De LP560-4 Spyder zal op de autoshow van Genève (begin maart) het officiële Europese debuut beleven, maar vandaag was de auto reeds een dagje te zien. Bij Hessing.
Het speeltje kost 273.142,- euro. Daarvoor kun je ook een appartementje voor kopen, maar dat is weer lastig om deze zomer mee over de boulevard te rijden. Voor slechts 19.000,- euro extra krijg je overigens een AD-PERSONAM matte lak, misschien een tip?
De Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder maakt gebruik van de welbekende 5,2 liter V10 met 560 pk en 540 Nm maximaal koppel. Hiermee kan de Spyder in vier seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 324 km/u, zowel in gesloten als open toestand.
Er zijn reeds een aantal exemplaren verkocht en Hessing denkt in april de eerste LP560-4 Spyder af te kunnen leveren. In dit segment merkt men blijkbaar weinig van de crisis.
Meer afbeeldingen staan op autojunk: interieur, details en combo!
appieflappie zegt
Prachtig!! Alleen wit vind ik meer wat voor vrouwen. Doe maar mij lekker pianozwart :D
bozewolf zegt
19000 euro voor matte lak?
Afzetters.
appieflappie zegt
Trouwens reaguurder Saab is weer terug. Welkom! :D
Victortje. zegt
vet, heeel vet!
Rik3 zegt
Inderdaad afzetters met 19000 ballen voor een laklaagje.
Het is wel een supervette auto
Frasker zegt
Ohw dus daarom zag ik em daar staan, ik vond het al raar aangezien ie nog niet onthult was… Nou, ik halicuneer toch niet…
O.T: Mooie bak, van dichtbij ziet ie er beter uit dan vanaf de geluidswal aan de overkant van de A2.
JohNL zegt
Prachtige auto maar die velgen passen er niet echt bij vind ik.
pietje zegt
Echt super gaaf!
Laurens zegt
Al dat -4 in de naamgeving doet vermoeden dat er ook -2 uitvoeringen aankomen?
Dan worden ze pas echt snel!
OT: cabrio’s zijn geen sportwagens, want die zijn zo stijf mogelijk.
SimonMc zegt
@Laurens: nee, alleen achterwielaangedreven versies gaan er écht niet komen.Als ze zelfs bij de supperleggera versie de 4-wiel aandrijving er in laten zitten…
RenesisHP zegt
@Laurens.
Wat is een roadster volgens jou dan?
OT. Die velgen zijn net te druk voor het mooie.
Spiegelei zegt
Ik heb (precies) deze gisteren nog zien rijden :D
RenesisHP zegt
@Laurens.
En hoe zit het met een Porsche Carrera GT?
Pieliej zegt
@ Laurens;
dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar het is mogelijk. En vierwielaangedreven ben je sneller ;) Wel meer gewicht, maar de grip wordt beter verdeeld etc.
Jag-man zegt
Ik word het een beetje spuug zat, steeds die Lamborghini’s. Het lijkt allemaal op elkaar. En het doet me helemaal niks.
En jammer genoeg komt het steeds weer in de belangstelling.
Quinten zegt
Amerikaanse versie met lelijke reflectortjes?
Vinny_93 zegt
Woow Laurens wordt hard aangepakt!
On Topic: Doe mij altijd de gesloten variant maar.
Mika_Hakkinen zegt
Zwart met oranje stoelen strik er om ben ik blij haha
Jesper zegt
Damn die is geil! :shock:
Dit moet haast wel het geilste ding op 4 wielen zijn, en dan ook nog wit! :o
€273.142,- , dat is toch wel de Nederlandse prijs he? Dat daar niet nog ff de BPM en slurptax overheen gaat?
In dat geval ga ik ff mijn pa’s huis te koop zetten, dat was onlangs getaxeerd op een kleine 400.000 … Dan is er nog ca. 125k over om een leuk huisie met garage in Almere te kunnen aanschaffen :D
AMG zegt
Die velgen zien er inderdaad niet uit. Doe voor mij maar de standaardwielen. Al zullen dit, aangezien het een Lambo betreft, wel geen wieltjes van de een of andere beunhaas-achtige garage zijn.
