Nou, zie je wel dat ‘ie best wel goed is! Jeremy Clarkson praat gewoon poep, en nu allemaal aan de elektrische auto…
Tsja, ver is het niet echt. Voor een elektrisch aangedreven auto is het alleen wel een mijlpaaltje. Of op zijn minst een hectometerpaaltje. Het resultaat is behaald in de “Rallye Monte Carlo d’Energies Alternatives”.
De rally gaat van start in Valence en komt uit in Monaco. In totaal moeten er 386 kilometers overwonnen worden en dat bleek niet voor alle ‘groene’ auto’s even makkelijk. De tegenstand bestond uit onder andere een Ruf EV en een aantal Mitsubishi i MiEV’s. De andere elektrowaggies hadden echter allemaal extra ‘juice’ nodig om het eindpunt te behalen. De Tesla bereikte zijn doel zonder pomp-stop en had zelfs nog 60 km te gaan.
Een kleine kanttekening is wel dat er gemiddeld maar 45 km/u is gereden en de top tijdens de rally op ongeveer 100 km/u lag. Behoorlijk (bejaard!) recreatieve snelheden op zijn zachtst gezegd. Ritten vanuit Nederland naar Monaco zijn nog steeds niet aan te raden, maar voor binnenlandse ritjes is de Tesla meer dan geschikt. (via leblogauto.com)
Edman zegt
Was de Lotus ECE niet van de partij? Ach nouja, ooit op een dag zeggen we de verbrandingsmotoren gedag. Ik reed laatst in een Lotus ECE en ik moet zeggen dat het toch wel erg leuk is, zoveel trekkracht. Ook wel grappig dat het ding ook nog versnellingen heeft. Het schakelen in zo’n ding is zo anders als in een benzine auto. Ik zie er wel toekomst in, maar het is jammer dat die nu nog 130k kost.
Edman zegt
*Sorry, moet natuurlijk zijn:
zó anders dan
pietpuik zegt
wat een gezeik altijd over die tesla’s en het bereik van de accu’s, dit is toch een prima boodschappen auto-tje voor erbij?
Richard Brunsveld zegt
Wat blijft z’n Tesla toch een heerlijk wagentje!
Waxweazel zegt
241 mijl zonder te tanken …
Daar sta ik dan met mijn 1.5 dieseltje die “slechts” na 900km mag gaan tanken als ik mijn gaspedaal niet spaar ;)
Die electrische voertuigen hebben nog een heel erg lange weg af te leggen eer ze commercieel haalbaar zijn :p
Papa zegt
@ Edman
Ik zou toch gaan voor; zo anders dan schakelen in een benzine auto…
keesD zegt
Ik zie het Clarkson niet redden in die Ford GT van hem (als ie die nog heeft tenminste).
VonStroke zegt
@KeesD: De GT is weggegaan voor een Gallardo Spyder en die is nu weg voor een CLK Black.
Laurens zegt
Neemt die afstand nu bij elke keer dat ik kijk toe?
OT: Lotus speelde vals door de TomTom via de aansteker ook nog even leeg te trekken. Meer dan een….
Laurens zegt
K’was nog niet klaar: mooie prestatie. Wat zou een normale Elise verbruikt hebben tijdens dit ritje?
Grappig trouwens dat er mensen zijn die denken dat zo’n EV technologisch een hoogstandje is. De gemiddelde magazijn vorkheftruck is nog ingewikkelder :lol:
F355GTB zegt
Juist bij een sportwagen is de emotie belangrijk… En de emotie wordt voor een groot deel weer gevormd door het geluid.
Ondanks dat zo’n Tesla snel is, is het qua emotie gewoon geen sportwagen.
w0o0dy zegt
Op de Rai stond zo’n ding….. 175 bandjes eronder…. onder een sportwagen? Are you fuckin kidding me?
sjaak1234 zegt
pietpuik schrijft:
10 April 2009 om 21:15
wat een gezeik altijd over die tesla’s en het bereik van de accu’s, dit is toch een prima boodschappen auto-tje voor erbij?
