Nu we toch al aan het touren waren besloten we om zondag deze badplaats in Zuid-Holland op te zoeken. Hier rijden veel bijzondere auto’s af-en-aan, en redelijk gevariëerd. Arnage hier, klassieke Amerikaan daar, en tussendoor wat sjonnies. Heel veel sjonnies.
Land Rover Arden Range Rover Vogue. (Of… Arden Vogue?)
Het meest succesvol scoor je meestal op plaatsen waar je het vaakst weg wordt gestuurd. In Londen is dat bijvoorbeeld het Jumeirah, waar ik met eigen ogen twee Veyrons onder een doek zag staan, met mijn rug naar een LeMansory en een Lumma CLR500 RS toe… Huis ter Duin is iets minder extreem, niet in de laatste plaats omdat een LeMansory en een Lumma CLR500 RS hier wel erg moeilijk te vinden zijn. De clue van dit verhaal: op de parkeerplaats van Huis ter Duin is veel te spotten, maar vaak word je weggestuurd. Enerzijds heel terecht, want eigen terrein is eigen terrein. Anderzijds een beetje onzinnig, want veel kwaad kan het niet en veruit de meeste eigenaars vinden het naar ik weet best leuk dat we interesse tonen. Enfin, dit was naar mijn mening zondag de opmerkelijkste auto op dit terrein. Er stonden ook nog een F430 Spider en een Granturismo. Maar dit… Is exotischer. Arden bouwt je Vogue om tot… Arden Vogue. Er is best weinig over te vinden, wat te maken kan hebben met het feit dat ze wel heel erg zeldzaam zijn, dan wel dat er geen geheel tuningsprogramma aan verbonden is. Eerder vind je iets over de Sport. De 4,2 liter V8 met compressor is opgeboord tot 4,5 liter, wat resulteert in een vermogensstijging van 30 pk tot een totaal van 480 pk. Met een andere compressor wordt dat zelfs 520.
Cadillac Series 62 Eldorado Biarritz
Tijdens het spotten leer je nog best veel van auto’s. Je ziet iets opvallends rijden, je maakt foto’s, en je gaat eens nakijken wat het dan precies is. Ik heb bijvoorbeeld best veel interesse in Amerikaanse auto’s uit de 50’s, maar weet er niet heel veel vanaf. Elk bouwjaar is het iets anders en veel namen en uitvoeringen lijken door elkaar te lopen. Eldorado is een belangrijke term in de geschiedenis van Cadillac, maar was in tegenstelling tot relatief late modellen in onder andere 1959 een uitrustingsniveau. Dat wil zeggen: een extra “mooie” (ligt aan je smaak…) Series 62 Convertible. Er zijn er maar 1.320 van gebouwd, als fractie van in totaal 11.130 Series 62 Convertible’s in 1959. Dat was het jaar van de aller hoogste vinnen, legendarisch! Ik vind het in ieder geval schitterend, het lef om zoiets absurds op de weg te zetten. Enerzijds heel fout, anderzijds toch stiekem een auto die je graag zou willen hebben. Alleen omdat hij zo extreem is. Maar wat is er zo “extra” bijzonder aan de Eldorado Biarritz? Luchtvering, elektrische deurvergrendeling, mistlampen, elektrisch bedienbare stoelen, verwarming, radio, elektrisch bedienbare zijruiten, en natuurlijk de onmisbare “whitewall tires”. Dat laatste was overigens op elke Amerikaanse auto uit die tijd wel te vinden, Rolls-Royce en Bentley deden er trouwens ook aan mee. Een dergelijke figureerde in de eerste Flodder speelfilm, waar de auto moet lijden onder een Molotovcocktail. In later filmmateriaal is het de 03-84-SJ die figureerde, een roze Chevrolet Impala Convertible die ik negen jaar geleden regelmatig in Amsterdam Zuid zag staan.
