Het rijk heeft 85 miljoen euro beschikbaar gesteld om de slooppremieregeling te kunnen bekostigen. De regeling is bedoeld als een korting voor consumenten wanneer zij hun oude(re) auto inruilen voor een nieuwe(re) auto. De regeling is echter zodanig opgezet dat de consumenten het geld niet zelf van de overheid uitgekeerd krijgen, maar van de dealer in de vorm van een korting op de nieuwe auto. Dat maakt de regeling behoorlijk ondoorzichtig.
Dealers springen handig in op de regeling door bijvoorbeeld te adverteren de slooppremie te zullen verdubbelen. Toch wordt de consument hier niet per definitie veel wijzer van. De autoverkopen, zowel nieuw als gebruikt, staan zwaar onder druk. Het is momenteel dan ook meer regel dan uitzondering dat de consument een redelijke korting kan bedingen. Doordat de consument de slooppremie niet zelf van het rijk ontvangt, is nauwelijks te bepalen hoe de korting van de dealer zich verhoudt tot de korting van de slooppremie.
Er bestaat een serieus risico dat de slooppremie verwatert in de inruilkorting. Daar profiteren de dealers van, terwijl de regeling in eerste instantie bedoeld is voor de consument. De winst voor de dealer zit ‘m vooral in het feit dat men verwacht dat de regeling de autoverkoop zal stimuleren, maar tot nu toe is het nog niet veel drukker bij de dealers. (via: volkskrant)
RomeoS zegt
Waarom is dit in Duitsland dan wel geslaagd?
Heeft Nederland maar half afgekeken van hun oosterburen, maar de essentiele voorwaarden, – zoals de betalingsregeling -, niet meegenomen?
Of hoe zit dat in Duitsland dan, want ik had begrepen dat het daar wel goed liep?
Vincent zegt
Wat een onzin. Je hebt toch een catalogusprijs bij nieuwe auto’s als je daar nou eens 1000.- slooppremie van afhaalt. Wat is daar ondoorzichtig aan dan?
Bij occasions die gerpijst staan het zelfde. En trouwens ik denk dat menig autobedrijf nu graag van zijn occasionvoorraad af is. En echt niet extra winst gaat maken op de slooppremie.
Komt zeker weer af van die mensen die denken dat dealers tonnen per jaar verdienen.
WId zegt
@Vincent.. ze doen 1000 euro bovenop de prijs.. en zeggen vervolgens dat ze er 2000 specially for you vanaf halen..
Incognito zegt
Vincent begrijpt het niet helemaal of hij heeft nog nooit een auto gekocht.
Thom zegt
Bij ons zijn er in 4 dagen tijd 97 auto’s verkocht, dus dat het bij de dealers niet goed gaat is ook niet helemaal waar.
Vincent zegt
Mischien doet vincent wel niks anders dan de heledag bij een dealert rondhangen.
Dus de te kopen occasion is in eens 1000 duurder. ik weet niet maar dan prijs je je uit de markt.
Volgens mij snapt vincent het wel.
Athar zegt
@Vincent, we zullen t even uitleggen aan je ;)
Stel een occasion dealer verkoopt een auto normaal voor 10.000 Euro.
Hier zou hij zonder de sloop regeling 1000 euro korting op geven = 9000 Euro wat je zou moeten betalen.
Maar oo jee, wat doen dealers nu? Zij zeggen nu, auto is normaal 10.000 euro. Hier geven wij 200 euro korting op en de sloop regeling erbij is dus 1200 euro korting. 10.000-1200= 8800 Euro wat de klant nu moet ophoesten. En dit terwijl hij eigenlijk deze auto zou moeten kopen voor 1000 euro korting van de dealer+ 1000 euro voor de sloopregeling= 2000 euro korting. Dus de auto zou voor 8000 mee moeten.
Natuurlijk werkt dit de verkoop van autos juist weer tegen.
