En het zijn in één klap de krachtigste hybrides ter wereld. Want je moet het natuurlijk wel meteen goed doen.
Beide überhybrides zijn voorzien van een V8 benzinemotor met elektro-hulpstukjes. De ActiveHybrid 7 heeft één elektromotor, en dat is eigenlijk een beetje lafjes. Hij kan hierdoor namelijk niet op alléén elektriciteit rijden; de benzinemotor moet altijd bijbenen, net als bij zijn concurrent, de Mercedes S 400 Hybrid. Niet dat wij dat erg vinden: in totaal herbergt de siebener namelijk 465 pk en zit hij in 4,9 seconden op 96 km/u. Bovendien stoot hij slechts 219 g/km CO2 uit en verbruikt hij gemiddeld ongeveer 1 op 10,2, serieus weinig voor zo’n krachtpatser. Verder krijgt de 7-serie een achttrapsautomaat met automatische Start Stop-functie.
Het meest interessant is echter de ActiveHybrid X6. Deze heeft twee elektromotoren aan boord waardoor hij, net als een Prius, gewoon onschuldige mensen met boodschappentassen kan besluipen in de parkeergarage. Uiteindelijk kan de X6 maximaal 2,5 km op elektriciteit rijden met een maximumsnelheid van 60 km/u. Klein nadeeltje van die hybridetechnologie: een ActiveHybrid X6 weegt, hou je vast, 2.450 kg. Dat is toch twee passagiers zwaarder dan een standaard X6 50i. Maar wederom hindert dit niet: 485 pk en 780 Nm, hoe klinkt je dat in de oren? Het verbruik blijft steken op 1 op 10 en de CO2-uitstoot op 231 g/km.
De ActiveHybrids lijken ons vooral een leuk alternatief voor Amerikanen die de benzine te duur vinden worden, maar in Europa blijft iedereen waarschijnlijk toch wel voor de dieselvarianten opteren. Maar ach, keuze is reuze. Op de IAA in Frankfurt kunnen we de hybride Bimmers in het echt zien, en daarna zal het niet lang duren voor je ze kunt bestellen. (via: autocar)
Jeweetwelwie zegt
Tsja, het is een begin zeg-maar…
Neptukker zegt
Rare auto, een X6 rijden is gewoon een middelvinger opsteken naar de rest van de wereld. Een duidelijk statement om aan te geven dat je schijt hebt aan de rest. Een hybride is een statement van: ik voel me schuldig dat ik een keer een leeg blikje cola naast de prullebak heb gegooid. Dat gaat toch niet samen?
M-lover zegt
auto’s zonder geluid zijn levensgevaarlijk!
AriM6 zegt
Hmm, leuk.
Ik snap niet waarom ze in die 7 ook niet gewoon 2 motoren hebben geplaatst.
Maar goed, ze zijn milieuvriendelijk en toch 2 beesten.
En aangezien alles tegenwoordig om groen draait is dat natuurlijk geweldig..
AriM6 zegt
@ Neptukker
ik denk dat het best samen gaat, alleen dan voel je je schuldig als je een heel bos in de fik hebt gezet.
tt zegt
snap niet dat ze een X6 van dit soort technologie voorzien.. is nu niet bepaald de wagen met meest milieu vriendelijke uiterlijk…
Laue zegt
idd een rare stap om nu juist een X6 hybride te maken.. misschien omdat het onderstel het zelfde is als de x5? en het een kwestie was van simpel overzetten? maar dan nog…. zullen we niet eens bij de 1-serie beginnen?
realhustler zegt
Heel simpel:
Er zijn al zat groene kleine bmw’s
Er is voldoende marge om de relatief dure spullen te kunnen monteren
Het is goed voor het image.
Straks wordt het mainstream, en zit het op steeds meer auto’s.
Ideaal. Er veranderd niks, je hebt gewoon een auto met dezelfde of meer mogelijkheden als nu, alleen hij verbruikt een stuk minder. Mooi toch !!
York zegt
@ tt
Nee dat is waar maar Amerikanen aan in de ban van opvallend uiterlijk en ook wel van hybrides (bij de vrienden dan…) en kunnen ze de 2 combineren.. onmogelijk met een Prius..
Bimmertimmer zegt
@AriM6
Draait niet om groen, maar om blauw he. Blijven opletten..
Benz.. zegt
SUV’s en Hybride?
Het blijft vloeken in de kerk..
@Laue
Hoezo? Mercedes bijv. kwam pats boem ook ineens met een ‘hybride’ S-klasse, de S400. Met een verbruik van 1 op 16 meen ik. Het zou idd een stuk subtieler zijn geweest om te beginnen met een 1/3-serie.
Laue zegt
@ York
als amerikanen in de ban van het uiterlijk zijn kunnen ze straks alsnog het hybride logo eraf Föhnen :P
Jesper zegt
Mooi topic om mijn brandende vraag te stellen, wie mag ik allemaal tegemoet zien op de X1 Preview? En mag er aanhang mee, of moet ik in mn uppie komen? :P
Gaaf zegt
Nutteloos, ik wou 14% bijtelling !!!!!
robbie zegt
En die X6 ActiveHybrid heeft ook nog eens een hele mannelijke extra dikke bobbel in zijn motorkap zitten ;)
Bert zegt
Lekker groen toch manieheus.
