De toekomst van Opel ziet er momenteel een stuk minder rooskleurig uit dan sommige van jullie misschien denken. We wisten natuurlijk al dat moederbedrijf GM in extreem zwaar weer zit. Maar iedereen ging er altijd vanuit dat uiteindelijk de Duitse staat Opel wel te hulp zou schieten om de boel te redden. En dat lijkt dus niet het geval te zijn. Hoe staat het er momenteel voor bij Opel? Volgens het Duitse Bild heeft Opel nog hoogstens genoeg geld tot mei of juni, daarna is het potje leeg en moet er uitstel van betaling aangevraagd worden.
Verder heeft Opel vrijdag aangegeven dat ze voor het einde van 2011 3,3 miljard euro aan nieuwe kapitaal op moeten halen door middel van leningen. En daarvan willen ze 2,6 miljard bij de overheid lenen en 700 miljoen willen ze ophalen door kosten te besparen. De Duitse overheid staat echter niet te springen om Opel geld te geven. Binnen regeringspartijen CDU en CSU groeit de weerstand tegen een staatsingreep elke dag. Een woordvoerder van de CDU zegt zelfs het volgende: Een faillissement van Opel is onvermijdelijk. De staat moet niet proberen dat af te wenden door met miljarden aan staatssteun te komen.
Regeringspartij SPD is net als de linkse partijen De Groenen en Die Linke (in grote lijnen) voor staatssteun aan Opel. De liberale FDP is (uiteraard) zwaar tegen. Maar ook Duitse experts zijn van mening dat de Duitse overheid geen geld moet steken in Opel. De president van het economisch instituut RWI, Christoph Schmidt, is bang dat als de overheid geld in Opel gaat steken er in no time een hele rij bedrijven op de stoep staan die geld willen. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Duitsland heeft namelijk geen zin om alleen op te draaien voor het redden van Opel, want het merk heeft namelijk ook fabrieken in onder andere Belgie, Polen, Portugal, Groot Britannie, Spanje en Oostenrijk en die landen zouden dus ook best kunnen helpen met het redden van Opel.
Het is echter maar de vraag of de Europese Unie daarmee akkoord gaat. Afgelopen vrijdag zei José Manuel Barroso (voorzitter Europese commissie) namelijk al het volgende: ‘De EU-commissie begrijpt dat lidstaten naar buitengewone maatregelen grijpen om arbeidsplaatsen te behouden. Maar wij roepen iedereen op om daarbij de regels van de gemeenschappelijke markt in acht te nemen.’
Een lichtpuntje in dit verhaal is wel dat de Duitse minster van financiën Karl-Theodor zu Guttenberg inmiddels een informele werkgroep heeft opgezet samen met zijn Amerikaanse collega Timothy Geithner. Deze werkgroep moet uitzoeken hoe GM en Opel samen uit deze crisis kunnen komen. GM is namelijk redelijk afhankelijk van de technische kennis die Opel in huis heeft. En dat willen ze natuurlijk niet kwijt raken. Geithner en zu Guttenberg zullen echter pas in maart met elkaar praten om een oplossing te zoeken. (via: FD.nl, forbes.com en Automotive News)
Er zijn dus wat lichtpuntjes, maar ik denk wel dat we mogen stellen dat de toekomst van Opel momenteel aan een zijden draadje hangt…
UPDATE 1: Opel heeft vandaag aangegeven dat ze binnen enkele dagen een reddingsplan aan de Duitse overheid zullen presenteren.
“We plan to present a joint European plan from the management of Adam Opel GmbH in coming days in close consultation with General Motors Europe. This plan lays out the future business model of Opel in Europe.”
Het lijkt er dus op dat Opel hoopt dat er brede Europese steun voor het merk zal komen.
FFFBBB zegt
Bmw moet Opel gewoon overnemen.
Dan is Opel weer echt duits.:D
KamerOlifant zegt
Zou een verlies zijn als Opel failliet gaat, ik kan het merk de laatste tijd wel waarderen. Er moet een oplossing gezocht worden voor dit probleem, en snel ook.