Clenet Series I
Er zijn best veel producenten die een neoklassieke auto leveren. Auto’s waarvan de vormgeving iets suggereert van de jaren ’20 of ’30. Excalibur bouwde in de jaren ’60 een soort Mercedes-Benz SSK look-a-like. Het zweefde ergens tussen een replica en een geheel eigen creatie, dus hij zal door veel mensen als fout worden bestempeld. Clenet bouwde net zoiets. Dit bedrijf begon in 1976 met het bouwen van vergelijkbare nostalgische auto’s. Het concept kwam net als bij de Excalibur neer op een geschikte kandidaat voor “mooi van lelijkheid”, waar Zimmer pas ècht het dieptepunt van kitcherigheid op de markt bracht. De Clenet werd aangedreven door een V8 van 6,6 liter van Ford, die met maar 168 pk de auto blijkbaar nog op 200 km/u wist te krijgen. Afgebeeld is een Series I, waarvan er 249 zijn gebouwd. Een auto als dit is heel typerend voor Noordwijk, daar zie je dat meer dan bijvoorbeeld in Laren of Amsterdam.
Bentley 6,5 Litre Tourer
Zaterdag was de extreem zeldzame Silver Dawn Ghia onze persoonlijke spot van de dag. Na een uitstapje Laren spot je in je eigen stad dus het meest bijzondere. Zondag ging dat niet anders. Noordwijk was leuk, maar had niet de extreme spots waar we op hadden gehoopt. We reden Amsterdam nog even door, en besloten om het centrum tòch maar niet over te slaan. Zo belandden we op de Keizersgracht, waar deze gigantische Bentley stond. Zoiets is heel erg indrukwekkend! En veel waard. Een groot deel van de exemplaren die momenteel rondrijden zijn “neppers”. Ze zijn gebaseerd op een relatief goedkope Rolls-Royce uit die tijd, zoals een 20/25 HP. Ze worden Le Mans Specials genoemd, en zijn eigenlijk alsnog niet te betalen voor een auto die je bijna nooit zal gebruiken. Anderhalve ton. Het was dus de vraag wat we voor onze neus hadden. Na onderzoek bleek het te gaan om een echte 6,5 Litre Tourer uit 1927! De 4,5 miljoen pond van een 6,5 Litre Le Mans zal de auto wel niet halen, eigenlijk durf ik ook geen uitspraak te doen. Even Googlen leert dat het de moeite waard is om “prijs op aanvraag” te vermelden. Maar deze eigenaar zet hem even voor de deur… R-e-s-t-e-c-p! Het is een erg leuke auto om te fotograferen, want zulke oude auto’s zitten vol met schitterende metalen details. De uitlaat alleen al is fascinerend genoeg voor een macro-sessie.
LJ zegt
mooie foto’s en relaxte auto’s!
Jan Rap zegt
Ik vind het niet bijzonder mooi, maar het is wel gewoon automotive history.
Erg bijzonder.
Willem vd Velde zegt
Mooie auto’s, had het wel ff willen zien in het echt!
@ Cadillac luxe van die tijd, in 1965 werd het Twilight Sentinel geintroduceerd, wat inhield verlichting die automatisch aan ging als het donker werd.
Volgens mij is het peugeot of citroën die hier een paar jaar terug pas mee adverteerde…
Ook werd de cruise control ergens in die tijd geïntroduceerd ;-)
Harry zegt
Die Bentley zag ik laatst rijden, wat een indrukwekkende en prachtige auto! Fantastisch ook dat ie niet staat weg te stoffen in een garage van een verzamelaar.
arokh zegt
Geweldig die tourer, ben laatst op de snelweg ingehaald (tussen schiphol en hoofddorp) door (misschien wel deze) zo’n tourer, 2 mannen erin met een vliegenierssbril op, en ze reden zeker 160 :-) erg mooi en leuk om te zien.
Joske zegt
waar zijn die ‘sjonnies’ nou?
KoguchiPower zegt
Die Bentley! :O
Peushovel zegt
Heeft Balkenende niet met die Bentley meegereden op Bavaria City Racing 1 of 2 jaar geleden??
Jochem zegt
Bij Impala auto’s in Zoetermeer staat ook een Excaliber of iets wat op dit gedrocht lijkt!!!!
TnT_180 zegt
1 woord…
R-E-S-T-E-C-P!
