Een paar jaar geleden was het geplaagde General Motors nog de grootste autofabrikant, maar zij werden ingehaald door Toyota. En de Japanners moeten hun koppositie nu weer afstaan aan het Volkswagen concern.
Helemaal officieel zijn de cijfers over het eerste kwartaal nog niet, maar ik denk dat in Wolfsburg de eerste flesjes champagne voorzichtig kunnen worden opengemaakt. Volkswagen had zich ten doel gesteld om binnen 10 jaar de grootste autofabrikant ter wereld te worden, een statement die met scepsis werd ontvangen door de rest van de wereld. Toch hebben de Duitsers deze doelstelling kunnen halen, vreemd genoeg juist door de economische crisis. Toyota heeft als belangrijkste markten Japan en de Verenigde Staten en juist daar heeft de recessie het hardst toegeslagen.
Voor het VAG concern (ook Audi, Skoda en Seat) pakten de slooppremie en andere stimuleringsmaatregelen juist positief uit. Zo had Audi vorig jaar het beste jaar ooit, ondanks de economische tegenwind in het derde kwartaal. Ook in landen als Brazilië en China waar VW productiefaciliteiten heeft, gaven stimuleringsmaatregelen van de overheid een extra boost aan de verkopen. (via ad.nl)
CowboyHenk zegt
Iemand een wolk in een zak?
Citrofiel zegt
Zal ik lachen omdat Toyota niet meer de grootste is, of zal ik huilen omdat VW dat nu is?
Maar goed, zoals al aangegeven, het komt vooral door tijdelijke maatregelen in Duitsland en de mondiale depressie. Hoe het er in goede tijden weer uit zal zien, daar zegt dit niets over.
Muhtar zegt
Volkswagen! DAS AUTO!!
Grootste auto-concern zegt
Dus Porsche is dus nu de grootste aangezien Porsche meer dan 50% van de aandelen van VW heeft!
Citrofiel zegt
@ Muhtar; Volkswagen maakt auto’s, inderdaad. Goed zo jochie…
Relief zegt
@Citrofiel
je weet toch wel dat dat een slogan van Volkswagen is?
markieanta zegt
ps Muhtar, probeer de volgende keer met werkwoorden te werken, ik snap dat het dan moeilijker wordt, maar doe het eens en er gaat een wereld voor je open.
Relief zegt
@Citrofiel & markieanta
Hoe graag jullie Muhtar belachelijk willen maken, is dit grappig genoeg erg misgegaan. Om nu jullie ff belachelijk te maken: “Volkswagen DAS AUTO” is een jarenlange slogan van volkswagen. In feite doet Muhtar dus niks fout ;)
Rossi zegt
Knappe prestatie van VW in deze tijden. Hulde!
DAT zegt
@ Citrofiel, markieanta:
Ik denk dat Muthar dit bedoelde:
?
Relief zegt
@DAT
Ach ja het begint gemeengoed hier te worden. Beetje Geenstijl niveau. Uit je nek lullen zonder na te denken.
R-R zegt
@ markienta
Het kan nog erger, ik krijg soms email die eerder een willekeurig samenraapsel van woorden zijn.
De hele industriële wereld wordt door elkaar geschud. Maar verbazen doet me het niet, dat VW en co de grootste zijn, dat zag ik al aankomen van in ’t begin van de crisis.
Aja, ze hebben een hele kostenbesparing gedaan door het goedkopere productie-proces van de nieuwe golf (laatste niet zo serieus opnemen).
Relief zegt
Volkswagen is een sterk en slim bedrijf dat goed geprofiteerd heeft van de steun van verschillende overheden in verschillende landen.
Misschien is het ook puur toeval, omdat Volkswagen toevallig in die landen waar het meest verkoopt/produceert profiteert van die steun?
Dennis zegt
Alleen al om de naam zou je niet in zo’n ding willen rijden.
Maar goed het ‘volk’ vindt het waarschijnlijk wel een mooie verschijning zo’n Golfje.
KEV9 zegt
Volgende stap is dat Fiat de grootste autoproducent wordt. Kleine auto’s roeleren hevig anno 2009
Relief zegt
@Dante
Dat zou nog weleens waarheid kunnen worden als Fiat en GM samengaan.
