Het zal niemand verbazen dat veel Nederlandse dealers (in andere landen zal dat niet anders zijn) het zwaar hebben, maar hoe erg gaat het er nu daadwerkelijk aan toe. Volgens het AD gaat er op dit moment iedere dag een dealer failliet en voorlopig lijkt er geen einde te komen aan het slechte nieuws.
Volgens Paul de Waal van de BOVAG komen er voortdurend meldingen binnen en zijn het vooral dealers van gerenommeerde merken die het loodje leggen. Veel van deze dealers moeten hun geld verdienen met de verkoop van nieuwe auto’s en juist daar zijn omzetdalingen tot 30% te melden. Druk van de importeurs om te investeren in glimmende nieuwe panden en te optimistische inschattingen van verkoopaantallen zorgen er nu voor dat het rendement van veel dealers is weggesmolten.
Een additioneel probleem is de gedaalde waarde van de occasion voorraad. Vaak is die voorraad gefinancierd bij banken en die zijn fors strenger geworden bij het uitlenen van geld.
Directeur Cor Baltus van Kia Nederland voorspelt dat maar liefst 1 op de 5 dealers binnen twee jaar verdwijnt. In zijn ogen is de dichtheid van het dealernet veel te groot, waardoor er teveel concurrentie is. Ook voor Kia geldt dit en ook daar zouden best een aantal dealers kunnen verdwijnen.
De ANWB raadt autokopers aan goed op te letten bij de aanschaf van een nieuwe auto, want ook klanten kunnen gedupeerd worden door een faillissement van een dealerbedrijf. Terughoudendheid bij aanbetalingen en het inleveren van de inruilauto is gepast. Bij een faillissement wordt het bedrijfspand namelijk in snel tempo leeg gereden. (via ad.nl)
Arco zegt
En bedankt ANWB voor deze hetze …..
Als zelfs de consument op uw aanraden de hand op de knip houdt, is het snel gedaan met de autobedrijven.
Waar is het vertrouwen ??
Rob USA zegt
@Wouter: In 2e zin mist “dealers”
–edit: gefixt dank je–
bmw zegt
“vertrouwen”? dat is toch een relatief begrip in ons economisch systeem. Het lijkt me dat rekensommen domineren. En af en toe eindigen die in de min. Al ben ik het met je eens dat mensen niet mee mogen doen met de hetze in de media en gewoon moeten voortdoen zoals ze eerder deden. Anders gaan er nog veel dealers slachtoffer worden van deze mediavertoning.
bmw zegt
“De ANWB raadt aan autokopers goed op te letten” moet zijn:
“De ANWB raadt aan autokopers aan goed op te letten”
OF
De ANWB raadt autokopers aan goed op te letten”
–edit: ik ga voor optie 2. :-)–
Sander zegt
@ bmw, de hele economie is juist gebaseerd op vertrouwen.
Koop jij aandelen van een bedrijf als je er geen vertrouwen in hebt ?
precies, daar is juist alles op gebaseerd
Eric zegt
In België betaal je een uurloon van 65 euro als je je wagen binnen doet voor onderhoud. Want de baliebediende moet betaalt worden, de magazijnier en het magazijnoppervlak + voorraad moet betaalt worden. De werkplaatoverste moet betaalt worden en tenslotte de mecanieker. Bij een onafhankelijke garage betaal je een uurloon van 32 euro want hier werkt de baas zelf aan de auto’s en maakt zelf de fakturen op. Grote garages (merkgebonden) geven wel een snelle service maar zijn duur door de hun opgelegde eisen van de invoerder zoals grote toonzaal, PC-systemen enz….
Moest de invoerder zo geen grote eisen stellen zouden de garages veel kosten bespaard zijn gebleven.
autoinformatief.com zegt
Bij mij zit er ook iemand netjes dealers op te sommen die faillliet zijn etc. Eerst kwam die eens 1 keer in de week/2 weken met een berichtje. Nu is het meer iets van 3 per week ofzo.
Het zullen niet de eerst zijn en ook zeer zeker niet de laatste. Straks kan iedereen het halve land afreizen om een nieuwe auto te kopen, zijn alle dealers in de buurt verdwenen…
mashell zegt
“zijn het vooral dealers van gerenommeerde merken”
Definieer gerenommeerde merken. Mercedes, Audi, Jaguar, BMW? Of ook Opel, Volkswagen, Renault, Toyota, Ford, Nissan etc. En in hoeverre is zijn Kia en Hyundai al gerenommeerd?
Jesper zegt
“Terughoudendheid bij aanbetalingen en het inleveren van de inruilauto is gepast.” klinkt toch iets beter ;)
Klopt wel overigens, zelfs Toyota dealers leggen achter elkaar het loodje… :?
Johan zegt
Ach jah, bij ons loopt het wel los gelukkig.
De huidige occasionvoorraad gaat wel een beetje pijn doen, maar ik heb al diverse leuke auto’s ingeruild waar we de rest weer een beetje mee moeten goedmaken.
Qua nieuwe auto’s loopt het aardig door, zitten nu op 20 nieuwe BMW’s in januari. Klein bedrijf met een werknemer of 12.
