Vond je de Volvo XC60 altijd een beetje tam eruit zien? Dan heeft Volvo goed nieuws voor je! Er komt namelijk een R-Design pakketje beschikbaar om de looks wat stoerder te maken. En daarbij wordt niet alleen gekeken naar de buitenkant, maar ook naar het interieur.
Meest opvallend zijn de velgen die standaard 18″ zijn, maar gelukkig is 20″ ook mogelijk. Verder zien we dat de onderste helft van de bumpers ook in kleur is gespoten en achteraan zien we chromen uitlaatpijpen.
In het interieur zien we sportstoelen en speciaal leer (in 2 kleuren). Een speciale klokkenwinkel en een sportstuurtje. En uiteraard ook nog kleinere veranderingen, maar die kan je allemaal lezen in het persbericht.
De Volvo XC60 R-Design wordt officieel onthuld op de IAA van Frankfurt in september.
Volvo XC60 boosts sportiness with R-Design
The Volvo XC60 R-Design makes a clear statement about true driving pleasure, a young, energetic attitude and confident success. A sporty chassis and even more direct steering ensure the driving experience matches the sporty appearance.
The Volvo XC60 is a car that has already carved out a solid market share in the premium sport cross-over segment. With its muscular curves and sharply contoured tail lamps, it attracts attention wherever it goes. The new R-Design option pack that will be presented at the Frankfurt Motor Show 2009 gives the car an even more purposeful and bold appearance.
“The R-Design model boosts the XC60’s already sporty aura and gives the car an even more refined character in terms of both driving experience and design. These are properties that we know appeal to the discerning buyers of this type of cars,” says Lennart Stegland, president of Volvo Special Vehicles.
Confident exterior
On the outside it is easy to recognise those typical R-Design attributes: door mirror housings, trim mouldings and decor trim in matte silk metal finish, skid-plates and twin chrome tailpipes. The five-spoke Cratus aluminium wheels are also unique for the R-Design models. In standard form they measure 18 inches but there is also the option of a stunning 20-inch. This dimension is new to the Volvo XC60 and is only available with the R-Design pack.Another new feature is that the lower section of the car is now colour-matched to the rest of the body on the XC60 R-Design, instead of the matte black execution of the standard model. This creates the impression that the car sits closer to the ground and gives it a more dynamic look – even though ground clearance remains unchanged.
Thrilling driving experience with excellent comfort
The R-Design chassis is stiffer, features stronger damping and has more distinct driving properties – without impacting too much on ride comfort. All passengers can still enjoy a long and pleasant ride on any type of road surface. Further, the fact that the chassis has not been lowered ensures that the XC60 R-Design maintains its ground clearance for off-road capability.The new, more direct steering gear also significantly contributes to the driving experience. Owing to faster steering response, the driver benefits from a more alert car behaviour and more precise communication with the road surface. This in turn gives the driver the confidence to push the car to its limits and fully enjoy the sporty capabilities of the XC60 R-Design.
Modern and exclusive interior
Inside the car, exclusive metal finish is the dominant theme, with aluminium inserts in the steering wheel, door mouldings and the iconic centre stack. The sports pedals are made of brushed aluminium, with rubber inserts for precise grip, feel and control.The elegant dark centre stack features a décor with a circular pattern that expands outwards in a dynamic way. This pattern also reoccurs in the oblique striping of the sculpted, duo-tone seats. Further, the seats are available with the choice of two colour combinations, with light beige or dark black as the main theme.
The front seats feature an advanced seat design with two firmness levels in both the backrest and seat cushions, thus providing a body hugging yet comfortable seating position during inspired driving. The sports steering wheel trimmed with perforated leather and featuring the engraved R-Design emblem is a constant reminder to the driver of the car’s special character and excellent driving properties.
