Eerder vandaag het bericht dat ons kleine natte kikkerlandje een voorbeeld wil zijn voor de hele wereld als het gaat om elektrisch rijden. Beetje in het verlengde daarvan het bericht dat Porsche R&D baas Wolfgang Dürheimer in een interview heeft aangegeven positief te staan tegenover een elektrische 911, zodra de techniek daar rijp voor is.
Het grote en alom bekende probleem is nog altijd het gewicht en de omvang van de accu’s. Een elektrisch aangedreven Porsche is als snel 250 kilo zwaarder en alle bagageruimte wordt ingenomen door de elektrische onderdelen. Wanneer op deze punten vooruitgang wordt geboekt, is een elektrische uitvoering van het 911 icoon, volgens Dürheimer absoluut een serieuze optie.
RUF loopt op dit gebied iets harder dan Porsche. Samen met Siemens ontwikkelde ze de eRUF Greenster, welke eerder dit jaar in Genève werd gepresenteerd. Deze elektrische 911 heeft 368 pk en 950 Nm koppel. Het duurt standaard ongeveer 250 kilometer voordat de accu’s je in de steek laten, maar met een extra groot accupack haal je een afstand van 320 km. De topsnelheid bedraagt 250 km/u en accelereren van 0 naar 100 km/u duurt zo’n 5 seconden. Het begin is er dus. (via: autobloggreen)
Handtjesthuis zegt
Vraag: Waarom zijn alle automerken zo bezig om ‘schonere auto’s te produceren? Kia etc oke, maar een porsche met een electromotor? Komop zeg! Dat s gewoon geen combi! :)
Gnermo zegt
950nm koppel. zal wel een goede caravantrekker zijn ;)
bartinspace zegt
Heel goed! :D
Porsche_Fan zegt
Ferdinand Porsche werkte er rond het jaar 1900 al aan!!
Dus waarom ook niet!
jabb zegt
Dan kan RUF veranderen in TUF
zesinlijn zegt
@Handtjesthuis
Omdat veel, zoniet alle, Europese autobouwers een verdrag hebben gesloten betreffende uitstooten emissies. Nooit van het verdrag van Kyoto gehoord?
Daar is afgesproken voor een bepaalde tijd de GEMIDDELDE uitstoot per merk terug te dringen tot een ‘aanvaardbaar’ minimum.
Als je zoveel benzineverslindende racemonsters produceert moet je bijna wel een zero emission auto bouwen om je gemiddelde omlaag te trekken.
Daarom heeft Toyota ook zoveel zuinige en schone shit. Zodat ze de voor hen zo onmisbare iconen als de Landcruiser 100/120 en de Hi-Lux kunnen blijven bouwen. Daarom wordt BMW steeds schoner (hebben immers erg veel grote motoren, niet alleen in hun M-modellen), daarom houdt Mercede-Benz Smart in leven, etc. etc.
slappehap zegt
@Handtjesthuis:
Vanaf de inwerkingtreding van de Euro 6-norm moeten de stikstofoxide-emissies van alle voertuigen met dieselmotor sterk dalen. De emissies van auto’s en andere voertuigen worden bijvoorbeeld beperkt tot 80 mg/km (een aanvullende verlaging met meer dan 50 % in vergelijking met de Euro 5-norm). De gecombineerde emissies van koolwaterstoffen en stikstofoxiden van dieselvoertuigen worden eveneens beperkt, bijvoorbeeld tot 170 mg/km voor auto’s en andere voertuigen.
De Euro 6-norm is van toepassing vanaf 1 september 2014 voor de typegoedkeuring en vanaf 1 september 2015 voor de inschrijving en de verkoop van nieuwe voertuigtypen.
http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/interactions_industry_policies/l28186_nl.htm
Arnoud zegt
Ik zeg niet onmiddellijk nee tegen een elektrische 911. Net wat Porsche_Fan ook al schrijft: Ferdinand Porsche was degene die de eerste elektrische auto met vier wielmotoren introduceerde.
Daaruit vind ik blijken dat de Proffessor heel breed dacht en dus is het ook verantwoord een elektrische 911 te ontwikkelen zodra de techniek daar rijp voor is. Doen dus!!
oli4k zegt
@zesinlijn is in leven houden genoeg? Wordt het niet over het totaal van de verkochte auto’s berekend? Overigens lijkt die Aston Marting gepimpte iQ ook een actie die in hetzelfde lijstje past.
