Snuffel gerust aan z’n uitlaat, want wat is het toch een heerlijk groentje…
Het is dankzij modellen als de Volkswagen Passat EcoFuel dat fanatieke milieu-hippies onze banden niet meer lek prikken. Volgens de ADAC (de Duitse ANWB) is de Passat 1.4 TSI EcoFuel Trendline (150pk op CNG) de meest groene auto in Europa. Tijdens de “groentjestest” haalde de Passat 92 van de 100 punten.
Bij de beoordeling van de vervuilende uitstoot, werden 50 van de 50 punten behaald. Toen gekeken werd naar het werkelijke verbruik en CO2 uitstoot in de praktijk, scoorde de Passat 42 van de 50 punten. Per 100 kilometer verbruikt de auto 4,9 kilo aardas. De Passat geeft hiermee de Toyota Prius het nakijken, want die is met 89 van de 100 punten goed voor een tweede plaats. (via: auto-news.de)
AMGJunk zegt
hahah NIKS geen hybride´s, lekker benzine! :mrgreen:
Scorso zegt
Tof!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goh, een VW die een ADAC-test wint??
Dat had ik nou nooiiiiiiiiiiiiiiit verwacht!
:?
vla zegt
Ik geloof dat ik ongeveer 30 punten zou krijgen… Ik verbruik enorm veel en stoot veel CO2 uit… Onder andere…
Waxweazel zegt
Tja, na de slechte resultaten de laatste tijd met die duurtesten op VW, MOEST er wel een positief bericht worden gegeven over VW …
Die ADAC vertrouw ik al langer niet en nu ze met dit komen nog veel minder.
Pure marketing voor Duitse wagens dat is de ADAC momenteel
Beetje Verward zegt
@AMG junk
Sorry jongen, iets te vroeg gejuichd. Als je het artikeltje even leest zie je dat het om de aardgas gestookte versie van de VW gaat. En niet om de normale benzineversie. Die is veel vuiler (of veel minder schoon zo je wilt)
In Friesland proberen ze het maar er zijn geloof ik maar 2 aardgasstations.
Met je Prius kun je overal tanken.
Komt overigens nog bij dat het hier om de Prius II gaat. Het net geintroduceerde type III is zeker 10% schoner.
Sorcerer zegt
@AMGJunk: en los van dat het aardgas is: bijna elke hybride rijdt op benzine (en wekt extra stroom op bij het remmen etc.). Dus sowieso benzine…
Marco zegt
4,9 kilo aardAS???? Wat weegt die as totaal dan?? ;-)
K zegt
4,9 kilo aardAS? Doe dan maar aardgas in de auto!
Benno zegt
Dat hele PRIUS gebeuren slaat nergens op, je ziet het!
hape zegt
Ohhh de ADAC… nee dan geloof ik de uitslag zeker.
Die club is al net zoals haar nederlandse evenknie… Antwoorden geven op vragen die niemand stelt. En daarnaast uiteraard die deutsche PKW Lieferanten beschermen tot ze erbij neervallen..
Wie herinnert zich niet de “test” van de Dacia Logan die op z’n dak ging…. totdat aangetoond kon worden dat vanalles gemanipuleerd was…
’n Fijn clubje, helemaal in de macht van de duitse autofabrikanten.
Zo ik heb mijn gal gespuugd, nu kan ik morgen lekker koninginnendag vieren.
Benjamin1 zegt
Dus is VW wel het best, jammer hoor voor Toyota.
