Obama heeft gesproken, alleen een samenwerking met Fiat kan Chrysler nog redden. Gister werd al bekend dat Obama de reddingsplannen die GM en Chrysler zelf opgesteld hadden veel te magertjes vond. Chrysler heeft van de regering nog 30 dagen de tijd gekregen om met een goed plan te komen. Als dat niet lukt dan stopt de overheid er geen cent meer in en is Chrysler ten dode opgeschreven. De enige redding voor Chrysler is dus het Italiaanse Fiat.
We wisten al dat er het plan was dat Fiat in eerste instantie voor 35% eigenaar zou worden van Chrysler. Fiat zou daar geen geld voor betalen, maar wel techniek leveren voor zuinige motoren en platformen voor kleine auto’s. En later zou Fiat het belang kunnen uitbreiden naar 55%. En daar wringt de schoen, want de Amerikaanse overheid ziet het namelijk niet zo zitten dat een buitenlands bedrijf het voor het zeggen krijgt bij een bedrijf dat overeind is gehouden met Amerikaans overheidsgeld.
En daarom heeft Chrysler nu 30 dagen de tijd gekregen om een nieuwe deal te sluiten met Fiat. De Amerikaanse overheid heeft naar verluidt ook als eis gesteld dat eerst alle staatssteun wordt terugbetaald voordat andere partijen geld krijgen. En dat kan dus wel eens jaren en jaren gaan duren.
Ik vraag me dan ook sterk af of Fiat daar op zit te wachten. Waarom zouden ze techniek aan Chrysler leveren als ze er de eerste jaren niks voor terug krijgen. De komende maand zal er in elk geval zwaar onderhandeld worden tussen Cerberus (grootste aandeelhouder van Chrysler), de Amerikaanse overheid en Fiat. En die laatste partij is natuurlijk de lachende derde, ze kunnen er alles aan doen om er een zo goed mogelijk deal uit te slepen. Lukt het niet? Dan is er geen man over boord. Lukt het wel? Dan zullen ze er ongetwijfeld een stuk beter van worden.
Inmiddels zijn Fiat en Chrysler het wel eens geworden over a framework of a global alliance.
Persbericht Chrysler:
Chrysler LLC Statement in Response to the Announcement by the Administration, U.S. Treasury and President’s Auto Task Force attributed to Chrysler LLC Chairman and CEO, Bob Nardelli
Auburn Hills, Mich., Mar 30, 2009 – Today marks an important milestone for Chrysler LLC. We are encouraged by the commitments of the Administration, U.S. Treasury and President’s Auto Task Force to the American automobile industry and Chrysler’s viability, with a Fiat alliance.
We are pleased that Chrysler, Fiat and Cerberus have reached agreement on a framework of a global alliance, supported by the U.S. Treasury. Chrysler has consistently said that the alliance with Fiat enhances its business model that expands its global competitiveness. We appreciate the willingness of the Task Force, along with industry and financial experts, to consult closely with us in order to achieve this significant step.
By providing Chrysler with product and platforms, technology cooperation and global distribution, Fiat strengthens Chrysler’s ability to create and preserve U.S. jobs; gives U.S. consumers more choices for environmentally advanced vehicles; gives its dealers more of the products they need to be successful; helps stabilize the supplier base; and allows Chrysler to pay back government loans sooner.
Chrysler has had a series of very constructive discussions since our plan was submitted February 17, including weekly face-to-face meetings with the Task Force. We have been impressed by their speed, diligence, good faith and strong grasp of the difficult issues our industry faces in this financial crisis. This is evidenced by the U.S. government’s initiatives to support consumer warranties and suppliers, as well as their appointment of Dr. Edward Montgomery, Director of Auto Recovery.
I want to personally assure all of our customers, dealers, suppliers and employees that Chrysler will operate ‘business as usual’ over the next 30 days. While we recognize that we still have substantial hurdles to resolve, Chrysler is committed to working closely with Fiat, the Administration, U.S. Treasury and the Task Force to secure the support of necessary stakeholders. If successful, the government will consider investing up to the additional $6 billion requested by Chrysler to help this partnership succeed.
Persbericht Fiat:
STATEMENT FROM THE CEO OF FIAT GROUP SERGIO MARCHIONNE
I would like to publicly thank President Obama, on behalf of the entire Fiat management team, for the kind words he used in referring to our work over the past five years and for his encouragement to finalize a sound alliance between Chrysler and Fiat.
We are firmly convinced that Fiat’s environmentally conscious technologies and small and medium car platforms will play a key role in re-establishing a close rapport for the Chrysler brands with the American consumer. Our alliance will not only make Chrysler a stronger company financially, but it will also help preserve American jobs, significantly accelerate Chrysler’s efforts to produce fuel efficient vehicles, and lead to a more rapid repayment of U.S. taxpayer dollars.
