We leven in een tijd dat op het uitstoten van CO2 zo onderhand een taboe rust en tegelijkertijd moeten we ook nog even afrekenen met een economische crisis. Een ideaal klimaat voor een budget-hybride auto als de Honda Insight, althans, dat zou je denken. De Insight doet het alles behalve goed. De pers schrijft vernietigend over de auto en bij Honda wordt koortsachtig gewerkt aan een update.
Het komt vooral door die grote boze Toyota Prius. Honda heeft de Insight bewust niet als een directe concurrent voor de Prius in de markt willen zetten, want daarvoor hebben ze de hybride Civic al. De Insight moet juist kopers in een goedkoper segment aanspreken, maar desondanks is het nu toch vooral de grotere en duurdere Prius die bij de Insight de wind uit de zeilen houdt.
In de Verenigde Staten -een erg belangrijke afzetmarkt- verkocht Honda in juni 2.079 Insight exemplaren, terwijl Toyota in dezelfde maand 12.998 Priussen verkocht. Honda had gehoopt om dit jaar in de VS 90.000 Insights aan de man te brengen, maar momenteel ligt de autobouwer op koers om uit te komen op een derde daarvan. Ook in Japan lopen de verkopen na een vliegende start hard terug. (via: la times)
kraakensmaak zegt
Ja, de nieuwe Prius kost iets meer maar heeft ook veel meer opties en luxe.
Neptukker zegt
Ik weet niet hoe het in andere landen is maar hiero stikt het van de Toyota dealers. Honda dealers zijn echter niet zo dik gezaait. Dit bepaalt vast een deel van het al dan niet slagen. Ook het imago “duur”wat tegenwoordig bij Honda hoort zal meespelen hoewel de Insight best mee valt (met dank aan de belachelijke overheirdsstimulering).
Rouge zegt
Een Johnie kan zo’n Insight niet betalen en het blijft natuurlijk een civic…… ;-)
Laue zegt
van mij mogen fabrikanten die groot inzetetn op hybride lekker op hun bek gaan.
Nickos zegt
@ Kraakensmaak
Hoezo heeft een Prius VEEL meer opties ? De Insight Elegance zit standaard ook aardig vol…. Cruise/Clima/Bluetooth/Stoelverwarming/CVT met schakelfunctie op het stuur/EconModus/PDC enz.
papageno zegt
Maar als de Insight zo weinig wordt verkocht dan is het dus een spot-waardige auto, of niet?
Laue zegt
@ Appeltje en andere spotters
s.v.Papageno’s comment negeren :P
Tony zegt
Ik begrijp het bericht wel. Vorige week een middagje Insight gereden en ja, het is inderdaad zo erg met die auto als alle berichten en reviews melden.
Wat een drama qua motor, herrie, bouw- en materiaalkwaliteit, zitcomfort achterin, enz. enz.
Neptukker zegt
@Laue, @papageno
Het is een prima auto om de spot mee te drijven.
DenE zegt
Ach…. jammer genoeg (nog) geen hybride-hoezee-roepers hier…
Anders hadden we, ook bij dit artikel, weer van de lekkere discussies.
(Net als bij het nieuws van de hybride-coupé van Toyota elders op dit Blog)
Oeps, nou doe ik het weer….
Eric zegt
De Honda-dealer in Wijnegem-Schilde is zijn dealerlicentie ofwel kwijt of bewust ingeleverd. In ieder geval de showroom is leeg en alle Honda reclame is van de gevel verwijderd.
Hun dealernetwerk is dringend aan herziening toe in België!!!! Toyota vind je wel in de buurt.
Laurens zegt
Goh, werkt die Nederlandse oversubsidiëring toch om hybride autofabrikanten exclusief voor onze markt modellen te laten ontwikkelen :-)
Hybrides verkopen alleen goed in markten waar er dik subsidie op zit. Puur qua kosten van het systeem en te bereiken besparingen verdien je het nooit terug.
Amerikanen raken steeds meer gecharmeerd van Europese diesels, de Jetta TDI bijvoorbeeld loopt daar als een dolle. Ik ben niet al te patriottisch, maar dat doet mijn Europese hart goed.
Henk zegt
Laurens, ietwat gefrustreerd?
Verder interesseren besparingen mij niks als potentiele koper. Zo is bijvoorbeeld een Prius gewoon een betrouwbare auto, rijk uitgerust en tegen een prima prijs! En weinig wegenbelasting! Dat ie zuinig is, is meegenomen. Dat er geen BPM op zit zal mij worst zijn, ik betaal niet graag belasting.
Laurens zegt
@Henk
zeker ook een IQ van 132? Neem aan dat je als koper ook naar de prijs kijkt? Die 10.000 Euro BPM korting is je worst daarentegen.
Je reactie heeft het gebruikelijke niveau van de hybride rijder, dat alleen begint langzamerhand voor mij een reden te worden er nooit een te kopen ;-)
Robin Vleij zegt
Rouge: De Insight is gebaseerd op de Jazz/Fit…
Henk zegt
Laurens, heb jij persoonlijk last van het feit dat er een forse BPM korting op een Prius zit? Ik heb de indruk dat het je niet helemaal lekker zit.
RenesisHP zegt
@Henk.
Daar hebben wij toch allemaal last van. Wie denk je dat die BPM korting betaald?
DenE zegt
Hiep, hiep hoera !! We hebben er weer één. Daar gaan we weer.
Ik weet zeker dat ‘autogek’ zijn nagels er af zit te bijten om te reageren.
Nog even en dan liggen er weer vergelijken op tafel tussen het ontbreken van BPM op hybride auto’s en korting op kinderkaartjes, kinderbijslag e.d.
Komen die ‘uitgekauwde boekhouders’ weer met allerlei belasting voordeeltjes welke andere mensen wél genieten en ‘hun’ niet.
Er zijn mensen die klagen dat ze 52% betlasting afdragen, maar die pakken wel het voordeel van een hybride-auto. Die stelen dus een paar procenten terug van de Nederlandse staat, en dat maakt hun gelukkig. Succes er mee.
Genieten jullie maar van de half-electrische zoem-zoem-mobielen hoor mannen! Persoonlijk, zou ik er nog niet dood in gevonden willen worden.
Ook al geef ik helemaal niets om ‘imago’ of ‘status’ zou ik tóch liever niet als ‘goedkoop’ of ‘vrekkig’ uitgemaakt willen worden. Alleen daarom loop ik al de Honda en Toyota showroom voorbij.
Autogek zegt
RenessisHP: Ikzelf met mijn vele 10.000,- euro’s belasting per jaar. Waar ik voor de rest niets van terug zie. De rest van mijn belasting gaat op aan mensen die zitten te zeuren over het kleine beetje belastinggeld wat ikzelf wel terug zie.
kraakensmaak zegt
@Nickos , full led verlichting, adaptive cruisecontrol, keylessgo, pre-crash safety system, head up display, JBL premium sound, achteruitrij camera.
Volgens mij mist de insight aardig wat van dit rijtje hoor Nickos….
Henk zegt
Het lijkt wel of sommige lezers in de rij staan om hun zuurverdiende salaris af te dragen aan de Belastingdienst….. wat een lutsers.
Misschien kunnen jullie ook een hetze beginnen tegen mensen met een minimum inkomen, die krijgen immers kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, waterschapsbelastingen, huursubsidie, zorgtoeslag etc. en dragen dus ook minder geld af aan verschillende overheden.
RenesisHP zegt
@Autogek.
Met ons salaris en brandstofverbruik sponser ik er op jaarbasis ook een aantal. Je staat dus niet alleen.
Ik zou echter liever zien dat mijn belasting naar echt nuttige zaken zoals gezondheidszorg gaat. Helaas gaat dat behoorlijk hard achteruit.
@Henk.
Mensen met een minimum inkomen doen veelal beroepen waar wij geen zin in hebben.
Daarbij konden deze mensen voorheen een stuk beter rondkomen dan dat nu het geval is.
Ik vind dat overigens geen vergelijking.
Belasting uitgeven aan mensen die het slechter hebben of belasting uitgeven aan “milieuvriendelijke” auto’s heeft niets met elkaar te maken.
RenesisHP zegt
@DenE.
Dat soort mensen kijken onze benzineslurper ook altijd zeer afkeurend aan. :?
Autogek zegt
@renesishp: Dat zeggen alle mensen die geen bakken belasting betalen per jaar. Ga maar eens 52% van je salaris elke maand afstaan en er niets van terug zien omdat het allemaal naar de “minderbedeelde” gaat. Kijken of je dan nog steeds vind of alle soorten belastingen en subsidies niets met elkaar te maken hebben.
RenesisHP zegt
@Autogek.
En in welke belastingschaal denk jij dat wij zitten? Zo vanachter jouw computer beoordeeld. :|
Ik kan er persoonlijk niet mee zitten als die belasting goed besteed wordt. Daar zit echter het probleem.
De milieuhoax kan ik niet goed noemen. Zorg voor zieken en ouderen(je weet wel, de mensen die er mede verantwoordelijk voor zijn dat wij hier ongestoord kunnen bloggen).