Volvo XC60 R-Design – An overview
Exterior:
Grille in silk metal finish with R-Design badge Front fog lamp decor in silk metal finish Door mirror housings in silk metal finish Five-spoke 18-inch aluminium wheels – Cratus (20 inch optional) Sill mouldings in aluminium look Twin chromed tailpipes Colour-matched lower body mouldings Chrome-plated rear skid-plate with black mesh Sport chassis 7 body colours to choose between including the R-Design unique colour Passion red Interior:
Sport seats for great cornering support and comfort Unique upholstery in smooth leather with a choice of two colour combinations: off-black with soft beige inserts or vice versa Embossed R-Design emblem in the front backrests Watch Dial instrument with blue gauges, unique to the R-Design model R-Design sports steering wheel trimmed in perforated leather Sports pedals in aluminium R-Design centre stack trim with a unique decor pattern Gear selector trimmed with perforated leather Off-black sports mats R-Design a success for Volvo Cars
R-Design was launched in 2007 to satisfy the immense interest among younger car buyers, in particular, who want to equip their cars with sporty, personalised options. With R-Design, they got access to tastefully composed options packages featuring exclusive design details and thrilling sport chassis.Today R-Design is found across almost the entire Volvo product range in the C30, S40, V50, S80, V70, XC60 and XC90 models.
“R-Design has been a great success for Volvo Cars. This sporty, exclusive sales version has helped us attract new customer groups who would perhaps not otherwise have chosen Volvo. The introduction of the XC60 R-Design shows clearly how strongly we believe in this concept and we have noted considerable pre-launch interest in this product from our markets,” says Lennart Stegland, president of Volvo Special Vehicles.
micheloo0 zegt
Ze zouden beter een r-versie maken.
cardesigner@USA zegt
Mooi hoor! Veel subtieler dan al die sjonnie-midi-SUV’s als de Q5 en de X5 en de GLK.
BananaFlip zegt
Sexy.
Cool.
Stoer.
En bovenal: niet eens patserig.
Wat is dit toch een geweldige auto.
BananaFlip zegt
@ cardesigner @USA
U bedoelt X3?
Thomaz zegt
Hoe kun je dit nou als niet patserig ervaren. Wij rijden lekker verder met de GLK met offroad styling, dat is pas niet patserig.
Timmie zegt
Een R-versie zal er nooit komen. Dat verkoopt namelijk niet (daarom zijn de S60R en V70R geschrapt). Anders dan bij een hoger merk zoals Mercedes, zullen ze daar bij Volvo enkel een topversie uitbrengen als daar geld mee te verdienen valt (en niet alleen om hun imago te verstevigen).
Duidelijk zegt
Knappe auto…
Is mannelijk zonder er over te gaan.
En om een r-versie te maken: De T6 die ze in een R-versie zouden steken zit al in het lijstje van hun motoren voor de XC60. Het is en blijft volvo, die de hoek van hun V8 verkleinen zodat die beter past zodat ze de auto veiliger kunnen maken, waardoor de prestaties van die V8 verminderen :p
drowel zegt
erg mooi zeg, niet asociaal maar toch sportief.
DrsDre zegt
ziet er wel leuk uit, ik mis alleen de R-versies van Volvo, maar ja die komen er toch niet meer.
Dus zal ik de oude modellen maar moeten koesteren.
Komt R-design ook voor de DrivE modellen?
wiesmann zegt
@DrsDre,
Je kan een Drive bestellen zoals je hem zelf wil!! Al wil je deze met 18″ oid. Officieel kan een bodykit niet, maar daar is een mouw aan te passen.
NLBUURMAN zegt
Ziet er prima uit zo! mooie achterkant, leuke pijpjes, maar toch niet Aso!
