werken voor mij gewoon niet.
Daarnaast kun je misschien wel alternatieven aanroepen .. maaruh .. ik heb dan wel een aantal hectare bos, maar tot nu toe heb ik er nog geen geldboompje in kunnen ontdekken. Voor de jongeren die nog op school zitten en denken dat alles vanzelf gaat … wake up.
autoblogger zegt
@autogek: ivm je reactie “…een serieus artikel over de Prius en zijn vervuiling van productie, gebruik tot en met zijn recycling…”
Dat hebben we toch al jaren geleden gedaan?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/26/hybride-is-niet-slecht
En LOL @ de kiezelsteentjes van vla ;)
Autogek zegt
@ Autoblogger:
Dat artikel is alweer lang geleden en toen kon ik Autoblog nog niet. En blijkbaar vele met mij. Want vele reageren elke keer weer met dat rapport als tegen reactie over dat een hybride vervuilender is dan de gemiddelde auto. Jullie hier schrijven nu zoveel artikelen over de Prius en daar hadden jullie in de reactie’s kunnen lezen dat deze onzin weer vaak werd verspreid. En dan hadden jullie ook daarop in kunnen springen met een reactie of vernieuwd artikel over de zogenaamde vervuiling van een Prius. Dan had ikzelf niet zo vaak de anti Prius club hoeven voor te lichten. En hadden hun mij (misschien) niet zo vaak voor vanalles uit gemaakt.
Ik vind autoblog een leuke website met veel ( juiste) informatie. Maar als jullie over de hybrides en vooral de Prius schrijven zit het vaak vol negativiteit of goedkope polpulaire 1 slagszinnen waardoor de anti Prius club alleen maar bloeit. En dat vind ik enorm jammer.
Hopelijk komen jullie inderdaad met een eerlijke test van de Prius. Vergelijk hem dan wel met een gewone Golf, Focus of Astra. En jullie zullen net als ik (denk/hoop ik) prettig verrast worden door de hybride. ;)
Ik weet het: Men begint weer te gillen dat deze link van Toyota zelf is. Maar misschien kan jij dit lezen Autoblog. En zie je dat een Prius veel schoner is van Cradle to Cradle dan zijn klasgenoten.
http://www.toyota.eu/Lists/ECS%20Publications/Prius_environmental_declaration.pdf
C6_R zegt
http://www.jianglingmotors.cn/landwind/why_it_is_the_safest_in_its_class
:roll:
Vroegwakker zegt
@Autoblogger, bedankt voor deze link.
Geeft idd een heel ander autoblog verhaal over hybride dan dat we gewend zijn.
Overigens staat er nog veel meer onzin in het dust-to-dust verhaal dan in dit artikel genoemd. Bv het banden verhaal.
@Autogek, wees toch eens iets mee-levender.
Leef je eens in in een figuur als Laurens.
Stel je voor dat je een “Laurens”” bent:
Je houdt van autorijden maar, hebt een hekel aan vernieuwingen.
En zeker wanneer die vernieuwingen dan ook nog uit Japan komen.
Immers die Japaners met hun WO2 verleden, niet zo goed.
Dan toch maar liever een Duitse of Italiaanse wagen.
Dus ga je als een echte “Laurens” roepen dat het een slechte ontwikkeling is.
Vervolgens ben je van plan een nieuwe wagen te kopen/leasen.
Je maakt een aantal proefritten en okay zelfs in een Prius 2, waarvan je bij voorbaat al weet dat het een walgelijk ding is.
Dan blijkt het met die Prius ook nog mee te vallen.
Maar dat kun je toch niet vertellen tegen je familie/kennissen/vrienden!
Dus kies je iets anders, bv een Alfa.
Ondertussen denk je toch nog eens aan die proefrit, het viel niet alleen mee, het was zelfs fijn.
En nog goedkoper ook!
Maar ja, je hebt wel een status te verliezen en bovendien je hebt je keus al gemaakt en een formulier ondertekent.
Tja, dan kun je weinig anders meer doen dan zo veel mogelijk je keuze verdedigen. En dus alles wat hybride is af te kraken.
Heb eens iets meer mededogen beste Autogek, want ondertussen lees je als “Laurens”ook nog het ene na het andere bericht over andere merken die met hybride beginnen! Zelfs BMW, Ferrari, Mercedes, Opel, VW en Audi. En dat terwijl Honda ( nou ja ook een Jap) daar ook al mee bezig was. En je komt er achter dat Ford er in Amerika ook al hybrides heeft lopen.