Als boodschappen wagentje kan je beter een of ander heel licht ding met kleine motor kopen. Dan ben je wss mileauvriendelijker berzig. Die accu’s zijn nou niet bepaald milieuvriendelijk en ook die stroom voor dat ding moet ergens vandaan komen en in nederland word dat nogsteeds grotendeels door niet al te milieuvriendelijke centrales opgewekt dus het enige wat je doet is het vervuilen verplaatsen.
Laurens zegt
@pietpuik
waar laat jij dan je kratjes bier in deze boodschappenauto? Of levert de slijter in bulk aan bij je kasteel, “leveranciers hier melden” onder de zonnepanelen luifel.
Droom zacht :lol:
cardesigner@USA zegt
Dit is geen boodschappenauto. Maar een Porsche 911 bijvoorbeeld is dat ook niet. Dit is gewoon een 2e auto en/of een verzamelaarsobject. En @sjaak1234, vergeet niet dat deze auto één van de pioniers is op dit gebied. Ooit moet er toch iemand beginnen? Hij zal over een jaar of 5-6 wel vervangen worden door een wat meer volwassen model.
Matt zegt
Het is maar het begin, er staat nog zoveel te gebeuren op accu-gebied. Tien jaar geleden wogen mobieltjes een ton, moest je ze zelfs in de standby-stand elke paar dagen opladen en duurde het opladen een eeuwigheid. Vergelijk dat eens met de mobieltjes van nu. Laptops hetzelfde verhaal. Kun je nagaan hoe het over tien jaar is.
En met deze accu’s (in de Tesla zitten trouwens duizenden laptopaccu’s) zal het net zo gaan. Dan rij je 1000 km op een volle accupack, is het accupack stukken lichter, en kun je snelladen in een paar minuten.
Volvo_440_turbo zegt
Dat gemiddelde valt nog mee, als ik soms op mijn boordcomputer kijk is mijn gemiddelde ook bijzonder laag ondanks ik redelijk doorrij…
Het snelste gemiddelde ik ooit haalde was meer dan 140km/h, van Polen naar België, toen reed ik 1250 km in tien uur, twee x gestopt om te pauzeren. Om dat gemiddelde te halen reed ik constant tussen 170km/h en 200 km/h Maar op op- en afritten ging het stukken trager of als ik moest remmen voor langzaam verkeer…
marc zegt
Er is toch een systeem te bedenken waarbij je je lege accu bij een pompstation telkens kan omruilen voor een volle?
Dat is ook nog eens een snelle manier van tanken dan.
Edman zegt
@ papa
Dan zou ik toch maar voor de ‘:’ in plaats van de ‘;’ gaan.
appieflappie zegt
@marc
Dat is net als teruggaan naar de tijd van de gasflessen. Totaal niet innovatief.
Er zijn nu al batterijen ontwikkeld die binnen 10 minuten opgeladen kunnen worden. Je hebt dan wel 10/100 KV nodig, maar dat kan vast wel op een pompstation gerealiseerd worden d.m.v een transformator.
Snuf zegt
@appie Snelladen, en dan vele kWh aan energie overdragen, zal lastig blijven door de enorm hoge stromen die nodig zijn en de bijkomende warmteontwikkeling in de accu’s. Ik ben het zeker met Mat eens dat er nog veel verbetert kan en zal worden aan de huidige accu’s, maar dat in minuten opladen zie ik niet gebeuren. Dit hoeft echter geen beperking te zijn. Een electrische auto is op zoveel punten te preferen over een interne verbrandingsmotor, het oplaadt nadeel vangen we wel op.
Benjamin1 zegt
@ Volvo 440 Toerbo
Klopt, gemiddeldes zijn altijd heel laag, bij mij altijd ongeveer 65. Tipje, doe je gemiddelde x 2, dan kom je uit op de snelheid die je normaal gesproken op de snelweg rijdt. Bij mij dus 130, Tesla ongeveer 90…
Laurens zegt
Misschien is het iets de Chinezen/Indiërs aan de EV te helpen. Die hebben nog geen auto, en weten niet hoe goed die dingen hier al geworden zijn.
Juist autootjes als de Nano (EV equivalent de Think! of Tesla) zijn nog zo eenvoudig en met zo weinig voorzieningen, dat je daar wel weg komt met een zwaar accu pakket wat dan toch nog een beetje actieradius geeft.