LPJ zegt
Ik volg Svenska_Aeroplan_AB hierin. ADAC die een duitse wagen een prijs laat winnen … nee, echt?
floryn zegt
ach ja 3 van de 100 punten is niet echt indrukwekkend. Vooral wanneer je beseft dat wanneer toyota hun prius had ontwikkeld naar de ADAC definitie van “groen” ze vast ook wel de 92 punten hadden kunnen behalen. De ADAC is idd net zoals de EuroNCAP wellicht een organisatie met een prachtige doelstelling, maar je zult altijd zien dat er te knoeien valt met de uitslag van de test door alles af te stemmen op de test in plaats van zelf na te denken.
geelhoed zegt
“Bij de beoordeling van de vervuilende uitstoot, werden 50 van de 50 punten behaald. Toen gekeken werd naar het werkelijke verbruik en CO2 uitstoot in de praktijk, scoorde de Passat 42 van de 50 punten”
Het zal weer eens niet waar zijn. De adac test gaat over twee onderdelen. CO2 uitstoot voor 50 punten, en NOx,CO,HC en PM10 voor de andere 50.
Wat nou praktijk?
Lan_Evo zegt
Vraag me af hoe veel Volkswagen voor deze uitkomst heeft betaald. ;)
cardesigner@USA zegt
Is het niet iets van 122 pk ofzo?
Beetje Verward zegt
En Benno en Benjamin
Lees nog even wat ik opmerkte over dat aardgas. En vind je dan nog steeds hetzelfde?
Als je een hybride op aardgas laat lopen betekent dat ook weer minder CO2. Alleen dat wordt nu niet geleverd vanwege de beperkte leverbaarheid.
Laurens zegt
Idd, die Prius kan toch ook op aardgas? Of vervalt dan de 14% bijtellingsregeling, omdat de diesel norm dan opeens wel telt :lol:
Ferdinand1 zegt
Wat zijn we toch pessimistisch… Ik geloof ze wel. Volkswagen is goed bezig!
de jos zegt
houden ze ook rekening met de CO2-vriendelijke productie en recyclage van die Prius-batterijen… uhm… ;-)
RobertJ zegt
@cardesigner@USA: als je de niet aardgasvariant in de passat neemt wel.
De 1.4 TSI is er in veel smaken:
– met alleen een turbo: 122pk (VW) en 125PK (audi, skoda, seat)
– met turbo en compressor: 140, 150, 160, 170pk (en binnenkort vast meer)
Als het goed is loopt de 170pk een beetje af, want die is niet geschikt voor de droge platen DSG bak en dat maakt het dus lastiger. De 160pk neemt dat over.
BananaFlip zegt
[fanboy]Haha!
Dikke VW ownedge tegenover die wannabe-groen Prius.[/fanboy]
Goed zo Deutsche vrinden.
Keep up the green work.
Maar niet te veel he.
cardesigner@USA zegt
Toch wel interessant, maarja, dan lease ik toch liever de B-klasse NGT, die heeft ook 20% bijtelling, maar die is tenminste niet zo’n grijze muis. En het is een MB :)
Citrofiel zegt
De Citroën C3 is ook leverbaar op aardgas. Kleiner, lager verbruik. Even lage uitstoot, want ook aardgas. Waarom wint die niet? O ja. Frans. :roll:
hape zegt
Ochja… wie de test leest die ziet dat de opgegeven CO2 uitstoot nog altijd 134 g/km is. Een Fiat Punto CNG heeft een uitstoot van 115 g/km…
Om de woorden van Citrofiel te gebruiken:
Waarom wint die niet? O ja. Italiaans. :roll:
hanz zegt
in een passat hoort een 1.8 of 2.0 liter blok en geen lullig 1.4tje.
die 1350 kilo is veel te zwaar voor dat motortje en een trekhaak met iets erachter kan je helemaal shaken.
wil je zuinig, pak een lupo TDI doet doet 1 op 30 en gaat nog sneller ook
Yeelen zegt
verbruikt ie 4.9 kilo aardas?
leuk
DenE zegt
@Citrofiel / Hape
Ja, en een smart of Alto is nog zuiniger en stoot nog minder uit…… Jongens even serieus !!! Een C3 en een Punto vergelijken met een -ruime middenklasser- …. het is dus niet omdat het Frans of Italiaans is, maar omdat die twee auto in een hele andere klasse vallen. Een Citroën C5 is te vergelijken met een Passat, Fiat (of Alfa) heeft niet eens een normale sedan, welke qua binnen ruimte, te vergelijken is met een Passat, dus waar doelen jullie op ?