Tja, dan kun je toch wel gek worden, je wereld zoals jij die kent stort in!
En dat beste Autogek is de stand waar “Laurens” zich in bevindt.
En dus gaat die onzin schreeuwen.
Ga daar maar niet te veel tegen in, laat hem even wennen aan de nieuwe situatie. Misschien staat ie over een aantal jaar opnieuw voor de keuze en wint zijn gezonde verstand het wel weer.
autoblogger zegt
@Vroegwakker: thanks!
misschien moeten we maar weer eens een update schrijven ;)
RenesisHP zegt
@Vroegwakker.
“En zeker wanneer die vernieuwingen dan ook nog uit Japan komen.
Immers die Japaners met hun WO2 verleden, niet zo goed.
Dan toch maar liever een Duitse of Italiaanse wagen.”
Goeiemorgen!? :lol:
Laurens zegt
Is iedereen hier dyslectisch?
“Tot die tijd mag ik blijven herhalen dat ik het onzin vind om 17.000 Euro subsidie per hybride uit te geven over een periode van 4 jaar, om in die tijd maximaal 5000 kg CO2 te besparen, dat een waarde heeft van 150 Euro.
En om die reden (en alleen daarom) ga ik door met “hybrides te bashen” (jouw woorden).”
Staat er al een hybride in de Europese top 10? Zucht.
vla zegt
@ RenesisHP
Oowh! Nouja, jij lacht mss met onze vriendjes, maar lachen is gemeen! :P Dan worden ze mss ook nog eens zo kwaad dat jullie samen om nieuw ondergoed mogen.
@ AriM6
Yes! Een autogerelateerde reactie!! :D Ik laat me zo meeslepen in de inhoudelijke maar offtopic reacties dat ik echt weinig over auto’s geleuterd heb! :o
Wel, je begint alvast goed door te zeggen dat het volgens jou geen echte rijtesten zijn. Het blijft namelijk persoonlijk, wat je een echte rijtest vindt en wat niet.
Ikzelf vind het hele informatieve en entertainende rijtests, echt mooi straight forward: auto nemen en ermee gaan rijden. De teksten zijn vaak ook erg fijn leesvoer. Maar zoals daarjuist gezegd, dat is dan weer mijn mening. Ik denk dat je je zal moeten aanpassen, want de site past zich moeilijk aan aan een individu. ;) Er is ook een wereld van autosites buiten AB natuurlijk, daar vind je zeker je gading. Maar oy, als fulltime spammert bij AB moet ik wel wat reclame maken voor de site: autonieuws van de straat was nooit gezelliger! :mrgreen: Weet niet of het nu nog zo is als je nieuw op de site aankomt, maar toen ik aanstrandde, ben ik blijven plakken als een zo’n heavy duty pleister op een gevoelige plek. :P Je komt er soms ook erg interessante content tegen van reaguurders. Enige probleem is natuurlijk het probleem met het internet: geloofwaardigheid. Met enige ervaring leer je dat nochtans vlug aan… :)
En ook: nah, als het van mij afhing, lieten we die ‘Autogek’ gewoon wat tegen de maan blaffen. Als het hem echt zijn keel uithangt, vertrekt hij toch gewoon. Dit is simpelweg een erg extreem gevalletje wrong time, wrong place. :P Tenminste dat denk ik toch, de kans dat ik aan een discussie begin waarin meningen gezien worden als feiten, is nihil.
Laurens zegt
@autoblogger
mocht je het Toyota linkje van @autogek als basis nemen voor je update, kijk dan eens goed naar die claim van 37% CO2 reductie van een Prius t.o.v. een diesel auto, want dat zit hem vooral in CO2 uitstoot tijdens gebruik. Als een Volvo V50 104 g/km uitstoot, en Prius III 89, kom ik op een ander percentage.
Overigens denk ik dat de gemiddelde diesel in het autoleven veel meer kilometers zal maken dan de gemiddelde Prius, waardoor de uitstoot van CO2 tijdens productie en recycling per kilometer ook nog eens gunstiger zal zijn dan volgens de Toyota reclame.