Hadden we in 2000 het aanbod aangenomen om officieel dealer te blijven en een nieuw pand neer te zetten, dan had ik nu hoogstwaarschijnlijk zonder werk gezeten.
Ik heb hier ooit ergens een mooi stukje gelezen, ‘De terreur van de Importeur’. Pijnlijk maar oh zo waar!
SPK zegt
Volgens mij mag meneer Baltus zich wel even achter de oren krabben over de uitspraak die hij doet. De dichtheid van het dealer net is te groot, maar dichtheid is een relatief begrip.
Doordat importeurs de afgelopen jaren zeer strenge eisen hebben gesteld aan de showrooms en werkplaatsen zijn de kosten van dealers enorm opgelopen waardoor elke dealer meer auto’s moet verkopen om uit de kosten te komen. Dus ja, dan is de dichtheid van het dealernetwerk ineens te groot.
kaalimero zegt
En dan nog grof betalen voor een advertentie op autotrader of marktplaats enz. terwijl het ook gewoon gratis kan !!!
SPK zegt
Even en voorbeeld van hoe sommige importeurs te werk zijn gegaan toen een aantal jaar geleden de wetgeving veranderde om meer concurrentie in de autobranche te krijgen, importeurs dreigden toen een aanzienlijk deel van hun macht te verliezen . PON heeft kort voor die wetgeving van kracht werd alle contracten met dealers opgezegd en opnieuw opgesteld, hierin is en clausule opgenomen dat als iemand zijn bedrijf wil verkopen hij dat als eerste aan PON moet aanbieden, en PON koopt alles. Als PON ruzie heeft met een dealer dan zijn er genoeg mogelijkheden om die dealer de nek om te draaien, PON neemt dan het bedrijf over en vergroot zo weer zijn macht weer tov van andere dealers.
RoT___ zegt
@kaalimero:
on·der·han·de·len -handelde, h -handeld proberen het met elkaar eens te worden
Verkopende partij zegt dat hij/zij €20.000 wil vangen, jij wil de auto voor €10 hebben. Dan ga je onderhandelen en kom je op een compromis uit.
Volgensmij loopt het bij ons nog wel los, de verkopen zijn weliswaar iets minder maar alsnog loopt het nog wel. Ik zie nog genoeg nieuwe C1’tjes voor bij komen, evenals de C5. De Picasso wel iets minder nu ik er over na denk.
Zolang ik mijn werk maar behoud, hoor je mij niet klagen:D
BOL zegt
BOL heeft bij 3 dealerts gewerkt in Haarlem:
Toyota Kooyman & de Groot (later Dijksman): eind 2008 failliet
Skoda dealer Lugtstra (& Baars): met de jaarwisseling failliet
Alfa dealer Sam Van Lingen Haarlem: zojuist failliet
Dat zijn best verontrustende ontwikkelingen :shock:
Emile_Benz zegt
@ dat plaatje: is dat geen R16?
rikkon zegt
Dit is geen R16, veel te nieuw.
R16 heeft een 3e zijruit, ook loopt bij een R16 de voorrand van het voorste portier niet recht naar beneden maar naar voor tot voorbij de A-stijl en dan pas naar beneden.
Wat het wel is?? Escher to the rescue..?
autoblogger zegt
Wie koopt er nou een auto bij een dealer? Dat doe je tegenwoordig toch online.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Emile: hahaha!
Ben je zelfs hier al aan het ‘quizzen’ geslagen?
michel zegt
geeft niets, prima dat ongezonde bedrijven stoppen, hadden ze maar een beter concept moeten bedenken, je koopt toch een auto! waarom moet je 6 verschillende soorten kofiie kunnen drinken, uit 25 tijdschriften kiezen bij onderhoud, waarom moet een autoverkoper (niet eens een mbo baan) een dik sallaris verdienen en in een dure auto rijden etc etc maar bovenal waarom die te dure panden? veel te overdreven gewoon je auto via internet bestellen bij de fabrikant, en per regio een soort quickfit onderhoudsformule desnoods via bosch carservice maw
wat is de rol / functie van een dealer / importeur?
antwoord geen vandaar failliet!
realist zegt
@ michel:
Je hebt gelijk als je zegt dat de rotte appels uit de boom moeten vallen.
Je hebt ongelijk door te stellen dat er geen rol meer is voor een dealer / importeur, die is er namelijk nog wel degelijk!
De dealer is er voor om de juiste, merkspecifieke service te verlenen aan de complexe auto’s die door de klant zijn gekocht. Daarnaast is de dealer er voor om de client te informeren over alle verschillende mogelijkheden als het gaat om de aanschaf van een nieuwe of gebruikte auto en de bijbehorende lease of financieringsmogelijkheden.
Kortom: de dealer is een dienstverlener. En bij die dienstverlening van een complex product als een auto hoort ook een correct en fatsoenlijk onderkomen.
En voor wat betreft uw opmerking over de autoverkoper: u doet deze beroepsgroep te kort. Een beroepsgroep die overigens niet altijd blij is met de dure auto die zij rijden. Zij moeten hier namelijk ook bijtelling over betalen. Veel verkopers van duurdere auto’s verkiezen er daarom ook voor een tweedehands prive auto te rijden.