RenesisHP zegt
Zo dan. Ik heb even opgezocht wat voor een niet sportauto´s(het zijn immers cabrio’s) de gemiddelde sportauto zijn kont laat zien. Vooral op circuits blijken veel van de open auto’s erg snel te zijn.
Een paar voorbeelden om de gemiddelde Lamborghini het leven zuur te maken op een circuit.
Lotus Elise, Donkervoort, Caterham, Ariel Atom, etc. Ik kan zo nog even door gaan. Maar eh, cabrio’s zijn geen sportwagens. :?
RenesisHP zegt
@AMG.
Waarschijnlijk kunnen wij autoshoppen voor de prijs van die velgen. ;)
Rogier zegt
@Jesper
Nah koel joh, dat het huis van je pappie vier ton waard is.
@ AB Hou eens op over dat: ‘Blijkbaar merken ze in dit segment niks van de crisis’ Dit was al lang bekend, en het wordt bij elk artikel met een mooie auto vertelt. Naar mijn mening hebben zij het juist harder te verduren.
OT: Mooie auto, maar voor mij geen cabrio.
Jesper zegt
@ Rogier: Nah koel joh, dat je alles weet af te kraken.
OfT: Ga jij maar lekker weer met je matchbox -of hotwheels tegenwoordig- spelen, nog een paar jaartjes en dan mag je een 2tact berijden ;)
@ mx5/rx8: Zo, die was er niet naast :D
DJD zegt
Vind de Roadster wel heerlijk, maar heb toch een beetje liever de Coupé. Uiteraard met een matgroene Ad Personam lakkleur…
DEEF zegt
met een witte blijf je zitte ;-)
lenen zegt
Dat blijft toch een erg mooie wagen!
Laurens zegt
Nee, het zijn geen sportauto’s. Kijk maar wie ze kopen, trouwens.
Als er een dichte versie zou bestaan van alle genoemde auto’s zou deze sneller zijn, want:
– betere stroomlijn
– lichter (mits rekening houdend met het dak; mijn klassieker is bijvoorbeeld een uitzondering, want daarbij hebben ze een dak gezet op een roadster onderstel, zonder de verstevigingen weg te laten)
– stijver en daardoor een betere wegligging (dat kan ik zelfs bij mijn meer dan 40 jarige auto’tje merken).
En het allerergste is misschien nog dat de auto’s ook nog eens veel minder veilig zijn, dus je durft er ook nog eens niet hard mee te rijden! Maar dat maakt de kopersgroep niet uit.
Sorry haarstylisten, ik kan er niets anders van maken :-)
En een F1 heeft geen deuren, is meer een dichte auto zonder voorruit.
Idem misverstand over 4-wiel aandrijving, laat maar een test zien van dezelfde auto’s (afgezien van de aandrijving) op een circuit waarbij de 4-wiel aandrijver sneller dan de achterwielaandrijver door de bochten gaat. Dat zou dan een xDrive BMW moeten zijn, maar die maken ze niet van de M3. Dat is eigenlijk al het antwoord bedenk ik me :-)
De reacties kan ik al wel raden, morgen ga ik kijken of het ook zo was!
RenesisHP zegt
@Laurens.
Ik weet nog niet wie de nummer 1 van deze week is.
De strijd gaat tussen @willie en jou.
Grasmaaier zegt
Grappig was er vanmorgen om even te window shoppen . Blijkt dat die spyder net binnen is en de nederlandse primeur is :)!
Innokenty zegt
@ Quiten
Inderdaad, lijkt er wel op. Wel apart op nieuwe auto met US-specs te leveren. Misschien zit dit er nu standaard op aangezien de meeste Gallardo’s naar de VS verdwijnen. Daar is immers de Gallardo zo’n 100k goedkoper.
bozewolf zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ralph zegt
Die LP560-4 velgen zijn VET!
Ook een verbetering bij de Spyder, de motorkap met sleuven ipv. het etalage glas.
Haarstylisten rijden in SLK’s of Z4’s…
Doe mij er 1-tje in Grigio Proteus!
Quinten heeft een scherp oog!
Laurens zegt
@mx5/rx8owner
jij durft op een bochtig bergweggetje met je mx5 meer op de grens te rijden dan met je rx8?