Sven_B zegt
fiat, laat me niet lachen. ;)
Maar Porsche mag dus weer in zijn handjes wrijven
Relief zegt
Ik bedoelde @ Soulmaster
Incognito zegt
Weehoo.
mc959 zegt
Ik wacht liever op officiele cijfers, want ik geloof er maar weinig van…
Jullie zitten hier allemaal te juichen en dit zijn alleen maar supposities.
papageno zegt
Precies! Porsche is nu het grootste auto-concern van de wereld.
JPM zegt
B-B-Bullshit!!
Ten eerste het zijn geruchten die cijfers.
Ten tweede het gaat om autoverkopen in het eerste kwartaal. En je kunt niet zeggen dat Volkswagen de grootste producent is van auto’s aan de hand van een kwartaal. Tot nu toe werd altijd het jaar als maat gebruikt je kunt niet opeens de spelregels veranderen. Zo zou je ook per uur kunnen kijken misschien produceert Mazda op een bepaald uur wel de meeste autos ter wereld! Ik denk ook dat het nog wel even gaat duren voordat VW de meeste auto’s in een jaar produceerd.
KoosSpeeTerreur zegt
Terecht. Toyota heeft niets te zoeken op die eerste plaats!
R-R zegt
@dennis: wat is er mis met het volk
liever een simpele volkse mens dan stijfburgerlijk gedoe in een 3reeks en een trui met V-kolletje.
Het ‘volk’ is hetgene die de fabrieken doen draaien, het geld uitgeven.
En nee ik ben geen socialist, zeker niet. Maar alle respect voor de gewone huisgezinnen die met volle verantwoordelijkheid en –> verstand <– het beste van hun leven willen maken.
met verwaand te doen zal je niet ver komen, hoeveel geld je ook hebt.
schnitzerken zegt
Eindelijk..
Prachtig nieuws.. Khad et niet zo voor Japanners of amerikanen;)
Als het over auto’s gaat toch;)
Bee zegt
Ach, over 2 jaar is de grootste toch Cherry of BYD…
Poll zegt
Tja, ’t is allemaal mogelijk als je goeie auto’s maakt.
IDRFT zegt
Ik voel een 3e wereldoorlog opkomen.
DAS AUTO is dan ook wel de meest foute slogan.
@poll
Deutche Grundlichkeit goeie auto’s? is ook weer onzin. De afgelopen maanden nog niet zoveel kapotte VW’s in de garage voorbij zien komen. Gelukkig voor mij was de gemiddelde rekening maar 986,78. Ook een record voor VW en mij.
Vroeger was het Opel nu verdien ik het meest aan Vuilnis Wagens. Top
& iedereen een fijn dwars weekend.
Mao zegt
@ JPM
B-B-Bullshit!!
Kwartaal cijfers zijn de normaalste zaak van de wereld, in het bedrijfsleven. Of heb je dat nog nooit gehoord dat er kwartaal cijfers gepubliceerd worden.
Sterker nog, ken je het woord recessie ?
Dat houdt in dat er in twee kwartalen achter elkaar het BNP afneemt.
Wordt een beetje lastig meten he, als niemand kwartaal cijfer heeft :)
W115 zegt
@IDRFT
You are, we car van Fiat is de meest foute slogan :D
Autogek zegt
Waar halen jullie dit onzin verhaal nu weer vandaan. De cijfers zijn te eerste nog niet uit en ten tweede verkoopt Toyota normaal 2,41 miljoen auto’s in het eerste kwartaal terwijl VW ( Porsche) er maar 1,57miljoen verkoopt. Analisten “verwachten” dat Toyota 47 procent minder verkoopt. Maar van VW is dat getal ook nog helemaal niet bekent. Dus ga eerst even op de cijfers wachten tot je iets als nieuws presenteer. Echt een mooi stukje journalistiek maar niet heus.
JPM zegt
@ Mao
Een beetje een kinderachtige reactie van je. Toch zal ik erop antwoorden.
De grootste producent van auto’s werd altijd gemeten in het aantal geproduceerde auto’s per jaar. Dat nu opeens de spelregels veranderen en VW dit kwartaal het meeste aantal auto’s maakte wil nog niet zeggen dat ze het grootste auto-concern zijn.
Dat kinderachtige gepraat over of ik het woord recessie ken is echt beschamend richting jezelf.
JPM zegt
@ Mao
Ik snap je reactie nu. Je ben chinees en Toyota’s is Japans en chinezen en Japanners gaan niet goed samen heb ik me laten vertellen.
VW Lover zegt
‘Ferdinand, KOM D’R MAAR IN EN SLA JE SLAG!!’