Autogek zegt
@ Autoblogger:
Mochten jullie de bovengeschreven reactie gaan gebruiken in je update, hou je er dan ook rekening mer dat een roetfilter maximaal 80 a 120.000 km meegaat ( terwijl er vele al ver voor hun 120.000 vervangen worden omdat het nog niet optimaal werkt en de motor nog slechter laten draaien omdat de uitlaten verstopt raken. Goolgle maar roetfilters vervangen. En dat deze daarna weer vevangen moet worden ( dus je er meerdere per autoleven nodig heb). Dat het produceren van het roetfilter enorm veel energie en grondstof vraagd en dat je alleen maar het probleem verplaatst. Want voor het verwerken van de oude roetfilters is nog geen schone oplossing. En deze afhankelijk van het soort maar 40 tot 90% van het fijnstof opvangt. En daarnaast er nog bijna totaal geen diesels een NOx filter hebben en god weet op dit moment nog alleen wat deze het milieu kosten om te fabriceren en straks af te breken na deze levensduur ( die ook nog niet bekend is).
Ik heb er nog wel een paar voor jullie hoor Autoblog. Mag mij alrtijd om informatie vragen LOL ;)
Laurens zegt
@autogek
kom je wel met inhoud, is het dit verhaal. Ik ga maar niet meer proberen je aan het verstand te brengen dat je retrofit verwart met OE.
Toyota maakt niet die fout, door uit te gaan van een Euro5 diesel. Grappig, is al de tweede keer dat je de inhoud van je eigen bron niet kent.
Autogek zegt
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/grouptests/240172/volvo-v50-drive-start/volvo_v50_drive_startstop.html
De bovengenoemde Volvo start en stop haalt ook niet zijn specs in testen. Hij haalt maar 5,5l op 100 km ipv de genoemde 3,9l op 100 km. Dat is een afwijking van 41% voor het dieselgebruik. Dat is zeker wel netjes?
Kant en klare standaard fabrieksaf ingebouwde productie roetfilters hebben een gebruiksduur van max. 120.000km en vangen tot 90% op. Ze doen ook niets tegen de NOx uitstoot.
Dat had ik geschreven. Dus mijn inhoud lezen graag!
Autogek zegt
Dat houdt dan trouwens in dat de Volvo werkelijk in deze test 146g/km doet ipv de beloofde 104g/km. Weet zeker dat de Prius dit niet zal doen.
Laurens zegt
@autogek
nee, de Prius is nog slechter en verbruikt in een Autoweek test 50% meer. Waardoor het ding in realiteit al helemaal niet meer schoner is (behalve in de reclame).
Toyota maakt haar vergelijking over een afstand van 150.000 km.. Misschien gebruiken ze hun ervaring met een Avensis diesel om de levensduur van een roetfilter vast te stellen… alle andere automerken zijn natuurlijk inferieur :shock:
rwd zegt
We kunnen in ieder geval concluderen dat Toyota’s marketing heel ok is:-(
Laurens zegt
@rwd
niet alleen kinderen sparen blijkbaar nog reclamefolders: “wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”.
@autogek
hoe vertel je een dementerende bejaarde dat hij voor lul staat omdat hij iedere keer weer in zijn broek plast?
Autogek zegt
Je moet wel even goed lezen. Ze gebruiken de 150.000km omdat dit de nieuwe Europese gemiddelde km verbruik is van de gemiddelde auto. Dus heeft het totaal niets te maken met de levensduur van een roetfilter die trouwens maximaal maar 120.000 mee gaat en geen 150.000km.
En verder staat er ook hoe meer kilometers je boven die 150.000 maakt des te hoger zal het percentage worden dat de Prius schoner is dan zijn benzine en diesel maatjes.
Maar je leest toch alleen wat jij wil . Ik hoop dat Autoblog meeleest en zo “wel” wat oppikt kwa informatie.
PS: Hoe vertel je een dementerende bejaarde dat hij voor lul staat omdat hij iedere keer weer in zijn broek plast?
Heel simpel: Laurens je plast weer in je broek joh! ;)
Laurens zegt
@autogek
opa, er staat “150,000 km (including maintenance)”. OK jongen, ik ga over op incontinentieluiers.
Als een Prius inderdaad net zoveel rijdt als een diesel (zeg 500.000 km) dan mag je inderdaad de CO2 tijdens productie en recycling over meer kilometers omslaan. Echter, afgezien van Nederland zijn veel Prius kopers particulier. Waarom dat is zou opa kunnen weten intussen? Maar om te voorkomen dat je ook je broek volpoept: BPM korting, lagere bijtelling en ga zo maar door.
@autoblog
heb ik permissie deze imbeciel weer eens lekker de huid vol te schelden om me af te reageren. Alternatief is misschien vanaf nu maar negeren, maar de idioot is zo vreselijk hardnekkig en kraamt bij ieder onderwerp weer totaal ongefundeerde onzin uit.
