Vandaag presenteerde het CPB weer cijfers over onze economie en de vooruitzichten zijn wederom somberder. De economie krimpt dit jaar 4,75 procent, de werkloosheid stijgt dit jaar naar 5,5 procent en volgend jaar naar 9,5 procent. In 2010 zullen er volgens de ramingen in Nederland 730.000 mensen werkloos zijn. Dat zijn meer dan 14 volle voetbalstadions (Rotterdamse Kuip of Amsterdam Arena). Probeer je zo’n mensenmassa eens voor te stellen. Toch is de crisis niet alleen maar kommer en kwel. De files blijven afnemen en vorig jaar vielen er ongeveer 4.000 verkeerdoden minder op de Europese wegen.
Het aantal verkeersdoden in de Europese Unie is in 2008 gedaald tot circa 39.000. Dat is ongeveer 10 procent minder dan de 43.000 doden in 2007, zo meldt de Europese raad voor veilig verkeer ETSC. De organisatie vermoedt dat de daling voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door de recessie. Hierdoor is er in veel gebieden beduidend minder verkeer.
In ons land waren er vorig jaar 750 verkeersdoden te betreuren. Dat zijn er 41 minder dan in 2007. Hiermee hebben we het doel van 2010 al gehaald. Het streven is nu maximaal 500 verkeersdoden in 2020.
Ondanks de daling missen de meeste EU-landen het doel om het aantal verkeersdoden in 2010 te halveren ten opzichte van 2001. Gemiddeld is de daling slechts 28 procent in plaats van de beoogde 50 procent. De Europese instelling ETSC presenteert maandag meer cijfers over het verkeer. (via: nu.nl)
Twan zegt
Hongaarse eigenaar van die M5 toering had overleefd
Lotus-Omega zegt
auto’s worden ook steeds veiliger.. niet zo heel gek dus!
Dennis zegt
@Lotus-Omega: Wat je zegt klopt wel, maar alleen daarmee bereik je niet een daling van 10 procent in slechts 12 maanden.
Polygoon zegt
Spijtig van de BMW
OT: Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Maar ik vind dat de media (hier bedoel ik niet jullie mee, maar vooral het journaal en krant waar geen enkele 5 minuten of elke pagina wel iets over de crisis word gezegd) de “Crisis” hard opblaasd. Het zijn gewoon iets mindere tijden en hierna komt er weer een tijd van bloei (hopelijk).
peter zegt
net ook zoiets in krant gezien mbt belgie op zich. Scoort slecht tov buurlanden zoals gekend.
Men begon weer direkt over flitsen enzo. Is nadenken over alcohol / drugs / rijkennis / staat van het wegennet gaat niet.
Met zo’n idiote houding zal er dus in ons apenland nog steeds niets verbeteren.
riichlover zegt
Always look on the bright side of life(8)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
4.000 mensen.
Goh, ga eens na…
Dat zijn er toch wel een heeeeeleboel hoor!
Goed nieuws dus!
Maarja, kan altijd beter…
Gelukkig wonen wij in een land waar het qua wegen en veiligheid perfect geregeld is. Dat zie je wel eens anders
C220AMG zegt
Kijk eens aan positieve ontwikkeling, nu maar hopen dat dat ook stand houd als de recessie op z’n einde loopt en we weer “gezonde en drukke” tijden tegemoet gaan. Dan zal het aantal verkeersslachtoffers misschien wel weer groeien, en uiteraard is de veiligheid in auto’s enorm verbeterd en zullen we hier op lange termijn wel de vruchten van plukken maar voordat alle hoogstaande veiligheids technologieën, die nu hun entree maken in het hogere luxe sigment, standaart geleverd worden op bijvoorbeeld een fiat panda zal nog wel een X aantal jaren overheen gaan. (niks tegen een fiat panda hoor, gewoon een voorbeeld :) )
akie zegt
jammer van die bmw m5
Bunzing zegt
Wel grappig dat je die 730000 werklozen associeert met volle voetbalstadia; Mij schoot de gedachte binnen dat in het geval van dit voorbeeld de inhoud van het stadium niet veel anders is dan nu vaak het geval. :P
freewarefreak zegt
Zonde van die mooie Bimmer… zou die total loss zijn? Of maak je dat met een nieuw achterasje, airbagjes en spuitjob nog wel goed? …nee… volgens mij is ie te krom… zonde, weer een M5 minder… wel weer een vette V10 beschikbaar voor een ander leuk projectje…
Hilco zegt
1 voordeel van de file: tenzij je achteraan staat en je auto door een vrachtwagen een paar meter ingekort wordt, gebeuren er over het algemeen weinig dodelijke ongelukken!
Sorcerer zegt
Verkeersslachtoffers beperken? Ga dan eens verkeersgevaarlijk gedrag aanpakken dat écht gevaarlijk is: kleven (ook vrachtwagens), gevaarlijke maneuvres etc.