Freewarefreak zegt
Mooi. Vraag mij alleen af of de ramentint boven de 65% lichtdoorlatendheid blijft. Als ik zo naar de foto kijk… Anders staat er weer zo’n cameraploeg met een smurf op een kratje met zo’n lichtmetertje bij je raam te zeiken…
robbie zegt
@wiesmann, DRIVe modellen zijn ook officieel te bestellen hoor met R-Design. Volvo heeft er zelfs een persbericht over gestuurd!
http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/23/contradictie-in-terminis-volvo-drive-modellen-met-r-design
Laue zegt
rood staat hem goed ;)
Lotus-Omega zegt
@ BananaFlip: je hebt gelijk! cool, stoer en sexy, maar niet patserig, past wel een beetje bij volvo ik vind de wielen alleen nog niet echt mooi, een beetje té tam…
Rene zegt
De R-versies zijn in feite niet nodig als je de T6 hebt. 0-100 tijd scheelt slechts 0,3 seconden. Bovendien is de T6 zeer goed te chippen. En de motor heeft veel minder uitstoot. Maar een echte R is nog steeds niet te versmaden!
Overigens vind ik het R-design pakket de XC60 heel erg goed staan! Zou ik zeker bestellen!!
Citrofiel zegt
:o Meegespoten onderkant van de bumpers… Dat alleen al maakt dit pakket een must have. Ik vind dat ongespoten plastic zo afschuwelijk staan, hoe ‘stoer’ het ook is… :roll:
jeroen zegt
mooi desing.
XC60 is zo al mooie wagen, maar dit maakt m nog ruiger!
mashell zegt
Op dit plaatje is ie toch een paar centimeter teveel verlaagd.
Sorcerer zegt
Rene: ik rij zelf een S60R, en heb een XC60 T6 geprobeerd. Ik kan je verzekeren dat je die prestaties niet met elkaar kunt vergelijken. De T6 is enorm op comfort afgesteld en zelfs als je hem plankt voelt hij niet supersnel aan.
Redenen:
– XC60 staat hoog op z’n poten en is zacht geveerd
– XC60 T6 is alleen als automaat te krijgen (en bij Volvo kun je dan gelijk 10% optellen bij verbruik en 10% aftrekken bij prestaties)
– XC60 kun je niet in Advanced zetten (waardoor vering keihard wordt en gaspedaal heel snel en scherp reageert); dat systeem werkt in de R anders dan in andere auto’s
Overigens is zelfs de S80 V8 trager dan de S60R, die echt een enorme turbo heeft die je vanaf circa 2000 tot 5750 toeren hard in je stoel drukt.
Geluid van de T6 is ook niet om over naar huis te schrijven. Erg tam, heel erg tam. De S60R lijkt qua motorgeluid enorm op de TT-RS (viel me echt op bij de test @ ABHD laatst). En veel mooier motorgeluid is er niet, imo. Alleen een schreeuwend geluid zoals een Lamborghini maakt of een krachtpatserend geluid zoals een SLR maakt kunnen daaraan tippen, hoewel ze alledrie in een andere league zitten (resp. symfonisch, ijzingwekkend en imponerend).
De R is wel ooit deels begonnen als imagoproject, en dat kunnen ze binnenkort wel weer gebruiken. De nieuwe Volvo’s zijn echt (vooral in het interieur) achteruit gegaan (zelfs de S80 doet veel te plastic aan van binnen), we hebben weer wat nieuw kwaliteitsspul nodig van Volvo!
Duidelijk zegt
@Sorcerer: Ben je zeker dat het een T6 is waarmee je rijd? Ik dacht namelijk dat de S60R met een T5 van 2.5l rondreed.
Ikzelf rij ook met een 5-cil in lijn (zonder T helaas) en moet ook toegeven dat de T5 van volvo mooier/sportiever klinkt dan de T6.
Rene zegt
Maar je kunt niet een S60R vergelijken met een XC60 T6. Dan moet je minimaal de S80 proberen. Zelf rij ik een V70 2.5t maar heb ook gereden in de T6 en heb zeer veel gereden in de V70R van een Belgische vriend. Beleving is wellicht anders maar qua specs ontlopen ze elkaar vrijwel niet.
