Vorig weekend was het weer tijd voor de Techno Classica, een enorme beurs voor klassieke auto’s in het Duitse Essen. Of zoals de organisatie het zelf graag noemt; ‘die größte und erfolgreichste Oldtimer-, Klassiker- und Liebhaberfahrzeuge-Messe der Welt.’ Eindelijk kwam ik er dit jaar aan toe om dit spektakel eens te bekijken. Nou ja spektakel…
Veel actie was er niet. Wel veel erg veel oude mannen en mannen van gemiddelde leeftijd en mannen met een raar kapsel en een te groot fototoestel. Of mannen met een dikke buik of een geruite broek en ‘State of Art’ overhemd. Overduidelijk waren ook de vele Nederlanders op de beurs waarvan ik er natuurlijk eentje was. Logisch natuurlijk want Essen ligt in het Ruhrgebied net over de grens. Overduidelijk was ook waar die Nederlanders vandaan kwamen; het gros van de accenten kwam uit de regio’s Aerdenhout en het Gooi. Mensen die even gezellig voor een leuke XK150 of DB5 voor in de collectie komen kijken en daarbij natuurlijk ook nog even een sherry met toast naar binnen werken bij één van de vele exclusieve aanbieders.
Over aanbieders gesproken; dit jaar waren er weer zo’n 1000 aanwezig. Van exclusieve (maar niet altijd accurate) veilinghuizen als ‘Coys’ tot een leasingbedrijf voor klassieke auto’s tot de plaatselijke koekenbakker die denkt dat hij vernaggelde ‘Majorette’ speelgoedautootjes kan slijten aan dit toch wel kritische publiek. Kritisch in de zin van: “Ik koop geen modelauto zonder doos want ik houd van een zolder vol lege autodozen die dan twintig jaar liggen te verstoffen waarna mijn zoon ze na mijn overlijden in de container dumpt.”
De eerste hal waar ik binnenstapte was al helemaal raak, de hal van BMW. Netjes aangekleed in het corporate design ontwerp van BMW stonden er heel wat mooie BMW’s van clubleden te pronken. Een E21 Alpina 3-serie was een van mijn favorieten net als een zeer speciale BMW 700RS die in de jaren ’60 speciaal gebouwd is voor heuvelklims. Na een hele rits met oude en nieuwe Mini’s en bijbehorend marketinggebrabbel van BMW te hebben moeten doorstaan was het op naar de volgende hal. Waar nog meer boeiend spul stond als een Siata spyder en een erg nette Ferrari replica 512S met een wel een erg belachelijk prijskaartje van 200k+ euro’s.
Opvallend was het grote aantal Mercedes 300SL’s. Grappig genoeg stonden de meesten ook te koop. Zoals in de foto’s te zien was niet elk exemplaar in goede staat. Mercedes had zich overigens ook een hele hal toegeëigend met hun ‘Mercedes Classic’ divisie. Mercedes had werkelijk wat pareltjes meegenomen van vooroorlogse Grand Prix racers tot de hele serie C-klasse’s om het 40-jarig bestaan van het meest succesvolle model te vieren. Leuk om te zien was dat de meeste Duitse fabrikanten veel aandacht geven aan hun historie. Want naast Mercedes en BMW was ook de Volkswagen groep prominent aanwezig met oude Volkswagen’s en Audi’s. Okay, dit is natuurlijk weer een mooie kans voor de marketingafdeling om een merk een extra ‘gevoel’ mee te geven maar toch schijnt het door dat het niet altijd om het geld draait. Vandaar dat Porsche dus ook niet officieel aanwezig was…
Porsche moest worden vertegenwoordigd door de vele clubs en enthousiasten die het merk kent en daardoor was de beurs dus ook bezaaid met vele 911’s en ander speelgoed als een 956 en een mooie 908. Over raceauto’s gesproken, daarvan waren er ook veel. Ford pakte uit met een enorme Zakspeed Ford Capri Turbo uit 1981 en een RS3100 uit 1974. Voor verdere antieke scheurijzers verwijs ik u graag naar de foto’s in dit artikel.
Voor de liefhebbers waren er ook nog heel wat Italiaanse schoonheden (jammer genoeg te weinig van het levende soort) als natuurlijk Ferrari’s en Lamborghini’s maar ook een paar prachtige OSCA, Siata en Cisitalia sportwagens en meer dan genoeg leuke Abarth auto’s. Daarentegen was ik toch een beetje teleurgesteld in het aanbod Engelse auto’s, op een enkele Jaguar C-type na stond er niet zo gek veel bijzonders. Daarvoor moet je dan toch echt in Engeland zijn.