Gnermo zegt
@Romeo: Dat komt omdat Duitsland wel een auto-industrie heeft om op peil te houden en Nederland niet.
Vincent zegt
Euuhhhh….
@Ahtar
Denken jullie nou echt dat autobedrijven momenteel dit doen. Ze zijn juist blij als er ook maar een hond tegen een occasion aanpist.
QRN zegt
Thom, dat wisseld enorm per dealer. Als je naar de cijfers van deze maand kijkt, zie je dat er tot nu toe 1532 auto’s verkocht zijn in tegenstelling tot 2401 in 2008. Deze maand zit dus op -36 procent tot nu toe. Maar het is nog vroeg, we zullen wel zien waar dit schip strandt.
Romeo S, de hele duitse markt zat op +18% in Q1 ten opzichte van vorig jaar. Reden waarom het daar wel een succes was was 1) de timing en 2) het geld wat je per auto bespaarde was hoger dan in Nederland. Zeker afgelopen weken, zo kreeg je naast de 2500 staatspremie bij veel merken nog een additionele bonus. Bij de Zafira bijvoorbeeld nog een extra 4000 euro. Steek je toch zomaar 6500 euro in je zak. Nu de actie in Duitsland verlengt is zijn de meeste megakortingen nu afgelopen, maar die zullen nog wel terugkomen denk ik zo.
Westleah zegt
In Duitsland is het succes waarschijnlijk ook groter omdat daar een auto betaalbaar is. Dus procentueel krijg je daar ook nog eens meer korting. Auto’s zijn gewoon te duur in Nederland.
Laurens zegt
Blijven shoppen bij meerdere dealers en je niet vastpinnen op een model of kleur, blijft de strategie. Koop daar waar je het minst bijbetaalt. Of bij de dealer om de hoek. Niets nieuws onder de zon!
Benjamin1 zegt
Net alsof je nu al iets kan merken van de slooppremie. Het duurt een week of 3 voordat iemand een auto afgeleverd krijgt. Dan moet diegene wel nu al zijn keuze hebben gemaakt.
Daarnaast krijg je nooit 1000 euro korting, de dealers romen dat af door de inruilprijs 200 euro lager te maken, de rijklaarmaakkosten wat hoger, poetsen wat duurder etc.
Het was beter geweest die 1000 euro direct van de overheid naar de nieuwe auto eigenaar te sturen.
JoVanWittenberg zegt
@ Benjamin1:
Het was inderdaad beter geweest als je het geld van de overheid in je handen kreeg. Want 1000 euro korting word al wel eens verwisseld met voor 1000 euro extra opties. In dat geval: mooie winst voor de dealer (want 1000 euro opties kost hun nooit 1000 euro), en euhm, ja, geen verschil voor de consument.
jeroen zegt
Ik vind niet dat de Nederlandse overheid hier nu op afgerekend moet worden omdat Duitsland veel meer premie geeft. Het is geen wedstrijdje! Voor Duitsland is de auto-industrie véél belangrijker dan Nederland.
chef zegt
@Westleah,
Idd jij hebt het door, de consument krijgt minder aan slooppremie en de prijzen hier zijn vors hoger dan in D. Ofwel symbool politiek van de NL overheid, zoals altijd………..
robbie zegt
Vergeten we even niet dat dealers dankzij de slooppremie voor bank moeten spelen? Ze moeten klanten namelijk wel slooppremie geven, maar deze uit eigen zak voorschieten.
Dealers kunnen pas vanaf 3 augustus(!) hun claims indienen bij de overheid en daarna zullen ze ongetwijfeld nog geruime tijd moeten wachten op het moment dat het geld eindelijk op hun rekening staat.
Dealers lopen dus grote risico’s en moeten in deze zware tijden ook nog eens de boel gaan lopen voorfinancieren. En dat terwijl de meeste dealers toch al krap bij kas zitten.