Lotus Omega zegt
ook Bmw heeft op dit moment genoeg kosten aan zich zelf, ( 5-serie (gt), X1 X-Drive van de grond krijgen).
ga er maar van uit dat ook Bmw eerst de crisis afwacht voor dat ze nieuwe gekke dingen gaan doen
hape zegt
‘De EU-commissie begrijpt dat lidstaten naar buitengewone maatregelen grijpen om arbeidsplaatsen te behouden. Maar wij roepen iedereen op om daarbij de regels van de gemeenschappelijke markt in acht te nemen.’
Een uitspraak tegen beter weten in. Eerst heeft napoleon het geprobeerd, vervolgens hitler en nu zijn we alsnog één heerser binnen de EU aan het krijgen. En daarin rotzooit die betreffende autoindustrie wat ze wil.
rick zegt
met alle respect, wat voor auto`s maakt opel nu die goed verkopen, vroeger had je de kadett / astra en vectra waar iedere arbeide in wilde rijden.
KIA zegt
goed zo, weg met dat merk
danny zegt
opel failliet laten gaan , dan zullen de andere merken geen problemen ondervinden en levensvatbaar worden, waardoor zij geen hulp zullen moeten krijgen vd overheid, een win-win situatie voor de overheid
S4-B5 zegt
Ik ben geen Opelfan, maar een faillissement gun je niemand (ik niet tenminste).
Ik denk niet dat een andere autofabrikant Opel zal gaan overnemen, die hebben op dit moment ook hun eigen problemen.
De oplossing zal toch van de overheid of andere geldschieter moeten komen.
Een betere ontwerper zegt
Ik ben ook geen opelfan, maar ik vind dit niet heel leuk om te horen. Ik hoop dat ze eruit kunnen komen.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Zeg eerlijk. wie mist Opel als het weg is?
Wel sneu voor de werknemers van Opel..
GezondVerstand zegt
Je hoorde en hoort het nog altijd roepen in managersland. “We zijn te klein om zelfstandig voort bt bestaan” En maar fuseren en overnemen.
Je ziet wat er van komt. Veel te grote logge bedrijven die niet snel bij te sturen zijn en net als een grote olietanker dan op de klippen lopen een enorme ravage achter latend. Alles wat GM ooit zonodig moest overnemen gaat naar de haaien.
hubert zegt
Het komt op deze manier wel verrekte dicht bij….
VW zet de boel een week stil, Porsche is bezig met werktijdverkorting (zelfs intern zijn de vooruitzichten voor de Panamera niet heel erg gunstig, afroepen bij leveranciers zijn naar beneden bijgesteld).
Waar stopt dit?
Het is te hopen dat iedereen een beetje rustig blijft en dat er geen paniekreacties uitbreken.
Dan maar liever een fabriek in de US of China over de kop.
(is misschien egoïstisch, maar dat is een van de fundamenten van het zakendoen)
VonStroke zegt
Ik zou er persoonlijk geen traan om laten, integendeel…
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ik al die ontslagen zomaar zou goedkeuren.
Tom zegt
Lijkt wel of je zelf ook niet helemaal onbevooroordeeld bent.
JzAero zegt
Zonde hoor, vind opel toch wel degoede kant op gaan laatste tijd.
De insignia is wel een mooie wagen etc.
Rolf zegt
@Danny:
Ga jij nou eerst je basisschool afmaken.
Wat een dom gezwets zeg. Boooring.
@corrado vr6 slc/BMWe30:
Er zijn zat mensen die het werk van Opel kunnen waarderen.
Één ding is zeker:
Als Opel over de kop gaat is dat slecht voor ons allemaal én voor de concurrentie.
Luc zegt
Zonde dat merken zo moeten verdwijnen en treurig dat mensen dan reageren dat ze blij zijn dat opel verdwijnt.
Baan1980 zegt
Opel heeft gewoon een verkeerd imago. De Corsa, de GT en de nieuwe Insignia heb ik niets op tegen, erg leuke modellen. De Agila en de Safira hebben zich ook wel bewezen in hun klasse. Liever een opel dan een Ford of een VW.
rick zegt
noem dan eens een opel die nu te koop is en emotie oproept?