Ik ben het overigens volledig oneens wat jij schrijft over te veel plastic. Mijn vorige generatie V70 (my06) was een stuk minder ‘premium’ dan mijn huidge V70 (my09). Niks geen plastic, sterker nog, waar in de vorige generatie V70/S80 ALU gesploten plastic strips werden gebruikt zijn het nu gewoon Alu strips. Ik vind het er dus juist op vooruit gegaan!
Overigens is het geluid van de 2.5t ook minder geworden. Zowel in geluid als in geluidsniveau. De turbo hoor je meer dan de roffel. Het is allemaal heel erg gedempd. Maarja, het is nou eenmaal een segment waar de gemiddelde rijder comfort wil. En het FOUR-C systeem op mijn V70 heeft weldegelijk een comfort-, sport- en advanced stand!
MCW zegt
Blijft een mislukt ding. Te hoog oplopende kont, te kale stukken aan de zijkant en de neus klopt al helemaal van geen kanten
Sorcerer zegt
Mijn reactie is blijkbaar te lang om goed te lezen :P
Duidelijk: ik heb met een XC60 T6 gereden… dat ging dus over de XC60.
De S60R heeft een motor die is gebaseerd op de 2.5T low pressure turbo-motor van 210 pk (2521cc 5-cilinder). Echter is daar een grotere high pressure turbo op geschroefd. De T6 voelt (vind ik dan) aan als een low pressure turbo qua acceleratie. Bij de S60R is de acceleratie duidelijk feller.
Rene: de S80 T6 trekt van 0-100 in 6.9 seconden (XC60 7.5s), de S60R in 5.7 seconden (de automaat doet er een seconde langer over; de nieuwere automaat (MY06 of 07) doet er een halve seconde langer over. Overigens rij ik uiteraard een handgeschakelde R. Heb jij misschien een V70R (MY04+) met automaat gereden soms? Die is aanmerkelijk trager dan de handgeschakelde variant namelijk. Verder kan ik me niet voorstellen dat die 6.9 seconden in de S80 zo veel sneller aanvoelen dan de 7.5s in de XC60.
Wat ik schreef over FOUR-C: bij de R is advanced nog een stuk harder dan hij in niet-R-modellen is. Bij een beetje een oneffen weg stuiter je als een stuiterbal over de weg heen, zo hard is het. Inderdaad heb je bij Four-C altijd 3 standen. Is bij jou de Advanced-stand ook zo fel qua gas geven?
En inderdaad, de roffel had je alleen nog bij de T5 en R-motoren in de nieuwere generaties. De gewone atmosferische 2.4 die ik eerder had had ook geen echte roffel.
Sander zegt
hmm, we hebben net een chromen pijp onder onze XC60 gezet,
Kan er geen spijt van krijgen want vind dit niet echt heel bijzonder ofzo
kowalsk zegt
Mooie voorkant, erg ‘clean’. De wielen passen er ook goed bij. Maar geef mij toch maar een Q5…
René zegt
@Sorcerer: vermoedelijk baseren wij ons op andere cijfers. Ik hou als bron autoweek (daar we elkaar van…haha….) aan. Ik heb idd in een V70R gereden met automaat.
kennen
Vwb de four-c: jep, de vulingen rammelen uit mijn snavel bij een niet al te strak wegdek….. echt keihard. Heeft echter geen effect op gas of zelfs versnellingen, helaas. Alleen onderstel en stuur (en dat scheelt ook enorm veel, reageert veel directer op stuurbewegingen).
Maar voor de duidelijkheid, er gaat niet boven een echte R, laat dat duidelijk zijn! Mooie van de R vind ikd at je alleen als kenner een R kunt herkennen. Niet dat oevrdreven gedoe zoals bij sommige andere merken…..
Jelle zegt
@MCW: Ja maar jij bent ook enorm bevooroordeeld tegenover Volvo.