Aangekondigd was dat ‘Die Ludolfs’ langskwamen bij de Schuco-stand, jammer genoeg heb ik de 3 broeders niet gezien, waarschijnlijk waren ze al snel in de hal met tweedehands onderdelen te vinden. Onderdelen genoeg overigens. Meer geïnteresseerd was ik in de stand van een Zwitser die autosportboeken verkocht. Mooie boeken ook, maar ik kon me er niet toe aanzetten om een boek van 60 euro te kopen die ik ook voor 30 op Ebay kan krijgen. Maar toch, daar draait het niet echt om op deze beurzen. Zoals mij overkwam sta je dan met zo iemand toch weer een kwartier te lullen over de Toleman van Senna en wat zo’n klein team in de tachtiger jaren heeft bereikt met een wankele Hart turbo motor achterin.
Dat is toch wel een beetje waar het op deze beurzen ook om draait. De auto’s bekijken is leuk maar het nutteloos ouwenelen over die auto’s met gelijkgezinden is leuker. Als je een autofan bent voel je je thuis op zo’n beurs. Daarom autobloggers, ga volgend jaar zelf ook eens naar Essen en word betoverd door de magie van klassieke auto’s. Laat wel zoveel mogelijk geld thuis anders heb je de kans dat je net als mij terug komt met 3 belachelijk dure posters en finaal bankroet bent door de dure braadworsten!
Met dank aan gogogomagazine.com voor de bijdrage!
Benjamin1 zegt
Leuk verslagje! Ik ga zelf altijd naar de IAA in Frankfurt en daar ga je ook blut door alle sleutelhangers en de veel te dure bratwursten :lol:
Sven zegt
En de braadworsten zijn niet eens lekker.
verder is het altijd een leuke beurs om naar toe te gaan.
maar het heeft idd een redelijk grijs publiek.
De pitspoezen die je tegenkomt zagen er in de jaren 60 misschien leuk uit, maar momenteel zijn ze toch echt te belegen.
En de 300 sl’s, vorig jaar ben ik tot de 40 gekomen. Niet normaal hoeveel er staan
Superflip zegt
En waar vinden we het album?
Timftw zegt
en waar kan ik nu precies de foto’s vinden?
JanJansen zegt
Leuk verslag!
Dit jaar was de beurs te groot om in een dag te kunnen zien. Met zo veel zeldzame auto’s op een dag blijf je kijken. Je kon gewoon je neus tegen de ramen drukken of de deuren opendoen, hoef je in een museum niet te proberen. Daarnaast was het volk wat er rondliep juist heerlijk autogek, iedereen had wel een mooie anekdote of spannend verhaal over een auto.
En ondanks dat het rete druk was, heb ik niet een keer het gevoel gehad dat er werd gedrongen, super! Hier zal je geen petjes- of tunerplastic tegenkomen, alleen het echt mooie spul.
Wat ik wel een beetje miste was de actie. Graag had ik zo’n oude Silberpfeile uit 1937 willen horen. Met 595pk en 750kg moet dat toch belachelijk zijn geweest op die 10cm bandjes.
Ps laatste zin “net als ik”
HIMMY zegt
lolz daarom werden mijn foto’s dus niet gepost op autojunk :D !
De beurs kun je btw wel in 1 dag zien hebben wij zondag ook gedaan.
gewoon op tijd gaan dan kan je alles zien :D
Klassiekerrally zegt
Leuk verslag Kurt!
Voor een hele zooi foto’s kunnen jullie ook hier kijken:
http://www.klassiekerrally.nl/index.php?page=techno-classica-2009
autoblogger zegt
@HIMMY: dat lijkt me sterk, heb je wel gedacht aan het feit dat je bij Autojunk.nl maar 1 merk/model per upload mag doen?
Laurens zegt
Bier en bratwurst, vind ik lekker, mag het gvd :-)
OT: veel, heel veel overgeprijsde rotzooi, maar als het glimt, verkoopt het. Op de boven etages staan de leuke auto’s, in het verleden dan.
Klassiekerrally zegt
@ Laurens: ik vind de bovenverdieping niet per se het meest interessant…
Maar zo is er wel voor elk wat wils en dat maakt de beurs toch de moeite waard.