Ali Baba zegt
“V8 van 6,6 liter van Ford, die met maar 168 pk”
What the fuck… 25pk per liter, toe maar.
Willem vd Velde zegt
@ Ali Baba: Dat waren de crisisblokken van ford, in die jaren dachten ze dat een lagere compressieverhouding zuinig was ofzo ipv downsizen.
Paar hogedruk koppen op zo’n blok en goede aan en afvoer maakt het trouwens een heel ander motortje.
In de eind 60’er jaren bouwden ze een 4,9 liter af fabriek met bijna 400 pk…
Vergeet het koppel trouwens niet…
mrB zegt
mooie bently! Heb je nog met de eigenaar gesproke (of ga je dat nog een keer doen?) zeker een auto waar ik alles van wil weten.
ubi zegt
die bentley is echt heel dik
Johan zegt
@ Joske:
Als je die er niet tussen gezien hebt…
Jipino zegt
Die Excalibur, die stond ook in het wit bij Concorso Italiano, ook in het pinksterweekend.
AH Sprite zegt
F*ck wat vind ik die Clenet-Excalibur-JBA Falcon achtige creaties lelijk… Het spijt me zeer maar die auto’s doen me altijd denken aan die autootjes die je op een draaimolen ziet staan. Kitsch ten top
_Eend_ zegt
Echt een mooie Bentley. De foto’s van die Range Rover had je wat mij betreft gelijk in het ronde archief kunnen donderen. Had daar een paar extra mooie plaatjes van die Bentley of wat anders neergezet.
W115 zegt
Geef mij maar die vliegende raket auto. American dreamcar :)
Nijntje_ zegt
wat zou zo een bentley koste?
Patrick zegt
Prachtig die Cadillac! Uit de jaren dat Amerikanen hun tijd nog ver vooruit waren.
Sorcerer zegt
Wat een ONTZETTEND gave bak, die Cadillac :D :D
Die komt ook op het verlanglijstje. Wat een heerlijke bak zeg :D
Jipino zegt
Die Excalibur doet me denken aan de auto van Cruella de Vill uit de 101 Dalmatiers. Ik ben 6 jaar oud, vandaar.
JANUS zegt
Paar weken geleden voor het eerst een OVERFINCH (sports) tegen gekomen in het wild. Vind ik stukken mooier dan deze ARDEN eerlijk gezegd.
peter - italia zegt
diene bentley… is dat niet de zelfde die aan de amsterdam-beijing rally (optocht) heeft meegedaan?
Voor mij lijken die bentley’s allemaal op elkaar, dus excuses voor de evt. belediging ;-)
thinking of it… @ appeltje: was jij bij de start van de amsterdam-beijing aawezig?
Citrofiel zegt
Afgelopen tijd heb ik wel meer van die bakken gezien als de hier getoonde Bentley. Op twee achtereenvolgende dagen een Bentley Speed Six (AM-21-10) en een Bentley *onbekend* (op rdw is weinig te vinden over de AH-83-60). Afgelopen weekend kwam daar nog een Rolls Royce *onbekend*, maar meest waarschijnlijk een Twenty (AM-01-21), bij. En dan heb ik niets gedaan om ze tegen te komen, gewoon in het wild. Oke, de Speed Six deed wel mee aan een evenement, maar het was toeval dat ik hem voorbij zag komen. Het is echt gaaf om die dingen rijdend te zien (en horen, een geluid dat er uit die ‘onbekende’ Bentley kwam! Je hoorde hem minutenlang, op misschien wel een kilometer afstand inmiddels nog)
Oh, en ja, ik heb een kentekentic. ;)
R-R zegt
Eén van de magnifiekste wagens ooit, die Bentley. Ook prachtige motoren van W.O. Onverwoestbaar en krachtig, een onverbeterde motorbouwer, maar jammer genoeg zonder zakelijk inzicht
sarcast zegt
die bentley ff de gracht in duwen hehehe
Henk zegt
wat een ouwe troep, slooppremie???
roderick zegt
die Bentley is een 8 litre als ik het goed heb.. dus geen 6,5…
sven2 zegt
echt stijle bakken, maar ik denk dat ik het liefst plaats zou willen nemen in die Arden Vogue.