Al heeeeel erg lang doen er allerlei geruchten de ronde over het feit dat Ford Volvo wil verkopen (ze kunnen de centjes goed gebruiken). En een van de namen die steeds weer komt bovendrijven is het Chinese Geely (voor al uw kopieën). En vandaag duiken een aantal berichten op die er toch wel op wijzen dat Geely een hele serieuze partij is. Naar verluidt zijn ze namelijk als sinds 2007(!) met Ford aan het onderhandelen over een overname.
Volgens The Wallstreet Journal zou Geely later deze maand een bod uitbrengen van $2 miljard op het Zweedse automerk. En dat is veel minder dan de $8 miljard waar Ford in 2007 nog aan zat te denken. Een maand geleden dook al het gerucht op dat Geely Volvo zou kopen, maar aangezien Geely Automobile Holdings kort daarvoor een persbericht verstuurd had met de medeling dat ze geen interesse hadden in Volvo (of Saab) namen we het toen niet serieus.
Maar waarom nemen we het nu dan wel serieus? De vorige ontkenning was afkomstig van Geely Automobile, een dochter onderneming van de veel grotere Geely Holding Group. En die Holding Group zou Volvo dus in willen lijven. Technisch gezien was de ontkenning van een tijdje terug dus geen leugen.
En wat voor plannen heeft Geely dan met Volvo? Ze willen in elk geval fors kosten gaan bespraren door een heleboel van het ‘simple’ ontwikkelingswerk te verplaatsen naar China en uiteraard ook daar te gaan produceren.
“Geely would use Chinese engineers — including graduates from four engineering colleges the company set up in cities around China — to conduct basic engineering tasks like generating digital blueprints of parts designed by more seasoned engineers in Sweden. A main goal would be to make and sell more Volvos in China.”
Oftewel, het moeilijke werk wordt in Zweden gedaan en het meer simpele werk mag in China gebeuren. En denk alsjeblieft niet dat er in China geen kennis aanwezig is!
Tens of thousands of engineers graduate each year from China’s top universities and vocational schools, making it fertile territory for technical talent. Couple that with government policy support and subsidies for automotive research, and “China may soon become the most significant hub of low-cost engineering for the global auto industry,” says Michael Laske, head of the China operations of Austrian engine-technology firm AVL List GmbH.
Honda en GM (Buick) hebben bijvoorbeeld al R&D centra in China en die merken zijn er dik tevreden over.
Overigens hoeven fanatieke Volvo fans niet bang te zijn dat Volvo en Geely Automotive zullen fuseren of heel nauw zullen gaan samenwerken. Volvo wordt een zelfstandig bedrijf onder de Geely Holding Group net zoals Geely Automobile Holdings dat nu is.
Tot slot wil ik jullie een mooie quote van de CEO van Geely, Mr. Li Shu Fu, niet onthouden:
“Volvo is like a beautiful, mysterious, woman, we can only gaze at her from afar, but we dare not get close to her, as we’re just a group of farm children”
(via: thetruthaboutcars.com & chinacartimes.com)
Laue zegt
ontwikkeling naar china verplaatsen? erh doe maar niet. Volvo heeft een naam hoog te houden wat dat betreft, wat te denken aan een volvo team wat onderzoek doet bij ongevallen waar een volvo bij betrokken is.
Think-Tank zegt
Mr Li Shu Fu had te diep in zijn saké glas gekeken die dag zeker?
Zoepie zegt
@Laue het gaat over simpele zaken. Maar ik zal ook toch eerst de kat uit de boom kijken. En uiteindelijk zal ook China ooit gelijk lopen qua prijs per werkkracht
mashell zegt
Het simpele ontwikkelwerk in China. Dat zullen dus de bumpers en de vloermatten worden.
Laue zegt
@ Zoepie,
niet helemaal mee eens, chinese werkkrachten zijn nog steeds een stuiver waard. Waarom? er zijn VEEEEEEL chinezen. de meeste chinezen leven nog steeds op het platte land waar je qua techniek letterlijk een eeuw terug gaat in de tijd (believe me, i’ve been there) die chinezen op het platte land willen graag voor een stuiver werken in een fabriek.
frank zegt
ik geloof er niets van
ford heeft een premium merk nodig voor de juiste winstmarge op haar technologie en als je ziet welke kennis ze ook voor ford nu al bij volvo weghalen (motoren, versnellingsbakken en veiligheid) dan zie je dat het een slecht idee is van ford is om volvo weg te doen
lincoln zegt
china-bashers zijn altijd van dat soort sulletjes die de mediamarkt leegkopen ..
en dan gaan zeggen dat chinezen dom zijn ..
Relief zegt
@Think-Tank
Als je een beetje aan het thinken was, wist je dat dit chinezen zijn en dat alleen japanners sake drinken. ;) Als je iets roept, kijk eerst of je niet wat doms roept :)
JPM zegt
@ Laue
De werkloosheid in grote Chinese steden is enorm, vandaar dat er weer een trek is van de steden naar het platteland.
