Waar denk jij aan als ik zeg: “deze auto heeft altijd binnen gestaan” of “deze auto is van een oud vrouwtje geweest”? Precies, de gladde praatjes van een autoverkoper. Een hele slechte autoverkoper in dit geval, want dit soort verkoopargumenten trappen we natuurlijk al lang niet meer in. Dankzij het internet zijn we als consument veel beter geïnformeerd op het moment dat we een winkel binnenstappen, of showroom in dit geval.
We laten ons veel minder gemakkelijk iets wijs maken. Sterker nog, niets is zo ergerlijk als een verkoper die overduidelijk uit z’n nek staat te lullen. Ik zal niet beweren dat mij nooit iets is aangesmeerd, maar dat is dan wel op een manier gebeurd dat ik met een voldaan en tevreden gevoel de winkel uitstapte. Dat was dus het resultaat van een goede verkoper, want die zijn er gelukkig ook nog. Maar over het algemeen vertrouwen we dat volk voor geen meter.
Uit een gezamenlijk onderzoek van nieuweautokopen.nl en garageselect.nl komt naar voren dat slechts 7 procent van de 12.000 ondervraagde consumenten de informatie van een autoverkoper vertrouwt. Zo’n 60 procent geeft aan de mening van andere consumenten het meest betrouwbaar te vinden.
Autoverkopers hebben dus nog altijd een serieus imagoprobleem.
Check onderstaand bericht voor de overige uitkomsten van het onderzoek naar de bereidheid en koopmotieven bij consumenten om een nieuwe auto via internet aan te schaffen.
‘Autoverkoper levert minst betrouwbare informatie’
Nieuweautokopen.nl en Garageselect.nl hebben een gezamenlijk onderzoek afgerond naar de bereidheid en koopmotieven bij consumenten om een nieuwe auto via internet aan te schaffen. Hierbij is aandacht besteed aan de wijze waarop consumenten zich oriënteren en welke waarde men toekent aan de diverse informatiekanalen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 12.000 consumenten.
Online aanschaf nieuwe auto reële optie
48% van de ondervraagden geeft in het onderzoek aan bereid te zijn een nieuwe auto via internet aan te schaffen. Een voordeligere prijs, een korte(re) levertijd en het vermijden van contact met de autoverkoper zijn de top drie van meest genoemde ‘voordelen’ van het online kopen van een nieuwe auto.Daarnaast stelt nog eens 21% de online aanschaf van een nieuwe auto te overwegen, mits er invulling gegeven wordt aan een beduidend lagere aanschafprijs, een betere inruilwaarde en/of zekerheid over garanties.
Oriëntatie
Voor de oriëntatie bij de aanschaf van een nieuwe auto bezoekt het merendeel van de ondervraagden (33%) een merkdealer. Bijna een kwart van de ondervraagden bezoekt de website van de importeur alvorens een merkdealer te bezoeken. De papieren versie van automagazines is minder populair. Slechts 3% van de aspirant autokopers kiest bewust voor dit medium om zich te oriënteren.Een meerderheid van 69% vraagt 2 tot 3 offertes op alvorens over te gaan op de aanschaf van een nieuwe auto. Slechts 6% vraagt maar één offerte op.
Autoverkoper is het minst betrouwbaar
Opmerkelijk is dat maarliefst 60% van de ondervraagden aangeeft de mening van andere consumenten als het meest betrouwbaar te ervaren in de oriëntatiefase. Meer dan de helft hiervan zoekt deze informatie via internet op fora, weblogs en reviewsites. Slechts 7% van alle ondervraagden ziet informatie die zij van een autoverkoper ontvangen als betrouwbaar.‘Sociale media gaat een steeds belangrijkere rol spelen, deze trend zien we bevestigd worden in dit onderzoek.’ aldus Jeroen van der Schenk, directeur van Garageselect.nl. ‘Consumenten hebben het meeste vertrouwen in ervaringen van gelijkgestemden. Als je de website Amazon.com bekijkt zie dat slechts 10% van een productpagina over het product zelf gaat. De overige 90% wordt geaggregeerd vanuit (externe) sociale media websites. En deze transparantie is ook in de autobranche noodzakelijk. Voor hen die willen overleven tenminste…’
Pino143 zegt
*Ex-autoverkoper is*
///M zegt
haha, verkopers zijn er om te verkopen , zo is t nou eenmaal :D
lincoln zegt
7% .. da,s nog altijd 7% meer dan vertrouwen in de politiek ..
Audio-Online zegt
Nou ja, dat consumenten autoverkopers minder betrouwbaar vinden dan de mening van andere consumenten lijkt me logisch. Dat zit hem natuurlijk in het motief. Waarom zou een andere consument liegen, en waarom een autoverkoper? Duh, dus ik vrees dat die conclusie logisch is en het onderzoek zelf misschien ook een beetje gekleurd is.
JPM zegt
Ik vind het altijd heerlijk om naar mensen te luisteren die iets proberen te verkopen. Vervolgens gewoon ja knikken. Daar kan ik echt van genieten.
Laurens zegt
Als “deze auto heeft altijd binnen gestaan” ook kan betekenen, “bij de dealer op de brug”, dan klopt het wel voor mijn Alfa ;-)
OT: ik zie graag onderhoudsrekeningen, die zijn nauwelijks te vervalsen.
Een marktplaats advertentie doet tegenwoordig ook een kilometercheck, linkt naar autotests, berekent een soort van maandlasten en geeft de belangrijkste APK afkeurpunten. Of deze service wat kost weet ik niet.
chocomobiel zegt
hou op !we verkopen allang geen wiel en nu dit nog..ik ga dan de ww in
ardjan zegt
mijn broer is ook eens opgelicht, toen hij de naam van de verkoper op wieowie.nl intypte zag hij dat het een oplichter was die een celstraf al op zich had staan die het jaar erop zou beginnen!!
fordis zegt
oja, lekkere betrouwbare informatie van een internetsite die via die weg auto’s aan de man proberen te brengen. als ik zo’n site had zou ik ook zo’n persbericht de deur uitgedaan. DAT IS LEKKER BETROUWBAAR!
logisch dat autokopers eerder iets aannemen van meningen van consumenten die daadwerkelijk ervaringen hebben met het product.
ik zou zeggen een onderzoek van lik mijn vestje!!!
Emile_Benz zegt
Hmm wie vertrouw ik meer, autoverkopers of de overheid…?
JanJansen zegt
Moet zeggen dat ik het nogal storend vind dat wanneer verkopers iets niet weten ze maar een antwoord geven waarvan wat nergens op slaat. De volgende antwoorden kan ik dan niet meer serieus nemen.