@Hanz, Pas een ‘jetta’ meegehad met zo’n 1.4TSI (op benzine welliswaar) en ik kan je melden dat deze auto prima van z’n plek ging en in dit geval gekoppeld aan ee 7-traps DSG bak menig andere auto achter zich liet.
De Passat zal natuurlijk een fractie zwaarder zijn dan de Jetta, maar dit is beslist géén tobben. Boven de 140 Km./u. merkte ik pas dat ik met zo’n ‘kleine’ 1.4 onderweg was, daar kwam hij wat kracht te kort tegenover mijn ‘normale’ auto (Passat 2.0TDI 170Pk.) Mocht de uitkomst van de test écht op waarheid berusten (ik snap de twijfel van de mensen) vind ik het wél WEER een bewijs dat een Prius, of Civic hybride, zinloze auto’s zijn die sowieso geen overheids steun verdienden. Groen kán ook anders, zo niet beter.
hape zegt
@ DeNE
Lees de kop van het artikel nog eens:
“Volkswagen Passat TSI EcoFuel is Europa’s groenste”
Dan gaat het er toch niet om hoe groot de betreffende auto is ? Daar doel ik op!
Er had op z’n minst achter moeten staan “in z’n klasse”. Maar zelfs dan is de bewering nog onwaar.
DenE zegt
@hape
Okay, je hebt een punt, dat zal ik je geven.
Maar feit blijft toch dat het een knap staaltje is van een auto van dát formaat.
En dat jij dan direct de behoefte heb om het verhaal af te zeiken omdat het een Duitse instantie is die een Duitse auto uitroept tot winnaar zeg toch ook wel genoeg. Net zo min als één van de Italiaanse instanties ooit toe zullen geven dat een Porsche (of zo) beter/sneller is als een Ferarri. Maar terug on-topic; waarom word er, op auto’s als dit (of de C3, Punto zoals besproken) geen subsidie verstrekt (van ruim 4000 Eu.) zoals, bij voorbeeld op, de Prius of de Civic Hybride? Praktisch problemen zijn er, te weinig aardgas pompen etc. maar ik blijf bij mijn standpunt dat de Hybride-techniek in auto’s een tussenstap zijn, waarvan hier het bewijs. De hybride-techniek is té beperkt toepasbaar. Dus vanwaar de euforie rond dit soort wan-auto’s? Dát snap ik dus echt niet……
hape zegt
Of het knap is voor een auto van dat formaat… ik denk dat het redelijk in verhouding ligt met een punto of c3 en in dat opzicht is dus geen wereldwonder gecreëerd. Dan blijft bij mij dus de vraag rijzen.. waarom juist de passat uitroepen tot groenste auto? Juist.. omdat het een duitse instantie is.
Dat italiaanse en franse instanties iets dergelijks zouden doen.. ’t zou kunnen maar dat is hier niet het onderwerp.
Hybride is een tussenstap.. maar dat is CNG ook. De weg zal terecht richting waterstofgas gaan. Via windenergie of zonne-energie voldoende waterstofgas produceren. Maar dat is heeeel heeeel veel waterstof.. en voordat die energie in voldoende mate kan worden opgewekt uit wind en zonnestralen zullen we nog heel wat jaartjes in een hybride (of CNG) moeten sturen.
Aardgas Mobiel zegt
Geweldig dat de Duitse auto-industrie zo’n excellent groene auto op de markt brengt. Op dit moment zijn er 25 aardgasvulstations in Nederland. Eind dit jaar zijn er 50 stations operationeel. Dit is pas het begin. De adressen van de stations zijn te vinden op http://www.aardgasmobiel.nl.