Dit jaar wordt in de Londense Hurlingham Country Club voor de vierde maal de Salon Prive georganiseerd. Het is een kleinschalige autoshow waar de meest exclusieve auto’s worden gepresenteerd. De Verital RS III zal op deze autoshow dan eindelijk zijn werelddebuut beleven.
Even ons geheugen opfrissen: De Veritas RS III is een 1.070 kilo lichte éénzitter waarin een V10 uit de BMW M5 is gelepeld. In de Veritas is dat blok goed voor 600 pk. De bestuurder is in de auto volledig aan zijn lot overgelaten, want het ontbreekt aan zaken als ABS en tractiecontrole, etc.
Mocht het je aan voldoende zelfvertrouwen ontbreken, dan wil Veritas de V10 best verruilen voor de V8 uit de BMW M3. Die is dan goed voor 480 pk. Met de V10 tot je beschikking, word je in 3,2 seconden naar 100 km/u gelanceerd. Het accelereren stopt pas bij zo’n 348 km/u. Bij zo’n snelheid komen de insecten erg hard aan.
Aan de auto hangt een prijskaartje van 375.000 dollar (excl. belastingen) en er zullen 50 exemplaren worden gebouwd. Je kunt van 22 juli t/m 24 juli een kijkje nemen op de Salon Prive, maar bedenk wel dat een kaartje 170 euro kost.
BananaFlip zegt
Wauw.
Wat een waanzinnig cool ding.
Niks geen ABS, ESP, Traction Control en al die shit.
Gewoon zelf rijden, vliegjes of niet.
Geweldig dat dit soort auto’s nog gemaakt worden.
Zeker met 600 pk sterke V10!
BananaFlip zegt
En belatingen = belastingen neem ik aan?
-edit: ja, die inderdaad-
wotevajjjj zegt
W00T ? 170 euri voor een ticket ?
dat is meer als de lease kosten voor sommige auto’s
OT:
zalige auto die RS3 lijkt wat op die slr SM van een uurtje geleden alleen was deze er eerst.
savagerivale zegt
ik heb gehoord dat michiel eindelijk zijn 599 daar gaat onthullen?…
EJS zegt
Blijft prachtig dat dit soort projecten nog kunnen in deze tijd! DIt is veel puristischer als bijv. een Ferrari tegenwoordig nog is!
Tiger zegt
Dus zegmaar een éénzits SLR Stirling Moss…
de ecosnob zegt
geef mij de versie met V8 maar.
Die motor krijgt eindelijk het lichte koetswerk dat ie verdient!
Tiger zegt
Wel iets goedkoper dan.
rotorhead zegt
De Veritas RS III is een 1.070 kilo lichte éénzitter
Klopt, zowel links als rechts kan iemand zitten ;) Links bestuurder, rechts passagier. Als je alleen wilt rijden kan er een deksel over het deel van de bijrijder geplaatst worden.
slk zegt
Copie van de sterling moss,Maar dan kwalitatief een stuk minder.
Neluz zegt
Apart.. apart.. maar kan er zeker wel mee door :P
JoVanWittenberg zegt
Hij mag dan wel snel zijn maar ik vind hem eigenlijk niet mooi. Het feit dat dit een éénzitter is brengt de wagen uit balans (qua uitzicht ;) ). Het moet wel een sensatie zijn aangezien je (als ik het goed zie) geen windscherm-achtige toestanden kan terugvinden. Je haar zal zeker wapperen :)
Oja, wat is dat ding dat in het midden omhoog steekt?
Verder doet het me denken aan de flatmobiel van vorig jaar:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/22/flatmobile-nog-geen-50-cm-hoog-met-straalmotor
EJS zegt
@SLK
De Veritas was er al wel iets eerder dan de Stirling Moss hoor…
BananaFlip zegt
@ JoVanWittenberg
Dat, mijn beste Jo, is een buitenspiegel.
Nou ja, er is geen binnenspiegel dus laten we het maar een spiegel noemen.
WieAndersDasAuto zegt
Dit is natuurlijk wel de auto die je in de garage kan laten rotten naast die 20 Ferrari’s en Lambo’s.