Dan ben jij de winnaar!
Binnenkort kun je daarboven bijkletsen met die andere cabrio rijder :-)
topless zegt
Om het verschil in stijfheid te voelen tussen een open en dichte moderne sportwagen moet je met de auto op de grens door de bocht. Dat is voor de meeste mensen niet weggelegd en zeker niet op de openbare weg. Het verschil in prestaties is tegenwoordig niet groot meer, zoals ook Clarkson laat zien.
http://www.youtube.com/watch?v=wrLxsmnjev8
Blijkbaar zijn kopers van dichte auto’s te bang om in een open auto te rijden. Of te lelijk natuurlijk.
w0o0dy zegt
@Laurens: sommige cabrio’s zijn als open auto ontworpen…. een dak voegt dan weinig toe en met de stijfheid is niets mis….. Een Donkervoort of een TVR bijvoorbeeld is qua chassis stijver dan vrijwel alle gewone coupé van andere merken maar néé een cabrio kun je geen sportwagen noemen…. je zou voor de grap eens moeten onderzoeken hoeveel van die ongefundeerde vooroordelen van jou niet kloppen…… zondermeer leerzaam denk ik, wie weet… misschien weet je in de toekomst nog wel af en toe een paar punten te maken in zo’n discussie met argumenten die ook echt waar zijn.
Laurens zegt
Niech ktoś napisze co to za kawałek grają na początku filmu kiedy nie słychać jeszcze ryku silnika.
Ben het eens met deze man.
Als je jezelf mx5/rx8owner of topless noemt, loop je zelfs al in je nickname te snoeven over het soort auto dat je hebt. Typeert de doelgroep ;-)
RenesisHP zegt
@Laurens.
Met mijn mx5 durf ik zeker harder dan met de rx8. Die is daar speciaal voor geprepareerd en is ook nog een stuk communicatiever en directer dan de rx8.
De rx8 kan erg hard door sommige bochten heen zonder een krimp te geven.
Zo hard, dat ik het meestal niet eens doe vanuit verstandsoverwegingen.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Typeert de doelgroep. Aha, dus nu wil je persoonlijk worden. Heeft dus eigenlijk niets met cabrio’s te maken. :|
Mooi. En tot wat voor doelgroep behoor jij met je moeizaam leesbare reactie? Is het dan zo moeilijk om inhoudelijk in het Nederlands te reageren?
Laurens zegt
Of @Woody LOL
Jongens, jullie kunnen met zijn 3’en roeptoeteren wat jullie willen, maar in elke test van een cabrio afgeleid van een dicht model heeft men het over: hoger gewicht, slapper chassis, minder stugge vering. Tegenwoordig vaak met de opmerking dat de fabrikant de nadelen van het concept goed heeft weten op te lossen.
Ook de als cabrio ontworpen auto’s worden stijver en lichter als je er wel een dak opzet. Of bij Donkervoort een full race rolkooi.
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat een nietje minder stijf is dan een ringetje?
En dat een cabrio net zo veilig is mogen jullie bespreken met die Porsche testrijder. Of zag ik het verkeerd dat die vangrail precies op de plaats zit waar mijn auto’s een stalen dak hebben?
RenesisHP zegt
@Laurens.
Met of zonder dak had bij die Porsche geen flikker meer uitgemaakt. Dat weet je zelf waarschijnlijk net zo goed. Dus je lult gewoon dom.
Ik heb dalijk een potentieele koper voor de mx5. Ik ben dus even weg.
Reacties lees ik straks wel.
Laurens zegt
Dom?
De kreukelzones van de Porsche zijn nog helemaal intact. Dacht zelfs gezien te hebben dat de airbags niet afgegaan waren. Maar die vangrail waar normaal je hoofd zit is zelfs voor een blinde niet te missen.
Ik had bij je mx5 de rolbeugel ergens anders gemonteerd, maar zelfs dat had niet geholpen als je onder een vangrail doorrijdt. Overigens toont het monteren van zo’n voorpootbrug (grappig woord op een mx5) aan dat je best weet wat een stijf chassis voor verschil maakt. Maakt je verdere comments wel volkomen ongeloofwaardig, maar goed.