Een voorbeeldje: ik kwam met een vraag over een Boxter. Ik wilde weten of deze een limited slip differentieel had; “alle opties zitten erop” kreeg ik als antwoord. Om vervolgens te lezen dat alle opties van een bepaald pakket erop zitten, maar dus geen LSD. Zeg dan gewoon dat je iets niet weet en dat je het zult opzoeken.
Andere mensen ook deze ervaring?
Rick dos zegt
Ik vertrouw mijn eigen vrouw niet eens. Dus waarom zou ik zo’n gluiperd als een autverkoper wel vertrouwen?
Come to think of it. Ze waren laatst wel héél vriendelijk tegen elkaar. Handjes schudden en dan ook nog een “hallo mevrouw” erbij…
Ik ga scheiden!
Pee Wee zegt
Zo breng je de vooroordelen de wereld in. Een verkoper is alleen adviseur, hij moet verkopen wat de klant wil kopen en niet andersom.
b0z4 zegt
Of wij ze nou wel of niet vertrouwen we kopen toch de auto’s bij die ” leugenaars ”
Als ik iets niet weet op mijn stage dan zeg ik eerlijk tegen mijn klanten dat ik het niet weet en dat we het samen gaan opzoeken , zo bouw je ook een ” band ” op met de klant door ” samen ” iets te zoeken ;)
Laurens zegt
@janjansen
had ik toen ik mijn galardo uitzocht. Toen maar een F440 genomen ;-)
Mikeee zegt
zie je wel wist dat me vader niet te vertrouwen was :P hahaa
Jan Rap zegt
In een topic over dalende autoverkopen heb ik hier ook al een keer mijn mening over gegeven, maar ik zal het hier nog een keer doen.
@ JanJansen: Ik heb deze ervaring ook al vaker gehad.
Autoverkopers kunnen werkelijk helemaal niets. Echt helemaal niets.
Ik ben de laatste tijd een beetje op nieuwe-auto-jacht geweest en ik ben er achter gekomen dat autoverkopers nog stommer zijn dan ik altijd al dacht. Bij allerlei verschillende merken (Mazda, Kia, Audi, Toyota, BMW, Mercedes etc) werken verkopers die niets van hun product afweten.
Als ik een auto uitzoek dan lees ik me van tevoren altijd zeer goed in. Ik check de nieuwste brochures, ik bekijk de informatie op internet en ik lees de bekende autobladen.
In de praktijk kom ik meestal al in de folder tegenstrijdigheden tegen, meestal met betrekking tot de uitrusting.
Dan ga ik naar de dealer, kijk naar de auto van mijn keus en als ik benaderd word door een verkoper, laat ik eerst het verkooppraatje over me heen komen.
Zo’n gast zegt altijd, ja altijd, ja meneer deze auto is natuurlijk veel groter, sneller en zuiniger dan de concurrenten. Ik ken alle concrete cijfers uit mijn hoofd en ik ben nog geen verkoper tegengekomen die ook maar 1 concreet cijfer kan noemen. Nee, meneer hij is echt veel groter.
Dan laat ik merken dat ik er al wat vanaf weet en ik stel de specifieke vragen. Ik wil daar een juist antwoord op hebben, want daar laat ik de koop van afhangen. Bij opvallend veel merken staan in de brochures bijvoorbeeld de grootste tofste velgen weergegeven. Maar ik wil het topmodel niet, dus vraag ik welke velgen dan onder het gemiddelde model zitten. Ja dat zijn hele mooie 16inch velgen. Ja ik kan lezen, maar er staat nergens hoe die er dan uitzien. Eh tja ik denk gewoon zoiets. En wijst een willekeurig plaatje aan.
Dan zegt die verkoper bijna altijd, ja je kunt ook op de website kijken en dan kom je erachter dat die verkoper niet weet hoe hun website in elkaar zit en hoe je de pdf-brochure opent. En hij weet niet wat de inhoud is. En hij leert opeens allemaal nieuwe dingen.
Ik heb dit al zo vaak gehad. Gasten die niet eens weten wat het vermogen van de auto in kwestie is, laat staan die van de directe concurrentie.
Ik snap werkelijk waar niet dat je zo weinig van je eigen product af kunt weten, terwijl dat godverdomme het enige is dat je hoeft te weten?!?
En altijd komt er een smoes van ja deze brochure is nog maar 3 maanden uit, dat kon ik nog niet weten. (dit is geen gelul, die heb ik echt gehoord)
Ik ben met mijn folderkennis in staat die auto aan de verkoper te verkopen, omdat ik alles over de auto weet en hij niks.
Aan de andere kant is het ook wel logisch. De meeste mensen zijn namelijk niet zo kritisch als ik. Ze kopen een auto omdat ze al jaren in een model van dat merk rijden of op basis van bevindingen van een buurman of collega. Als die autoverkoper ze vertelt dat dit ding weer iets beter is dan zijn voorganger (duh) en beter dan de concurrentie (weet die koper toch niks van), dan zijn ze al tevreden.
Als autoverkoper hoef je dus ook echt helemaal niets te kunnen.
Maar is het economische crisis en zijn mensen kritischer en gaan autodealers failliet en komen de verkopers op straat te staan.
Eigenlijk wel zielig. Misschien dat keukens verkopen nog een optie is?
VivelaFRANCE zegt
Ik denk dat autoverkopers hun imago vooral kunnen verbeteren als ze betere service verlenen en vaker de waarheid spraken!
Laue zegt
@ jan rap
haha ja dat ken ik. ik ben op moment ook op auto jacht!
dodge dealer:
Hier ziet een VW TDI motor in?
dat moet ik even navragen meneer.
Is de bak ook van VW?
dat moet ik even navragen meneer.
is deze leverbaar met climacontrol?
dat moet ik even navragen meneer.
is die 6 cd wisselaar ook op het SE model leverbaar?
dat moet ik even navragen meneer.
pfff moet ik doorgaan. autoverkopers.. ik laat ze het schaamrood op de kaken staan he he
Jesper zegt
Ik voel me toch wel wat op mn spreekwoordelijke pik getrapt hier zeg…, :(
Door het artikel en door sommige reacties… Ik ken al mijn auto’s door en door, motorspecificaties, uitrustingsniveau’s, prijslijsten, en nog veel meer achtergrond info, en van de meeste concurrenten weet ik evenveel. Puur en alleen omdat ik verslaafd ben aan Autoblog, Autovisie, Autoweek, etc…
Ik achterhaal wat de klant nodig heeft en adviseer hem dan een bepaald model (wel van mijn merk natuurlijk). Ik smeer hem niet de auto aan waar de meeste provisie op zit, want wij werken niet op provisiebasis. Dat komt ten goede aan de service van de klant. Ik zal never een klant naaien, want ik heb er veel meer aan als hij over 3 jaar weer bij mijn bedrijf een auto koopt.