Maarten zegt
SUPPPPER TOCH… eindelijk gerechtigheid hahah….
Lan_Evo zegt
De slooppremie werkt dus kennelijk wel voordelig voor de Duitse auto-industrie. Denk echter als dat effect een beetje uitgewerkt is Toyota wel weer de 1ste plek overneemt, in ieder geval zal GM dat waarschijnlijk niet zo snel meer doen. ;)
Jaap zegt
En het begon allemaal met Hitler die een autootje voor het volk wilde maken…
bmw zegt
Ben ik even blij dat iedereen in een VW wil rijden en niet in een Alfa :-) Doe maar, jongens, die golfjes zijn zó neutraal dat ze verdwijnen in het decor van de wegen. Stel je voor dat een golfje eruit zag als pakweg een Daihatsu Materia :-)
bmw zegt
PS: WTF gebeurt er met de “speciale letters” de laatste tijd op autoblog?
Lustigson zegt
@ Jaap
> En het begon allemaal met Hitler die een autootje
> voor het volk wilde maken…
Inderdaad: ein Reich, ein Volk, ein Wagen. ;)
cardesigner@USA zegt
Het nieuws klopt niet eens. VW komt dichterbij Toyota. Tenzij je feiten geeft blijv ik sceptisch. Niet dat ik van Toyota houd natuurlijk.
Supra1981 zegt
Ik denk dat er pas een conclusie getrokken kan worden als de recessie voorbij is en verkopen weer van ‘normale’ proporties zijn (GM even niet meegerekend).
9000cse zegt
Hoe er ook geredeneerd wordt, per kwartaal of per jaar: Schattingen of vermoedens kunnen niet de maatstaf zijn. Alleen de feiten tellen en die zijn, voor zover hierboven aangegeven, nog niet bekend.
Het wordt, vind ik, wel interessant, wie er over 2009 als grootste uit de bus komt. Als dat VW en Co is, dan zal ik ze daarmee van ganser harte feliciteren en is het Toyota, dan zal ik dat eveneens doen.
Ik vind het nogal kinderachtig, dat er reaguurders zijn, die het deze bedrijven niet gunnen. Het is een gigantische prestatie en een nog grotere is het, om het te blijven.
9000cse zegt
@ Citrofiel
Laten we het voorlopig maar op een mondiale RECESSIE houden. Een depressie? In godsnaam niet!
Eric zegt
hmm en ik ben daar mijn werk kwijt geraakt, f*cking recessie bij PON
VonStroke zegt
Jammergenoeg is groter niet altijd beter.
VivelaFRANCE zegt
Pff, hoewel ik niet van VW houd, gelukkig! Eindelijk weer eens een Europees bedrijf!
En dat ze de grootste zijn heeft wel met dat ‘Volks’ te maken: ze maken auto’s voor het volk, en het volk bestaat nou eenmaal uit veel mensen. Vandaar dat Ferrari niet de grootste is, die maken auto’s voor de elite ;)
Audi A6 3.2 zegt
Fijn allemaal maar aan mij zullen ze nooit meer 1cent verdienen. Ik ben echt teleur gesteld in de VAG Group en haar producten.
gekke-turbo zegt
@Audi A6 3.2 omdat…
Audi A6 3.2 zegt
Slechte service bij diverse dealers:
Afspraken niet nakomen
Veel hogere rekening dan gemeld
Botte behandeling
etc
Gebrek aan kwaliteit bij verscheidene producten. Huidige auto, A6
gebrekken:
-Kapotte automaat bak
-Airbag die spontaan afging
-Gebroken krukas (motor vervangen)
en verder veel storingen en kleine gebreken
Audi TT van mijn vrouw:
-Herhaaldelijk de turbo kapot (3x)
-Complete stuur kolom vervangen ( wegens kraken, nog steeds niet verholpen overigens)
-Bij beurten de auto met allemaal vet aan de binnenkant terug krijgen
-Elektrische cabriodak dat niet goed sluit, lekt, kraakt en ontzettend veel windgeruis veroorzaakt.
etc
Heb hier voor ook diverse auto’s van VAG gereden ( Ik zelf Audi S4, A4 3.0 Avant, A6 3.2 mijn vrouw golf cabrio, TT, A4 cabrio, TT) en allemaal in meer of mindere mate problemen gehad.