Autogek zegt
Autoweek is ook een beetje erg schijnheilig. Met de eerste test halen ze 5,3 l/100km in de Prius II en nu in de tweede test ineens 5,9 l/100km in precies dezelfde auto.
http://nieuws.auto.nl.msn.com/rijimpressie.php?id=307&ref=msn
http://www.autoweek.nl/autotest/1950/Toyota-Prius-THSD-Comfort
Dat heet nu het anti Prius effect.
Vroegwakker zegt
Laurens,
Met je laatste reactie geef je aan een slechte verliezer te zijn.
Vroegwakker zegt
Autogek,
En die 5,3 of 5,9 is dan 50 % slechter dan de opgave?
Zoals onze dementerende opa stelt?
Autogek zegt
@ Vroegwakker: Ach, ik ga er alleen nog maar even op in omdat Autoblog zegt dat ze een eerlijke rijtest en een eerlijk artikel willen/gaan schrijven over de Prius. Hopelijk pakken zij deze informatie die ik hier geef op en lezen ze het minimaal.
Voor de rest zijn er nu hier een aantal :Persona non grata. En op hun reactie’s reageer ik dus inderdaad niet meer.
Laurens zegt
@vroegwakker
boeien. Als iemand een bron vermeldt, en dan in maar liefst 3 reacties aangeeft deze zelf niet eens gelezen te hebben, laat staan te begrijpen, is het toch niet zo vreemd daar op een gegeven moment genoeg van te hebben. Het lijkt me dat ik nog heel veel geduld heb gehad tot nu toe met @autogek.
Over je rekensommetje van 50%, leg nog eens uit hoe dat in elkaar zit?
@autoblog
dank voor de permissie @autogek een imbeciele dementerende bejaarde idioot te mogen noemen. Dacht al wel dat jullie het onderhand ook met me eens waren.
Vroegwakker zegt
@Laurens,
Je bent inderdaad dement aan het worden.
Jij bent hier degene die stelt dat een Prius 50 % meer verbruikt dan de fabrieksopgave.
Hoe zit dat dan, een Prius 3 wordt opgegeven voor ca 1 : 25.
Dat betekent dus dat Autoweek een slechter verbruik dan 1 : 12,5 heeft gemeten.
Dat wil er bij mij niet in, mijn Prius 1 rijdt nu in de zomer ca 1 : 21. s’Winters ca 1 :18,5. Op de Duitse autobaan met honderden km’s tussen de 150 en 160 op navigatie en 4 personen erin, haalt het ding nog ca 1: 16,5. Dit zijn de uitgerekende waarden, niet die volgens het display want die is net iets te optimistisch.
De Prius 3 heeft, neem ik aan, nog betere waarden.
Heb je een linkje naar die Autoweek test?
Laurens zegt
@vroegwakker
schaam je. Lagere school rekenwerk dit.
5.7/3.8 = 1.5.
waarin 5.7 (verbruik test), 3.8 (verbruik fabrieksopgave) bron: Autoweek 32.
Oftewel als een auto 50% meer verbruikt dan bijvoorbeeld de fabrieksopgave van 3.8 liter (1:26.3), wordt dat 5.7 liter (1:17.5).
Die Autoweek kun je nabestellen.
Vroegwakker zegt
Laurens,
Dat zou betekenen dat de Prius 3 een slechter gebruik heeft dan mijn eigen ervaring met een Prius 1.
Dezelfde Autoweek komt met een Prius 1 op 1:19,7
http://www.autoweek.nl/autotest/589/Toyota-Prius
Kan ik moeilijk geloven trouwens.
AriM6 zegt
@vla:
ja zo is het ook bij mij gegaan, leerde de site kennen en ben er uiteindelijk blijven plakken.
Op zich is het wel leuk om die testen van Wouter te bekijken, maar echte rijtesten vind je denk ik toch eerder bij Top Gear en al helemaal bij 5th Gear.
De rijtesten van wouter zijn meestal wel leuk en ja je weet daarna ook een beetje meer van de auto maar de auto zelf word niet echt getest.
Je ziet bijvoorbeeld nooit dat er een nieuwe M3 of bijvoorbeeld iets nieuwer, de E-klasse, dat die gemeten word aan de 5 serie of A6.
Dat ze in die test echt de auto’s naast elkaar zetten, ermee gaan rijden, rondjes op een circuit rijden.