Handtjesthuis zegt
@ zesinlijn & slappehap:
Daar hebben jullie ook gelijk in maar ik bedoel meer dat al die regels en regeling het niet moeten verpesten. Sommige auto’s horen nu eenmaal veel lawaai te maken en veel brandstof te verbruiken. Ik begrijp jullie uitleg maar ik bedoelde meer dat porsche hier een beetje mee ver*** wordt.
Bedankt voor de uitleg ;)
zesinlijn zegt
@oli4k
Je hebt m’n etc. etc. goed geinterpreteerd, die Aston-IQ hoort daar ook bij.
En in leven houden is idd. niet genoeg maar als het niet deze achterliggende gedachte had zo ieder weldenkend mens (met een béétje zakelijk inzicht) Smart allang een zachte dood hebben laten sterven. I rest my case…
DJD zegt
Ik denk dat het weinig zin heeft om als sportwagenfabrikant CO2-reductie toe te passen. Er zijn in verhouding weinig sportwagens en ik denk dat het dus meer zin heeft de gewone auto’s aan te pakken. En daarbij worden een hoop sportwagenmerken naar de ** geholpen met alle electrische rommel. Wat zou Porsche immers zijn zonder een rauw geluid?
Autogek zegt
Waarom moeten auto’s veel lawaai maken en veel brandstof verbruiken? Wat zijn dat nu weer voor losse onzin kreten.
Handjes thuis? Hoe oud ben je als ik vragen mag?
Markus zegt
Even over die Porsche: ziet er echt vet uit, een moderne Targa! Goed bezig RUF.
KoguchiPower zegt
Fossiele brandstof motoren zijn gewoon ver uit ontwikkeld (met name Benzine). Bovendien is een elektro motor veel handiger/sneller (zeker met wat doorontwikkelen). En dat het ‘groen’ is is alleen maar mooi meegenomen.
hubert zegt
Ik denk dat Porsche snel op dit soort zaken moet omschakelen.
Zojuist las ik dat Porsche afgelopen maand 62% minder auto’s heeft verkocht dan in vergelijking met juni 2008.
John zegt
Actieraduis van 320 KM, hoeveel is dat dan realistisch gezien? Ik rij een Leon 1.9TDI waarvan de actieradius rond de 950 zou moeten liggen.. Ik klap al in m`n handjes als ik de 750 haal ( ik klap weinig in m`n handjes kan ik je zeggen…)
Autogek zegt
@ John, misschien je rijgedrag iets aanpassen. ;)
Grapje ( okee, misschien klein beetje serieus bedoelt).
mashell zegt
Een echte Targa! Dat ie electrisch kan me minder boeien, alle normale auto’s worden electrisch.
RazorHead zegt
@Handtjesthuis
je weet toch dat elektrische wagens krachtiger zijn als autos met verbrandingsmotoren? daarom is het juist een zeer goede optie voor elektrische sportwagens te bouwen, zie wat tesla nu al kan doen. En het is ook nog eens betrouwbaarder.
Buyck zegt
Verschillende automerken maken nieuwe keuzes voor de toekomst. Groenere en schonere technologiën zijn onvermijdelijk of je het nu wil of niet. De richtlijnen en
de klimaatplannen worden alleen maar strenger. Dit is slechts het begin.
Arnoud zegt
@ KoguchiPower:
Brandstof motoren uitontwikkeld??? Ga jij eens even bijlezen op dit blog.. Zie verschillende topics in de rubriek technologie. Variabele compressie, water injectie, schakelen tussen 2 en 4 takt, beter warmtegeleidende materialen voor cilinderbussen en zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen. Het is alleen duur om te ontwikkelen. Maar dat zijn elektrische auto’s ook. Ik denk dat er nog zeker 50% te winnen valt met brandstof motoren.
Bugger zegt
Goed bezig!
Wat is die RUF elektrische targa 911 toch prachtig, kleurtje staat ook mooi.
Citrofiel zegt
Rijp voor een Porsche is de elektromotor pas als er net zo’n geluid uit komt als uit een zescilinder boxer. :P
De actieradius van die elektro-Porsche zal trouwens flink dalen als je ermee rijdt zoals je een Porsche ‘hoort’ te rijden. Goed voor een ritje naar het centrum dus…
test12399 zegt
Zo’n opmerking is echt zo niets zeggend als maar kan. Het Porsche ruimteschip komt ook als de techniek voldoende rijp is :S
Bacchus zegt
Geluid, actieradius, baggageruimte zijn m.i. bijzaken in een sportauto. Zuipen en stank boeien me er al helemaal niet bij. Prestaties zijn wat telt en daar zijn elektrische motoren koning in. Nu de energie-opslag/-opwekking nog..