En voor wat betreft de opmerking van de dure panden: de dealers zijn doorgaans eigen ondernemers. Zij willen doorgaans zelf op een A1 locatie zitten omdat ze dan het meest in het oog vallen. Daarnaast is het zo dat bij in ieder geval een aantal merken de eisen omtrent nieuwbouw vrij ruim zijn en dat de importeur alleen een aantal vaste merk elementen wil terug zien in of op het gebouw.
Racekees zegt
Zo te horen michel heb jij geen hogere opleiding gehad als de basisschool! Omdat klanten zoveel mogelijk willen zien wat er allemaal te koop is zal een dealer toch mooie complete demo auto’s inzetten en mischien krijgt de autoverkoper net zo’n klein salaris als jij krijgt dat weet je helemaal niet!
dus niet gelijk met je vooroordeel komen. en waar wil jij gaan proefrijden als je je auto via het internet besteld?
als je gewoon na blijft denken dan zie je zelf ook dat de dealer uitgeknepen wordt door de importeur en door de leasemaatschappij. vandaar dat de dealer een kleine marge overhoud en het loodje legt.
lincoln zegt
@michel .. hoe vaak heb jij een splinternieuwe auto gekocht via internet ??
rikkon zegt
@kees …dan de basisschool…
..hoger dan..
en
..even hoog als..
een lesje dat je al op de bassischool krijgt
realist zegt
@ racekees
De gemiddelde importeur heeft er GEEN baat bij zijn dealers uit te buiten. Een gemiddelde importeur heeft er baat bij dat zijn dealers gezond zijn omdat:
– ze dan gezonde transacties kunnen doen
– ze dan kunnen blijven investeren in de eigen onderneming
– er dan geen onnodige kortingsstrijd onstaat tussen collega merkdealers
– ze dan een sterk en gezond dealernetwerk houden
– het behoud van een goede restwaarde het meest gegarandeerd is bij een gezonde marktsituatie
– dan de klanten blijven komen
Wellicht vragen een aantal van bovenstaande stellingen om wat nadere verklaring, maar de gemiddelde automotive expert begrijpt wel waar ik het over heb.
michel zegt
lieve autoverkopers die een reactie gaven
1-mijn opleidingen / 2 afgeronde hbo opleidingen en binnenkort een mba
2laatst bestelde auto per internet, voor mijn vrouw een fiat 500 vanuit nederland, via internet op een milaanse meubelbeurs openings edition 500) geleverd via een ned dealer
om even constrctief te zijn
– 3 alle dealers die overiens meer een museumfunctie hebben dan een verkoopfunctie, kom maar eens binnen, komt er een msn,ende verkoper naar je toe? nee, daarom vraag ik doorgaans is dit een tentoonstelling of wordt er hier verkcht? deze dealers hebben geen functie meer en mogen van mij stoppen
– 4 tot voor kort mocht een verkoper een voorraadauto zonder bijteling rijden (gelukkig nu niet meer, was ook oplichting/ geen belasting betalen en werd betaald vanuit de marge van de klant)
wat nu wel !
– 5 net als peugeot in Breukelen, daar de klant het gehel verkoopprogramma laten zien, keuze van de uitvoering kan geautomatiseerd, een ict programma kan de functie van het pratende pak overnemen
– l6 andelijke servicepunten waar het onderhod (maar een paar keer per jaar) wordt uitgevoerd
wat moet een lokale dealer? wat is zijn toegevoegde waarde?
Cliff zegt
Laatst mijn BMW bij de dealer laten uitlezen… ze hebben hem ook maar meteen zonder te vragen helemaal nagekeken. Bleek dat er van alles kapot zou zijn, als ik dat bij de dealer zou moeten laten maken zou het me ongeveer 2000 euro gaan kosten.
Hierna ben ik naar een ander bedrijf gegaan waar ze wel eerlijk zijn en die hebben geconstateerd dat alle problemen niet waar bleken te zijn.
Op deze manier proberen de dealers in deze tijden hun geld te verdienen, pas op hiervoor!
michel zegt
realist ” geen onnodige kortingsstrijd onstaat tussen collega merkdealers”
kartel? prijsafspraken? NMA? mevrouw Smit Kroes? belang van de consument beste produkt laagste prijs
of moet ik denken
marktverdelen / te hoge marges / het in stand houden van overbodige functies
maar gelukkig ben ik geen automotive expert
om even over na te denken komt de volgende generatie auto`s; de electrische uit detroit of uit death valey?
realist zegt
@ michel:
het zou te waarderen zijn wanneer je in je reacties je denigrerende opmerkingen achterwege zou laten. Het voegt niets toe aan de discussie en het siert je bovendien ook niet echt.
En voor wat betreft je vraag wat de toekomst is van je lokale dealer: je geeft hem zelf al weg: hij levert jou de auto die je op internet besteld hebt. Daarnaast verleent hij jou service en garantie wanneer jouw auto het begeeft.
Vergeet overigens niet dat er nog hele volksstammen zijn die graag de auto eerst willen voelen, zien en berijden alvorens ze de auto bestellen.
Vergeet tenslotte niet dat er hele volksstammen zijn die (terecht) erg veel vertrouwen stellen in de eigen lokale dealer.