Dan test je de auto echt en kijk je of het een waardige concurrent is.
Vroegwakker zegt
Laurens,
Nu begrijp ik wat je bedoelt.
Autoweek toont aan dat je met en Prius 3 ook 1:17,5 kunt rijden. En dat geloof ik wel. Je moet er wel je best voor doen, veel te hard rijden en accelereren.
Dat is idd interessant.
Maar wat ik veel interessanter vind is wat bv Autozine daarover zegt:
Wie in de eco-modus de rijstijl helemaal aanpast kan een beduidend lager verbruik halen dan de door Toyota beloofde 4,0 liter per 100 km. Op een traject met voornamelijk binnenwegen wees de verbruiksmeter 3,1 liter per 100 km aan, maar na een bergachtig parcours steeg het gemiddelde tot 3,8 liter per 100 km.
Na dit gelezen te hebben ben je natuurlijk vreselijk benieuwd om het hele artikel te lezen.
Daarom bij deze een linkje er naar toe.
http://www.autozine.nl/text/754.html
Vroegwakker zegt
Overigens Laurens, die verbruiksmeter moet je niet geloven.
Die van mij geeft bijna altijd 0,1 tot 0,2 liter per 100 km dan de werkelijkheid.
Laurens zegt
@vroegwakker
da’s mooi, mien jong. Laat Autozine er nou ook in slagen om een V50 4.0 liter/100 km te laten gebruiken. Dat zijn pas autotesters. Niemand doet het ze na…
Dus we gaan uit van 3.1 liter/100 km in de toekomst, en 4.0 liter voor de Volvo. Prima. Leasebedrijven zullen geen vaste prijs offreren met dit soort geschatte brandstof verbruiken, maar ik ben geen leasebedrijf.
Jammer is dat ik in mijn kosten/baten analyse van de Prius de geschatte 5000 kg CO2 besparing over een periode van 4 jaar t.o.v. zo’n V50 al met een ruime faktor 2 overdreven had. Het maakt eigenlijk helemaal geen reet uit wat een Prius verbruikt, die 17.000 Euro subsidie is zelfs bij je droomverbruik hoger dan de opbrengst. Want 5 ton CO2 heeft een maatschappelijke waarde van 150 Euro. Zoek maar eens op CO2 emissierechten, lees eens over de plannen van Frankrijk t.a.v. een CO2 heffing, idem over plannen in die richting van onze Amerikaanse vrienden.
Allemaal waarderen ze CO2 op ongeveer dezelfde prijs. Begrijp je waarom?
En weet je nog wat mijn enige bezwaar tegen de Prius was?
FrankypankyV8 zegt
Heb niet alle reacties gelezen, maar dit moet ik even..
Noem mij dom…maar ik heb nooit begrepen waarom Toyota koos voor een inefficiënte benzinemotor i.p.v. een diesel naast de elektromotor…
Dan heb je toch tweede vliegen in 1 klap?
Laurens zegt
@FrankypankyV8: klopt. Maar de Prius is ontwikkeld voor markten waar men diesel niet wil: Japan en Amerika. In Europa wordt het ding vrijwel niet verkocht.
Deel van de hybride besparing kun je ook maar een keer tellen, anders zou een diesel hybride wel heel zuinig kunnen worden. Maar start-stop twee keer tellen werkt niet.
Verder is dieseltechniek en vooral hybride techniek duur. Beide toepassen in niet gesubsidieerde markten maakt het ding dan helemaal onverkoopbaar, ook omdat het aantal liters dat bespaard wordt (en de investering terug moet betalen) steeds minder is.
Overigens worden de Amerikanen steeds enthousiaster over diesel, in de “groene kringen” daar heeft men het er steeds vaker over. Daar zouden we als Europa blij mee moeten zijn, want wat dieseltechniek betreft lopen we hier voorop. Waarschijnlijk zal Fiat het via Chrysler actief gaan pushen.
FrankypankyV8 zegt
@Laurens,
Ok. Klinkt logisch allemaal. Dank voor je moeite!
Vroegwakker zegt
@ FrankypankyV8,
Hey Franky, er is meer aan de hand dan Laurens jou verteld.
Diesel heeft een 14 % hogere verbrandingswaarde dan benzine. Een vergelijking alleen op km’s per liter is niet echt eerlijk.
Diesel heeft op het gebied van milieu vervuiling een heel andere samenstelling. En op dit moment in de geschiedenis, oordeelt men dat die slechter is voor het milieu dan de samenstelling van de verbranding van benzine en zeker als die van lpg en aardgas.
