We wisten al zo’n beetje alles wat er te weten valt over de nieuwe Audi R8 met 5,2 liter V10 motor. Zo weten we bijvoorbeeld dat ‘ie met zijn 525 pk in 3,9 seconden naar de 100 km/u sprint en zijn topsnelheid bereikt bij 316 km/u. Wisten ook al dat de Duitsers een bedrag van 142.400 euro mee moeten nemen naar de dealer. We wisten alleen nog niet hoeveel wij straks mogen aftikken.
Wanneer de nieuwe R8 het tweede kwartaal van dit jaar bij de dealers staat, mogen wij het luttele bedrag van 210.440 euro overmaken naar de bankrekening van de dealer. Voor dat bedrag levert Audi dan de versie met handgeschakelde zesbak. Wil je het schakelen overlaten aan de R tronic sequentiële transmissie, dan moet je 217.410 euro overboeken. Daarmee is de V10 50.000 euro duurder dan z’n iets minder bedeelde V8 broertje.
Audi R8 5.2 FSI quattro prijzen bekend
* V10 met 386 kW/525 pk vanaf € 210.440
* R tronic sequentiële transmissie optioneel
* Levering start deze zomer, nu al te bestellenLeusden, donderdag 29 januari 2009 – Deze zomer start Audi met de levering van de Audi R8 5.2 FSI quattro. De 386 kW/525 pk sterke V10-motor van deze topsporter beschikt over diverse technologieën die in de autosport hun kracht en uithoudingsvermogen hebben bewezen. De Audi R8 5.2 FSI quattro is er met handgeschakelde zesversnellingsbak of met de R tronic sequentiële transmissie. De prijslijst start bij € 210.440 inclusief bpm/btw.
De V10-motor van Audi R8 5.2 FSI quattro beschikt over geavanceerde (race)technieken als directe brandstofinspuiting, variabele kleptiming en dry sump-smering. Het specifieke vermogen bedraagt 100,9 pk/liter. Samen met het relatief lage totaalgewicht (1.602 kilo) zorgt dat voor een bijzonder prestatieniveau. De topsnelheid bedraagt 316 km/h en de sprint van 0-100 duurt slechts 3,9 seconden. De Audi R8 5.2 FSI quattro wordt standaard geleverd met handgeschakelde zesversnellingsbak. De razendsnel schakelende sequentiële R tronic-transmissie met bedieningsflippers aan het stuur is optioneel. Beide uitvoeringen hebben standaard launch control, dat de mate van wielslip bij voluit accelereren vanuit stilstand elektronisch reguleert. De Audi R8 5.2 FSI heeft een zeer uitgebreide uitrusting. Standaard zijn onder meer LED-hoofdverlichting en een sportonderstel in combinatie met Audi Magnetic Ride. Dit systeem zorgt ervoor dat de schokdempers zich automatisch aanpassen aan de rijomstandigheden. Ook 19-inch lichtmetalen velgen (hoogglans gepolijst) en fijnnappa lederen bekleding horen evenals het Bang & Olufsen Sound System en het Audi radio/DVD-navigatiesysteem tot de standaarduitrusting. Optioneel is een remsysteem met keramische schijven beschikbaar. De Audi R8 5.2 FSI quattro met handgeschakelde zesversnellingsbak is er vanaf € 210.440, – en de uitvoering met R tronic vanaf € 217.410, -. Beide uitvoeringen zijn met onmiddellijke ingang bestelbaar.
EJS zegt
toch een hoop geld, 50.000 euro.. en die v8 is eigenlijk ook al een erg lekker blok, dat erg goed klinkt, en voldoende is om er een lekker bommetje van te maken
maxim zegt
óh, doe er dan maar 2!!
Jonas zegt
Ik moet spontaan aan het volgende liedje denken :p
http://www.youtube.com/watch?v=MTVnMO6cRfg&feature=rec-HM-r2
Pieliej zegt
Opzich een mooie auto, maar 210.000 euro zou ik er nooit voor over hebben. Dan maar een tweedehands Gallardo ofzo!
Mardec zegt
1 maal handgeschakeld aub! :-)
Btw, hoeveel is het precies voor belgen?
Jesper zegt
€68.000!! Bijna 70 ruggen meer dan de buren!
Dat is toch echt te gek voor woorden! Daarvoor koop je in Duitsland nog eens een S5 4.2 Proline voor! Die geef je nu gewoon aan de overheid :evil:
Ik ga zooo emigreren zodra ik het me kan veroorloven, klaar ben met me studie, etc…
onuris zegt
deze auto rockt echt ernstig! 1 maal in rood AUB :)
joah zegt
Hmmm als ik die prijzen bekijk, snap ik deze ad niet!
http://www.zomoto.nl/Advertisement.aspx?objectId=3563714
Jan Rap zegt
auw, leuk ding, maar ik ga desondanks nog steeds voor de gtr, zeker met deze prijs. Met de prijs in Duitsland was het nog wel een concurrent geweest.