Ik snap niet dat je daar geen verschil in ziet.
Daarbij het volgende. Als jij 52% belasting betaald heb je het een heel stuk beter dan de meeste mensen in dit land. Grote kans dat jouw bestedingspatroon ook wat anders is dan die van de gemiddelde mens.
En dan klagen als je iets bijdraagt aan de staat.. Uhu.
Dat het nooit genoeg zal zijn kunnen we uit je comments wel opmaken.
RenesisHP zegt
=>Zorg voor zieken en ouderen wel.
Autogek zegt
@ RenesisHP: Dan moet je even meerdere reactie’s van mij lezen. Ik schrijf niet dat ik niet bijdragen aan de Nederlandse maatschappij. Maar als ik dan eens een keer iets terug krijg van de Nederlandse maatschappij wordt er het hier niets anders dan over gezeurt en ik afgeblaft.
Milieuhoax? Geeft soort opmerkingen doen mij inderdaad vermoeden dat je geen 52% belasting betaald. Er is zeker geen Global Warming, Bush had zeker gelijk met massavernietigingswapens in Irak en alles wat op Top Gear gezegt wordt is zeker waar?
RenesisHP zegt
@Autogek.
Het gaat niet om het terugkrijgen. Het gaat om de reden waarom je het terug krijgt. Dat is in eerste instantie niet op jou persoonlijk gericht.
Met deze zin “@renesishp: Dat zeggen alle mensen die geen bakken belasting betalen per jaar.” stuur jij het zelf naar de persoonlijke kant toe.
Global warming is geen hoax. Het is een natuurlijk proces waar wij mensen maar een heel klein beetje invloed op kunnen hebben. Dat wij er voor opdraaien is vanuit dat oogpunt gewoon gestoord.
Bush ging voor de olie. Amerika is een ster in het goed praten van foute dingen, Europa overigens net zo hard.
Top gear is een amusementsprogramma. Vooral niet te serieus nemen dus.
rsh zegt
@Autogek, je bedoelt dat je in de 52% schaal valt?
Om 52% belasting te betalen over je inkomen moet je in een ander land wezen.
Eerst val je in de belastingvrije voet, dan de verschillende schaaltjes en uiteindelijk in de 52% schaal.
En wees er maar blij mee. Zo veel mensen krijgen niet zo veel geld, laat staan verdienen ;-).
On topic. Suffe auto + suf imago van Honda is idem verkoopaantallen. Zo moeilijk is marketing toch niet?
Henk zegt
Al die jaloerse pubers hier zullen deze Audi dan zeker ook waardeloos vinden:
http://www.groenlicht.be/2009/01/17/audi-q5-hybride-komt-er-tegen-2010/
RenesisHP zegt
@rsh.
Lol. :lol:
Jij snapt het. ;)
RenesisHP zegt
@Henk.
Yep, stikjaloers. :|
Ik hou helemaal niet van Audi. ;)
Laurens zegt
@autogek
begrijp ik goed dat je vindt dat er allerlei belastingen in Nederland geheven worden die onterecht zijn, omdat je er persoonlijk niets van terug ziet? Dat is wel een heel interessant standpunt, voor iemand die in ieder geval de indruk wil wekken maatschappelijk betrokken te zijn.
Dat laatste, maatschappelijke betrokkenheid, is mijn drijfveer in zake hybride sponsoring. Als de zeg 17.000 Euro die een leaserijder gesubsidieerd krijgt tijdens een 4 jarig contract een evenredige verbetering van het milieu zou opleveren, zou ik er mee kunnen leven. In werkelijkheid bespaart het ding maar zo’n 8 ton CO2 over de periode, wat een opbrengst heeft van 240 Euro.
Liever nog zie ik de ruim 100 miljoen Euro per jaar die de hybrideregeling kost (overigens deels betaald door leaserijders die opeens 25% bijtelling mochten gaan betalen) besteedt worden aan windmolenparken. Dat is ook marginaal qua milieurendement, maar vast niet zo slecht als de hybride.
Maar dat interesseert je eigenlijk helemaal niet, het milieu? Behalve om er goede sier mee te maken!
Henk zegt
Laurens, mocht je het nu echt willen weten: het feit dat een hybride (mariginaal) beter is voor het milieu boeit mij niet. Wat wel interessant is, is dat je voor een mooie prijs een auto kunt rijden dankzij het ontbreken van BPM heffing! En het mooie is: jij kunt ook die keuze maken!
Wil je dit niet door welke reden dan ook, dan blijf je toch heerlijk tevreden in je huidige auto rijden?
Al eens aan emigratie gedacht? Ben je van die hypocriete belastingregeltjes af en dan slaap je ongetwijfeld een stuk beter.
*stapt in zijn Prius en zwaait vriendelijk naar Laurens*
406_v6 zegt
@autogek,
JA, ALLES wat op Top Gear wordt gezegd is waar :mrgreen:
Voor de rest ben je erg inconsequent in je stellingen…..
Owh ja, jij rijdt ook altijd 90 km/h in je Prius? Of ben je zo’n moraalridder voor de omgeving die als ie eenmaal op de snelweg is gewoon probeert 130 in de haaibriet te rijden? :twisted:
Als je écht wat voor het millieu wil doen ga je in een lpg of beter nog aardgas auto rijden, is tenminste nog goedkoper ook (én je bent van de K#$@! haaibriet af).
Laurens zegt
@henk
duidelijker had je de mentaliteit van de hybride rijder niet kunnen uitleggen. Dank!
RenesisHP zegt
@Henk.
Respect voor de eerlijkheid. :)
Heb je enig idee wat er allemaal bij een emigratie komt kijken?
Ook enig idee wat een goed uitgevoerde emigratie kost?
Denk je dat de gemiddelde mens dat kan betalen nadat ze een berg aan de belasting hebben afgedragen?
Het grootste gedeelte van de Nederlanders is al blij dat ze hun kinderen normaal te eten kunnen geven.
MCW zegt
Toch vind ik een plek 4 in de verkooplijst van Japan niet eens zo slecht hoor.. alleen verkoopt de Prius wel 2,5 keer zoveel..
rene zegt
Laurens wat kost die roetfilterellende ?
Benjamin1 zegt
ik zou ook een Prius pakken. kost geen drol in de maand!
DenE zegt
@Benjamin- kan je beter een Chevy Camaro of een dikke Mercedes uit (pakembeet) ’73 nemen, gaspot erin, ben je nog goedkoper uit, maar dan mét stijl. En zoals hierboven al aangehaald, LPG of liever aardgas is nóg schoner als hybride rijden.
Wel fijn om te zien dat ‘autogek’ weer een kans heeft om te ventileren dat HIJ 52% belasting betaald. En, DUS ? Dan zijn je inkomsten er ook naar, leer er mee leven.
Ik zeur niet dat JIJ slechts 14% bijtelling op je auto geniet, geen BPM afgedragen heb bij de aanschaf en een lager verbruik heb als de gemiddelde benzine piloot. Maar wel over die hoezee-sfeer die door hybride rijders gecreëerd word. Die klopt niet. Henk is tenminste eerlijk, niks groen ! Minder betalen dát is het credo. En als jij dat nou ook eens gewoon daarbij zou laten krijg je een stuk minder negatief commentaar. Kom niet aanslepen met hoeveel belasting JIJ wel betaald en hoe oneerlijk alle andere subsidies, fondsen en regeltjes hier in Nederland wel fout zijn. Vooral omdat JIJ dáár nou net geen gebruik van kan maken. Ik heb je al eerder duidelijk proberen te maken dat ik er geen moeite mee heb. Ik schijn, volgens vadertjes staat, genoeg draagkracht te hebben om die (belasting)last te kunnen dragen. En jij schijnbaar ook, opgemaakt uit de keren dat je het nodig vind om die 52% aan te halen. Laat het daar nou gewoon bij, en rij nog lekker even een rondje in je zoem-zoem. Muziekje aan, genieten en relativeren. Dan is het leven ineens een stuk vrolijker. (Trouwens, mijn uitnodiging was niet interessant genoeg ? Jammer…. )
Benjamin1 zegt
LOL ik rijd geen Prius hoor, ga nog liever fietsen!
Nee doe mij maar een Italiaan;)
Autogek zegt
Op LPG of aardgas rijden in een dikke amerikaan of oude MB is niet schoner dan rijden in een Prius! Ook weer even onderzoek naar doen voor je weer onzin schrijft hier. LPG geeft maar 10% minder uitstoot dan dezelfde auto op benzine en op aardgas is hij maar 25% schoner. Tenzij als jij een dikke Amerikaan of een dikke oude Mb ken die 130 gr CO2 /km uitstoot ben je niet schoner dan in een Prius.
Weer onzin anti hybrides praat dus.
Henk zegt
Graag gedaan Laurens!
ps: fijn he, elke maand wegenbelasting afdragen… *LOL*
rene zegt
Laurens milieu en diesels ?