NLBUURMAN zegt
wij hebben een opel zafira, en ik vind hem prima, ik heb hem liever dan de touran of de C-max, de S-max was er toen nog niet.
jammer jammer jammer
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ rick:
Bij elke Opel die je koopt krijg je een emotie: Zelfhaat..
rick zegt
corrado vr6 slc/BMWe30
goed gezien! nu ook nog die lelijke opeldealers weg en de horizon wordt een stuk mooier
edgar zegt
@ Volkswagen Corrado vr6/slc / BMW E30:
IK! Opel maakt tegenwoordig mooie auto’s met tenminste een beetje emotie (wat je van geen enkel VAG-product kan zeggen!)!
en trouwens dat is hetzelfde als dat ik zou zeggen: wie zou er moeite mee hebben dat volkswagen weg gaat? dat zeg ik toch ook niet dus je moet niet zo zeuren!
six-trey zegt
lol @ corrado vr6 slc/BMWe30
persoonlijk vind ik dat er geen een Opel is die ik echt mooi vind…
Geen enkel merk verdient het ook om failliet te gaan maar in tijden van crisis gaan er altijd een paar merken failliet dat is niet te vermijden en natuurlijk gaan die die het meest verlies leiden en die de meest sombere toekomst hebben eerst dicht. Ik heb enkel medelijden met de werknemers van Opel en het is ook spijtig voor de liefhebbers van Opel. Maar ik ben ook een liefhebber van Auburn, Plymouth, Oldsmobile, Studebakker,…. zo lang dat GM maar overleefd met Chevy/Cadillac
W1ck3D zegt
Knudde voor de werknemers, ik voel met hun mee (zelf ook onlangs mijn ontslag gekregen omwille van economische redenen) maar that’s life.
Ik heb liever dat de overheid geld stopt in middelen voor het algemene doel (gezondheidszorg, pensioen, onderhoud wegen etc) dan in particuliere bedrijven. Auto’s zullen blijven geproduceerd worden of er nu Opel of Volkswagen zal opstaan, is mij een zorg. Zolang ze maar degelijk en betaalbaar zijn.
Survival of the fittest, ook in de natuur brandt een bos soms af om de sterke van de zwakke planten en bomen te onderscheiden. En het resultaat: een beter bos na een tijdje!
JordiB zegt
Zou erg zonde zijn als Opel failliet ging. Ben been fan van het merk maar dit gun je niemand!
Lustigson zegt
Ongelofelijk dat één van de oudste autoproducenten ter wereld (sinds 1899) en het oudste massaproductie-automerk van Duitsland (1924) – dat weliswaar al 80 jaar in Amerikaanse handen is – dreigt te verdwijnen. Of je ’t een mooi merk vindt of niet, met een faillissement van Opel verdwijnt een stuk autogeschiedenis.
Overigens, als GM Opel al failliet laat gaan, hoe moet het dan met Saab?
robbie zegt
@Lustingson, met Saab gaat het volgende gebeuren:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/20/breaking-news-saab-vraagt-uitstel-van-betaling-aan
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/20/saab-wordt-onafhankelijk
Lustigson zegt
@ robbie
‘k Zie het al… dat kan alle kanten op.
RenesisHP zegt
@corrado vr6 slc/BMWe30.
Ik denk dat een dagje sturen met een Opel GT twijfel doet veroorzaken.
Ik heb van eigenaren(toegegeven, je moet ze zoeken) begrepen dat die auto een hele hoge funfactor heeft.
Helaas is het voor mij snel klaar met Opel.
Alleen de Speedster en GT kunnen mij enigzins opwarmen. De rest laat mij helemaal koud.
Ik vind de huidige crisis steeds vervelender worden doordat er op deze manier weinig merken over blijven. Dat maakt het wagenpark nog saaier dan het al is.