@Duidelijk: Als je ook maar iets van motorentechniek af zou weten zou je weten dat de hoek waarin de cilinders tegenover elkaar staan geplaatst geen fuck van doen heeft met de prestatie’s van de motor. Volgens jouw beredenering zou het dan zo zijn dat een lijnmotor minimale prestatie’s levert?
Eggiebirdie zegt
De s60R – XC90 T6 en de S80 V8 zijn echt heel andere autos.
Vreemd genoeg loopt verbruik bij alle 3 ongeveer gelijk (ja, zelfs de V8).
Koppel is heel anders.
De S60R heeft z’n top veel eerder dan de T6 en de V8.
De V8 daarintegen is VEEL soepeler.
Geen idee wat ‘Duidelijk’ bedoeld met ‘prestaties verminderen’ op de V8, maar dat is juist 1 van de meeste moderne en soepele moteren die ze hebben.
De S80 / V8 is wel een comfort auto, geen racer als de R. Helaas hadden ze tot dit jaar nog geen sport vering, toen ik ‘m kocht had ik dat graag gehad.
De comfort vering is in 95% van de tijd (Nederlandse file en rijden met gezin) toch wat je nodig hebt, maar bij een keer doortrappen had ‘ie iets strakker gekund voor in de bochten.
Ik heb zelf de 2007 S80 V8 – getuned door digitune.nl naar 345pk bij 5000rpm en 480nm koppel bij 3750rpm (!).
De S80 is een vrij onopvallende auto tov Audi of BMW maar om die een beetje pijn te doen in Duitsland kom je daar net zo goed mee weg als met de oude ‘R’ ;-)
autobandventieldopje zegt
Samen met de Q5 de mooist uitgebalanceerde (midi) suv’s..ziet er goed uit…
Sorcerer zegt
Ah René, de automaat inderdaad dan. Ik snap ook niet dat die zo veel verkocht zijn. Bij advanced inderdaad veel directere stuurrespons, keihard onderstel (blijkbaar toch harder bij niet-R’s dan ik dacht) en bij de R ook redelijk agressieve gasrespons en iets ander motormanagement (hij trekt harder op als je hem plankt @ Advanced dan @ Comfort, sport weet ik even niet).
Eggiebirdie: nou, die V8 is een vrij oude V8 van Ford, en 315 pk (standaard geloof ik?) is niet echt veel. Door de dwarse plaatsing van de motor (veiliger) is er blijkbaar minder vermogen mogelijk (weet ik verder niets van trouwens). Ik ben wel benieuwd hoe de V8 nou rijdt, want da’s zo ongeveer de enige Volvo-motor waar ik nog geen ervaring mee heb. Een monteur wist me te melden dat hij vooral soepeler is, maar langzamer van z’n plek komt en minder scherp is.
Je hebt niet toevallig een S60R gehad hiervoor en woont in de buurt van Leiden?
De waarden van na het tunen klinken in ieder geval goed. Als de powerband net zo breed is als bij de R dan ben je sneller bij de tussensprints vrees ik ;)
Eggiebirdie zegt
@ Sorcerer; betrapt – Leiden, inderdaad ;-)
Maar de V8 is volgens mij toch echt in 2004 specifiek voor Volvo gemaakt door Yamaha en zit niet in andere (Ford company) autos (wel in de XC90, natuurlijk).
http://www.automobile.com/2005-volvo-xc90-v8-preview.html
Being that Volvo doesnt currently offer a V8 engine in any of its new models, and never has in its 77 year history, the automaker has turned to an unlikely partner. Motorcycle (and just about everything else) manufacturer Yamaha has designed, developed and will produce the engine (see news archives for June 23, 2004: New 4.4-Liter V8 to Power 2005 Volvo XC90 SUV).
Being a Ford Motor Company subsidiary, why wouldnt Volvo opt for one of its Premier Auto Group (PAG) 32-valve, DOHC V8s? Jaguars 4.2-liter 8-cylinder would be a likely choice, having just recently been optimized to 4.4-liters for use in the new Land Rover LR3.
