Een nieuwe Lotus Esprit staat niet eerder dan 2011 of zelfs 2012 op de agenda, dus we kunnen nog lang en uitgebreid over het nieuwe model speculeren. Zo gaat bijvoorbeeld het gerucht dat de nieuwe Esprit een 500 pk sterke V10 toegestopt zou kunnen krijgen. Daarmee wordt het zomaar ineens een concurrent voor de Lamborghini Gallardo.
Die motor ontwikkelt Lotus niet zelf. De autobouwer heeft een relatie met Toyota die het voor Lotus mogelijk maakt om te shoppen in het magazijn van de Japanners. In stelling 14 vak C t/m stelling 17 vak G liggen de onderdelen waarmee het hoogtoerige 500 pk sterke V10 blok uit de Lexus LF-A in elkaar geschroefd wordt.
Als Lotus met z’n winkelwagen een paar stellingen verder loopt, komt men uit bij de onderdelen voor het iets goedkopere 417 pk sterke V8 blok uit de Lexus IS-F. Tot slot behoort een 300 pk sterke direct ingespoten V6 van Toyota ook tot de mogelijkheden.
Voor ieder wat wils dus, maar toch zal ook Lotus niet ontkomen aan een stukje vergroening. Dat zal vooral gezocht worden in een stuk gewichtsbesparing. Mogelijk dat elektrische technologie van Tesla ook nog om de hoek komt kijken bij de ontwikkeling van een “Eco-Esprit” variant. (via: evo)
Gieltje zegt
Als ik de keuze had zou het een v8 worden. Á la die ene in de nieuwe XKR en XFR
EJS zegt
Denk dat toch in eerste instantie die v8 het gaat worden.. En dan moet je ook niet vreemd opkijken als ze dat blok nog flink tunen, en misschien ook nog wel een V10 gaan maken als een soort ‘limited edition’
DRU zegt
Lotus Esprit.. Bring back the good old days. I’m zeker a fan. Kan niet wachten. Oh, o, jawel hoor, gezien de staat van mijn posities op de beurs kan ik echt wel wachten. Doe maar rustig aan.
RazorHead zegt
als je ziet wat voor prestaties een Evora al neerzet lijkt mij een V8 waarschijnelijker als een V10 en vooral omdat de Esprit geen grote auto wordt ( van afmetingen niet veel meer dan een Evora). dus waar geraak je die V10 kwijt?
13 zegt
Lotus is in ieder geval lekker bezig met upsizen, zowel motorisch als qua formaat van de auto’s. Hoort in een Esprit eigenlijk geen turbo?
Polygoon zegt
Gewicht van een lotus combineren met een V8 of zelfs een V10 zal wel leuke prestatie’s leveren.
JamesBond007 zegt
Ah joh de LP560-4 heeft in die tijd dan al lang een SE en/of Superleggera versie met 600+ PK
AlwinH zegt
Cool, een serieuze auto van Lotus. Zet mij maar alvast op de lijst.
Joost zegt
Een bi-turbo v10? Dat zou lekker zijn.. Of zoiets als die van de m5, die klinkt heeeerlijk!
Roedy Vuller zegt
Onderstaande link gaat naar een andere impressie van de Esprit. Weet niet of die eerder op autoblog is vertoond. Vind deze iig beter dan de gebruikte impressie.
http://www.lotusespritturbo.com/Lotus_Esprit_Concept_2011_Thum.jpg
Esprit_de_Flandre zegt
Begrijp eigenlijk niet goed waarom Lotus zich niet op de motorenmarkt gegooid heeft. Ze maken zelf auto’s, ze hebben een gigantische engineering-department waarmee ze veel en vooral voor andere autobouwers werken, met een eigen motorenfabriek hadden ze toch hun activiteiten en omzet kunnen verhogen.
De eerste echte Lotus-motor in een productie-Lotus was de 907 in 1972. Ergens in de jaren ’90 zijn ze dan compleet gestopt met motoren bouwen.
Weet iemand waarom? Ik ben ernaar op zoek maar ik vind er niets over.
Vinny_93 zegt
Ik zie het eigenlijk nog wel gebeuren dat de nieuwe Esprit dan ook sprekend gaat lijken op de Gallardo. Mij is het eigenlijk worst hoe zo’n motor ze erin willen proppen. Het wordt voor mij toch geen plaatsvervanger van de F430.
Vreemd toch, dat Lotus nu ineens voor een “iets” grotere krachtbron kiest.
Vinny_93 zegt
Oh en trouwens: De titel moet toch zijn:
Krijgt de nieuwe Lotus… …
Toch?
Stefan-Venema zegt
Oei oei, dat zou gaaf zijn. Een kart met een v10 :D
Esprit_de_Flandre zegt
Als het dan toch een Gallardo-concurrent moet worden, kunnen ze hem misschien baseren op deze Gallardo2Esprit-shops
Perfusion zegt
met een toyota motor?
geef mij dan maar een gallardo of een R8..
Solstice zegt
Alleen omdat ‘ie dan ook een V10 met zo’n 500pk zou krijgen wordt de nieuwe Esprit een concurrent van de Gallardo. Is dat niet een beetje kort door de bocht? Spelen andere zaken zoals gewicht, prijs, uitrusting daarin geen rol? En wanneer is de Gallardo dan ‘gekild’ zoals de titel van dit stuk het in een gruwelijk anglo-nederlands verwoordt? Als de Esprit sneller is? Verwarrend stukje..
BTW: Die Lexus V10 klinkt waanzinnig lekker. Jammer dat de wagen vlak voor het einde moest uitvallen tijdens de 24 uren van de Nürburgring.
Citrofiel zegt
@ Solstice; Als hij goedkoper en/of sneller dan de Gallardo is, dan denk ik dat hij ‘gekilld’ is. En als de prestaties ongeveer overeenkomen, zou je de Gallardo en Esprit technisch gezien als concurrenten kunnen zien. Je kunt alle auto’s die een overeenkomst hebben als concurrenten zien, het ligt er altijd maar aan waar je op vergelijkt. En inderdaad denk ik niet dat er een grote groep mensen is die zal twijfelen tussen de Gallardo en de Esprit, dus dan zijn ze misschien toch niet zulke concurrenten.
EJS zegt
@Solstice
Volgens mij wordt de Esprit zwz op bochtige wegen sneller dan de Gallardo, en ‘killed’ alleen daarom al de Gallardo.. Op ’t rechte stuk zullen ze dat vervolgens met een of andere uitvoering uiteindelijk ook wel bereiken..
pH zegt
stukje vergroening […] stuk gewichtsbesparing…
Minder stukjes naar de lezer toe alstublieft!
Neal zegt
of mss hebben ze nog wat blokjes van de Supra in stock (3.0 6L in line six twin turbo) of gewoon met een dikke single turbo en een makkelijke 600-650pk :-p
Oscar zegt
Gaat Spyker hier ook nog wat aan hebben?
BananaFlip zegt
Zozo, Lotus raapt van alles bij elkaar.
Doe maar een fijne V10, dat klinkt zo lekker.
Subwoofer aan en genieten.
petervd3 zegt
Best leuk model. Hij heeft een beetje weg van een R8 met die boog achter de portierdeuren (dat zwarte gedeelte van de R8 bedoel ik) en die velgen lijken wel van een Lamborghini Gallardo af te komen.