Dikke vinger naar Volkswagen! Toyota heeft in het eerste kwartaal van dit jaar nog steeds de meeste auto’s verkocht. Volkswagen mocht dan misschien wel denken dat ze in de buurt kwamen, maar dat is bij lange na niet het geval. Toyota verkocht in de eerste 3 maanden van dit jaar 1,76 miljoen auto’s en het Volkswagen concern ‘slechts’ 1,35 miljoen auto’s.
Wel is bij allebei de concerns het aantal verkochte auto’s flink omlaag gegaan. Bij Toyota werden maar liefst 27% minder auto’s verkocht en bij VAG bleef het verlies beperkt tot ‘slechts’ 15,7%. De VAG fanboys zullen denk ik nog wel eventjes moeten wachten voordat hun merk groter is dan Toyota. Die Japanners laten zich niet zomaar voorbijstreven natuurlijk. (via: nu.nl)
e39turbo zegt
whahaha en al die vw groupies met hun grote mond hier op autoblog!
zo dat zal ze leren :p
Lazy zegt
VAG is een geduchte concurrent van Toyota. Kherinner mij dat Toyota dit minimaliseerde en meer vreesde voor Hyundai. Anderzijds had VAG nu eventjes last van grootheidswaanzin om zomaar te denken Toyota te kunnen overtreffen inzake verkopen…
paul zegt
wat een giller wat hadden ze gedacht bij vag? als die crisis ooit nog voorbij gaat dan loopt toyota gewoon dik en dik op ze uit toyota is in japan en de vs velen malen groter dan het vag.
Rover 216i Targa zegt
Toyota is dan ook het ideale merk voor iemand die totaal niets om auto’s geeft
1: Betrouwbaar
2: Goedkoop
3: Totáál emotieloos
Benjamin1 zegt
Weer eens wat anders dan Audi vs BMW
Autogek zegt
Ik geloof dat Autoblog ook even hun excuus mogen aanbieden voor sensatiemakerij in het vorige artikel over dit onderwerp. Zoals ik toen ook al schreef was het artikel slecht geschreven met totaal verkeerde informatie. De Porsche groep (geen VW) zal zeker niet zomaar de grootste worden. Toyota is veel beter vetegenwoordigt op de wereldmarkt. Dus als over de hele wereld de economie weer aantrekt zal Toyota zeker weer harder stijgen met de verkopen dan VW.
Waxweazel zegt
Hier gaan veel VAG-fanboys op wenen :P
Allart zegt
Je kunt als toyota dan wel de grootste zijn, maar om dan ook nog mooie auto’s te maken, dat is blijkbaar ook een kunst!
VW Lover zegt
Hier kan ik echt niet om huillen… Om dat Porsche-gedoe kan ik daarentegen errug lachen… Het is net Dynasty (of Dallas, wat je wil…)
Frans zegt
Knap van Toyota met 3 merken (Toyota, Lexus en Daihatsu) de grootste producent ter wereld te zijn….vergeleken met 9 merken van Volkswagen….
Optimist zegt
wat heb je liever..
grootste bedrijf en minder mooie autos
op 1 na grootste bedrijf en vette autos?
ik ga voor 2:D
mc959 zegt
Hahaha, hoe kunnen mensen denken at VW groter wordt dan Toyota
ben er zeker van dat Toyota als ze zouden willen VW zomaar kunnen kopen.
Mischien binnen 10 jaar als ze heel hard hun best doen en Toyota niets zou doen, wat niet het geval zal zijn.
this made my day…
audi a5 zegt
Beetje kinderachtige gedoe, dat gezeur over wie de grootste is.
Doet mij denken aan die wedstrijdjes toen ik twaalf was, waarbij we gingen kijken wie het verst kon pissen…
Tegen de wind in…
:-)
robbie zegt
@Frans, je vergeet Scion.
Henk zegt
Rover 216i Targa schrijft:
23 April 2009 om 10:27
Toyota is dan ook het ideale merk voor iemand die totaal niets om auto’s geeft
1: Betrouwbaar
2: Goedkoop
3: Totáál emotieloos
——
1: absoluut de beste
2: dat valt wel mee
3: dat vind jij
net zoals ik persoonlijk vind dat ze (Toyota) qua duurzaamheid op eenzaam hoog niveau staan, ze degelijker zijn dan VAG produkten (doe eens navraag bij een onafhankelijk garagebedrijf) en ze dus precies bieden waar ik en nog veel meer mensen naar op zoek zijn. Het draait allemaal om prijs/kwaliteit, daarom zijn ze nummer 1 en blijven ze dat ook.
en dat VAG fans daar anders over denken, dat mag.