Pordon zegt
Is maar goed dat ik dan Assistent Verkoper wordt tijdens mijn stage bij Mercedes want ik weet namelijk wel alles van die auto’s. Dus komt allen naar mij heb je ook geen problemen meer.
Gideon zegt
@ Jan Rap:
“Deze keuken heeft standaard 19 inch keramische kookplaat en de motor ehh ik bedoel de koelkast heeft een vermogen van 330 kW….”
OT: Herkenbaar verhaal.
six-trey zegt
@Jesper
i get your point man, Ik ben nu al 3 jaar zelfstandig ik heb nog geen enkele klacht gehad, voor ik een auto verkoop controleer ik die voledig en doe ik zelf nog wat aanpassingen, Ik weet bijna alles van de auto’s die ik verkoop als een klant bij mij komt zie ik soms het probleem al nog voor ik de auto opensmijt. Ik doe mijn vak met alle plezier en heb alleen tevreden klanten dus dergelijke opmerkingen slaan nergens op….
willie zegt
tuurlijk zijn autoverkopers niet te vertrouwen, net zo min als makelaars of keukenverkopers. ze willen niets anders dan je iets verkopen uit hun winkeltje en daar doen ze hun uiterste best voor. als klant beslis je nog altijd zelf wat en waar je iets koopt, oftewel als iemand je iets “aansmeert” dan heb je dat vooral aan jezelf te danken.
CrazyHenkie zegt
@ Pordon
ook (aanstaand) IVA-student?
CrazyHenkie zegt
@ Jesper
Wat voor merk/garage werk je voor? Lijkt me redelijk een vechtersmerk, zoiets als Skoda?
lincoln zegt
@Jan Rap ..
goed dat je dit aan de kaak stelt ..
autoverkopers lezen zich idd niet goed in ..
da,s werkelijk schandalig ..
totaal geen affectie met het product ..
is voor mij ook een reden om de deur uit te lopen ..
lincoln zegt
@Jesper .. ik ben ook nieuwsgierig voor welk automerk jij werkt ..
@Six Trey .. van jouw verwacht ik niet anders .. “Haynes” verslaafde ..
JanJansen zegt
@ jan rap
Jammergenoeg een herkenbaar verhaal, ook bij merkdealers.
Je kunt je toch niet voorstellen dat een timmerman het verschil niet tussen een bout en een schroef weet of een slager varkensvlees van kip? Moet je dit dan wel accepteren van een autoverkoper? Blijkbaar.
@ Jesper
Goed te horen dat je trots ben op je vak. Het is ook niet mijn bedoeling iedereen over een kam te scheren en je op je ziel te trappen. Uit je opmerkingen merk ik ook dat je een duurzame relatie met je klant op wilt bouwen, zoals het hoort!
Ik weet niet of het gemeengoed is in de autoverkoop om eens bij een ander in de keuken te gaan kijken. Indien je dit al eens hebt gedaan hoor ik graag je ervaringen.
Autoverkoper zegt
Ik ben zelf ook autoverkoper en ik weet dus wel alles van productinfo van zowel mijn eigen merk als dat van de concurentie. Natuurlijk weet ik niet alles tot in detail. En al komt er zo’n bijdehante consument die vraagt: Hoeveel verbruikt die Focus RS?, dan neem ik hem ook zeker niet serieus. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik makkelijk auto’s kan verkopen zonder productkennis. Verkopen heeft namelijk niets met productkennis te maken maar met mensenkennis en zelfkennis. Ze kunnen mij ook best boten laten verkopen want dat lukt me ook zelfs al weet ik er helemaal niets van.
Moraal van het verhaal is dat ik klanten adviseer en evt stuur naar een auto maar ze zeker niks aansmeer of iets verkoop waar ze zelf niet voor de volle 100% achter staan. Dat is ook de reden dat ik een grote vaste klantenkring heb.
autoblogger zegt
Dennis, wat een vreemd plaatje? Deze past toch veel beter?
Autojunkje zegt
@janjansen toen ik 12 was en ik was bij de bmw dealer was een verkoper bezig met een 120d volgensmij de man vroeg hoeveel pk heeft de auto wat zij die ik moet even kijken ! ik wist het zelfs en ik was 12 ( en een autojunk Hehe ) ik snap wel wat je wilt vertellen ik zou misschien later een autoverkoper willen worden maar wel zon 1 als jesper en niet zon dom figuur die alles uit de boekjes moet halen
RA999 zegt
@autoblogger
Probeer je nóg meer mensen op de stang te jagen vandaag? :)
bmw523 zegt
Vooraf; er zullen zeker goede verkopers zijn…
in deze tijd van downsizing, reorganiseren en het beter positioneren van waardevolle arbeiders misschien een goed idee om de verkopers te ontslaan op de goede na, die laten we dan monteurs bijspijkeren tot parttime verkopers. Op die manier heb je een flexible-workforce die én verkoopt en onderhoud. Vervolgens ook zeer goed op de hoogte is van de ins en outs en niet meer de hele tijd die lulletjes in de showroom staan uit te lachen om hun vreselijke kapsels en idiote “individualistische” kledingkeuze. (krijgen keukenverkopers/makelaars/autoverkopers dezelfde kledingadviezen of zo?)
Dennis zegt
@autoblogger: Dat plaatje zat nog onder het bloed van het relletje dat jij de vorige keer met het plaatje hebt veroorzaakt.
Jesper zegt
@ CrazyHenkie / lincoln:
Ik werk bij een Toyota garage in de verkoop, ook als deel van mn opleiding overigens. Bevalt me uitstekend, de filosofie van het merk is goed, en de auto’s hebben genoeg USP’s om het vak leuk en makkelijk te maken :) :P
@ JanJansen:
Fijn dat je ’t verhaal van allebij de kanten ziet. Er zijn echter ongetwijveld ook teveel *kuch* verkopers van het slag dat jij beschrijft, helaas. Maar om je vraag te beantwoorden, ja, ik heb meerdere malen in de keuken (lees; showroom) van de concurrent gekeken. Eerst en vooral rijden ze bij mij thuis al 30 jaar Opel, en ik ben altijd mee geweest vanaf ik me kan herrineren. Ik ben nu op t punt dat ík me ouders adviseer :P Verder heb ik wat vrienden bij andere merken waarvan ik hoor hoe hun handelswijze is, en ik mag graag ergens zomaar binnenstappen om een nieuw model te checken.