Maar een andere belangrijke reden van Toyota en Honda is een andere eigenschap. Een hybride motor-systeem zoals die van de Prius, laat de benzine motor afslaan en op 100 % van zijn capaciteit werken, met alle variaties daartussen. Een diesel-motor is niet zo gemakkelijk aan en af te laten slaan dan een benzine-motor.
Er zijn nu meerdere auto fabrikanten bezig een Diesel- hybride te ontwikkelen, vooral Franse.
En natuurlijk gaat het ze lukken, de auto-fabrikanten waar ook ter wereld, uiteindelijk.
Alleen op dit moment zijn die nog niet te koop.
Vroegwakker zegt
Laurens,
Grappig jouw reactie op dit autoblog, op een forum waar het gaat om de wegenbelasting vrijstelling voor kleine auto’s reageer je anders.
Je bent het met citrofiel eens dat mensen die daar iets op tegen hebben alleen maar jaloers zijn.
Maar voor hybrides, je weet wel die wagens die eenzelfde verbruik en vervuiling realiseren als kleine wagens(maar met een comfort groter dan een normale middenklasser), maak jij een uitzondering. Die mogen niet bevoordeelt worden.
Wat mankeert jou toch Laurens?
Laurens zegt
@Vroegwakker: zie je het verschil niet? Of wil je het niet zien?
Wat betaalde je vroeger aan wegenbelasting voor zo’n klein auto’tje, 15 euro per maand ofzo? Hoeveel BPM zat erop? Het zijn heel andere getallen als bij een Prius (of andere hybride), terwijl ze hetzelfde gebruiken en dezelfde kilometers rijden.
Ik vind het niet erg om wat subsidie te geven voor een betere wereld. Maar het moet wel in verhouding blijven. Verder zijn er heel veel auto’s, inclusief diesels, die aan de 110 gram norm voldoen. Mogen we die dan ook kiezen?
En hey @vroegwakker, wie heeft het over verbruik in liters? En het woord jaloers heb ik volgens mij helemaal nog nooit gebruikt.
En hou nou eens op met dat uitstoot gezeur. Stof is stof, HC = CO = NOX, diesel is nu net zo schoon als benzine, en wordt bij Euro6 zelfs beter.
Koop maar snel die Prius III, voor je het weet is het feest over…
Vroegwakker zegt
@Laurens,
Klopt je gebruikt het woord jaloers niet, wel afgunst.
Laurens [ reply ]
3 June 2009 om 11:45
Eens met citrofan… afgunst! Niemand wordt er slechter van en sommige mensen hebben er voordeel uit, prima toch?!
Je vraagt of ik het verschil zie tussen een kleine auto en een Prius. Nou zeker wel! In rij eigenschappen en ruimte wel, in verbruik niet trouwens.
Het komt er dus op neer dat jij mensen wel een beetje voordeel wilt geven op zo’n kleine wagen, maar niet te veel.
Met die Prius 3 hoef ik me niet te haasten, zo snel gaat dat niet. Die stimuleringsregeling is voorlopg nog wel nodig.Daarvoor zijn er gelukkig (voor mij) nog genoeg mensen die tegen vernieuwing zijn en hybride afkraken.
Laurens zegt
@Vroegwakker: ik ben in verwarring, je noemt citrofiel, citrofan (?), de zin die je copieert is qua bouw niet helemaal correct, en ga zo maar door. Kun je even het hele artikel linken? Verder zou het om jaloezie gaan, maar in de door je geciteerde zin staat afgunst?
Verder wil je het verschil niet zien tussen het subsidiëren van zeg een Aygo t.o.v. een Prius, en vervolgens leg je het deels wel goed uit. Een Aygo krijgt een bedrag per bespaarde ton CO2 dat vele malen lager is dan de subsidie die een Prius krijgt. Terwijl de laatste inderdaad ook nog eens meer auto is. Dat is op zijn minst vreemd vind je niet?
Geen idee overigens of mensen hybride afkraken, is dat vergelijkbaar met ontkennen dat diesel technologie dezelfde resultaten behaald? Is diesel zowiezo op het platte land pas net doorgedrongen?
Al met al komt het gebruikelijke beeld weer naar voren in je reactie (was het woord “bekrompen”?.