Dat er veel minder lokale dealers moeten komen is overigens wel waar.
michel zegt
Beste realist
de eigen lokale dealer zal veranderen in:
-de service hub van de fabrikant
– er zal nog een terminal staan om mensen te helpen die zelf het keuzeprogramma van het bestellen van de nieuwe auto niet snapppen
wat heeft dell gedaan met de tussenhandel ? denk nog maar eens aan die comercals
bmw zegt
@realist: als “automotive expert” trek je nogal hard de kaart van “het systeem” me dunkt. Kleine dealers hebben het ooit moeilijk gehad, maar ze zijn de toekomst. De grote showrooms, die overal als paddenstoelen uit de grond rijzen en handenvol geld kosten, zijn overbodig en economische kamikaze. De mensen zitten daar heus niet op te wachten. Dankzij het internet kan men vandaag al rustig kijken wat de markt biedt en vervolgens het testexemplaar van zijn keuze laten leveren bij de lokale kleine dealer, met oog op een testrit. Mijn dealer heeft één werknemer en rekent 35 EUR per uur. Ik krijg van hem meer service dan van mijn vorige dealer, die 20 personeelsleden had, een uurloon van 60 EUR en secretaresses die helemaal niet wisten wat er aan mijn auto gebeurd was.
michel zegt
beste bmw
neem wat te drinken van me
michel
Vingt-Coeur zegt
Wat een frustraties ten opzichte van dealers zeg!
Mijn ervaring is (voornamelijk met oudere mensen) dat genoeg klanten de dealer nog wél vertrouwen. Niet iedere autoverkoper wil je oplichten! De meesten zijn service gerichte, merk gespecialiseerde bedrijven die hart hebben voor de klant én het merk.
Ook autoverkopers zijn over het algemeen nette mensen die veelal puur bezig zijn met strijd met de internet bedrijfjes die voor praktisch nul marge auto’s leveren aan particulieren.
Jammer genoeg snappen juist die mensen niet dat als ze dan niet begrijpen hoe de radio werkt dat verkopers zoiets hebben van “vraag maar om uitleg waar je hem gekocht hebt.”
Waarom is zo’n dealer minder vertrouwd dan een internetbedrijf? Omdat de verkoper (vaak verplicht) een stropdas draagt? Of in een (vaak verplicht) te dure auto rijdt? Ik snap er niets van.
Realist, HULDE!
Markus zegt
@ michel: nog even over die dure panden. Dat wordt opgelegd door de importeur/fabrikant. Waar stap jij binnen voor een nieuwe auto – het mooie pand met of de loods ernaast?
Verder is het heel vervelend als je op persoonlijk niveau kijkt naar het leed en verdriet… maar op afstand daarvan is het de markt die zijn werk doet.
Knoopie zegt
@bmw & michel
Allereerst vind het hartstikke leuk dat jullie mijn baan en de sector waar ik in zit volledig naar beneden trekken. Hiervoor mijn dank.
Ten tweede rijden ik en mijn collega weliswaar een auto v/d zaak, voorheen tegen gereduceerd tarief, nu voor de gewone leaseprijs met bijtelling. Hou er rekening mee dat onze demonstratie auto’s represantatief moeten zijn en je aan de klant dus moet laten zien wat er mogelijk is in de auto. Daarnaast was dit ook een pluspunt dat je natuurlijk voor weinig in een ‘dikke’ auto mocht rijden. Maar zo hebben wel meerdere bereoepen hun plussen, denk aan automonteurs die beunen er op los evenals schilders, aannnemers, bankpersoneel, makelaars enz. Nu wordt ons dat dus ontnomen omdat de overheid het niet eerlijk vind t.o.v. de rest van Nederland.
Dan hebben wij genoeg klanten die wel erg blij zijn met de dealer en ook nooit naar een universele garage gaan. Mensen willen weten wat een auto kan, hoe die voelt en de meeste mensen moet je hierbij helpen. Het tijdperk van auto’s kopen via internet is nog lang niet en zal waarschijnlijk nog lang niet komen omdat simpelweg het een te grote uitgave is. Ik neem aan dat jij ook niet je huis via internet hebt gekocht zonder bij de makelaar te zijn geweest en in het huis zelf bent geweest.
Dus vertel niet wat jij zelf denkt wat het beste is, maar denk ook even aan een ander.
Btw, ik heb mijn IVA HBO-2 diploma en zie autoverkoop als opstap naar wat hogers. Dus doe aub even normaal.
michel zegt
Beste Markus
ik heb meer gevoel met een bosch carservicegarage dan met bv een bmw dealer als Story te Waardenburg
Beste Vingt-Coeur
is de functie van een dealer; de handleiding zijn? waarom schrijft de fabrikant geen goede? wanneer je een inklapbare tent koopt kan je toch ook op internet zien hoe je hem moet inklappen, heb je geen verkoper voor nodig
Beste Knoopie
Niewbouwhuis gekocht vanaf een brochure en het meerwerk vanaf een optielijst (lijkt veel op dat van een auto kopen…)
Nog een tip voor alle dealers, gaan jullie ogen niet open wanneer BMW er voor kiest dat de gekochte auto ook in Munchen opgehaald ka worden?
