Nog niet alle milieuvriendelijke concepten zijn in de koelkast gezet nu tanken weer kan. Er is nog steeds een duidelijke trend gaande van zuinigere auto’s en nieuwe concepten. Een van die concepten, de plugin Hybride, heeft General Motors al eerder laten zien als Chevrolet Volt. Nu krijgt Opel hier een eigen Europese versie van. Eentje die gewoon met 230V op kan laden en vervolgens zestig hele kilometers op de accu kan blijven pruttelen.
De welbekende autosalon van Genève krijgt de eer van de introductie van deze volledig nieuwe Opel. De autosalon opent dit jaar de deuren op 5 maart om deze aan het einde van 25 maart weer te sluiten. De pers krijgt de nieuwe Opel al op 3 maart te zien. Het bijgevoegde plaatje is echter weinig onthullend en laat duidelijk een Chevrolet Volt met Opel front zien. De neus zal op het productiemodel waarschijnlijk veel details van de Insignia en nieuwe Astra mee krijgen.
Het nieuwe hybride concept van de Volt heeft inmiddels al een flinke stroom roddels en verwijten over zich heen gekregen. Het is echter een slim in elkaar gezette auto. De verbrandingsmotor is slechts als generator aan boord, de auto wordt altijd aangedreven door de elektromotoren. Een zware, dubbel uitgevoerde aandrijflijn en versnellingsbak zijn dan overbodig. Het gerucht dat het on-board aggregaat de Volt niet op zou laden is inmiddels ontkracht. Alleen bij hoge belasting, als er veel stroom gevraagd wordt, laadt de auto niet op. Bij normaal ‘cruisen’ wordt het accupakket gewoon opgeladen.
Het slechte nieuws is de daadwerkelijke datum van introductie van de Ampera. Deze is nog niet bekend en ligt waarschijnlijk een behoorlijk eind in de toekomst. De Amerikaanse Chevy Volt wordt pas vanaf 2010 geproduceerd, voor de Amerikaanse markt. De Opel zal hoe dan ook later dan de Chevy op de markt komen. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat Europa voor 2011 in de Volt rond kan gaan rijden.
Rüsselsheim. Opel has announced Ampera as the name of its revolutionary extended-range electric car. The five-door, four-seat Opel Ampera will be revealed at the 2009 Geneva Motor Show (March 5-15).
“With the Ampera, Opel will be the first European automobile manufacturer to provide customers several hundred kilometers of non-stop electric driving,” said Alain Visser, GM Europe Chief Marketing Officer.
GM’s ground-breaking electric propulsion technology, called Voltec, operates differently from other advanced propulsion systems. For short trips up to 60 km, the Ampera will run only on lithium-ion battery power charged via a standard 230v outlet. For longer distances, the car will continue to drive on electricity that is generated by a small internal combustion engine.
The Ampera will be well-suited to the daily driving schedule of most European customers. For example, approximately 80 percent of German drivers travel less than 50 km daily.
Greg zegt
Gelukkig hoeft Hybride niet meer lelijk te zijn….
Mooie ontwikkelingen bij GM. Denk dat als ze de storm doorkomen, ze weer Toyota van de troon zullen stoten met geavanceerde automobielen.
Gnermo zegt
Zestig hele kilometers…
Tom zegt
originele naam ;) … straks heeft GM een hele electrische line up: VOLT, AMPERA … what’s next? Astra WATT?
Loewie zegt
pfff… honda civic met een opel logo!
Jochempie zegt
Brrrrr wat een flauwe naam!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En WEER kiezen ze mijns inziens verkeerd bij GM!!
Qua premium merken eerst al flink investeren in Cadillac i.p.v. in Saab (en we zien wat daarvan komt…) en nu in de Chevrolet i.p.v. Opel! Ze kunnen echt NIET verder dan Amerika kijken he, die knakkers…
Dit duurt voor de Europese markten alweer veeeeel te lang.
Bob Lutz sucks!
Sven zegt
Gm denkt gewoon eerst aan zijn thuismarkt.
Die is ook best een stapje groter en belangrijker voor ze.
Dus zijn saab en opel daar de dupe van.
(Nu kan ik niet zeggen dat ik het merk saab zou missen als het verdwijnt.