RA999 zegt
Uitstel van betaling is natuurlijk niet direct het einde. Ik denk toch wel dat er een doorstart volgt, al was het al omdat er zoveel banen op het spel staan…
Peter zegt
Opel maakt als merknaam misschien niet veel emotie los, maar hetzelfde kan je zeggen VW, Ford of zowat ieder Frans of Japans merk. Ik begrijp dan ook niet waar het infantiele Opel-bashing van sommige mensen vandaan komt of moeten zij misschien persoonlijke gebreken compenseren. Jongens, wees een beetje volwassen en reageer met redelijke argumenten of bewaar je commentaar voor aan de toog.
Ik wens ieder die zijn job in gevaar is veel sterkte in deze bange dagen.
Vinny_93 zegt
Porsche is toch op kooppad, laat ze Opel maar overnemen. Opel is net goed op weg met designen, de Insignia staat voorop, en ik vind die nieuwe Corsa ook wel chill.
Springbok zegt
Bad Management. Auto’s zonder karakter. Toch wens ik alle werknemers van Opel en GM veel sterkte in deze onzekere periode!
six-trey zegt
@Peter
Ford GT, Ford Mustang? Nee?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, wat moet je hier nou van zeggen…
GM heeft dus echt een heleboel merken om zeep geholpen!
Maar Ford ook, kijk maar naar Jag en Volvo.
Als Opel, nog steeds natuurlijk 1 van de grootste merken ter wereld al valt, hoe moet het dan met de rest??
Er zullen er vrees ik nog velen volgen!
Peter zegt
@six trey
Ik bedoel als merk en heb het niet over individuele modellen want dan telt de Opel GT en een aantal OPC-versies ook mee. Ford Europa is ook nog iets anders dan Ford America. De meeste fabrikanten wel een model dat wat meer karakter heeft maar dat straalt niet altijd uit op het merk.
MCW zegt
Wat een voorspelbare en kinderachtige reacties weer. Zoals dit “Zeg eerlijk. wie mist Opel als het weg is?”
Nou ik.. ik heb niks met het merk maar ik vind het nooit tof als een merk dat zólang bestaat er mee ophoudt vanwege een crisis dat wellicht in 2010 weer over is..
Daarbij rijden miljoenen mensen een Opel dus genoeg mensen die het zullen missen
En zeg nou zelf, de huidige Astra GTC, Vectra GTS, de komende nieuwe Astra, Insignia en Antara zijn zeker geen verkeerde auto’s. Sterker nog; ik vind ze mooi. En de Ampara lijkt me helemaal prachtig (maar dat komt omdat ie er uit ziet als een stoere Honda)
Je kan niet altijd een merk blijven haten. VW vond ik ook niks maar de Passat CC vind ik prachtig
lincoln zegt
waar zijn de uiterst originele “opel / slopel” kreten gebleven ??
jammer .. kon er altijd heel hard om lachen ..
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB, Jaguar is volgens mij niet heel erg slecht behandeld door Ford (en Volvo volgens mij ook niet).
Wat GM met Saab heeft gedaan is eigenlijk pas schandalig, daar zat compleet geen visie of wat dan ook achter. Lees deze quote er maar eens op na:
Garel Rhys, president of the Centre for Automotive Research at Cardiff University in Wales
Via: http://www.autonews.com/article/20090220/ANE02/902209989/1018
Jesper zegt
Ik zou het héél jammer vinden als Opel failliet gaat…,
Wij hebben altijd Opel gereden, ik weet niet beter. Op mijn pa’s eerste auto na waren het allemaal Opel’s, en nooit één keer panne gehad!
Ik ben absoluut een groot fan van het merk, van de GT tot de Manta, de Calibra, de Speedster, de OPC’s…,
Don’t let Opel die please… :(
Vive la FRANCE! zegt
Hetzelfde geval als bij Saab: ze zijn de dupe omdat hun moederbedrijf failliet gaat. Hoewel Opel misschien geen perfecte auto’s bouwt, is het toch jammer dat dit gebeurt.