10 zegt
Ik ben het gedeeltelijk eens met de mening dat de verkopers niet te vertrouwen zijn, maar ik heb als autoverkoop als bijbaan op vrijdag en zaterdag en ik lieg nooit tegen de klant en ik ga ook niet pushen dat ze perse de auto vandaag moeten kopen. Het zijn maar een paar mensen in ons vak die dat doen en het vor de rest verzieken. Als ik iets niet van de auto weet dan zoek ik het op en zorg dat ik het de volgende keer wel weet.
De smoes altijd binnengestaan en van een oud vrouwtje, het kan echt. Wij hebben vaak auto’s staan met 10.000 km of minderen 4 jaar oud. Het ligt er echt aan waar je woont. Maar ik zou als consument de smoes ook niet geloven.
Ik vind 1 ding eigenlijk nog erger dan iets niet weten, dehuidigeauto van de klant taxeren op afstand, dat is mij wel afgeleerd op de IVA. Dan toon je gee respect voor het voertuig van de klant.
Jesper zegt
@ Autojunkje:
Dat is een van de mooiste complimenten die k afgelopen tijd gehad heb, dank je wel ;) Je klinkt trouwens wel als mij een aantal jaar geleden. Jaja, ik ben zelf ook nog een piepjonkie in de branche. Toen ik met mijn vader eens een Renault showroom binnenliep, moest ik de verkoper vertellen dat die kar geen 4 maar 5 sterren voor de Euro NCap had behaald :P
Je klinkt wel als t type dat een goede adviseur (klinkt beter he) zou maken ;)
lincoln zegt
o.k. o.k. ..
wij zijn dan ook wel zieke lui hier op autoblog ..
als ik een keuken koop weet ik echt niet welke vaatwasser ik wil hebben ..
dat weet de verkoper veeeeeel beter dan ik ..
maar ik zit dan ook niet dag en nacht op vaatwasser.nl ..
(schrik niet lieve medebloggers .. er zijn mensen die geen snars van auto,s weten behalve de kleur) ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, en gelukkig hebben die 2 sites heeeeeeeelemaal geen voordeel bij dit onderzoek…
Gevalletje bol.com!
Nou, ik vertrouw HUN voor geen meter!
:D
six-trey zegt
@lincoln
Haynes? Eerder automechanica voor dummies
Voormalig autoverkoper zegt
Ik heb 10 jaar auto’s verkocht en het meest vervelend waren die betweters Die alleen maar naar de showroom kwamen om hun kennis te etaleren.
Ga mee doen aan aan Triviant of zo. Om auto’s te verkopen hoef jegeen verstand van auto’s te hebben, maar wel van mensen.
En die willen bedonderd worden.
Jesper zegt
@ 10:
Auto taxeren op afstand…., ik kan het niet uitstaan!! Komen mensen bij mij met; “Kijk, in deze brief staat dat Peugeot mij €9000,- voor mijn auto geeft, en u?”. Dan staat in die brief alleen het merk, type, en bouwjaar. Geen kilometers, geen opties, niks over de staat van de auto, en als je naar de betreffende dealer gaat, blijkt de waarde toch een stuk lager uit te vallen.
Maar het wordt voor ons wel erg lastig om onze, iets lagere – maar veel nauwkeurigere, inruilprijs te rechtvaardigen. Ik neem persoonlijk ook echt mijn tijd ervoor. Loop de auto helemaal langs, checklist en pen in de hand, bekijk het interieur, noteer alle opties en kijk of alles werkt. bekijk de staat van de banden en voorruit, luister naar de motor. En vervolgens even een kort overleg met mijn collega’s en indien nodig wat telefoontjes met afnemers. Oké de klant wacht 10 minuutjes langer met een bakkie koffie dr bij, maar hij heeft dan wel een heel nauwkeurige prijs. En als het wat lager uitvalt dan verwacht probeer ik het te compenseren met een deel van mn marge op de interesse-auto. Zo hoort het te gaan.
En wat dat oude vrouwtje betreft, jullie zullen er inderdaad van staan te kijken bij hoeveel Toyota Yarissen en Corolla’s dat opgaat! Ik noem het er echter expres niet bij omdat de auto bij ons er toch als nieuw bij staat. Ik zeg het alleen als de klant specifiek om de historie van de auto vraagt.
Jannn zegt
@ JBM Niets is heerlijker dan een (auto) verkoper in de zeik nemen zonder dat hij of zij het doorheeft. Vooral jezelf zo onnozel mogelijk opstellen. En waarvoor ben je tegenwoordig een autoverkoper voor nodig? Als hij/zij toch alles wat onder aan de streep komt te staan toch aan de “baas” moet vragen. Zet een fatsoenlijke car configurator naast ieder model in de showroom, en dan niet die zuigende flashy over the top gestylde no-useability configurators op de website van de fabrikant.
– off topic-
Ik ben al een tijdje in de markt voor een aantal stadsrakkertjes voor de zaak. Ik heb al 3x een dealer gebeld (met in het achterhoofd een substantiële order) met de vraag of ze even iemand kunnen langs sturen. Omdat ik de aanschaf van een auto overweeg en ik benieuwd ben wat men mij te bieden heeft. Word je doodleuk met een kluitje het riet in gestuurd. Ja, meneer u kunt beter even komen kijken. “Hoezo? zitter er sinds de facelift 5 wielen onder? Neem er dan één mee. U verkoopt toch autos? -Ja- O, en dat kan alleen bij u in de showroom?”
Bas zegt
Doet me aan dat liedje denken….
da’s een skôn wagen die het niks geleden…is van een ouw vrouwke gewist.
Hoe heet dat liedje toch ook al weer?
Johan zegt
Toch ongelofelijk wat er toch veel vooroordelen over dit onderwerp bestaan.
Ben zelf junior verkoper bij en ben op de hoogte van elk aspect van het product. Van inspuitdrukken tot oliegevulde draagarmrubbers, noem het maar op. Dat is een kwestie van feiten. Iets waar ik als verschillende opleidingen voor gevolgd heb en breidt mijn kennis nog dagelijks uit.