Mijn vrouw heeft nu een nieuwe BMW Z4 sDrive 35i besteld (met doordringen van mij, geweldige motor)
Ik zelf wacht op de nieuwe 5 serie maar kan hem volgende maand inruilen en rij dan zolang met een mooie Z4 Coupe die ik gevonden heb.
VW Lover zegt
@ Audi A6 3.2
Zo ken ik van andere merken/dealers ook verhalen…. Soms blijft de pech je achtervolgen en soms heb je niks…
Succes met de Beamer!
Audi A6 3.2 zegt
@ VW Lover
Ja dat zal best en hoor ook wel goede verhalen hoor. Maar bij mij op het kantoor (accountant kantoor) zijn al veel collega’s over gestapt naar BMW, hoofdzakelijk door dezelfde redenen. Service is veel beter en naar mijn mening ook het product. Maar je hebt gelijk het kan ook de pech zijn die me blijft achtervolgen!
Ewout zegt
Misschien zijn er zoveel VW’s in de garage te vinden omdat er ook zo veel zijn?
six-trey zegt
@Audi A6 3.2
Ik zou zeggen koop amerikaans, dan kan je zelf je auto onderhouden en als er een probleem zou voordoen heb je 90% kans dat je het zelf kan maken en als je het echt niet lukt om het zelf te maken kan je bij sympathiekerds zo als good old six trey gaan ;)
@R-R
ja het volk, dat werkt van 9 tot 17 uur in een klein hokje op een bureautje, dat met een grijze golf rijd, dat elke dag naar pop muziek luisterd, en dat strakke jeans broeken en hemdjes draagt… please ruil met mij van leven, ik wil bij het volk horen :roll: nu even serieus, zo stel ik mij de hel voor
bmw sloper/killer zegt
geniet ervan het zal van korte duur zijn!
Tommy zegt
@Audi A6 3.2: Je moet ook niet met je auto door de jungle gaan crossen of in de woestijn gaan driften hé… :P
Pech komt bij alle auto’s voor, die automaatbak die jij aan bagger hebt zal waarschijnlijk de multitronic zijn. Deze dient precies op tijd de juiste olie enzo te krijgen en kan niet erg goed over sportief rijgedrag want daar zijn ze niet voor gemaakt, neem dan een tiptronic of DSG-bak. Kappote krukas kan ik niet bij, zeer zeldzaam volgens mij maar een turbo wil nog wel eens kapot gaan. BMW heeft weer andere gebreken zoals automaten en dieselmotoren die het begeven.
Gewoon elke maand ff je auto inspecteren zodat je er optijd bij bent en goed onderhouden. En als je wat verdachts waarneemd vooral NIET mee rond blijven rijden.
w0o0dy zegt
Ik weet dat Autoblog goede banden met VAG heeft, maar dit is met enige afstand het slechtste artikel sinds lange tijd…… Wat een boel onzin, geez guys, i’m shocked!
Maar weer even wat feiten, die door de VAG-fanboys ongetwijfeld genegeerd worden (zoals hierboven al te zien was bij eerdere reacties die het artikel bekritiseerden).
“VW’s first-quarter group sales of 1.39 million vehicles – excluding truckmaker Scania but including VW trucks and buses for two months”
“Toyota has given no forecast for retail sales, but its latest estimate for shipments for the 2009 first quarter is 1.23 million vehicles, down 47% from a year earlier.”
Dus VW verkocht iets minder dan vorig jaar en Toyota’s shipment cijfers zijn misschien wel 47% minder…… maar dat zijn geen verkopen. Het zijn verschepingen van auto’s…….. dat kun je dus niet zomaar vergelijken.
Wat voorbeelden: omdat Toyota een kwartaal eerder iets teveel had verscheept…. kan men de “voorraad” iets laten teruglopen door wat minder auto’s te versturen…
Verder kan het orderboek redelijk vol zitten met nieuwe modellen die nog niet op volle sterkte geleverd kunnen worden (zoals de nieuwe prius en de nieuwe Yaris bijvoorbeeld).
Toyota verkocht vorig jaar in het eerste kwartaal 2,41 miljoen auto’s en het gat naar de 1,57 miljoen van VAG is nogal groot…. Ja misschien verkoopt VW wel meer dit kwartaal en misschien vliegen de varkens morgen laag over, maar ik wacht liever even op de feiten ….