Succes met de verkoop. Laat even weten wat voor parfum de potentiële k(oo/a)pster droeg :-)
Rick dos zegt
Het ligt gewoon eraan welke intentie de autofabrikant in eerste instantie met de auto had.
Een roadster (in de klassieke definitie van het woord: denk aan een Morgan, Triumph, Donkervoort) werd vroeger een sportwagen genoemd. Op deze manier kan je zo’n auto inderdaad een sportwagen noemen. In de loop der jaren zijn we wijzer geworden en hebben we met z’n allen geconcludeerd dat een sportwgen beter af is met een vast dak. De definitie en het beeld dat we tegenwoordig van een sportwagen hebben is een andere dan in vroegere tijden.
Als de fabrikant een sportwagen wilt bouwen dan moet het een vast dak hebben. De intentie is dan om ook om een echte sportwagen te bouwen. Zodra men het dak er vanaf haalt is het geen sportwagen meer maar een boulevardcruiser. Helemaal niks mis mee, maar je haalt wel de essentie van je intentie weg.
Een Porsche GT is een prachtige wagen en toch wel een van mijn favoriete. Ik beschouw dat niet als een cabrio en eerder als een targa. Maar dan nog kun je je afvragen of het beter was geweest als het een vast dak had gehad.
sebastianchubasco zegt
@rick dos
mag ik hier nog wat aan toevoegen…
de termen roadster en sportscar komen nog uit een tijd waarin auto’s geen zelfdragende carrosserie hadden. het dakje had geen dragende functie want de chassis was de dragende functie. zo is de CGT ook opgebouwd (zoals de meeste supercars). dat een auto als de CGT open is vind ik een mooie en correcte knipoog naar het verleden. tevens laat het je de auto ‘lezen’ over de gebruikte technieken. daaraan ontleen ik de schoonheid van de CGT…
Rick dos zegt
@sebastianchubasco
Zulke toevoegingen zijn altijd welkom! ;)
Eens.
sebastianchubasco zegt
:) ;)
Citrofiel zegt
Leuk dat Nederland een primeurtje heeft, maar zonde dat er zulke velgen onder liggen… :| De meningen daarover lijken erg verdeeld te zijn.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Ehh, dom ja. Die vangrail is op raamhoogte geraakt. Met een dak erop had de A-stijl ook gebogen of gescheurd. De bestuurder zou het hoe dan ook niet winnen van de vangrail.
Wat is er ongeloofwaardig aan mijn comments dan? Ik heb alleen maar verduidelijkt dat cabrio’s wel degelijk sportauto’s kunnen zijn.
Dat hele stijfheidsverhaal heb je er zelf aan toegevoegd.
Even wat anders. Waar zie jij een rolbeugel? Die heb ik namelijk helemaal niet(ja, ik ben levensmoe).
Een dichte auto mag dan stijver zijn, hij hoeft echt niet sportiever te zijn.
@Rick dos zegt het helemaal goed met deze zin; “Het ligt gewoon eraan welke intentie de autofabrikant in eerste instantie met de auto had.”
Er is een groot verschil tussen cabrio’s en cabrio’s.
NielsL zegt
Die velgen zijn lekker!
RenesisHP zegt
Als de stijfheid van een auto de sportiviteit voor een deel bepaald, dan is de Alfa 159 echt een topauto op dat gebied. Die is pas echt stijf.
Laurens zegt
@mx5/rx8owner
Hoofdzaken eerst, is het ding verkocht?
Die rolbeugel zag ik onder je motorkap, dat had je kunnen begrijpen uit de volgende zinnen van de alinea, volg anders eens een cursus begrijpend lezen.
Stijfheid van het chassis is een essentiële voorwaarde voor een sportieve auto. Dat heb ik er niet bijgehaald, dat is een natuurkundige wetmatigheid. Praat hierover eens met een student voertuigtechniek (TU Delft, Werktuigbouwkunde), niet mijn afstudeerrichting overigens.
Noemde in een ander topic open mindedness. Als je dat niet hebt, waarom dan wel steeds op Autoblog in discussie gaan? Een gesprek met een arbeidspsycholoog is hier het advies.