Het is natuurlijk heel vervelend wanneer je in deze situatie komt maar wat is je toegevoegde waarde? heb je die willen mensen er ook voor betalen maar i kan het bij de meeste dealers niet ontdekken
Rik zegt
1e officiële Volkswagen dealer “Van Strien te Goes” vraagt faillisement aan.
Zie http://www.omroepzeeland.nl
De melding klopt dus wel degelijk!!
AutoInformatief zegt
Niet alleen Van Strien is vandaag de gelukkige;
http://www.autoinformatief.com/Forum/viewtopic.php?f=4&t=181
Maar ook Fiat en Alfa dealer Huiden’s;
http://www.autoinformatief.com/Forum/viewtopic.php?f=4&t=182
Maar dit schijnt niet alleen te maken hebben met tegenvallende verkopen.
Die mensen gaan leuk het weekend in zeg :(
Knoopie zegt
@ michel
Het kopen van een nieuwbouwhuis is natuurlijk wat anders dan wanneer je een bestaand huis koopt.. Bij een auto is het zo dat er 9 van de 10 keer een tastbaar exemplaar staat waardoor de klant kan zien wat hij koopt.. Het gebeurt zelden dat ze ongezien een auto kopen, of de recenties moeten zo goed zijn dat mensen dan al overstag gaan.. Maar over het algemeen willen de mensen eerst de auto ‘voelen’.
Stef zegt
@ Iedereen:
Er vallen veel autobedrijven om op dit moment. Iedereen wijst de krediet crisis aan als schuldige. Klopt dit? Nee!
Veel tot bijna alle bedrijven die nu omvallen vallen om door maar 1 reden: onvoldoende bedrijfsvoering. Veel Jaguar dealers vallen nu om bijvoorbeeld, omdat het met dat merk al jaren slecht gaat en dit de druppel is die de emmer doet overlopen. Als je als dealer je zaakjes dan niet op rij heb houdt het gewoon op.
Ook ‘goede’ bedrijven zouden om vallen. Vreemd. Want heel veel ándere ‘goede’ bedrijven blijven gewoon staan. Het bedrijf kan naar de klant goed zijn, maar financieel anderzijds een drama zijn. En als je nu je zaakjes niet op orde hebt en je dus onvoldoende adem hebt om het nu een tijdje met minder verkopen te moeten doen dan moet je jezelf aankijken, en niet de crisis.
michel zegt
Beste Knoopie wat mensen echt willen is een transparante deal dat ze weten dat ze niet getilt worden, Weet je het als dealer inzichtelijk te maken waarom iets dat bedrag kost dan zal je veel eerder een deal doen en een relatie opbouwen dan al die vage verhalen van die wandelende pakken;
autoverkopers/makelaars/hypotheekadviseurs zullen de komende tijd niet echt veel aanzien genieten een aantal waar gebeurde ervaringen:
1 deze auto is van een vrouw uit belgie geweest maar ze is overleden en nu gaan de kinderen hem in nederland verkopen
– was een restpartij onverkochte auto`s uit belgie die de nederlandse importeur daar had opgekocht en waarmee de verkoper zelf een jaar had gereden
2 je kan beter niet het aktiemodel kopen want er zitten wel meer extra`s op voor een betere prijs maar dat is ongunstiger als je hem inruild dan een kale standaard auto die net zo duur is
– het aktiemodel was niet meer leverbaar,,,,,
3 nee ik verkoop de auto niet voor de marktwaarde want dan ga ik er verlies op leiden
– staat pas 3/4 jaar in de showroom
4 het kost ons geen renteverlies dat de auto al 3/4 jaar in de showroom staat want we hebben hem al betaald
5 ik had een keer een audi a3 en bij alles wat kapot ging
= u bent de eerste waar dit is……..
6 dat is een leuk autotje dat loopt mooi zo`n 6 cylindertje, mooie kleurtje heeft ie tje tje tje tje tje
6 etc etc
lincoln zegt
vermakkelijke en lastige discussie ..
aangezien de gemiddelde leeftijd van een nieuwe-auto koper 55 jaar is ..
zal er verlopig nog wel een dealer netwerk bestaan ..
net zolang tot ze het vol kunnen houden .. en het afgelopen is met de merkdealers ..
tot er een marketing strateeg bij bijv. Opel opstaat en zegt ..
“ik heb het .. we moeten weer naar de consument toe .. we moeten ze kennis laten maken met onze fantastische producten .. we zetten showrooms op” ..
en dan hebben we over een jaar of 50 weer deze zelfde discussie ..
Yellomello zegt
@ michel: maak je die spelfouten voor de grap of is er iets mis met je? (dyslexie oid, of ben je een self-benoemd hbo-student krokettenbakken?)
disclaimer: ik wil je niet beledigen, dat doe ik dus ook niet, maar aangezien je nogal als een heethoofd/betweter overkomt toch deze vraag. Ik ben zelf een voorstander van discussie, maar verwacht van iemand met een hbo-opleiding foutloos nederlands.
michel zegt
Beste Yellomello, inderdaad lees ik niet terug wat er staat, met een fuijitsu siemens amilo pro gebeurt het nog weleens dat er wat letters wegvallen eninderdaad ben ik dislectisch maar binnenkort rond ik wel een mba af……
Weazel gewaxt zegt
Beste Michel,
Tijdens de koop van je nieuwbouwhuis ben je dus ook niet voorgelicht door de aannemer? (verkopende partij). Tijdens het kiezen van je meer/minderwerk van je nieuwbouwhuis ben je dus ook niet voorgelicht door de verkoopbegeleider? Tijdens het kiezen van het type hypotheek ben je dus ook niet voorgelicht door de hypotheekadviseur?