Maar welke Nederlander wil inleveren op een auto die ’s winters alleen voor de verwarming al zo’n 4 KW gebruikt, en dat dan uit een accu halen? Die zelfde accu die bij lagere temperaturen al lang niet meer zijn vermogen (= range) haalt, erg duur is en gigantisch hard afschrijft.
Jammer dat de Chinezen/Indiers het EV ding dan weer niet kunnen betalen. Dat schijnt gezien de reacties hier voor velen in NL geen probleem te zijn. Of verwacht men dat te kunnen doen omdat de overheid de dingen zwaar gaat subsidiëren? In dat geval wil ik er ook wel een, ruilen voor mijn fiets :lol:
constanteyn zegt
bovenleidingen op de snelweg, en voor in de wijk weer je fris opgeladen accutje gebruiken! kun je meteen die volgeladen accu gebruiken in de laatste metertjes kruipen door het woonerf! bovendien kunnen de auto’s dan ook centraal gestuurd worden, zodat je met 120 kmh de krant kan lezen, terwijl ook nog eens het aantal ongelukken afneemt. ideaal dus… totdat je een systeem moet ontwerpen dat zowel vw transporters als lotus elises aan kan :P
timberleek zegt
@marc
als je gaat wisselen zit je met een aantal problemen:
1:
alle auto’s moeten dezelfde accu hebben. ontwikkelingen staan dan meteen stil
2:
je hebt als tankstation een aardige hoeveelheid accu’s nodig om het wegverkeer aan te kunnen.
3:
de accu moet makkelijk te verwijderen zijn. dus je kunt hem niet makkelijk tussen je chassisbalken inbouwen waardoor hij weinig ruimte inneemt. maar hij moet bijeen op een makkelijke plek zitten waardoor de ruimte afneemt voor de gebruiker.
4:
je moet een apparaat hebben om de accu’s te plaatsen. nu gebeurt het met de hand. de arbo gaat niet echt juichen als jij voor je werk 8 uur per dag accu’s van een paar honderd kilo in en uit voertuigen moet rollen (zo gaat dat tenminste op mijn werk. accu’s van heftrucks etc worden met de hand in en uit het voertuig gerold. maar ondanks het rollen sta je nog af en toe met een man of 2 / 3 te duwen. het blijven blokken van ca 500/600 kilo.
een ander nadeel aan elektrisch kennen we nu ook al. kou. bij een lage temperatuur daalt het voltage van een accu. nu wil dat zeggen dat je auto niet start als je accu wat slechter is. maar ook een goede accu levert in aan spanning. alleen heb je in dat geval nog genoeg om te starten. als die accu je reikwijdte betekend wil dat zeggen dat je in de winter geen kant op kan. je accu heeft immers geen power meer.
b0z4 zegt
Ik vind dat al die accu dingen nog moeten worden doorontwikkeld todat ze de verbrandingsmotor kunnen aflossen :P
marcel zegt
Mijn Alfa 159 sportwagon 1.9JTD doet 950km zonder te tanken….
Volvo_440_turbo zegt
@ Benjamin, bedankt voor de tip, ik vertrek nu naar Frankrijk, ik ga er eens op letten :p
Als ik rustig rij haal ik 800km met een tank volgens de boordcomputer, maar dit lukt me helaas nooit…
Rick dos zegt
Ik mag hopen dat ie in die 386 km wel de radio aan had?
Anders is ie nu naar een psychiatrische inrichting vervoerd. Ik bedoel, uren lang naar de “motor” van een bejaardenride te luisteren maakt iedereen gek natuurlijk. Behalve een bejaarde dan…
Cantago zegt
45 tot 100km/u? THAT SUCKS!!
Ik dacht dat het 386km/u zou zijn, dan was ik nog redelijk onder de indruk geweest, maar dit vind ik echt helemaal niks… Jammer!
BananaFlip zegt
Hey jongus, dat is eventjus raar.
In de adresbalk staat (…) tesla-roadster-doet-even-241km-zonder-te-tanken.
Is dit een foutje of schaamt Tesla zich zo dat ze jullie betalen voor 385 km?