Niet zo heel gek dat ze dat een beetje verrekenen met de inruilkorting. Als een verzoek tot slooppremie wordt afgewezen door de overheid heeft de klant daar geen last van, maar de dealer wel.
Dennis zegt
@robbie: Aan welke kant sta jij eigenlijk? ;)
Maar je hebt gelijk en het benadrukt hoe slecht de regeling georganiseerd is.
robbie zegt
Robbie probeert het altijd van de andere kant te zien :D
Maar de regeling is idd niet zo snugger geregeld. Uitkering van de slooppremie had gewoon rechtstreeks naar de klant moeten gaan. Zou een hoop gezeik schelen. Zowel voor dealers als voor klanten.
stokvis zegt
Mee eens met het artikel, ik krijg inclusief slooppremie gemiddeld net 500 meer terug voor mijn oud bakkie. Dit komt niet echt betrouwbaar over en nodigt niet uit om een deal te maken. Als ik het geld gewoon van de overheid gestort kreeg, zou ik het wel vertrouwen, maar nu zeker niet.
Andy Vrijhoef zegt
Robbie slaat de spijker op zijn kop!.
De dealer is de dupe van deze in mijn ogen maffe regeling. De overheid had het geld rechtstreeks naar de klant moeten storten, want bij de consument zit nog echt wel het geld hoor. Het stimuleert de auto verkoop totaal niet (1/3 minder in mei, wakker worden) het brengt de dealer die het al slecht heeft nog verder in de problemen. Laat iedereen die denkt dat de autodealers heel veel geld verdienen, maar eens terug op aarde komen, de dealer gaat echt geen geld boven op de onder druk staande prijzen zetten, dit kan hij namelijk niet veroorloven. En ja, ik ben een dealer!!!.
bosroamer zegt
Vraagje; ik heb een auto die in aanmerking komt voor de slooppremie maar ik heb helemaal geen nieuwe auto nodig.
Die auto levert zeker geen 1000,- € op als ik em particulier verkoop, ik denk nog niet eens 500,- €.
Nu had ik het idee; ik biedt de volgende service aan op marktplaats; is er iemand die een nieuwe auto wil kopen en korting wil pakken maar geen auto heeft in te ruilen.
Ik ga dan mee naar de dealer; we kopen de nieuwe auto op mijn naam, we pakken de slooppremie. We maken onderling een afspraak hoe we de korting verdelen, en daarna gaan we het kenteken overschrijven op de echte eigenaar.
Denken jullie dat de overheid dit heeft afgedekt?
Marnix zegt
Als je de talrijke instructies op de sloopregelingssite goed volgt (als deelnemer aan de regeling kun je inloggen om alles te verwerken en te checken) dan moet op de koopovereenkomst het woord “inkoopprijs” doorgestreept worden en vervangen worden door “subsidie sloopregeling VROM”, in blokletters om precies te zijn. Inkoopprijs is verplicht op nul euro gesteld. Als je dat niet doet kun je ook die premie op je dealerbuik schrijven (die we inderdaad mogen voorschieten). Een klant ondertekent die overeenkomst en heeft dan wel in de gaten dat die premie van toepassing is, en dus gewoon over korting gepraat had kunnen/moeten worden. De eerste klant (sinds 1991) die dat niet doet moet ik nog tegenkomen hoor.
PS 1 De enige dealers/handelaren die dit jaar een beetje geld verdienen zijn zij die het verlies (afschrijving voorraden nieuw + gebruikt) in 2008 afgeboekt hebben. En dat het om veel geld gaat zal wel duidelijk zijn, er zijn er genoeg aan onderdoor gegaan.
PS 2 Ja ik werk bij een dealer.
robbie zegt
@bosroamer, volgens mij is dat in theorie mogelijk. Je moet alleen iemand vinden die mee wil werken. Want misschien peer jij em wel met die nieuwe auto die je niet hebt betaald :D
Ik vind het ook raar dat de overheid niet gewoon een premie geeft als je uit eigen beweging je auto naar de sloop brengt. Dan is er ook een vervuilende auto uit het straatbeeld verdwenen en heb je lekker wat geld in handen.