Volvo_440_turbo zegt
Als ik het kon betalen, werd dit mijn lijkwagen :p
FiXeR zegt
Wat slecht, 170 euro voor een ticket.
Bij Lamborghini is dat slecht 6 euro, mocht je een rondleiding willen door de fabriek is dat slechts 8(!!) euro!
GOD zegt
@ slk
deze was er veel eerder dan de stirling slr
slk zegt
Ja nu weet ik het wel.Dank u
JoVanWittenberg zegt
@BananaFlip
Joepie, heb ik weer wat bijgeleerd! Wat ik me nog afvraag is, waar hang je de nummerplaat op? Toch niet op die grille? Dit zou zijn luchtzuigende mond toesnoerenen en het zicht verpesten.
Brammer zegt
Nummerplaat ? Dit is een circuitbeest.. ;)
GOD zegt
@ slk
geen dank, graag gedaan
w0o0dy zegt
Ziet er cool uit, maar het bochtengedrag is niet echt super (tot nu toe)
Check Hammond…. en vooral check the Caterham…. forget the veritas…. zeer snel rechtuit en leuk voor de boulevard…. maar om van een echte pot sturen te genieten is het de verkeerde keuze (tenzij het productiemodel HEEL VEEL beter is dan de pre-production versie).
http://www.youtube.com/watch?v=zdasEKifFKA
micheloo0 zegt
Veels te duur voor wat het is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ WOoOdy: inderdaad, beetje ‘er tussenin’ gevoel krijg ik erbij…
Voor het echte rijden is hij (zelfs met 1090 kg) te zwaar. Dan de Caterham/Donkervoort/Westfield! DAT is rijden!
CrazyHenkie zegt
Die geperforeerde velgen, die zitten ook onder die creaties van het zogenaamde ´Brabham´, jeweetwel, die BMW-tuner (die overigens wel mooie creaties maakt).
Ontopic: cool ding, echt zo´n functie-boven-alles-bolide. Emissie-eisen of voetgangersveiligheid? Nee meneer, daar doen wij niet aan. Fraai detail trouwens, dat gefreesde pootje met daarop die binnenspiegel, doet erg retro aan ;)
M-lover zegt
tja, hij trekt me toch aan, waarom kan ik niet zeggen, raar en duur beestje.
Een pure racebak voor op de straat!
JoVanWittenberg zegt
@Brammer
Ooh, en ik dacht dat je er mee op straat mocht.
Dan is hij al zo duur, kan je er enkel op circuit mee rijden…
Citrofiel zegt
Uiteindelijk is het vooral een posers-auto. Opvallen. Dat is the main point.
@ JoVanWittenberg; Brammer heeft een knipoog achter zijn reactie staan, waarschijnlijk beduidend dat hij niet helemaal serieus is. Ik weet niet of hij wel of niet de straat op gaat mogen, maar ik sluit het niet uit. En de nummerplaat, ach, dat is zo’n detail waar een ontwerper niets om geeft.
robbie zegt
@CrazyHenkie, klopt is als het goed is het hetzelfde bedrijf. Ze hebben ook nog de Jim Turner GTO “ontwikkeld” die heeft namelijk exact dezelfde velgen er onder zitten.
kowalsk zegt
Over het uiterlijk valt slechts één ding te zeggen… Nice!
CSL zegt
What een monster. 600 BMW pk’s en 1000kg. Die verhouding is zelfs beter dan veyron.
Ik krijg er Mclaren F1 deja-vu van.
De oude versie in ondertussen 60jaar oud.
CrazyHenkie zegt
@ robbie
Aha, vandaar, bedankt!
BananaFlip zegt
@ JoVanWittenberg
Helaas…
Maar aan de zijkant had het niet veel beter gestaan.
Dan zegt
He, Topgear reed er al een heel tijd terug mee. En nu pas zijn werelddebuut?
OT: Leuke auto, hou wel van dit soort auto’s. Jammer van het stuurgedrag (als dat zo blijft!).