Autogek zegt
@ Rene: In 2008 alleen al hebben ruim 145.000 voertuigeigenaren voor ruim € 66 miljoen subsidie ontvangen voor de aanschaf van een roetfilter. Nu staat de tellen dit jaar al op €38,5 miljoen. Het bedrijfsleven heeft dit jaar al €137 miljoen subsidie gekregen. En we zijn pas halve wege het jaar.
En niemand heeft het trouwens nog over het opruimen van de roetfilters in de toekomst en dan weer nieuwe moeten plaatsen op de bestaande auto’s en vrachtwagens. De levensduur is ongeveer 80.000 km. Dus je heb vele roetfilters per auto/vrachtwagen leven nodig. En daarnaast verwijderen achteraf geplaatste roetfilters maar voor 50% tot 70% van het roet. Fabrieks af roetfilter doet 99% verwijderen. Maar na 80.000 zal je deze toch ook weer moeten vervangen.
Voor de productie van roetfilters is per bestaande personenauto nodig:
Twee tot vier gram platina.
Eén ton zand per 4 gram platina.
40 kilo fossiele brandstof voor de productie van 1 gram platina, ofwel 160 kilo (!) per benodigde 4 gram.
http://www.stomverbaasd.com/waardeloze-roetfilters-kosten-belasting-betaler-veel-geld/
Diesel rijden is echt schoner dan hybride rijden. Echt wel! :evil:
406_v6 zegt
@autogek,
Zet eens een gewone moderne europese of japanse auto op lpg of aardgas… jouw vergelijk met een oude MB of dikke amerikaan is typisch gelul van haaibriet dodo’s….. die durven nl. niet écht te vergelijken.
Pak eens een Toyota aigo en zet die op lpg….. is sowieso al zuiniger en schoner dan een haaibriet en op lpg helemaal.
en jouw ongefundeerde mening over onderzoek doen:
Uit TNO onderzoek blijkt dat de uitstoot van stikstofdioxiden (NO2) bij autogas maar liefst 37 keer minder is dan bij diesel en de helft minder dan bij benzine. Daarnaast komt bij autogas nauwelijks roetuitstoot (fijnstof) voor, terwijl dit bij diesel een groot probleem is. De uitstoot van schadelijke roetdeeltjes (fijnstof, PM10) is met autogas bijna 10 keer minder dan bij diesel en bijna anderhalf keer minder dan bij benzine. Tot slot is de uitstoot van kooldioxide (CO2), mede oorzaak van het broeikaseffect, bij autogas ongeveer 10% minder dan bij benzine.
RenesisHP zegt
@autogek en anderen.
Diesel is inderdaad gore troep. 100% waar. De subsidie op roetfilters is een blunder gebleken doordat de fijnste schadelijke troep er nog doorheen komt. Het oogt dus vooral schoner.
Maar goed. Nederland en blunders corrigeren.. :roll:
We waren de verkapte milieuredenen al voorbij.
Hou nou toch eens op met dat krampachtige milieugezeik om een Prius(of soortgelijke) goed te praten.
Niks mis mee als je aan je centjes denkt.
Als je dan echt de treehugger wil uithangen snap ik niet wat je op AB doet.
Ik heb meer respect voor @Henk zijn eerlijkheid.
Autogek zegt
@ 406_v6: Eerst even leren lezen voor je iemands reactie de grond in wil trappen. Mijn reactie met de oude Amerikaan of MB was gericht op de reactie van DenE die zei dat hij dan schoner zou zijn dan een Hybride.
Daarnaaast moet je wel eenzelfde auto uit de Priusklasse vergelijken op basis van LGP. En ook even de brochures lezen, want je mag geen Toyota op LPG zetten. Dan verlies je je garantie.
Dan heb ik de uitstootwaardes even verrekent naar een Opel Astra 1.8 ( zelfde prestaties en jullie lievelings auto in deze klasse) en een Prius.
Astra uitstoot LPG per km: 152g CO2, 0.0036g fijnstof, 0.05g NOx.
Prius uitstoot per km: 104g CO2, 0.0025g fijnstof, 0.04g NOx.
Geloof je natuurlijk weer niet. maar ga zelf maar uitrekenen.
PS: CO2 is inderdaad 10% minder met LPG dan de standaard auto uitstoot. Maar daar wordt de 10% die je extra van LPG nodig heb wordt vaak niet meegerekend. Heb ik in de bovenstaande berekeningen ook niet gedaan. ;)
Autogek zegt
@ RenesisHP: Nee, jij heb besloten dat het niet om het milieu gaat. Je moet even al mijn reactie’s op Autoblog nalezen. Ik had al gekozen voor de Prius voor de belastingsmaatregelen er kwamen. Ik heb wel voor de Prius gekozen vanwege het milieu en dat hij een lekkere rijauto is.
En waarom mag ik niet voor een beter milieu zijn en gek zijn van auto’s? Wat en onzinpraat. Ik hou ook van RangeRovers, maar vind dat ze veel schoner moeten worden voor ik er 1 zou kopen. BV de volledig electrische RangeRover die ze in Engeland hebben. Maar iedereen moet die keuze voor zich maken. Maar mijn keuze om een Prius te kiezen wordt hier niet geaccepteerd. En ik wordt voor gek, moordenaar en terrorist uitgemaakt.
En dan nog: als men alleen maar zou kiezen voor een Prius voor hun geldbesparing. Dan nog wordt er veel vervuiling bespaart door de mensen die het eigenlijk voor het geld deden.
Priusuitstoot hierboven is trouwens van de Prius2, die Prius3 is dus nog schoner.
Laurens zegt
@rene 31 July 2009 11:10
wat is je vraag?
406_v6 zegt
@autogek,
lees de reactie van RenesisHP maar door, zo ongeveer vanaf de 2e helft….
de vraag is inderdaad wat heeft een treehugger op AB te zoeken?
Autogek zegt
@406_v6: Oh, ga je zo makkelijk over de feiten heen? Jij schrijft dat ik onzin praat met LPG is ook vuiler dan de Prius. Ik heb dus aangetoond dat ik (weer) gelijk heb over dat de hybrides wel schoner zijn dan andere brandstofauto’s en jij schrijft alleen dat “treehuggers” hier niet horen. Heel makkelijk hoor. :(
rene zegt
Laurens,
Klein beetje practische ervaring,
-Een benzinemotor kan je relatief lang zijn uitlaatgasnormen laten behouden vooral omdat die intern minder vervuilt ,ik kan je garaderen als je een diesel opgegooid na pakweg 100 mil daar maak je geen foto meer van.
Laurens zegt
@rene
het EGR systeem zorgt bij een diesel voor verontreiniging van het inlaatkanaal. Voor de rest valt het wel mee dacht ik. Ik heb wel eens cylinderkoppen van diesel- en benzineauto’s gezien na flink wat kilometers, niet echt dramatische verschillen.
Achteraf ingebouwde roetfilters bij diesels zijn niet zo effectief als af fabriek systemen. Volgens mij hebben de laatste ook geen levensduur problemen. De kosten van die systemen zitten verwerkt in de aanschafprijs, geen subsidie volgens mij.
Persoonlijk vind ik de fijnstof discussie een beetje zoals de radioactiviteit discussie. Het wordt meer gebruikt als argument om bijvoorbeeld de aanleg van wegen tegen te houden door de anti-auto lobby, dan dat het echt problemen oplevert.
Autogek zegt
Tot 1 april 2008 kreeg u als klant bij de aankoop van een nieuwe dieselauto met roetfilter 600 euro korting op de aanschafbelasting (BPM). Vanaf 1 april is de fijnstof differentiatie ingegaan en vervalt de standaard korting op de BPM. Een dieselauto met een fijnstofuitstoot van nul mg/km krijgt een korting van 900 euro. Voor elke extra milligram fijnstof uitstoot vermindert de korting met 200 euro. Dus Subsidie!
Op diverse forums staat dat roetfilters die fabrieksaf in de auto zitten ook met 120.000 vervangen moeten worden.
Langer doorrijden met verstopte roetfilters zorgt juist voor extra vervuiling.
Laurens zegt
Aha. Wel een minimale subsidie, als fijnstof zo’n probleem is, maar uitstoot te reduceren tot nul. Bevestigt mijn vermoeden dat het meer een anti-auto lobby issue is.
Hoe zit het met de BPM boete op een diesel?
Al met al wordt de diesel nog steeds zeer benadeeld ten opzichte van de door sommigen zo krampachtig beminde hybride. Verklaart misschien een deel van de aversie van de autowereld tegen de Prii.
rene zegt
Laurens ik wordt nu echt en beetje cru.
Inlaatkanalen voor de helft dicht lijkt me toch niet rendabel.
Henk zegt
Laurens, kun je niet beter eens een goede psycholoog opzoeken? We worden met z’n allen zo moe van je……
Autogek zegt
@ Rene: Laurens wil alleen maar horen wat hij vind. Zelfs met cijfers die krijg je hem niet om tot logisch nadenken. Diesels worden als je alles vergelijkt net zo hard gesubsidieerd als hybrides met: roetfilterssubsidie, BPM korting, veel lagere brandstofaccijns en dergelijke. En dan maar niet te spreken over de vervuiling van de dieselauto door roet en roetfilters ( ong. 5 per levensperiode). En dan die vloeistof die de filters tijdens het rijden svhoon houden. Wat voor gif is dat dan wel niet? Daarnaast ook nog de andere uitlaatgassen die vuiler zijn.