Spec zegt
Het mes snijdt, zoals heel vaak met dit soort regelingen, aan twee kanten. De dealers hopen op meer verkopen door deze stimuleringsmaatregel, aan de andere kant moeten ze het geld pakweg 6 maanden voorfinancieren.
Het is ook mogelijk dat het meer omzet genereert in de werkplaats.
Voorbeeld: dhr. jansen heeft een auto van ’94 die hij misschien wil inruilen, afhankelijk van de uitkomst van de apk keuring. De kosten om hem alleen gekeurd te krijgen zijn 600 Euro, maar om ook een jaar vooruit te kunnen (bv banden, distributieriem, grote beurt) moet er eigenlijk 1250 euro worden geinvesteerd.
Bij besluit inruil investeert dhr. Jansen de 500 euro, voldoet daarmee aan de voorwaarden (auto moet minimaal 3 maanden gekeurd zijn) en houdt 400 euro subsidie over. Klant blij, het scheelt toch nog 400, dealer blij, auto verkocht, garagebedrijf blij, 600 euro omgezet.
GOD zegt
schaf de BPM af en het stroomt vol
BigBoy zegt
@Marnix: Fijn dat jij het ff scherp uitlegt! :-) Ik krijg er al weer helemaal jeuk van als ik die stemmingmakerij lees dat wij als dealers er beter van zouden worden, want wij zijn per definitie allemaal niet te vertrouwen!?
Die sloopregeling is een leuk idee maar stelt niks voor. Leuk dat je € 1.000,= euro krijgt voor je sloper, probleempje is alleen wel dat je een andere auto moet terugkopen, daar moet je wel het geld voor hebben natuurlijk……
Bob zegt
Veel kleinere autobedrijven staan helemaal niet te springen om die slooppremie, ten eerste moeten ze het geld voorschieten. En maar afwachten of je het geld in augustus krijgt…een invulfoutje zal wel weer flink worden afgestraft. Aangezien oudere auto’s meer onderhoud/reparaties nodig hebben is een daling van het werkplaatsaanbod niet uit te sluiten. Iemand een idee of autodemontagebedrijven het nu erg druk hebben?
Sjaak zegt
Ik begrijp de ophef niet. Het doel van de overheid is mensen te stimuleren hun oudere auto in te ruilen ten faveure van een nieuwe. Ze krijgen dus – afhankelijk van de in te ruilen auto – een gegarandeerde korting op het aan te schaffen voertuig van 750 of 1.000 euro. Als een dealer slim is, doet hij daar zelf niet veel extra meer bij. De klant komt immers niet met een inruilauto, hij biedt een auto aan voor de sloop (die 650 euro waarover wordt gesproken, is dus slechts een virtuele inruilwaarde). Als de klant slim is, probeert hij juist wel extra korting te genereren.
De overheid heeft zo wat zij wil: oudere auto’s gaan definitief van de weg af. Er vanuit gaande dat de autosloper niet met een chassisnummertje gaat zitten rommelen natuurlijk…
Jopie zegt
Die slooppremie heeft alleen zin als je een auto inruilt die minder dan 1000 euro waard is, en je wel genoeg geld hebt om een andere auto te kopen. Dat zal niet vaak voorkomen.
topless zegt
In Nederland wordt geroepen dat de premie in Duitsland zo’n succes is. In Duitsland zelf zijn ze kritischer. Zo worden bijvoorbeeld auto’s gesloopt die meer waard zijn dan de slooppremie, en de autoverkoper houdt zijn mond.