Jij hebt dus, als enige in heel Nederland, een huis gekocht zonder voorlichting van wie dan ook, zomaar uit de brochure. Zo van: doe die maar…… op internet zag dit huis er wel leuk uit….Zal dan wel aan je fuijitsu siemens amilo pro te danken zijn……
Je Fiat 500 Opening Edition heb je dus via internet gekocht via een meubelbeurs in Milaan. Als ik het goed heb heeft de 500 Opening Edition al een standaardutrusting, en kun je deze niet meer aanpassen met andere opties; de auto’s waren al op voorraad. Je hoefde deze auto dus helemaal niet meer samen te stellen en had je dus geen verkoopadviseur nodig. Was dit wel het geval geweest, was je toch aangewezen op een dealer, met de bijbehorende verkoopadviseur….
Internet is een mooi medium, maar als het gaat om autoverkoop heeft een showroom nog een echte functie.
Internet is een mooi medium, maar niet in combinatie met nieuwe auto’s. Probeer trouwens je auto maar eens in te ruilen via internet…….
Stef zegt
Toevallig ken ik verschillende mensen met dyslexie die een MBA gehaald hebben, en die schrijven toch echt heel anders dan deze ‘Michel’ doet. Ik heb er moeite mee zijn verhaal te geloven.
michel zegt
Beste Autoverkopers
nogmaals over de slachting onder de dealers
wat is de functie van een autodealer? of van een huizenmakelaar / hypotheekadviseur
Door internet wordt de hulp bij het maken van een keuze overbodig
– wat valt er te kiezen bij een auto? de kleur / interieur / automaat / wielen
– een auto inruilen? de dealer verkoopt hem toch ook aan een handelaar? waarom niet zelf verkopen via bv autotrader
– wat kan je kiezen bij een hypotheek, het zijn een paar wiskundige modellen
– wat kan een makelaar? een huis laten zien? funda en een goed verkoopcontract bij een notaris is toch voldoende
Het beleven van het merk hoeft toch niet bij een dealer kan toch ook bij een belevingscentrum zoals Peugeot in Breukelen of bij BMW in Munchen, daar kan de auto toch ook al opgehaald worden.
Ik verwacht dat minstens 30% van deze oude tussenhandelaren er over enkele jaren al niet meer zijn (10% van de winkels sluit binnenkort door de komst van internet, iedereen zoekt toch op internet op sites als kieskeurig en zoekt daarna een afhaalpunt op om een lcd tv te kopen)
Wat bijft er over
1 een belevingscenter om het merk te voelen
2 regionale servicepunten waar je voor veel merken tegelijk terecht kunt voor service (garantieclaims) en onderhoud
Interessante sites:
http://www.bakas.nl/
http://www.catchbox.nl/ (kopers worden door zoekprofielen bij elkaar gebracht)
Jan Rap zegt
Los van de hele economische malaise snap ik wel dat dealers failliet gaan.
Als ik een auto uitzoek, lees ik me altijd heel goed in, ik check alle gegevens op de site’s van verschillende automerken en lees de brochures aandachtig door.
Uiteindelijk heb ik dan altijd nog een paar vragen over de auto in kwestie, die op de site of in de brochure onbeantwoord blijven. Die vragen stel ik dan altijd bij dealer.
De afgelopen twee maanden ben ik bij heel veel dealers geweest (Toyota, Mazda, Volkswagen, Honda, Kia, Ford, BMW, Mercedes, Subaru) en bij geen een (!!!) van die dealers konden de verkopers mijn vragen beantwoorden.
In bijna alle gevallen wist ik al veel meer dan zij over de auto die zij nota bene moeten verkopen. Hun enige baantje is godverdomme het verkopen van die auto’s en dus zou ik zeggen dat ze er alles over moeten weten. Maar ze weten bijna niets!
Al mijn vragen gingen overigens over standaarduitrusting en accesoires.
Elke keer kreeg ik een antwoord in de trant van hmm tja ik weet het niet, laten we even op de website kijken. Daarna kwam ik erachter dat de verkoper geen idee heeft waar welke informatie op de website staat en als ie het uiteindelijk gevonden heeft ziet ie dat het er niet staat. Ook hoorde ik vaker dat hij de vraag in kwestie nog nooit gehoord had.
Ik snap wel dat al die dealers failliet gaan, gezien het aantal volslagen idioten dat er werkt.
Maar dat is ook niet heel gek. Het overgrote deel van de mensen koopt een auto op basis van uiterlijk en imago. Nu ze het financieel wat krapper hebben, gaan ze vermoedelijk wat meer opletten op hetgeen ze kopen. Eerst hoefde de autoverkoper ook niet zoveel te kunnen, nu moet dat wel.