Maar succes Rene als jij nog denk dat je Laurens tot redeljkheid kan krijgen.
@ Laurens: Moet je even mijn bericht van 15:44 lezen. Bij 0 fijnstof krijg je 900 euro. Bij elke gram fijnstof krijg je 200 euro boete. Dus een auto met 5 g fijnstof moet 1000 euro betalen -900 euro =100 euro. Een auto die 10 g uitstoot is dus 10×200-900=1100 boete BPM.
Autogek zegt
@ Henk: ik denk dat Laurens van Autoblog is. Hij mag zoveel dingen hier schrijven( ook persoonlijke aanvallen) die niet door de bocht kunnen. En hij wordt maar niet geblockt wat wel volgends de huisregels hoort te gebeuren. Er zijn er meer van zijn soort. Maar Autoblog vind het allemaal prima. Zolang de hybrides en de hybriderijders maar aangevallen worden. Ik ben al voor gek, idioot, massa moordenaar en terrorrist uitgemaakt hier. En ze mogen allemaal vrolijk door blijvenschrijven.
rene zegt
Gelukkig rijden er nog maar weinig diesel en stoomtreinen.
Laurens zegt
@henk
selectief in je vermoeidheid?
Je klinkt als ervaringsdeskundige, zet de naam van je dokter online, kunnen anderen hier er ook gebruik van maken.
Overigens is niemand verplicht om autoblog te lezen, laat staan erop te posten. In het geval het allemaal teveel wordt :-)
rene zegt
En scheren we ons met een electrisch machientje.
RenesisHP zegt
Juist.. Vreemde bitchfight. :?
@autogek.
Ik volg jouw reacties al een stuk langer dan jij zelf beseft. Na enige observatie kom ik nog steeds tot dezelfde conclusie.
Aan de ene kant zeur je op bijna elk topic over milieu(erg vermoeiend), aan de andere kant zeur je over 52% belastingafgave. Mijn eerdere conclusie zit dus niet ver van de waarheid verwijdert.
Mijn advies; Don’t be a whining bitch and get a life.
Erg veel positiviteit lijkt er niet in te zitten. Lijkt mij dat je met 52% belastingafgave geen al te slecht leven hebt.
Maar goed. Geld maakt niet gelukkig. ;)
Autogek zegt
@ RenesisHP: Grappig dat je me al een tijdje in het oogje houdt. Vind je me leuk?
Ten eerste ben ik pas van de week over mijn 52% belasting begonnen, dus knap dat je je niets kan herinneren over alle reactie’s daarvoor. Maar wat dan over het feit dat jullie het niet anders dan over de 14% kunnen hebben?
Daarnaast is een hybride uitgevonden voor het milieu. Gek dat ik het dan over het milieu heb? Het feit dat de Prius wereldwijd goed verkoopt en jullie denken dat de Prius alleen maar voor het Nederlands belastingstelsel gemaakt is, dat is pas whining!
Heel makkelijk iemand anders aanvallen op zijn reacties. Maar een spiegel voorhouden? Ho maar. Er worden hier niets anders dan onzin feiten en leugens geschreven om een hybrides en hun bestuurders af te kunnen kraken. Maar zodra dat ontkracht wordt met echte feiten en cijfers hoor ik alleen maar dat ik hier gelijk niet thuis op Autoblog als “TreeHugger” zijnde.
So who doesn’t has a life and doesn’t live and let live?
Als jullie nu eens ophielden met onzin fabels over Hummers zijn schoner, hybrides moeten verboden worden en ik betaal jouw auto en al die andere onzin. Dan hou ik op met mijn belastingsfeiten!
rene zegt
Binnen tien jaar in de krant :
Mensen reden met stinkende en rokende diesels en dachten het goed was .
DenE zegt
Tsja… ‘autogek’ is nu eenmaal een feiten man, maar wel knap hoe hij alleen de feiten er uit vist die hij WIL zien. En daarop reageert.
Hij heeft nog niet verklaard of hij ook op de ‘Prius-manier’ rijd.
Ik bedoel dus, het ‘nieuwe-rijden’ waar het puur-en-alleen draait om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken met gelijk-welke auto.
Ik zie namelijk alleen maar mensen met Priussen/insights/Civic-Hybrides in mijn spiegel kleven. Ik mag van nature lekker doortuffen (op de snelweg) en rij gemiddeld zo’n 15-25 harder als de maximaal toegestane snelheid op het stuk weg waar ik overheen rij. De boetes vallen (nog) mee trouwens.
Maar meestal word ik opgejaagd door óf zo’n petje in een 15 jaar oud golfje, astra,civic of een bouwvakkersbusje. Maar wat mij de laatste tijd opval is dat het meer de hybride rijders zijn die er voorbij moéten. Uiteraard ga ik bij de eerste moeglijkheid naar rechts en laat de zoem-mobiel er voorbij. Als iemand sneller wil als ik, succes, ga je gang.
Maar op de A15, voorbij Hardinxveld richting Tiel heb ik dus veelal ca. 140/145 Km/u op de klok staan. En je kan mij niet vertellen dat, welke (-hybride-) auto dan ook zijn pinacle van zuinigheid bereikt met ca. 150/160 Km/u. Dat onderstreept dus de beredenering dat het ‘slechts’ om het belasting voordeel draaid voor de hybride-rijder en de ‘groene’ gedachten dus -minimaal- secundair zijn.
Hoe zit dat bij jou? Autogek ? Rij jij groen, of tik je ook geregeld de 150/160 aan ? Ik weet niet hoe het in jouw lease-constuctie zit, maar de baas betaald de peut neem ik aan. Is het voor jou wél de sport om de grootste zuinigheid uit je Prius te persen ? Of heb je, net als de rest van ons hier, ook gewoon een zware rechtervoet soms ?
Oh, ja en m’n aanbod staat nog hoor, nog twee dagen te gaan voor departure.
DenE zegt
Autogek schreef: ‘Ik ben al voor gek, idioot, massa moordenaar en terrorrist uitgemaakt hier. En ze mogen allemaal vrolijk door blijvenschrijven.’
Die reacties heb ik (nog) niet mogen lezen. Bij welke topic was dat ?
Ik ben wel diegene die je een meervoudig gehandicapt kind toegewenst heb.
Maar dat was zeker en alleen naar aanleiding dat jij een ‘persoonsgebonden budget’ voor dat soort kinderen aan ging halen in het vergelijk tbv jouw BPM-vrijstelling. Gratis kinderboeken en ontbreken van entree voor kinder was ook al zo’n regeling die JIJ onzinnig vond. Vooral omdat jij hier geen gebruik van mocht maken en wel je 52% belasting voor afdroeg.
Dat vergelijk tussen kinderen en een auto heb JIJ in gezet, niet ik.
Ik leer mijn kinderen dat er zelfs een verschil is tussen een mens en een dier.
Het dier komt tegenover een mens altijd op een tweede plek. en dát gaat nog over een levend wezen. Een auto aandragen als op gelijke hoogte met een mens (van welk formaat dan ook) is niet normaal, hoe je het ook went of keert. En als je daar toch aan vast houd, sorry, dan ben je voor MIJ echt niet van DEZE wereld, vandaar mijn uitnodiging (zie boven, die nog steeds staat)
RenesisHP zegt
@autogek.
Ik vind je het tegenovergestelde van leuk. :)
Belasting boeit mij normaal gesproken weinig, totdat het belachelijk is.
Begrijpend lezen is dus ook vak. Je kan dus zelf niet concluderen dat je jezelf tegen spreekt?
Maar goed. Wat is je doel? Ben je op een treehugger kruistocht of zo? Ben jij die uitverkorene om heel AB af te struinen naar het geschikte topic om weer even je milieuverhaaltje te doen?
Mij lastigvallen met een zeikverhaal;
“Er worden hier niets anders dan onzin feiten en leugens geschreven om een hybrides en hun bestuurders af te kunnen kraken.”
Denk je dat zoiets mij kan schelen? Heeft het überhaubt iets met mijn reactie te maken?
Nu jij weer. :|
RenesisHP zegt
=>überhaupt.
Autogek zegt
@DenE, Laat al lekker zien wat voor type je bent. Weet zelf niet dat jij mij terrorist en moordenaar heb genoemd. Of ik er ook een paar wilde doodrijden op koninginnedag 2010 en een aanslag ging doen op de koningin.
Kindgebonden budget heeft niets te maken met handicapten. Vele gezonde kinderen kunnen die ook gewoon krijgen.
Mijn belasting en subsidieverhaal ging over het feit dat iedereen wel geld op 1 of andere manier krijgt van de staat. Een kind nemen is een eigen keuze en dat is dan wel goed dat je bakken geld krijgt van de staat. Maar met de eigen keuze van een milieuvriendelijke auto rijden, dan mag je geen geld krijgen? Je kiest ergens zelf voor. Dus moet je er dan ook maar zelf voor betalen. Dat wil niet zeggen dat ik een kind gelijk trekt met een auto. Zoals jij aangeeft.
Ik rij altijd de maximuun snelheid en hou mij aan alle Nederlandse wetgeving.
@RenesisHp moet ook eens leren begrijpend lezen. Ik schrijf hier als er weer flinke negatieve reacties en onzin feiten zijn geroepen over een hybride. Ik ben niet de eerste die begint met schrijven. Jouw reactie’s geven aan dat niemand een Prius kiest voor het milieu. Onzin. Ik al zo ie zo heb hem daarvoor gekozen. En als jij eens goed gelezen had, dan had je dat al geweten ipv blijven gillen dat het alleen maar om het geld gaat. En ik ben niet de enige.
Autogek zegt
En nu gaan jullie maar lekker met zijn 2tjes verder. Want goed lezen en het dan begrijpen valt erg moeilijk blijkbaar. Alleen maar een zwarte waas van hummeronderzoeken en14% bijtelling hebben jullie voo je ogen.
RenesisHP zegt
@autogek.
Ik ontken niet dat het volgens jou om het milieu gaat. Ik zeg echter dat het jou ook zeker om het geld gaat. Daar lees jij dus maar even per ongeluk expres overheen.
Autogek zegt
@ RenesisHP: En daarom zeg ik dat jij niet goed kan lezen. Want ik had al eerder geschreven dat ik hem al genomen had “voor” de bijtellingsregels werden verandert. Ik zou dus gewoon 52% over 20% betalen. Ik betaal ook meer voor mijn gas en electra omdat ik die ook milieu vriendelijk wil hebben.
Ik ben niet vies van meer betalen voor het algemeen beter worden van de maatschappij en het milieu. Waar ik niet goed van wordt is dat er niets anders wordt geschreven wordt over hybridesdan de bijtelling, de vervuiling en de kosten ervan. Er wordt niet gekeken naar het beter worden van het milieu, de subsidie’s die vele mensen krijgen en waar niet over geklaagt wordt en de rijeigenschappen van een Prius ivm een van zijn klasgenoten.
En als je deze bovenstaande stellingen niet uit “al” mijn reactie’s bij allerlei artikelen kan halen is dat niet mijn fout en moet je toch maar beter al mijn reactie’s volgen.
RenesisHP zegt
@Autogek.
“Er wordt niet gekeken naar het beter worden van het milieu, de subsidie’s die vele mensen krijgen en waar niet over geklaagt wordt en de rijeigenschappen van een Prius ivm een van zijn klasgenoten.”
Hiermee laat je toch weer even de andere kant doorschemeren.
BananaFlip zegt
Jammer, leuk karretje.
Laurens zegt
@autogek
als je een beetje opgelet zou hebben was het je misschien opgevallen dat ik het ALLEEN maar heb over de milieuwinst van de Prius in relatie tot de op het ding gegeven subsidies. En dan praat ik met name over de BPM vrijstelling, de 14% bijtelling geldt alleen voor leaserijders (maar maakt hem daardoor zeer populair), de wegenbelasting vrijstelling vinden met name particulieren weer heel interessant.
Voor dat milieu vind ik een bedrag van 17.000 Euro gedurende een leaseperiode van 4 jaar wel heel veel gemeenschapsgeld, om maar 8 ton CO2 te besparen.
Gezien het regelmatig terugkerende onderwerp van kindgebonden subsidies zou ik trouwens nog een scheldwoord toevoegen aan het door je opgestelde lijstje…
rene zegt
Laurens mijn basis is de brandstof .
Autogek zegt
@ RenesisHP: Lees lekker wat jij vind.
@ Laurens: Jij heb het alleen over de hybrides en hun subsidie en vind dat diesels net zo schoon zijn. Zoals ik al eerder heb geschreven en jij niet leest: Wat van de lagere accijns op diesel? En ja, de wegenbelasting is hoger, maar na 23000km heb je meer accijnsvoordeel bij diesels. Datn de roetfiltersubsidie, de vervuiling door roetfilters? Ja ze vangen de roet op, maar na 80.000 moeten ze vervangen worden en dat moet dus vele malen in het leven van de diesel. En een opruimoplossing is er niet. Dan de vloeistof die je erbij moet spuiten die je elke 40.000 km erbij moet voegen. En dan de andere uitstoten die een diesel heeft in vergelijking met een benzine auto.
Je kan blijven stellen dat een diesel net zo schoon is als een Prius, maar dat is hij niet. En een diesel kan ook BPM vrij zijn als hij CO2 zuinig is. En ja, hij moet schoner zijn dan de benzine. Maar dat komt weer omdat een diesel in zijn gebruik “toch” vervuilender is.
Laurens zegt
@autogek
klopt, volgens mij zijn diesels net zo schoon. Zeker de Euro6 modellen. Vindt de belastingdienst ook. Schoner zelfs, want ze stoten minder CO2 uit door het hogere rendement van het diesel principe.
Reken maar eens uit wat de totale subsidie is voor een diesel met dezelfde voorwaarden als je huidige Prius leasecontract. En denk dan nog eens terug aan mijn opmerking dat het omslagpunt rond de 40.000 km ligt. Zoek dat maar eens uit op een site als directlease.nl. Tenslotte doe je je huiswerk!
Stop er ook een paar linkjes bij van je bewering dat een roetfilter maar 80.000 km meegaat. En dan liefst niet van een of ander autoforum ;-)
Die bijspuitvloeistof is overigens ureum. Komt je bekend voor denk ik?
rene zegt
Diesel is geen autobrandstof meer.
RenesisHP zegt
@Autogek.
Dat is lekker makkelijk. Je spreekt jezelf tegen en wimpelt het af als verkeerd lezen.
Lijkt Balkenende wel.
RenesisHP zegt
Als treehugger zijnde moet je wel een gigantische hekel aan rotatiemotoren hebben.
Zuipen als een alcoholist.
2 takt, dus mengsmering en vrijgesteld van de viergastest.
Dus geen problemen om er een nepkat(oogt als een katalysator) op te plaatsen.
RenesisHP zegt
Anders formuleren..
2 takt, dus mengsmering.
Vrijgesteld van de viergastest.
Autogek zegt
http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen/veelgestelde-vragen,/faq-retrofit-roetfilters.html
Hoe zit het met onderhoud en levensduur van een retrofit roetfilter?
Volgens informatie van filterfabrikanten zijn retrofit roetfilters onderhoudsvrij en gaan bij normaal gebruik een autoleven lang mee. Tijdens de typegoedkeuring geeft de fabrikant de garantie mee dat het filter minimaal 80.000 km probleemloos moet werken.
http://ford.startpagina.nl/prikbord/5608468/roetfilter-(dpf)
Je heb verschillende roetfilters met verschillende levensduren. Maar hoe dan ook moet je hem toch vele malen vervangen. En het maken van de roetfilters is ook vervuilend.
En er staan vele verhalen in forums dat sommige al veel eerder hun filters moeten vervangen dan de 80.000km die aangegeven wordt.
Een diesel heeft een hogere CO2 uitsoot per liter dan een Benzine. Dus ze kunnen wel hetzelfde gebruiken, maar vervuilen nog steeds meer.
Het omslagpunt van dieselaccijns en wegenbelastingverschil ligt op 23000 voor een Opel Astra. Dus alles wat deze meer rijdt is winst. Er zijn maar weinig Euro6 modellen en deze hebben vaak meer verbruik dan de Prius dus zijn ze niet schoner.
Ik stel niet dat in de toekomst diesels niet net zo schoon kunnen zijn als hybrides. Maar op dit moment zijn ze dat nog niet. Als kleinere zuinigere auto’s straks euro6 normen gaan halen ( Polo Bleumotion) dan komt een diesel in de buurt van de Prius. En dan heeft hij ook dezelfde belastingsvoordelen.
Autogek zegt
@ RenesisHP:“ Er wordt niet gekeken naar het beter worden van het milieu, de subsidie’s die vele mensen krijgen en waar niet over geklaagt wordt en de rijeigenschappen van een Prius ivm een van zijn klasgenoten.”
Dan had ik het niet over de subsidie’s die hybriderijders krijgen, maar de vele mensen die in de maatschappij subsidies krijgen. Daar wordt niets over gezegt. Alleen maar hybrides trappen.
Ik heb geen hekel aan rotatie motoren of V8 V12’s. Iedereen mag zelf kiezen waar ze voor kiezen en waar ze in geloven. Mij stort het dat ik niet in een beter milieu mag geloven.
RenesisHP zegt
@Autogek.
Ga je nou weer mensen vergelijken met auto’s? :|
Heb jij nou echt totaal geen normen en waarden?
Heb jij sex met je Prius?
Autogek zegt
Ik vergelijk geen mensen met auto’s, ik vergelijk subsidie’s op eigen keuzes de men kan nemen in het leven.
En een Prius is best geil! ;)
RenesisHP zegt
@Autogek.
Sommige mensen worden gesubsidieerd omdat ze anders niet normaal kunnen leven. De keuze is dan dus simpel. Sterven of accepteren.