Volvo has worked hard to separate itself from its sibling Ford brands, and has achieved tremendous sales success in its own right.
Those core values include premium attributes, such as 4-valve per cylinder and dual-overhead cam technology. Also important to Volvo is environmental concerns. The new 4.4-liter engine meets ULEV II regulations in the U.S. and upcoming Euro 5 exhaust emissions standards in Europe, a feat which no other gasoline V8 has yet to manage – yet another reason for the Yamaha powerplant.
http://www.carsales.com.au/reviews/2006/large-4×4/volvo/xc90/volvo-xc90-d5-diesel-and-v8-petrol-1833
Manufactured by Yamaha to Volvo’s design, this is the company’s first V8 for passenger models. Unusually, instead of the 90-degree V angle almost universal among production V8s, the Volvo has 60-degree angle. This comparatively shallow angle requires a counter-rotating balance shaft (in the valley of the cylinder block) to smooth the engine’s otherwise knobbly impulses, but has the advantage of substantially narrowing the engine’s overall width. That translates to less front overhang in this transversely-mounted situation, keeping the mass closer to the front axle while maintaining the XC90’s crash-safety performance within the existing engine compartment.
The engine is also compacted by having one bank of cylinders a half-cylinder width ‘forward’ of its neighbour, and by attaching the alternator and other ancillaries on the engine sides.
Incidentally, although this is Volvo’s first link with Yamaha, there is some prior family history because Volvo is part of Ford, and Ford USA had Yamaha produce high-performance engines for Taurus SHO series. A potent five-speed manual 3.0-litre V6 was introduced to the front-drive Taurus in 1989, followed by an auto-only 3.4-litre V8 in 1999.
Said to be the cleanest-burning V8 in production, the 4.4-litre Volvo is the first petrol V8 to achieve the USA’s tough ULEV II status (Ultra Low Emissions Vehicle, stage II). However, that doesn’t prevent it being a spirited performer and a reasonably economical one also.
voor het geluid:
http://reviews.carreview.com/blog/2008-volvo-s80-video-review/
en natuurlijk de test van Wouter:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/17/rijtest-volvo-s80-v8
Blijft wel (reviews en ervaring) dat dit wel een ‘luxury sedan’ is en niet een ‘sport sedan’. Rijgedrag zou van mij tandje strakker hebben gemogen, maar klagen doe ik niet.
Jelle zegt
“Eggiebirdie: Door de dwarse plaatsing van de motor (veiliger) is er blijkbaar minder vermogen mogelijk (weet ik verder niets van trouwens).”
Nee dat blijkt want dat slaat nergens op.
Sorcerer zegt
Eggiebirdie: je bent/was niet toevallig ook eigenaar van een bakkerij en die S60R was niet toevallig van oktober 2004?
Hoe bevalt de S80 V8 nu vergeleken met een toch wel heel anders rijdende S60R?
Eggiebirdie zegt
@sorcerer – nee, geen bakkerij, sorry.
V8 is een heel andere auto.
je hebt niet zo in de gaten dat je snel kunt, het blijft een luxe auto en geen sports car. Snelweg, lange afstanden, zakelijk is het heerlijk. Blitz ff de Alpenbochten door kon een tandje strakker (niet dat het slecht is of zo).
Tegenwoordig hebben ze sportvering voor de S80, die waren er toen nog niet.
Achteraf had ik die wel liever gehad, beetje strakker had wel gemogen.
Denk dat het dan voor mij perfect was geweest.
Sorcerer zegt
Ok, duidelijk. De komende 40.000 km ofzo zal ik deze nog wel even blijven rijden, maar zo’n S80 als opvolger lijkt me helemaal geen fout idee. Als m’n dealer er nog eens een heeft staan zal ik eens vragen of ik een proefritje mag maken :)
Jammer dat daar ook niet zo veel van rondrijden trouwens, net als de S60R, maargoed, blijft toch leuk zo’n zeldzame auto :)