Lees verder ook eens wat anderen zoals Rick dos schrijven: sportieve intenties, dan een vast dak. In de begintijd reed je in een wat sportievere auto inderdaad per definitie open. De stijfheid kwam uit het ladder chassis, dus een dak maakte ook niet uit. Misschien komt daar het misverstand vandaan dat een cabriolet per definitie sportief is?
Overigens, in de soort cabrio is de mx5 wel een van de meer sportievere. Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een mx5 coupé. Daar heb ik lang geleden wel eens een studie van gezien, en daar toen begerig naar gekeken. Nu droom ik wel eens over een Z4 Coupé, de moderne interpretatie van mijn CGT.
De Porsche discussie zal hier wel nooit opgelost worden, ik denk niet dat, er vanwege commerciële redenen, ooit een fabrieksstatement zal komen dat de testrijder het overleeft zou hebben in een coupé versie.
RIP.
w0o0dy zegt
@Laurens en Rick dos: als je een beetje wiskunde en natuurkunde hebt gehad dan had je kunnen weten dat de stijfheid van een auto niet komt door een dak maar door een (correcte) verdeling van krachten.
Auto’s die als open auto zijn ontworpen worden niet of nauwelijks stijver door een dak en het hoeft al helemaal geen uitgangspunt te zijn voor een sportwagen (of zelfs een racewagen…. denk aan de Audi R8, de R10 en de komende R15). Auto’s die niet als open auto’s zijn ontworpen maar waarvan het dak wordt afgehaald hebben wel problemen…. je tast immers de basisstructuur die de krachten verdeeld aan…..
Overigens is stijfheid op zich absoluut geen garantie voor een goede wegligging…. een bepaalde mate van soepelheid (in chassis of ophanging of zelfs de banden) zorgt namelijk voor grip….
Rick dos zegt
@wOoOdy
En als jij een beetje Nederlands had gehad dan had je begrepen in welke context ik (wij) het woordje stijfheid gebruiken.
Vervolgens ben je het met mij (ons) eens. Beetje vreemd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
SCHIT-TE-REND!
Helemaal goed! Want het dak kan open, velgen zijn beauty’s, kleur is in tegenwoordig (als het weer uit is koop je gewoon een andere…).
Over de hele open/dicht discussie. Zo’n auto MOET gewoon open! NOG meer genieten van de rijbeleving, meer snelheidssensatie, meer geluid, meer mogelijkheden…
En de snelste auto’s zjn altijd open!! Of moeten ze dichte F1 auto’s gaan maken???
:D
Rick dos zegt
@Svenska Aeroplan AB
En een appel en een peer kúnnen allebei groen zijn. ;)
RenesisHP zegt
@Laurens.
De verkoop is nog niet rond. Ze twijfelen een beetje aan het gebrek aan rijhoogte.
De “rolbeugel” waar jij het over hebt heet een veerpootbrug.
Een rolbeugel is totaal wat anders. Het heet niet voor niks een rolbeugel.
“Stijfheid van het chassis is een essentiële voorwaarde voor een sportieve auto. Dat heb ik er niet bijgehaald, dat is een natuurkundige wetmatigheid.”
Klopt ook wel, maar er zijn genoeg sportauto’s die helemaal niet zo stijf zijn.
Een 159 is bijvoorbeeld een stuk stijver dan een Ferrari 360modena.
Toch denk ik dat we het roerend eens zijn als ik zeg dat de Ferrari het sportiefst stuurt. Er zijn dus wel wat meer factoren te verzinnen.
Open minded ben ik zeker, dus waar dat vandaan komt?
“Misschien komt daar het misverstand vandaan dat een cabriolet per definitie sportief is?”
Nope, nooit gezegd. Ik zeg ook niet dat alle cabrio’s sportief zijn, verre van zelfs. :shock:
In mijn reactie haalde ik een zin van @Rick dos aan, dus ik denk wel dat ik het gelezen heb. En @Rick dos is een hele slimme jongen, dat weet ik ook. Maar dat betekent niet dat ik alles wat hij zegt gelijk als waarheid zie. Daar ben ik te sceptisch voor.