Mooie eigen keuze.
Laurens zegt
@autogek
je huiswerk valt me erg van tegen. Een dikke onvoldoende in IQ termen.
– wie heeft het over retrofit?
– CO2 uitstoot is per km, net als alle andere Euro normen
– kijk eens wat verder dan je neus lang is en kijk ook naar BPM boetes, afschrijving auto enz. als je benzine met diesel vergelijkt (oftewel maak eens een leaseauto offerte).
Over een ding zijn we het blijkbaar wel eens, moderne dieseltechniek is net zo schoon als moderne benzinetechniek.
We komen er wel.
Autogek zegt
@ Renesis: Als je al weinig te besteden heb moet je dan geen kind nemen. Of ervoor zorgen dat er meer inkomen is voor je eraan begint. Niet : sterven of accepteren. De juiste keuzes maken en niet volledig afhankelijk zijn van derden.
@ Laurens: De meeste Roetfilters zijn retrofit. Maar de standaard af roetfilters moeten ook vervangen worden.
CO2 is per km, maar men heeft het hier over dat een diesel net zo veel liter verbruikt als een hybride. En dus stoot de diesel meer uit, want een liter diesel stoot meer CO2 uit dan een liter benzine.
Een leaseofferte heeft niets te maken met de gemiddelde kosten die een auto heeft. Dus kan je blijven hameren op je Directlease, maar dat doet er niets toe. De afschrijving van auto’s heeft er ook niets te maken met de subsidie’s van de auto.
En inderdaad: De aller nieuwste ( zo nieuw dat het er bijna nog niet is) diesels kunnen in de buurt komen van de hybrides. Maar als ze dat doen krijgen ze precies dezelfde belastingsvoordelen als een hybride. Dit heb ik ook al meerdere malen gezegt.
We komen er wel. Als men logisch nadenkt en netjes naar elkaar luistert ipv alleen maar gillen over oneerlijke nutteloze subsidie’s. ;)
RenesisHP zegt
@autogek.
Stel je voor dat je genoeg geld hebt en kinderen krijgt.
Opeens gebeurd er iets waardoor je hele leven op zijn kop staat en je complete budget in het niets is opgegaan. Faillissement of het overlijden van een kostwinnaar bijvoorbeeld. Dan zit je met een probleem.
Het is eigenlijk te bizar voor woorden hoe kortzichtig jij eigenlijk bent.
Voor iemand die zichzelf behoorlijk intelligent schijnt te vinden heb je erg weinig kennis van de realiteit.
Of heb je dat wel en ben je gewoon een onwijs narcistisch?
RenesisHP zegt
“De juiste keuzes maken en niet volledig afhankelijk zijn van derden.”
Dat getuigd echt van een gebrek aan levenservaring.
Je hebt niet alles in de hand. Niets is zeker in het leven.
Laurens zegt
@autogek
als roetfilters vervangen moeten worden, laten we het dan eens over de ACCU’s van een Prius hebben… ik ga ervan uit dat het filter het wel uithoudt gedurende de lease periode (idem voor de Prius accu’s).
Ik heb het altijd over TONNEN CO2 gehad die een hybride zou besparen.
Een leaseofferte heeft ALLES te maken met de kosten van een auto.
Afschrijving van een diesel wordt beïnvloed door de HOOGTE (=subsidie) van de wegenbelasting. 2e hands auto’s rijden vaak minder, waardoor de hogere wegenbelasting vaak niet meer terugverdiend wordt, ergo de op zich iets duurdere motor (en de ongeveer 2000 Euro BPM BOETE op een diesel) worden al TIJDENS de leaseperiode afgeschreven.
Er zijn MEER zuinige diesel modellen te koop dan hybride. De diesels krijgen NIET dezelfde belastingvoordelen, want benzine < 110 gram CO2, diesel < 95 gram, om voor BPM vrijstelling in aanmerking te komen.
Hier en daar HOOFDLETTERS om door het bord voor je kop te komen. Want JIJ bent met name de giller op deze site, onder andere omdat je niet kan LEZEN ;-)
rene zegt
Ik ben technieker maar dat wist ondertussen wel ,spijtig dat ik hier geen fotos of praktische details kan geven of tonen .
Spijtig .
Autogek zegt
@ Laurens: Dan moet je eens lezen wat ik schrijf. Diesels moeten in hun uitstoot schoner zijn dan benzine motoren omdat ze naast de CO2 uitstoot vervuilender zijn in gebruik. De Smart valt wel in die 14% en BPM vrije klasse en moet je kijken hoe zijn prijs in 2009 gedaalt is.
En Prius Accu is volledig zero emmisions free te recyclen. De accu in een Prius is niet dezelfde accu als jij in je auto heb. De roetfilters zijn zo ie zo nog geen oplossingen gevonden.
En dit zonder hoofdletters!!!
Autogek zegt
@ Laurens: jij vroeg toch om een iso-certificaat?
http://www.toyota.eu/Lists/ECS%20Publications/Prius_environmental_declaration.pdf
En hoe meer kilometers, hoe hoger het percentage CO2 uitsparing is. Er rijden al Priusen met dik 500.000km op de teller.
rene zegt
Dieselmotor was : injectiepomp injectoren motor.
Dieselmotor is :hogedrukomp injectoren ,egr klep ,egr koeler,extra gasklep(pen) ,turbo ,interkoeler, roetfilter cat,temperatuursensoren ,extra opslag dieseltoevoegsel .
Dieselmotor wordt :alles hierboven plus nog wat extra sensoren cats en filters.
Fijn voor de klant.
Laurens zegt
@autogek
google eens op Euro6, krijg je een lijstje te zien waaruit blijkt dat diesels en benzine motoren aan dezelfde uitstoot normen moeten gaan voldoen. Derhalve ook dezelfde CO2 grens lijkt me.
Dat de accu zonder het gebruiken van enige energie te recyclen is lijkt me ook weer zo’n fantasieverhaal van je, alleen het transport naar de recycle locatie gebruikt al energie. De levensduur van accu’s is een algemeen probleem, na een aantal jaren en/of een aantal ontladingen loopt de capaciteit terug waardoor de auto ongemerkt (wie meet het verbruik en rijdt altijd op dezelfde manier) achteruit gaat. Jammer dat de Prius daarom na zo’n 7 jaar niet meer de mooie verbruikscijfers zal halen.
Ik heb verder geen idee wat je probleem met een roetfilter is, het is niet veel anders dan een hele fijne zeef. Haal het keramisch materiaal (= zand) eruit en stort dit op een hoop. Smelt het huis om in de hoogoven, en het beetje koolstof dat er dan nog inzat verbrandt vanzelf.
Fantastisch Toyota document, het certificaat, >85% recyclebaar lijkt me echter niet zo indrukwekkend? Maar ik weet het getal ook niet van zeg een Audi A3 TDI, maar een niet hybride is wel een stuk eenvoudiger qua constructie. Dus of het zo geweldig weer allemaal is met de Prius?
Ik stop de discussie voor wat betreft dit onderwerp vanaf hier. Hoop dat ik wel aangetoond heb dat je geschreeuw uit het verleden dat ik allerlei dingen beweer die nergens op gebaseerd zijn op zijn minst omgeslagen is naar een “laat ik toch eens in de spiegel kijken” situatie. Want ik heb geen enkele indruk meer dat je verstand ter zake hebt, behalve het oplepelen van de Prius reclamefolders.
Aan alle berijders van hybrides, lekker blijven doen, als ik iets in die klasse zocht zou ik de dingen ook serieus overwegen. Maar als overheid zou ik de regeling afschaffen, of op zijn minst gelijk maken voor andere soorten auto’s. Maar het liefst gewoon afschaffen, want 17.000 Euro voor maar een heel klein beetje CO2 reductie is echt heel slecht besteed geld.
rene zegt
Blijf maar gerust doorstinken.
lincoln zegt
hallo .. sorry dat ik stoor maarrrrrrr ..
ik zie hier steeds het woord “subsidie” en dat lijkt me niet van toepassing ..
het is gewoon “geen geld geven aan de overheid” ..
die Prius of Insight betaal je gewoon zelf ..
je kiest er voor om niet afgeperst te worden door de overheid ..
die knijpen om 1 of andere duistere reden een oogje toe ..
er is dus gewoon een ambtenaar omgekocht door de importeur ..
laten we daar geen doekjes om winden ..
Autogek zegt
Er zijn maar 2 diesels die aan de euro6 norm voldoen. En dat zijn auto’s met grote CO2 uitstoot. Dus die zijn niet zo schoon als een Prius. Ik had trouwens gezegt dat euro6 diesels met kleine CO2 uitstoot( toekomstige Polo) in de buurt komen van een Prius.
De levensduur van de accu is veel langer dan 7 jaar. Nu moet je niet weer onzin gaan verkopen. Toyota geeft al zo ie zo 10 jaar garantie en er rijden al Priusen met 550.000km rond wat staat tot bijna 20 jaar normaal rijden. En daarna volledig recyclebaar.
http://www.automobilesreview.com/auto-news/toyota-prius-batteries-recyclable/15598/
Je moet wel beter lezen. 85% is direct recyclebaar, maar 95% in totaal is na behandeling herwinbaar na processen. Niet alleende cijfertjes lezen die je wil lezen.