Het vernieuwen van het wagenpark (slooppremie, minder oude auto’s) zal ook positief zijn: nieuwe auto’s hebben veiligheidssystemen zoals ABS die oude niet hebben…
Citrofiel zegt
De doelstelling van 2010 gaan we dus wel halen, aangezien de economie nog wel blijft krimpen. Maar daarna gaat het toch een keer weer beter, gaat er meer gereden worden en gaan er meer mensen overlijden. Het is min of meer toeval dat we aan de doelstelling voldoen, met ‘dank’ aan de crisis…
14 volle voetbalstadions is 730.000 mensen, is 9,5% van de beroepsbevolking in Nederland? :shock: Die stadions zijn groot… De vergelijking werkte bij mij overigens juist verkeerd: 730.000 lijkt heel veel, 14 volle voetbalstadions klinkt als een stuk minder.
Dennis zegt
@Citrofiel: De Rotterdamse Kuip en Amsterdam Arena bieden ieder plaats aan meer dan 51.000 mensen. Als je iedereen die naar buiten komt een handje zou moeten geven, ben je allereerst een hele poos bezig en heb je bovendien na afloop blaren op je handen.
Misschien een andere vergelijking: In heel Rotterdam wonen ruim 584.000 mensen, of in heel Antwerpen ruim 472.000 mensen.
730.000 werklozen is echt bizar veel.
C70T5 zegt
hongaarse eigenaar met vrouw en baby achterin hadden het inderdaad overleefd. hij kreeg een klapband achter met 170. hij was lid van m5board.
Vincentvld zegt
@ Sorcerer
Inderdaad die zaken eens aanpakken. Daarnaast een keer in een bepaalde periode (zeg 10 jaar) een verplicht vernieuwd rijexamen (het liefst op kosten van de staat natuurlijk) om te oordelen of bestuurders na die tijd nog steeds rijvaardig zijn zou ook een stuk helpen. Sommige mensen lijken het gewoon niet (meer) te snappen.
timberleek zegt
er mist wat bij die auto!
maar ik kan er niet op komen :twisted:
tekkie zegt
lijpe bmw crash trouwens… geef dan maar aan mij
9000cse zegt
Wij nemen, waarschijnlijk, allemaal deel aan het (gemotoriseerde) verkeer, lijkt me. En wij, in Nederland, doen dat in een van de drukst bereden landen, die je in Europa kunt vinden.
Er zijn vele “meningen”, die denken, dat het in ons landje slecht geregeld is, maar in vergelijking met onze mede-Europeanen staan we toch maar bovenaan het lijstje van de minste aantallen verkeersdoden per miljoen gereden kilometer/1000 inwoners/aantal aids-patiënten/100.000 bijzienden/aantal pedofielen/aantal geconsumeerde slavinken per gemiddelde allochtoon/enz.
En dat allemaal dankzij Koos Spee! In landen als Portugal en Griekenland worden duizende kaarsjes per dag besteed aan offergaven voor zo’n man! En bij ons honderdduizende kaarsjes, om hem kwijt te worden!
Wat willen wij namelijk? Wij! Nederlandse democraten in hart en ziel! Wij willen, dat er gelijkheid komt in het aantal doden in het verkeer. Gemiddelden willen wij zien! In Portugal en Griekenland evenveel doden per kwartier/per duizend inwoners, gerelateerd aan het aantal gegrilde sardientjes in verhouding tot het aantal gevangen Hollandse nieuwe haringen. En waarom? Omdat we het zo triest vinden, dat een BMW M5 door een overmoedige, te optimistische, toevallig te rijke Oosteuropeaan een te snelle auto naar de kloten rijdt.
De logica van dit verhaal? Evengoed als in de reacties van mensen, die op een artikel reageren, waarin gesproken wordt over een aantal doden in het Europese verkeer en dan lullen over “jammer van een stuk blik genaamd M5”.
T-Mon zegt
amen op het stukje voor mij. Maarehm meer werkelozen minder files… ik zie een verband?
Wilco zegt
Ik denk dat die 500 niet haalbaar is. Dan moeten auto’s echt veilig zijn, en moeten drankrijders worden geelimineerd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ wilco: en de minimale leeftijd voor het besturen van een voertuig naar ‘volgroeide-hersentjes-leeftijd’ van 24 jaar… Denk dat je er dan in 1 klap bent!
@ 9000cse: hahahaha, goed stuk!
bmw zegt
@9000cse: nog een pilletje? ;-)
Noewie zegt
Dus als ik het goed begrijp, hebben falende bankiers alleen al in Europa 4000 levens gered….
Goed staaltje corporate responsibility, niet vreemd dus dat ze zo’n dikke bonussen krijgen.