Het is wel zo dat men(soms onterecht) cabrio’s met sportiviteit associeerd.
Dit komt door de open rijervaring. In een cabrio ben je meer betrokken bij het rijden en dat zien sommige mensen als sportief.
Kwestie van interpreteren, maar we komen een eind. ;)
Deze discussie begon oorspronkelijk met deze opmerking;
“OT: cabrio’s zijn geen sportwagens, want die zijn zo stijf mogelijk.”
Dat ben ik dus niet met je eens.
Ik blijf erbij dat er een groot verschil is tussen auto’s die open ontworpen zijn en auto’s die dicht ontworpen zijn.
Daarbij vind ik dat een sportauto zijn naam aan zijn algehele prestaties onleend. Als ik dan cabrio’s op circuits net zo goed of zelfs beter zie presteren dan dichte auto’s, mogen wij gerust concluderen dat het sportauto’s zijn.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ik had je laatste reactie nog niet gelezen, maar ik mag concluderen dat wij het eens zijn. :D
“Overigens is stijfheid op zich absoluut geen garantie voor een goede wegligging…. een bepaalde mate van soepelheid (in chassis of ophanging of zelfs de banden) zorgt namelijk voor grip….”
Compleet waar.
Mijn mx5 zit momenteel op de grens. Nog iets meer stijfheid en hij is ongeschikt voor de openbare weg.
Simpel te verklaren door het minimale grensbereik. De grens is heel ver weg en erg onduidelijk. Dus als je gaat, dan ga je goed en moet je erg snel kunnen corrigeren(wat met een stijve auto wel vrij makkelijk gaat).
sacha zegt
Dat gelul over stijfheid. Het gaat om de fun, en met dakje open is je
lulauto misschien minder stijf, maar je hebt wel meer lol.w0o0dy zegt
@Rick dos: met mijn nederlands is niets mis, maar de uitspraak
“Als de fabrikant een sportwagen wilt bouwen dan moet het een vast dak hebben. De intentie is dan om ook om een echte sportwagen te bouwen.” Is gewoonweg niet juist…. Wou je zeggen dat Colin Chapman het niet snapte? Wou je zeggen dat de Elise geen sportwagen is? Of de TVR Cerbera, Griffith?
De krachten kunnen net zo goed verdeeld worden zonder dat er een dak aan te pas komt… alleen alles staat of valt met je uitgangspunt. Zagen in een bestaande structuur kan idd nooit leiden tot een sportwagen die de concurrentie met het origineel aankan….
Waarom denken de heren dat de mannen van Lotus (die wat betreft het bouwen van een sportwagenchassis vrijwel iedereen in de business nog wel wat kunnen leren) de Elise als open auto hebben ontwikkeld en dat zelfs de hardcore versie (de Exige) geen vast dak heeft gekregen (is immers uitneembaar)?
RenesisHP zegt
Daarbij is stuiteren door een hard onderstel behoorlijk listig in hobbelige bochten.
w0o0dy zegt
@sacha: dat is ook wel weer zo…. maar ja sommige mensen rijden iets wat absoluut niet sportief genoemd kan worden maar roepen tegelijkertijd dan wel op zo’n site dingen over het gebrek aan sportiviteit van bepaalde auto’s
En dan heb je nog lui die een (beetje) sportieve auto rijden en weten dat er nog meer is dan alleen theorie …
Rick dos zegt
@wOoOdy
Nogmaals en zoals ik al zei: intentie en essentie. Als je die twee dingen kan onderscheiden dan zal je zien dat we niet ver van elkaars mening zitten.
RenesisHP zegt
@sacha heeft gelijk. :D
Open rijden is echt leuk(voor de liefhebber).
Dat is toch een groot gemis aan de rx8(die daar gelukkig genoeg tegenover zet).
Rick dos zegt
En dan heb je ook van die gasten die twee verschillende discussies als één zien.
lincoln zegt
techniek op de vierkante centimeter ..
dit allemaal gelezen te hebben ben ik bang ter plekke dood te vallen ..
door alleen al te kijken naar mijn primitieve mormels ..
RenesisHP zegt
@lincoln.