Een aantal voorbeelden uit Autobild.
http://www.autobild.de/artikel/klimaschutz_883771.html
http://www.autobild.de/artikel/abwrackpraemie_900239.html
http://www.autobild.de/artikel/abwrackpraemie_888671.html
http://www.autobild.de/artikel/abwrackpraemie_833560.html
RRPhantom zegt
In Nederland is het wel zo dat de dealer de korting verplicht moet geven, zelf moet voorschieten en maar moet hopen dat tegen de tijd dat ze het mag innen (najaar 09) er genoeg geld in het potje zit, dit is wat ik van mijn oom heb gehoord die zelf een dealer heeft.
Stuko zegt
Tuurlijk zal het wel wat met elkaar gemengd worden, maar zolang het effect maar is dat er meer auto’s verkocht worden is iedereen blij toch?
‘en ze leefden nog lang en gelukkig’
Henkkie zegt
Dit bericht slaat nergens op vindt ik.
Als er steeds maar gezegd wordt dat er niks wordt verkocht (zit zelf in de verkoop en we mogen tot nu toe nog niet klagen) dan is de consument bang om wel te gaan kopen.
Dus ophouden met die onzin want nieuw is misschien wat slechter qua cijfers, maar gebruikte auto’s vliegen bij ons de deur uit.
Citrofiel zegt
Het is dat ze beloofd hebben die 85 mln op te maken, anders zouden ze volgens mij hier al snel mee stoppen, zogauw ze doorhebben dat het weinig effect heeft…
Renaultfan zegt
Wat een kulverhaal weer ! Wat heeft deze journalist enorm slecht zijn huiswerk gedaan zeg……!!!!
En maar denken dat we als autodealers onze zakken vullen,vandaar dat de crisis ons niets doet…
De consument wordt steeds beter voorgelicht,de consument wordt opgelicht ! Niet door de autodealer maar door de schrijvende pers in dit geval !
Slechte zaak Volkskrant !
zwjanehals zegt
Ipv van de slooppremie hadden ze beter de BPM per direct kunnen afschaffen. Stimuleert pas écht de verkoop en dus de economie. En dan had de overheid het geld voor de slooppremie gebruikt om de dealers en occasionboeren te compenseren voor het verlies van de BPM.
LOYD zegt
Het werkt idd. niet in het voordeel van de dealers dat zij als ware die 750,- of 1000,- moeten voorschieten voor de klant:S Zeker nu sommige dealers op het randje van de afgrond zitten vanwege de huidige crisis!!
Als de dealers slim zijn laten ze de klant gewoon die 750,- of 1000,- vooruit betalen en wanneer de dealer het bedrag binnen heeft kan het over worden gemaakt naar de klant…..
corolla g6 zegt
Even een praktijkervaring:
‘k heb dit weekend mijn slOpel Kadett ingeruild voor een race Corolla, een G6-je (de kenners weten dan genoeg).
Voordat ik bij deze auto bij een nette dealer kon kopen heb ik een gekeken naar een Niks-an Almera:
Enkele ervaringen:
1)De eerste dealer meldde ons doodleuk dat hij niet mee doet met de sloopregeling omdat hij het geld moet voorschieten en hij onvoldoende cash had.
2)De tweede ‘dealer’, een handelaartje dat landelijk opereert, meldt doodleuk dat ze nog een 1000 euri extra korting geven.
(En inderdaad valt dan ineens op dat deze handelaar prijzen hanteert die wel heel toevallig 1000 euri liggen boven de normale occasionprijzen voor dit type auto).
3)De derde dealer deelt doodleuk mee dat ze geen extra korting geven bovenop de 1000 euri slooppremie: ze zijn al de goedkoopste immers.
Wij vroegen ons dan ook af of autohandelaartjes wel zitten te wachten op kopers….
Natuurlijk willen ze wel verkopen, snap ik , maar het is blijkbaar net zoals met huizenverkopers:
Lekker hoog in de boom gaan zitten en wachten tot die ene gek langskomt en de prijs wel betaalt die gevraagd wordt.