CBR600rr zegt
Je weet wat ze zeggen van mensen die opscheppen over wie het grootste automerk is…
CBR600rr zegt
@ Henk:
Je hebt helemaal gelijk, ik voel een intense vorm van walging en haat als ik weer eens achter zo’n verschrikkelijke prius rij. Toyota’s zijn dus inderdaad niet emotieloos:-D
Lan_evo zegt
@Henk
Inderdaad. Auto’s van Toyota en Lexus hebben gewoon nog steeds verreweg de beste prijs/kwaliteit-verhouding en dat is waar de meeste mensen iets om geven. En mensen die weer met emotie gezeur komen, VAG auto’s zijn in principe gewoon net zo saai natuurlijk, vooral die interieurs altijd, zijn ook allemaal hetzelfde natuurlijk in elke VW, Skoda en Seat etc. Nee, als je echt emotie wil, zal je bij een Italiaans merk moeten aankloppen. Mooi design en onbetrouwbaarheid = emotie.
mc959 zegt
@ CBR600RR
Ik wil het altijd opnemen met een Prius tegen een VW TDI van 110 of 115 pk,
met de 75 pk van de Prius heb ik er al veel naar huis gereden!!!
mc959 zegt
@ Lan_evo
Doet mij denken aan de Topgear special over de Alfa’s.
Je moet van een Alfa houden met zijn mankementen.
Moet zelf zeggen heb in de tijd een 155 TD versleten(240.000km) zonder
kosten te hebben gehad behalve onderhoud. Maar ja, uitzonderingen maken
de regel.
Johan82 zegt
Tja, leuk die statistieken….. Ieder zijn persoonlijke mening over de beide 2 merken, zelf zou ik nooit een Toyota nemen, anderen juist weer wel.
Belangrijkste is toch dat de merken overeind blijven en toch uiteindelijk weer gezonde winst gaan maken?
Ik ben zelf gewoon blij met de keuze aan merken :P
CBR600rr zegt
@ mc959:
Dat is appels met peren vergelijken, want je hebt 75pk + zoveel pk uit je elektramotoren.
Maar dat terzijde: emotie is niet snelheid, optrekken ook niet. Emotie is iets wat je voelt, een gevoel wat opgeroepen wordt bij het denken aan of zien van een bepaalde auto of andere voorwerpen. Dat ik dit uit moet leggen aan iemand die een Toyota Prius rijdt is dan weer ironisch:D
Henk zegt
mc959 schrijft:
23 April 2009 om 13:08
@ Lan_evo
Doet mij denken aan de Topgear special over de Alfa’s.
Je moet van een Alfa houden met zijn mankementen.
Moet zelf zeggen heb in de tijd een 155 TD versleten(240.000km) zonder
kosten te hebben gehad behalve onderhoud. Maar ja, uitzonderingen maken
de regel.
—
hmm als jij een Alfa met dieselmotor verslijt in 240.000 KM dan zegt het heel veel over je rijstijl en of de duurzaamheid van je auto…..
Euchrid zegt
t is dat de nieuwe golf 243 of de hoeveelste het ook moge zijn zoveel emotie en creativiteit uitschreeuwt! Net zoals de oooo zo boeiende polo, fox, sharan, …
niet voor niets geeft toyota standaard 5 jaar garantie. Als de vermeende duitse degelijkheid werkelijk zo goed was zou volkswagen ook toch ook 5 jaar kunnen geven!? Om over de hogere onderhoudskosten bij volkswagen maar te zwijgen.
Niels zegt
Haha, VAG en mooie auto’s…. whahahaha. Lekker veel emotie ja…..
Liever een Toyota die heel blijft dan zo’n ‘degelijke Duitser’.
VivelaFRANCE zegt
Het gaat hier alleen om de cijfers van verkochte auto’s. Niet zozeer over de winst, omzet, grootte van het bedrijf of de waarde van het bedrijf! VAG heeft dus nog een kans :) …
vincent zegt
@niels
Let dan wel eerst op de ader onder het gras, 5 jaar garantie OP DE ONDERDELEN ;)
JLJ zegt
Min Corolla TS heeft toch echt 5 jaar volledige fabrieksgarantie! Met een naaimachientje als motor die heerlijk tot aan 8200 toeren brult. Hoezo emotieloos??
Kia-rijder zegt
ga toch weg met die golf voor elke scheet moet je bij betalen koop je een japanner of een koreaan dan koop je een auto die vol zit met de optie’s voor een goede prijs.
en vergeet niet je kunt beter een auto hebben die iets minder mooi is maar die wel betrouwbaar is dan een volkswagen te hebben die constant bij de dealer staat bij te komen.
Herke zegt
Autoblog schreef laatst nog dat VW de grootste was…. wanneer gaan jullie eens nuttig en goed onderbouwd nieuws schrijven.
Beetje Verward zegt
@CBR
Wat voor de ene figuur emotie oproept is voor de andere volstrekt onbelangrijk. Dus CBR ik gun je je eigen fetisjisme. Ik herken het ook wel. Maar het kan ook anders. En een snelle soepele acceleratie gaat er bij mij als koek in en geeft mij een heel prettige emotie kan ik je verzekeren.