Benjamin1 zegt
Volkswagen, the biggest carcompany………………………………………………………………………………………………………………………………. in the world….
six-trey zegt
volkswagen is NIET de grootste, de grootste die heb ik!
arjens zegt
@audi A6 3.2. Ahhh ook al zulke goede ervaringen met VAG producten. Hahaha Nou ik heb nu 4 x een VW Golf Type V achter elkaar gehad. En nu kan ik melden, NOOIT meer een VW. Wat een bagger auto. Ik ben bezig een eigen bedrijf op te starten maar er komt geen Transporter/Caddy/Golf meer in, hoe jammer ik het ook vind (rijdt oke, ziet er niet eens zo gek uit)
Nu heb ik wel in een type 6 gezeten, viel me op het eerste gezicht neit tegen, maar het vertouwen is volledig weg.
On topic: Vreemd, hoewel Golf type V, passat erg slecht zijn, heeft VW ook nog een zweem van kwaliteit en vertouwen om zich heen. Audi heeft zich in eenr ap tempo opgwerkt als het nieuwe premium merk en zet aantrekkelijke auto’s neer. Maar ik probeer van het artikel de feiten te herleiden, ik kom niks tegen. Dus persoonlijk denk ik, dat het artikel gewoon gebakken lucht is en geef ik Woody, met zijn reactie hier boven gelijk. Ik wil feiten zien!
Esprit_de_Flandre zegt
@w0o0dy: “omdat Toyota een kwartaal eerder iets teveel had verscheept…. kan men de “voorraad” iets laten teruglopen door wat minder auto’s te versturen…”
47% terugval kan je toch moeilijk wijten aan “eerder iets teveel verscheept” en dit kwartaal “iets laten teruglopen”?
Is trouwens onzin om in deze economische tijden de grootte van bedrijven te gaan opmeten. Zeker aan de hand van productieaantallen. Wie weet bouwt VW nu een enorme voorraad op, terwijl Toyota dat vermijdt door de productie enorm terug te schroeven. Wie is er dan het slimst bezig??
Er zit niets anders op dan te wachten tot de markt weer normaliseert en dan de bedrijven te vergelijken. Ook de ‘wedstrijd’ om de eerste plaats adhv productieaantallen is ferm overroepen en GEEN feest waard. Toyota stond jarenlang op de derde plaats achter GM en Ford, maar het was tenminste een gezond bedrijf, terwijl de twee grootste elk jaar meer schulden opbouwden.
w0o0dy zegt
@Esprit_de_Flandre: dat Toyota fors minder auto’s heeft verkocht bestrijd ik ook zeker niet…. alleen was de voorsprong gigantisch tov VAG in 2007 en 2008. Ze moeten dus een gigantische teruggang maken willen ze minder auto’s verkopen dan VAG. Tot nu toe wordt er niet gesproken over 47% teruggang in sales….. zelfs in de VS is de teruggang niet meer dan 38%…. hoe je dan op -47 uit zou komen wereldwijd is me een raadsel. Welke andere grote markt zou Toyota dan de zo’n groot aantal auto’s hebben gekost? Ik zie het niet in de artikelen….
“But a deepening recession and credit crisis have crippled demand in Toyota’s top markets, with U.S. sales falling 38% and Japan sliding 24% in January-March.”
Als de teruggang niet meer is dan 40% dan is Toyota nog steeds groter…. dus kan de 47% minder “Shipping” veroorzaakt zijn door andere factoren bovenop de teruggelopen verkopen.
Oftwel er wordt hier van alles bij elkaar geraapt aan cijfertjes en vervolgens een compleet onbetrouwbare conclusie getrokken. Eerst zien hoeveel de verkopen teruggelopen zijn, dan pas conclusies trekken en niet dit soort Pro-VAG onzin de wereld in slingeren.
w0o0dy zegt
lachen: Toyota verkocht maar liefst 30% meer dan Vag, eat dirt fanboys! De cijfers: 1,76miljoen verkochte auto’s voor Toyota en maar 1,35miljoen voor VAG. Not even close dus.
@Wouter: volgende keer iets kritischer lezen want dit klopte echt van geen kant.
w0o0dy zegt
linkje: http://mobiel.nu.nl/pda/economie/135114-Toyota-blijft-grootste-autofabrikant.html
Vroegwakker zegt
bmw sloper/killer schrijft:
17 April 2009 om 21:33
De VW aanhangers hebben er maar heel even van mogen genieten.
De werkelijkheid was anders.
Overigens ook al was DASAUTO wel de grootste, met een jappaner mag je dat middelmatige veel te dure merk, niet vergelijken.