De economische crisis eist weer eens zijn tol. Mitsubishi, toch met recht een legendarisch rallymerk te noemen, trekt zich vanwege aangepaste budgetten terug uit de cross-country rallysport. Dit betekent dat ze ook de illustere Dakar Rally niet meer zullen rijden.
Mitsubishi deed 26 keer mee aan de Dakar, waarvan ze maar liefst 12 keer de overwinning in de wacht sleepten. Zeven hiervan waren zelfs op rij, waarmee de Japanners een record in handen hebben. De 4WD-technologie in hun productieauto’s stamt direct af van hun ervaringen in de Dakar Rally.
Ga allemaal eens heel snel weer nieuwe auto’s kopen, want onze favoriete autosporten vallen uit elkaar op deze manier…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dakar is allang niet illuster meer…
Begrijpelijke keuze dus!
FrankyCash zegt
Ik denk dat als ze dit jaar de rally hadden gewonnen dat ze er echt niet mee gestopt waren. Ze zijn zwaar gedesillusioneerd aan de kant gezet door Volkswagen en dit is een resultaat daarvan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ FrankyCash: ja vast…
Na 76891234571945 keer gewonnen te hebben, en nu een volledig nieuwe auto ontwikkeld te hebben en dus een overgangsjaar te hebben, voelen ze zich vast ‘aan de kant gezet’ door VW…
Grapjas!
sjaak1234 zegt
haha en we hebben de zoveelste Japanse fabriekant die onder het mom van de financieele crisis na keihard te hebben gefaalt de handoek in de ring gooien. Zullen we ze even op een rijtje zetten?
Honda f1
Subaru wrc
Suzuki wrc
Kawasaki (al zijn die toch gaan testen? dus of ze nou echt stoppen..) motogp
Mitsubishi rally
Het grappig is dat als je dan naar de teams kijkt je tot de conclusie komt dat ze gewoon al jaren niet presteren.
sjazz zegt
Teken aan de wand… de economie gaat slecht en veel gecommercialiseerde sporten gaan hier onder lijden (kijk maar naar het voetbal). Het is wel jammer dat de merken als Mitsubishi dit soort evenementen niet meer kunnen gebruiken als testarea voor hun technieken. Ik vind dat persoonlijk erg jammer. Mitsubishi is wel echt DAKAR voor mij. Als zij hun paradepaardje moeten laten vallen is dat echt zuur.
Laten we hopen dat met de economische crisis in het algemeen de innovatie projecten niet te veel stop worden gezet.
Raymond zegt
Het is wel vreemd dat vooral de japanse fabrikanten zich terug trekken uit de autosport, heeft dit ergens mee te maken, of is het gewoon toeval.
sjazz zegt
@sjaak1234… let even op je spelling.
Enne… wacht maar even af de Europese fabrikanten gaan zeker ook nog komen. Er zijn er al veel gestopt!
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of Audi, Peugeot etc. nog zoveel geld zullen uitgeven aan Le Mans. Of BMW wel de Rally sport blijft opzoeken. Of Renault het volhoudt in de F1 met minder sponsoring van ING. Veel fabrikanten hebben al veel uitgedund in hun racerij (alfa, opel…)
Bas zegt
…”Ga allemaal eens heel snel weer nieuwe auto’s kopen, want onze favoriete autosporten vallen uit elkaar op deze manier…”…
Dat zal niet helpen.
De autosporten waarmee jullie de afgelopen jaren zijn bezig gehouden gaan helaas, voor de liefhebbers, plaatsmaken voor andere investeringen in andere technologie.
De autofabrikanten gaan de toekomst in met een boodschap:
Maak een olieloze auto of verdwijn van het toneel.
Peter - Italia zegt
Audi doet alleen nog maar le-mans ;) ALMS is al over voor ze…
net nu Acura een gave LMP1 heeft, maar goed.
een fabrieks team op de schaal van mitsubitsi kost een godsvermogen (wrc/dakar)
Logisch dat het even stop gezet worden als de auto verkopen tegenvallen.
Ze doen daar aan mee voor hun image… echt niet als test grond voor nieuwe technieken… de straat scirocco heeft actieve schokbrekers, das verboden in de racerij… om maar een voorbeeld te noemen.
tis kut voor alle mensen die bij oa ralliart werken…
Ramshoek zegt
@Sjaak 1234
Er is een zware financiële crisis voor nodig om de Japanners uit de internationale raceklassen te jagen. Wellicht zijn deze reacties van de heren bestuurders een beetje overdreven, maar de Japanners zijn dan ook niet gewend aan het draaien van verlies (dit in tegenstelling tot vele anderen…).