Vive la FRANCE! zegt
@ Jesper, nooit pech met een Opel?!? dat is mooi! ik ken gevallen waar dat wel anders is!
lincoln zegt
@SAAB .. Opel is verre van het grootste merk ter wereld ..
blame it niet on de verwende snob consumenten in europa ..
blame it ook niet on Opel ..
blame it on piepels ver van hier .. veeeeeel makkelijker ..
TDI zegt
Het is een regelrechtte schande!!! Europa had zen eigen koers moeten varen en niet moeten spiegelen aan Amerika!!
Amerika is het voorbeeld van puur WANBELEID!!!!
Kijk maar GM, philips, vanhool….. allemaal ten onder, dankzij Amerika, als Europa van alle grote bedrijf een eige koers zou varen en in Europa zelf de hoofdzetel zou zijn, was dit nooit gebeurt, want dit is nog maar het begin en wie is slachtoffer??
De gewone mens en dat interresseerd werkelijk van heel de overheid niemand gene bal, terwijl de gewone mens moet zorgen dat de economie draait en om over de autosector te praten, zolang bedrijven mensen blijven buitegooien (want ze zeggen ook nog door de crisis wat feitelijk vaak grote bullshit is) maar nu mag alles en zolang dat blijft gebeuren, zal ook het aantal nieuwe auto’s wat gekocht word dalen. Zelfs lease maatschappijen willen de termijn van 4 naar 6j brengen. Dus Europa word Europa en trek u eens GEEN bal aan wat Amerika doet want anders word het alleen maar erger!
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ach mensen toch, neem niet alles zo serieus..
Ik ben ook echt niet merkgebonden en vind ook dat Opels mooie auto’s heeft (gemaakt).
Tegenwoordig mist bijna bij alle merken de emotie, dat is gewoon een feit.
Ondanks dat ik het jammer vind dat veel mensen hun baan verliezen, vind ik het echt geen ramp dat Opel verdwijnt.
Maar dat heb ik ook bij VW, Peugeot, Renault, Seat, Daihatsu, Citroen, enz enz.
Ik vind alleen automerken die nog serieuze sportauto’s maken echt interessant bijv. BMW, Audi, Nissan, enz.
Voor de rest boeit het mij niet zo..
Als er maar sportauto’s gemaakt worden ben ik tevreden ;)
stokvis zegt
niet fijn, minder automerken na de crisis = minder concurrentie
Peter zegt
@ corrado vr6 slc/BMWe30
Je denkt toch niet dat Opel-rijders nu massaal gaan overschakelen naar Aston Martin of Lamborghini?
2XMX zegt
Het feit dat Opel als één van de eerste merken ten onder lijkt te gaan, duidt er toch echt wel op dat het al lange tijd niet goed zit binnen Opel. Ze hebben goed lopende modellen, dus als het bedrijf gezond was geweest hadden ze, met de nodige bezuinigingen, best door kunnen gaan. Maar goed, het zal me niets verbazen als het faillissement een goede gelegenheid is om de boel dor te starten met een nieuw management. Ik zie Opel zo snel nog niet kapo gaan.
Dirk zegt
@ corrado vr6 enzovoort
Opel maakt toch ook de prachtige GT,dat is toch een sportauto en nog een leuke ook.
De Insignia is een pracht van een wagen waar ze bij veel merken, ja ook het door jou zo geliefde BMW een voorbeeld mogen aan nemen.
C5 tourer zegt
WIJ HEBBEN ZATERDAG NOG EEN 2 DE HANDS OPEL MERIVA GEKOCHT.
OPEL 4 EVER
-edit: zonder CAPS LOCK lezen we het ook wel! Nog 1x zo’n grap en je hebt een ban te pakken!-
robbie zegt
UPDATE
Opel heeft vandaag aangegeven dat ze binnen enkele dagen een reddingsplan aan de Duitse overheid zullen presenteren.
Het lijkt er dus op dat Opel hoopt dat er brede Europese steun voor het merk zal komen.