#Lennard zegt
Zijn die verkoopcijfers voor VW alleen, of complete VAG?
robbie zegt
@#Lennard, uiteraard voor het hele VAG concern.
Harry zegt
Toyota’s saai denk effe aan de golf 1 golf 2 golf 3 gollll o ik viel in slaap
Esprit_de_Flandre zegt
@Herke: AB schreef niet dat VW de grootste was, AB schreef dat volgens de schattingen (door ‘experts’, je kent dat wel) van dat moment VAG waarschijnlijk de grootste van 2009/Q1 zou worden. Groot verschil.
Georgio zegt
Nu nog het hoofdstukje status:
Prius of Passat?
Corolla of Golf?
Yaris of Polo?
Waarmee maak je meer indruk? Ik weet het wel…
Veel mensen kopen ook daarom een auto.
WieAndersDasAuto zegt
@ Georgio
Mooie vergelijking hoor… Prius vs Passat…
Maar wat mooi is, is dat de nieuwe Polo Bluemotion veel zuiniger en schoner is dan de Prius. En als de prijs een beetje reëel blijft dan zou het veel kopers van de Prius kunnen verlijden om een Polo aan te schaffen.
Gerben zegt
de Polo en Prius zitten wel in een andere klasse….
Das Auto zegt
Ja en? Toyota is behoorlijk trots op hun Prius… VW bewijst dat je voor schoon rijden helemaal geen hybride hoeft te hebben ;)
WieAndersDasAuto zegt
Foutje, ik had me helemaal niet ingelogt…
Beetje Verward zegt
@ Gerben
Nee hoor. De Prius zit in de zelfde klasse als een Polo. Net zoals de Passat in de zelfde klasse zit als de Punto. Allemaal 4 wielen, 4 stoelen en het begint met een P en het zegt broem, broem.
Niveau nul
w0o0dy zegt
@EspritdeFlandre: ehm dat schreven ze wel degelijk “Volkswagen is nu grootste auto-concern ter wereld” en “En de Japanners moeten hun koppositie nu weer afstaan aan het Volkswagen concern.”
Dat staat er alsof het een feit is en de meeste VAG-fanboys (met standaard bord voor de kop) legden het ook zo uit…..
De mensen die de moeite namen om de bron van het gerucht te achterhalen en de tekst wel zorgvuldig lazen wisten al dat er geen bal van klopte.
ganryu zegt
Hey, misschien zijn ze de Golfjes vergeten te tellen die momenteel in bij de dealer zitten voor reparatie?
Dan zou het best kunnen….
Autogek zegt
@ WieAndersDasAuto: De nieuwe Polo Bluemotion is helemaal niet veel zuiniger en schoner is dan de nieuwe Prius. Eerst even je onderzoek doen voor je wat schrijft.
Een nieuwe prius doet 89g CO2/km en de Polo haalt dat niet. Hun conceptauto haalt 87g, maar dat wil niet zeggen dat het productiemodel dat in 2011 gaat halen. En daarnaast is de Prius wel een grotere auto en diesel vervuilt meer dan benzine naast CO2. Dus de Prius blijft de schoonste auto van de 2.
BananaFlip zegt
De Avensis is natuurlijk vreselijk saai en degelijk, maar dat maakt m wel de ultieme leaseslet.
Verder is de Aygo natuurlijk het ultieme stadsautootje en de Prius rolt veel van de band omdat er nu eenmaal veel wannabe-groenkonijnen in Nederland rondrijden.
Het lijkt er dus op dat Toyota perfect heeft ingezet in de delen waar de meeste auto’s verkocht worden.
Daarentegen zijn ze wel allemaal volkomen emotieloos.
WieAndersDasAuto zegt
@ Autogek
Mijn bron is een klein artikeltje uit Top Gear Magazine… Dus ik mag toch hopen dat het klopt?
Vroegwakker zegt
WieAndersDasAuto.
Jij hoopt dat er iets klopt aan Top Gear? Tja, als je zo naief bent, begrijp ik dat je VAG nogal hoog hebt.
Wat ik overigens wel met je eens ben, is dat een Passat geen vergelijking is met een Prius.
Die Prius rijdt onvergelijkbaar aan de Passat veel fijner.
De Polo waar jij het over hebt, zou ik dan willen vergelijken met de Solex van mijn Opa, dan wint de Solex qua zuinigheid en schoonheid. Verder zijn de vergelijkingen even stom.
yves zegt
toyota is kwaliteit je mag gerust zijn mijn toyota corolla is nu 11 jaar en heb nog nooit naar de garage gemoeten voor problemen behalve voor een onderhoud zoals bij elke wagen ford daarentegen daar begonnen de problemen na 2 jaar de deurbekleding kroop naar omhoog radio knop volledig ingedrukt problemen met het slot van de koffer het leder van de versnellingspook scheurde