Maar dat is mijn persoonlijke mening. )
Christian Adriaensen zegt
Ampera past in het rijtje :
AgilA, CorsA, TigrA, MerivA AstrA, ZafirA, VectrA, InsigniA …AmperA
Ik denk dat sommige mensen hier DRINGEND hun CV naar GM moeten sturen,
want jullie blijken het allemaal beter te weten en te kunnen!
Willem vd Velde zegt
@ Svenska Aeroplan AB: Zou er misschien ook in de regeltjes van hun lening staan dat het om amerikaanse werkgelegenheid gaat, en daarom het geld daar voornamelijk investeren?
Citrofiel zegt
Goed dat ze ons iig ook een variantje gunnen, maar waarom niet gewoon de Volt? :roll: Niets mis mee.
Jochempie zegt
@ Christian Adriaensen: denk je dat we dom zijn? Natuurlijk past Ampera in het rijtje. Maar daarom is het nog niet minder flauw?! Het woord komt duidelijk van ampère, oftewel de eenheid voor stroomsterkte. Best wel lame en niet doordacht voor een elektrisch wagentje.
Jochempie zegt
@ Christian Adriaensen: Combo, Tour, Kadett, Commodore, GT, Monterey, Rekord, Senator, Signum, Speedster… je hebt gelijk, wat zijn ze vasthoudend bij Opel!
Buyck zegt
Niet slecht alleen nu nog wachtten… in 2011 zullen de auto’s ook al veel verbeterd zijn!
kawouter zegt
@ Jochempie: Is iets van de laatste decennia, dat ze de personenauto’s met een A laten eindigen (laat de Signum de uitzondering zijn die de regel bevestigt).
Aan de bedrijfswagenkant doen ze ook zoiets: Combo, Movano, Vivaro …
RobertJ zegt
Het beste voor Opel zou zijn als deze vóór de twindrives van Volkswagen rijden, maar dat doen ze waarschijnlijk niet.
Verder kan ik weinig mening vormen op basis van een naam, wazige schets en wat wazige info.
Esprit_de_Flandre zegt
euhm… Pruttelen, op stroom? Moet dat niet Zoemen zijn of zo?
Guido zegt
Hmm, Ampera.. Volta.. :roll: Misschien past Ohma beter bij deze auto :D
willie wonka zegt
@Guido
Hahahahaha!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Willem v/d Velde: dat is helemaal waar, maar getuigd toch van een vreselijke kortzichtigheid…
Waarom in de tijd dat downsizen, turbomotoren, veiligheid en milieubewustzijn investeren in een nieuwe Cadillac 5.3 V8?? Hadden ze beter in de techniek van DE Turbospecialist bij uitstek kunnen investeren!
Maar helaas, Saab is slechts een ‘glitch on the budget’ (bron, Bob himself) van GM. Dom, raar, maar wel waar.
Willem vd Velde zegt
Denk dat bij die caddilac de winst toch niet zit, hoeveel worden/werden daar van verkocht in vergelijking met de rest van GM?
Als ze nu maar zo slim zijn om de rest van de productielijn wel te downsizen en turbo’en.
Wat dat betreft wat chrysler in de 80’er jaren goed op weg met hun FWD 2.2 turbo motoren die in de LeBaron, Daytona, GS enz lagen. Maar ja, dat verkocht niet want amerika wou de V8… Zucht.
Bas zegt
Mooi…mooi…mooi
Luc zegt
Ben benieuwd, maar tegen die tijd zijn ze zo ver dat ze er langer op kunnen rijden
Mr Hyde zegt
Wat ik me dan afvraag. Heb je 60 km gereden, begint dat ding bij te laden (want dat gebeurd dus onder het “cruisen”), kom je thuis, is hij weer net volgeladen, kun je hem dus nog niet aan de adapter thuis leggen. Mijn vraag: wat is het voordeel?
maurits zegt
En wie heeft de naam bedacht, een nederlander! hebben we toch weer iets om trots op te zijn!
Rob zegt
Loisch dat ze eerst op de thuismarkt inzetten. Wij kunnen Opel wel groot vinden in Europa, maar in het grote plaatje is het logisch dat ze hem eerst als Chevrolet badgen. Het is een erg goed begin en een goede concurrent voor Toyota. Nu 60 km standalone en volgende versie ruim boven de 100. Dat is voor de gemiddelde Nederlander zijn woon werk en retour verkeer, dus precies genoeg voor het voorkomen van de grootste uitstoot.
epo zegt
Waarom heb ik ’t idee dat het productiemodel er een stuk braver gaat uitzien dan dit plaatje?