Benz.. zegt
Tja, Opel zit nu in hetzelfde ”schuitje” als GM, chrysler.. Ik hoop dat ze het redden :)
Ceekay zegt
Ik hoop dat er een oplossing komt voor Opel en overigens ook voor de andere merken. Ik kom uit een echte Opel familie, nooit iets anders thuis op de stoep gehad dan een Opel. Mijn ouders hebben net een nieuwe Antara gekocht en mijn broertje heeft een vectra, compleet in Irmscher uitvoering. Moet er niet aan denken dat het merk verdwijnt, zal voor ons thuis een ramp zijn…
Brakovich zegt
Sorry hoor,maar dat gezeur over dat Opel een klotemerk is….. Doet niet ter zake in deze. Ter zake is dat als Opel kapot gaat er duizenden werknemers op straat komen te staan,bij Opel en ook bij de toeleveranciers. Dat is pas klote!
six-trey zegt
@C5 tourer
205GTI16 zegt
@corrado vr6 slc/BMWe30
[quote]Ik vind alleen automerken die nog serieuze sportauto’s maken echt interessant bijv. BMW, Audi, Nissan, enz.
Voor de rest boeit het mij niet zo..[/quote]
Nu noem je dus merken waarvan er geen 1 een serieuze sportwagen maakt. :mrgreen::mrgreen:
Persoonlijk vind ik het allemaal nogal vreemd, dat landen geld verstrekken aan noodlijdende auto bedrijven. Het is immers een gegeven dat failliet gaan een risico is van het ondernemen, aangaande de eventuele ontslagen dat is de verantwoordelijkheid die je hebt naar je medewerkers toe.
Of moet de overheid nu elk bedrijf of bedrijfje wat op de fles gaat maar een dikke lening gaan verstrekken, beetje vreemde gang van zaken:roll: Failliet gaan is gewoon een risico van het vak als je die verantwoordelijkheid niet kan dragen begin er dan niet aan.
Misschien kan Opel ook eens bij zichzelf kijken, snoeien in de topsalarissen, alsmede bezuinigen op luxe in wagens zodat hun wagens voor jan en alleman bereikbaar zijn. Dat was hun doelgroep vroeger en misschien moeten ze zich daar weer op gaan richten ipv het hogere en qua afzetgebied kleinere gebied.
Opmerking daarbij is ook dat automobilisten misschien het eens moeten afleren om luxe te eisen.
TomatenKetchup zegt
Op zich heb ik niet veel met Opel, maar ik kan ze het merk wel waarderen, ben ermee opgegroeid. Zou het niet graag zien gaan..
Mijn ouders rijden al 25 jaar Opel, en altijd zonder problemen (maar dan ook echt helemaal niks, ook geen kleine dingen) Nooit langs de weg gestaan, nooit ongeplande garagebezoeken, mijn ervaring is gewoon dat Opel probleemloos is.
Momenteel een Zafira en een Corsa (beide uit 2006)
En het zou ook gewoon erg vervelend zijn voor de restwaarde (volgend jaar is het weer inruiltijd..)
Arjens zegt
O, oh, wat een hoop kortzichtige reacties. Als je mededeelt dat je blij bent dat opel weg is, dan heb je er ook geen reet van begrepen. ten eerste, uitstel van betlaing is geen bankroet. Maar dat maakt de weg vrij om je bedrijf gigantisch te herstructureren. Dus kleiner bedrijf, heel wat arbeidersplaatsen die gaan verdwijnen.
Maar goed, stel je voor dat Opel failliet gaat, denk iets verder dan je neus lang is. Want dat heeft gigantische gevolgen. Wat denk je van toe leveranciers? Bedrijven die speciaal voor opel fabriceren? Lease maatschappijen? Weet ik veel wat? Dan gaat niet alleen Opel failliet maar zal voor een ketting reactie zorgen. En geloof mij, dat wil je op dit moment niet.