Tom zegt
Gewoonweg schandalig die BPM…
Phil zegt
wow dat is een pak geld voor een Audi… alleen kopen als je zwemt in het geld en het gewoon niet opkrijgt
q-oekje zegt
doe me dan die gt3 maar
MurcieBoy zegt
valt nog eigenlijk wel mee voor een lambo motor en sowieso ik denk dat je ook moet denken aan die recessie
Citrofiel zegt
@ joah; Hoezo niet? Een paar leuke opties erbij, en je bent bij Audi zo weer tientallen duizenden verder… En met 142 km is de kilometerstand ook niet zo erg dat het de prijs een stuk omlaag haalt.
C6.R zegt
I’ll have a ZR1 please! ;)
Divad Sledniw zegt
De garage heeft me al gebeld of ik interesse heb in de V10, helaas, ….. de V8 doet het prima, klinkt lekker en ik heb nog nooit de indruk gehad dat ik vermogen te kort kom, ik kan hem nu al zo goed als nergens op zijn staart trappen, tenzij op circuit.
MurcieBoy zegt
@ divad
en als je het voor het kiezen had gehad? zeg eens eerlijk?
Lennard zegt
Doemijdiema! In rood aub :)
appieflappie zegt
Altijd leuk om van die hopeloze gasten hier te zien die beweren dat ze een supercar “bezitten”
GJ zegt
Ja!!! Ik ben dr fan van!!! In het wit graag;)
El Loco zegt
Voor €50K laat ik wel 2 turbo’s op mijn V8 beunen, kom nou…
Vinny_93 zegt
Ik vind de V10 altijd nog de beste motor ooit gemaakt, jammer genoeg zijn er te weinig echt mooie auto’s met een V10. Alleen de M6, Carrera GT en de Gallardo zijn daarvan mijn favorieten. De Viper vind ik te simpel, maar die motor doet t m, ook al is 8400 cc 8.4x zo groot als de motor van mijn moeders Micra uit 1994.
Nou ja, wat is ik wil zeggen is: Al draagt een aap een gouden V10, het is en blijft een Audi R8.
P.S.: Dit geldt voor mij overigens niet voor de S8, die dan weer wel in mijn rijtje past. Breek je hoofd er maar niet over, het is ingewikkeld.
Citrofiel zegt
“Al draagt een aap een gouden V10, het is en blijft een Audi R8.”
Superreactie, Vinny!! :D
Divad Sledniw zegt
@appieflappie
Dit zal de eerste en de laatste keer zijn dat ik mij rechtvaardig op zo’n reactie.
Dit is hem, de ovalen uitlaten komen van B-B automobiltechnik
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364825092008000649
o.a. deze heb ik ook, dus als ik over Maserati begin dan spreek ik ook uit ervaring
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364809022008205558
Ik ken heel wat eigenaren van exclusieve wagens die sites als autoblog en autogespot regelmatig raadplegen.
Alsof wij op straat niet staan te gapen bij een Enzo, Pagani, Veyron, …
@MurcieBoy
Ik heb binnenkort een testrit in Zaventem, als ik verbouwereerd uit de wagen stap en het geluid top vind, is de V10 verkocht maar ik ben zo tevreden over de V8 dat ik de kans klein acht.
Cooper S zegt
@ El Loco, dergelijk geknutsel aan de motor kost je in de meeste gevallen een deel van je garantie op de auto (zelfs het laten chippen door een tunert) en in bijna alle gevallen de geldigheid van pre-paid service beurten. Dus, toch maar in Duitsland gaan wonen dus, waar je dan (op sommige wegen) lekker je rechter been kan strekken achter het stuur….
Markus zegt
Vet overpriced voor een Audi.
Divad Sledniw zegt
@Cooper S
Bij ABT 35.000 euro en 100.000 km garantie op tuning.
ABT wordt door Audi Belgium zelf aangeraden.
Tago zegt
appieflappie is nu wel erg stil…. ik hoor de vlinders buiten flapperen…
w0o0dy zegt
ach, koop je een 911 GT3, of een 911 turbo dan ben je ook ongeveer evenveel kwijt…. om het over de GT2 of de Gallardo maar niet te hebben…. veel geld voor een Audi, maar eigenlijk valt de prijs wel mee.
RiKe zegt
Roverheid, meer kan ik er niet over zeggen.