Het belangrijke is dat de klant krijgt waar hij belang bij heeft. Ervoor zorgen dat mensen die een heleboel geld uitgeven ook iets kopen waar ze de komende jaren met veel plezier mee vooruit kunnen. Mensen adviseren voor een juiste keuze. Dat is een auto verkoper.
Jesper zegt
@ Jannn:
Dit heeft niets met de instelling, bereidheid of de kunde van de verkoper te maken, het is nou eenmaal makkelijker om een auto in de showroom te presenteren (waar er meer staan en je meer middelen hebt) dan om naar iemand toe te gaan – waar je niet eens je offerteprogramma in kan.
Daarbij brengt het allerlij kosten met zich mee terwijl die verkoper niet weet hoe serieus jij bent. Als het om een order hangt doet ie het natuurlijk, maar niet voor iedereen die even wil orienteren. Dan zijn we de hele dag heel Nederland op en neer aan het rijden.
Voorbeeldje. Een vrouw wilde met alle geweld proefrijden met een iQ Automaat, maar daar zijn er maar een paar van als demo en die staan bij de importeur in Raamsdonkveer. Het slaat nergens op om daar een verkoper en een heleboel benzine aan te besteden terwijl die vrouw achteraf zegt “Bedankt, was leuk, en tot nooit meer ziens”. Dat in me uitleg verwerkt (een stuk beschaafder natuurlijk) belde ik die mevrouw op, met de boodschap dat we hem alleen ophalen na financieel akkoord, en anders moest ze zelf maar naar de importeur, dan zetten wij daar wel de auto vast. Nou zeg ze was me toch beledigd. Maar goed dus dat we dat niet gedaan hebben. :)
Laurens zegt
Als je de showroom instapt terwijl je toch alles al weet, kun je beter tegen de verkoper zeggen dat je even wilt rondkijken, en zelf het initiatief nemen als je zaken wilt doen. Verdoe je niet zijn en jou kostbare tijd en kan de man/vrouw iemand anders helpen.
Bij een relatieve leek kan een autoverkoper best een bijdrage leveren. Dan is het exact weten hoeveel PK’s de auto heeft en/of dat er een LSD standaard opzit, ook niet interessant voor deze koper. Maar is het beter er achter te komen waar de auto voor bedoeld is, en dan aan de hand van het vraag en antwoordspel juist wel zo’n LSD te verkopen omdat de man af en toe door het natte gras van de golfclub rijdt en dan het gras niet wil beschadigen :-)
Kortom: het is twee richtingen verkeer.
JanJansen zegt
@ Bas
Inderdaad mooie teksten van een otovekopur, uit den ouden doosch:
Fred van Boesschoten
(Dès ‘n) Schôôn waoge
Da is een schone waogen ja, die hejt niks geleje
Da is van een ouwe bees geweest, die hejt er noojt mee gereje
Hej bekant niks op ’t tellerke stoan
En is zoals ie is, niet hard gegoan
Uitgehoonden uitlaat, schijfremmen rondom
Da is een schone waogen ja, wè, ik begrijp waarom
Met grote cilinders en kèrberateur
En sportieve vellegen, achter en veur
enz. enz.
De hele poetische prietpraat in bijpassend diejelek:
http://www.youtube.com/watch?v=lf23c0iZUsk
Jannn zegt
@ Jesper. Geef je nu toe dat het sales apparaat van de gemiddelde importeur / dealer stamt uit de prehistorie met fossielen -de verkopers- die zich hier prima in thuis voelen? En kun je niet in je offerteprogje op de zaak, dan neem je toch je laptop mee met een VNC-client?
peter zegt
ik heb nog nooit een verkoper tegengekomen die ik geloofwaardig vond.
Of het nu in autodealer, meubelwinkel, elektronicazaak, …
ze irriteren me allemaal evenveel en lijken allemaal te schitteren in onkunde
Francine zegt
Ach jongens, ik denk dat de titel van het bericht het probleem is. Het gaat niet om of de verkoper te vertrouwen is. Wat ze hier volgens mij eigenlijk willen zeggen is dat de consument informatie van de autoverkoper (en da’s wat anders dan de autoverkoper zelf) als het minst betrouwbaar ervaart. En dat ze dus tegenwoordig blijkbaar meer vertrouwen hebben in de mening van de autobloggers (is toch ook ‘sociale media’) dan in de folder van de fabrikant. Niet zo raar, onlangs nog ergens een bericht gelezen over afwijkingen in verbruik tov de opgave autofabrikant. Als dit de boodschap moet zijn dan is het onderzoek best nuttig. Als de autoverkopers het oppakken dan tenminste :-)
Sjakie Peters zegt
Toch triest om hier te lezen dat sommige mensen er een hobby van maken om te gaan zeiken in een showroom en een potentieel verkoop gesprek ingaan met wantrouwen zonder enige vorige ervaring. Alsjeblieft zeg die mensen werken net zo hard van 9 tot 5 als jullie en dan omdat ze een paar hele specifieke dingen niet weten ze dan maar daar op af te rekenen.
Sorry hoor maar als ik een auto koop dan stel ik het eerder op prijs dat er relaxed en eerlijk wordt gehandeld ipv dat de verkoper mij exact kan vertellen hoe lang het gewenste model is tov de concurentie. Als je dan stelt toch zoveel kennis van zaken te hebben mag je dit zelf ook wel opzoeken in de borchure. DE verkoper zie ik meer als iemand die me begeleid in de keuze en waarmee ik potentieel een goede deal mee kan sluiten. Ik zi ehem dus niet als een robot waarvan ik acht dat hij de brochure feilloos kan opsommen en mij onneindige proefritten kan aanbieden (proefritten kosten een dealer geld he mensen ik hoop dat jullie dat beseffen). Toch een beetje lullig voor de verkoper als je de hele middag heb gebruikt om hem eens “goed te testen op zijn kracht” (Lees: volledig mee hebt lopen trappen want ach ja topch van de dealer)
Natuurlijk moet een verkoper informatie kunnen verschaffen en product kennis hebben maar belangrijker is de persoonlijke interactie die hij met de klant onderhoud. Ik maak dan ook wel eens een praatje over wat anders dan alleen auto´s als ik in de showroom ben. Raar he?
Let's MINI zegt
Verkopen is 2% productkennis, en 98% mensenkennis…
DafMaf zegt
De Volvo 440 uit 1995 die ik in 2005 kocht was volgens de verkoper van een oud mannetje geweest. Tsja, twee minieme deukjes, 122.000 kilometer en een cvt, dat kon best kloppen. Toen ik een maand later in Spanje langs de weg stond met een vreemd knipperend lampje en het telefoonnummer belde dat op het onderhoudsboekje stond, bleek dat te kloppen.
Ik ontdekte ook dat een auto van een oud mannetje er niet tegen kan om in twee dagen naar Spanje te rijden. Toen ik terug in Nederland was waren accu, dynamo, katalysator en uitlaat vervangen.
Laurens zegt
De reacties lezende zijn er zowel professionele autokopers als -verkopers.
Misschien moeten sommigen hier eerst een cursus zelfkennis doen alvorens ze bij een garagebedrijf naar binnen stappen :lol:
Laurens zegt
@dafmaf
toen ik destijds de 33 van mijn oma “erfde”, had het ding ook maar 30.000 gelopen. De auto werd wekelijks met de hand gewassen => de onderkant was behoorlijk rot.
Oma reed op het laatst alleen nog over het fietspad naar de familie => remcylinders rondom zaten allemaal eenzijdig vast.
Neefjes deden het onderhoud => begreep toen waarom ze geen belangstelling in de auto hadden.
Gelukkig was het het eergevoel van mijn vader te na, en financierde hij de restauratie van deze “miskoop”. Ik heb er nog jaren met veel plezier in rondgereden! De eerste tijd niet harder dan 90, na een beetje inrijden liep het ding 110.
gummen zegt
@Sjakie
Helemaal mee eens. Als een goede verkoper iemand is die ‘spontaan’ en exact uit zijn hoofd weet hoeveel toeren de motor draait bij 120 km in zijn 6 en wat het koppel dan is (kan interessant zijn) en gelijktijdig kan vermelden dat de auto dan xx liter/100 km verbruikt met een CO2 uitstoot van xxx, dan zou ik me afvragen of deze verkoper wel geinformeerd heeft wat ik als klant wil en daar een passend product bij adviseerd. Dit kan natuurlijk gebaseerd zijn op bovenstaande feiten, maar veelal zal een klant die daarop de aankoop baseren gaat zich van te voren wel ingelezen hebben.
kortom; produktkennis alleen dan spuien als het van belang is voor de klant en dat weet je pas als de wensen en noodzaak van de klant gepolst hebt (een klant die aangeeft dat hij 4 keer per jaar door de alpen trekt met een sleurhut adviseer je waarschijnlijk een ander model dan iemand die 3 keer per week naar oma gaat die 10 km verderop woont, de eerste in geinteresseerd im motorkarakteristieken en prestaties, de tweede heeft andere behoeftes)
Jesper zegt
@ Jannn:
Ik stel voor dat je mijn reacties nog eens leest, ditmaal zonder oogkleppen ;)
Jan Rap zegt
@ Sjakie Peters: Triest? Hobby van maken?
“Toch een beetje lullig voor de verkoper als je de hele middag heb gebruikt om hem eens “goed te testen op zijn kracht” (Lees: volledig mee hebt lopen trappen want ach ja topch van de dealer)”
Je schrijft in volledige raadsels, maar ik kan uit je verhaal opmaken dat je je kwaad maakt omdat er mensen zijn die graag willen weten wat ze kopen.
Jij verwacht dat een autoverkoper je relaxed behandelt? Ja, uiteraard verwacht je dat! Dat is een eigenschap die elke verkoper moet hebben.
Daarnaast verwacht ik dat verkopers wat kennis over hun product hebben. Jij kennelijk niet.
Ik zal je een voorbeeld geven. Ik kwam bij een Kia-dealer en ik was oprecht geïnteresseerd in die nieuwe ISG-motor. Intelligent Stop & Go. Dat systeem was inmiddels een maand leverbaar. Ik hoopte dat hij me er meer over kon vertellen dan de beperkte informatie die je op internet kan vinden. De verkoper had er nog nooit van gehoord.
Dergelijke dingen ben ik vaker tegengekomen. Hij probeerde me het ding vervolgens te verkopen door te zeggen dat als het door Kia gemaakt werd, het vast wel de moeite waard moest zijn. Tja.
Maar dat kan jou kennelijk niet zo veel schelen. Zolang die verkoper maar een beetje aardig tegen je is vind het best om met skai-bekleding thuis te komen terwijl je leer verwacht.
Of bijvoorbeeld met een 22 inch LCD dan een 40 inch Plasma.
Of met 3 uien in plaats van een kilo bananen. Omdat de verkoper het niet zeker weet, maar wel aardig is.
Dino zegt
Laat de niet autoverkopers hier eens even vertellen wat ze voor de kost doen.
Kunnen wij ook ff lachen…
BMW verkoper zegt
Tja, wat kan ik zeggen, er lopen inderdaad heel wat verkopers rond die hun product niet kennen en die er beter niet zouden aan beginnen. Ik ben van mezelf overtuigd dat ik mijn product en de directe concurentie ervan onder de knie heb. Ben al redelijk wat jaren verkoper bij BMW en mensen “in de zak” zetten zit er bij mij niet in. De bedoeling is de klant te informeren, zijn behoeften te analyseren en het juiste model en de juiste opties aanbieden. In mijn segment rijdt de gemiddelde bestuurder 4 jaar met zijn wagen, en dan wil ik ook dat die na 4 jaar terug komt bij mij om zijn nieuwe wagen te kopen. Verkopers die maar wat uit hun nek lullen zijn verkopers die dit nog niet gesnapt hebben en enkel denken op korte termijn. Ik moet nog een 30-tal jaren werken, dus kan ik maar beter een mooie protefeuille uitbouwen, dan de mensen beliegen en bedriegen.
teut zegt
@ Jan Rap.
Jij bent het mooiste voorbeeld van een idiote klant. Soms zijn verkopers inderdaad nog niet op de hoogte van nieuwe technologiën omdat de invoerder hen daar nog niet van op de hoogte heeft gebracht. Op internet is daar dan al info over te vinden omdat een of andere knul de klok heeft horen luiden maar de klepel niet weet hangen. In al de jaren dat ik auto’s verkoop heeft niemand mij nog maar gevraagd hoe de koppeling van automaat nu werkt of wat de druk is van de inspuiuting. En als ze dat al vragen zijn dit triestige mensen die zich willen bewijzen tegenover de verkoper. Veelal omdat ze jaloers zijn dat zij zijn job niet hebben. Get a life man!
Kevin zegt
En bedankt he. Niet alle autoverkopers zijn zo he. Hier spreekt er een :P
Jannn zegt
@ Jesper Heb ik gedaan en ja ik zie die oogkleppen die je noemt loeigroot rond je hoofd hangen, kan er niet omheen. Ik lees: Ik, Ik doe dat, Ik, wij doen, ik, Ik-ik, nou fijn mijn complimenten dat je/jullie het zo goed doen. En de wens van je klant hoe zit het daar mee?