Verbruik zal in de regel vele malen hoger liggen, omdat je nog wel eens net teveel gas geeft met zon mastodont. Je ziet het op de weg ook steeds…
gas….rem….gas…rem..
En zeker nog een milleulabel krijgen ook….
Wel mooie techniek verders hoor.
cdp1193 zegt
Het is een goed idee want een BMW X5 4.8 verbruikt gemmideld 17,5l op 100km in de bebouwde kom.
Tommy2 zegt
Omdat ze volgens mij bij de 7-serie de techniek delen met de S-Klasse, dacht ik… Maar ik dacht dat BMW niet in hybride geloofde, ze gingen toch voor waterstof?
JamesBond007 zegt
Hehe.
BMW Snapt het weer een beetje !
MDA zegt
Haha!! lekker nutteloos dit! het is net als het vliegtuig pakken om je DRIVe volvootje op te gaan halen in zweden… Klinkt lekker voor het milieu, maar als he er langer over nadenkt toch niet echt!
Een V8 hybride van 2500 kg… Ies groen! echt waar!
slappehap zegt
“en zit hij in 4,9 seconden op 96 km/h”
62 mph (brontekst) is zelfs echt 100 hele kilometers per uur!
CX-9 Owner zegt
@ Laue
waarom juist de x6…nou omdat die net zo schuin afloopt als de prius en de insight
Autogek zegt
Ik vind hybrides en SUV’s best samen kunnen. Maar dan moeten ze wel hun best doen om een echte zuinige en schone SUV te maken. Kijk maar eens naar de Lexus RX450H. Deze heeft een CO2 uitstoot van 148g/km, wat overeen komt met dat van een gemiddelde normale auto. En dat is een redelijk compromie voor iemand die een SUV wil. Boven de 200 g/km is niet echt hun best doen van BMW vind ik. Misschien een combinatie van SUV en Plug-in zou daar een oplossing zijn.
bozewolf zegt
1 op 10 en 230 co2?
HARTstikke groen….toch?
*zucht*
Benno zegt
@ Benz.. : Komt ie weer met z`n S-klasse… ;)
DonYannickova zegt
hybride auto’s zijn het stomste ooit… ze zouden beter hybride containerschepen maken… de 3grootste boten ever stoten samen evenveel co2 uit als ALLE auto’s op de baan per dag hé!!!
gaat er gewoon gigantisch over… was onlangs nog op discovery..
oh ja en als er nu massas massas priussen en insights gaan worden geproduceerd is het al zeker geen avance want die batterijen gaan VIA DIE GROTE BOTEN eerst langs 3 continenten eer ze in je auto zitten…
hybrid sucks ass
HDM zegt
@DonYannick: als het maar niet over Geo-Engineering Project Earth gaat. Leuk dat die wannabe dude doet of ie om het milieugeeft samen met dat rotmens, maar ze rijden gewoon nog Hummer en Chevy XXLSUV’s.
Je heb wel gelijk, vind het ook niet leuk dat elke keer de auto als grootste boosdoener het meest op je tv-scherm verschijnt, terwijl de auto maar voor relatief klein deel verantwoordelijk is volgens de cijfertjes..
bozewolf zegt
@ DonYannickova:
Wat een onzin. 3 schepen die net zoveel uitstoten als het gehele wagenpark. Anders doe je even je research ofzo.
En zee-vervoer is *beetje* belangrijk voor de wereldeconomie. Beetje maar. Klein beetje.
En ze zijn trouwens hard bezig om daar zo zuinig mogelijk te varen. Brandstof kost geld namelijk.
FuelMinded zegt
Dus een Prius is een “INActiveHybrid”…
Beetje Verward zegt
Raaaar dat zo veel lieden zich afvragen wat het nut is van hybride bij zo’n grote bak.
Het gaat gewoon om energiebesparing met behoud van prestatie. Ik herhaal: met behoud van prestatie. En dat doet zo’n hybridesysteem. Of deze X6 1 op 10 gaat lopen betwijfel ik net zoals dat een Prius III meestal geen 1 op 25 zal halen. Maar 30% minder energieverbruik ten opzichte van een conventionele benzineauto (met of zonder turbo of ED) is altijd te doen. Supersysteem.
WieAndersDasAuto zegt
Als we nou met z’n allen minder vlees zouden eten… Dat helpt meer dan een hybride ;)
Benz.. zegt
@Benno
Tja, ik weet het…
maak maar gewoon een ‘vergelijkje’ ;)
BmwMPower zegt
Hybride of niet, ik had de auto’s ook al gewoon zo gekocht.
En het is veel leuker dan al die lelijke Japanse meuk!
AriM6 zegt
@ Bimmertimmer
Ooh ja tuurlijk, we zijn van kleur verranderd.
God weet waarom, maar ik zie het nut er niet van in
@ Gaaf
Dan ga je nog lang moeten wachten kerel…