GM had een aantal jaren geleden al dergelijk grote problemen (aan zichzelf te wijten ipv aan de internationale crisis), dat ze in een en de zelfde winter de stekker getrokken hebben uit het Opel DTM project, de Cadillac LMP en uit de motorleveranties in het IRL. Toch ook niet de minste projecten.
Ook Ford heeft in die periode flink gesnoeid in hun Autosport activiteiten.
Chrysler had ook een mooi LeMans project, maar ook daar moest men destijd noodgedwongen mee gestoppen.
VW, om maar een merk te noemen, heeft al jaren geen noemenswaardige autosport projecten (Dakar is een vrij nieuw project), dus daar valt ook niet veel te snoeien…
FrankyCash zegt
@Svenska Aeroplan AB
Ik ben het totaal niet met je eens. Tuurlijk komen ze met een nieuwe auto en noemt men dat een overgangsjaar. Maar ze zijn in Dakar vernederd. Geen moment hebben ze echt meegedaan. En daarbij is er uiteraard enorm veel getest om de kinderziektes er uit te krijgen. De doelstelling vooraf was om de rally te winnen, ze hebben geen doelen bijgesteld omdat ze in een overgangsjaar zaten, dus Mitshubishi haalt je argument al onderuit.
Kempjes zegt
Is het dan allemaal echt zo erg….. ?
Laster zegt
Maar als ik het goed heb, hebben de impreza wrx en de lancer evo dus geen bestaansrecht meer.
anoniem zegt
volgens mij is het zo logisch als wat dat juist de japanse merken ermee stoppen. Ooit gehoord van valuta koersen. Er is op dit moment een hele dure yen in japan dus ik gok dat t daar ligt.
Nick` zegt
Heel saai voor de autosportliefhebbers, vooral de rallysport is komend seizoen gewoon saai met alleen maar Ford & Citroën die meedoen om de overwinning!
Maar ik snap het ook wel, je kunt moeilijk zoveel duizend banen schrappen maar wel blijven rallyen!
markieanta zegt
@Nick, maar dat was toch al jaren zo?
JanJansen zegt
Nee toch hè?!
Zometeen zijn alle fabrieksteams weg uit de Dakar en is deze rally alleen voor privé avonturisten en excentriekelingen. Dan wordt de uitslag van de rally zometeen nog onvoorspelbaar en spannend om naar te kijken.
Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Citrofiel zegt
Mitsubishi heeft ook wel een erg apart modellenpalet. Kleine hoge hatch, de Colt, lange grotere hatch, de Lancer, sedan Lancer, mooie MPV Grandis, en dan nog wat SUV’s, waarvan in NL alleen de Outlander het goed doet. Er zitten veel gaten in, de modellen sluiten niet op elkaar aan. Dan is het moeilijk je klandizie vast te houden, en dan gaat het dus slechter. Of zoek ik het te ver?
Luc zegt
da had ik allang zien aankomen het geld is gewoon op bij mitsu dusss nu kan vlokswagen naar de 7 keer:D
Jipp zegt
@ ramshoek, vw doet toch al een paar jaar goed mee met de dakar hoor.
Verbaast me niets dat nu ze niet meer kunnen domineren ze maar stoppen.
Willem zegt
Ik vind het allemaal wel logisch. Als je als fabrikant moet reorganiseren (zoals ze allemaal moeten doen) en vervolgens wel meedoet aan een miljoenen euro’s verslindende autosport, dan valt dat niet fatsoenlijk uit te leggen aan de mensen die je moet ontslaan.
Koen zegt
Heel erg jammer!! De spanning bij het autoklassement in de Dakar zal niet snel weer zo groot zijn. Maar het zat er nou eenmaal aan te komen dat Volkswagen die overwinning zou pakken. Volkswagen had namelijk een 8 x zo groot budget als Mitsubishi. En je kunt beter met de autosport stoppen dan honderden mensen op straat te zetten. Ik hoop alleen wel dat Mitsubishi dit geld wat ze hierop besparen goed gaan inversteren. Door bijvoorbeeld goede reclame’s op de buis te gooien. Maar natuurlijk is het jammer dat ze deze beslissing hebben moeten nemen. Ze zullen echt wel alles hebben afgewogen voordat ze tot dit besluit zijn gekomen. Het zal hoogst waarschijnlijks niks te maken hebben met de slechte prestatie’s in de afgelopen Dakar rally.
Matthieu zegt
In Japan is het ook ongehoord om mensen op straat te zetten. Een bedrijf dat personeel moet afdanken, dat is echt een schande in Japan. Daarom gaan Japanse bedrijven eerder besparen op dingen zoals motorsport.
Naar alle waarschijnlijkheid is het een combinatie van factoren: dure Yen, slechte resultaten in de race en besparingen.