Dat Opel geen mooie auto’s bouwt, ja dat is een mening, die mag je uiteraard mededelen. Maar ga nu niet van die onzin posts schrijven dat Opel moet verdwijnen. Dat slaat gewoon helemaal nergens op, maar goed dat is tekenend voor de persoon die dat soort onzin schrijft. Dus voortaan denk ff na voor dat je iets meldt.
timberleek zegt
“Duitsland heeft namelijk geen zin om alleen op te draaien voor het redden van Opel, want het merk heeft namelijk ook fabrieken in onder andere Belgie, Polen, Portugal, Groot Britannie, Spanje en Oostenrijk en die landen zouden dus ook best kunnen helpen met het redden van Opel. ”
daar kan ik ze eigenlijk alleen maar gelijk in geven.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ 205GTI16:
BMW M’s, Audi rs’en, Nissan GTR vind ik toch best serieuze sportauto’s, ook al zien ze eruit alsof ze het niet zijn.
Een auto die meer dan bijv. 400pk heeft en door de bocht kan gaan met 150 waar je met een normale auto met moeite met 100km/h doorheen kan gaan durf ik best sportauto’s te noemen ja..
En voor de rest zeg ik niet dat ik blij ben dat er merken verdwijnen, ik zeg dat het mij totaal geen drol kan schelen of ze blijven of gaan.
Mijn mening…
205GTI16 zegt
@corrado vr6 slc/BMWe30
De wagens die jij noemt zijn GT’s, een sportwagen is boven alles licht. Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik met wat exoten heb mogen rijden, daaronder ook een Audi RS6 met V10. Snel was die wel, maar qua rijsensatie en beleving enorm teleurstellend. Oorzaak heel simpel gewicht, gewicht om rijgeluiden weg te filteren. Daarom een GT, een sportwagen nee….
Even on-topic, Opel zal wel blijven bestaan, echter zou het het mooiste zijn als ze weer zelfstandig bezig gaan. ben absoluut geen Opel fan maar dat concern is niet weg te denken als je hun historie bekijkt.
Bob zegt
Wat me zo opvalt is in hoesnel het allemaal ingestort is .. minder dan 9 maanden geleden was bijna alles nog koek en ei.
Marko zegt
Waarom gaan alleen goede merken failliet? kijk maar naar Rover, MG,… en nu Opel. De merken die lelijke rommel maken gaan nooit failliet zoals o.a. Peugeot. Als dat zo voort gaat zijn er straks enkel nog lelijke onbetrouwbare auto’s en moeten we allemaal een andere hobby zoeken!
N!SS@N zegt
@ Marko
Wat een lekker onderbouwde en onjuiste reactie weer… Lelijk bestaat niet, alles is smaak. En ik denk dat Peugeot even degelijk (zo niet degelijker is) dan Opel. Jammer dat jij nog in hokjes denk. (Alle fransen zijn k.u.t.). En de vergelijkig met Rover slaat eigenlijk ook nergens op. Deze ging falliet door jarenlang een stagnerende aanvoer van nieuwe modellen (de laatste jaren waren alle Rovers toch immer het zelfde). Toen het merk eindelijk weer wat leven in was geblazen was het eigenlijk al telaat qau financiering. Daar lag het grotendeels aan de koers die het merk vaarde. Opel is echter gewoon slachtoffer van een wan-beleid bij het moederconcern. Die heeft nu een lap geld gekregen van de Amerikaanse staat, dus die moeten ze nu te vriend houden. Gevolg… Eerste Saab en Opel eruit en de amerikaanse werkgelegenheid proberen zo veel mogelijk te behouden t.o.v. de europese. EU Landen hebben immer al aan te geven weinig te voelen van het redden van GM onderdelen waar deze toch echt op de rand van de afgrond verkeren van slecht management. De ‘crisis’ is hierbij enkel de druppel geweest die de emmer deed overlopen.
9000cse zegt
Ik wil toch graag iets kwijt over het gemak, waarmee sommigen hierboven (óók bij andere topics) over faillissementen en doorstarten denken.
Het komt bij mij over, alsof gedacht wordt, dat je de boel vandaag failliet kunt laten verklaren, je schulden kwijt bent en volgende week vrolijk verder kunt gaan met het afbouwen van de modellen, die nog op de productiebanden staan.