OT: Tjah waarom niet alles wordt tegenwoordig in China gemaakt, van de hipste schoenen tot de meest geavanceerde computersystemen. Zolang de Zweden het design zullen doen heeft niemand er echt problemen mee denk ik.
Buyck zegt
Chinezen krijgen toptechnologie in handen!!! Let op van die gastjes ze gaan het nog ver schoppen! Nu lachen we ermee met hun wagens… zullen we dat nog doen binnen 10 jaar?
mrB zegt
“Volvo is like a beautiful, mysterious, woman, we can only gaze at her from afar, but we dare not get close to her, as we’re just a group of farm children”
alles is te koop, ook de liefde van geely :P
Mean_Green zegt
Voor mij geen Volvo meer als de Chinezen aan het roer staan. Het spijt me maar Volvo hoort Zweeds (Europees) te zijn. Punt.
mashell zegt
Ik ben het met frank eens. De reden dat Ford (of Europe) nu zulke goede auto’s maakt is Volvo. Als Volvo verkocht wordt zullen zij in grote problemen komen.
Willem dL zegt
mashell, ik vraag me wel sterk af waar je het over hebt…?
Zoef zegt
is “Geely” niet een ronduit racistische benaming voor een aziatische auto?
Stel je voor dat er uit Congo een auto komt die Blaky heet.
JPM zegt
Eigenlijk slaat die vent de spijker op zn kop met zijn uitspraak. Apart dat hij zichzelf zo neerhaalt maar een leuk gebaar om zich zo nederig op te stellen.
CowboyHenk zegt
@Mean_green,
Je wilt zeggen dat Ford Zweeds (Europees) is?
Griffin zegt
Was dat nog niet duidelijk dan met die nieuwe Fjörd Mustäng?
Lan_Evo zegt
Dus straks raken ze naast Mazda ook Volvo nog kwijt. Zou toch een beetje jammer zijn, want het leverde best wat aardige dingen op, bijv. het platform voor de Mazda 3/Volvo S40. Plus dat Mazda en Volvo allebei hun zaken technisch aardig op orde hebben, beter als Ford. Maar goed het zal de crisis wel zijn zeker. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
lol @ lincoln. Recht erop.
Laat ze maar doen. Stel je voor, een Geely ontworpen door de Zweuden, op het chassis van bvb de S60, gebouwd in China met machines geëngineerd ook weer door de Zweuden. Lekker goedkoop, en slecht kan het niet zijn.
Buijsman zegt
jah laat ze het maar overnemen, in Geely zie ik heel wat..
chinese zegt
er gebeurd hier op dit moment meer dan jullie allemaal denken. En ja over 10 jaar zal de chinese autoindustrie gelijk zijn aan de japanners (waar ze overigens sake drinken)! Gm gaat hier 2x 100000m2 fabrieken neer zetten met chinees geld en kan nog wel even doorgaan. En idd al die china bashers gaan jullie lekker de mediamarkt leegkopen (waar 90% van de spullen in china word gemaakt.) En als ze nu is gewoon gaan werken in nederland in plaats van zeiken over alles wat los en vast zit misch dat jullie dan ook een keer een kranten kopje als dit kunnen plaatsen( chinese economie stijgt met 7.9 procent in Q2 of 2009) crisis?
johan zegt
komt saab er toch beter van af, hoe dan ook zul je volvo’s krijgen met chinese
invloeden!
wiesmann zegt
@Laue
Volvo heeft reeds fabrieken in China, en ter plekke een zelfde onderzoeksteam als in Zweden! China neemt overigens enorm veel Volvo’s af! Laat maar komen die Chinesen. Om nu te zeggen dat Ford altijd kwaliteit maakt!?
chinese zegt
volvo heeft helemaal niks . Ja een JV met een chinee maatschappij dat hebben ze.
Volvo CE shanghai 15000sqm
volvo shandong 20000s\qm
volvo beijng 5000 sqm
Esprit_de_Flandre zegt
@chinese: “volvo heeft helemaal niks . Ja een JV met een chinee maatschappij dat hebben ze.”
In China zit geen enkele westerse fabrikant alleen. Is trouwens niet toegelaten daar. Dus ze zitten allemaal in JV met Chinese fabrikanten.
Goed gezien van de Chinezen natuurlijk, want zo krijgen ze toegang tot technologie en kennnis die anders verborgen zou blijven.
Ben zegt
Oh please, ik hoop als ze Volvo overnemen, ze Volvo zelf toch nog wat vrij laten zoals Tata met Jaguar e.d. doet..
Zou zonde zijn als de kwaliteit verloren gaat omdat ze “wat minder mogen kosten”…
VT1100 zegt
Heb je wel eens gegoten aluminium onderdelen uit China in je handen gehad? Dat spul wil je echt niet in, aan, op je auto hebben :shock: