Zie je wel! Ook Aston komt met een SUV!
De Britten verassen ons in Genève met deze Lagonda Concept. CEO Dr Ulrich Bez geeft de volgende toelichting: “The Lagonda is the luxury car of the future, a combination of total usability, a new form and innovative new technology and materials.”
We wisten als één van de eersten wat foto’s te maken op deze vroege ochtend, zie de gallery hieronder en de video op autojunk.nl!
Lagonda: Revival of a Luxury Brand
Aston Martin is proud to announce the return of Lagonda, one of the oldest and most iconic names in luxury car manufacturing.
The revival of Lagonda fulfils a long-term vision and will bring performance luxury into new markets and territories around the world for Aston Martin Lagonda. Ultimately, Lagonda will be a strong presence in 100 global territories, vastly increasing the global brand reach of the company and extending to new customers.
Reflecting its remarkable history, the brand will return to Russia, enter emerging markets in the Middle East, South America, India and China, as well as responding to demand from the dynamic, innovation-focused consumers of Europe, North America and the Far East.
“The Lagonda is the luxury car of the future,” says Aston Martin Lagonda Chief Executive, Dr Ulrich Bez, “a combination of total usability, a new form and innovative new technology and materials.”
Lagonda is committed to innovative new propulsion technologies, new materials and elegant forms, creating a functional luxury for the near future. Critically, the brand will allow the exploration of alternative powertrain solutions including flexfuel, low emission diesel and hybrid systems. Lagonda will epitomise the intersection of craft, design and technology with Aston Martin’s established high performance expertise.
The intention is for Lagonda to enter the market place with a unique performance avant-garde luxury product, a vehicle that combines exceptional ability with unsurpassed elegance, inside and out. The LAGONDA CONCEPT is a powerful four-wheel drive, four-seater car that will satisfy the most discerning and demanding owner.
“An Aston Martin is an authentic, pure sports car,” says Dr Ulrich Bez, “but Lagonda is something else, a new brand that will reach into new markets. Lagonda will create a new kind of customer relationship, instilling the spirit of travel, adventure and style into a single, formidable package.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wow!
Schitterende auto!
De wigvorm omgedraait, dat is i.d.d. wel apart…
Ik heb het in ieder geval nog niet eerder gezien!
VLS54 zegt
Beter dan de cayenne!
Gnermo zegt
Mooier dan de Spyker wordt hij niet. Moeten ze bij Spyker wel snel met dat ding komen.
Ruben00 zegt
Wat een gedrocht,
Aston maakt normaal SCHITTERENDE auto`s maar dit ding lijkt nergens op!
C6.R zegt
Tsja, het ziet er wel heel anders uit, maar ik val niet van mn stoel van zn schoonheid…
rs zegt
Dit lijkt eerder een concept van een of ander japans merk…
Peter - Italia zegt
neee… de wereld is verdoemt…. tenminsten als dit ding ooit op de weg komt :S
Jochempie zegt
Een beetje een rommeltje!
Robbert zegt
Strak design! Prachtig voorbeeld van hoe een snelle, stoere SUV er uit moet zien.
Alleen jammer dat de strakke lijnen niet in de achterkant verwerkt zijn. Die ronde kont stata m niet!
autoblogger zegt
UPDATE: de video staat hier http://www.autojunk.nl/clips/view/153336
JosJ zegt
ik weet het nog niet, lijkt me in eerste instantie wel een bruut apparaat.
Simpson zegt
@mr. saab: kijk eens naar een citroen DS?
maar apart is dit wel. Mooi vind ik hem niet, maar misschien dat mansory daar wat aan kan doen :mrgreen:
RubenBaeten zegt
Bizar contrast met de oude Lagonda…
Sven zegt
ik krijg een scheef hoofd van die video
tom zegt
Mss ‘Aston Martin’ mee vermelden in de titel?
VivelaFRANCE zegt
Oeh, wat een lelijk concept voor Aston. Aston moet geen SUV’s maken, maar gewoon ontzettend mooie coupés zoals de DBS.
Voorkant: 300C, Achterkant: Bentley
Jim zegt
Vind die “kont” wel wat weghebben van de Bentley Continental GT. Verder een afzichtelijke auto…
Benjamin1 zegt
OMG,de One 77 was ff wennen maar dit slaat werkelijk alles. Ligt het aan mij of is Geneve dit jaar de beurs van de lelijke auto’s?
Cantago zegt
Is DIT een Aston Martin? Ik vond de One-77 al niks, maar deze auto verpest de merknaam wel een beetje… Aan de andere kant, als Dacia hiermee gekomen was dan vond iedereen het een gruwelijke vooruitgang!
Het is leuk, maar niet geweldig, en zeker niet de naam Aston Martin waard…
erce zegt
een aston martin lagonda hoort een te platte, hoekige, grote, buitensporige, te veel koplampen hebbende patserbak te zijn en niet geen SUV’s.
Ding zelf ziet er overigens best dik uit en Aston Martin kennende zal de productie versie best wel eens heel dicht bij dit studiemodel kunnen liggen
MrYezz zegt
Spuuglelijk ! Sorry meer kan ik er niet over zeggen/schrijven …
elcaminokid zegt
OMG….FAIL!!
wankel zegt
hmmm … ff wennen, dat wel
Wat een grille heeft die kar, waar kan dat in hemelsnaam goed voor zijn ? Behalve het luchtweerstandscoëfficiënt de hoogte injagen natuurlijk.
mrB zegt
lelijk. Als ze bij aston echt een SUV gaan maken moeten ze hem toch echt mooier maken. Enige is dat die niet zo lomp is als een cayene of een VAG zusje daarvan
Bert H. zegt
Als je zegt het is een of andere lelijke Dodge, dan geloof ik het ook.
Damoklets zegt
Okay, direct head-over-heels ben ik ook niet.
Maar om direct te zeggen dat ie lelijk is dat is me wat te oppervlakkig. Het gaat hier om een eigenwijs stukje autogeschiedenis, en om het concept (alsin conceptuele gedachte) achter deze auto te begrijpen zul je je eerst in de geschiedenis moeten verdiepen en in de ideeen achter dit concept. Pas dan krijgen ogenschijnlijke lelijkheden soms zoveel karakter dat ze niet meer direct lelijk te noemen zijn…
Maar sommige auto’s blijven natuurlijk gewoon lelijk!
(al denk ik dat je dat bij deze auto niet zondermeer kunt zeggen)
Michiel_vd_Brink zegt
Lagonda laten herleven in de vorm van een SUV… Wilbur Gunn draait zich om in zijn graf…
Laurens zegt
De van boven naar beneden terugwijkende neus/grill is terug! Dat heb ik het laatst op een 2002 gezien?
Verder rest slechts verbazing.
JoostH zegt
Lelijk ding.. Zou voor een infinity concept kunnen doorgaan.
jantje zegt
wat jammer van AM. Het lijkt wel een 300C van voren en van achteren…..
schoenmaker blijf bij u leest!
rider zegt
niet slecht niet slecht, maar of dit nog wel geaccepteerd wordt door de groene partijen betwijfel ik. zal wel weer een enorme zuiperd worden. maar wel grappig dat ze er mee komen en spyker nog steeds niets heeft met hun ssuv! alleen nog maar een concept en geen motor. lagonda is al net zover als spyker, met dat verschil dat spyker al weer 2, nee 3 jaar ermee in het weer is.
welke motor komt er eigenlijk in deze lagonda? toch wel een 6 liter v12, hoop ik.
Damoklets zegt
Wilbur ligt zich al bijna 90 jaar om te draaien in z’n graf…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Michiel van de Brink: dat was ook mij gedachte…
Lagonda terug zou super zijn! Maar met een SUV…
o:
Savipe zegt
aan de velgen en achterruit/koffer moet nog gewerkt worden, voor de rest niets op aan te merken
Klassiekerrally zegt
Ziehier de reden waarom ik tegen het afstoffen van legendarische verloren gegane merknamen ben.
Dit is gewoon beschamend…
bakkerst zegt
@ iedereen,
het is GEEN Aston Martin..
lees het persbericht even de eerste 15 regels, doe eens wat googlen, en kom tot de ontdekking dat Lagonda als zelfstandig merk gelanceerd gaat worden, om zelfstandig ‘de wereld weer te veroveren’..
het is dus geen Aston Martin, in het verleden zijn de twee bedrijven samen gevoegd, er is ooit de Aston Martin Lagonda geproduceerd, Lagonda komt tot nu toe ook voor in de bedrijfsnaam, maar het is de bedoeling dat Lagonda zelfstandig verder gaat..
@ redactie, tijd voor nieuwe tags?? ;)
crosscabouter zegt
Ik geloof dat ik één van de weinige mensen ben die dit dus wel een geslaagd project vind. Zeker voor een SUV i.c.m. sportauto.
Er zullen vast ontwerptechnisch een hoop fouten aan zitten, maar ik als leek vind het mooi!
patmobiel zegt
de laatste ‘originele’ Lagonda was een slanke, ranke, snelle vierzitter, dit is een breedbekkikker (klopt dit woord??) op hoge poten..
Aston Martin Rapide zegt
@ Bakkerst
Volkomen gelijk: het is GEEN Aston Martin.
@ iedereen
Lagonda heeft nou eenmaal hun eigen design-elementen en mag dus niet met Aston Martin in verband gebracht worden. Lagonda is Lagonda…zo simpel ligt het, ook al is AM hier de eigenaar van.
Aston Martin Rapide zegt
Oh ja…vergat mijn mening te zeggen over dit concept car:
Het ziet er gewoon veelbelovend uit. Een stoer uiterlijk en sommige design elementen zijn waarschijnlijk geinspireerd op Lagonda klassiekers.
Maar ik ben het met Michiel v.d. Brink mee eens…het is niet bepaald een goed begin om al met een SUV te komen, daar Lagonda niet bekend om staat.
RenesisHP zegt
“Het is geen Aston Martin”..
Zolang er een Aston Badge op zit(op een autobeurs) is het voor mij een Aston Martin.
erik zegt
bah. bah. bah. daar gaat weer een merk op de knieën voor de soccermoms
Stijn zegt
Niet gelukt, erg jammer en waarom zo’n slechte try? Lagonda was het merk van de erg mooie sporttourers heel vroeger en de geweldige William Towns sedan. Iets anders als een SUV kan OK zijn, breken met het verleden deed de laatste productiesedan ook al maar dan moet er wel wat meer creativiteit ingestopt worden en een hoop meer schoonheid. Het concept als een soort Phanthom een paar jaar geleden had in ieder geval meer wow en kwam in de bijzondere liga waar Lagonda thuishoort.
Aston Martin Rapide zegt
@ mx5/rx8owner
Grapje zeker…? Ook al lijkt de badge van Lagonda op die van de Aston (qua vorm) en toch is het geen Aston Martin.
RenesisHP zegt
@Aston Martin Rapide.
Grapje?! Nope.
Aston Martin zocht gewoon al een tijdje naar een goed excuus om een SUV te maken.
Deze wanna bee Lagonda is dat excuus.
RenesisHP zegt
Ik zal het nog mooier formuleren.
Als een Veyron een opgepompte VW is,.. Wat is dit dan?
Porsche_Fan zegt
En dan zeggen ze dat een Cayenne lelijk is.
Tiger zegt
Ik zou zeggen, schoenmaker houd je bij je leest. Wat een lelijke auto.
Zo jammer want aston martins zijn prachtig.
Chris zegt
Mag ik ff vermelden dan Lagonda een soort submerk wordt/is van AM? dus het zal geen AM Lagonda heten,maar Lagonda XX..dus ’t heeft ook niks te maken met de designrichting van AM ;) wat dat betreftt btje geuk, want ik vind dit niet echt in ’t straatje van de DBS, DB9 en One77 passen..
Chris zegt
oke, lees al dat mensen mij voor zijn gegaan, ff totaal overheen gelezen..
Cas zegt
NEEEE!!! Wat een weerzinwekkend lelijk hok op wielen. Gelukkig nog “maar” een concept, LAAT DAT VOORAL ZO BLIJVEN.
AM1boy zegt
WTF!
scheef lijnenspel!
Lijnen kloppen totaal niet en komen niet met elkaar overeen.
voorkant loopt schuin omhoog..
Doe mij maar dan die nieuwe lexus rx! :P
AM1boy zegt
Oja en achteruit parkeren gaat zeker ook minimaal 2 minuten duren met dat ienie mini achterraampiej :D
NLBUURMAN zegt
schoenmaker houd je bij je leest, dan weet iedereen genoeg
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ AM1boy: zoals ik al zei: sterke wigvorm, maar dan omgekeerd!
Vind het juist wel apart, weer eens wat anders…
NLbuurman: precies, Lagonda bouwde grote, sierlijke Sedans.
Michiel_vd_Brink zegt
Deze hadden ze af moeten stoffen en doorontwikkelen.
audi0holic zegt
fuck… peugeot lampen
gogogomagazine.com zegt
Gatver! Wat een lelijke en totaal niet begeerlijke auto! En dan durven ze er ook nog de naam Lagonda voor te recycelen..
Spyker heeft ook een naam afgestoft, maar zij hebben dat met respect gedaan, zelfs met die SUV van ze (’t heeft toch iets weg van de gouden koets, wat natuurlijk prachtig in lijn is met de geschiedenis;-). De Lagonda is gewoon RESPECTLOOS. Nooit gedacht dat Aston Martin zich zou in laten met dit soort praktijken..
Solstice zegt
Wel even wennen, het lijkt wel de ultieme vluchtauto voor een post-apocalyptische generatie gangsters. :shock: Zitten we eigenlijk nog wel te wachten op een te grote, te zware, comadrinkende SUV?
Geheel volgens de meest recente traditie van het merk zouden ze hem trouwens moeten volstoppen met de nieuwste electronica die er vervolgens de brui aangeven… ;)
RenesisHP zegt
Gelukkig zijn Lagonda´s altijd mooi geweest. :?