Ach man, boeiend. Als jij het maar naar je zin hebt. :D
autoblogger zegt
@Rogier: Inderdaad, het is al langer bekend dat sommige merken/dealers uit het hogere segment weinig last lijken te hebben va de crisis. Maar toch blijft dit noemenswaardig, evenals het feit dat er op veel plekken verlies wordt gemaakt en ontslagen vallen, daar schrijven we immers ook over. Het is relevante info…
topless zegt
Bij de Elise S1 moet er om het dak te monteren een balkje tussen de A en B-stijl worden gemonteerd. Dit zit er maar losjes in en zou bij de geringste flex van het chassis eruit springen. Maar dit gebeurt niet. Superstijf dus.
Stevige A-stijlen, zo’n 911 coupe.
rider zegt
klopt heb hem zien staan bij Hessing. mooi ding.
Laurens zegt
Sportwagen liefhebbers lees dit eens: http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/body/index.htm
In de soort cabrio is de Elise inderdaad een van de betere. Maar een al weer wat oudere sedan als de MG ZT is veel beter, laat staan een relatief korte, compacte auto als een 911 Coupé.
Het artikel legt ook uit waarom stijfheid zo belangrijk is voor een goed sturende auto. Dat is toch waar het om vooral om draait bij sportiviteit?
“Car torsional stiffness” is de zoekterm bij Google, kun je het zelf nalezen.
RenesisHP zegt
@Laurens.
In de praktijk zie je op circuits de 911 coupe’s het snot voor de ogen gereden worden in de bochten door de Lotus Elise.
Sterker nog, het gros van de 911’s legt het af van de rx8 als het op bochtenwerk aan komt. Maar de rx8 verliest het echt weer van de Elise.
En een rx8 is ook uitzonderlijk stijf.
Laurens zegt
@mx5/rx8 owner
ik was al benieuwd of je zou reageren.
Een vriend van me rijdt in zijn MG Midget ook alles en iedereen voorbij tijdens vrij rijden op Zandvoort. Dat zegt weinig over de kwaliteiten van een auto, maar meer over de persoon.
Mijn oorspronkelijke stelling was geloof ik dagen en vele posts geleden (kreun) dat cabrio’s minder sportief zijn dan coupé’s op basis van dezelfde auto. Kunnen we het daar nu eindelijk eens over eens zijn?
w0o0dy zegt
@Laurens: leuk dat je de Elise aanhaalt…. in mijn ogen en in de ogen van zo ongeveer iedere journalist is de Elise zo’n beetje het summum als het over goed sturende sportwagens gaat. Toch heeft die auto idd geen uitzonderlijk hoge torsional stiffness (torsional rigidity)….. zelfs voor een open auto is die auto niet uitzonderlijk stijf….. zij is namelijk compleet van aluminium en dat is op zich geen goede basis voor een stijf chassis.
Waarom rijdt de Elise dan toch vrijwel alle sportwagens om de oren op bochtige wegen/circuits? Omdat de auto zo weinig weegt en toch een redelijk stijf chassis heeft. Door het lage gewicht heb je minder stijfheid nodig want je hebt minder gewicht van richting te veranderen waardoor er minder krachten onder controle moeten worden gehouden….
Dus minder zware draagarmen, minder zware wielen en remmen (en dus een erg laag onafgeveerd gewicht) en minder zware veren en dempers!
Lotus snapt erg goed dat je door strategisch aangebrachte verstevigingen krachten goed en gelijkmatig kunt verdelen en dat een lichte auto zonder al teveel moeite beheersbaar blijft en dat je daarmee dus de beste basis hebt voor een echte sportieve auto.
Een dak is niet nodig om een stijf chassis te maken… kijk naar de R8/R10/R15 racewagens, kijk naar iedere formule wagen….. allemaal auto’s zonder dak….
Een dak is alleen maar de simpelste en meest goedkope manier om een stijver chassis te maken, niet de enige. De deuren dichtlassen (of er geen deuren in maken) is overigens ook een zeer goede oplossing alleen wat lastig voor de bestuurders…. de reden dat het dak de favoriete oplossing is, dat is ruimte! Je moet de auto in en uit kunnen en je wil ruimte hebben om erin te zitten…. laat je een aantal van die wensen minder zwaar wegen en dan kun je door een stevige transmissietunnel en hoge dorpels een extreem stijve auto maken. Oftewel gooi er wat wiskunde tegenaan en wat strategisch geplaatste balken en je kunt een open auto best extreem stevig maken….