De autobranche merkt nu, wat in andere branches al veel langer duidelijk was, dat je moet uitblinken om overeind te blijven.
michel zegt
Jan Rap,
blij weer een medestander te hebben…….
Het is inderdaad erg treurig hoe slecht de dossierkennis van een verkoper is.
Probeer ook een je auto in te ruilen bij de verkoper wedden dat je te horen krijgt, tja op dit moment krijg je er niet zoveel voor, maar waarom is hetzelfde model in zijn showroom met een mindere moter en mindere uitvoering dan het dubbele da n de inruilprijs of je hoort tja uw auto inruilen dan moeten we een afspraak maken met de tweedehandsautosalesmanager maar die is er vandaag niet of tja uw auto daar kunnnen we niets mee dan moeten we een handelaar bellen wat die ervoor zou kunnen geven.
Weazel, Yellomello Knoopie mischien wordt het toch eens tijd dat de beroepsgroep autoverkopers afstapt van het grote graai en wandelende pak imago.
Blijkbaar ben ik niet de enige die zo zijn bedenkingen heeft
Denken jullie nu echt dat de consument zo dom is dat hij niet door heeft dat hij in de maling wordt genomen, slecht geholpen wordt of betaald voor dat te dure pand?
Paul83 zegt
Ik ben het gedeeltelijk wel met de mening van Michel eens. Als je kijkt wat het gemiddeld aantal dealers is van een bepaald doorsnee merk dan lach je je lul uit je broek. Alsof
Het dealernetwerk zou idd flink moeten inkrimpen. Waarom 30 auto’s à €30.000 in filiaal A hebben staan, om deze vervolgens ook in filiaal B neer te zetten als showroommodel? iemand enig idee wat dit grapje kost? Ik wel maar blijkbaar is het kwartje nog niet gevallen bij de importeurs. Daar mag iedereen zich dan heel de dag de ****** voor werken, om uiteindelijk aan het eind van het jaar een ROI van 0,5-1% te behalen, als je tot de grote, slimme jongens behoort tenminste.
Sanering van het dealernetwerk is de meest voor de hand liggende, snelste en meest kostenbesparende oplossing in mijn optiek.
integratie / centralisatie van back-office, financiële administratie, planning, inkoop, marketing, transport noem maar op.
Dat er dan een compleet andere marketing strategie / distributiekanaal opgezet moet worden is een noodzakelijk kwaad. Als de klant nu al bereid is om 3 zaterdagen de dealers af te struinen voor die ene % extra korting, dan is de wil om wat verder te rijden iig al aanwezig.
Maar ik denk dat zelfs deze groep minder groot is dan men denkt. De grootste klanten zijn toch de vaste klanten als fleet-owners, leasemaatschappijen of andere grotere bedrijven met een flink wagenpark die niet voor elke bestelling om en neer komen rijden naar de showroom om uitgebreid te praten en te onderhandelen.
Helaas staan er dan een heleboel banen op de tocht op lange termijn. Maar dat is nu ook het geval als dealers als dominostenen omver vallen.
Nu komt er naar boven welke bedrijven wel een goede strategie hebben gevolgd m.b.t. de toekomst en welke bedrijven al jaren door het oog van de naald zijn gekropen in de boekhouding.
Al dat gemekker over de consument dit, de klant dat, zoek de schuld eens intern! Er valt nog genoeg te besparen. Jammer dat 9 van de 10 vergaderingen / onderzoeken / projecten gaan over weer een ander CRM pakket, hoe kunnen we de klant de showroom weer in krijgen met dure marketinginstrumenten zoals speciale koopzondagen waarbij we die winst die we al niet meer hadden op een verkoop nog wat verder laten zakken?
Neem eens je logistieke processen voor de grap onder de loep. Je zult versteld staan hoeveel geld in arbeidsuren, voorraad, transport etc. over de toonbank gooit.
Ik wil niemand onderuit halen in deze branche, maar ik denk dat in zijn algemeenheid gezegd kan worden dat zeker de kleinere dealers het qua management niet goed voor elkaar hebben gehad. En is dat wel zo en kost de druk van de importeur (zoals verplichte investeringen in pand en infrastructuur) dan mag wat mij betreft de importeur op het matje geroepen worden.
Of heeft iemand anders betere argumenten dan bovengenoemde waardoor de autobranche in een crisis verkeerd(op dealerniveau)? En geef alsjeblieft geen waardelose argumenten van” de consument koopt niks meer”. In het ene artikel worden de teruglopende verkoopcijfers als oorzaak genoemd, terwijl in een ander artikel al wordt gezegd dat de dealers toch al niks verdiende op de verkoop van een nieuwe auto. Hoe kan je dan meer verlies maken op iets wat je niet uitvoert, wat normaal wel verlies oplevert?
Dus bij deze, Michel, je hebt nog meer gelijk dan ik dacht aan het begin van mijn reactie.
michel zegt
Beste Paul 83 bedankt voor je reacttie, duidelijk van een ander orde dan bv de reactie van
realist geschreven op 23 January 2009 om 14:05
@ racekees die denkt nog aan het behouden en beschermen van het verleden in plaats van de sprong naar de toekomst te maken
wellicht dat er met het einde van de babyboomgeneratie, nu mede door het elan van het Obama denken die oude graaicultuur vervalt en de energie weer ingezet wordt voor zinvolle functies.