Nou, zo simpel is het echt niet.
Vraag je eens af, hoe lang het duurt, voordat het faillissement administratief is afgewikkeld, want het zal weinig zin hebben om -op basis van welk business-plan dan ook- op zoek te gaan naar nieuw kapitaal, voordat dit is gebeurd.
Wie is eigenaar van de merkrechten en, -indien dat GM is-, mag je die verder en onder welke voorwaarden gebruiken?
Hoe is het in de tussentijd afgelopen met je toeleveranciers? Kunnen en willen die je weer bevoorraden?
Durven financieringsbedrijven en leasemaatschappijen weer met je in zee?
Is je dealerorganisatie nog in takt of ook grotendeels over de kop? En durven die weer met je in zee?
Denk in dit verband maar eens aan Fokker. Die hebben ook een doorstart gemaakt, na als liefdesbaby afgemaakt te zijn door “Herr Schremp”. Hoeveel vliegtuigen maken ze nog?
Maar, hoe moeilijk het ook zal worden, (en ik zie het ECHT somber in voor Opel), ik hoop van harte, dat ze het zullen redden en het merk zal blijven bestaan, ook al zal ik er zelf nooit één kopen.
Roger zegt
Iemand die er weet of het volgende nog van toepassing is?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/19/overnamebod-op-opel-1-miljard-euro
Tedje zegt
Opel is helemaal geen Duits bedrijf. Het is uberhaupt geen bedrijf. Het is een merk van een heel groot Amerikaans bedrijf, dat nagenoeg failliet is. En het is niet aan de Duitse overheid om omvallende Amerikaanse private ondernemingen te financieren met Duits belastinggeld. En dat geldt net zo hard voor elke andere Europese overheid. Als GM ten onder gaat dan gaan al hun merken inclusief Saab, Opel, Vauxhall en Holden mee naar de kelder. On op hun rokende puinhopen zullen uit de resterende inventarissen nieuwe bedrijven ontstaan, die verder gaan met het produceren en verkopen van sommige van de modellen. Vrije marktwerking heet dat.
Potver7 zegt
@Tedje: zal ik je huiswerk dan maar even doen? Adam Opel GmbH is een Duits bedrijf waarvan de aandelen (100%) in handen zijn van General Motors. Als zodanig heeft GM dus volledige zeggenschap, maar dat wil niet zeggen dat het geen bedrijf meer is. Ze hebben gewoon hun eigen boekhouding, jaarverslag etc. Hetzelfde geldt voor Saab, en een aantal andere dochterondernemingen van GM.
De Duitse overheid kan zelf bepalen welke ondernemingen ze al dan niet steunen. Ze hebben al aangegeven dat als ze al steun zouden geven aan Opel, er dan garanties moeten komen dat dat geld niet naar het moederconcern, GM, zou vloeien.
Theoretisch kan GM failliet gaan zonder dat Opel failliet gaat, en Opel kan failliet gaan zonder dat GM failliet gaat. Als GM failliet gaat, zou de curator er dus voor kunnen kiezen om 100%-dochter Opel te verkopen aan een andere partij.
abdus zegt
de Insignia kan het redden ik hoop het voor ze
mashell zegt
Pas als het in de Frankfurter Algemeine of Süddeutsche Zeitung staat geloof ik het. De Bild is van een dusdanig zeldzaam laag niveau, daar kan de Telegraaf alleen maar van dromen.
Willem vd Velde zegt
Ik hoop dat Opel blijft, ze maken de laatste jaren prachtige auto’s, wat ik van BMW, VW of Mercedes niet kan zeggen, al zou ik ook nooit zeggen dat ik hoop dat die failliet gaan. Ik hoop dat ze het allemaal redden!
kevin zegt
wijze reactie willem vd velde .
ik hoop ook dat ze het allemaal redden , zoveel te beter voor de autoliefhebber .
Rick zegt
Opel moet ceker niet failliet gaan!
Ik heb altijd opel gereden en nog nooit een andere gehad!
Opel moet blijven !