Land Rover zegt
@ Ruben Beaten
Er was volgens jou misschien niet veel spektakel, maar het aanbod van de auto’s had ook geen spektakel nodig om indruk te maken! Ik vond het echt een genot om rond te lopen! Als je op het aanbod ( en dan praat ik alleen over de auto’s en niet de pitspoezen ) commentaar hebt, dan ben je echt geen autoliefhebber! Met mijn 28 jaar behoor ik niet tot de grijze massa met ruitjesbroek maar wel tot de categorie met liefde voor de auto’s uit lang vervlogen tijden! Niks geen cw waarde of voetgangerveiligheid, maar gewoon je fantasie de vrije loop laten bij het ontwerpen van de auto. Prachtig wat een vormen!! Heb daar auto’s gezien waarvan ik nog nooit gehoord had!
@ JanJansen
“En ondanks dat het rete druk was, heb ik niet een keer het gevoel gehad dat er werd gedrongen, super! Hier zal je geen petjes- of tunerplastic tegenkomen, alleen het echt mooie spul.” HELEMAAL MEE EENS !!!
Kortom: iedereen zijn eigen voorkeur maar voor mij was dit een beurs om in te lijsten met een aanbod van auto’s voor je beleefd U tegen zegt.
Volgend jaar zeker weer…
JanJansen zegt
Ik zag een aantal “hard”-blauwe BMW’s staan zoals hierboven. Hoe komt dat, blauw is toch de racekleur van Frankrijk (Bugatti)?
(Groen van Engeland, Zilver van Duitsland, Geel of rood van Italië enz.)
@ Laurens
Vond op de bovenverdieping veel doorsnee auto’s staan, niet iets waarvoor je speciaal naar deze beurs gaat. Wel leuk te zien dat de clubs over deze auto’s zo enthousiast konden zijn.
Laurens zegt
@klassiekerrally
mooie foto’s op je site.
Ik kijk naar een auto met het idee dat ik hem ook kan betalen. Dan is de bovenverdieping leuker ;-)
Verder zijn de meeste auto’s in Essen overgerestaureerd naar mijn mening. De trend in klassiekerland is al weer een andere, auto’s zijn niet zo zeer meer een belegging maar gewoon om lekker in te rijden. En dan kan het maar beter niet al te mooi zijn, een “gebruiksspoortje” heb je zo :-)
Daarom vind ik Classic Lemans een aanrader, die auto’s zijn soms zelfs in mijn ogen total loss :lol:
robbie zegt
@Land Rover, als je oplet dan zie je dat dit artikel niet is geschreven door Ruben, maar door gogogomagazine.com ;)
Daarom staat er ook de categorie “Gastbijdragen” boven dit artikel en staat er onder het artikel:
Met dank aan gogogomagazine.com voor de bijdrage!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuk verslag, staat ook zeker nog op mn ’to do lijstje’!
Op de AutoRai merkte ik toch ook dat de klassiekers in de hoek 100 jaar AutoRai mij het meeste interesseren…
Nu was de rest ook ECHT geen ruk aan dit keer, dus dat scheelt!
;)
Land Rover zegt
@gogogomagazine.com
Er was volgens jullie misschien niet veel spektakel, maar het aanbod van de auto’s had ook geen spektakel nodig om indruk te maken! Ik vond het echt een genot om rond te lopen! Als je op het aanbod ( en dan praat ik alleen over de auto’s en niet de pitspoezen ) commentaar hebt, dan zijn jullie geen echte autoliefhebbers! ;)
HIMMY zegt
@autoblogger
Zeker ik heb eerst allemaal ferrari’s geupload die op de beurs stonden.
Maar de foto’s zijn zondag geupload en tot nu toe nog steeds niet geplaats.
Ik upload nog wel ff een paar meer foto’s want ik heb nog een betere foto voor je van die bmw 507 die in de eerste hal ;)
RA999 zegt
@ HIMMY
Die zijn gewoon geplaatst hoor, de upload is alleen snel weggedrukt van de frontpage omdat het heel druk was gisteren. Ze staan nu op pagina 4 ;)
Ronald zegt
Ben er afgelopen zaterdag ook geweest, stond heel wat moois :D
ferrarifreak zegt
Ben er ook geweest!
Was weer leuk :)
gogogomagazine.com zegt
@Land Rover; hmm commentaar op het aanbod heb ik niet echt gehad denk ik. Het was absoluut prima dus ik neem aan dat ik dan nog steeds een autofan ben? Ik hoef toch niet alles mooi te vinden.
