Chrysler ligt een beetje met zichzelf overhoop, dus echt tijd om verder te werken aan de cabrioversie van de Dodge Challenger hebben ze niet. Nu hebben we die auto al wel eerder zonder dak gezien, maar die versies waren toch een beetje overdreven. Gelukkig is daar Mr. Norm, een specialist uit Florida die niet te beroerd is om jouw Challenger een knalharde muscle makeover te geven.
Voluit heet dit beest de 426 Hemi Challenger Convertible, waarbij 426 verwijst naar de motorinhoud in cubic inches. Dit legendarische getal prijkte dertig jaar geleden al op de Hemi Mopars en wordt nu door Mr. Norm in ere hersteld. 426 ci staat gelijk aan 7,0 liter, dus je kunt al raden wat er onder de kap gebeurd is. Niet alleen is de motorinhoud vergroot, maar met een gesmede krukas, stoters en zuigers is het geheel stevig genoeg gemaakt om er een flinke blazer op te schroeven: de 2,8 liter grote twin screw supercharger van Kenne Bell pompt het vermogen op tot maar liefst 725 pk!
Een van de Viper SRT-10 afkomstig differentieel zorgt dat het geweld op de weg gebracht kan worden. Ook werd de ophanging aan de achterkant verstevigd, en uiteraard is de carrosserie van de Challenger stijver gemaakt om voor het ontbrekende dak te compenseren.
Het uiterlijk wordt gekenmerkt door de 20″ Thrust-wielen met Pirelli-kapotjes. In het interieur vinden we zwart Katzkin-leer en suede met gele stiksels, en uiteraard, bij de handgeschakelde versies, een Pistol Grip Shifter van koolstofvezel of hout.
Vind je zo’n Challenger overigens iets te gewoontjes, dan kun je altijd kiezen voor de 426 Hemi Cuda. Voorzien van een gewijzigde carrosserie heeft deze auto veel weg van de Plymouth Hemi ‘Cuda van weleer. De achterlichten komen van een originele ’71er ‘Cuda, en ook de kenmerkende shaker hood ontbreekt niet. Het is dan wel geen Roadrunner, maar je mag ‘m bij mij parkeren.
Turbo zegt
Bereheftig.
Dit is autoliefde :)
Laue zegt
Ik houd niet zo veel van muscle cabrio’s maar wat prestaties betreft.
leave it to mr. Norm!
De_Wonderslof zegt
Godverdoeme, los in m’n broek.
RickB zegt
Die van http://www.hxcperformance.com/ is toch net iets mooier al zeg ik het zelf ;)
Herbie zegt
@ Wonderslof
Geweldig. Schoot spontaan in de lach toen ik aan dat filmpje terug moest denke.
OT: Gruwelijke bak, eentje in het mat zwart graag.
rikkon zegt
Heb even het vergrootglas niet bij de hand maar als cabrio zijn de verschillen niet veel groter dan tussen de Golf Variant en de Bora Variant.
ZwerverRoodbaard zegt
Goeie zaak voor Mr. Norm :D Hopelijk worden ze weer net zo gevraagd als vroeger.
Chris zegt
De half zwarte achterkant is echt zwaar lelijk. Ook die van hxcperformance RickB.
vla zegt
Wist niet dat Dodge voor de Viper zelf het differentieel maakt.
Ferraritje zegt
Zalig, dit is pas een automobiel! :) Ben toch benieuwd naar de prijs…
barteliçoise zegt
wat een geweldige versnellingspook!
écht een beauty
mastertjen zegt
Toch liever met dak aub!
Benz.. zegt
Jongens…. WAAR kan ik een bestelling plaatsen! :)
Echt een prachtig monster, een musclecar waardig!
CrazyHenkie zegt
Die Hemi Cuda versie vind ik vet, alleen al om het anders zijn :D maar dan liever als Coupé, want op een van de interieurfoto´s van bovenaan bij de ´Cuda is duidelijk zichtbaar hoe de kap is bevestigd, en dat ziet er wel rommelig uit.
CrazyHenkie zegt
Wel bijpassende Zomoto trouwens, ook geel ;)
AMG Powerrr zegt
Deze 2 zusters zijn wel 1e klas porno :D
vla zegt
Btw, nog iets totaal naast de kwestie: wat een namen kunnen die Amerikanen verzinnen zeg! :D Mopar, Northstar, Hemi… Okee, de meeste zijn gewoon samentrekkingen van namen of achternamen, maar ze klinken zo cool! :P Laatst een stuurstang voor een Chrysler in een pakje van Mopar zien liggen, da’s toch wat anders dan Valeo of Bosch of Moog. :P (alhoewel: Moog vind ik ook wel een coole naam. :) ) (maar daar gaat het eigenlijk niet om bij onderdelen :mrgreen: )
lincoln zegt
historisch correcte retro .. keurige job Mr.Norm ..
phantom zegt
Daar wil ik wel eens een geluidje van horen…
Rob USA zegt
Thanks Mr Norm ! Die is goed met auto’s ! :)
Wat een heerlijke verschijningen en met genoeg power.
Cuda of Challenger maakt mij niet veel uit, alleen in een ander kleurtje aub, zwart met mat zwarte strepen ofzo.
De Camaro heeft ook al een open versie gekregen.
