Het duurt nog iets langer dan een maand voordat de 79e editie van de Geneva International Motor Show van start gaat, maar Mitubishi heeft alvast de eerste informatie naar buiten gestuurd van een concept die daar zijn debuut zal maken.
Veel informatie staat er niet in het persbericht. Wel is duidelijk dat het gaat om een electrische auto met lithium-ion accu’s die in de vloer zijn verwerkt. Verder mogen we aannemen dat de electromotren zijn weggewerkt in de wielen. Dit gezien de naam MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle). In 2007 presenteerde Mitsubishi in Tokio al de i MiEV SPORT met in elk voorwiel een electromotor en een extra motor die de achterwielen aandrijft. Waarschijnlijk is deze i MiEV SPORT AIR concept een doorontwikkeling van die auto.
Vol verwachting klopt mijn hart!
Mitsubishi Motors Corporation is to give the i MiEV SPORT AIR concept model its global debut at the 79th Geneva International Motor Show which runs from March 3 through March 15 at the Geneva Palexpo exhibition and conference complex (opening to the general public on March 5).
The i MiEV SPORT AIR explores the future possibilities for zero-emission vehicles, placing a greater bias on exhilarating driving pleasure. The concept model exemplifies the balance between environmental and dynamic performance implied in the tagline Drive@earth, and highlights the benefits of the Mitsubishi electric vehicle drivetrain:
– Powerful, instant torque from a beefed-up electric motor
– Stable driving and handling and a low center of gravity, due to the in-floor lithium-ion battery
– Zero on-road CO2 emissions
Together, these features along with the car’s “clear cutaway” top allow the driver to enjoy the exhilaration of fresh-air motoring while also highlighting its eco-friendly qualities.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
De electromotoren in de wielen verwerkt is wel apart!
Michelin is ook bezig met zoiets.
Ben wel benieuwd naar die ontwikkelingen
sjazz zegt
let’s hope for the best… stiekem komt er best interessante techniek van Mitsubishi.
Klassiekerrally zegt
Ehm… Wat is de voorkant?
SPK zegt
Het idee van een elektromotor in de wielen is wat betreft efficient ruimte gebruik zeker interessant. Maar het idee is niet nieuw en het grootste probleem blijft het enorme onafgeveerde gewicht wat de wegligging niet ten goede komt.
Mairsil zegt
@Klassiekerrally
Ik zou zeggen de kant waar de spiegels zitten…
Maar da’s inderdaad het enige waar je het aan ziet.
DTR zegt
-edit: check!-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hier nog even het linkje van het Michelin verhaal:
http://www.gizmag.com/michelin-active-wheel-production-electric-car-by-2010/10489/
@ SPK: dat is inderdaad het grootste probleem, Michelin tackelt dat door ook de hele vering in het wiel onder te brengen.
Tenminste, dat maak ik eruit op. Ben niet zo technisch…
:D
transam73 zegt
De verloedering van de Nederlandse taal tiert natuurlijk nergens zo welig als in de blogosfeer, maar dan betreft het in de regel reagerende lezers en niet het bloggende journaille. Hier wordt voor de zoveelste keer weer eens de bekende uitzondering op de regel gemaakt.
…”een concept die daar zijn debuut zal maken”…
Het is:
een concept DAT daar zijn debuut zal maken
of
een concept CAR die daar zijn debuut zal maken.
Robbie, besef je je wel dat je een voorbeeldfunctie hebt en dat al die ijverige lezertjes zomaar je kromme taalgebruik over zouden kunnen gaan nemen?
Buyck zegt
Mitsubishi i MiEV is alvast een spijkerharde concurrent voor de Toyota Prius en de Honda Clarity reeksen! Let the battle begin!!!
///M-power zegt
haha is dit design?
Een betere ontwerper zegt
Doet me denken aan een Messerschmidt en Isetta door elkaar.
Leuk ei…
robbie zegt
Dit is trouwens de i MiEV SPORT die in oktober 2007 zijn debuut maakte op de Tokio Motorshow. Lijkt toch aardig op deze i MiEV SPORT AIR.
Guido zegt
Iemand vorige generatie Ka? ;)
BmwMPower zegt
Da’s een hele mond vol, maar dat was het dan ook!
Lelijk ding.
Jandepandaman zegt
Goed.
100 mijl actieradius op 1 lading met 7 uur oplaadtijd. Mooi. Leuke wagen. Wil ik best hebben inplaats van mijn 1:14,5 rijdende oude Pandaatje met 35 liter in de benzinetank.
Maar mijn vraag blijft echt staan:
WAAR of HOE laad ik dit voertuig op zolang ik elke avond weer mij mottig zoek naar parkeerplek in mijn hele wijk en dus tot 1 kilometer weg van mijn eigen huislijke stopcontact… :?:
Citrofiel zegt
Van de i MiEV komen ook PSA-varianten. Misschien ook van deze sportversie?