The engagement with the President’s Automotive Task Force has been tough but fair, and we believe we will arrive at a result that will establish a credible future for this crucial industrial sector and that assigns the right priority to the repayment of US taxpayers’ funds.
We are delighted that Fiat can play a key role in this important endeavour.
Klaas zegt
“Ik vraag me dan ook sterk af of Fiat daar op zit te wachten. Waarom zouden ze techniek aan Chrysler leveren als ze er de eerste jaren niks voor terug krijgen.”
Fiat kan meer auto’s verkopen. Ze kunnen licentiegeld vragen voor de door Chrysler gebruikte technologieën. Ik denk dat het wel goed komt. Dit is een mooie kans voor Fiat. Het risico is klein. Maar de mogelijke upside is groot. Het is de kans voor Fiat om als zelfstandig bedrijf te blijven bestaan.
Bruno zegt
Inderdaad leuk voor fiat… Ze kunnen elke deal bedenken die ze willen, aan het eind van de 30 dagen zegt Chrysler toch wel toe…
Ben benieuwd wat ze hiertegen doen, de regering zit bij de onderhandelingen tenslotte…
Klaas zegt
Ik lees ook net dat Cerberus wordt gedwongen zijn aandelen Chrysler op te geven: http://blogs.wsj.com/autoshow/2009/03/30/718/
Op zich ook wel logisch. Cerberus is rijk, waarom moet de overheid een bedrijf redden dat een rijke grootaandeelhouder heeft? Cerberus zal dus ook moeten bloeden.
Maar als Cerberus geen aandeelhouder meer is straks, is Chrysler dan een Fiat/Daimler joint venture zijn? Wie weet wat de gevolgen daarvan zijn. Nieuwe vierdeurs Smart op Punto basis?
Gnermo zegt
Slim gespeeld door Fiat, als ze nou ook GM kopen hebben ze zowat de hele Amerikaanse auto-industrie in handen.
Robert zegt
Fiat plukt de Yankee’s vakkundig. Eerst een schijnhuwelijk met GM waarbij ze uiteindelijk ongebonden zijn en vele dollars meekrijgen als soort van alimentatie.
Nu hebben ze vast zo’n deal waarbij ze niet kunnen verliezen. Wordt het een succes dan krijgen ze per toegepast stukje techniek wat geld, wordt het een fiasco, dan is het jammer maar helaas. Iedere dollar uit die hoek is er één. Fiat verkoopt nu niks aan die kant van de plas en straks gaat daar wat verdient worden.
Apache zegt
Amerika en Europa helpen elkaar weer eens :) Dat heeft onze westerse samenleving zo groot gemaakt.
Niels zegt
Niet doen fiat!
Headhunter zegt
Go Fiat
Benjamin1 zegt
Ben benieuwd wat de uiteindelijke voorwaarden worden. Hoop een eitje voor Fiat natuurlijk.
frank zegt
lijkt een mooie opportunity voor FIAT, maar het is niet voor niets dat sommige autobedrijven zelfs gratis nog niet aantrekkelijk zijn
3$pr1t zegt
ROFL, de omgekeerde wereld. Eerst kopen de Amerikanen de helft van onze industrie op en nu doen wij het tegenovergestelde. Nu ja, we zullen hoe dan ook moeten samenwerken om eruit te komen. Kijken wij de andere kant op dan zien ook wij de gevolgen van het falen van de Amerikaanse industrie (via ondermeer dalende export) en gaat een derde (Chinezen?) mss met de buit lopen. Hopelijk komt zowel Chrysler als Fiat er beter uit. Sterk staaltje politiek lef om Cerberus aan de kant te schuiven. Hoog tijd dat we hier ook eens een Obama-like politicus schoon schip laten maken.
D3N zegt
De ruil zou voor Fiat juist mooi zijn…
Dit zodat Fiat voet aan de Amerikaanse wal kan zetten, met onder andere de punto, 500 en de mito.
Zou dan mooi kunnen in het al bestaande dealernetwerk van Chrysler.
Voor Fiat alleen maar mooier, omdat kleine auto’s hot zijn (zie smart).
En Fiat kan dan mooi het 300c platform gebruiken voor de opvolger van de 159/166.
Achterwielaandrijving waar de alfisti al jaren om zitten te wachten.
En plek zat voor dikke motoren, maar met de efficientie van de Europeanen.
Zie je het al voor je heerlijk 3.2V6 met geluid van Alfa, maar dan met dikke turbo’s erop geschroefd.
Eindelijk sterke concurrentie voor de Duitsers.