@Vla: Challenger/Camaro/Barracuda/Firebird/Charger enz enz klinkt toch ook veel beter als 316i of ML of A3 of GTR enz enz. :)
vla zegt
@ Rob USA
Nah, die namen vind ik een beetje té stoer en mannelijk. Liever namen zoals Scuderia, Sessenta, Super Veloce, Testarossa… Of GTO/SWB/die combinaties.
De Duitse manier van naamgeven: Amerikaanse sedans hebben ook vreemde namen, dit vergelijken met namen van musclecars is een beetje onterecht. Ik kan een functionele naam wel appreciëren, zoals ook de naam van de nieuwste Ferrari.
Maar het blijven ook wel coole namen, die van de musclecars… :)
RenesisHP zegt
Shit. :shock:
Een supercharger met ruim twee keer zoveel inhoud dan ons motorblok. :o
Rob USA zegt
@Vla: Alles in het Italiaans klinkt mooier, maar wat hun auto’s betreft mogen ze het voor dat geld ook wel een mooie namen hebben want als ze Bora/Golf/Escort zouden heten was dat wel een afknapper zijn.
Zoiets als té stoer en mannelijk bestaat niet in mijn ogen niet daarom hou ik ook zoveel van muscle cars ! :)
USA sedans dan: Caprice/Impala/Malibu/Seville/Chevelle/Fleetwood/Bonneville klinkt toch beter als 300e/520i/A6 of ni ?
Freewarefreak zegt
Zullen we met zijn allen lappen voor de “plaatjes op het dashboardplakker”… kan die ook eens naar de oogarts… f***ing hell… scheef…
OT: Prachtig… prachtig… hoe mooi… doe mij maar een Cuda…
henne zegt
Jammer van dat plastic in het interieur…!!!
vla zegt
@ Rob USA
Bwaah, ik vind die namen een beetje much ado about nothing: de helft van de auto’s zijn niet zo geweldig als de naam suggereert. Wel mooie namen, maar de combinaties bij de Duitsers zijn functioneler, net wat ik verwacht van een sedan. Maar after all is het persoonlijke smaak. ;)
CrazyHenkie zegt
Dat leer, dat ziet er wel heel ´zacht´ uit! Heel anders dan in bijv Duitse auto´s, waar het strak over de zetels gespannen is. Wel mooi, het past goed bij de stijl die de auto´s uitstralen (door dit te zeggen maak ik me vast onsterfelijk bij RobUSA :P )
vla zegt
@ CrazyHenkie
Lol! :P Maar ik spreek uit ervaring: een sofa is leuk, maar in een snelle auto wil je een strakke ruige mannenstoel, liefst met spijkers en dingen die eruit steken. :D Maar nah, een snug stoelletje als in de RS6 C6, meer moet je niet hebben imo. Die Amerikaanse zetels zijn trouwens niet zo kwalitatief.
@ Rob USA
Bijna vergeten: te stoer en mannelijk: voor mij moet een auto eerder vrouwelijk zijn, daarom is de DB9 ook mijn favoriete hedendaagse auto. ;) Een macho agressieve bak als bijvoorbeeld (extreem en niet Amerikaans voorbeeld) de C63 AMG vind ik veel te homo-erotisch (MB fanboys zullen dit écht niet graag horen :lol: ).
Kin Jong-Il zegt
Wat lelijk zeg, dat interieur vooral. Zo verschrikkelijk slecht in elkaar gezet, heb zelf in de auto gezeten, het leder (verschrikkelijk nep, plastic dus) scheurt al als je er naar kijkt en grote delen zijn uit kei- en keihard plastic vervaardigd.
Gatverdamme.
Mikeee zegt
@ vla schreef:
> Wist niet dat Dodge voor de Viper zelf het differentieel maakt.
Is gewoon een Dana 44 ;-)
bmw-e30-7bh zegt
Finally a man’s convertible! 8)
Rob USA zegt
@Crazy Henkie: Wie zich Crazy Henkie noemt vind ik zowiezo onsterfelijk ! :)
Maar positief over USA-cars zijn helpt ook natuurlijk. :)
@Vla: Een DB9 vrouwelijk noemen ?? Meer testosteron past er niet in een auto,wel één van de mooiste idd.
@Kin Jong:Origineel bashen op USA interieurs!… NOT. Welke andere auto van 25.000 euri heeft er dan een mooier interieur ??
vla zegt
@ Rob USA
Daar maak je wel een foutje hoor: een DB9 is wel degelijk vrouwelijk, een DBS/Vanquish is mannelijk. En niet alleen ik vind dat, maar ook veel designers waaronder Michiel van den Brink. ;)
Je ziet toch ook het verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke auto?
BmwMPower zegt
Een DB9 is dan wel strak gelijnd, maar misschien voor stoere vrouwen.
Met de Vanquish en DBS (jaja… ;) ) ben je wel de man, omdat die breder en bruter zijn!
vla zegt
Exact, de DB9 is slank, deinend en zacht gelijnd. Dat maakt haar vrouwelijk. Een mannelijke auto is er een met scherpe, felle, hoekige lijnen.
BananaFlip zegt
Ziet er goed uit.
Maar laat dat dak alsjeblieft wel open.
Dicht kan echt niet op een Amerikaan.
Bert zegt
Doe die ‘Cuda maar! In curious yellow aub.