Ik denk dat eerste he…
BananaFlip zegt
edit: (…) jullie betalen voor 386 km?
Buyck zegt
Zeker niet slecht qua bereik ja en… de snelheden liggen idd nu nog niet hoog maar binnen 2 jaar zal de gemiddelde snelheid stukken hoger liggen!
SCscreamGT zegt
De race van de toekomst: een beperkt aantal liters benzine, ik bedoel, een beperkte accu inhoud. En dan kijken wie het verst kan ‘racen’.
Neen dank u. Waar gaat het heen met de autowereld?! Bij normaal racen moet je die lekkere V8 kunnen horen brullen, of benzine in de uitlaat bij tussengas horen(8c). En ik ben ook fors tegen een krantje lezen achter het stuur. Als je auto(-)rijd moet je gewoon blijven opletten.
Zal ‘autorijden’ in de toekomst nog wel een werkwoord zijn???
MC zegt
wat een gezeik over het berei van die accu’s. Het klopt niet om elektriscke auto te vergelijken met verbrandingsmotoren die al meer dan 100(!) jaar ontwikkeld zijn. Je kunt dan niet verwachten dat binnen een paar jaar dezelfde of betere specificaties worden gehaald.
Bovendien, wie rijdt er per dag meer dan 200 km? dan heb je dus genoeg tijd over om je auto op te laden.
Laurens zegt
@mc
waarom zou je niet mogen vergelijken, dat doet de consument toch ook?
Overigens: lease contracten zijn vaak op basis van zo’n 45.000 km per jaar. Uit ervaring weet ik dat dat je niet lukt, als je niet regelmatig lange ritten maakt. En veel auto’s starten het leven in Nederland als lease auto.
timberleek zegt
@mc
en als je op vakantie wil?
Rutger zegt
Ach met 200pk+ red je vandaag de dag in de randstad ook niet meer dan 66 km/u gemiddeld. ;-)
De Tesla Roadster laat in ieder geval zien dat er een elektrisch alternatief is voor het dagelijkse woon-werk verkeer en dat is het grootste deel van de kilometers in Nederland.
Als gemeenten nu ook nog gaan verplichten om bij nieuwbouwkantoren een electrische infrastructuur aan te leggen in de parkeergarages dan is er helemaal geen probleem meer voor de actieradius.
Laurens zegt
@timberleek
in de socialistische heilstaat, is het laten van een broeikasgasje verboden, laat staan op vakantie gaan!
@mc geeft trouwens een goed voorbeeld van hoe onwetend de EV huggers zijn, er zijn meer electromotoren op deze aarde dan er mensen zijn. Accu’s zijn de achilleshiel.
Rutger zegt
Op vakantie ga je maar met het vliegtuig of huur je een stationwagen.
T-Bird zegt
Op stroom rijden word denk ik niet de toekomst hoor, ik denk dat waterstof de nieuwe bron van brandstof word. Auto’s op stroom moet je opladen, dat opladen gebeurt met je stopcontact of iets dergelijks en waar kom je dan uiteindelijk terecht? Precies, bij die grote fabrieken die stroom produceren en zelf ook tonnen aan rommel de lucht in blazen.
Oftewel, als we persee zo groen willen gaan doen moeten we over op waterstof. Amen ;)
autoblogger zegt
@T-Bird: No way, misschien in de hele verre toekomst maar komende jaren wordt het gewoon elektrisch. Ooit gehoord van groene stroom?
XytraS zegt
386km… niet slecht, als ik met mijn wagen wat doorgas haal ik er maar 400 uit, zoveel scheelt dat niet^^
Tom307 zegt
HEt is gewoon een kwestie van tijd,meer ,niet
denk ik dan :p
timberleek zegt
@ autoblogger
en waar wou je zo’n enorme hoeveelheid groene stroom vandaan halen. zonnepanelen kosten een godsvermogen en leveren weinig op per m2. daarnaast werken ze alleen overdag (duh). dus voor snachts moet je iets anders hebben aangezien het onmogelijk is om zulke hoeveelheden op te slaan.
windmolens zijn lelijk en we hebben er al teveel.
hydro elektriciteit is best mooi maar daar hebben wij heel weinig mogelijkheid toe. in vergelijking met scandinavie waar ze overal wel mogelijkheden hebben voor een hydro-elektrische centrale
Ghettoblaster zegt
De toekomst is zowiezo elektrische aandrijving.
