De Opel-dealers in Nederland willen gezamenlijk met hun Europese collega’s een aandeel in een verzelfstandigd Opel verwerven. In de komende drie jaar zullen zij in een fonds investeren waarmee alle Europese dealers gezamenlijk deelnemen in een nieuw op te zetten bedrijf, waar de huidige Opel-eigenaar General Motors een minderheidsbelang in heeft. Mooi initiatief!
De dealers verwachten daarmee het voortbestaan van Opel te garanderen en meer invloed te kunnen uitoefenen op de besluitvorming bij de fabrikant. De Europese dealerassociatie van Opel, Euroda, heeft dealers in 25 landen opgeroepen bij te dragen aan het fonds. In Duitsland en in Oostenrijk is ook reeds ingestemd door alle dealers van die landen. Ook is de ondernemingsraad van Opel bezig met een vergelijkbaar plan onder de werknemers. Toeleveranciers hebben laten weten het plan te steunen en meerdere landen, waaronder Spanje en het Verenigd Koninkrijk, zijn positief over eventuele deelname aan het plan.
Het plan is door de leden van de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) met overgrote meerderheid aangenomen. “Dit initiatief is uniek in deze branche”, zegt Erik Selles, de voorzitter van de Nederlandse dealervereniging. “Het leidt tot een omkering van de bedrijfskolom: dealers en hun klanten krijgen meer invloed op de beslissingen van Opel, en dat is nog nergens vertoond. Met de steun van alle Europese Opel-dealers kunnen we met medewerking van de diverse Europese overheden, onder leiding van de Duitse overheid, werken aan een nieuw Opel.”
Nu maar afwachten wie er nog meer gaat “investeren” in Opel…
autoblogger zegt
Het vinden van een koper voor Opel, dochter van het noodlijdende Amerikaanse General Motors, wordt mogelijk belemmerd door pensioenverplichtingen van bijna 4 miljard euro…
‘Het gaat om een groot bedrag, mogelijk gaat dit een probleem vormen’, aldus een bron betrokken bij gesprekken met potentiële investeerders tegenover zakenkrant Financial Times Deutschland dinsdag.
Laurens zegt
Hmmm, of dat business model gaat werken valt te bezien. Ik zou eerder de dealers schrappen.
Jorden zegt
Tuurlijk kan dit plan werken!!! ik vind het ook een heel dapper plan.
GM is als een blok beton aan opel’s been. weg er mee!
Laurens zegt
Weg ermee, helemaal mee eens. Geen subsidies of wat dan ook. er blijven automerken genoeg over. De monteurs kunnen leuk voor zichzelf beginnen om de Opeltjes rijdend te houden!
Laue zegt
Heel goed plan, een dealer op de rai vertelde me dit vorige week ook al.
Jesper zegt
*Pinkt een traantje weg*
Wat een prachtig initiatief. Wij hebben altijd Opel gereden, en ik heb absoluut heel veel hart voor ’t merk. Prachtig dat de klanten inspraak gaan krijgen zo!
@ Laurens; En wat zou er met de markt van de vrije garagehouders gebeuren als al die verkopers, monteurs, managers, etc etc voor zichzelf gingen beginnen?
Benjamin1 zegt
Net alsof dit een kans van slagen heeft….
Laurens zegt
@jesper
geen idee, weet jij het? Allemaal sleutelen, allemaal vieze handen? Of wegen aanleggen, dijken verhogen ofzo?
frank zegt
prachtig, een fabrikant in handen van de overheid, de arbeiders en de verkopers
Tom307 zegt
doen ,dit is het plan,klinkt erg slim eig
Simpson zegt
Hihi, je leest wel eens dat importeurs hun dealers in de tang heeft. Ben benieuwd hoe dat zal worden als diezelfde dealer mede-eigenaar van het merk word…
maargoed, prima initiatief. zo blijft de dealer nauw betrokken bij wat ‘ie verkoopt en rijdend houd.
Gionni zegt
Hm, dubieus. Is ’t niet zo dat als Opel, als onderdeel van GM, failliet wordt verklaard (volgens “Chapter 11) en vervolgens een doorstart maakt, ’t dan onder die pensioensverplichtingen uit is? Dat zou namelijk pas echt de redding betekenen. Daarna pas overnemen lijkt mij dan gunstiger.
Anderzijds is ’t natuurlijk absoluut waar dat ’t een uniek en mooi initiatief is, zeker om meer invloed te krijgen “hoog” in de bedrijfsstructuur, in plaats van andersom, als het ware als marionette poppekes doen wat de grote bazen zeggen.
JPM zegt
Interessant, dan krijg je dus dat dealers aandeelhouders zijn en dus indirect ook wat te zeggen hebben over de toekomst van Opel. Ik denk dat een dealer hierdoor wel gemotiveerd is om beter zijn best te doen, aangezien als hij meer auto’s verkoopt het beter gaat met Opel en hij (als aandeelhouder) meer dividend ontvangt. Erg interessant in eerste oogopslag.
Mercedes zegt
Ieder initiatief is volgens mij momenteel meer dan welkom bij GM/Opel..
lincoln zegt
leuk initiatief ..
maar hou de overheid er buiten .. ver buiten ..
NG zegt
Als Opel die Amerikanen kan lozen zijn ze al een stuk verder om te overleven
Esprit_de_Flandre zegt
VODN!
Gepaste naam voor Opel.
autoblogger zegt
25 Europese landen zijn het vandaag eens geworden over het nemen van een minderheidsaandeel in Opel. De Europese dealers gaan de komende drie jaar 150 euro per verkochte Opel afdragen aan een fonds waaruit een aandeel van tien tot vijftien procent moet worden gekocht. In totaal wordt er zo’n 500 miljoen euro bij elkaar gebracht.
Via http://www.automotive-online.nl/home/6196-europese_opeldealers_eens_over_aandeel.html