Mean Green zegt
@JanRap: Heel erg herkenbaar jouw verhaal! En helaas niet alleen bij auto’s, ook verkopers van andere producten zoals wit- en bruingoed kunnen er wat van! Het lijkt wel alsof het verkopersgilde bestaat uit snotneuzen van 16 die van toeten nog blazen weten, of uit van die oudegedienden die nog niet doorhebben dat de maatschappij veranderd is. Dat de consument tegenwoordig veel beter geïnformeerd en veel kritischer is. Dan vinden ze het ook nog gek dat webwinkels steeds meer verkopen …
Laurens zegt
Mijn ervaring met de lokale dealers is best goed. Ze weten dat ik niets kom kopen vaak, maar wel technisch geïnteresseerd ben. Ik val ze niet lastig en kijk zelf wel hoe het in elkaar zit.
Vallen ze me wel lastig, dat is dat meestal een symptoom van een slecht geleid bedrijf. Die zie je nu vaak ook omvallen :lol:
Staat het me aan wat ik zie, dan adviseer ik anderen in mijn omgeving. En vaak zijn de bedrijven daar dan wel weer blij mee. Voor wat hoort wat toch!
Jannn zegt
@ Mean Green. Je laatste zin, die fossielen / snotneuzen hebben idd ook nog de arrogantie internet niet te zien als hun concurrent. Het zelfde type verkoper die de concurrent, conculega noemt. Ik ben allergisch voor dat woord. Als 1 van mijn werknemers dat woord in zijn mond neemt heeft i instant een “functioneringsgesprek” aan zijn of haar broek. Nee prutser het is je collega niet, het is een keiharde concurrent. Iedere stuiver die hij verdient aan “jou klant” heb jij niet in de pocket.
@ Teut. Je zet je zelf wel op een voetstuk door te denken dat mensen jaloers zijn op jouw job. En dan vraag je af hoe het komt dat de klant zicht voelt miskent. Wat je ook er ook van denkt en of je objectief gezien gelijk hebt of niet. Feit blijft: Jij geen lead en de klant met een ontevreden gevoel naar huis.
@ Jesper. De autobranche moet vooral blijven denken in dat single-channel sales binnen een vastgesteld stramien principe, vooral niet buiten de kaders denken. Dan gaat het vast goed komen met ze.
Sjakie Peters zegt
@ Jan Rap
Mijn quote betrof proefritten en niet product kennis van de autoverkoper zelf.
Misschien dat dit wat raadsels voor je oplost.
Desalniettemin kan je in mijn antwoord ook terugvinden dat ik product kennis wel degelijk noodzakelijk acht maar alleen waar dat nodig is. Zoals andere mensen hier aangeven is het heel vermoeiend om een middag over uiterst specifieke kwesties zitten te zemelen met een verkoper. Vragen? Ja natuurlijk maar hou het alsjeblieft een beetje gezellig.
Als ik een aanschaf overweeg dan zit ik zelf allang op de nodige sites en dergelijke te kijken dat doe ik liever zelf op mijn gemak dan dat ik een middag in de showroom interessant zit te doen.
Als ik eenmaal in de showroom ben dan ben ik daar om het een en ander zakelijk te bekijken/bespreken en te kijken of de verkoper bereid is een eerlijke deal te maken. Ik kom dan dus niet om de verkoper de brochure in een lofdicht aan mij te laten opsommen terwijl hij mijn voeten masseert !(onder het mom van “Ik ben klant en ik ga EVENTUEEL/POTENTIEEL hier HEEEEEEEEL VEEEEL GELD uitgeven” jaja zo ik ken ik er nog wel meer).
Laurens zegt
@jannn
jij verkoopt koelkasten! In ieder geval geen producten waarbij je een langdurige relatie met je klant opbouwt :lol:
Maar ga met die houding nou net niet je bedrijfsvoertuigen inkopen, ik begin te begrijpen waarom niemand van de potentiële verkopers geïnteresseerd is om jou als klant te hebben, laat staan zelfs naar je toe te komen. Een hond komt zelfs niet naar zo’n baas ;-)
Jesper zegt
@ Jannn:
Blijf jij vooral lekker interessant doen jongen. Ik pas wel voor jouw order, op het moment dat ik niet meer met plezier mn werk doe (zoals bij jou) is het ’t me niet waard. In de dag die ik waarschijnlijk kwijt ben met jou, verkoop ik liever 2 andere auto’s aan mensen die al jaren vaste klant zijn bij ons. Saluut.
Als jij geïnteresseerd bent in auto’s van mijn merk prima, ik help je graag, maar neem dan wel zélf de moeite om ze even te komen bekijken, in plaats van maar te verwachten dat alles wel jouw kant op komt. Dan moet jij nog heel veel leren.
Jannn zegt
@Laurens Best knap dat je dat hieruit weet te destileren, je doet me denken aan de “I assume” valkuil van een sales gesprek.
Laurens zegt
@jannn
wil je weten welk merk luiers je draagt?
Maar serieus, ga gewoon naar wat dealers op basis van vooronderzoek geselecteerd, presenteer je als een serieuse koper en onderhandel.
Jij als ervaren verkoper moet weten dat je dan meer bereikt dan via posten op een autowebsite :lol:
Maar als je dat als een sales gesprek ziet…….
Jannn zegt
@ Laurens, Huggie, met extra plasgootje, want ik doe het in mijn broek van de amateurische houding van menig salesapparaat arrogante houding en onkunde van de verkopers. Daar argeer ik hier tegen. Neem nu een “topverkoper” als Jesper, kennelijk heeft hij nog nooit gehoord van de 20/80 regel.
Laurens zegt
@jannn
ok. Meer informatie dan ik op gehoopt had ;-)
Ik ken die 80/20 regel wel, maar zie niet in hoe deze hier van toepassing is?
Of bedoel je bijvoorbeeld dat 20% van de kopers 80% van de auto’s koopt? In dat geval: stuur even je gegevens via autoblog richting Jesper. Volgens mij is dat echt niet de slechtste die je kan treffen :-)
Jan Rap zegt
Ik kan het niet laten toch weer te reageren. :D
Laat ik even een paar dingen duidelijk maken, wellicht ten overvloede:
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat een autoverkoper op de hoogte is van het product dat hij verkoopt. Dat houdt wat mij betreft in dat hij de brochures van de verschillende modellen wel eens gelezen heeft. Als hij enig analytisch vermogen heeft dan komt hij er dan achter dat een brochure niet altijd even duidelijk is. Het idee achter de brochure is de auto er goed uit te laten zien, steeds gefotografeerd in de meest aantrekkelijke poses. Het topmodel ziet er dan ook mooier uit dan de instapper en om die reden is dat model voornamelijk afgebeeld in de folder.