Misschien kun je je revancheren. Hoe zou jij overheidsbeleid opstellen waarbij je voor een budget zoveel mogelijk CO2 uitstoot wilt reduceren. Doe je dat door per jaar zo’n 40-50 miljoen Euro subsidie (misschien wel de helft van het budget) te geven aan slechts een automodel? Of subsidieer je een veel groter aantal auto’s door de regelgeving eerlijker te maken? Bijvoorbeeld door de subsidie te koppelen aan de bereikte CO2 besparing?
Als die de Jager ook maar een knip voor zijn neus waard is had hij het hybride belastinglek allang gedicht. Dat het niet gebeurt, doet me vermoeden dat er andere factoren meespelen.
Vroegwakker zegt
@Laurens,
Hierbij het linkje
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/03/wegenbelasting-zuinige-autos-vervalt
Laurens zegt
@Vroegwakker: ging het derhalve over het kwijtschelden van wegenbelasting voor auto’s van 800 kg, die tot 1 januari toch al 75% korting genoten: 50 Euro per jaar. Zeur jij daarover?
“Overigens, dat ik sinds mijn geboorte hier op deze site nog niet eerder ongelijk heb toegegeven, komt omdat dit nog niet eerder van toepassing is geweest. :)” is dan een relevante uitspraak van jou kant, uit het zelfde onderwerp.
Maar je draait je weer handig onder een paar vragen uit: wat is je bezwaar tegen diesel, en hoe ontwerp jij een regeling die als doel heeft CO2 uitstoot te reduceren, zonder in nepotisme te vervallen?
Vroegwakker zegt
Laurens,
Nee, ik zeur daar niet over. Jouw reactie verbaasde mij alleen.
Ik heb niets tegen diesel.
Behalve dan dat ik het een akelig geluid vind, op lage snelheid.
Maar mensen die er wel in willen rijden mogen dat lekker zelf weten. Eenmaal op snelheid rijdt het prima.
Die regeling laat ik lekker ontwerpen door mensen die denken er meer verstand van te hebben. Je zult best gelijk hebben dat de huidige regeling niet optimaal is. Het enige wat ik er mee kan is er gebruik van maken.
Laurens zegt
Herken ik de Prius rijder weer; laten we met die zin deze discussie hier eindigen!
— 50 Euro, 17.000 Euro, knollen, citroenen, “Een akelig geluid”,…. :shock: —
Vroegwakker zegt
@ Laurens,
Je berekening slaat natuurlijk nergens op.
Maar stel dat je gelijk hebt, de regering wil jou 17000 euro geven. Jij wilt ze niet.
Kan zijn dat je genoeg geld hebt, waarom gun je anderen dan niets, afgunst?
Kan ook zijn dat je principieel bent, sterk hoor! Ga zodoor.
Of je bent gewoon dom.
Laurens zegt
Ik had je al het laatste woord gegund…
Maar toen kwam ik dit tegen: http://www.publicaffairs.ubc.ca/media/releases/2009/mr-09-095.html
Een stukje uit deze link:
“The study finds that Canadian provinces that offer rebates have spent an average of $195 per tonne of carbon saved or, equivalently, $0.43 for every litre of gasoline that a vehicle consumes over its 15 year average life expectancy.
Chandra says that governments could garner greater environmental benefits by purchasing carbon offsets (currently priced between $3 and $40 per tonne on carbon markets) or investing in green jobs and technologies.”
En dan betalen die Canadezen nog weinig, vergeleken met de 8.500 Euro/ton die wij er doorheen brassen (over 4 jaar en 150.000 km).
Vroegwakker zegt
Laurens,
“Our estimates indicate that two-thirds of people who buy hybrids were going to buy them anyway,” says Chandra.
Dat klopt in ieder geval niet met jouw beweringen.
Dit onderzoek gaat ervan uit dat slechts een derde van de hybride kopers dit doen door de regeling.
Wanneer ze uit zouden gaan van 1 op de 10 dan zou het uitkomst nog slechter zijn.
Is dan het onderzoek toch niet zo betrouwbaar, of is jouw bewering dat hybride rijders dat alleen doen om de door de overheid ingestelde voordelen niet juist?
Laurens zegt
Mijn bewering ($#$#^%&^@$%) is dat de subsidie niet in verhouding staat tot de milieuwinst (ongelofelijke @#$^&*@#$%^^&$##@ ben je toch) en dat is toch heel duidelijk de conclusie van het onderzoek?
“The study finds that hybrid sales have come largely at the expense of small, relatively fuel-efficient, conventional cars, rather than large SUVs, trucks and vans, which produce substantially greater carbon emissions.