Stef zegt
Je zegt het precies goed, ze “ver-assen” ons. Dit is geen Lagonda, dit is het inteeltprodukt van een 300C en een PT Cruiser.
DRU zegt
Wat een vreselijk nare lelijke foute mislukte gefaalde auto. Waarom een SUV? Timing fail! Ik vind er helemaal en dan ook helemaal niks aan. Geen spatje of detail dat wel er-gens oké is, nee. NIKS. Het is gewoon kut. Echt een mislukking van de bovenste plank. Bah bah en nog een bah. Wat jammer zeg. En dat komend van Aston Martin. Het merk met de mooiste nieuwe auto’s ter wereld. Kijk die grote grille eens nutteloos zijn zeg. Dat is zoooo cheap. Jakkes!
DRU zegt
Wie had gedacht dat de Edsel van 2009 door Aston freakin’ Martin zou komen? Het is ECHT crisis… snik.
DRU zegt
Ik maak gewoon taalfouten bij het leven. Komt door de opwinding, sorry.
Solstice zegt
@DRU:
Je opwinding is heel begrijpelijk. Deze auto heeft het productiestadium nog niet bereikt maar is nu al achterhaald. Technisch (dit ding is gebaseerd op de Mercedes GL, op zichzelf al niet echt de meest vooruitstrevende Benz) én qua uiterlijk. Ik hoop dat ze zich daar bij AM nog eens even achter de oren krabben voordat ze hiermee verder gaan…
robbie zegt
1 voordeel heeft deze auto wel! Onder die lange motorkap past in elk geval een V12 ;)
gogogomagazine.com zegt
Kijk op zich heeft ie wel 1 pluspuntje: Het design is wel vernieuwend, geen retrofratsen.
Yek, die kofferbakklep lijkt wel rechtstreeks van een Bentley te komen.
VonStroke zegt
Je moet maar durven. Ik zeg Peking-To-Paris!
Graafke zegt
Wat is er met die achterkant gebeurd??
Wouterman! zegt
NOOIT :(
Waarom doet Aston nou zoiets ordinairs?? Onbegrijpelijk!
Citrofiel zegt
Waarom moeten die superSUV’s toch allemaal zo’n grote bek hebben… :? Cayenne, D8 SSUV, deze…
JH zegt
Was “live” een beetje een rare auto…op wat is de auto gebasseerd? een Rapide…en waarom dan een Rapide en deze naast mekaar…niet echt logisch
JH zegt
OK net gelezen dat’ie technisch op een Mercedes GL gebasseerd is…
Remonvdh zegt
Had liever gehad dat ‘ie zo’n soort voorkant had:
transam73 zegt
@Michiel_van_den_brink: die Lagonda Vignale was m.i. geen Lagonda maar een revamped Jaguar Mk II.
Zo was de Aston Martin DB7 toen ‘ie uitkwam ook eerder wat je je voorstelde bij de langverwachte spirituele Jaguar E-type opvolger dan dat het een typische Aston was, qua looks.
Vind ik.
Klassiekerrally zegt
Dit is een Lagonda:
Statig en stijlvol. Woorden als ‘understatement’ en ‘klasse’ borrelen op als koolzuur in een goede champagne.
Kijk nu nog eens naar het prototype… Tranen!
Klassiekerrally zegt
Hmm… Met ’t plaatje moet iets mis gegaan zijn, ik waag er nog een poging aan:
Wanneer dat niet werkt:
http://www.autofiends.com/index.php/2009/03/picture-of-the-day-1939-lagonda-v12-rapide/
Klassiekerrally zegt
autoblogger? wat gaat er mis?
Citrofiel zegt
@ klassiekerrally; Als ik je link kopieer, kom ik niet slechts bij het plaatje terecht, maar bij de pagina waar het plaatje in staat. Rechtermuisknop op het plaatje, eigenschappen, dan dat adres kopiëren en gebruiken.
Klassiekerrally zegt
Ah… computers… lastig! ;)
Bedankt Citrofiel!
peter zegt
Mooi Skoda Fabia/Suzuki Swift – style ‘cockpit’ effect door de zwarte A-stijlen. Het is maar waar je je inspiratie vandaan haalt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Peter: bij Saab…
Saabs concepts hadden dit UCH jaar geleden al, en moet een kenmerk worden van de toekomstige Saabs. Maarja, de introductie van de nieuwe 9-5 is 67128365890 jaar uitgesteld, dus nu zijn anderen eerder…
:(
Kuifje zegt
als je je ogen tot spleetjes knijpt(of gwn dichtdoet) lijkt ie nog wel een beetje te kunnen, maar als je beter kijkt zie je dat hij(ik citeer) graflelijk is.
Fenrir zegt
Dat ding heeft meer weg van een ijsbreker dan een sierlijke Aston Martin.