@algemeen; bedankt voor de positieve reacties! Heb ik het stuk tenminste niet voor niks naar het Nederlands vertaald. De dag was toch eigenlijk te kort om het allemaal te zien, om 7 uur s’avonds werden we alweer uit de Messe gekickt en heb ik dus ongeveer 2 hallen niet kunnen bezichtigen.
Maar goed deze maand is het ook weer op naar de RMU classic op Spa-Francorchamps!
+ Bedankt autoblog voor de gratis reclame voor mijn website!
Robbut zegt
Leuk stuk! Er staan altijd hele mooie speciale auto’s! Dit stond voor mij voor zondag op de planning.. Maar ondanks een raare move één van mijn tenen gekneust.. en gaat het lopen niet echt lekker meer. Dus helaas heb ik dit moeten laten schieten! M’n pa net als m’n huisgenoot zijn nog wel geweest. Dus ik heb de foto’s nog :P.
koen zegt
ik ben er ook geweest, en heb erg genoten van al dat moois wat op de beursvloer stond
Joe zegt
Afgelopen zaterdag ben ik ook even geweest. Het is alleen bijna jammer dat het zo’n immens groot evenement is: door de overkill aan bijzondere auto’s wordt de zeldzaamheidsfactor nogal gereduceerd. Dat krijg je als je op een gegeven moment 3 Ferrari Challenge Stradales of zelfs 8 Mercedes 300 SL’s bij elkaar ziet staan.
Al was de stand waar een Lancia Delta S4 én een Audi Sport quattro in perfecte staat naast elkaar stonden wel heel erg tof :) En er was een stand van officiële Gulf-merchandiser Grand Prix Originals, waardoor ik eindelijk een Gulf-jas à la Steve McQueen heb gevonden.
guzmann zegt
Prachtig zo’n 507.
topless zegt
Er stonden voldoende bijzondere en zeldzame auto’s om de show de moeite waard te maken. Zo had ik nog nooit een Auto Union grand prix auto van dichtbij gezien. Wel vond ik ook dat je bij zoveel bijzondere auto’s de auto’s een beetje gewoon gaat vinden. Dan denk je: ach, daar heb je weer een Ferrari Tour de France. De show is wel dermate groot dat je pijn aan je voeten krijgt van het lopen.
Bob zegt
Ik hou wel van dit soort beurzen. Maakt me niet uit of er nou pitspoezen staan of niet…je gaat naar zo’n beurs voor de autos.
Klassiekerrally zegt
Je loopt inderdaad je voeten plat! Ik reed terug op m’n sokken :)
Jan C. zegt
ha, dat stuk over de modelauto’s!
Verwacht je op een beurs, waar je waarschijnlijk niet weinig sta-geld moet betalen, dan lage prijzen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een doodnormale auto van 30 jaar geleden een interessanter tijdsdocument vind dat een willekeurige Ferrari. Hoeveel Ford’s Taunus zie je tegenwoordig nog? Of Simca’s, wat toen relatief veel voorkomende auto’s waren.
Citrofiel zegt
Even zeuren: “net als mij” –> “net als ik”
OnT; Klassiekerbeurzen zijn hoe dan ook leuk. Maar als ik mocht kiezen, dan ga ik toch liever naar zo’n rommelige Franse beurs. Niet alleen omdat daar meer Franse auto’s staan, maar ook omdat die rommelige sfeer wat heeft. Die strakke Duitse geregeldheid, bah.
@ klassiekerrally; Platte voeten, herkenbaar. Na CitroMobile zit ik altijd ook wel even met de voetjes omhoog. :D
gogogomagazine.com zegt
@Citrofiel: Nederlandse grammatica is nooit mijn sterkste punt geweest 8)
Daarentegen kan ik wel Engels, Duits en Frans nog erbij spreken; daarom reken me niet te snel af :mrgreen:
Klassiekerrally zegt
@ Citrofiel: eerlijk gezegd vind ik de Techno Classica voor Duitse begrippen juist heerlijk rommelig. Enige uitzonderingen zijn de hallen van Mercedes, BMW en Volkswagen.
Martin zegt
Ik heb onwijs genoten. Even een vraagje, in de hal van Mercedes stond er ook een bedrijf die amg-motoren inbouwde in oldtimers.
Wie weet hoe dit bedrijf heet.