MurcieBoy zegt
@ divad
kun je dan ook ff door Venlo rijden? pleaz? :P
bozewolf zegt
Aah, het zwart-witte kabouterbeleid van onze overheid die er vanuit gaat dat mensen met Lambo’s en V10 Audi’s elke dag in de spits gaan staan.
Met het principe van BPM ben ik het verdomme nog eens ook, maar de manier waarop dat in de praktijk wordt gebracht….lamenielache.
bozewolf zegt
btw, @ Divad. De naam..insider grapje voor de wielrenliefhebber of ben je ’t ook? Zit die kerel niet vast tegenwoordig? :P
Divad zegt
@bozewolf aka slimme kerel ;-)
Ik fiets alleen naar de bakker op zondag, ben het dus niet.
Idd vervelend om dezelfde naam te hebben als de “wielrenner”.
Divad zegt
@MurcieBoy
is helaas wat ver van Zaventem :|
disco3 zegt
deze wagen is gewoon geweldig!
Sorcerer zegt
Tip: je krijgt hem al als V8-occasion vanaf circa 120.000 euro (wel bijna alleen als r-tronic). Scheelt toch flink…
Want als je wat opties wilt zit je bij Audi bij dit model al gauw 20.000 hoger dan de in dit artikel genoemde prijs.
Nog een optie: wachten tot 2010. Dan wordt er een flink stuk bpm ‘afgeschaft’…
mashell zegt
Als 2 clindertjes meer 50.000 euro extra moeten kosten, dan kan de R8 met de V6 uit de S4 natuurlijk ook 50.000 goedkoper. En met de 4 cilinder uit de TTS wel 100.000 euro goedkoper. Audi, jullie hebben het nog niet helemaal door maar ik zeg het je: downsizen is de trend!
Ferraritje zegt
@Mashell: LOL!!!
Zeker mooie wagen, maar is wel duur, zeker omdat ie “maar” 525 pk heeft, terwijl je voor bijna de helft van de prijs een Corvette C6 kan krijgen en nog een beetje duurder een ZR1! Ik snap echt niet waarom auto’s in Nederland zoveel duurder zijn dan in België? Kan iemand dit uitleggen?
Laurens C zegt
@Divad
Mooie uitlaten heb je op je R8 ;) De auto is ook nog mooi clean zoals het hoort ;)
@Ferraritje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_van_personenauto%27s_en_motorrijwielen
SyriX zegt
ik snap toch niet dat mensen voor een handgeschakelde bak gaan, als ik 210k aan een auto betaal dan wil ik EGT niet dagelijks 1,2,3,4,3,2,1,2,3 doen.
OK, als je stinkend rijk bent en je kan je auto naar een circuit laten overvliegen dan is het een andere koek. :)
CSL zegt
Twinturbo’s op de V8 en gaan met die banaan!
BmwMPower zegt
50 k voor 2 cillinders extra, en alle onnodige meuk die er bij hoort?
Dankje, maar nee bedankt!
En alweer is de automobilist de melkkoe van de overheid.
Smokin zegt
Voor 15K extra heb je een Lamborghini Gallardo, en voor 26K extra een
Ferrari F430. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dan kiest voor een Audi.
Roger zegt
Pfffff, duur!!!
Bijna een F430!
TT man zegt
@joah: dat kan prima hoor, de meeste R8’s worden flink aangekleed en komen dan met 30-40K aan opties aan de 190-200K; zoals vaker bij Audi is het topmodel (in dit geval de V10) behalve met een dikkere motor ook wat rijker aan opties (zoals full-LED, B&O, magnetic ride, etc) zodat het prijsverschil tussen de V8 en V10 feitelijk (bij gelijk aantal opties) waarschijnlijk zo’n 25-35K zal zijn;
@appieflappie/divad/etc: er zijn inderdaad voldoende mensen die wel in dit soort auto’s rijden die ook op autoblog/autogespot zitten, bewijzen is niet nodig, maar als je de posts op beide fora goed in de gaten houdt, kun je eea wel afleiden (en ja, ook ik rijdt in een auto in deze prijsklasse, alleen is het geen Audi :D)
Cantago zegt
Poe… dat is serieus veel geld!
Windhoos zegt
Als je hem ook nog ECHT DIK wilt aankleden dan ben je zo €250.000 kwijt. Maar tja, zo’n auto koop je natuurlijk niet vanwege het prijskaartje, maar met het hart. Denk dat de meesten die het kunnen doen iig niet meteen gaan kijken naar de prijs…….
Das Auto zegt
Voor 210.000 525 pk krijgen is ook niet verkeerd.
De R8 zelf is gewoon prachtig. Een waardige sportauto die veel bekijks trekt.