Het is maar net hoe die elekticiteit gaat opgewekt worden.
Iemand die de auto alleen gebruikt voor woon-werk verkeer kan perfect op weg met accu’s.Die dingen maken razendsnelle vooruitgang , zowel in actieradius als in oplaadtijd. Thuis met het gewone stroomnet zal het altijd trager gaan om op te laden. Maar in een nacht laden ben je weer klaar.
Voor de personen die de hele dag rondrijden zal het de waterstofversie worden. Even bijtanken en je bent weer vertrokken.
De verbrandingsmotor kan nu wel stilaan naar het museum.
Een autofabrikant die blijft zweren bij die verbrandingsmotor kan zijn boeltje sluiten ,zoveel is zeker.
Endlezz zegt
@Volvo_440_turbo
Ik heb ooit een gelijkaardig gemiddelde behaald van Polen tot België. De afstand was ongeveer 1300km en ik had er 9u voor nodig inclusief tanken en pauze. Gemiddelde snelheid was dus zo’n 145km/u. En daar moet je inderdaad stevig voor doorrijden onderweg, zeker als je rekening houdt met het feit dat ik me relatief strikt aan de snelheidsbeperkingen van 80 en 100 hield aan wegenwerken e.d.
Een paar weken terug heb ik ook 300km afgelegd in 1u40min oftewel een gemiddelde van 180km/u. Het was toen wel 3u ’s nachts en er reed slechts om de paar kilometer een eenzaam voertuig in het rechterrijvak waardoor ik geen enkele keer heb moeten afremmen. Ik werd verbazingwekkend genoeg onderweg wel zelf ingehaald door een BMW die vervolgens langzaam maar zeker uit het zicht verdween.
Lotus Omega zegt
het lijkt mij best gaaf zo’n tesla, maar ja ik denk dat als ik een auto die (prijs) klasse zocht dat ik toch een Lotus of Porsche Boxster kocht… je mist toch een lekkere sport auto brul en een lekker ronkende motor die er veel plezier in heeft als je hem een keer flink aan het werk zet. maar ja on zonder geluid een stop licht sprintje te trekken heeft ook wel iets…
toch ga ik lekker voor een emotionele brul!
Floryn zegt
mijn ultieme gadget, maarook een serieuze auto! Hadik het geld dan wist ik het wel. Geen geld voor de slome industrie die nog steeds niet op de proppen komt met echte alternatieven…
Guus zegt
Ik vind die elektro-auto’s maar niks, het echte rijden is dan weg. Je moet de geur van verbrand benzine kunnen ruiken, dat is het autorijden.
Renee zegt
De eerste die mij een elektrisch aangedreven auto kan leveren met een actieradius van 200km en een aanschafprijs van minder dan 20k mag hem direct komen brengen.
RenesisHP zegt
386km zonder te tanken is met de rx8 een soort van teveel gevraagd voor onze gasvoet. En dat met een 61liter tank. :shock:
eed zegt
Doe eens stoppen met zeuren.
De meeste forenzen reizen 80 km heen en 80 km terug naar hun werk.
Kan dus easy met een lading van je Tesla.
‘sNachts aan de lader en voor een paar Euro de accu’s weer vol.
Die ene keer op vakantie huur je maar een grote bak om die sleurhut te trekken.
timberleek zegt
jammer dat er nog zo weinig respect is voor het goeie oude geweld van een v8 :(
Volvo_440_turbo zegt
Net thuis van Frankrijk se, klein 200km, naar ginder te rijden binnendoor gereden, mijn gemiddelde? 40 km/h, ook met autostrade, ik moet er wel bij zeggen dat deze boordcomputer wel niet zo nauwkeurig is…
db zegt
Het gaat natuurlijk om 241 MIJL = 386 km.
Kijk nou eens serieus wat je “gemiddelde” gemiddelde is. In de Randstad gegarandeerd VEEEL lager!
Bee zegt
386km? applaus! Mijn dieseltje doet 1100km op één tank en dan rij ik niet eens rustig.