Blijf lekker geloven wat je wil geloven. En is dat een belofte dat je stopt met de discussie over Hybrides en hun “subsidie”. Want dat zeg je vaker. Maar elke keer weer kom je bij een hybride onderwerp met dezelfde onzinfeiten.
@ Lincoln: Ik heb ook al vaker gezegt dat het geen subsidie is. Je betaald gewon minder belasting omdat je een schonere auto kiest. Maar daar luisteren ze ook niet naar. En dat heeft natuurlijk niets te maken met omkopen. Dat is gewoon een onzin kreet. Maar met maatregelen die het Rijk genomen heeft om iets te doen voor het milieu. Ik vind dat het Rijk nog veel meer mag doen om groen leven te promoten.
lincoln zegt
@Autogek ..
dat “schoner” is zo nihil dat je dat zelfs in een overenthausiaste bui niet serieus kan nemen ..
tuurlijk is er gerommeld ..
maffia is altijd op plekken waar geld gemaakt kan worden ..
het liefst onder het mom van liefdadigheid of iets anders ondefinieerbaars ..
gisteren in de tsunami slachtoffers ..
nu in de milieusector ..
Autogek zegt
PFfffffff
RenesisHP zegt
Leuk om te zien hoe sommige mensen een discussie op lullige manieren beeindigen omdat ze hun gelijk niet kunnen halen.
Zeker bang om de billetjes te branden.
Autogek zegt
Als je het over mij heb, mag je dat ook schrijven hoor. Mijn Pfff, staat er omdat Lincoln ook weer schreef dat een Hybride niet veel schoner zou zijn dan een andere auto. Dit terwijl ik duidelijk heb laten zien met links en dergelijke dat een Prius bij 150.000km al 37% schoner is in zijn productie tot recyclen dan een vergelijkbare diesel. En hoe meer je rijdt hoe hoger het percentage wordt. Dus Pfffff van super vermoeiend dat mensen domme reactie’s blijven plaatsen.
En ik zat te kijken naar de vaker genoemde Passaat die 109g zou uitstoten. Die is er nog nieteens. En als hij er dan eindelijk is, haalt hij de 89g van die nieuwe prius ook niet in. En dan maar niet te spreken over de Plug-in Prius die eraan komt.
Ik brand mijn billetjes niet hoor. Ik lig nooit in de zon.
lincoln zegt
@Autogek ..
dat Toyota een briljant stukje auto heeft neergezet staat buiten kijf ..
zal zeker beamen dat de Prius een enorme ommezwaai is in de industrie ..
maar heb sterk het gevoel dat de genoemde cijfers niet/nooit/nimmer tot zijn recht komen op het nederlandse wegennet ..
dus ga ik uit van nihil .. (geen exacte wetenschap van mijn kant) ..
Autogek zegt
Dus jij gaat alleen maar uit van je eigen gevoel ipv jaren onderzoek of ervaring? Knap staalje gevoel dan. ;)
lincoln zegt
noem het “boeren logica” ..
en dat komt ALTIJD dichter bij de waarheid dan 1 of ander onderzoek ..
sterker nog .. cijfers doen we nu dan effe ..
wat is jouw verbruik ??
Autogek zegt
Ik rij net als dat ik altijd gereden heb. Beetje sportief. Lekker snel optrekken, lekker door de bochten en over de rotondes sturen, maar altijd tot de maximum snelheid. Ook de airco sttat vaak aan. En ik sta na 20.000km op een totaal gemiddelde van 5,1 op 100km. Ik heb hiervoor een vergelijkbare Renault 2.0 gehad met vergelijkbare prestaties en toen deed ik 10 op 100 km. Dus ben met de Prius 50% gedaalt met dezelfde rijstijl.
En natuurlijk komen er nu reacties met: Een diesel is dus zuiniger. Maar als je dan de rijstijl erbij optelt gaan die verbruiken ook omhoog.
lincoln zegt
@Autogek .. nee hoor .. nihil is nihil .. daar ga ik voor de rest niet moeilijk over doen ..
maar je hebt je keuze gemaakt geen BPM af te dragen .. is dat is prima ..
alleen 1 op 10 met een Renault 2.0 is bizar veel ..
dat rijdt mijn 1800 kg 4.6L V8 Mercury ook ..
maarrrrrr .. tevredenheid telt echt ..
ik ben heeeeel tevreden met mijn (volgens mijn mede-bloggers slechtste auto,s ter wereld) barreltjes ..
en ik zal ze nooit van mijn leven verdedigen .. want ik ben er harstikke blij mee ..
Autogek zegt
Nee, ik heb de keuze gemaakt voor een milieuvriendelijke, heerlijk rijdende auto. Ik had hem ( leaseauto) al gekozen voor de bijtelling werd verandert en ik had hem ook gekozen als ik er ook de BPM bij moest rekenen. ;)
Maar dat geloofd men hier toch niet.
Straks met de Prius in 1 dag naar Zuid-Frankrijk en kom daar helemaal lekker uitgerust en relaxt aan. Een heerlijke reisauto voor korte en lange stukken.
Een Mercury 4.6L verbruikt 1 op 7 (stad) tot 1 op 9.5 (buitenweg) gemiddeld volgends de specs. Dus je vind het toch niet erg dat ik niet geloof als jij gemiddeld 1 op 10 schrijft.
En als jij minimaal 37% schoner nihil vind, wil ik wel 37% rijker zijn dan jij. :)
Laurens zegt
@autogek
toch maar even een reactie om de “waarheid” van je beweringen aan te tonen:
– Garantie:
“op nieuwe Toyota-modellen gedurende drie jaar, of tot 100.000 kilometer indien dit eerder wordt bereikt. Voor het eerste jaar is geen kilometerbeperking van toepassing. Daarnaast heeft de huidige Prius vijf jaar garantie op het hybride gedeelte of tot 100.000 kilometer indien dit eerder wordt bereikt.”
Daarna mag je je versleten accu zelf betalen. Interesseert je als leaserijder natuurlijk niets.
– CO2 besparing:
“Sensitivity Analysis As some people drive more than or less than 150,000 km, we study the ratio between mileage and CO2. Material and vehicle production of Prius is similar to that of comparable diesel vehicles. The CO2 advantage begins with the first km of driving. By driving 150,000 km the CO2 reduction is already 37%. If you drive more, you can save more CO2 emissions.”
Dit als je diesel x neemt. Kies je een qua basis prijs vergelijkbare Audi A3 dan is gedurende gebruik de Prius slechts 18% zuiniger. Productie is identiek.
Diesel is net zo schoon als benzine (zie Euro normen). Een nitpicker als jij zal een eventueel minimaal verschil echter wel weer opblazen tot buiten alle proporties. De Audi voldoet aan de < 110 gram regel, dus BPM vrijstelling en alle andere voordelen.
Vertel mij eens: welke leaserijder kiest een Prius als hij/zij voor precies hetzelfde bijtellingsbedrag bijvoorbeeld ook een Audi A3 kan kiezen.
Maar goed, je antwoord zal weer op net zoveel onzin gebaseerd zijn als altijd. Jammer dat ik hier echter wel aantoon dat je zelfs je Toyota propaganda niet kent.
Autogek zegt
Heel makkelijk, de feiten naar je had draaien. Kan ik ook.
De Prius II had 8 jaar garantie op het hybridesysteem. De nieuewe nog 5 jaar. Maar dat is maar nodig omdat het publiek nu genoeg vertrouwen heeft gekregen dat hybrides net zo betrouwbaar of betrouwbaarder zijn dan gewone auto’s.
De accu heeft 100.000km garantie, maar ze hebben nu al bewezen dat deze vele male langer meegaan dan dat. En jij vergeet wel even je roetfilter die jij zeker elke 100.000km moet vervangen en wat tussen de 1500 en 2000 euro kost samen met de vloeistof.
Ten eerste is de A3 een stuk kleiner dan de Prius. Lekker vergelijken. Zet hem straks naast een Smart joh. Jij vergelijkt daarnaast de kleinste motor A3 met de Prius. Prima moet je vooral doen. Maar je mag ook even kijken naar het aantal deuren. De genoemde A3 onder de 110 gram heeft er twee minder dan een Prius. ;-P
En IK verkies een Prius boven een Audi.
DenE zegt
Die conclusie had ik ook al getrokken Lincoln. Gelukkig ben ik niet zo’n muggenzifter als Autogek, maar in de regel haalt hij allemaal ‘feiten’ naar voren die rechtstreeks uit de Toyota folder komen of van de één of andere groene website. Daarnaast iemand die spreek over “kinderen nemen” snapt het leven sowieso niet helemaal. Mijn conclusie over autogek is simpel.