De vraag is of een stijf chassis per sé het beste is…. kijk naar f1 auto’s in de regen…. alles wordt zo soft mogelijk gemaakt om maar grip te houden… een stijve auto glijdt namelijk makkelijker (en dat wil je niet met een F1 in de regen).
We zijn het snel eens over het verbouwen van een auto tot een cabrio…. eigenlijk altijd een slecht idee om de stevigheid van een auto te slopen en dan te kijken wat er nog van te maken valt…. maar kijk naar een m3 cabrio…. veel te zwaar en eigenlijk niet optimaal, maar toch echt wel sportief.
RenesisHP zegt
@Laurens.
“OT: cabrio’s zijn geen sportwagens, want die zijn zo stijf mogelijk.”
Dat is jouw oorspronkelijke post.
“Mijn oorspronkelijke stelling was geloof ik dagen en vele posts geleden (kreun) dat cabrio’s minder sportief zijn dan coupé’s op basis van dezelfde auto. Kunnen we het daar nu eindelijk eens over eens zijn?”
Hier suggereer je duidelijk wat anders.
Minder sportief in cijfers en heel misschien in bochtenwerk, maar kwa beleving al snel sportiever door het open rijden.
Minder sportief is dus nog steeds sportief.
Laurens zegt
@mx5/rx8owner
Ik ben het met je eens. Ik begrijp nu eindelijk de naamgeving van een SUV.
@Woody
Ben het ook met jou eens: een coupé Elise zou nog beter rijden! En een formule auto is het best. Er is zeker een markt voor een personenauto waarbij je via het dak in- en uitstapt.
Als ik zeg dat een Veyron de hoogste topsnelheid heeft, heb ik ook ongelijk en zal je me er terecht op wijzen dat een ThrustSSC nog harder kan.
Je opmerking over een F1 auto in de regen is ook weer helemaal juist….. maar je hebt het dan over stijfheid van de wielophanging.
Ik hoop dat mijn nieuwe strategie om het eens te zijn met de experts vruchten zal afwerpen :-)
Nog één vraag @woody, rij jij ook cabrio?
sebastianchubasco zegt
@laurens
LOL :D
RenesisHP zegt
@Laurens.
Ja ja, lul je eigen er maar onderuit.
Eerst jezelf tegenspreken en nu weer dit.
Ik zal eens echt duidelijk proberen te zijn. -zucht-
Cabrio’s kunnen wel degelijk sportief zijn.
Er is een duidelijk verschil tussen cabrio’s die zo bedoeld zijn(Elise) en cabrio’s die van een dichte auto afstammen(bovenstaande Lambo).
Ik geef je gelijk dat de tweede categorie een stuk minder stijf is dan de gesloten versie daarvan. Ik geef je ook gelijk dat er op papier verschillen zijn in het voordeel van de gesloten uitvoering.
Ik zeg alleen wel dat de beleving weer totaal anders kan uitpakken. Zowel in het voor- als nadeel van de cabrio.
Ook al is de dichte variant beter of sportiever, de cabrio is nog steeds een sportauto.
SUV’s zijn inderdaad niet echt sportief. Met voldoende vermogen roepen ze echter wel enigzins sportieve gevoelens op. Daarmee presteren ze beter dan de gemiddelde(!) grijze muis.
w0o0dy zegt
@Laurens: fijn dat je het roerend met me eens bent…. heel verstandig ook ;)
Wel jammer dat je mijn punt over de formule auto’s niet kon volgen….. stijvere chassis/auto’s vindt je niet, maar ze hebben geen dak…. kwestie van de juist constructie.
De praktische haalbaarheid/toepasbaarheid is niet het belangrijke punt van het betoog… het ging over het feit dat de algehele constructie de stijfheid bepaald en niet het dak.
En ja ik rij ook cabrio… niet de stijfste cabrio die je kunt vinden, maar stijf zat voor zeer sportieve handling, vooral met een paar kleine aanpassingen.