Gelukkig zijn er ook nog dealers die zich gewoon aan de regels houden, die de premie voorschieten en waarmee je ook nog kunt onderhandelen over nieuwe bandjes en afleveringskosten en dat soort zaken.
Al met loont het dus inderdaad om goed te shoppen in den lande om zo het kaf van het koren te scheiden!
Vincenzo zegt
@corolla g6
Je hebt helemaal gelijk…de dealers die hier zitten te huilen zijn ohhh zo zielig. Hoe hebben jullie je slechte naam gekregen denk je??
De tijden zijn veranderd mensen!! Zelfde voor de horeca…de tijd dat de mensen toch wel kopen is voorbij. Er moet weer ‘moeite’ gedaan worden voor de klant, en zo hoort het ook.
Jerry zegt
Ik heb ook een leuke ervaring met een dealer. Hij adverteert op Marktplaats met een diesel uit 2006 voor 9900 euro, in de showroom is hij geprijsd voor 11.900 en hij adverteert met dezelfde auto voor 11.400. Ik heb een oude auto met slooppremie van 1000 en een inruilauto. Bij mijn 1ste bezoek komt hij met een prijs van 10.750 met een mooie prijs voor de inruilauto. Bij het 2de bezoek is de prijs 9.750. Het lijkt of hij 1000 van de vraagprijs afgetrokken heeft, maar wat blijkt: hij heeft ook de slooppremie ervanaf gehaald, maar niet van de vraagprijs, die bleef 11.900.
De internetprijs is volgens hem een ‘meeneemprijs’ en geldt alleen voor iemand die uit een ander deel van het land komt en een eigen garage in de buurt heeft.
Wat moet ik doen, als ik die auto voor 9900 wil hebben? Bieden op Mp? Of zal ik verder gaan zoeken?
Andy Vrijhoef zegt
Aan Vincenzo,
Vol glimlach je berichtje gelezen, kom kom niet zo naief. Het gaat er niet om dat de dealers zielig zijn, het gaat erom dat de auto branch in zwaar weer zit, en dan help je ze niet om de sloopregeling te laten voor financieren. Zover ik weet is een auto bedrijf geen bank van lening.
En die slechte naam???. ik heb nieuws voor je, er zijn een heleboel consumenten die nog veel slechter zijn dan de auto bedrijven, want hoe komen slechte auto’s bij de auto bedrijven?, het kip en het ei verhaal he. Er zijn zeker een hoop slechte bedrijven, maar zijn zijn doorgaans geen dealers.
Als je geen insider bent ( niet bij een autobedrijf werkt) denk ik dat je je mening een beetje moet nuanceren.
Jopie zegt
@Jerry: een meeneemprijs is een prijs zonder inruil en zonder garantie. Daar moet de slooppremie nog vanaf, dus die auto kun je ophalen voor 8900 euro.
Vincenzo zegt
@ Andy Vrijhoef
Feit blijft dat als je geen meerwaarde hebt, je geen bestaansrecht hebt. Daar hoef ik geen insider voor te zijn.
Al het overtollige vet wordt weggesneden en dat is een goede zaak wat mij betreft.
Ben het wel eens met die premie hoor, dat moet de overheid gewoon rechtstreeks financieren. Maar zoals gezegd, doe moeite voor je klant, dan kan je overleven.
Topless zegt
@”Als je geen insider bent ( niet bij een autobedrijf werkt) denk ik dat je je mening een beetje moet nuanceren.”
En wanneer je wel bij een autobedrijf werkt, preek je voor eigen parochie (lees beurs). Bovendien hoef je niet bij een autobedrijf te werken om een ervaringsdeskundige te zijn. Als bedrijf moet je zorgen voor tevreden klanten. Wanneer je dit niet kunt, moet je iets anders gaan doen.
Andy Vrijhoef zegt
Topless, je hebt gelijk.