Een ‘uitgekauwde boehouder’ die geen enkel contact heeft met het ‘echte leven in de grote boze wereld’ Alles word vanuit de theorie bekeken en zo gedraaid dat het de hybride techniek in een goed daglicht zet. Zelfs zo erg dat ik in een ander topic een link naar een onderzoek zette waar inderdaad uit bleek dat een hummer NIET schoner is als een prius, maar alleen de kop van dat onderzoek maakte hem al zo kwaad dat hij de rest niet gelezen heeft.
Er stonden wel andere dingen in dat onderzoek die ‘wat’ minder positief waren voor de prius, en daar gingen we natuurlijk op door. Dat het onderzoek gedaan was door één van de meest vooraanstande ‘groene bewegingen’ in Amerika deed er natuurlijk niet toe. Ik heb al diverse keren gezegd dat iedereen lekker moet kopen/leasen wat hij of zij willen. Als jij blij bent met je Mercury dan vind ik dat fijn voor je. Jij reageerd dat op een normale manier op. Maar de manier waarop autogek (en veel andere hybride-rijders) volledig in hoezee stemming raken op Blogs als deze als het over hybride-auto’s gaat is, voor mij, onbegrijpbaar. Het is zeker geen nuttloze techniek, in tegendeel. Maar om daar zo door in vervoering van te geraken is ook niet rieëel. Er zijn andere alternatieven, en ook die worden steeds schoner. En op het moment dat een auto geen fosiele brandstoffen meer nodig heeft zijn we er pas. De rest zijn allemaal tussenoplossingen die niet, per definitie, slecht zijn maar het doel (nog) niet volledig halen. Dus laten we ons ‘enthousiasme’ daar dan ook op aanpassen….
Bob zegt
Gelukkig mogen we altijd nog kiezen over wat we rijden. Ik verkies een V8 boven een Prius omdat:
1. De prius geen AWD is
2. De prius geen bodemvrijheid heeft
3. De prius niet klinkt als een echte auto
4. De prius niet al te veel nut heeft als je nooit stadsverkeer rijdt
5. De prius niet mijn aanhanger of caravan kan slepen
Misschien ooit als de techniek wat verder haalbaar is ga ik er weer eens verder naar kijken.
Autogek zegt
Bob: Iedereen mag kiezen wat ze rijden hoor ( behalve Priusrijders dan). Maar voor al jouw wensen heb je de Lexus RX450H. ;)
Prius heeft trouwens op de rijksweg ook nut. De electromotor werkt dan ook mee.
DenE zegt
Ow, en ‘just for the record’ IK heb je geen moordenaar of terrorist genoemd.
Dat is, wederom, een conclusie die jij zelf trekt. Maar dat van de koninginnendag 2010 stelde ik meer omdat ik daar al de conclusie moest trekken dat jij ieder gevoel met de realiteit kwijt ben, en dat is wel het soort mensen waar ‘dat soort acties’ van te verwachten zijn. Ik maakte me zorgen over jou, dat was alles. Maar uiteraard moest jij dat opvatten als een beschuldiging. Dát typeert.
Autogek zegt
Met die uitdrukking bedoelde je precies dat ik een moordenaar en errorist zou zijn. Je had ook al in dezelfde reactie aangegeven dat ik het Pieter Baan Centrum in moest.
Ga nu niet ineens het heilge boontje spelen.
DenE zegt
Whatever…
Ik een heilig boontje, nee, sorry.. ik ben geen boon en al helemaal niet heilig.
Alles wat ik daar stelde was in de vraag-vorm. maar zoals ik al zei, jij vat dat op als een beschuldiging. Lekker belangrijk, trek jij maar de conclusies die je wil. Dat schijn je in alles hier te moeten doen.
RenesisHP zegt
@Autogek.
En weer heel selectief het punt proberen te ontwijken. :|
Ik doelde niet op de Pfff.
@Lincoln.
De oudere Renault RS 2liter blokjes redden die 1 op 10 wel. Ze zetten er echter ook een flink vermogen tegenover. ;)
Laurens zegt
@autogek 9.00 uur
die keuze voor de A3 was om de reactie uit te lokken die je geeft, ook hier weer geen huiswerk gedaan: een Volvo V50 valt ook in de <110 gram categorie. Zitten hele goede stoelen in, haal je uitgerust Portugal mee ;-) Je opmerking over de andere kwaliteiten van de A label diesels negeer ik, anders wordt het nog meer zo’n automerk fanboy gedoe.
@anderen
kan me wel vinden in de type profilering van de gemiddelde hybride rijder op Autoblog. Onze gek is wel een heel extreme. Dat je dan verbaasd bent dat je “onheus” bejegend wordt op autosite’s, ben geen PB psycholoog, maar daar is vast een ziektebeeld omschrijving voor. Wat hebben de Volkerts van Nederland gemeen?
RenesisHP zegt
@Laurens.
Onze autogek is van het gekste soort. Zijn realiteit is totaal niet vergelijkbaar met die van de gemiddelde mens.
De diagnose Narcist kan nooit te veel afwijken. ;)
Laurens zegt
Pas maar op, naast alle al geconstateerde karaktertrekken is het mannetje (dat zal het wel zijn) ook achterbaks, voor je het weet probeert hij je een IP ban aan te naaien. Maar jij bent ook van AB ;-)
DenE zegt
@Laurens, kijk uit man, voor je het weet gaat hij je betichten dat ook jij hem een moordernaar noemt. En laat die IP-ban maar komen. Mijn provider zegend me met een nieuwe IP elke keer als ik inlog. Maar in zijn verdediging, ‘Autogek’ heeft in een ander topic al toegegeven dat hij een vorm van dislectie heeft en dat kan er ook goed mee te maken hebben dat hij reageert zoals hij doet. Misschien moeten we hem maar rust gunnen en een beetje ontzien. Soms vang je meer vliegen met stroop dan met azijn, en soms is het andersom. ;)
Beetje Verward zegt
Wanneer worden de discussies tussen Autogek en Laurens in boekvorm uitgegeven? Ter vermaak natuurlijk.
Bob zegt
@autogek .. nee .. op zich voldoet de 450h maar het trekvermogen is te weinig (1500kg). Ik kan mijn klassieker er niet mee slepen op de aanhanger.
lincoln zegt
@Autogek ..
de Prius zal beslist een goede degelijke en fijne auto zijn ..
als ik er 1 zou hebben had ik er zeker blij mee geweest ..
sterker nog .. als ik in een positie was zo,n ding te overwegen zou ik er gerust voor gaan ..
maar met mijn kilometrage en het feit dat ik autorijden nou niet echt een dagje uit vindt ..
is het voor mij van geen belang ..
doe jezelf een plezier en geniet van je auto ..
maar verdedig je keuze niet tot in den treure ..
dat laat je maar over aan de BMW knullies ..
RenesisHP zegt
@Laurens.
Ik ben niet van AB(i wish). Ik ben niets meer dan een fanatieke reaguurder. ;)
marco zegt
conclusie: we nemen geen Prius, geen Insight, maar we houden het bij de meest geleasde auto van het jaar: de Honda Civic Hybrid! -of een BMW 7 op 7 hydrogen-
Windhoos zegt
@neptukker,
“(met dank aan de belachelijke overheirdsstimulering).”
En wat is daar zo belachelijk aan dan? Het is een ideale auto voor mensen die het wat minder breed hebben, en als ik door het goedkoop rijden dan ook nog eens de leefomgeving help (niet dat dat de reden is voor mij om er eén aan te schaffen) dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Een win win situatie dus….
michel3 zegt
Ik mocht een leasewagen uitzoeken tot 500 € per maand.
14% bijtelling voor de Insight, Civic en Prius was voor mij zeer aantrekkelijk. Eventueel stonden ook de Mercedes B160 (25% bijtelling) met sportpakket en een kale Toyota Avensis 1.6 of 1.8 (25% bijtelling) op mijn verlanglijstje. De Prius viel voor mij op voorhand af omdat ik het een saaie ouwe lullen model vind, totaal niet spannend whatsoever – ook al glimt hij mooi en rijdt hij wellicht beter. Ieder z’n smaak, ik ook de mijne. De Civic Hybrid vond ik zo’n 2005 model, ook niet boeiend.
Zaterdag ging ik naar de Honda dealer voor een proefrit met de Insight. Ik vind de Insight in het echt een fantastisch ogende wagen, ook niet klein of zo (behalve qua zitplaats achterin). Het design heeft trouwens een Red Dot Award gekregen, al weet ik niet wat dit inhoudt. Qua rijden voldoet de wagen voldoende goed – afgezet tegen de 14% bijtelling natuurlijk. Bij plankgas-acties maakt hij nogal wat toeren en dat is wel te horen maar het stoort me niet. Acceleratie voldoende. Ik heb de duurste uitvoering uitgezocht, in polished metal plus donkerblauw lederen bekleding, xenon verlichting en wellicht nog mooiere, donkere aluvelgen – alhoewel de standaard aluvelgen ook al mooi genoeg zijn. De auto zit bomvol met accessoires. Ik ga deze prachtige wagen graag bestellen. Voorheen heb ik een Renault Laguna 1.6 (110PK) gehad. Ik ben niet eens meer met de qua bijtelling dure Mercedes en Toyota gaan proefrijden. Ik verheug mij op de levering!