“If the intention of rebate programs is to replace gas guzzlers with hybrids, they are failing,” says Ambarish Chandra, a professor at UBC’s Sauder School of Business and study co-author. He says large vehicle sales have risen steadily since the introduction of hybrid rebates.
“People are choosing hybrids over similarly priced small- and medium-sized conventional cars, which are not far behind hybrids for fuel efficiency and emissions,” says Chandra. “The reductions in carbon emissions are therefore not great.””
Oftewel, wat was je alternatief, @vroegwakker, op het moment dat je Prius I gekocht hebt? Was het ding er niet geweest dan had je toch je zoveelste Corolla weer uit het rek laten trekken, en dat ding rijdt toch al sinds eeuwen ongeveer 1:14 met het 1.4 motortje?
Vertaald naar de Nederlandse situatie koopt de huidige Prius III koper als alternatief waarschijnlijk een ongeveer even dure (ondanks BPM korting Prius) Golf 1.4 TSI, de leaserijder kiest een Volvo V50. En niet een Mercedes S-klasse.
Derhalve bespaart de Prius helemaal niet veel. Want die S-klasse rijders (uitzonderingen daargelaten) stappen echt nooit in een Prius.
Tot slot: mijn bewering is in ieder geval heel regelmatig dat het woord “bekrompen” iets betekent in combinatie met je gebruikersnaam. Maakt je wel grappig overigens. Als je van Andre van Duin humor houdt.
Vroegwakker zegt
Ook een interessante stelling in het artikel:
“The criteria for Ontario’s recent rebate increase seem designed to benefit domestic manufacturers, especially General Motors,” Chandra says. “The biggest rebates will be given to purchasers of the Chevy Volt, rather than other hybrids like the Toyota Prius.”
Vroegwakker zegt
Laurens,
Wanneer de Prius er toen niet was geweest, had ik in een 626 of een Avensis o.i.d. op lpg gereden.
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag, is toch een duidelijke. Ik stel hem nog maar eens.
Wat klopt er niet volgens jou, het uitgangspunt in het onderzoek dat twee derde van de hybride rijders dat sowieso zouden doen. Of jouw stelling dat bijna alle hybride rijders dat doen vanwege de overheidsregeling?
Indien jouw eigen stelling juist is, dan moet je het wel een waardeloos onderzoek vinden.
Laurens zegt
@Vroegwakker: mijn stelling, en nu ongecensureerd, oetlul, is dat de subsidie niet in verhouding staat tot de besparing. En dat concludeert het Canadese onderzoek ook. Schrijf het een keer op een post-it en plak het op je beeldscherm.
Maar met jouw alternatieve keuze voor een 626 of Avensis op gas, geef je ook nog eens toe dat het milieu helemaal geen overweging was toen je je Prius I uitzocht. Was dat ding echt een alternatief destijds, terwijl de gemiddelde Prius III koper als alternatief naar een Golfachtige kijkt? Dat klopt dan heel aardig met de status van het ding in andere markten, geen wonder dat niemand hem koopt zonder subsidie.
Geweldige Harry Nak imitatie doe je overigens, je kent je klassiekers.
Vroegwakker zegt
laurens,toch wat maak je je weer druk.
En wat verkondig je weer veel onzin.
Dat onderzoek gaat uit van uitgangspunten, waar jij het niet mee eens bent. Heb je dat dan niet door? Maar dat wil je niet weten blijkbaar.
Vervolgens stel je ook nog dat lpg slechter voor het milieu dan diesel en benzine. Veel verstand heb je er duidelijk niet van.
Maar dan nog laurens, al zou het waar zijn dat die overheids steun niet in verhouding staat tot het milieu voordeel.
Ik rij in een Prius omdat ik het een heerlijke wagen vind.
Laurens zegt
@Vroegwakker: het wordt tijd voor je middagslaapje. Daag.
Aan alle anderen: lees het artikel en trek je conclusies.
Regel 1: “Despite major costs to taxpayers in the U.S. and Canada, government programs that offer rebates to hybrid vehicle buyers are failing to produce environmental benefits, a new UBC study says.”, veel verder hoef je niet te “begrijpend” lezen om de strekking van dit artikel te vinden. Tenzij je in een hybride rijdt maar dan heb je een geldig excuus.
Wally zegt
Beste Koos,
Een Golf Variant met 1.2 TSI ? Ik ben benieuwd waar dat nieuwtje vandaan komt.
Gr, Wally