Michiel zegt
Gave bak! Ben benieuwd wanneer we deze voor het eerst in NL tegen het lijf mogen lopen. De Douane kan in ieder geval weer cashen aangezien er weer genoeg mensen zullen zijn die deze belachelijk dure auto uit Duitsland zullen importeren.
Bob de Roy zegt
wat een stoere praat hier van mensen die zo’n auto rijden.. wat een geneuzel. Misschien een verwende yup die hier dan een boekje open doet.. Beetje categorie Tony Keizers en Kroymans knaapjes.. Doe eens normaal zeg. Ik rij zelf een 335d Touring (zakelijk) en heb prive een Porsche 993 uit 1996, maar ik geloof er geen reet van dat mensen met een wagenpark van meer dan een half miljoen euro op een forum als Autoblog zitten op te scheppen over hoe groot hun piemel is..
Sneu haantjes gedrag is dat, helemaal is het zielig dat mensen zijn die gaan voor de gevoelige snaar..”er zijn ook mensen uit die prijs klasse die juist fora als dit bestuderen”.. PFF als jij een Maserati en een R8 kan betalen dan heb je er vast ook nog iets praktisch naast en dan ga je niet aan 20+ knaapjes hier vertellen hoe goed je bent.. bah
Divad Sledniw zegt
@Bob de Roy
Keihard voor gewerkt beste vriend.
Het zijn net van die zielige reacties zoals die van u dat eigenaren van iets “exclusievere” wagens verstoken blijven van dit soort fora.
1001 verwijten naar iemand zijn kop slingeren en dan ga je zelf opsommen met wat je rijdt.
Eric zegt
Meerprijs van 50.000 euro ? Dan kan je bij MTM een dubbele turbo laten monteren op je V8 en dan heb je 535PK en ben je een pak minder kwijt!!!
C6.R zegt
@ Bob de Roy: Hoi, een 20+ knaapje hier. (Klinkt totaal niet uit de hoogte natuurlijk zo’n benaming)
Thanks Divad dat je je hier laat horen. Vind het altijd wel fijn als eigenaren van exclusief spul hun ervaringen met de gewone stervelingen delen! ;)
Jorden zegt
Als je dan toch voor een echte sportauto wil gaan……..
http://www.zomoto.nl/4512280/ferrari-430-f-430-scuderia.htm
TT man zegt
Kijk, dit is nu precies de reden dat Divad en ik (en anderen) hier niet over wilde beginnen in dit calvinistische landje.
Het aardige is toch juist dat iedereen, van jong tot oud, van arm tot rijk, hier zijn verhaal kwijt kan lijkt me.
graag dan ook enig respect, zowel voor de 20-jarigen als de super auto bezitter.
PS: en ja, juist die laatste groep heeft misschien wel extra veel vrije tijd gecreerd om op fora rond te struinen, je moet eens op het Aston of Porsche forum kijken, dat gaat ook de hele dag door! :-)
Arie zegt
Tsja… iederedeen droomt bij zulke auto’s… en als iemand het dan zowaar voor elkaar heeft, vindt men dat schijnbaar niet altijd leuk. Ik zou zeggen, wees blij dat iemand ze ook daadwerkelijk koopt!
Gave bak, die R8. Middenmotor, handbak, V10… Bijna de perfecte sportauto.
Maar dan zou ik misschien toch doorsparen voor een Gallardo. Straalt net even iets meer uit.
En een F430 schijnt toch wel de beste allround sportauto van dit moment te zijn… Maar die laatste is volgens mij niet met handbak te krijgen… Of wel?
Dikke_Car_Owner zegt
Het is typisch Nederlands om succesvolle hardwerkende mensen af te zeiken. Als je het in NL voor elkaar hebt, ben je voor veel mensen Of crimineel Of crimineel.
Damned if you do, damned if you don’t…
Vergelijk:
In Nederland met een dikke auto aan komen rijden betekent dat je “waar doet ie ut van” en “ut zal wel geen zuivere koffie zijn” reacties voor je kiezen krijgt.
In Belgie of Duitsland bv. denkt men “die heeft het goed gedaan” en merk je dat de mensen anders (lees: wat ik normaal vind) reageren.
Nederlanders zijn doorgaans een bekrompen en zielig volk. Ik ben 100% Hollander maar omdat ik zo teleurgesteld ben in het “volluk” woon ik er niet meer.
Ik ben Nederland en z’n gezeik echt zat en heb woorden omgezet in daden: Ik ben vertrokken en heb het hier heerlijk naar m’n zin.
MLTB zegt
Dus jij hebt het nu gemaakt, rijdt een Ferrari en woont in Duitsland :P?
Grapje, je hebt gelijk..!