Datzelfde geldt voor internet. Als je ook maar even iets beter kijkt, kom je erachter dat veel informatie die op internet op de site van de fabrikant vermeld staat ter discussie staat. En wel omdat deze informatie vaak niet helemaal strookt met de gegevens in de brochure.
Als ik een auto interessant vind, kom ik daar al bij de eerste keer kijken achter. Het is geen rocket science. Het betreft geen informatie die een autoverkoper niet recht onder zijn neus heeft liggen.
Een autoverkoper heeft meestal een aantal modellen onder zijn hoede. Ik zou het vanzelfsprekend vinden dat hij de moeite neemt af en toe eens een brochure in te kijken en de site van zijn eigen werkgever te checken.
Maar in de praktijk kom ik er achter dat veel verkopers niet eens de moeite genomen hebben om de brochure te lezen.
En ze weten niet op welke link ze moeten klikken op de website van hun eigen merk om de standaardinformatie te vinden.
Door ALLEEN de brochure gelezen te hebben en de site gecheckt te hebben weet ik al meer over de auto in kwestie. En dan denk ik; als je dat al niet weet, als je die hele kleine moeite, 10 minuutjes van je tijd, niet eens genomen hebt, met als doel een potentiële klant te woord te kunnen staan, hem een auto te kunnen verkopen, kan ik je dan als verkoper serieus nemen? Nee dus.
In het salesvak moet je om succesvol te zijn af en toe even wat verder kijken dan je neus lang is. Je voorbereiden op vragen van klanten, waar jij misschien niet 1, 2, 3 over nagedacht had.
Op dit moment gaat het ronduit slecht in de autobranche. Sterk dalende verkopen en helaas voor de mensen die werkzaam zijn in de autobranche, veel gedwongen ontslagen. Hele bedrijven houden op te bestaan. That’s serious business and serious trouble.
En dan nog steeds neem je niet de moeite om je wat beter in je product te verdiepen. Daaruit kan ik alleen de conclusie trekken dat je bijdraagt aan het probleem en er zeker niet aan meewerkt om een oplossing te vinden. Extreem gesteld: je graaft je eigen graf.
En dan noem je mij een zeikerd? Get a life lees ik hierboven.
Dunkt mij dat ik het een stuk beter voor mekaar heb degenen die hier ter discussie staan.
Waarom dan niet de discussie aangaan? Kijken of je er wat mee kan doen? Of je er beter van kan worden? Nee, vooral meteen gaan schreeuwen en krachttermen gebruiken.
Dan word je vermoedelijk inderdaad opeens wel serieus genomen. Dan ben ik inderdaad geneigd te zeggen: Oh sorry meneer de autoverkoper, u heeft het inderdaad heel zwaar. Het spijt me dat ik u zo behandeld heb, natuurlijk koop ik die auto van u. En nee ik zal er verder niet te veel vragen over stellen, want ik begrijp dat het onoverkomelijk moeilijk voor u is even een brochure in te kijken. Het spijt me.
Laurens zegt
@jan rap
veel van wat je zegt klinkt best logisch. Misschien hebben de dealers het te makkelijk gehad. Zelf had ik bijvoorbeeld best een gelukkige jeugd, en heb daardoor nooit dat hongerige gevoel gekend wat je denk ik nodig hebt om een keiharde verkoper/carrièrejager te zijn.
Persoonlijk hou ik echter wel van een lekkere crisis, het scheidt het kaf van het koren. Maar verkopers zo slecht als jij ze omschrijft ben ik nog niet tegengekomen. Misschien omdat ik hetzij lease, hetzij privé gebruikt koop? En wat dat betreft nog lekker even wacht tot het bloed van de muren druipt :lol:
Jannn zegt
@Laurens De soep wordt nooit ze heet gegeten als hij wordt opgediend. Ik geloof dat Jesper een prima kerel is misschien ietwat te snel op zijn teentjes getrapt dat wel. 20/80 tja, ik wil ook nog wel het balletje opgooien van de ABC-klanten. Ik schat mijn order ergens in de C-regionen in + onderhoudscontract en inruilgarantie mijnerzijds bij een kleine dealer. (voordat ik contact met hem opnam heb ik hem al rudimentair financieel doorgelicht in deze tijden is het geen gek idee je aanbetaling te zien verdampen bij de curator)
Dit alles gun ik met alle plezier kleine/middelgrote dealer bij mij om de hoek. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat ik iemand tref die zakelijk gezien van wanten weet, en hij of zij mag er best wat moeite voor doen want dan is de deal in een halfuur beslecht mits we tot elkaar kunnen komen. Ik heb geen zin in eeuwenlang geneuzel in de marge en price lining. Ik weet wat ik wil, heb zelf al een calculatie gemaakt van de uiteindelijke prijs. “Hij” hoeft alleen te komen met een tegenbod tegenover mijn vraag. En daar mag “hij” best een paar dagen over nadenken. Om hem ook een finaciele garantie te bieden ben ik zelfs nog wel bereid het totale te verwachten initieel bedrag te storten op een deposito. En ja, ik kies bewust niet voor lease.
the stig zegt
Je hoeft tegenwoordig niet eens meer naar de dealer om je oude gebakje in te ruilen. Daar is tegenwoordig ook een site voor http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl . Waar hebben we die autoverkopers eigenlijk nog voor nodig?
der otto zegt
@ Jannn
“als mijn mensen…”
yeah right. Als jij zoveel tijd hebt om je frustraties over autoverkopers in zo’n ronkende en repetitieve volzinnen te blijven spuien, dan kan ik echt niet geloven dat jij “mensen” hebt die voor je werken.
Mocht het wel zo zijn: God behoede die arme sukkelaars voor zo’n lulleman.
Ik denk dat toen ze klein Jannnntje vroegen wat hij later wilde worden; hij altijd met blinkende oogjes “Autoverkoper!” zei.
Jammer genoeg heeft niemand in de automotive ooit vertrouwen genoeg in je capaciteiten gehad.
Nu; als je je beter voelt door al dit slap gelul, ga dan maar lekker door.
Ik ga me nu terug met mijn (tevreden) klanten bezig houden.