Voor een aantal oude dealers zal het even zuur zijn maar voor de consument wordt het alleen maar beter!
Mitsubishi zegt
Maar:
Juist nu als je toch al een andere auto wil aanschaffen nu gewoon doen.
Dealers willen graag verkopen en importeurs hebben veele leuke acties.
in ieder geval bij mitsubishi…..
Succes.
michel zegt
maar wie wil er een mitsubishi kopen…….
overigens verwacht ik over een paar maanden nog veel betere condities
vooral de tweedehand auto`s zijn straks weinig waard en voorde dealers niet meer te financieren, dan wordt het kiezen verkoop ik met verlies zodat ik de lonen nog kan betalen of vraag ik maar een faillisement aan, organisaties doen alles om te overleven dus verwacht ik dat de prijzen nog wel gaan zakken
realist zegt
Beste Michel, (en Paul83)
Mijn reactie is inderdaad anders dan die van Paul83.
Op zich is een sanering in het aantal dealers noodzakelijk, wat dat betreft staan Paul83 jij en ik achter hetzelfde standpunt. Echter ben ik ervan overtuigd dat er zeker nog toegevoegde waarde is voor een dealerbedrijf. Zie ook mijn eerdere opmerkingen hierover.
Paul83 neemt in zijn tekst wat gemakkelijke aannames die niet correct zijn. Een voorbeeld is zijn aanname over het feit dat je blij mag zijn met een ROI (rendement op geinvesteerd vermogen) van tussen de 0,5 en 1,0%. Het gemiddelde bedrijfsresultaat was landelijk vorig jaar 1,49% uit mijn hoofd.
LET WEL: dat is winst over de totale omzet. Als je de winst gaat berekenen over de ROI of ROIC dan is het rendement vele malen hoger.
Daarnaast doet Paul83 de volgende suggestie:
“Sanering van het dealernetwerk is de meest voor de hand liggende, snelste en meest kostenbesparende oplossing in mijn optiek.
integratie / centralisatie van back-office, financiële administratie, planning, inkoop, marketing, transport noem maar op.”
Zijn opmerking over het saneren van het dealernetwerk lijkt logisch, alleen de onderbouwing is wat onlogisch. De planning, inkoop, marketing en transport activiteiten zijn de kerntaken van een importeur, die de importeur voor de dealers verzorgd. Gecentraliseerder dan dat kan je het niet echt krijgen (tenzij je landen gaat samenvoegen of deze activiteiten bij de fabrikant neerlegt).
Ik vraag me derhalve af of hij daadwerkelijk weet hoe de keten van de automotive industrie in elkaar steekt.
Het is overigens altijd leuk en goed om na te denken of je die keten kan doorbreken of op andere manier kan inrichten. Dat is een proces wat al in de automotivebranche aan de gang is, er zijn genoeg intelligente mensen actief in de branche die continue op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden. Soms heel succesvol, soms niet, maar het is absoluut niet een branche die op zijn lauweren zit te wachten. (ook al krijg je die indruk wel als je het afmeet aan een slechte ervaring met een verkoper)
Zo heb je de afgelopen jaren continue samenwerkingsverbanden of dealers zien samengaan om de nodige schaalgrootte te verkrijgen, heb je dealers gehad die terecht of onterecht tegen de importeur zijn gaan schoppen (ook juridisch!) en het gevecht gewonnen of verloren hebben.
Aan de andere kant hebben we ook initiatieven gehad om de vorm van het dealernetwerk te veranderen: zo heb je multibrand dealers gehad (niet altijd even succesvol overigens) en dealers die van 7 showroomlocaties in 1 regeio naar 1 showroomlocatie en 6 service locaties gegaan zijn.
Maar goed, nogmaals, ook ik blijf van mening dat het gemiddelde aantal dealers per merk omlaag moet.
Een gemiddelde dealer zou tussen de 250 en 350 nieuwe auto’s moeten verkopen om een goed rendement te kunnen draaien. Wanneer je per merk het totaal aantal verkochte auto’s deelt op het aantal dealerlocaties kom je tot schrikbarende conclusies.
A3Hekman zegt
De dealers hebben het zwaar ?? Laat me niet lachen.
Ze hebben het zichzelf zwaar gemaakt met hun geweldige panden, met grote en volle showrooms, hordes indirekte mensen ( waarvan ik me weleens afvraag of ze wel weten waarom ze er zijn ) grote voorraden inruilauto’s.
En in “top”tijden hoort elke ondernemer zich toch te realiseren dat je reserves opbouwt ( En dat zijn geen inruilauto’s ) De kentering komt als ze zogenaamd onder druk komen van de importeur ( en/of fabrikant ) De bonus is gebaseerd op een bepaald aantal, dus het aantal wordt belangrijker dan de prijs.
Dus lagere marges, minder omzet, hogere voorraden, te hoge personeelskosten en te hoge financieringen.
Dat is hetzelfde als een lucifer bij een lontje !!!