En alfa kennende zullen ze het lompe onderstel van de 300c (wat in principe een MB is) netjes kunnen aanpassen, zodat het ook nog de hoek om kan.
Win-Win situatie voor Fiat…
En Chrysler lives another day
dummy zegt
FIAT heeft niks te lijden gehad toen het schijnhuwelijk met GM verbroken werd, dus ik neem aan dat die italianen geslepen genoeg zijn om dit nog eens over te doen, indien nodig…
En nu maar hopen dat die verdomde autohandel weer eens op dreef komt, maar dat is wishful thinking waarschijnlijk.
Jan C. zegt
Interessant. Een paar jaar geleden was Fiat op sterven na dood. Toen presenteerden ze een aantal fijne wagentjes, zoals de Panda en 500 en is het weer psringlevend. In de tijd dat ze bijna dood waren had GM ze bijna overgenomen en nu is het bijna omgekeerd…
bmw zegt
@robbie: “naar verluid” moet zijn “naar verluidt” (is eigenlijk afkomstig van “naar het verluidt”: Hoe vreemd het er ook mag uitzien, naar verluidt is de enige juiste spelling. Om die te verklaren, moeten we even terug in de geschiedenis, toen verluiden nog een alledaags werkwoord was. Het betekende zoveel als “gezegd worden” en werd gebruikt zoals schijnen nu. Net zoals wij nu kunnen zeggen: het schijnt dat … en naar het schijnt …, zeiden ze vroeger: het verluidt dat … en naar het verluidt. Het is in beide gevallen het onderwerp dat bij de persoonsvorm verluidt hoort.)
-edit: check!-
on-topic: Fiat heeft hier een mogelijkheid in het vizier die benut moet worden, niet alleen omdat dit goed kan zijn voor de Fiat Groep, maar ook omdat op die manier vooruitstrevende en relatief zuinige techniek beschikbaar wordt in de VS. Fiat heeft het potentieel om een deel van de Amerikanen van kleine auto’s te leren houden.
Ik sluit me aan bij: “Go FIAT”!
six-trey zegt
als ze er alle 2 beter op worden waarom niet?
zo lang chrysler verder blijft doen met hun HEMI motoren en bijpassende auto’s/trucks ben ik blij :D
wilco zegt
Fiat kan zo mooi profiteren van GM. Ik zou het wel een stunt vinden als er straks alleen maar fiats gemaakt worden en GM zo opgeslokt wordt. Dat heeft GM helaas ook maar al te vaak gedaan, dat ze zelf zo aan hun einde kunnen komen bevalt me wel. En Fiat kan straks mooi het hele amerikaanse continent aan hun verkoopgebied toevoegen.
six-trey zegt
chrysler wilco… chrysler
j zegt
The blind will lead the blind
michel zegt
Goede actie van fiat. volgens mij zijn er voor hen niet veel nadelen aan verbonden. ze geven wel hun technologische benzine motoren en dieselmotoren aan de amerikanen, maar krijgen productiecapaciteit en een verkoopsnetwerk in de plaats. Alle amerikanen aan de cinquencento zou ik zo zeggen.
VivelaFRANCE zegt
Slim, slim, slim! Echt goed van Fiat!
niels zegt
doen fiat
kan nog een paar goeie deals gebeure in de toekomst :)
gogogomagazine.com zegt
Prachtig als dit lukt voor Fiat en een beste wel leuke deal + een goede kans om het dealernetwerk in de VS uit te breiden. Dat kan ook nog uitkomst bieden voor Alfa Romeo, die ook heeft aangegeven graag weer terug te keren op de amerikaanse markt!
Benz.. zegt
Ja ze worden er idd allebei beter van.. misschien…
Hopelijk voor Fiat heeft de hulp aan Chrysler geen gevolgen voor Fiat zelf!
Ze kunnen Chrysler ook lekker links laten liggen. ;)
cardesigner@USA zegt
Fiat kan dan Chrysler fabrieken gebruiken voor de auto’s die daar binnenkort worden geïntroduceerd.
hape zegt
Als je alleen voor het leveren van techniek maar liefst 35% aandelen van chrysler in je bezit krijgt…
Als chrysler alsnog over de kop gaat (en dan bedoel ik geen auto maar de fabrikant) dan kost het fiat niet veel…
Aan de andere kant.. als over een paar jaar het aandeel chrysler weer een beetje hersteld is…
Het kan snel gaan in de autoindustrie, de amerikaanse markt is groot..
Ik zeg superslim.
Beter dan je handje ophouden bij de overheid, een sloopregeling afdwingen of lopen jammeren/lobbyen in brussel zoals de laffe duitse autoindustrie rondom de CO2 discussie.